quote:
DaMayan schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:30:
[...]
Dat is totaal niet erg, het grote voordeel is juist dat dat kan. Je hebt die liquide middelen praktisch gratis. Normaal kost je dat een berg extra als je opeens een paar duizend euro extra nodig hebt. Kan ook zijn voor een vakantie. Je betaald het uiteindelijk toch wel.
Dat praktisch gratis valt uiteindelijk wel mee natuurlijk. Naast het feit dat je dat bedrag gewoon moet terugbetalen, zit daar (op die 25.000 euro) toch ook wel een paar duizend euro rente als onderdeel van dat bedrag. Dat kan dan in vergelijking wel weinig zijn, als concreet bedrag is dat nog altijd niet niks.
Het gaat er mij om dat in de rekensom van Hielko je consequent een evengroot bedrag als je schuld als rentevangend bedrag op je rekening moet hebben staan. Eigenlijk kan dat bedrag dan ook lineair afnemen naarmate je je studieschuld verder hebt afgelost. Op die manier kan je zeggen dat het voordeliger is om dat geld op je eigen rekening te houden dan om het aan de IBG over te maken. Praktisch heb ik het bedrag van die studieschuld nog niet op mijn rekening staan, maar moet ik er dus voor zorgen dat het geld dat ik 'over' heb om af te lossen ik niet daadwerkelijk aflos, maar opzij zet op een aparte rekening. En dat vraagt dus even wat discipline.
Doe ik dat niet, dan heb ik gewoon effectief een (goedkope) lening, waarmee ik op vergelijkbare manier als alle Becam, Frisia, etc. leningen een bepaalde levensstijl of uitgaven financier die ik normaal gesproken niet had kunnen betalen als ik die lening niet had gehad. Kan natuurlijk ook, maar dat kost me met een lening van die 25.000 ongeveer 750-1000 euro per jaar aan rente.
De opbrengsten die ik heb wanneer ik het geld opzij zet het gespaarde bedrag maal het renteverschil(ongeveer 1,5 procent) en het voordeel dat er is door inflatie. Aan de andere kant raakt die inflatie ook het geld dat ik opzij zet, dus dat valt enigszins tegen elkaar weg.