Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Topicstarter
Tijdens mijn studie heb ik een kleine schuld van E 2500,-opgebouwd wegens verkeerd ontvangen studiefinanciering; ik heb daar verder nooit bij stil gestaan en het gewoon zo gelaten. Nu moet ik dit jaar verplicht in maandelijkse termijnen gaan afbetalen (45 pm oid). Eigenlijk was ik van plan om die 2500 euro nu meteen in een keer af te betalen, maar is dat slim? Kan ik hier nog iets mee doen in de vorm van korting, of is het bv aftrekbaar van de belasting als ik in een keer betaal (ik heb een normale full-time loondienst baan)? Het gaat om een vrij klein bedrag dus zo belangrijk is het niet, maar al kan ik maar 100 euro besparen dan is dat toch meegenomen.

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als je het in termijnen betaald, hoef je dan ook mar 2500 te betalen of meer?
Als je meer moet betalen, hoeveel meer? Vergelijk dat bedrag met 2500 en kijk wat de rente is. Vergelijk de rente met de bank en ga na hoeveel rente je overhoudt als je in termijnen betaalt. Misschien dat je daar ook nog wel voordeel uit haalt.

Hoe het belastingtechnisch zit, kan ik je niets over vertellen.

[ Voor 18% gewijzigd door stin op 22-01-2008 16:17 ]

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

2500 nu betalen is beter dan maandelijkse termijnen natuurlijk, scheelt je alleen al de rente....

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:13

Boss

+1 Overgewaardeerd

Je kan nergens goedkoper lenen dan bij de IBG. Maar als je het geld niet nodig hebt, is geen schuld altijd goedkoper dan een schuld. Tenminste, voor studieschuld.

Voor zover ik weet heb je geen belasting-korting met het afbetalen van de studieschuld. Wat dat betreft is het geen lening.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-11 13:22
Naar mijn weten kun je dit bedrag in een keer aflossen. Kortingen zijn er niet jje staat gewoon dat bedrag chuld en zou vreemd zijn als je over die schuld nog eens 10% korting kreeg ofzo. Bedenk wel dat als je afbetaald je telkens een klein bedrag aflost maar er nogsteeds een rente geld. Deze rente is bij de IB niet hoog maar ja als je dus in een keer betaald kun je dit misschien als korting zien? Ik zou zeggen bel de IB groep hiervoor.

Belasting korting geld hier niet omdat het geen lening bij een bank enzo is.

Edit: Beetje laat

[ Voor 10% gewijzigd door Cave_Boy op 22-01-2008 16:19 ]

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Je kan het zover ik weet niet van de belasting aftrekken. Ik persoonlijk zou het gewoon aflossen in een keer.

Op zich is het een "voordelige" lening die je hebt, aangezien je er niet veel rente over betaald en als je het niet meer kan betalen hoef je het niet af te betalen ( Inkomensafhankelijk. zie http://www.ib-groep.nl/pa...n/Aflossingsproblemen.asp ). Maar zeker aangezien het een klein bedrag is kan je er vanuit gaan dat je het zowiezo helemaal terug moet betalen.

Als je het geld zou beleggen zou je mischien meer rendement kunnen halen dan dat je aan rente betaald. Maar persoonlijk weegt dat voordeel niet op tegen het gevoel dat je nog een studieschuld hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Woy op 22-01-2008 16:22 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Wat het handigst is hangt in principe hangt af van de hoeveelheid rente die je betaalt. Als dit lager is dan de rente die je krijgt op je spaarrekening dan is het zo min mogelijk aflossen het voordeligst.

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

• Jaspertje
  • Laatst online: 14-11 14:17

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Zoijar schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 16:13:
Tijdens mijn studie heb ik een kleine schuld van E 2500,-opgebouwd wegens verkeerd ontvangen studiefinanciering; ik heb daar verder nooit bij stil gestaan en het gewoon zo gelaten. Nu moet ik dit jaar verplicht in maandelijkse termijnen gaan afbetalen (45 pm oid). Eigenlijk was ik van plan om die 2500 euro nu meteen in een keer af te betalen, maar is dat slim? Kan ik hier nog iets mee doen in de vorm van korting, of is het bv aftrekbaar van de belasting als ik in een keer betaal (ik heb een normale full-time loondienst baan)? Het gaat om een vrij klein bedrag dus zo belangrijk is het niet, maar al kan ik maar 100 euro besparen dan is dat toch meegenomen.
Je kan het niet aftrekken van de belastingdienst. Je kan de lening zelf wel gebruiken om je vermogen in box 3 te verminderen geloof ik (Alles op je spaarrekeningen - leningen).

De rente die ik betaal over mijn lening is 3.15% geloof ik. Mijn spaar rekening levert me 4.0% Dat verschil is ""winst"". Mn vriendin heeft trouwens een nog lagere rente 2.75 ofzo. Dat is dus de enige winst die je kan halen op het renteverschil.. maar dat is in de marge hoor.. levert ook niet veel op

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-11 12:51

feej

giraffemeisje

kamstra schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 16:17:
2500 nu betalen is beter dan maandelijkse termijnen natuurlijk, scheelt je alleen al de rente....
Ware het niet dat de rente op een goeie spaarrekening praktisch hoger is dan de leenrente van de IBG ;)

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
Een korting bij afbetalen is mij niet bekend (maar wel eens van gehoord in vroegere tijden). Afaik, is het ook niet aftrekbaar van de belasting (wel van je vermogen voor de vermogensrendementsheffing, maar minus een drempel waar jij niet aan komt). In theorie kun je als de rente laag genoeg staat een zeer beperkte winst halen door de schuld aan te houden en het geld tegen een hogere rente weg te zetten.

In jouw geval zou ik het gewoon in een klap afbetalen :)

• Edjaaah
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-02-2016
Ik zou het geld op een (internet)spaarrekening zetten, dan ontvang je meer rente dan dat de rente van de lening je kost....

Democratie kost een Fortuyn

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Topicstarter
Ok, bedankt allemaal. Ik betaal 2.74% rente nu, en ik krijg maar 2.2% bij m'n bank (weinig eigenlijk...). Wat dat betreft heeft het me niet veel gekost, maar het lijkt me het beste om het dan maar gewoon in een keer af te betalen. Dan ben ik er maar vanaf, plus dat ik het geld op het moment makkelijk kan missen.

Ik wist wel dat ik het van m'n vermogen af kan trekken, maar dat verandert niet als ik het afbetaal ;)

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zoijar schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 17:11:
Ok, bedankt allemaal. Ik betaal 2.74% rente nu, en ik krijg maar 2.2% bij m'n bank (weinig eigenlijk...). Wat dat betreft heeft het me niet veel gekost, maar het lijkt me het beste om het dan maar gewoon in een keer af te betalen. Dan ben ik er maar vanaf, plus dat ik het geld op het moment makkelijk kan missen.

Ik wist wel dat ik het van m'n vermogen af kan trekken, maar dat verandert niet als ik het afbetaal ;)
Ik betaal 3,7 bij IB :|

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03 18:38

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Zoijar schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 17:11:
Ok, bedankt allemaal. Ik betaal 2.74% rente nu, en ik krijg maar 2.2% bij m'n bank (weinig eigenlijk...).
Tjah, ik zeg iets met 5 jaars deposito ofzo :)

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-11 14:07
Pannenkoekkie schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 17:45:
[...]

Tjah, ik zeg iets met 5 jaars deposito ofzo :)
Ik denk niet dat het bij de belasting als studiekosten kan worden opgegeven omdat het om zoals je zelf zegt foutief is betaald. En het terugbetalen in 1 keer lijkt mij persoonlijk gemakkelijker

offtopic:
Een kwartaal extra rekening van de postbank geeft nu 3,4 procent met ieder kwartaal je rente.

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
N3oC schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 19:35:
[...]

Ik denk niet dat het bij de belasting als studiekosten kan worden opgegeven omdat het om zoals je zelf zegt foutief is betaald. En het terugbetalen in 1 keer lijkt mij persoonlijk gemakkelijker

offtopic:
Een kwartaal extra rekening van de postbank geeft nu 3,4 procent met ieder kwartaal je rente.
Hij doelt erop dat je met deposito's makkelijk boven het rentepercentage uit kan komen als wat je bij de ib-groep moet betalen.

Maar persoonlijk zou ik het ook gewoon zo snel mogenlijk afbetalen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:41

defiant

Moderator General Chat
edit: hier stond iets wat niet klopte
Goverman schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 20:32:
Ofwel: goedkope schulden (van de overheid dus) gewoon betalen in zoveel mogelijk termijnen. Kan het in 50 termijnen? Doen! 100 termijnen? Nog beter! (TS zal ergens rond de 55 termijnen zitten gok ik zo)
In dat geval is denk ik (zeker gezien het bedrag) de keus denk ik vooral gevoelsmatig, voelt het beter om er helemaal vanaf te zijn, of financieel te profiteren.

[ Voor 85% gewijzigd door defiant op 22-01-2008 20:45 ]

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-11 10:37

Goverman

not loaded

- je zit niet in de BKR-dossiers met je IBG-lening
- 2500 euro is over - zeg - 4 jaar minder waard dan nu
- rente op spaarrekening is hoger dan rente bij IBG
- jij hebt 2500 euro extra aan liquide middelen

Hoeveel eenvoudiger kan een keuze zijn? Je hebt geen last van de lening voor een hypotheek o.i.d. en het geld dat je op een spaarrekening houdt levert meer op dan je aan rente moet betalen. Daar komt bij dat je het in een noodgeval altijd in kunt zetten.

Ofwel: goedkope schulden (van de overheid dus) gewoon betalen in zoveel mogelijk termijnen. Kan het in 50 termijnen? Doen! 100 termijnen? Nog beter! (TS zal ergens rond de 55 termijnen zitten gok ik zo)

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-11 13:37

Robtimus

me Robtimus no like you

Iedereen hier zegt wel dat je je studieschuld niet mag aftrekken, maar in het aangifteprogramma van 2007 staat oa dit bij de help van box 3: schulden:
Schulden in box 3

Het gaat bijvoorbeeld om:
  • schulden voor consumptiedoeleinden, zoals voor een auto of een vakantie
  • schulden voor de financiering van aandelen (behalve aandelen die behoren tot een aanmerkelijk belang), obligaties of rechten op periodieke uitkeringen
  • schulden voor de financiering van de tweede woning of andere onroerende zaken
  • schulden volgens de Wet studiefinanciering
[...]

Geen schulden in box 3
  • (hypotheek)schuld voor uw eigen woning die uw hoofdverblijf was (eigenwoningschuld)
  • schulden die niet opeisbaar zijn, omdat u de langstlevende echtgenoot bent
  • lopende termijnen van schulden met een looptijd korter dan 1 jaar
  • (latente) belastingschulden en schulden premie volksverzekeringen (inclusief heffingsrente en invorderingsrente)
Lijkt mij dus wel degelijk aftrekbaar?

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-11 07:45
Je mag het aftrekken van je opgebouwde vermogen (if any), hetgeen uiteindelijk kan resulteren in een lagere te betalen belasingbedrag in box 3, maar je kan het niet aftrekken van de te betalen belasting in box 1.

Verwijderd

Geld stallen bij de ATB (www.atbsparen.nl) à 4.5% vrij opneembaar en lekker zo laten? Zolang je niet boven de 20K spaargeld komt (=1.2% aan vermogenbelasting per jaar betalen) draai je er dan nog winst op ook :Y)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
Trenchdog schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 21:13:
Je mag het aftrekken van je opgebouwde vermogen (if any), hetgeen uiteindelijk kan resulteren in een lagere te betalen belasingbedrag in box 3, maar je kan het niet aftrekken van de te betalen belasting in box 1.
Aftrekken van schulden kan, maar daar gaat wel eerst een drempel vanaf van een paar duizend euro. (Een IBG schuld en vermogen kost dus samen evt. meer vermogensrendementsheffing dan het inlossen van diezelfde IBG schuld met hetzelfde vermogen.)

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Topicstarter
Ik zit wel boven de 20k vermogen ... en ik heb ook echt zo'n persoonlijkheid dat het jeukt om het gewoon te storten zodat alles geregeld is. Ik denk wel dat het laten staan een klein voordeel oplevert; het grootste voordeel lijkt mij haast nog wel de inflatie. Bij mij maakthet allemaal niet zoveel uit, maar op zich is het wel een interessant iets voor mensen met grotere schulden.

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-10 10:54

harlekein

Creator Owner

Ik heb mijn HBO studie niet afgemaakt en heb dus een flinke schuld. Achteraf heb ik enorm spijt dat ik een OV kaart heb genomen en mijn studie niet eerder heb afgekapt. Ik ben uiteindelijk prima op beide benen geland zonder HBO diploma.

Eerlijk gezegd weet ik niet eens wat de rente is. Ik zou dat eens na moeten kijken. Maar ik zal de schuld niet volledig aflossen. Ik betaal het minimale maandelijks bedrag en over een paar jaar emigreer ik en kunnen ze er verder naar fluiten.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:48
Zoijar schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 02:18:
Ik zit wel boven de 20k vermogen ... en ik heb ook echt zo'n persoonlijkheid dat het jeukt om het gewoon te storten zodat alles geregeld is. Ik denk wel dat het laten staan een klein voordeel oplevert; het grootste voordeel lijkt mij haast nog wel de inflatie. Bij mij maakthet allemaal niet zoveel uit, maar op zich is het wel een interessant iets voor mensen met grotere schulden.
Eens rekenen. De variabelen:

- Je betaald 2,74% rente.
- Je kan zonder problemen 4,5% rente vangen over het geld.
- Je hoeft geen belasting te betalen over het vermogen, omdat je de schuld in box 3 kan aftrekken.
- Er zal de komende jaren waarschijnlijk wel een redelijk inflatie zijn, als we kijken hoe het tegenwoordig gaat op de beurs. Laten we toch conservatief zijn en dit op 2% zetten.
- Met 45pm heb je de schuld in 4,5 jaar oid afgelost. Om lekker lui te rekenen gaan we gewoon uit van een gemiddelde schuld van 1,250 euro over 5 jaar.

Kosten zijn: 34 euro per jaar
Opbrengst: 56 per jaar + 25 euro schuld 'verdwijnt door de inflatie*'

Bij een looptijd van 5 jaar betekend dat het je toch ruim 200 euro gaat kosten om direct af te lossen.

* Dit verdwijnt natuurlijk niet, maar 1 euro nu is meer waard dan 1 euro over 5 jaar.

offtopic:
Misschien moet ik maar eens max gaan bijlenen zolang het nog kan....

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

harlekein schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 17:50:
Eerlijk gezegd weet ik niet eens wat de rente is. Ik zou dat eens na moeten kijken. Maar ik zal de schuld niet volledig aflossen. Ik betaal het minimale maandelijks bedrag en over een paar jaar emigreer ik en kunnen ze er verder naar fluiten.
Tsja, behalve dan dat ik je instelling bagger vindt, vraag ik me af of je bij de consequenties hebt stilgestaan. Zo is het mogelijk dat je t.z.t. bij de grens wordt aangehouden als je bijv. 'n keer op vakantie wil om hier familie te bezoeken.

Je hebt zelf de keuze gemaakt om schulden aan te gaan, wees dan ook mens genoeg om ze op te lossen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:15

Rudedadude

Maybe we were born to run

Waar het uiteindelijk om gaat is dat, wanneer je niet extra wilt aflossen, het geld ook daadwerkelijk opzij zet voor (bijvoorbeeld) die 4,5% rente en je niet meer uitgaven gaat doen. Wanneer je dat wel doet, financier je dat eigenlijk met je lening. Mijn vrouw en ik hebben samen nog een studieschuld van zo'n 25.000 euro. De aflossing per maand stelt verhoudingsgewijs erg weinig voor en voorlopig heb ik er ook voor gekozen om mijn geld bij ATB weg te zetten. Aan de andere kant staat het daar gezamenlijk met eventueel ander geld dat ik maandelijks spaar/overhoud en de verleiding om daar leuke dingen voor te doen is zeker aanwezig. Voor mij een reden om erover na te denken om het hele bedrag, wanneer ik voldoende opzij heb gezet, in 1 keer af te lossen en met een 'schone lei' daarna verder te gaan.

Maar misshien moet ik maar eens een splitsing maken tussen studieschuld-geld en gewoon spaargeld.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Verwijderd

Je kunt bij ATB zonder problemen meerdere rekeningen aanmaken iig. Even formuliertje invullen en je hebt er nog een rekening bij :) Zo heb ik het ook voor m'n zakelijke tegoeden gedaan

• DaMayan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10 15:23
Rudedadude schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 10:19:
Aan de andere kant staat het daar gezamenlijk met eventueel ander geld dat ik maandelijks spaar/overhoud en de verleiding om daar leuke dingen voor te doen is zeker aanwezig.
Dat is totaal niet erg, het grote voordeel is juist dat dat kan. Je hebt die liquide middelen praktisch gratis. Normaal kost je dat een berg extra als je opeens een paar duizend euro extra nodig hebt. Kan ook zijn voor een vakantie. Je betaald het uiteindelijk toch wel.

Verwijderd

Hier ga ik één zeer ongenuanceerde smiley tegenaan gooien: :X :X :X

Als je serieus in de verleiding komt om van geleend geld op vakantie te gaan dan kun je het beste de schuld maar meteen aflossen. :)

Verwijderd

Je kan elke schuld sneller aflossen door niet op vakantie te gaan. Als je toch op vakantie gaat en dus minder snel aflost dan je in principe zou kunnen, doe je dat dan met 'geleend geld'?

Verwijderd

Als je in de min staat met kredieten (en daartoe reken ik een studieschuld als je hem niet voor je studie nodig hebt), dan zou ik mezelf toch eens achter de oren krabben ja. Maar rechtstreeks geld uit een krediet trekken om op vakantie te gaan is toch nog net een stap verder imo.

Naar mijn bescheiden mening is dat niet zo heel verstandig: het is pure luxe terwijl je het je schijnbaar niet kunt veroorloven. Ik moet dan ook bekennen dat ik een grafhekel heb aan Frisia en consorten. Niet alleen om de vorm van de reclames, maar ook om het principe wat erachter zit. Geen geld? Toch een keuken. Leen even bij! Of lekker op vakantie? Bij ons leen je nooit teveel!

Sommige mensen beschouwen het maximale leenbedrag (of roodbedrag) eerder als het laagste saldo op hun bank dan het cijfer 0. Dan schort er toch iets aan je financiele management :P Als het nodig is, dan is het nodig: zonder koelkast of wasmachine wordt het toch wel érg moeilijk, maar voor de rest, weg met die leningen :P

Beste is gewoon nog altijd geen schuld. Is het niet nodig? Niet aangaan :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2008 16:57 ]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
IceManX schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 20:45:
Iedereen hier zegt wel dat je je studieschuld niet mag aftrekken, maar in het aangifteprogramma van 2007 staat oa dit bij de help van box 3: schulden:

[...]

en
Hielko schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 18:06:
[...]
- Je hoeft geen belasting te betalen over het vermogen, omdat je de schuld in box 3 kan aftrekken.
Tuurlijk mag je het van je vermogen aftrekken, maar dat is effectief natuurlijk niks. Als je je schuld afbetaald dan heb je minder vermogen dus betaal je er ook geen belasting over.

Het is dus niet een aftrekpost zoals bijvoorbeeld studiekosten, daar mag je gemaakte kosten opgeven waardoor je een belastingvoordeel hebt.

In dit geval is het geen belastingvoordeel dat je de lening hebt, het is gewoon de normale manier om je vermogen te betalen ( bezit - schulden = vermogen )

Maar zoals al vaak genoeg gezegd in dit topic. Omdat het een voordelige lening is is het financieel gezien het voordeligst om het geld weg te zetten tegen een beter percentage.

Gevoelsmatig zou ik het gewoon aflossen. Voor die paar euro "winst" heb ik liever gewoon lekker een goed gevoel dat ik geen schulden meer heb ( behalve de hypotheek dan ;) )

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Onzin, zowat iedere mogelijke rente of rendement is beter dan de belachelijk lage rente die IBG rekent en die nog fiscaal aftrekbaar is ook(*), dus ga lekker met die 2500 euro wat leuks, prettigs of nuttigs doen, die 45 p/m voel je toch niet. Ik ben 7 jaar geleden gestopt met studeren en ga dit jaar pas de laatste euro's naar IBG overmaken, netjes altijd 45 euro per maand gedaan.

* = van je vermogen dus voor zover je die hebt, ik weet niet wat mensen hier in dit topic denken hoe je het anders van de belasting zou willen aftrekken, de enige rente die je mag aftrekken is die over de hypotheek op een eigen woning in Nederland, en wat zeer zeldzame regelingen zoals Tante Agaath

[ Voor 24% gewijzigd door curry684 op 24-01-2008 21:51 ]

Professionele website nodig?

• Rudedadude

Rudedadude

DaMayan schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:30:
[...]

Dat is totaal niet erg, het grote voordeel is juist dat dat kan. Je hebt die liquide middelen praktisch gratis. Normaal kost je dat een berg extra als je opeens een paar duizend euro extra nodig hebt. Kan ook zijn voor een vakantie. Je betaald het uiteindelijk toch wel.
Dat praktisch gratis valt uiteindelijk wel mee natuurlijk. Naast het feit dat je dat bedrag gewoon moet terugbetalen, zit daar (op die 25.000 euro) toch ook wel een paar duizend euro rente als onderdeel van dat bedrag. Dat kan dan in vergelijking wel weinig zijn, als concreet bedrag is dat nog altijd niet niks.

Het gaat er mij om dat in de rekensom van Hielko je consequent een evengroot bedrag als je schuld als rentevangend bedrag op je rekening moet hebben staan. Eigenlijk kan dat bedrag dan ook lineair afnemen naarmate je je studieschuld verder hebt afgelost. Op die manier kan je zeggen dat het voordeliger is om dat geld op je eigen rekening te houden dan om het aan de IBG over te maken. Praktisch heb ik het bedrag van die studieschuld nog niet op mijn rekening staan, maar moet ik er dus voor zorgen dat het geld dat ik 'over' heb om af te lossen ik niet daadwerkelijk aflos, maar opzij zet op een aparte rekening. En dat vraagt dus even wat discipline.

Doe ik dat niet, dan heb ik gewoon effectief een (goedkope) lening, waarmee ik op vergelijkbare manier als alle Becam, Frisia, etc. leningen een bepaalde levensstijl of uitgaven financier die ik normaal gesproken niet had kunnen betalen als ik die lening niet had gehad. Kan natuurlijk ook, maar dat kost me met een lening van die 25.000 ongeveer 750-1000 euro per jaar aan rente.

De opbrengsten die ik heb wanneer ik het geld opzij zet het gespaarde bedrag maal het renteverschil(ongeveer 1,5 procent) en het voordeel dat er is door inflatie. Aan de andere kant raakt die inflatie ook het geld dat ik opzij zet, dus dat valt enigszins tegen elkaar weg.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Ardana

Ardana

Mens

DaMayan schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:30:
Je betaald het uiteindelijk toch wel.
Bull... Of denk je dat er voor niets zoveel mensen bij de schuldhulpverlening terecht komen? Overigens, zelfs als je wel je leningen (inc. IBG) kan betalen, dan nog kan het voor 'n probleem zorgen. 'n Vriend van mij zit tot aan z'n nek toe in de schulden, kan ze wel net betalen, maar houdt van z'n inkomen van +/- 2000 netto, nog geen 800 over om van te leven (dus huur, verzekeringen, eten etc.) van betalen. Die kan voorlopig echt nog niet denken aan samenwonen enzo.
€ 25.000 schuld is gewoon teveel voor iemand met 'n "normaal" inkomen, zelfs al is 't IBG schuld.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Ardana schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 22:48:
[...]
€ 25.000 schuld is gewoon teveel voor iemand met 'n "normaal" inkomen, zelfs al is 't IBG schuld.
Valt mee hoor, een schuld van 25k euro bij de IBG betekent een aflossing van 150 euro per maand. Dat is voor iemand met een baan op HBO of WO niveau prima op te hoesten.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Verwijderd

argro schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 23:03:
[...]
Valt mee hoor, een schuld van 25k euro bij de IBG betekent een aflossing van 150 euro per maand. Dat is voor iemand met een baan op HBO of WO niveau prima op te hoesten.
Maar indien niet nodig of gebruikt voor andere dingen dan de studie/hoogst noodzakelijke zaken alsnog doodzonde. Die 150 euro per maand had je anders ook fijn aan de kant kunnen gooien voor leuke dingen als een vakantie of de aflossing van je huisje. Ik noem maar wat :)

Ik heb een hekel aan het geld schuldig zijn aan wie of wat dan ook. Dus als het geparkeerd staat op een rekening en het levert me feitelijk niks op/het kost me geld, dan gaat het gewoon terug waar het hoort. Kun je ook niet in de verleiding komen :)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dit dus. En de 1,5 % meer spaarrente die je kan krijgen is nou ook niet bijster veel, dus als je het kan missen, gewoon overboeken, dan ben je er van af.
Je kan opvragen welk bedrag je op een bepaalde datum moet storten om helemaal klaar te zijn.

• argro
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 23:25:
[...]

Maar indien niet nodig of gebruikt voor andere dingen dan de studie/hoogst noodzakelijke zaken alsnog doodzonde. Die 150 euro per maand had je anders ook fijn aan de kant kunnen gooien voor leuke dingen als een vakantie of de aflossing van je huisje. Ik noem maar wat :)

Ik heb een hekel aan het geld schuldig zijn aan wie of wat dan ook. Dus als het geparkeerd staat op een rekening en het levert me feitelijk niks op/het kost me geld, dan gaat het gewoon terug waar het hoort. Kun je ook niet in de verleiding komen :)
Tsjah, dat is persoonlijk. Wat is hoogst noodzakelijk? Een karige studententijd beleven met iedere avond een bord droge maceronie met ketchup omdat je later zo graag zo veel mogelijk wilt aflossen aan je huis vind ik doodzonde. Liever een (bescheiden) lening en een mooie studententijd beleven en later een bepaald bedrag per maand terugbetalen.

Verwijderd

Tja, het is maar hoe je het bekijkt :) Overigens vind ik een fatsoenlijk bord eten wel noodzakelijk :P

Ik zet er nu (als thuiswonende student met zeer weinig lasten, dat wel, scheelt best wat) even de schouders onder. Dat geeft me straks een behoorlijke voorsprong en een prettige marge. Geen schuld, flinke spaarpot :) Ik blijf ook nog even thuis wonen als ik straks aan het werk ga om de boel nog even een duw in de rug te kunnen geven.

Maargoed, ik beschik dan ook over de luxe dat in de kroeg hangen en betaald krijgen te combineren valt :P en dat ik mijn werk gewoon super vind. Dan gaat het ook hard :) Ik heb de afgelopen tijd ook redelijk wat uitgegeven, maar nooit boven m'n kunnen. Als ik ervoor moest lenen, dan was ik minder uit eten geweest en waren de apparatuur en m'n autootje er ook nóóit gekomen :)

• Rudedadude

Rudedadude

Tja, wij zijn altijd uitwonend geweest. Mijn vrouw had een aanvullende beurs en na 4 jaar werd dat dus een aanvullende lening. Met 750 euro per maand en 2 jaar langer studeren dan 'normaal' loopt dat redelijk op :) Dat is de prijs van studeren in een studentenstad met dure kamers. Had ik in Rotterdam wat minder last van.
Maar goed, nu hebben we beiden een full-time baan en wanneer we geen grote uitgaven doen houden we meer dan genoeg over om, of opzij te zetten, of extra af te lossen en dan wordt het dus ook interessant om daarover na te denken en de meest optimale keuze te maken.

En de strategie wordt waarschijnlijk het geld aan studieschuld opzij zetten op een spaarrekening (ik zit daar al bijna aan), wellicht het bedrag ook op een andere spaarrekening zetten dan het overige spaargeld en dit spaartegoed gelijk brengen/houden met de nog openstaande schuld. Naarmate de tijd vordert wordt dat bedrag dus steeds lager. Mocht er dan iets geks gebeuren (bijvoorbeeld nieuwe periodieke vasstelling van rentepercentage bij de IBG die slecht uitvalt, rente op spaarrekening die keldert), dan kan ik altijd nog beslissen om het in een keer af te lossen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rudedadude op 26-01-2008 12:37 ]

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:44

Shabbaman

Got love?

Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 23:25:
Maar indien niet nodig of gebruikt voor andere dingen dan de studie/hoogst noodzakelijke zaken alsnog doodzonde.
Tsja. Huur, verzekering, voedsel, collegegeld, boeken en andere studietroep, en 750 euro per maand is zo weg. Niet alle studies zijn even intensief qua tijd (of inzet), maar het is niet voor iedereen weggelegd om ernaast nog lekker 10 uur per week te werken. Als je kijkt wat je studie je na 5 jaar gekost heeft, dan is dat nog peanuts in vergelijking met een studie in de VS. Bovendien heeft de IBG een zeer royaal terugbetalingsregime (lage rente, draagkrachtmeting en kwijtschelding van het restbedrag na 15 jaar) dus ik zie het probleem niet zo. Kredieten zijn iets heel anders, een beetje lening is met 8% rente al bijna niet meer af te betalen.

Maar goed, zolang de rente bij de IBG lager is dan de rente op een spaarrekening, kan je het beter niet terugbetalen.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Verwijderd

Hoe je het ook went of keert, met een 15K schuld starten - ondanks alle gunstige regelingen - is niet ideaal. Het is toch een zeer dik half jaar aan netto startsalaris.

/me is conservatief wat dit betreft, I know. Maar voor mij werkt het :)

• argro
Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 12:10:
Ik zet er nu (als thuiswonende student met zeer weinig lasten, dat wel, scheelt best wat) even de schouders onder. Dat geeft me straks een behoorlijke voorsprong en een prettige marge. Geen schuld, flinke spaarpot :) Ik blijf ook nog even thuis wonen als ik straks aan het werk ga om de boel nog even een duw in de rug te kunnen geven.
Dat moet je natuurlijk willen en kunnen. Ik zou er niet aan moeten denken om tijdens de studie en ook na de studie bij mijn ouders te blijven wonen. Daarnaast is het ook niet voor iedereen mogelijk. Zo wonen mijn ouders in Friesland en ging ik in Delft studeren.
Maargoed, ik beschik dan ook over de luxe dat in de kroeg hangen en betaald krijgen te combineren valt :P en dat ik mijn werk gewoon super vind. Dan gaat het ook hard :) Ik heb de afgelopen tijd ook redelijk wat uitgegeven, maar nooit boven m'n kunnen. Als ik ervoor moest lenen, dan was ik minder uit eten geweest en waren de apparatuur en m'n autootje er ook nóóit gekomen :)
Er zijn heel veel studenten die in situaties zitten waarbij een lening echt geen luxe is. Jij kunt je dat misschien niet voorstellen omdat jij zonder lening zelfs een auto kunt betalen.
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 10:59:
Hoe je het ook went of keert, met een 15K schuld starten - ondanks alle gunstige regelingen - is niet ideaal. Het is toch een zeer dik half jaar aan netto startsalaris.

/me is conservatief wat dit betreft, I know. Maar voor mij werkt het :)
Hoe je het ook went of keert, een student heeft niet altijd tijd om €500 per maand bij te verdienen en alleen rondkomen van een studiebeurs en ouderbijdrage is niet altijd mogelijk.

Afbetalen hoeft pas 2 jaar na je afstuderen. Een startsalaris stijgt over het algemeen redelijk snel in de eerste paar jaar. Wanneer je met een studieschuld van 15k begint met aflossen zal de maandelijkse aflossing waarschijnlijk kleiner zijn dan je loonsverhoging. Zo erg is het dus allemaal niet.

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-11 21:16
ib-lening aflossen is alleen maar psychologisch voordelig. Als je rationeel rekent los je die schuld zo laat en lang mogelijk af en zet je wat je overhoudt op een spaarrekening/deposito.

Het fijne van een lening is wel inflatie. Elk jaar hoef je van die lening 2% minder terug te betalen. Maar die 2% moet je ook van je spaarrendement aftrekken ;)

De optie die ik nog niet voorbij heb zien komen is het geld in je (toekomstige) huis stoppen. De hypotheekrente gaat je geheid een paar % meer kosten dan de ib-rente.

Je kan het ook makkelijk in box 3 opvoeren dus bij meer dan 20k betaal je niet snel belasting.

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-11 00:28
Goverman schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 20:32:
- je zit niet in de BKR-dossiers met je IBG-lening
- 2500 euro is over - zeg - 4 jaar minder waard dan nu
- rente op spaarrekening is hoger dan rente bij IBG
- jij hebt 2500 euro extra aan liquide middelen

Hoeveel eenvoudiger kan een keuze zijn? Je hebt geen last van de lening voor een hypotheek o.i.d. en het geld dat je op een spaarrekening houdt levert meer op dan je aan rente moet betalen. Daar komt bij dat je het in een noodgeval altijd in kunt zetten.

BRAVO!!!! eindelijk iemand die net zo denkt als ik!!
jij snapt het!

Stel je zou zelfs een HEEEEEEEEl klein beetje risico willen lopen kun je beter 2500 in staatsobligaties/koninklijke olie beleggen...dat doe ik ook....klein rendement....weinig risico maar altijd nog veel meer rendement dan je hebt van een spaarrekening en daar betaal je vrolijk dan je schuld mee af in nette maandelijke termijnen.

Wat Goverman al zegt....2500 is over 5 jaar minder waard!

Beetje zelfde reden dan je nu een huis koopt bv met alleen maar rente aflossen...200.000 schuld aan hypotheek is over 30 jaar veel minder dan 200.000 nu is!

• geenstijl
  • Niet online
Ik mis een beetje de morele bezwaren in deze discussie.
Persoonlijk heb ik ca. € 7.000 schuld bij de IBG en hoewel ik pas over twee jaar hoef te beginnen met aflossen, ben ik nu gestart en wil ik eind 2008 schulden vrij zijn.
Reden:
1) Het idee dat ik schuld heb staat mij niet aan. Dat ik evt. een paar tientjes per jaar kan verdienen weegt daar absoluut niet tegen op.
2) Het is (moreel) misbruik maken van het systeem. De leningen zijn bedoeld om studenten te ondersteunen en ervoor te zorgen dat mensen met iets minder geld toch een goede opleiding kunnen volgen. Als er "misbruik" gemaakt wordt (lees: express later terugbetalen om nog wat extra tientjes te verdienen), zorgt dit er alleen maar voor dat in de toekomst misschien dit soort leningen niet meer kunnen of wat dan ook. Financieel gezien is het slechter voor de overheid (en dus ook voor jezelf) als leningen niet direct afgelost worden.

Maar goed, mensen die wat tientjes per jaar willen verdienen staan juridisch gezien natuurlijk gewoon in hun recht, maar moreel gezien vind ik het niet kunnen.

• Shabbaman
  • Laatst online: 22:44

Shabbaman

Got love?

Moreel misbruik van het systeem? Volgens mij zit het systeem nogal te springen om afgestudeerden. Je stopt er jaren van je leven in, en je krijgt er pas na je studie wat voor terug. Een goedkope lening is wel het minste wat ze je mogen geven.

Schuldenvrij? Jij gaat ook nooit een huis kopen zeker? En je maakt extra belasting over naar de staat zodat de staatsschuld sneller afgelost is?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• curry684

curry684

geenstijl schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 19:33:
1) Het idee dat ik schuld heb staat mij niet aan.
Nou succes de rest van je leven dan in een huurhuis in loondienst, want zowel een huis kopen als ondernemen gaan redelijk per definitie gepaard met schulden. Principieel tegen lenen zijn is gewoon een teken van onervarenheid in dat ding dat we 'leven' noemen. Niet alle leningen zijn wurgcontracten met de DSB :r bank of z'n :r aftreksels.
2) Het is (moreel) misbruik maken van het systeem. De leningen zijn bedoeld om studenten te ondersteunen en ervoor te zorgen dat mensen met iets minder geld toch een goede opleiding kunnen volgen. Als er "misbruik" gemaakt wordt (lees: express later terugbetalen om nog wat extra tientjes te verdienen), zorgt dit er alleen maar voor dat in de toekomst misschien dit soort leningen niet meer kunnen of wat dan ook. Financieel gezien is het slechter voor de overheid (en dus ook voor jezelf) als leningen niet direct afgelost worden.
Het is geen misbruik, het is gebruik van een systeem dat bedoeld is om zo langzaam mogelijk afgelost te worden zodat vers afgestudeerden geen bovenmatige maandlasten en geen onredelijke aanslagen op hun liquide middelen krijgen, juist zodat ze actieve consumenten zijn en het geld laten rollen in plaats van het terug de overheid in te stoppen.

Moraalridderen moet je doen over misstanden en misbruik van regelingen voor dingen waar ze NIET voor bedoeld zijn, niet voor het correct gebruiken ervan.

Verwijderd

curry684 schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 20:14:
[...]

Nou succes de rest van je leven dan in een huurhuis in loondienst, want zowel een huis kopen als ondernemen gaan redelijk per definitie gepaard met schulden.
Mja, d'r zit een verschil tussen lenen en het aangaan van een hypotheek met onderpand / ondernemen :) Dat is gewoon investeren :) Lenen voor luxeproducten (wat zo verheerlijkt wordt door Frisia en consorten) zouden ze serieus aan banden moeten leggen imho :)

• curry684

curry684

Ja wat zeg je nu? Naar mijn bescheiden mening is een gedegen hogere opleiding ook een investering hoor 8)7

Verwijderd

curry684 schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 20:24:
Ja wat zeg je nu? Naar mijn bescheiden mening is een gedegen hogere opleiding ook een investering hoor 8)7
Tuurlijk, dat riep ik eerder ook al: als je moet, dan moet je. Opleiding is het belangrijkste. :)

Maar daarnaast wordt er vaak stevig geleend terwijl men het er behoorlijk van neemt (lees 1-2x per week uitgaan en er gerust 20-30 euro per avond doorheen draaien), nieuwe mobiele telefoons/camera's, dure abonnementen, behoorlijk luxe vakanties, etc. Dat zie ik iig in mijn omgeving geregeld gebeuren terwijl ze dus eigenlijk structureel geld tekort komen (anders leen je niet bij de IBG).

Dat is dan geen investeren in je studie meer :)

• Korvaag
  • Laatst online: 00:58
Hmja.. dat heb je overal.. daarom is er 'werk' uitgevonden ;)

UNOX: The worst operating system

• Rudedadude

Rudedadude

geenstijl schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 19:33:
Ik mis een beetje de morele bezwaren in deze discussie.

...

Maar goed, mensen die wat tientjes per jaar willen verdienen staan juridisch gezien natuurlijk gewoon in hun recht, maar moreel gezien vind ik het niet kunnen.
Je kan er denk ik over discussieren of gebruik maken van de mogelijkheden die in het systeem zitten (er is namelijk een maandelijks bedrag vastgesteld en met dat bedrag ben ik binnen de 15 jaar van mijn schuld af) immoreel is. Extra aflossen is op het moment een optie, niet de norm.
Nu hoeft wat in de wetten/regels staat zeker niet overeen te komen met de moraal van personen of groepen, maar ik begrijp uit jouw reactie dat de regels omtrent het terugbetalen van de studieschuld aangescherpt zouden moeten worden?

• geenstijl
  • Niet online
Nee, ik wil het systeem niet aanpassen.
Het enige wat je mijns inziens zou kunnen doen is het moment van terug te betalen/min. terug te betalen te koppelen aan het inkomen.
Ik vind het zeker belangrijk dat pas afgestudeerden niet te veel geld kwijt zijn zodat ze actieve consumenten zijn, daarom ook in mijn verhaal het punt over niet terugbetalen om wat tientjes winst te halen. Dát is iets waar ik moeite mee heb.

Een schuld opbouwen voor een investering (als in: lenen tijdens de studie, hypotheek) vind ik anders dan een schuld houden terwijl je die terug kan betalen. Het systeem is niet ingesteld om ervoor te zorgen dat je met het geleende geld nog wat kan verdienen, terwijl je mogelijkheden zat hebt om het geld terug te betalen.
Misschien had ik dat wat duidelijker kunnen verwoorden.

• Rudedadude

Rudedadude

Toch vind ik de redenatie lastig. Ik kan er namelijk voor kiezen om het geld niet opzij te zetten en gewoon mijn uitgavenpatroon af te stemmen op wat ik verdien, waarbij ik dan alleen rekening hou met het maandelijks verplichte aflosbedrag. In dat geval heb ik geen geld over om die schuld af te betalen, maar het lijkt me niet zo dat ik dan opeens wel moreel verantwoord bezig ben.
De essentie is uiteindelijk: hoe besteed ik het geld dat ik verdien na mijn afstuderen en zelfs dat valt niet goed te beoordelen, want die hoeveelheid geld is ook weer afhankelijk van bijvoorbeeld hoe hard en hoeveel ik werk en wat voor soort werk ik doe. Als ik besluit 15 jaar lang alleen maar vrijwilligerswerk te doen en op bijstandniveau te leven dan kan ik zelfs mijn schuld niet aflossen en wordt deze kwijtgescholden. Besluit ik in hartje Amsterdam te willen wonen met een tophypotheek dan hou ik ook geen geld over om extra af te lossen. De omstandigheid dat ik kan sparen / geld opzij kan zetten is het gevolg van bepaalde keuzes die ik heb gemaakt. Ik denk niet dat die keuzes mij een grotere morele verplichting geven om geld af te lossen tov van mensen die andere keuzes hebben gemaakt en daardoor in een andere financiele positie zitten. Oftewel: klopt het niet wat ik doe, dan moet het systeem aangepast worden :)

Verwijderd

Flinke schop, maar het is nu wel actueel, zie de voorpagina :)

http://www.depers.nl/User...jdag%209%20mei%202008.pdf

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Lekker ook dat ze in het laatste stukje praten over een "Studie Taks". Het is in nederland toch al zo dat je meer belasting betaald als je meer verdiend. Ik snap niet dat ze tegewoordig overal een nieuwe "Taks" voor in moeten voeren. Het word er allemaal alleen maar complexer op.

Verwijderd

Als je binnen afzienbare tijd geen grote uitgaven verwacht zou ik het bedrag in 1x aflossen als je kan. Anders ik het toch zonde van de betaalde rente.

Mensen denken als je zeg maar € 10.000 lenen. Bij een rentepercentage van 8%. Vele denken zullen denken oh dat is € 800 rente, maar kredietverstrekkers rekenen met RENTE op RENTE. Hierdoor is de werkelijk rentepost over de totale lening vele malen hoger. Daarom denk goed na voordat je gaat lenen!
IceManX schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 20:45:

Het is te verreken met dingen waar je rendementen kan halen. Zoals vermogensbelasting als je meer dan 20.014 euro bezit, aandelenbelang tot 5%, 2e woning. Enzo.

De rente is ieder geval NIET aftrekbaar in box 3: belastbaar inkomen uit sparen en beleggen. (effectief 1,2% rente)

Dit is horizontale verrekening. Dus verrekening binnen de boxen. Je mag box 3 niet verrekenen met de andere boxen!!!!. Je mag wel box 3 verrekening met 1 achterliggend jaar en 8 jaren daarop vooruit. Dit is verticale verrekening.

studiekosten zijn in box 1: belastbaar inkomen uit werk en inkomen(progressief tarief) aftrekbaar indien:
- Het meer is dan 500 euro in 1 jaar
- betreft alleen lesgeld, boekengeld en examengeld.
- tevens moet het beroepsgericht zijn. Bijv. een MBA-opleiding.

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:01
Ik heb ook in een dergelijke situatie gezeten. Na mijn studie had ik een schuld van ongeveer € 1500,00. Ik kreeg hier netjes een brief van de IB van met de mededeling dat ik per maand € 45,- moest betalen.

Ik heb toen ook contact opgenomen met de IB-groep met de vraag of ik het bedrag in één keer terug kon storten. Dit was wel mogelijk, maar volgens de betreffende medewerker had hij niet de mogelijkheid om mij hiervoor een formulier o.i.d. te sturen. Ik moest het maar gewoon storten en dan het betreffende bankafschrift goed bewaren.

Op de vraag hoe men dan wist dat het geld geheel bestemd was voor de aflossing van mijn studieschuld, kreeg ik als antwoord dat men dan ging uitzoeken waarom dat bedrag was gestort en dat dit dan waarschijnlijk wel verrekend zou worden met mijn studieschuld. :X

Vanwege eerder gezeur met de IB-groep heb ik toen maar besloten om het bedrag niet in één keer te storten, maar gewoon een afschrijving van € 45,- per maand te laten doen.

Ben wel een tijdje mee bezig geweest om het af te lossen, maar dit is nu geheel gedaan. Nu verder (gelukkig) niks meer met de IB groep van doen !! Ik heb ook nog bij een belastingsconsulent nagevraagd of ik iets met deze schuld en de bijbehorende aflossing kon doen, maar dit was niet mogelijk :(

[ Voor 6% gewijzigd door nextware op 09-05-2008 20:57 ]

• Korvaag
Uiteraard wordt er gerekend met rente op rente. Het is nogal naief om te denken dat het eenmalig 8% is of alleen maar 8% over het basisbedrag.

Verwijderd

rwb schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 18:10:
Lekker ook dat ze in het laatste stukje praten over een "Studie Taks". Het is in nederland toch al zo dat je meer belasting betaald als je meer verdiend. Ik snap niet dat ze tegewoordig overal een nieuwe "Taks" voor in moeten voeren. Het word er allemaal alleen maar complexer op.
Die mogen ze inderdaad steken waar het licht niet schijnt. Waarom moeten de mensen die wel braaf hebben gewerkt naast de studie en geen schuld hebben opgebouwd opeens die kosten ophoesten? Natuurlijk, er zijn gevallen waarbij het bijlenen van dermate hoge bedragen ook echt nodig is (sommige betastudies, medicijnen, etc).

Maar als ik om mij heen kijk op de opleidingen, dan leent men gerust flink bij om vervolgens gewoon met Iphone of iets dergelijks te lopen. Of de boodschappen worden gewoon bij de Appie Heijn gedaan. Het dringt schijnbaar gewoon niet door dat het geen eigen geld is. In dat opzicht ben ik het eens dat het te makkelijk is, waarbij de IB-groep dat gemak ook nog eens flink faciliteert.

Dat is het kromme: ze komen dan vaak rond van stufi + bijlenen voor de vaste lasten / schoolkosten. Er wordt geregeld wel bijgewerkt, maar dat geld is dan vrij te besteden. Nonsens, dat geld zou je -tot op zekere hoogte- moeten gebruiken om je studieschuld minder hard op te laten lopen. Op een houtje bijten is een ander uiterste, maar luxe meuk kopen terwijl je bij moet lenen is imho not done.

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om daaraan mee te betalen tbh :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2008 23:03 ]

Verwijderd

Ik zit er zelf ook een beetje mee. 9600 euro schuld op een rente van 3,8 procent. Met een inflatie van 3.5% en een rente op m'n spaarrekening van 3.75% is het net niet de moeite waard om die schuld vooruit te schuiven. Of de inflatie moet nog verder omhoog.

Aan de andere kant, ik sta aan het begin van m'n carriére en ga er waarschijnlijk per jaar meer dan 3,8 procent op voorruit. Daarmee zou je kunnen zeggen dat mijn persoonlijke inflatie wel hoger is dan 3,8 %. M.a.w. is 1000 euro voor mij nu nog een smak geld, over 5 jaar is het voor wellicht veel minder. Tenzij ik over een paar jaar aan kinderen ga beginnen natuurlijk.

nouja, hoe dan ook, momenteel heb ik toch geen 9600 euro liggen, maar ik zou bijvoorbeeld wel op driedubbele snelheid kunnen aflossen oid.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-11 10:34
Rente op rente is bij de IBG ook geen probleem, je schuld wordt namelijk na 15 jaar kwijt gescholden. Zelf heb ik ondanks niet afgeronde opleiding best een hoge schuld, maar zijdelings ben ik bezig met het halen van papiertjes, en wat ervaring wat ik tijdens de studie heb opgedaan heeft er tot geleidt dat het bedrag wat ik netto om mijn bankrekening krijg vele malen hoger ligt dan wat ik kwijt ben aan het aflossen van de studieschuld.

Zonder studieschuld had ik op dit moment:

- Geen leaseauto onder de kont klasse golf
- Leuke/Interresante baan
- Bovenmodaal inkomen
- Keuze uit diverse werkgevers
- Terugblik op studietijd + bijbehorende 'oorlogsverhalen'
- Op materiaal vlak alles wat mijn hart begeert.

Echter zijn er inderdaad ook leningen in de category riskant:

Vooral de mensen die lenen om rond te kunnen komen, in combinatie met binnenstromende aanmaningen zijn vaak gigantisch het haasje. Vooral veranderingen in werk situaties in combinatie met tijdelijke contracten zijn gigantische risico groepen.

De IBG kan je in zulke situaties even stil zetten, maar de leningen van Dirk blijven gewoon doorlopen. Aangezien een luxe-lening een situatie is waarin er weinig spaargeld is ontstaan er vaak gaten die weer met leningen opgevuld worden.

Op zich is er met lenen weinig mis, mits je de risico's op financieel vlak gewoon erg goed afdekt. Dat is alleen iets wat bijvoorbeeld niet slim is met bijvoorbeeld met het aanschaffen van huishoudelijke apparaten. Voor de cruciale apparaten en situaties waarin ik zonder werk zit heb ik voormezelf de stelregel om 2 maandsalarissen op de bank te hebben.

Luxe artikelen vervang ik overigens minder snel als dezen kapot gaan, en zaken zoals Hi-Fi, hobbies, etc doe ik van financiele meevallers.

Verwijderd

Sinds wanneer wordt je schuld na 15 jaar kwijtgescholden? Volgens mij moet je het gewoon afbetalen :?

Anyway, het is inderdaad wel leuk zo'n papiertje, maar aan de andere kant, zolang de overheid maar zoveel mogelijk mensen door die opleidingen heen blijft pompen, wordt zo'n papiertje relatief ook steeds minder waard.

• Korvaag
Dat is al sinds tijden. Als je het niet kunt aflossen dien je een draagkracht meting aan te vragen. Je betaalt dan wat je kan betalen. En de rest wordt na 15 jaar kwijtgescholden. Ik weet niet of het altijd zo geweest is maar het het bestaat iig al jaaaaaren.

• curry684

curry684

Dat is al sinds het leningconcept bestaat ja.

• jprommen
  • Laatst online: 15-11 14:40
Persoonlijk vind ik het hele huidige systeem de grootste flauwekul. Zowel ik als mijn vrouw komen uit een gezin dat niet kon bijdragen aan de studie. Zij heeft een studieschuld van 25K en ik van 75K (ik heb mijn studie niet voltooid).

We hebben echter beiden een goede baan en dragen ruim bij aan de belasting (inkomen ~80K per jaar). Persoonlijk vindt ik het behoorlijk beroerd dat mijn kennissen/vrienden hetzelfde verdienen, ongeveer evenlang van studiefinanciering gebruik hebben gemaakt, maar geen 800 euro per maand aan IBG hoeven af te lossen. Door deze 'maatregel' is de belastingdruk (overheid, gemeente, ibg) op ons inkomen boven de 50%. Het suffe is dat het niet van het inkomen afgetrokken mag worden en we verdienen teveel voor alles waar wel toeslagen bestaan.

Het meest vreemde is dat toen mijn vrouw en ik aan het rekenen gingen, we er gewoon netto op vooruit gingen als een van ons stopte met werken. Compleet van de zotten imo.

Het is gewoon een verkapte belastingheffing, waarbij mensen die minder vermogend waren tijdens hun studie of deze om redenen niet konden voltooien keihard genaaid worden.

Mocht je geen rijke ouders hebben, dan adviseer ik geen stufi aan te vragen en een baantje ernaast te zoeken. Je kan de studiekosten dan volledig aftrekken en bouwt geen schulden op, wat je verdient is gewoon van jou.

Even Tweakers checken...

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 20:38
Het is natuurlijk belachelijk dat jullie er financieel op vooruit zouden gaan wanneer één van jullie zou stoppen.

Ik vind het wel heel normaal dat wanneer iemand zijn/haar studie niet afrond, het geleende bedrag volledig terug betaald moet worden. Het moet niet zo zijn dat je het geld vrijblijvend krijgt. Volgens mij zijn er al teveel studenten die te makkelijk stoppen met hun studie. Ja, er zijn altijd situaties waardoor je buiten je eigen schuld moet stoppen met je studie, maar om dan maar de maatschappij voor alle kosten van de drop-outs op te laten draaien vind ik een bijzonder slecht idee.

Misschien moeten studenten beter geinformeerd worden over de impact van het lenen van grote sommen geld

Wat ik ook vreemd vind is waar het geld vaak aan op gaat, laatst was er nog iets van op TV. Een meid die 35k geleend had en daarvan naar Azie e.d. op vakantie ging. Zij zag dan ook wel in dat ze er in de toekomst nog lang voor zou moeten blijven betalen, ookal onderschatte zij het een beetje.

[ Voor 5% gewijzigd door Abom op 13-05-2008 12:26 ]

• Jaspertje
  • Laatst online: 14-11 14:17

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Abom schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 12:24:
Het is natuurlijk belachelijk dat jullie er financieel op vooruit zouden gaan wanneer één van jullie zou stoppen.
Dat geldt voor wel meer zaken, iemand die net boven bijstandsniveau verdient, heeft hetzelfde vaak, maar haal je daar voldoening uit?
...
Misschien moeten studenten beter geinformeerd worden over de impact van het lenen van grote sommen geld
Ik kreeg gewoon te horen dat ik het moest terugbetalen hoor, studenten zijn niet dom, ze kiezen er voor. Zeker als je alleen een gewone beurs krijgt en extra leent, weet je vanaf dag 1 dat je het moet terug betalen
Wat ik ook vreemd vind is waar het geld vaak aan op gaat, laatst was er nog iets van op TV. Een meid die 35k geleend had en daarvan naar Azie e.d. op vakantie ging. Zij zag dan ook wel in dat ze er in de toekomst nog lang voor zou moeten blijven betalen, ookal onderschatte zij het een beetje.
Idd (Hoewel ik het zelf ook gedaan heb a 1500 euro) Maar anders ga je naar een declaratie systeem oid, want je hebt natuurlijk ook een groep waar de ouders neit willen betalen en die vanuit schubbekutteveen naar een grote stad moeten verhuizen en geen tijd hebben om te werken, die zullen die extra centen wel gewoon nodig hebben om te leven (lees: huur, eten, school)

• Brons
  • Laatst online: 19-11 13:05

Brons

Fail!

Laat ik dit topic dan maar even in 2 korte zinnen oplossen:

Financieel gezien is de lening in 1 keer terug betalen slecht. Moreel/psychologisch gezien is in 1 keer aflossen beter.

Ik kies voor de eerste optie.

• argro
Jaspertje schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 12:39:
[...]
Ik kreeg gewoon te horen dat ik het moest terugbetalen hoor, studenten zijn niet dom, ze kiezen er voor. Zeker als je alleen een gewone beurs krijgt en extra leent, weet je vanaf dag 1 dat je het moet terug betalen
Je hoort inderdaad regelmatig dat studenten beter voorgelicht zouden moeten worden. Opzich vind ik dat ook onzin, zoals jij ook al aangeeft weet iedereen dat het geld na de studie terugbetaald moet worden.

Daarbij kan iedere student/scholier uitrekenen dat €500 per maand lenen een schuld van €6.000 per jaar oplevert, bij een studie van 5 jaar is dit €30.000. Daar komt dan nog wat rente bij. Je hoeft echt geen wiskunde of economie te studeren om uit te rekenen dat dat veel geld is. (Al is dat ook maar relatief, met een afbetaling van €200 per maand ben je na 15 jaar schuldenvrij, opzich geen geld voor een mooie studententijd.)

Verwijderd

Ware het niet dat de rente op een goeie spaarrekening praktisch hoger is dan de leenrente van de IBG
Financieel gezien is de lening in 1 keer terug betalen slecht.
De rente bij de IB-Groep is de laatste jaren enorm gestegen en wordt voor 5 jaar vastgezet. Voor iemand die in 2007 is afgestudeerd bedraagt de rente voor de komende 5 jaar 4.17 procent. Dat kan je met wat moeite op een spaarrekening net halen, maar er winst op maken wordt lastig tenzij je belegt.

Overigens, voortijdige aflossing van een deel van je schuld verlaagt het maandbedrag dat je moet terugbetalen niet, maar de looptijd van je aflossing wel. Voor mensen met een heel hoge studieschuld of een zo laag inkomen dat ze niet de hele schuld af zullen lossen, is het dus juist niet gunstig om een deel vooraf af te lossen. Die mogen dan alsnog alleen maar meer betalen en zijn dus beter af een spaartegoed op een rekening te laten staan en daaruit de maandlasten te betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2008 14:46 ]

• Epitome
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-09 18:10
De rentepercentages worden inderdaad voor 5 jaar vastgezet, maar er zit een ritme in dat elke vijf jaar dezelfde rente terugkomt, kijk maar naar dit lijstje van de IB Groep.

Als je bijvoorbeeld bij 1992 - 1997 - 2002 en 2007 kijkt, dan staat daar telkens 4,17%

En dat geldt ook voor de andere jaren, dus als je geluk hebt ben je in een jaar met een gunstig rentepercentage afgestudeerd en wordt dat elke vijf jaar met hetzelfde percentage vernieuwd.

Of wordt er een nieuw percentage berekend dat ze niet tonen? :?

[ Voor 8% gewijzigd door Epitome op 13-05-2008 16:08 ]

• Brons
  • Laatst online: 19-11 13:05

Brons

Fail!

Epitome schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 16:03:
De rentepercentages worden inderdaad voor 5 jaar vastgezet, maar er zit een ritme in dat elke vijf jaar dezelfde rente terugkomt, kijk maar naar dit lijstje van de IB Groep.

Als je bijvoorbeeld bij 1992 - 1997 - 2002 en 2007 kijkt, dan staat daar telkens 4,17%

En dat geldt ook voor de andere jaren, dus als je geluk hebt ben je in een jaar met een gunstig rentepercentage afgestudeerd en wordt dat elke vijf jaar met hetzelfde percentage vernieuwd.

Of wordt er een nieuw percentage berekend dat ze niet tonen? :?
Dat ritme is puur toeval en heeft meer met de conjunctuur te maken.

Verwijderd

Absoluut niet. Het ritme ontstaat vanuit de 5-jarige looptijd. Het lijstje bij de IBgroep geeft namelijk het actuele rentepercentage voor studenten uit ieder afstudeerjaar na 1992. Na elke 5 jaar wordt een nieuw rentepercentage voor 5 jaar vastgezet. Iemand die in 2007 afgestudeerd heeft, heeft zijn rente nu dus tot en met 2012 vaststaan op 4,13%. Iemand die in 2006 afgestudeerd heeft, heeft zijn rente dus nog tot 2011 vaststaan op 3,7%. Enzovoorts. Iemand die in 2002 afgestudeerd is, had in 2007 echter het einde van zijn 5-jarige looptijd bereikt en krijgt dus een nieuwe 5-jarige looptijd op basis van het actuele rentepercentage, 4,13%. Daar komt de 5-jarige cyclus vandaan.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Stomme vraag :$

Ik heb ook nog een schuld bij de IB Groep. Ik dacht dat ik deze betaald had, maar blijkbaar is er iets met de overschrijving niet goed gegaan. Ik moet het nog controleren of het geld inderdaad terug is gekomen.

Nu heb ik een brief gekregen dat per 1 januari mijn schuld met rente xxx is. Ik kan het in 1x af betalen ovv correspondentienr/ILS.

Volgens hun site echter is het correspondentienr/LEN.

Edit: als je inlogt met DigiD en dan gaat zoeken komt ook de vermelding ' correspondentienummer /ILS/ lening 1' voorbij.

En dan weet ik niet wat dat o.v.v. betekend. Is dat in de medeling, of is dat in het betalingskenmerk? Ik weet niet meer hoe ik dat eerder van het jaar heb over gemaakt, maar omdat het fout is gegaan vraag ik me nu af hoe het moet 8)7

En ja, morgen ga ik ze bellen. Hopelijk is de helpdesk snel bereikbaar.

Omfg, ik heb ze betaald, maar niks verwerkt aan hun kant dus he :X En ook niks in zowat een jaar tijd teruggekregen }:|

[ Voor 13% gewijzigd door Motrax op 30-10-2008 19:10 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Ardana

Ardana

Mens

o.v.v. = onder vermelding van = betalingskenmerk.

Tip: bel. Ik weet uit ervaring de IBG het terugstort als het niet én vanaf het juiste rekeningnummer wordt overgemaakt, én onder vermelding van het juiste kenmerk. Alle bijkomende kosten zijn dan voor jou.
Voor dat terugstorten nemen ze overigens soms best wel lang de tijd. In de tussentijd heb je dus wel betaald, is het niet verwerkt bij de IBG, sturen ze het naar 'n deurwaarder en kun je alsnog voor de kosten opdraaien.

[ Voor 20% gewijzigd door Ardana op 30-10-2008 23:17 ]

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

jprommen schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 11:53:
Persoonlijk vind ik het hele huidige systeem de grootste flauwekul. Zowel ik als mijn vrouw komen uit een gezin dat niet kon bijdragen aan de studie. Zij heeft een studieschuld van 25K en ik van 75K (ik heb mijn studie niet voltooid).
De grootste oneerlijkheid (waar jij mee te maken hebt en wat ik nog net heb kunnen voorkomen) is dat je bij het niet afronden van je studie óók de ontvangen aanvullende beurs moet terugbetalen. De aanvullende beurs (de grootste component van mijn studiefinanciering destijds) is bedoeld als compensatie voor de ouderlijke bijdrage die bij sommige gezinnen niet mogelijk is. Ik neem aan dat niemand z'n ouderlijke bijdrage moet terugbetalen indien hij of zij de studie niet afrondt.

Mijn studieschuld was opgelopen tot ruim 50.000, die heb ik weten te verminderen tot 18.000 door op het nippertje binnen tien jaar af te studeren nadat ik al twee jaar was gestopt.

Maar dat verschil is er en daar is weinig aan te doen helaas. Ik bekijk het vooral van de positieve kant: zonder lening had ik nooit kunnen studeren. Dan was mijn huidige baan onbereikbaar geweest. En ik kan de lening gelukkig makkelijk terugverdienen, dankzij mijn opleiding.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Canaria schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 19:14:
[...]
Ik bekijk het vooral van de positieve kant: zonder lening had ik nooit kunnen studeren. Dan was mijn huidige baan onbereikbaar geweest. En ik kan de lening gelukkig makkelijk terugverdienen, dankzij mijn opleiding.
En zo zie ik het ook. Wat dadelijk mijn studieschuld is zie ik als investering voor de toekomst. Want zonder studiefinanciering en bijbehorende lening was het voor mij ook niet mogelijk geweest te kunnen studeren om zodoende later een baan te vinden waarmee ik het vervolgens kan terugbetalen. Daarnaast, even een rekenvoorbeeldje:

Ik heb in 5 jaar tijd de HAVO gehaald. Ik heb me aangemeld voor een HBO studie. Echter, dat jaar is verkwanseld, niet zo zeer omdat ik te weinig studiepunten/ECTS had. Nee, ik werd toegelaten tot jaar 2. Maar wel omdat ik in niet alle 60 punten bij elkaar had en dus het restant uit jaar 1 + 60 punten uit jaar 2 in dat 2de jaar tegelijkertijd moest halen, want je P moet je in het bezit hebben met 2 jaar, dat is een vereiste. Ik had 48 punten in jaar 1 behaald, denk je nu werkelijk dat ik in jaar 2 dan 72 punten kan halen? (1,5x zoveel). Met de wetenschap hoe dat 1ste jaar is verlopen wist ik gewoon dat het 2de jaar een mission impossible zou worden. Vervolgens aangemeld voor soortgelijke opleiding, maar dan MBO 4 niveau. Doordat ik het havo diploma heb kon ik in jaar 2 instromen en die opleiding duurde in totaal 3,5, voor mij dus 2,5 jaar. Daar ben ik nu bijna klaar mee as we speak (nog 4 weken eindstage en dan diploma in ontvangst nemen)

Nu ga ik in februari instromen in het HBO, voor een studie die in het verlengde ligt van mijn MBO opleiding. Omdat ik een vooropleiding heb die aansluit op de studie kan ik het HBO papiertje in 3,5 jaar krijgen. Echter, ik heb 1 jaar eerder verkwanseld dus nog 3 jaar recht op stufi of ik nu op 't HBO of op de uni zit. In totaliteit heb ik dan straks 7 jaar lang kunnen studeren, op kamers wonen, alles kunnen bekostigen van de studiefinanciering. Studieschuld nu na 4,5 jaar: 7500 euro (definitieve lening, rest wordt kwijtgescholden). Gooi er 3,5 jaar bovenop die komen gaan en ik kan zeggen dat ik dan terecht kom op 15.000 euro studieschuld. Is dat erg? Nee, ik vind van niet. Waarom? Hoeveel verdien je dadelijk als startende HBO'er? Allicht 1500 euro netto in de maand? Dat heb ik dus voor in totaliteit 10 maandsalarissen 7 jaar studietijd van kunnen bekostigen. Zie je de verhouding? Voor 10 maanden werken, 7 jaar lang kunnen studeren.

Kijk, als jouw situatie dusdanig is dat je helemaal niet hoeft te lenen, dan zal ik je ook niet aanraden het te doen. Nergens voor nodig in dat geval. Echter, voor mensen die een situatie als ik hebben waarin mijn ouders gewoon absoluut niet de studie van zoon/dochter kunnen bekostigen ben ik maar wat blij dat je bij de IB voor de duur van je studie een lening aan kunt gaan. Ik snap heel goed dat medestudenten er niet aan moeten denken een lening af te sluiten voor hun studie. Echter, als die lening het verschil kan zijn in wel een baan met kansen of niet dan ben ik bereid, omwille van de investering die daar uit gaat volgen hoogstwaarschijnlijk (valt nog maar te bezien immers of je later een baan krijgt of niet ;)) wel die lening gewoon af te sluiten. En als je het bovendien in perspectief zet, vind ik het echt in het niets staan met de mogelijkheden die je door het afsluiten/aangaan van zo'n lening kunt krijgen. Vandaar dat ik ook een creditcard heb, niet omdat ik er 1 nodig heb. Wel omdat het verrekte handig is en in bepaalde situaties gewoon mogelijkheden biedt die je anders nooit zou hebben. Maar dat geheel terzijde. ;)

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-11 13:37

Robtimus

me Robtimus no like you

Motrax schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 18:49:
Nu heb ik een brief gekregen dat per 1 januari mijn schuld met rente xxx is. Ik kan het in 1x af betalen ovv correspondentienr/ILS.

Volgens hun site echter is het correspondentienr/LEN.

Edit: als je inlogt met DigiD en dan gaat zoeken komt ook de vermelding ' correspondentienummer /ILS/ lening 1' voorbij.
Ik heb net deze maand zelf vrijwel alles afbetaald, en dat met corr.nr/LEN
Volgens de IB groep website staat die betaling ook in de planning om van de schuld afgeschreven te worden (doen ze slechts 1x per maand...). Dit was wel nadat ik al bijna 2 jaar bezig was met betalen, maar veel verschil mag dat niet opleveren lijkt me.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Pagina: 1