Hoofdcategorieën
Topicacties

Concept en fotografie

Pagina: 1 2 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 02 april 2004

quote:
abrakadaver schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 08:25:
lekker verhaaltjes vertellen met je foto's, in plaats van alleen maar kiekjes maken.
Dat is al een flinke sprong de goed kant op inderdaad. Voor mijzelf eigenlijk al ver genoeg. Kunst is weer meteen zo'n groot woord, dat schrikt meer af dan dat het uitnodigt.

Pinnacle of Perversion
Reg. datum: 18 juni 2007

Mjah, koen af en toe kan jij dat best goed.
Ik faal er nogal mee moet ik zeggen.

*moet eens een concept-shoot regelen*

Te koop: Metz 40MZ-2, tokina 100-300, tokina 28-80, tamron 70-300; DM voor details.

no way pacho!

qadn je moet natuurlijk eerst voor je zelf bedenken wat je ermee wilt doen he
Pinnacle of Perversion
Reg. datum: 18 juni 2007

Dat klopt :D eert een boodschap, maarja om nu enkel voor de mooie plaatjes te schieten vind ik ook niets.

Te koop: Metz 40MZ-2, tokina 100-300, tokina 28-80, tamron 70-300; DM voor details.

a.k.a. Martijn

Mijn laatste poging tot concept fotografie ging ook niet vlekkeloos. Geprobeerd om de sfeer van oude bekenden op een markt vast te leggen, Kreeg niet in de foto wat ik wilde, maar ik zag het op de markt zelf ook al niet. Hoopte die vaste kliek sfeer vast te leggen, maar dat gevoel kreeg ik op de markt zelf ook al niet.

*gaat het zeker opnieuw proberen, maar nu een concept waarvan ik weet dat ik het ook kan vinden :).
Concept rond ging alleen al stuk beter :P

Nikon: D3;
17-35mm f/2.8; 35mm f/2; 50mm f/1.4; 80-200mm f/2.8; 85mm f/1.8; Micro 105mm f/2.8;
SB-800; SB-600; SB-24; SU-800
Sigma: Fisheye 15mm f/2.8

no way pacho!

Klein filmpje waar mensen misschien wat mee kunnen: http://www.youtube.com/watch?v=5dipTqJfiE4

de 'hoe maak je een concept' bla komt er zo aan
no way pacho!

Hoe maak je een concept?
Ons hele denken bestaat uit concepten, concepten van de realiteit. Concepten bestaan binnen onze perceptie, wat weer een verlengde is van sensatie (binnen de psychologie).

Binnen kunst kun je de concepten opvatten als statements, meningen, visies, ideeën van een situatie vanuit jouw eigen perceptie, jouw denkwereld. Je kan ook andermans concepten nemen, maar dat werkt niet zo goed.
Hoe kom je dan aan concepten?
Eigenlijk is dit heel eenvoudig, maar verschrikkelijk ingewikkeld tegelijk. Waar begint het allemaal? Bij je zelf. Jij moet voor je zelf bepalen waarom je fotografeert, wat boeit je, wat wil je, waarheen wil je.. Jouw positie binnen de wereld is relevant. Als je weet waarom je iets wilt dan volgt de hoe erg snel. Ga bij je zelf te raden waarom je fotografeert, en wat je wilt laten zien.

Als je weet waar je staat, je kan dit best als een woordenweb opschrijven, associatief denken is hier belangrijk, dan kun je gaan kijken naar het ontwikkelen van een concept.

Een concept is net zoals een theorie in de wetenschap, je begint met observatie, volgt met inductie, je test je theorie en je krijgt feedback. Oftewel, je vormt een mening, en test deze in de realiteit. Je gaat voor je concept dus opzoek naar iets wat jij vind. Een mening die je hebt, iets wat je boeit, iets wat je graag ziet. 

Bijvoorbeeld, je vind dat je niet opgesmukt hoeft te zijn, gephotoshopped en graatmager om mooi te zijn. Dat is een concept, zo simpel is het al. Of je vind dat industrie ons landschap aantast. Ook dat is een concept.. Concepten zijn eigenlijk hele simpele dagelijkse dingen, veelal op sociaal-maatschappelijke basis.

Dus, je hebt een thema gekozen, laten we nu als voorbeeld nemen ouderdom. Hierna ga je kijken wat je van ouderdom neemt, want ouderdom op zich is niet veel zeggend, je moet een mening of visie vormen. Je gaat op zoek naar de volgende stap, wat vind je van ouderdom? Worden mensen te oud tegenwoordig? Pamperen we onze ouderen teveel? Moeten ze hard doorwerken tot hun 90e?

Stel je bent geïnteresseerd in de laatste, doorwerken totdat je erbij neer valt.. Nu ga je verder associatief redeneren, wat hoort daar bij? Maak een web, oud, werken, hard werken, pensioen, vut, etc. etc., gewoon ‘laten gaan’ totdat je denkt dat je het hebt..

Nu komt het concretiseren, wat laat ik zien, wie laat ik zien en waarom. Oftewel, wat heb je nodig om je visie te ondersteunen. Welke beelden zoek je, welke onderdelen van je visie heb je.. Zet ‘t op ‘papier’... Geef ‘t een titel als dat al kan, of een tijdelijke titel.. Dat geeft houvast.

Je concept is klaar, je kan nu fotograferen (en dat mag je lekker zelf uitzoeken).
Wanneer is een concept goed?
Goede vraag. Wanneer? Als je er tevreden mee bent is het voor je zelf goed. Maar voor sommigen is dat te weinig. Wanneer is een concept dus goed? Moeilijk te bepalen, maar je kan je een beetje vast houden aan wat ‘stelregels’.

• Het moet niet te algemeen zijn, armoede is geen concept maar een thema
• Het moet iets zeggen, het moet een analyse of uitleg geven, of het moet zeggen dat het niets wil zeggen
• Abstracte denklagen doen ‘t goed
• Net zoals in de wetenschap werkt het goed als je een ‘detail’ neemt, die je kan generaliseren. Als je een ‘persoonlijkheid’ neemt, is hij of zij vaak een stereotype die een groep voorstelt, werkt vaak beter
• Sta achter je concept, zelfs al krijg je veel kritiek, je zult het moeten verdedigen, het is jouw mening

oh en nog 1 ps. concepten hoeven niet documentair te zijn, ook schoonheid is een thema en kan concept heel goed bij passen.
Reg. datum: 26 augustus 2006

Een eventuele inspiratiebron voor de noordelingen onder ons.

5 maart 2008
prof. dr. René Boomkens (Hoogleraar in de Sociale en Cultuurfilosofie)
Shreds of boring postcards. Over de stad, de post-stad en de fotografie
Als er één medium is dat wordt geassocieerd met de stad dan is dat wel de fotografie. De foto is (misschien naast de film) de belangrijkste representatie van de stedelijke cultuur en de ervaring van stedelijkheid. In dit college laat René Boomkens aan de hand van het werk van enkele bekende stadsfotografen zien wat er met de stad en de stedelijke cultuur gebeurd is en tracht hij een antwoord te geven op de vraag: hebben we de stad achter ons gelaten en leven we wellicht in de post-stad, of is de stad de meest weerbarstige belichaming van onze moderne samenleving en cultuur?

Locatie: Wiebengacomplex, Eyssoniusplein 18 te Groningen, zaal B106.
Aanvang: 20:00 uur

Canon | Manfrotto | Hoya | Sigma | SanDisk | Crumpler | architectuurfotografie | flickr |

Pagina: 1 2 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: