Concept en fotografie

Pagina: 1
Acties:
  • 4.580 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:03
Inleiding
Omdat GoT een hoofdzakelijk technisch forum is lijkt het me wel eens leuk om ‘t over een totaal andere kant van fotografie te hebben, in mijn ogen de belangrijkste kant, en omdat mijn vorige algemene topic (lens topic) uitliep op een flamewar (waar ik eigenlijk ook verantwoordelijk voor was) ga ik beginnen met een leuke positieve post (hoop ik).
Stukje kunst historie
Fotografie ontstond in een roerige tijd in de kunst, de oude definitie van kunst, de schoonheid, zakte ineen, het aantal aanhangers van deze definitie in de kunstwereld kelderde hard, er ontstond een grote strijd tussen deze kampen. Het ene kamp, het klassieke kamp vond dat kunst mooi moet zijn, gewoon, net zoals een vrouw mooi kan zijn, of muziek mooi kan zijn. Schoonheid stond voor hen voorop (voor velen vandaag nog). Hierop reageerden velen (bijv. Dada stroming (later), expressionisme (eerder)) met hun eigen definitie, kunst moest niet mooi zijn, dat mocht, maar kunst moet wat vertellen, wat overbrengen. Kunst stond voor emoties, voor een concept/idee, voor een statement of een analyse.

Kunstenaars als Munch, Kandinsky en anderen kwamen met dit soort werken:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/39/Kandinsky_white.jpg
Kandinsky, 1923

Eerder kwamen impressionisten al met kunstwerken die nog steeds vrij sterk de klassieke opvatting aanhielden, maar toch los wilden weken van 't het preciese, registrerende, verbloemende..

Van Gogh laat het ook zien, eigenwijze eigen kleuren, eigen lijnen, niet meer de werkelijkheid

Afbeeldingslocatie: http://bipolarworks.files.wordpress.com/2007/06/starry-night.jpg

of de anders eigenwijze Cezanne
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5f/Paul_C%C3%A9zanne_125.jpg/477px-Paul_C%C3%A9zanne_125.jpg

Eigenwijs, tegendraads, en werden door het toenmalige etablissement vergald. De kunst week af, kreeg minder nadruk op schoonheid, ging uiteindelijk meer over emotie (expressionisme)..

Dada ging een slag verder, met gekke ready-mades van bijvoorbeeld Marcel Duchamp spotten zij met het woord kunst.. Zij maakten kunst om met kunst te spotten:

Afbeeldingslocatie: http://tbn0.google.com/images?q=tbn:jmHRwQ50q6b7cM:http://uniliv.files.wordpress.com/2007/06/marcel-duchamp-fountain.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.aol.com/mindwebart3/bicycle.JPG

Dada ging nog verder, gestoorde woordgrapjes en gekke gedichten

Afbeeldingslocatie: http://nyc.metblogs.com/archives/images/2006/06/dada.jpg

Dit kunnen we ver doortrekken, tot nu, maar dat is niet zozeer relevant. Wat deze voorbeelden doen illustreren is dat kunst zich ontpopt heeft tot iets anders, iets totaal los van techniek en schoonheid. Techniek en schoonheid werden slechts pijlers waar een kunstenaar zijn kunstwerk op kon laten dragen, in tegenstelling tot doelen.

In deze roerige tijden (naast kunstzinnig ook op sociaal vlak, industriele revolutie, wereldoorlogen) ontstond fotografie. Fotografie is altijd al een vreemde eend in de kunst-bijt geweest omdat je het moeilijk kan boetseren of zelf verven. Je techniek is zeer bepalend voor het geen wat je maakt.
Hoe zit dat nu, concept in fotografie
We weten nu dat fotografie anders is, en als je fotografeert weet je dat zelf ook wel, je moet op een totaal andere wijze je output beinvloeden, je gaat eerder registreren dan reggiseren. Schoonheid wordt hierdoor heel verlijdelijk, dat beinvloed je heel gemakkelijk. Je kan immers naar een prachtige romantische plek toegaan en deze fotograferen. Of je maakt een prachtige foto van een prachtige vrouw of man, et voila.. Nu is dat natuurlijk wat kort door de bocht, en spelen compositie, belichting, etc etc nog een rol. Met een mooi onderwerp ben je natuurlijk niet direct klaar. Maar er is meer...
De Conceptuelen
Voor sommige mensen (ik geloof dat ik daar bij hoor) is de mooie foto niet het doel, dat is meer een bijzaak. Zij zoeken een foto die net zoals de expressionistische schilderijen emoties wil overbrengen, een gevoel wil plaatsen, of net zoals Dada een statement wil maken..
Wat is concept dan in een foto
De hamvraag, wat is concept in een foto, wat doet 't, waarom is 't belangrijk en wat kun je ermee.

Goed, eerder heb ik al gezegd dat in de moderne definitie van kunst men een boodschap, emotie of statement wil overbrengen. Men wil communiceren, niet alleen aanschouwelijk/mooi maken. En in veel gevallen ook tot nadenken zetten.

Dat doe je met een concept, een idee. Dat idee kan heel simpel zijn, verdriet, maar ook heel complex, sociale problematiek rond roma-gezinnen, of heel wazig, volstrekt wazige vormen in een lab bijvoorbeeld. Die ideëen maak je zelf, ze zitten in je hoofd, in je communicatie, in andermans hoofd. Het zijn dingen die jij belangrijk of interessant vind. De dingen waar jij om geeft. Concept is lekker vrij, en kent eigenlijk maar 1 regel, er zit een idee achter. Het bepaalt niet wat voor idee, niet waarom en niet hoe..

En waarom concepten foto’s goed maken? Dat is eigenlijk een moeilijke vraag en erg afhankelijk van je insteek, maar feitelijk komt het er op neer dat het een foto waard maakt om over na te denken. Mensen houden van nadenken (naast mooi), willen uitgedaagd worden en zijn nieuwsgierig. Een foto met een concept, emotie of thema zal ze iets vertellen, en hopelijk tot nadenken zetten. De foto verdwijnt niet zo snel uit je geheugen, en kan iets met je doen.. Het kan je beroeren. Dat maakt een foto goed, dat je in je hersenen erover gaat denken, dat het je niet los laat, dat je wilt weten 'wat is dit, wat gebeurt er hier en hoe ben ik hier bij betrokken'. Als een foto dergelijke vragen oproept dan zit je goed, dan vertel je wat.
En waarom is die kunsthistorie nu relevant?
Naast dat het een goed illustratief voorbeeld en aanleiding uitlegt is kunst vaak iets wat in een vrij breed spectrum 'stromingen' heeft, of stijlen. Stromingen staan vaak voor concepten, zoals het post-moderne niet voor een beeldende uitwerking staat, maar voor een gedachte. Deze gedachtes zijn ook van belang voor de fotografie.
En nu aan de slag
Ik heb expres niet teveel uitgelegd over concept, want je moet 't wel zelf ontdekken. Dat ontdekken doe je natuurlijk door te denken, op mijn middelbare school heb ik ooit eens een opdracht gehad, voor beeldende vorming, de opdracht luide als volgt, neem 5 momenten uit het leven van iemand die jij belangrijk vind, 5 momenten die je belangrijk acht, maak van elk moment foto’s, en selecteer per moment 3, en selecteer daar weer 1 van voor de eind serie. Zorg dat deze serie iets vertelt over diegene, iets zegt over zijn of haar karakter..

Een dergelijke opdracht is 't begin van een zoektocht naar concept, je gaat vanuit een idee, een concept foto’s bouwen, niet omgekeerd (doe je als je lui bent ;) :p). Daarnaast kun je als je voortaan 't bos oid in gaat voor natuurfoto’s eens kijken naar een concept, een speerpunt, iets wat jou boeit.. Of als je de stad in loopt ga je op zoek naar mensen die eten, of mensen die iets doen wat jou boeit. En in je fotografie maak je daar een soort van analyse van, je zorgt dat je beelden krijgt die passen bij jouw mening, denkwijze, statement of boodschap.. Begin lekker simpel, en als je eenmaal hebt ontdekt hoe enorm leuk conceptueel werken is, dan gaan er werelden voor je open.

Wat ook enorm helpt bij 't ondekken van concepten; ga lekker foto’s kijken, links komen later in dit topic..
En schoonheid dan, zijn alleen mooie foto’s slecht?
Nee, zeker niet, dat hangt enerzijds van je definitie van kunst af (zoals eerder uitgelegd), van je doel en van jouw invalshoek af. Daarnaast kun je ook aan schoonheid een concept toevoegen. Schoonheid kun je heel veel mee, dus je hoeft geen lelijke foto’s te maken om conceptuele foto’s te maken, zeker niet..
Het 'ik verzin er een concept bij en ik zit wel goed' principe
Je hoort vaak van mensen die naar een museum met moderne kunst gaan dat ze 't niks vinden, helemaal dat idee erachter, dat bedenk je zomaar, achteraf, allemaal prietpraat. Nu gebeurt dat wel eens, dat kunstenaars lekker lullen om er een idee bij te brengen, of critici zodat ze wijzer klinken..

Het is natuurlijk aan jou om dat voor je zelf te beoordelen, maar onthou dat er vaak wel degelijk over nagedacht wordt, zowel in fotografie als in de rest van de beeldende kunst. En af en toe doen kunstenaars gewoon lekker wat ze leuk vinden, en verzinnen er idd later een conceptje bij..
Conclusie
Concept r0x is mijn mening, doe d'r wat mee, of niet.. Je mag 't zelf weten, maar 't zou erg leuk zijn als wat meer GoTters op conceptueel vlak aan de slag gingen, zou mij zeker plezieren.

Deel 2

Hoe maak je een concept?
Ons hele denken bestaat uit concepten, concepten van de realiteit. Concepten bestaan binnen onze perceptie, wat weer een verlengde is van sensatie (binnen de psychologie).

Binnen kunst kun je de concepten opvatten als statements, meningen, visies, ideeën van een situatie vanuit jouw eigen perceptie, jouw denkwereld. Je kan ook andermans concepten nemen, maar dat werkt niet zo goed.
Hoe kom je dan aan concepten?
Eigenlijk is dit heel eenvoudig, maar verschrikkelijk ingewikkeld tegelijk. Waar begint het allemaal? Bij je zelf. Jij moet voor je zelf bepalen waarom je fotografeert, wat boeit je, wat wil je, waarheen wil je.. Jouw positie binnen de wereld is relevant. Als je weet waarom je iets wilt dan volgt de hoe erg snel. Ga bij je zelf te raden waarom je fotografeert, en wat je wilt laten zien.

Als je weet waar je staat, je kan dit best als een woordenweb opschrijven, associatief denken is hier belangrijk, dan kun je gaan kijken naar het ontwikkelen van een concept.

Een concept is net zoals een theorie in de wetenschap, je begint met observatie, volgt met inductie, je test je theorie en je krijgt feedback. Oftewel, je vormt een mening, en test deze in de realiteit. Je gaat voor je concept dus opzoek naar iets wat jij vind. Een mening die je hebt, iets wat je boeit, iets wat je graag ziet. 

Bijvoorbeeld, je vind dat je niet opgesmukt hoeft te zijn, gephotoshopped en graatmager om mooi te zijn. Dat is een concept, zo simpel is het al. Of je vind dat industrie ons landschap aantast. Ook dat is een concept.. Concepten zijn eigenlijk hele simpele dagelijkse dingen, veelal op sociaal-maatschappelijke basis.

Dus, je hebt een thema gekozen, laten we nu als voorbeeld nemen ouderdom. Hierna ga je kijken wat je van ouderdom neemt, want ouderdom op zich is niet veel zeggend, je moet een mening of visie vormen. Je gaat op zoek naar de volgende stap, wat vind je van ouderdom? Worden mensen te oud tegenwoordig? Pamperen we onze ouderen teveel? Moeten ze hard doorwerken tot hun 90e?

Stel je bent geïnteresseerd in de laatste, doorwerken totdat je erbij neer valt.. Nu ga je verder associatief redeneren, wat hoort daar bij? Maak een web, oud, werken, hard werken, pensioen, vut, etc. etc., gewoon ‘laten gaan’ totdat je denkt dat je het hebt..

Nu komt het concretiseren, wat laat ik zien, wie laat ik zien en waarom. Oftewel, wat heb je nodig om je visie te ondersteunen. Welke beelden zoek je, welke onderdelen van je visie heb je.. Zet ‘t op ‘papier’... Geef ‘t een titel als dat al kan, of een tijdelijke titel.. Dat geeft houvast.

Je concept is klaar, je kan nu fotograferen (en dat mag je lekker zelf uitzoeken).
Wanneer is een concept goed?
Goede vraag. Wanneer? Als je er tevreden mee bent is het voor je zelf goed. Maar voor sommigen is dat te weinig. Wanneer is een concept dus goed? Moeilijk te bepalen, maar je kan je een beetje vast houden aan wat ‘stelregels’.

• Het moet niet te algemeen zijn, armoede is geen concept maar een thema
• Het moet iets zeggen, het moet een analyse of uitleg geven, of het moet zeggen dat het niets wil zeggen
• Abstracte denklagen doen ‘t goed
• Net zoals in de wetenschap werkt het goed als je een ‘detail’ neemt, die je kan generaliseren. Als je een ‘persoonlijkheid’ neemt, is hij of zij vaak een stereotype die een groep voorstelt, werkt vaak beter
• Sta achter je concept, zelfs al krijg je veel kritiek, je zult het moeten verdedigen, het is jouw mening

oh en nog 1 ps. concepten hoeven niet documentair te zijn, ook schoonheid is een thema en kan concept heel goed bij passen.
Links
Jan Dibbets - Conceptueel fotograaf, apart werk (moet je even op dibbets googlen en dan op images).. Ging prat op ontbreken technische kennis
Magnum In Motion - Magnum presenteert het werk van fotografen met verhaal en geheel erbij, je moet even op zoek door de essays heen, erg boeiend, je hoort nu 't verhaal er bij en je kan je 't concept er ook bij bedenken.
Ryan McGinley - Jonge fotograaf die concept gebruikt, niet superduidelijk op zijn site
Jessica Dimmock - Documentair fotografe met enorm veel gevoel voor beeld en verhaal
MediaStorm - Veel foto essays, zeer grafisch, zeer sterk
Foam - Foto Museum Amsterdam, nu exposities van Weegee, McGinley en een of andere gekke kleifotograaf
Yvi - Yvi magazine, over documentaire fotografie
James Nachtwey - Documentair Oorlogs fotograaf, niet de explosies, maar de emoties, zeer goed.

[ Voor 36% gewijzigd door simon op 28-01-2008 22:36 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:56

Zoefff

❤ 

Wow! d:)b voor dit initiatief!

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

^^
+1 voor je startpost! d:)b (één linkje doet het niet btw ;))

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Conceptuele fotografie voor dummies ! Cool !!!!

Wat is de bedoeling van dit topic? Dat we eigen werk aandragen en dat anderen hier op conceptueel vlak commentaar op geven of werk van anderen aanhalen? Moet het werk niet zijn of oud?

Op mijn A la recherche de heb ik (al) een serie themas staan. Nader uit te werken, maar in ieder geval een beginpunt.

En om toch een foto te plaatsen: Ik weet niet of het ook onder conceptueel valt, maar met deze wilde ik een gevoel overdragen
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2243/2085358724_01444891c7.jpg?v=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:19

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Het staat in FA en niet in FGS, dus foto's plaatsen is niet het primaire doel. Ik denk dat hier meer ruimte is om concepten te vertellen en daarbij mogen plaatjes, maar dat is van tweede orde.

Hele andere soort fotografie Simon, en zeker niet makkelijk, maar ik ga me er een keer aan wagen. Straatfotografie, maar dan niet de makkelijke manier.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Linkjes komen er vandaag aan, ik vind 't wel leuk als je fotos aandraagt en dat we die dan bespreken. Wat wel moet gebeuren dan is dat je de foto een titel of beschrijving geeft, zodat we ook het concept kunnen beoordelen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon, super topic! Kan niet anders zeggen! _/-\o_

Tijdens het lezen herkende ik meer en meer van mijn vaders fotografie stijl hierin, best wel apart. Ik ga er in ieder geval wat bewuster mee bezig :)

Again, tof topic! /me doet bookmarken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Paar links toegevoegd, ik ga nog op zoek naar meer.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
leuk Simon. er zijn her en der wel wat kanttekeningen te plaatsen, maar ik denk dat we die discussie (voorlopig) beter achterwege kunnen laten, behalve dan dat ik vind dat je een wel erg enge definitie van esthetiek hanteert.

ik ben benieuwd of en hoe dit topic gaat lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Kun je me zeggen wat je d'r eng aan vind, ben nu even niet wakker genoeg om dat uit te gaan zoeken, 't is wel beetje inopwelling geschreven, dus er zijn idd dingen die niet helemaal 100% kloppen.

jeh, verkeerde definitie, zal 't even vervangen. sidenote toegevoegd.

[ Voor 18% gewijzigd door simon op 04-01-2008 22:44 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
dankje, al ben ik van mening dat je in dit soort discussies/betogen deze enge en verouderde definitie beter helemaal niet kan gebruiken. stel dat er hier mensen zijn die zich meer gaan verdiepen in deze materie dan zullen ze een andere definitie tegenkomen, alleen maar verwarrend.

verplichte kost voor een ieder die serieuzer met fotografie bezig is; On Photography van Susan Sontag. dun, eenvoudig te lezen, spotgoedkoop. ik zal tzt nog wel wat leestips geven, maar eerst allemaal On Photography lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Mja, ik heb alleen even geen ander woord om deze definitie te vervangen, als je die hebt update ik 't zo.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Schoonheid voor esthetiek en mooi voor esthetisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:02
+1 voor initiatief, leuk om zo mee te werken om het niveau van je medeGoTters een stapje hoger te brengen!! Mocht je een deel twee in je hoofd hebben zitten (als concept ;) ), dan hou ik me aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Deel 2 met meer kunsthistorie komt er aan, met tips en trucs voor het bedenken van een concept.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:58

Sharky

Skamn Dippy!

Zou tijd worden dat er hier wat meer aandacht werd besteed aan concept en inhoud. Dat technische, oppervlakkige geneuzel begint me wat de keel uit te hangen. Niet dat je daar niets aan hebt maar een groot aantal mensen hier praat elkaar gewoon klakkeloos na en bekijkt foto's alleen op pixelniveau. Ik ben hier in ieder geval een voorstander van dus :)

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over die kleifotograaf in het FOAM: ik denk dat je de houten planken bedoeld waar populair gezegd een gek hele verhalen heeft geschreven?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2008 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
ehm houten planken? nee, deze man fotografeert en film kluitjes klei in irak, met een of ander concept erbij bedacht, vond 't enorm gemakkelijk.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oeps, ik vergis me in een tentoonsteling in een museum in Parijs. schaam schaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Goed topic, ik probeer ook vaak met een concept te werken. Ik merk wel dat het makkelijker is wanneer je in een stad bent en mensen fotografeerd dan op het strand wat plaatjes schiet.

Ik mis trouwens http://www.jamesnachtwey.com/ in de links sectie :) Staat niet superveel op maar het is wel één van de beste fotografen die ik ken, z'n documentaire is ook een aanrader: War Photographer. (een aantal mensen hier kennen 'm al en ik dacht jij ook :P )

En natuurlijk World Press Photo tentoonstellingen bezoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ten eerste: superstartpost. Ten tweede en iets uitgebreider: moeilijk! Concept en thema liggen dicht bij elkaar maar toch is een thema veel makkelijker dan een concept, de laatste gaat nog veel verder. Een thema kan je achteraf nog kiezen als je zeer veel foto's hebt gemaakt, dit doe ik namelijk ook. Een concept is veel moeilijker, je moet dit van te voren bedenken. Je zegt het ook in je startpost: het is een idee, bij thema's hoef je geen idee te hebben om toch een serie te maken. Ik denk niet dat ik ooit tot een niveau kom dat ik een concept in mijn foto's heb en dat is ook meteen het punt waar ik heen wil: voor veel mensen is dit niet haalbaar denk ik.vloeken in de kerk? Veel mensen willen het wel, ook te zien aan het aantal positieve reacties over het initiatief van dit topic maar toch wordt er nog niet veel over het onderwerp getypt hierzo. Hopelijk is iedereen gewoon afwachtend en gaat het storm lopen want ook ik vind dit zeer cool en als iemand mij ooit kan betrappen op een concept in mijn foto's dan weet ik voor mijzelf dat ik geslaagd ben als fotograaf. Voor nu ga ik proberen om meer thema's in mijn foto's te brengen want concept is voor mij (nog?) veel te hoog gegrepen. Ik blijf het wel volgen net als de andere mensen hier en als ik denk dat ik iets kan toevoegen aan de discussie zal ik het zeker niet laten.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Toch denk ik dat een concept in je werk niet zo moeilijk is hoor, je moet gewoon wat nadenken voor je wat doet, maar daar ga ik nog een stuk over schrijven..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
ik zou inderdaad niet al te zwaarmoedig over concept denken. wanneer je met een vooringenomen idee aan een fotoserie begint, kan je dat al een concept noemen. wellicht dat het concept niet zo hoogdravend is, maar het is alvast een start. gewoon van te voren nadenken over wat je wil laten zien en hoe je dat wilt laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaaf topic! Om het nog maar een keertje te zeggen: goed initiatief! d:)b
Grappig ook, ik studeer architectuur en ben voortdurend bezig met concept en het "conceptmatig denken" maar heb het in mijn foto's nog nooit echt gebruikt. Ik ben eigenlijk altijd bezig met niet de standaard foto's maken en probeer dat te bereiken door een bepaalde sfeer te creëren met licht/invalshoek. Maar ik ben er van overtuigd dat een concept hetgene is wat je foto's echt kan verrijken!

Een concept hoeft inderdaad helemaal niet moeilijk te zijn, als je een goed idee hebt en een strakke, consequente uitvoering, is het juist ontzettend voor de hand liggend. Maar ik denk niet dat iedereen het zomaar kan inderdaad, je moet er wel creatief voor zijn en er ook lol in hebben om een beetje te 'zweven'. Daar ligt denk ik ook heel duidelijk een groot verschil tussen concept en thema: een thema is veel concreter dan een concept, is als het goed is meteen voor iedereen duidelijk terwijl je om het concept ergens in te ontdekken er langer naar moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
lekker verhaaltjes vertellen met je foto's, in plaats van alleen maar kiekjes maken.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
abrakadaver schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 08:25:
lekker verhaaltjes vertellen met je foto's, in plaats van alleen maar kiekjes maken.
Dat is al een flinke sprong de goed kant op inderdaad. Voor mijzelf eigenlijk al ver genoeg. Kunst is weer meteen zo'n groot woord, dat schrikt meer af dan dat het uitnodigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Mjah, koen af en toe kan jij dat best goed.
Ik faal er nogal mee moet ik zeggen.

*moet eens een concept-shoot regelen*

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
qadn je moet natuurlijk eerst voor je zelf bedenken wat je ermee wilt doen he

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Dat klopt :D eert een boodschap, maarja om nu enkel voor de mooie plaatjes te schieten vind ik ook niets.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Mijn laatste poging tot concept fotografie ging ook niet vlekkeloos. Geprobeerd om de sfeer van oude bekenden op een markt vast te leggen, Kreeg niet in de foto wat ik wilde, maar ik zag het op de markt zelf ook al niet. Hoopte die vaste kliek sfeer vast te leggen, maar dat gevoel kreeg ik op de markt zelf ook al niet.

*gaat het zeker opnieuw proberen, maar nu een concept waarvan ik weet dat ik het ook kan vinden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 12:48

ThunderNet

Flits!

Concept rond ging alleen al stuk beter :P

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ThunderNet schreef op zondag 27 januari 2008 @ 21:39:
Concept rond ging alleen al stuk beter :P
*kuch, ja rond ging beter ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Klein filmpje waar mensen misschien wat mee kunnen: http://www.youtube.com/watch?v=5dipTqJfiE4

de 'hoe maak je een concept' bla komt er zo aan

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Hoe maak je een concept?
Ons hele denken bestaat uit concepten, concepten van de realiteit. Concepten bestaan binnen onze perceptie, wat weer een verlengde is van sensatie (binnen de psychologie).

Binnen kunst kun je de concepten opvatten als statements, meningen, visies, ideeën van een situatie vanuit jouw eigen perceptie, jouw denkwereld. Je kan ook andermans concepten nemen, maar dat werkt niet zo goed.
Hoe kom je dan aan concepten?
Eigenlijk is dit heel eenvoudig, maar verschrikkelijk ingewikkeld tegelijk. Waar begint het allemaal? Bij je zelf. Jij moet voor je zelf bepalen waarom je fotografeert, wat boeit je, wat wil je, waarheen wil je.. Jouw positie binnen de wereld is relevant. Als je weet waarom je iets wilt dan volgt de hoe erg snel. Ga bij je zelf te raden waarom je fotografeert, en wat je wilt laten zien.

Als je weet waar je staat, je kan dit best als een woordenweb opschrijven, associatief denken is hier belangrijk, dan kun je gaan kijken naar het ontwikkelen van een concept.

Een concept is net zoals een theorie in de wetenschap, je begint met observatie, volgt met inductie, je test je theorie en je krijgt feedback. Oftewel, je vormt een mening, en test deze in de realiteit. Je gaat voor je concept dus opzoek naar iets wat jij vind. Een mening die je hebt, iets wat je boeit, iets wat je graag ziet. 

Bijvoorbeeld, je vind dat je niet opgesmukt hoeft te zijn, gephotoshopped en graatmager om mooi te zijn. Dat is een concept, zo simpel is het al. Of je vind dat industrie ons landschap aantast. Ook dat is een concept.. Concepten zijn eigenlijk hele simpele dagelijkse dingen, veelal op sociaal-maatschappelijke basis.

Dus, je hebt een thema gekozen, laten we nu als voorbeeld nemen ouderdom. Hierna ga je kijken wat je van ouderdom neemt, want ouderdom op zich is niet veel zeggend, je moet een mening of visie vormen. Je gaat op zoek naar de volgende stap, wat vind je van ouderdom? Worden mensen te oud tegenwoordig? Pamperen we onze ouderen teveel? Moeten ze hard doorwerken tot hun 90e?

Stel je bent geïnteresseerd in de laatste, doorwerken totdat je erbij neer valt.. Nu ga je verder associatief redeneren, wat hoort daar bij? Maak een web, oud, werken, hard werken, pensioen, vut, etc. etc., gewoon ‘laten gaan’ totdat je denkt dat je het hebt..

Nu komt het concretiseren, wat laat ik zien, wie laat ik zien en waarom. Oftewel, wat heb je nodig om je visie te ondersteunen. Welke beelden zoek je, welke onderdelen van je visie heb je.. Zet ‘t op ‘papier’... Geef ‘t een titel als dat al kan, of een tijdelijke titel.. Dat geeft houvast.

Je concept is klaar, je kan nu fotograferen (en dat mag je lekker zelf uitzoeken).
Wanneer is een concept goed?
Goede vraag. Wanneer? Als je er tevreden mee bent is het voor je zelf goed. Maar voor sommigen is dat te weinig. Wanneer is een concept dus goed? Moeilijk te bepalen, maar je kan je een beetje vast houden aan wat ‘stelregels’.

• Het moet niet te algemeen zijn, armoede is geen concept maar een thema
• Het moet iets zeggen, het moet een analyse of uitleg geven, of het moet zeggen dat het niets wil zeggen
• Abstracte denklagen doen ‘t goed
• Net zoals in de wetenschap werkt het goed als je een ‘detail’ neemt, die je kan generaliseren. Als je een ‘persoonlijkheid’ neemt, is hij of zij vaak een stereotype die een groep voorstelt, werkt vaak beter
• Sta achter je concept, zelfs al krijg je veel kritiek, je zult het moeten verdedigen, het is jouw mening

oh en nog 1 ps. concepten hoeven niet documentair te zijn, ook schoonheid is een thema en kan concept heel goed bij passen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:55

Markie

Voorheen BBE

Een eventuele inspiratiebron voor de noordelingen onder ons.

5 maart 2008
prof. dr. René Boomkens (Hoogleraar in de Sociale en Cultuurfilosofie)
Shreds of boring postcards. Over de stad, de post-stad en de fotografie
Als er één medium is dat wordt geassocieerd met de stad dan is dat wel de fotografie. De foto is (misschien naast de film) de belangrijkste representatie van de stedelijke cultuur en de ervaring van stedelijkheid. In dit college laat René Boomkens aan de hand van het werk van enkele bekende stadsfotografen zien wat er met de stad en de stedelijke cultuur gebeurd is en tracht hij een antwoord te geven op de vraag: hebben we de stad achter ons gelaten en leven we wellicht in de post-stad, of is de stad de meest weerbarstige belichaming van onze moderne samenleving en cultuur?

Locatie: Wiebengacomplex, Eyssoniusplein 18 te Groningen, zaal B106.
Aanvang: 20:00 uur

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

Pagina: 1