Wake-On-Lan (WOL) configuratie in BIOS & PC

Pagina: 1
Acties:
  • 11.479 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-07 08:20

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
Ik ben al enige tijd aan het prutsen om Wake-On-Lan (WOL) aan de praat te krijgen. Na veel surfen, puzzelen en knutselen kom ik er niet uit, vandaar deze post.

De PC remote aan kunnen zetten is iets wat ik graag zou willen. Dus ga je surfen... en je komt op sites als deze en deze en deze en deze, maar natuurlijk ook diverse topics op GoT gaan hierover.

Maar op geen enkele site staan voorbeelden van hoe dit er nou uit ziet in een BIOS en wat je nou precies moet doen om dit aan de praat te krijgen... alleen maar heel globaal en vooral gericht op het versturen van een "magic pakketje". Maar ja dat kan pas als alles goed is ingesteld, en dat krijg ik nou juist blijkbaar niet voor elkaar. Ook de Netwerken FAQ is hier heel beknopt. Nou kan het best zijn dat ik domme vragen stel, maar je zou toch verwachten dat ergens op internet wel staat uitgelegd hoe dit precies moet... niet dus.

Allereerst ga ik - zoals veel sites aangeven - na of mijn moederbord wel WOL ondersteunt. Veel sites melden dat je dat in de motherboard manual terug zou moeten vinden. Nou ik heb hem hier liggen maar over WOL wordt totaal niet gerept. Ondersteunt mijn gloednieuwe MSI P965 Platinum, iP965 dan geen WOL? Ik mail MSI maar en:
Dit bord zal WOL supported zonder problemen.

Support Team
Mystar Computer B.V.
Ekkersrijt 6050
5692GA, Son
The Netherlands
Duidelijk. Aanzetten in de BIOS dan maar, maar waar? WOL wordt niet echt heel specifiek genoemd!?

Afbeeldingslocatie: http://www.bcwaterland.nl/bios1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.bcwaterland.nl/bios2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.bcwaterland.nl/bios3.jpg

En twee domme vragen misschien maar:
1) Moet het lichtje van mijn netwerkkaart branden als de PC uit is voordat WOL werkt? Hij brandt nu namelijk niet; hoe kan het dat hij niet aan blijft?
2) Kan je PC echt helemaal 100% uit zijn, of moet hij juist via slaapstand OF sluimerstand "uit zijn geschakeld"?

Oh en ik las ook dat je de volgende optie aan moet zetten... dus dat heb ik ook gedaan:
Configuratiescherm / Netwerkcentrum / Lan verbinding / Eigenschappen van de: "Realteak RTL8168/8111 Family PCI-E Gigabit Ethernet (NDIS 6.0) opties"
Dan Energiebeheer: "Dit apparaat mag de computer uit slaapstand halen" aangevinkt

Mijn systeemspecificaties staan hier. Ik heb geen aparte netwerkkaart maar gebruik de netwerkchip die geintegreerd is op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCVD
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-01-2024
Barca,

Je lampje moet wel branden ja. Ik geloof ook niet dat je realtek lan adapter wol aangezet is.

zoek anders in je bios naar LAN BOOT ROM of iets van dien aard. Deze moet je enablen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
FCVD schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 11:04:
Je lampje moet wel branden ja. Ik geloof ook niet dat je realtek lan adapter wol aangezet is.

zoek anders in je bios naar LAN BOOT ROM of iets van dien aard. Deze moet je enablen.
Je gelooft niet dat mijn Realtek Lan Adapter WOL aangezet is... wat bedoel je daar precies mee? Hoe krijg ik dat dan wel aan?

Ik heb gezocht in mijn BIOS. Het enige dat een beetje in de buurt komt is "Onboard LAN Option ROM" welke ik nu heb enabled... maar als ik de PC uit zet brand het lichtje dus niet. Kortom dat heeft niets uitgemaakt.

Lijkt erop dat het in ieder geval niet zo makkelijk is. :O

Afbeeldingslocatie: http://www.bcwaterland.nl/bios4.jpg

Edit1: Overigens nu ook dit topic gevonden waarin iemand al schrijft: "En wake on lan gaat ook niet werken als achter op je netwerkkaart het lichtje niet brandt." en "Het ledje gaat inderdaad niet branden als WOL uitstaat in je BIOS, want er staat dan geen spanning op." Kortom blijkbaar moet ik me richten op de BIOS nu, maar ja... waar staat het :(

Edit2: Heb nu ook geprobeerd de "Restore on AC Power Loss op "Power On" te zetten en de "Power Buttom Function" op "Suspend" maar ook die beide opties maken geen verschil. Lichtje blijft uit.

[ Voor 29% gewijzigd door Barca op 11-10-2007 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierslag
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-10-2024
jumpertje omzetten op je moederbord misschien zodat er stroom op blijft staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
rogierslag schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 02:27:
jumpertje omzetten op je moederbord misschien zodat er stroom op blijft staan?
Quote van deze site:
"MSI P965 Platinum has only one jumper - meant for clearing the CMOS (JBAT1 - near the battery cell)."

Helaas dus. Lijkt erop dat het gewoon niet wordt ondersteunt door dit moederbord!? Waarom zegt MSI zelf dan van wel? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Als MSI je kan vertellen dat het werkt, zullen ze je ook wel kunnen vertellen hoe je het dan werkend krijgt? Als de handleiding niet duidelijk is, kun je het gewoon vragen natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
TheZeroorez schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 14:24:
Als MSI je kan vertellen dat het werkt, zullen ze je ook wel kunnen vertellen hoe je het dan werkend krijgt? Als de handleiding niet duidelijk is, kun je het gewoon vragen natuurlijk ;)
Ik heb MSI gisteravond al een mailtje gestuurd met deze vraag, en zojuist ook de leverancier waar ik de PC heb gekocht. Het zal mij benieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
- Poweron by pcidevices moet aanstaan in bios.
- In Windows Device Manager aanzetten onder powermanagement: allow this device to bring the computer out of standby
- bij advanced installen: wakeonlan from poweroff en wake on magic packet

Vervolgens werkt het (bij mij) alleen als de pc in hybernation is. Het magische pakket moet je naar het MACadres van je netwerkkaart sturen (van de pc in hybernation).

succes

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226204

mossel schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 14:57:
- Poweron by pcidevices moet aanstaan in bios.
- In Windows Device Manager aanzetten onder powermanagement: allow this device to bring the computer out of standby
- bij advanced installen: wakeonlan from poweroff en wake on magic packet

Vervolgens werkt het (bij mij) alleen als de pc in hybernation is. Het magische pakket moet je naar het MACadres van je netwerkkaart sturen (van de pc in hybernation).

succes
off topic
Ik vind je signature wel super al1 bassie zei altijd: Adriaan ik snap het helemaal, maar begrijpen doe ik het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 00:10
Nee, het moet ook werken vanuit de uit-stand. Zolang er maar spanning op je voeding staat. Heb het zelf wel eens werkend gekregen, met enige moeite, zodat ik via internet m'n pc kon aanzetten.

Alleen toen besloot Orange een week daarna m'n livebox van nieuwe firmware te voorzien waardoor deze z'n ip-adres vrijgeeft wanneer er langer dan 10min geen actieve pc op is aangesloten.. :(
Wanneer je dit via internet wilt laat werken, moet je router/adslmodem dus wel het ip actief houden wanneer je pc is uitgeschakeld.
Anoniem: 226204 schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 15:03:
[...]
off topic
Ik vind je signature wel super al1 bassie zei altijd: Adriaan ik snap het helemaal, maar begrijpen doe ik het niet...
offtopic:
Ja, want Bassie is niet slim, maar wél dom.
:+

[ Voor 24% gewijzigd door Atomsk op 12-10-2007 15:15 ]

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

1) Een moederbord heeft óf de optie WOL in het BIOS, óf Wake on PCI. Moderne moederborden ondersteunen PCI 2.2, en dan zal Wake on PCI goed moeten zijn. Je hebt echter een interne chip ; ik spreek op dit moment wel van een "normale" PCI NIC. Bij oudere moederborden dien je een WOL kabel te hebben, en die aan te sluiten tussen je NIC en je moederbord.
Ik vermoed dat Resume by PCI Device de juiste optie is op jouw bord, meestal gebruiken dit soort chips de PCI bus.

2) Kijk bij de eigenschappen van je netwerkadapter. Staat er een optie bij die lijkt op deze? Dit staat bij de eigenschappen van mijn 3COM NIC :

Afbeeldingslocatie: http://robbijl.tweakdsl.nl/WOL.jpg

Er dient een soortgelijke optie tussen te staan. Staat dat er niet, zoek dan naar andere drivers voor je netwerkadapter. De standaard ingebakken drivers in XP voor bijv. mijn 3COM, boden deze optie niet!

3) Controleer of na dit er inderdaad een ledje continue blijft branden op je netwerkadapter. De PC kan gewoon UIT staan met WOL, daar is het hele principe ook op gebaseerd.

4) Draai software om via het MAC adres van je adapter je PC vanuit een intern netwerk op te starten. Via Internet lukt het bij sommigen, maar bijv. bij mij niet. Dit heeft te maken met routers die een statische ARP tabel kunnen bijhouden, te ja of te nee. Zoek hier evt. meer over op om te zien of dit voor jou geldt.
Ik gebruik zelf deze software : http://magicpacket.free.fr/ . .NET Framework wel vereist, maar lijkt me geen probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door Exorcist op 12-10-2007 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
PHEW!!! Ik heb het gevoel dat ik enorm warm ben, gloeiend heet zeg maar... maar helaas ben ik er nog niet. :'(

Naar aanleiding van bovenstaande posts (Exorcist enorm bedankt!) en een e-mail die ik ontving van MSI, bleek duidelijk dat ik nieuwe drivers voor mijn NIC moest hebben. Heel dom dat ik dat niet meteen had gedaan, goede les in ieder geval. (Had nooit verwacht dat Vista het niet gewoon standaard zou ondersteunen, maar dat is geen excuus ;))

Mijn netwerkkaart was de "Realtek RTL8168/8111 Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS 6.0)" Op zoek naar drivers en jawel. Upgrade van stuurprogrammaversie 6.183.792.2006 naar 6.197.917.2007. De omschrijving werd: "Realtek RTL8168B/8111B Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS 6.0)". Een "B" er bij dus.

De situatie met de nieuwste drivers:
Afbeeldingslocatie: http://www.bcwaterland.nl/realtek1.jpg

De laatste 3 opties ook nog even:
Afbeeldingslocatie: http://www.bcwaterland.nl/realtek3.jpg

De volgende opties staan dus gewoon aan nu:
Shutdown Wake-On-Lan: Enabled
Sleep WOL Power Saving: Enabled

Afbeeldingslocatie: http://www.bcwaterland.nl/realtek2.jpg

Ik deed de PC uit om te kijken of het lichtje nu eindelijk aan bleef maar nee. :( Ik startte de PC nog een keer op voor de zekerheid, deed hem weer uit... nog steeds niet. Maar wat zag mijn oog... er is ineens een nieuwe optie SHIFT+F10 bijgekomen bij het opstarten van de PC... een extra Realtek BIOS / Boot Agent ofzo? :?
Afbeeldingslocatie: http://www.bcwaterland.nl/bios5.jpg

Wat houdt die "nieuwe Realtek Boot Agent" in? :? Nou ja eigenlijk is dat nog niet eens zo zeer de vraag... maar waarom blijft nou NOG STEEDS het lichtje uit van mijn netwerkkaart als de PC uit is?

Misschien omdat ik ook die bovenste opties moet enablen? GEEN IDEE wat het is maar heb dit dus ook maar ingesteld:
Auto Disable Gigabit (PowerSaving): Re-Link, Battery or AC
Auto Disable PCIe (PowerSaving): Enabled, Battery or AC
Wat is het en kan dat geen kwaad?

Maar goed hoe dan ook... het lichtje............ gaat, nog steeds... gewoon uit. We zijn er bijna, we zijn er bijna maar nog niet helemaal. Wie o wie? :+

Edit: Vond nog een interessante site, maar helaas nog geen oplossing voor mijn akkefiet.

[ Voor 11% gewijzigd door Barca op 12-10-2007 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Je chip gaat blijkbaar (zie ik nu pas) via de PCI-E bus. De optie Resume on PCI-E Device staat ook nog steeds aan?
De Realtek Boot Agent zou niet moeten uitmaken ; een PXE boot is niets meer dan evt. booten vanaf een netwerk. De optie PXE boot staat er nu tussen omdat je dit hebt aangezet in het BIOS :

Onboard LAN Option ROM" welke ik nu heb enabled... maar als ik de PC uit zet brand het lichtje dus niet."

Ik heb de hele manual van je mobo doorgenomen, en er staat niets boeiends in. Resume on PCI-E moet alleen aanstaan.
De drivers op de Realtek site zijn de laatste, en dat geldt ook voor de drivers van de GigaByte site.
Dit vond ik nog op een forum ;

"Windows by defaults disables the NIC at Windows shutdown time in order to disable Wake-On-Lan, and this NIC will remain disabled until the next time Windows turns it on. The r8169 driver in the kernel does not know how to turn the NIC on from this disabled state; therefore, the device will not respond, even if the driver loads and reports that the device is up. To work around this problem, simply enable the feature "Wake-on-lan after shutdown." You can set this options through Windows' device manager."

Maar dat heb je toch al gedaan. Het moet in de Power Management zitten van Windows, het apparaat wordt uitgeschakeld terwijl dit absoluut niet moet. Heb je al wel eens geprobeerd om met een programma te testen of je PC aangaat?

Hier nog iets aan? http://articles.techrepub...100-10877_11-6185330.html

Ik denk dat er iets in Vista anders is dan in XP. Ik durf dan ook te wedden dat je in XP geen problemen hebt. Zoals gezegd, dit lijkt echt een PowerManagement probleem.

[ Voor 56% gewijzigd door Exorcist op 13-10-2007 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca

Barca

In Search Of Sunrise

Topicstarter
Exorcist schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 00:38:
Je chip gaat blijkbaar (zie ik nu pas) via de PCI-E bus. De optie Resume on PCI-E Device staat ook nog steeds aan?
In de BIOS staan zowel PCI als PCI-E op Enabled.
Ik heb de hele manual van je mobo doorgenomen, en er staat niets boeiends in. Resume on PCI-E moet alleen aanstaan. De drivers op de Realtek site zijn de laatste, en dat geldt ook voor de drivers van de GigaByte site.
Bedankt hiervoor :)
To work around this problem, simply enable the feature "Wake-on-lan after shutdown." You can set this options through Windows' device manager."
Maar dat heb je toch al gedaan. Het moet in de Power Management zitten van Windows, het apparaat wordt uitgeschakeld terwijl dit absoluut niet moet.
In de geavanceerde eigenschappen van de NIC staat "Shutdown Wake-On-Lan" op "Enabled" ja. Screenshot hierboven.

Je hebt me wel op een idee gebracht... ik heb wat lopen expirimenteren met de energieinstellingen van Vista:
Afbeeldingslocatie: http://www.bcwaterland.nl/energie.jpg
Maar wat ik ook instel, dat verdomde lichtje gaat nog steeds uit. :'(
Heb je al wel eens geprobeerd om met een programma te testen of je PC aangaat?
Heeft dat zin? Zolang het lichtje niet brand vangt hij toch geen signalen op, toch?

Ik heb gisteravond trouwens alvast gekeken of ik in ieder geval de magic pakketjes zou kunnen ontvangen mocht het in de toekomst gaan werken. Via deze site en het programma Wireshark die het netwerkverkeer analyseert kwam ik erachter dat die pakketjes zonder problemen goed binnenkomen.

Hier nog iets aan? http://articles.techrepub...100-10877_11-6185330.html
Zal het op mijn gemak bestuderen, bedankt :)
Zoals gezegd, dit lijkt echt een PowerManagement probleem.
Een PowerManagement probleem in Vista. Uitzoeken dus of dit bij al is aangekaart bij Microsoft en bij SP1 verholpen zal zijn?

Nu ik er trouwens over nadenk... hierboven schreef ik al "In de geavanceerde eigenschappen van de NIC staat "Shutdown Wake-On-Lan" op "Enabled" ja." Misschien moet die dan juist op Disabled? Want de WOL moet juist niet shut-downen. Verder testen dan maar...

Edit1:
Wat ik ook doe... het lichtje gaat gewoon uit. Groen = actief en Oranje = netwerkverkeer, maar in zowel slaapstand als sluimerstand brand er niets.

Heb de volgende dingen geprobeerd...
NIC settings: "Shutdown Wake-On-Lan" op Disabled en op Enabled
Energiesettings: Link State Power Management op Disabled
BIOS: ACPI Standby State: S3/POS

Maar helaas. :( Ik vind het irritantste nog wel dat sommige dingen gewoon niet duidelijk zijn. "Shutdown Wake-On-Lan"... moet je dat nou juist WEL of NIET enablen? Het is maar net hoe je het leest / interpreteert.

Maar wat vast staat is dat het nog steeds niet werkt. :+ :'(

Edit2:
Ik vond nu via Google ook dit topic op GoT.
wanneer ik manueel de opties instel zodat de pc zou wakker worden wanneer er iets op het broadcastadres komt doet ie dat ook. (Terwijl de lichtjes op de NIC uit staan!)
Duidt er dus weer op dat de lichtjes van de NIC wellicht uit kunnen zijn en hij het toch zou doen. Verder testen dus maar weer. Dan moet het lichtje uit, dan moet het lichtje aan... alles is tegenstrijdig. 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Barca op 13-10-2007 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Probeer het eens ja. Voor zover ik weet moet het lampje branden, het ding moet namelijk continue kijken of dat pakketje nu eens eindelijk aankomt. Geen power = geen actie, dunkt me.

Ik heb nog een website gevonden, van MS. Wellicht staat er nog wat interessants tussen..

http://www.microsoft.com/whdc/archive/netpm.mspx

Probeer gewoon eens dat programma, eerder door mij genoemd. Ik zou er in ieder geval van opkijken als het zou werken, maar als er mensen zijn die dat beweren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basix
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-07 11:05
ik had hetzelfde probleem met een asus p5l 1394...Nic in bios stond aan en lan option rom ook...maar niks geen WOL keuzes....

Bij apparaatbeheer onder windows xp moest ik bij geavanceerd : Wake up capabilities op waarde: ON zetten...na een stutdown bleef het lampjes van de onboard NIC wel branden...en als ik nu een magicpacket stuur (bij mij via DD-WRT web interface, ideaal want via internet te bereiken) dan gaat de pc aan...

en als ik nu dus na een reboot ga kijken bij apparaatbeheer zie ik een extra waardes zoals magicpacket en pattermatch staan bij Wake up capabilities...blijkbaar stuur je die lan option rom via apparaatbeheer aan, en niet meer vanuit een opstart bios...ik zat nog old school te denken :)
Pagina: 1