[WOL] Magic Packet ipv Broadcast

Pagina: 1
Acties:
  • 241 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil103
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 10:48

Devil103

Coffee need more coffee

Topicstarter
Ik zit hier met een redelijk vreemd probleem i.v.m. Wake-On-Lan in combinatie met Linux distro (Fedora 7). Het gaat hier om een oud pc’tje dat als automatische backup server zou moeten dienen en dus liefst niet 24/24 zal aanstaan maar enkel wanneer er een andere PC in het netwerk actief is. (Dit zou ik bereiken door de PC’s een klein batch script te laten uitvoeren wanneer ze opstarten waarin een magic packet verstuurd wordt.)

Het probleem ligt al vast niet bij de voeding, of de netwerkkaart want er is een optie waarvan ik weet dat ze werkt, namelijk ‘wake-on-broadcast’. Zoals ik zei ik gebruik Fedora en het ethtool commando om de wol opties te beheren. Ethtool zegt duidelijk dat mijn kaart de pumbg opties ondersteund (waarbij g het magic packet is en b de broadcast optie) en wanneer ik manueel de opties instel zodat de pc zou wakker worden wanneer er iets op het broadcastadres komt doet ie dat ook. (Terwijl de lichtjes op de NIC uit staan!)

Dit bewijst voor mij duidelijk dat de NIC en de voeding wel degelijk nog iets ontvangen ook al staat de PC in slaapstand (het BIOS optie zei: Wakeup from S4). En toch krijg ik de magic packet optie niet aan de praat. Wanneer ik de g optie manueel instel en dan de PC in slaapstand zet wordt ie niet terug wakker. Wanneer ik hem dan zelf terug aanzet staat de wol optie op ‘disabled’ volgens ethtool ook al heb ik het ethtool -s eth0 wol g commando aan een hook script toegevoegd.

Naar wat ik begrepen heb zijn er verschillende manieren om een wol pakket te versturen? Via TCP/IP (geen optie vanwege mijn router en DI-524UP, aangezien deze IP adressen en MAC adressen vergeet), UDP (zelfde probleem denk ik?) en dan nog rechtstreeks via de MAC adressen (datalinklaag). Kan hier soms ergens het probleem zitten? Dat al de tooltjes die ik geprobeerd heb (waaronder die van depicious, amd, wol.exe freeware) allemaal een verkeerde verzendmethode gebruiken?

De pakketten zwerven wel degelijk over het netwerk wanneer ik met een packet sniffer onderzoek. Maar wel via UDP.

Ik heb een gelijkaardige vraag als deze, over hetzelfde probleem al eens gesteld in het Linux forum twee weken geleden ofzo maar daar heb ik geen antwoord op gekregen. Hopelijk kunnen de mensen van dit forum me beter helpen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil103
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 10:48

Devil103

Coffee need more coffee

Topicstarter
*klein schopje*

Ben ondertussen nog wat verder blijven zoeken en dusver werkt nog steeds enkel de broadcast optie.
Het commando

ethtool -s eth0 wol bg

zorgt ervoor dat ik de PC kan laten ontwaken met een broadcast maar wanneer de PC dan terug aan staat is de g optie er niet meer! Ethtool geeft dan

wake on: b

Op een ander forum stelde iemand voor dat het misschien aan de drivers van NIC kon liggen maar de onboard kaart blijkt een Realtek 8139 te zijn welke nogal goed ondersteund wordt onder Linux.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:08

SambalBij

We're all MAD here

(Terwijl de lichtjes op de NIC uit staan!)
Het is misschien wel even handig om te controleren of, ondanks dat misschien de ledjes van de NIC niet branden, de NIC wél link heeft met de switch of hub waar hij aanhangt. Op de switch moet dus wel het link lampje branden, anders gaat het hoe dan ook niet werken. (Als de switch geen link ziet dan zal hij ook geen data uit die poort sturen)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 13:22
Het eerste wat je zou moeten controleren is of het magisch pakketje wel degelijk kan aankomen (dus of je het ziet rondvliegen op't netwerk met het correcte MAC adres); indien nodig kun je op een testPC een statische arp entry toevoegen om zeker te zijn dat de computer die afstaat gevonden wordt...

De verzendmethode doet er normaal niet toe, zolang de pakketjes de bestemming kunnen gebruiken (TCP lijkt me raar; UDP/IP gaat als de bestemming nog in de arpcache zit, anders niet meer; MAC moet altijd gaan)