Discussie, iets wat je nooit uit de weg moet gaan.
Waar ik wel nog aan zat te denken, als iemand mee doet met een foto aan een contest. Dat ie dan iig niet op z'n eigen foto mag stemmen, en bij voldoende animo met beoordelingen, dat hij/zij in zijn geheel niet mag stemmen in die ronde...
SE W800i powered
Voor de rest ga ik geen ingewikkelde constructies maken voor het wel/niet/soms/etc stemmen. Mocht hier achteraf een keer behoefte aan zijn, prima, maar dit vertraagt het bouwen nu alleen maar
Nauwelijks gebruikte Canon 85/1.8 te koop incl Hoya SHMC filter. DM voor meer info.
Fotograaf nodig?
Ik betwijfel namelijk of het met een nieuw systeem ineens wel een succes wordt. Er is in 2006 erg veel gevraagd naar een centraal contestsysteem voor de maandelijkse contest. Hoewel met horten en stoten is uiteindelijk het t.net contestsysteem weer aangestoken en in februari dit jaar in gebruik genomen. De animo is echter van begin af aan bedroevend laag geweest. Drie inzendingen in februari, in de twee opvolgende maanden 14 stuks (maar dat ook alleen omdat we toen enige vorm van pre-selectie maar volledig overboord gegooid hebben). En let wel, het systeem (uploaden / bekijken / etc.) werkte toen nog prima, met uitzondering van het stemmen wat iets lastiger ging.
Het zou namelijk enorm jammer zijn als je hier nu een hoop tijd in gaat steken (een degelijk contestsysteem zet je immers niet 'even' in elkaar) en dat daarna blijkt dat er alsnog weinig gebruik van gemaakt wordt vanwege een animoprobleem. Want, ik denk dat daar het probleem ligt, en niet bij het al dan niet goed functioneren van een contestsysteem. Als voorbeeld kan je ook de weekopdracht nemen waarbij we topics op GoT als platform hebben. Technisch dus prima in orde, maar ook daar loopt het aantal inzendingen behoorlijk terug. Je zal het bovendien zelf ook wel gemerkt hebben op je eigen site, ook daar is het aantal inzendingen niet bepaald hoog te noemen.
De vraag is echter hoe je het teruglopende aantal inzendingen dan wel moet aanpakken. Daar kan ik helaas ook niet 1-2-3 een antwoord op geven.
Prijzen verbinden aan de contest zal waarschijnlijk wel voor een flinke toename zorgen, de vraag is echter of dit wel de groep mensen is die je ook graag aan je contest mee ziet doen. Sowieso is het een behoorlijke opgave om prijzen te 'regelen', dus vooralsnog lijkt dat me geen juiste oplossing.
Andere oplossingen zou ik zelf zoeken in het meer integreren van een contest-systeem met het forum zodat het veel aanweziger, en eenvoudiger benaderbaar is. Ik zal eens bij het MT informeren naar de mogelijkheden hieromtrend, maar weet sowieso al wel dat iets dergelijks niet online komt voordat GoT op de frontpage-layout over is.
Vooralsnog hoop ik in ieder geval dat, als je besluit om hier mee verder te gaan, het systeem wel gebruikt gaat worden. Ik wil er uiteraard aan meewerken door te zorgen dat er per maand st(u/i)ckies zijn als babbel / uitslagenplek, etc. Meteen dan maar een featurerequest daarvoor: een mogelijkheid om RML te genereren van de x winnaars zou welkom zijn!
Wanneer iemand dan ziek is of vergeet iets te doen vallen daar weer veel gebruikers over.
Misschien is het slim om (zoals hierboven ook al gezegt) wat meer te automatiseren.
Je zou een queue kunnen maken van onderwerpen (die aanpasbaar is)
De eerste van de maand wordt automatisch het bovenste onderwerp van de queue gepakt, en de contest wordt gestart.
De 20ste kan dan ook automatisch het stemmen open gaan, en de eerste weer de volgende contest gestart.
Wanneer een admin dan druk is oid kan hij gewoon een rijtje onderwerpen neerzetten in de queue en hoeft hij/zij er eigenlijk niet meer naar om te kijken.
Je zou zelfs de uitslagen automatisch kunnen posten op got.
(new topic voor elke contest, met daarin de resultaten van de vorige contest.) Het werk voor de admin wordt dan tot een minimum beperkt, en ik denk dat jullie dat wel leuk vinden.
Over het teruglopende aantal inzendingen:
Een linkje op de frontpage doet het altijd goed. Sowieso denk ik dat het een keer slim is om een speciaal kopje te maken (categorie links) met daarin speciale events van got (meetings, contests etc) Wij in fg zijn echt niet de enige die dat erg prettig vinden.
Verder vind ik persoonlijk de onderwerpen van de afgelopen maandopdrachten vrij lastig. Zeker voor iemand die niet zo heel creatief is.
Ik vind het zelf veel belangrijker dat de foto mooi en technisch goed is, dan dat het onderwerp creatief is. Veel onderwerpen bieden heel weinig ruimte voor simpel 'schieten'
Als je een simpel onderwerp neemt ('bier' bijvoorbeeld) zul je veeel meer foto's ingezonden krijgen. Tuurlijk de meeste zullen een glas bier met een flesje ernaast tegen ondergaande zon zijn oid. Maar juist de creatievere foto's zullen hoger eindigen in de contest.
Sterker nog, je zou de score kunnen opdelen in een aantal delen waarvan "Creativiteit" er 1 is.
Zo kan je zelfs de beste creatieve foto hebben die verder gewoon erg slecht is.
Dit geeft ook wat meer voldoening na het stemmen denk ik. (en dus weer meer inzendingen)
Prijzen lijken mij geen goed idee. Ten eerste zullen heel vaak dezelfde winnen omdat ze gewoon meer ervaring hebben. De uitdaging voor de 'starters' is dan juist weg, en ze zullen het nut niet meer zien om mee te doen.
Een vermelding in het volgende topic zou voldoende 'prijs' moeten zijn vind ik
/just my 2 cents
BasieP wijzigde dit bericht 06-09-2007 09:38 (40%)
|| This message was sent on 100% recyclable electrons. || basiep.nl || mijn fotos || Tent75 ||
Nauwelijks gebruikte Canon 85/1.8 te koop incl Hoya SHMC filter. DM voor meer info.
Fotograaf nodig?
http://www.sandervandegeijn.nl/
tips zijn welkom, maar bedenk, het motto is voorlopig KISS. Beveiligingsfouten graag per DM melden
Todo:
wachtwoord wijzigen toevoegen
velden registratie valideren
IE verneukt de layout schijnbaar, great, input/hulp wordt gewaardeerd. Ik ben _geen_ css-held.
Als je al reeds geupload hebt voor een contest -> foutmelding weergeven
neographikal wijzigde dit bericht 13-09-2007 01:56 (50%)
Fotograaf nodig?
Gesloten contest
Status: stemmen
Stemmen op de foto's!
en:
Stemcontest
Status: gesloten
Winnaars bekijken
Volgens mij zitten daar wat dingen door elkaar?
Sowieso kan ik nergens stemmen op foto's
What's that coming over the hill? Is it a monster? | Nikon D40 Powered
- bij registreren even een extra veld ter validatie van je wachtwoord toevoegen.
- na inloggen kom je op de inlog site terecht (om wat? nog een keer in te loggen?)
- ik kan je H2 slecht lezen ('Maandelijkse fotocontest van GoT') op die achtergrond.
- je css is echt nodeloos complex. Ik zal even een opzetje maken voor de globale layout. (je html ziet er wel goed uit) Mmm css is meer ranzig dan foutief ofzo.
- foto submit velden valideren
edit:
in je html staat:
<table width="800">
haal die width maar helemaal weg, zoiets kan je nl. beter dmv css oplossen. (fixed direct 99% van de probs in IE)
BasieP wijzigde dit bericht 12-09-2007 16:03 (50%)
|| This message was sent on 100% recyclable electrons. || basiep.nl || mijn fotos || Tent75 ||
Dat is gewoon de titel, ik kan de status veranderen om te testen wat ik ook heb gedaanquote:
Fotograaf nodig?
quote:BasieP schreef op woensdag 12 september 2007 @ 15:29:
doe je snel
- bij registreren even een extra veld ter validatie van je wachtwoord toevoegen.
- na inloggen kom je op de inlog site terecht (om wat? nog een keer in te loggen?)
- ik kan je H2 slecht lezen ('Maandelijkse fotocontest van GoT') op die achtergrond.
- je css is echt nodeloos complex. Ik zal even een opzetje maken voor de globale layout. (je html ziet er wel goed uit)Graag! Zelf nieuwe opzet gebouwd. Werkt een stuk beter
- foto submit velden valideren Titel is imo niet verplicht, foto uiteraard wel, bij deze afgevangen.
edit:
in je html staat:
<table width="800">
haal die width maar helemaal weg, zoiets kan je nl. beter dmv css oplossen. (fixed direct 99% van de probs in IE)
neographikal wijzigde dit bericht 13-09-2007 01:18 (9%)
Fotograaf nodig?
nog maar even wat dingentjes dan: (om je bezig te houden
- Wanneer ik wil stemmen op een foto, zoals hier:
http://www.sandervandegeijn.nl/vote_contest/3
dan krijg ik de vorige stem resultaten er in te staan, die zijn echter niet van mij maar van een ander account. Lijkt me niet helemaal de bedoeling.
- Verder is het misschien handig om wanneer je op een contest foto klikt waar op gestemt kan worden je onderaan een linkje 'stem' oid neerzet.
Nu moet je terug naar het overzicht, en op die 'Stemmen op de foto's!' link klikken
- Bij het stemmen op een foto wanneer je niet ingelogt ben, krijg je netjes een melding
echter, daar onder staat nog wel de 'verstuur' knop.quote:U moet ingelogd zijn om te kunnen stemmen.
- Ik wordt soms zomaar uitgelogt (kan ook aan onze proxy liggen)
- Als ik ingelogt ben, en ik klik ergens dan ben ik direct weer uitgelogt (sessie werkt niet?)
- CSS dingen:
in IE is de border om plaatjes nog lelijk blauw/paars.
als je in Fx ook wilt dat je geen tekst kan selecteren zoals je nu in IE hebt (wat ik maar verschikkelijk irritant vind) dan kan dat door:
Cascading Stylesheet:
1 | -moz-user-select: none;
|
BasieP wijzigde dit bericht 13-09-2007 09:14 (46%)
De rest ga ik op m'n gemak naar kijken, maar deze kan ik wel toelichten. Dit is afaik een grafvervelende IE-bug waar de Tweakers.net FP een tijdje terug ook last van had. Ik heb het in ieder geval niet bewust geimplementeerdquote:BasieP schreef op donderdag 13 september 2007 @ 09:07:
- CSS dingen:
als je in Fx ook wilt dat je geen tekst kan selecteren zoals je nu in IE hebt (wat ik maar verschikkelijk irritant vind) dan kan dat door:
Cascading Stylesheet:
1
2
3-moz-user-select: none;
-khtml-user-select: none;
user-select: none;
Fotograaf nodig?
Reg. datum: 02 april 2004
Ik vind het serieus een nadeel, dat dit niet onder de T.net paraplu zit.
Mijn fotoblog | Xbox Live: Arfman77 | DRoME LAN Gaming 1996-2006 | Nikon D80 met glas
Afgezien van het feit dat ik denk dat dit wel mee zal vallen (het valt enorm snel op en een ban is snel zat gezet) kan ik hier heel weinig aan doen. Het is geen reeele optie om te verwachten dat ik toegang zou krijgen tot de gebruikersdata van Tweakers.net, zelfs het draaien onder een subdomein is niet mogelijk i.v.m. mogelijke koekjesdiefstal e.d. Hierover is in het verleden al eens overlegd voor het agendasysteem wat toen heeft gedraaid.quote:Toff schreef op donderdag 13 september 2007 @ 11:21:
Hoe ga je voorkomen dat iemand een account aanmaakt op naam van een ander? Lekker baggerfoto's spammen of foto's van anderen afzeiken als "simon", "nomad", "yellowcube" of "gerardhenninger"...
Ik vind het serieus een nadeel, dat dit niet onder de T.net paraplu zit.
Dat het niet onder de Tweakers.net paraplu wordt ontwikkeld is inderdaad jammer, maarja, er wordt nu wel wat mee gedaan
neographikal wijzigde dit bericht 13-09-2007 11:52 (6%)
Fotograaf nodig?
Reg. datum: 02 april 2004
like my neighbours care, if you block their IP, they don't even know...
Fotograaf nodig?
Wat je misschien zou kunnen doen is de XML van de myreact-actie opvragen. Als je geen argumenten meegeeft krijg je de MyReact van de huidige ingelogde gebruiker te zien. Je kan dan eenvoudig checken of de username (user_nickname) overeenkomt met de opgegeven gebruikersnaam in jouw systeem. Voorwaarde is dan wel dat degene die zich bij jou registreert zijn ReactID opgeeft zodat jij dat mee kan sturen.
[/vieze-workaround]
Door een user account aan te maken die gebruikt mag worden door het contest systeem ofzo?
Of zijn dat soort acties niet te scripten/is dat niet toegestaan?
Desnoods kan zoiets ook handmatig natuurlijk, aangezien het toch niet om enorme aantallen users zal gaan vermoedelijk.
Orion84 wijzigde dit bericht 13-09-2007 13:43 (32%)
What's that coming over the hill? Is it a monster? | Nikon D40 Powered
Fotograaf nodig?
quote:BasieP schreef op donderdag 13 september 2007 @ 09:07:
Dat doe je wederom snel
nog maar even wat dingentjes dan: (om je bezig te houden)
Done
- Wanneer ik wil stemmen op een foto, zoals hier:
http://www.sandervandegeijn.nl/vote_contest/3
dan krijg ik de vorige stem resultaten er in te staan, die zijn echter niet van mij maar van een ander account. Lijkt me niet helemaal de bedoeling. Done
- Verder is het misschien handig om wanneer je op een contest foto klikt waar op gestemt kan worden je onderaan een linkje 'stem' oid neerzet.
Nu moet je terug naar het overzicht, en op die 'Stemmen op de foto's!' link klikken
Done
- Bij het stemmen op een foto wanneer je niet ingelogt ben, krijg je netjes een melding
[...]
echter, daar onder staat nog wel de 'verstuur' knop.
done
- Ik wordt soms zomaar uitgelogt (kan ook aan onze proxy liggen)
- Als ik ingelogt ben, en ik klik ergens dan ben ik direct weer uitgelogt (sessie werkt niet?) In onderzoek
Should be fixed
- CSS dingen:
als je in Fx ook wilt dat je geen tekst kan selecteren zoals je nu in IE hebt (wat ik maar verschikkelijk
neographikal wijzigde dit bericht 13-09-2007 18:14 (4%)
Fotograaf nodig?
leuk ideequote:Orion84 schreef op donderdag 13 september 2007 @ 13:36:
Kan je de activatie mail niet vervangen door een automagische activatie DM naar de betreffende GoT user?
Door een user account aan te maken die gebruikt mag worden door het contest systeem ofzo?
Of zijn dat soort acties niet te scripten/is dat niet toegestaan?
het is te scripten, of t.net het leuk vind is 2...
anyway, ik ben het met neo eens. Laten we niet te hard van stapel lopen, zolang er geen klachten zijn hoeven we ons echt niet druk te maken
@hierboven:
nice going, ik heb alleen nu je eerste contest gemold:
http://www.sandervandegeijn.nl/show_contest/1
(heb een .bmp file geupload zonder title, en met description)
BasieP wijzigde dit bericht 13-09-2007 14:59 (13%)
Fotograaf nodig?
PHP:
| <?php
|
neographikal wijzigde dit bericht 13-09-2007 21:01 (43%)
Fotograaf nodig?
Dit topic is gesloten.