Gathering of Tweakers

Quicksearch
Ik kreeg een brief van kpn/planet internetplusbellen dat de router en splitter binnen 8 dagen teruggestuurd moesten worden, kan helaas niet verder meehelpen de truc rond te krijgen maar succes aan degenen die nog een paar pogingen willen wagen, het moet toch lukken??!

830D

TaXan schrijft o.a. dat "de firmware is gecomprimeerd, geëncrypteerd en gesigned (met standaard algoritmen trouwens, niks proprietair)".
Kan hij vertellen hoe je de firmware dan kunt uitpakken. Met gewone ZIP- of RAR-programma's lukt mij dat niet. Als je de ongecomprimeerde firmware van Alcatel/Speedtouch en van KPN hebt, kun je kijken naar de verschillen. Misschien kun je dan de "controle-sleutel" en/of accountname/password vinden!
Ook schrijft TaXan "Ik dacht trouwens dat de nodige koperbaantjes voor JTAG niet aanwezig waren op productieborden, ........".
Op <<http://forum.openwrt.org/viewtopic.php?pid=57481>> wordt aangegeven waar de jTAG-aansluiting zit en is Tiny_D er mee bezig. Ik ben benieuwd naar zijn resultaten.

quote:
FBFATA100 schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 10:28:
TaXan schrijft o.a. dat "de firmware is gecomprimeerd, geëncrypteerd en gesigned (met standaard algoritmen trouwens, niks proprietair)".
Kan hij vertellen hoe je de firmware dan kunt uitpakken. Met gewone ZIP- of RAR-programma's lukt mij dat niet. Als je de ongecomprimeerde firmware van Alcatel/Speedtouch en van KPN hebt, kun je kijken naar de verschillen. Misschien kun je dan de "controle-sleutel" en/of accountname/password vinden!
Ook schrijft TaXan "Ik dacht trouwens dat de nodige koperbaantjes voor JTAG niet aanwezig waren op productieborden, ........".
Op <<http://forum.openwrt.org/viewtopic.php?pid=57481>> wordt aangegeven waar de jTAG-aansluiting zit en is Tiny_D er mee bezig. Ik ben benieuwd naar zijn resultaten.
Compressie gebeurt met LZMA maar veel ga je daar niet mee zijn aangezien de encryptie en signing er nog overheen gaat. Verder ga je ook de (binaire) structuur van het bestand moeten kennen. Zo'n firmware image bestaat voor het grootste deel uit een filesystem image met daarbinnen de eigenlijke firmware executable (vergelijkbaar met bijvoorbeeld SquashFS).

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

Hoe is nu precies te zien welke modems wel of niet te flashen zijn? Staat op de probleem gevallen linksvoor op het apparaat Experiabox ipv Speedtouch?

Want kpn heeft lange tijd st780 geleverd zonder het Experia predikaat en deze zijn dus wel te flashen?

Laserjet, de (zwarte) Experiabox is een Speedtouch 780 waar KPN's firmware op staat. Deze firmware is niet te verangen met de firmware van de gewone/generieke Speedtouch 780. Overigens is dat omgekeerd ook het geval (KPN's firmware op gewone ST780, maar dat wil niemand).
Op de ST780 Experiabox zit soms, maar niet altijd een plakker aan de voorkant met de naam Experiabox. Deze plakker kan er echter af en dan zie je aan de buitenkant niet meer dat het een Experiabox is of een "echte" Speedtouch 780. Dat kun je wel zien op de webinterface (<<192.168.1.254>>. Daar staat op de eerste pagina bij een Experiabox het woord "Experiabox". Ook aan de versie van de firmware is het te zien.

Heeft iemand nu al geprobeerd om een oude tool te draaien op een recente Experia? http://www.euronet.nl/use...ST780_Herstelsoftware.exe

Als dat werkt zou in principe elke andere firmware vrijgegeven door Thomson moeten lukken...
de beste werkende recentste ZZOHAA6.2T2.bin

Firmware 7.2 of 7.4 zijn nog instabiel als je de fora van speedtouchforum.de mag geloven

Speedtouch freak

lSltAlKeR, dat is al lang geprobeerd, maar dat lukt nu juist niet. De bootloader installeert alleen firmware die passend is.
Dat wil zeggen:
- op een Experiabox (met KPN's firmware) installeert de bootloader alleen KPN's Experiabox Firmware
- op een "echte"/generieke Speetouch 780 (met Alcatel/Thomson/Speedtouch firmware) installeert de bootloader alleen generieke firmware.
Mogelijk zijn er zijn twee manieren om het probleem op te lossen:
- met een jTAG-verbinding de firmware op de box installeren. Je moet dan wel eerst de generieke firmware van een ST780 met een jTAG-verbinding afhelen!
- de generieke firmware zo veranderen, dat de bootloader van de Experiabox denkt met Experiabox firmware van doen te hebben. Voor die vernadering moet eerst de uitgepakte Experiabox-firmware en de uitgepakte generieke firmware beschikbaar zijn!
Dat zal dit jaar wel niet meer lukken!

Dan zit er ben ik bang ook een hardware matig verschil in de "experia box" die later is uitgegeven door KPN.

Want als ik die oude firmware van KPN erop gooi die ik voor jullie beschikbaar heb gesteld bij mij kan ik ook gewoon de laatste 6.2.T firmware erover heen gooien!

Speedtouch freak

lSltAlKeR, het lukt mij niet. Ik heb beide types ST780. Als ik de informatie/configuratie (192.168.1.254) uitlees, krijg ik deze info:
- bij Experiabox:
. Productnaam: Speedtouch 780
. Softwareversie: 6.2.11.10 (of andere versie)
. Servicenaam: KPN Experiabox, ST780
- bij generieke Speedtouch:
. Productnaam: ST780
. Softwareversie: 6.2.29.2 (of andere versie)
. Servicenaam: xxxxxx (modified by user).
Ik ben heel benieuwd wat jouw Speedtouch bij info/config geeft. Misschien dat het daarmee duidelijk wordt.

Product Name: ST780
Serial Number: CP0643JXXXX ( ook zelf gewijzigt hoef geen inbreekers op me WiFi ) :9
Software Release: 6.2.29.2
Software Variant: AA
Boot Loader Version: 1.0.6
Product Code: 36035810
Board Name: BANT-R

Service Name: Routed PPP (modified by user)

Time Source: Automatic
Date: 31-12-2007
Time: 14:20:10
Timezone: (UTC+01:00) Amsterdam, Bern, Rome, Stockholm
Summer Time: No
Time Since Power-on: 103 days, 12:06:49
Time Server 1: ntp.xs4all.nl

Speedtouch freak

lSltAlKeR, op basis van deze gegevens heb je geen Experiabox, maar een generieke Speedtouch 780, zoals o.a. XS4ALL aan zijn klanten geeft.
Op deze box kun je KPN's firmware niet installeren. De UpgradeWizard geeft aan dat die firmware incompatibel is. Overigens zou ik het er ook niet op wagen om een generieke ST780 om te bouwen naar een Experiabox/ST780!
Is er iemand die ervaring heeft met jTAG-verbindingen zoals Tiny_D op <<http://forum.openwrt.org/viewtopic.php?pid=57481>>?

quote:
FBFATA100 schreef op maandag 31 december 2007 @ 15:35:
lSltAlKeR, op basis van deze gegevens heb je geen Experiabox, maar een generieke Speedtouch 780, zoals o.a. XS4ALL aan zijn klanten geeft.
Op deze box kun je KPN's firmware niet installeren. De UpgradeWizard geeft aan dat die firmware incompatibel is. Overigens zou ik het er ook niet op wagen om een generieke ST780 om te bouwen naar een Experiabox/ST780!
Is er iemand die ervaring heeft met jTAG-verbindingen zoals Tiny_D op <<http://forum.openwrt.org/viewtopic.php?pid=57481>>?
Toch is hij van KPN! Ik heb zelfs nog de brief als garantiebewijs en kwam in een doos van Thomson met een artikelnr 844371 en CUP en BULK code van KPN erop

Sorry maar het is echt zo!

Overgens heb ik hem in combinatie met Planet Internet. Dat ik ingelogt sta op de tijdserver van XS4all komt omdat ik die gewoon betrouwbaarder vindt dan van Planet.

Ik vermoed toch echt dat de latere versies door KPN uitgegeven zo hardware matig zijn veranderd dat alleen firmware van KPN erop draait.

*edit*

Toen ik hem kreeg ongeveer 1,5 jaar tot 2 jaar geleden, weet ik nog dat op die pagina

http://192.168.1.254/cgi/b/info/?be=0&l0=0&l1=0

ook stond van KPN blablabla versie firmware.

Maar ik heb hem gewoon zelf geupdate met de firmware van speedtouch.nl

4 versies er nog overheen gehad.

780_Upgrade_R6172_sip.exe

780_Upgrade_R6196_sip.exe

780_Upgrade_R62G3_sip.exe

780_Upgrade_R62T2_sip.exe

Is het overgens ook niet zo dat KPN zelf de firmware vanaf haar Voip centrale naar een speedtouch kan updaten?

lSltAlKeR wijzigde dit bericht 31-12-2007 16:13 (19%)

Speedtouch freak

Kan best van KPN zijn. Maar je hebt een normale retail Speedtouch 780.
Je hebt dezelfde firmware als mij. En ik heb definitief een retail versie (zelf gekocht).
Zie mijn gegevens:

Product Name: ST780
Serial Number: CP0705XXXXX
Software Release: 6.2.29.2
Software Variant: AA
Boot Loader Version: 1.0.6
Product Code: 36035800
Board Name: BANT-R

Edit:
Ik zie net dat je productcode anders is dan die van mij.

cornfed99111 wijzigde dit bericht 31-12-2007 16:19 (76%)

quote:
cornfed99111 schreef op maandag 31 december 2007 @ 16:12:
Kan best van KPN zijn. Maar je hebt een normale retail Speedtouch 780.
Maar daar stond dus ook KPN firmware op! (experia)

Speedtouch freak

Heb zonet nog gegoogled met je productcode maar hij kon niets vinden. Wel met mijn productcode
heeft hij veel hits gevonden. Daaruit kan men concluderen dat jij een aparte 780 hebt. Die zowel
KPN en Speedtouch firmware's draait. Maar van hieruit kan ik dat natuurlijk niet beoordelen.

Edit:

Hij komt alleen voor op het Duitse Speedtouchforum....Misschien een Duits apparaat?

cornfed99111 wijzigde dit bericht 31-12-2007 17:05 (14%)

quote:
cornfed99111 schreef op maandag 31 december 2007 @ 16:27:
Heb zonet nog gegoogled met je productcode maar hij kon niets vinden. Wel met mijn productcode
heeft hij veel hits gevonden. Daaruit kan men concluderen dat jij een aparte 780 hebt. Die zowel
KPN en Speedtouch firmware's draait. Maar van hieruit kan ik dat natuurlijk niet beoordelen.

Edit:

Hij komt alleen voor op het Duitse Speedtouchforum....Misschien een Duits apparaat?
Waarschijnlijk heb jij een Analoog en ik heb een ISDN :)

Speedtouch freak

Dat is het! Ik heb inderdaad analoog.

lSltAlKeR, je schrijft dat je ST780 van KPN hebt gekregen in combinatie met een Planet Internet abonnement. Was dat een abonnement voor alleen internet of een abonnement voor Internet-Plus-Bellen (IPB). Voor het eerste abonnement werden namelijk generieke ST780's gebruikt; voor IPB Experiaboxen (Siemens of ST780). Het feit dat KPN de ST780 heeft geleverd, zegt dus niet zo veel.

Je schrijft ook dat je in het begin op de webinterface hebt zien staan dat op de box KPN's firmware was geinstalleerd. Dat is interessant. Misschien was in de oorspronkelijke Experiabox (ST780 versie) nog niet de bootloader beveiliging ingebouwd. Als dat zo zou zijn, is het zinvol om te kijken of een Experiabox (ST780) is te downgraden naar die "oer"-versie van KPN's firmware. Als dat gelukt is, is het misschien wel mogelijk om de generieke ST780 firmware te installeren!
Heb je die allereerste firmware van KPN voor de ST780 nog ergens?

Ik dacht ook dat KPN de firmware van haar Experiaboxen (ST780) vanaf de centrale update bij haar IPB-klanten.

Yep...
Reg. datum: 06 juni 2001

Ik neem aan dat lSltAlKeR geen IPB heeft maar 'standaard' Planet internet.
Dat ie de modem van KPN heeft gekregen zegt natuurlijk niets over of het een Experiabox is of niet (want die worden dus bij IPB geleverd en niet bij 'gewoon' internet).

Maargoed, is iemand nog verder gekomen met het terugflashen van de Experiabox?

Signature

Het doet niet echt ter zake of die nu van Planet Internet komt of welke andere provider dan ook!

HCCnet, XS4all, Planet, Hetnet,

Feit is dat KPN zorgdraagt voor de apparatuur!

Wij zijn al jaren klant via Planet Internet connected by KPN

Via coulance regeling heb ik een nieuw modem afgedwongen omdat ons vorige "multi-pc" modem
gewoon een Speedtouch 510i niet goed functioneerde.

Liet maar 10mbit door ipv 100mbit. Rebooten als die NAT entries niet meer aan kon. Blokkeerde bij teveel NAT entries. etc etc.. Genoeg Topics hier over te vinden.

Heb toen voorgesteld om hun laatste model op te sturen... dat was de Experia, natuurlijk wetende dat het een ST780 is en heb die ook gekregen.

Feit is dat deze is afgestuurd in het distributiecentrum van KPN te Leidenschendam.
Het art nr. wat KPN aan dat pakket heeft geven = 844414

Dat staat waarschijnlijk voor:

Experiabox ( ST780WL ) ISDN modem art. 844371

ISDN Splitter

KPN USB Adapter 108 (Siemens USB Adapter 108) art. 847007

M.A.W. het DHZ pakket art. 844414 wat KPN heeft afgestuurd naar hun ISDN IPB klanten in die periode bevatten gewoon een in hun ogen een EXPERIABOX want daar leveren ze ook support voor en kennen de term Speedtouch 780 bewijzen van spreken niet.

Experiabox heb ik ook in de webinterface zien staan, dus neem aan dat er firmware opstond gemaakt voor KPN ( nu is de vraag of dat niet alleen een servicenaam was of ook daadwerkelijk geheel gemodificeerde firmware)

die heb ik gewoon overschreven met destijds als eerste 780_Upgrade_R6172_sip.exe

Wat ik nu dus allemaal wil zeggen naar aanleiding van de reacties.

Blijkbaar levert kpn nieuwere revisies van de ST780 waardoor de firmware niet meer te update-en valt,

of het geld alleen voor de analoog toestel of wat dan ook, maar dat blijft op deze manier speculeren!

Speedtouch freak

@ home - 01/2008: Melbourne

Is er al wat meer nieuws?

Compal IFL90: 15.4" 1680x1050 - T7500 / 8600M GT 512MB / 160GB 7200rpm @16MB / 4096 MB | nl_umpire goes Olympics 2008 (Olympic Tennis Event)

Reg. datum: 28 april 2002

quote:
Dat zou ik ook wel eens willen weten, ik heb afgelopen week een Experiabox aangeschaft omdat ik deze dacht te kunnen gebruiken i.c.m. mijn BBned verbinding. Niet dus :(

edit: het is een Siemens SX551 (hopelijk is die wel te flashen met een originele firmware)

MVC wijzigde dit bericht 13-02-2008 18:04 (13%)

Reg. datum: 01 maart 2008

oke oke

ff alles op een rijtje ik ben niet zo goed in het kraken van die dingen maar oke
het is dus mogelijk om hem te herstellen met de herstel software maar ik krijg dan steeds dat ik een wachtwoord moet in vullen nou ben ik er achter gekoomen als je de reset knop lang in gedrukt houd dat er dan bij power een oranje led gaat branden en hij gewoon verbinding maakt met je pc via de ip 192.168.1.70 of 192.168.1.7 sub net mask op 255.255.255.0 en dan hoef je geen wachtwoord meer in te vullen en kan je de herstel software in iederegeval zo instaleren en dan vraagt hij op het eind om een nieuw wacht woord voor de speed touch is daar neit mee te kloote dat je daat die wachtwoord verandert zo dat je dan naar binne ken koomen heb btw administrator enz al ge probeerd :D:P 8)7

Exar mischien is je probleem dat je steeds een wachtwoord krijg mischien te verhelpen met de reset knop zo lang in gedrukt te houden tot aan de oranje led en dan de herstel software te doen

link herstel software http://www.euronet.nl/use...ST780_Herstelsoftware.exe

@ home - 01/2008: Melbourne

Waar zijn je punten (.) en komma's (,).? --> leest iets makkelijker. Snap het overigens wel, hoop ik ;)

Compal IFL90: 15.4" 1680x1050 - T7500 / 8600M GT 512MB / 160GB 7200rpm @16MB / 4096 MB | nl_umpire goes Olympics 2008 (Olympic Tennis Event)

quote:
MVC schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 15:30:
[...]

Dat zou ik ook wel eens willen weten, ik heb afgelopen week een Experiabox aangeschaft omdat ik deze dacht te kunnen gebruiken i.c.m. mijn BBned verbinding. Niet dus :(

edit: het is een Siemens SX551 (hopelijk is die wel te flashen met een originele firmware)
Het flashen gaat je niet lukken en meer dan een accesspoint, internet en dhcp uitzetten, zul je er niet van kunnen maken. Misschien dat je met behulp van een servicekabel de generieke (Zweedse) sx551-w-a-fw1_08_SWD.bin erin krijgt, maar zoveel tijd en moeite zo ik niet steken in het flashen van een apparaat terwijl je voor weinig een vervangend apparaat, bijvoorbeeld een speedtouch 716v5, op marktplaats hebt.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws