CRT monitoren? Prima kwaliteit, maar verdwenen?

Pagina: 1
Acties:
  • 248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 09:56
Ik werk al jaren achter een 17 inch CRT monitor, maar hij begint nu toch echt te klein te worden. Een 21 of 22 inch lijkt mij ideaal. Deze monitor wordt gebruikt voor professionele fotobewerking.

Ik ben opzoek naar een goede CRT monitor, bij voorkeur een NEC-Mitsubishi.

Waarom CRT en geen LCD? Omdat een goede LCD (bijv. de ‘color graphic’ serie van Eizo) nog steeds niet te vinden is onder de 1000 euro en voor een kwart van de prijs heb je een vergelijkbare kwaliteit in een CRT.

Er lijkt tegenwoordig een kwaliteitsgat te bestaan voor de serieuze gebruiker. Waar zijn alle CRT monitoren gebleven?

Verwijderd

Apple cinema displays worden ook veel gebruikt voor pro-fotobewerking toch? Is dat geen optie dan?

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 01:56

edward2

Schieten op de beesten

honey schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 09:33:
Ik werk al jaren achter een 17 inch CRT monitor, maar hij begint nu toch echt te klein te worden. Een 21 of 22 inch lijkt mij ideaal. Deze monitor wordt gebruikt voor professionele fotobewerking.

Ik ben opzoek naar een goede CRT monitor, bij voorkeur een NEC-Mitsubishi.

Waarom CRT en geen LCD? Omdat een goede LCD (bijv. de ‘color graphic’ serie van Eizo) nog steeds niet te vinden is onder de 1000 euro en voor een kwart van de prijs heb je een vergelijkbare kwaliteit in een CRT.

Er lijkt tegenwoordig een kwaliteitsgat te bestaan voor de serieuze gebruiker. Waar zijn alle CRT monitoren gebleven?
De Vieuwsonic 227 kwam er heel goed uit, anders een Eizo T966 of T965, of Sony GDMF520 of FW900, dat zijn pas monitoren. Heb zelf de Eizo T966 en er is simpelweg geen concurrentie vwb games.

Ik wil wel eens de Eizo FlexScan S2111W-BK bekijken, die is nu €750.

Niet op voorraad.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:42
Wil je goedkope fatsoenlijke TFT, neem Samsung 215TW. PVA paneel voor een normale prijs. Erg goed te doen :)

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-07 09:26
Volgens mij kan je tegenwoordig op een TFT'tje prima professioneel photoshoppen enzo hoor, gewoon een strak paneeltje wat zich daarop richt, en dan moet het gewoon te doen zijn.

De reden dat CRT zo goed als weg is, is duidelijk. de kwaliteit is nu gewoon inferieur. groot, lomp, energieverslindend.

• honey
Ik moet toch eens verder kijken, gezien CRT helaas moeilijk word.

Probleem is dat ik erg negatief ben geworden over goedkope en mid-range LCD schermen. Ik heb tot nu toe een stuk of 8 LCD schermen geprobeerd te kalibreren/profileren met een colorimeter en tot nu toe heb ik nog geen één getroffen die goed was. CRT, eigenlijk nooit een probleem gehad.

Misschien zijn er tegenwoordig redelijke schermen van rond de 500 euro. Die Samsung zal ik eens bekijken. … ach anders wacht ik gewoon nog een paar jaar en ga verder op mijn 17-inch :P ;)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Die discussie en andere zaken loopt al een poosje in Wil de laatste CRT-gebruiker de monitor uitzetten?

ARME AOW’er

Verwijderd

Heb enkele jaren een Eizo T966 gehad, perfect scherm.
Doe veel photoshop, dus bleef lang hangen bij een CRT, maar heb deze begin dit jaar verkocht en nu een Eizo S1931 19 inch TFT.
Ben hier ook zeer tevreden mee. Gecalibreerd met spyder, goede kleurweegave.
En koste "slechts" 425 euro.
Heb naast de Eizo een oude Acer AL1714 TFT tweedehands staan, zodat met photoshop genoeg ruimte is. Foto op de Eizo en de rest op de Acer.

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 01:56

edward2

Schieten op de beesten

Visgek24 schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 15:30:
Volgens mij kan je tegenwoordig op een TFT'tje prima professioneel photoshoppen enzo hoor, gewoon een strak paneeltje wat zich daarop richt, en dan moet het gewoon te doen zijn.

De reden dat CRT zo goed als weg is, is duidelijk. de kwaliteit is nu gewoon inferieur. groot, lomp, energieverslindend.
Tuurlijk kan dat, maar ik vind LCD's, de goedkopere dan, altijd kleurbanding geven. Op m'n werk zit ik achter 2 Eizo's, L997's geloof ik, aan een CAD station, maar ook die geven nog steeds banding.

Ik heb hier de ruimte en de kleurechtheid, vooral in 3d en de kleurovergangen van m'n T966 heb ik nog nooit door een LCD geëvenaaard zien worden. En energie,.. wat kost stroom nou eigenlijk ;)

Op monitorengebied is voor mij de techniek na de T966 stil blijven staan...

Niet op voorraad.

• ILT
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09-2021

ILT

http://www.widescreengami...p?t=3208&highlight=20wgx2

Colorimeter tests staan er bij.

AFAIK is de Dell 2007WFP vergelijkbaar en ook goed af te stellen met een electronisch kleurenoogje.

Gaat je rond de 470 euro kosten.

Wil je beter/groter: http://www.widescreengami...orum/viewtopic.php?t=9138

1100+ pietermannen.

Beiden IPS schermen, de 26 inch heeft alleen iets met 12bit spul. Maar aangezien je veeleisend bent qua specs, zul je daar wel genoeg van weten/achter kunnen komen of het nuttig is.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:26
Er bestaan geruime tijd LCD's die met gemak de plaats van een goede CRT kunnen innemen. Zelf heb ik ook een Eizo T965 gehad (top CRT) maar een fatsoenlijk LCD scherm kan hier tegenwoordig in de praktijk prima mee wedijveren.
Voor de grap een foto uit m'n archief opgeduikeld. Deze is meer dan vier jaar oud en genomen net voordat ik mijn T965 de deur uit deed omdat ik m'n net nieuwe Eizo IPS LCD scherm toen al van vergelijkbare kwaliteit vond. Tja, gezien het _enorme_ verschil tussen de ingenomen ruimte op m'n bureau was de keuze dan ook snel gemaakt :+

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Abbadon/pics/bureau2003.jpg

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Nadeel van die TFT's tov de T965/966 CRT is wel dat in de winter de kachel wat hoger moet.......

Dus....

• Abbadon
Ja, dat was een merkbaar nadeel. Maar in de zomer werd dat juist weer een belangrijk voordeel.

Dus....

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:36
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 09:41:
Apple cinema displays worden ook veel gebruikt voor pro-fotobewerking toch? Is dat geen optie dan?
Je kunt veel beter een Dell nemen. Ze presteren beter en zijn ook nog eens een stuk goedkoper vooral als je ze bij Qsix haalt. Zie ook reviews: Groot, groter, grootst: drie Dell en Apple lcd's vergeleken

• Abbadon
Vergeet niet dat de 20 en 23" ACD's kort daarna vernieuwd zijn. Zo is de contrastverhouding verhoogd van 400:1 naar 700:1, waarmee hét heikele punt uit genoemde review weggenomen is.

Maar de prijs en garantieregeling spreken nog duidelijk in het voordeel van de Dell.

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-07 18:20
@abbandon: ik hoop voor je nek dat je het scherm ondertussen wat rechter hebt gezet (of je bent gewoon een ontzettend klein mannetje; dan raad ik je een voeten steun aan) :)

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-07 18:36
Abbadon schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 11:38:
Er bestaan geruime tijd LCD's die met gemak de plaats van een goede CRT kunnen innemen. Zelf heb ik ook een Eizo T965 gehad (top CRT) maar een fatsoenlijk LCD scherm kan hier tegenwoordig in de praktijk prima mee wedijveren.
Voor de grap een foto uit m'n archief opgeduikeld. Deze is meer dan vier jaar oud en genomen net voordat ik mijn T965 de deur uit deed omdat ik m'n net nieuwe Eizo IPS LCD scherm toen al van vergelijkbare kwaliteit vond. Tja, gezien het _enorme_ verschil tussen de ingenomen ruimte op m'n bureau was de keuze dan ook snel gemaakt :+

[afbeelding]
Zo'n opstelling heb ik ook, ok geen Eizo. Rechts een Iiyama VM Pro 410 en link een Panasonic TFT (TN). Zou wel 1 grote Eizo willen (S2431 ofzow :9~ ) maar vind het beeld van die Iiyama nog zo lekker. Niet superscherp, wel mooie kleuren.
Leuke Miss March trouwens

• honey
DrBOB101 schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 12:21:
@abbandon: ik hoop voor je nek dat je het scherm ondertussen wat rechter hebt gezet (of je bent gewoon een ontzettend klein mannetje; dan raad ik je een voeten steun aan) :)
ROFL

... maar weer ontopic, een belangrijk punt waar veel reviews geen aandacht aan besteden is de luminance level. Vaak noemen ze wel hoe helder hij kan branden, maar bij photoediting wil je hem liever wat lager hebben, zo rond de 100-140 cd/m2.

Die NEC schermen lijken wel aardig, m.n. de SpectraView® 1990 is nu rond de 850 euro.

Verwijderd

kijk anders voor een goeie gebruikt beeldkanon?
Zelf heb ik hier twee 21" philips staan
Gekocht voor 25euro per stuk.
Daar kan geen lcd scherm tegen op.

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

Keb hier ook nog een Iiyama VM 404, crt dus....geeft ook nog prima beeld...lekker helder en contrastrijk en mooie kleuren.
En altijd snel met fps'en.

[ Voor 30% gewijzigd door Waterlelie op 28-07-2007 18:19 ]

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

• Abbadon
DrBOB101 schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 12:21:
Ik ben sinds die foto tweemaal verhuisd en alle hardware is al minstens twee maal vervangen (incl stoel en bureau). En de nek van m'n 192cm kleine lichaam heeft het ook overleefd. Thnx anyway :P

Pagina: 1