Talkin.nl daily photoblog
Day 980: Trail
Foto specs: Canon 300D, Tamron 17-50 f/2.8, 1/500s, f/4.5, ISO 100
[Alg] Slechtste programmeervoorbeelden deel 3
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last
Nieuw TopicReg. datum: 11 april 2007
De haakjes zijn natuurlijk ter verduidelijking, daar lijkt mij niet zoveel mis mee. De ?: operators vind ik persoonlijk erg onduidelijk, veel onoverzichtelijker dan if / else. Ik zou die niet gebruiken. Wat betreft de naamgeving, de code loopt door een arraylist. Zie hieronder.
C#:
1 | for (int i = 0; i < balanceWeek.Count - 1; i++)
|
Talkin.nl daily photoblog
Day 980: Trail
Foto specs: Canon 300D, Tamron 17-50 f/2.8, 1/500s, f/4.5, ISO 100
Zeker bij een desktop applicatie maakt het geheugengebruik mij absoluut niet uit, dan gebruik ik gewoon wat voor mij het meest makkelijke of duidelijke is. (Dat exceptions in dit geval misschien niet nodig zijn even buiten beschouwing gelaten). Door te kijken naar de implementatie van bepaalde features overtreed je trouwens ook nog een basis principe in het object georiënteerd denken namelijk de scheiding van interface (de taal) en implementatie (de compiler).quote:Niemand_Anders schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 08:48:
Is een stuk sneller dan het afvangen van een exception. Je moet als programmeur altijd zoveel mogelijk exceptions voorkomen. Kijk ook eens na het geheugen gebruik van je applicatie wanneer je een exception optreed. Afhankelijk van je stacktrace pakt je programma eenvoudig 'ineens' 5mb extra.
Waarschijnlijk omdat je (en anderen) alles op een regel probeert te proppen, wat compleet overbodig is. Meestal schrijf ik het daarom ook zo op:quote:JMfx schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 11:30:De ?: operators vind ik persoonlijk erg onduidelijk, veel onoverzichtelijker dan if / else.
C#:
1 | percentWeek.Add(
|
Reg. datum: 11 april 2007
Maar waarom zou je deze manier van schrijven gebruiken? Je hebt nu meer coderegels dan het if / else equivalent (afgezien van wat haakjes). En de if / else is veel overzichtelijker.quote:PrisonerOfPain schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 11:59:
[...]
Waarschijnlijk omdat je (en anderen) alles op een regel probeert te proppen, wat compleet overbodig is. Meestal schrijf ik het daarom ook zo op:
C#:
1
2
3
4
5percentWeek.Add(
icurrent != 0
? (iplusplus - icurrent) / icurrent * 100
: 0
);
Dit kan veel overzichtelijker zijn dan if else als je bijvoorbeeld variabelen wilt initialiseren o.b.v. bepaalde criteria. Je moet bij een if else je variabele vooraf (op null) initialiseren, met de ternary operator niet. Dan kan alles inline.quote:JMfx schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 13:29:
[...]
Maar waarom zou je deze manier van schrijven gebruiken? Je hebt nu meer coderegels dan het if / else equivalent (afgezien van wat haakjes). En de if / else is veel overzichtelijker.
Java:
1 | String test = (bladiebla != null) bladiebla.getStringOfzo()
|
Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy
Tjah, dat kun je wel verwachten, maar dan nog moet je het met haakjes heel gemakkelijk kunnen lezen en weet je direct zonder ook maar na te denken wat er staat.quote:PrisonerOfPain schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 07:56:
[...]
Als ik haakjes zie verwacht ik een afwijkende situatie, als dat niet het geval is vind ik ze maar on overzichtelijk en maken ze het juist onduidelijker.
Hoe meer je moet nadenken bij het lezen van code, des te groter dat er fouten worden gemaakt, mensen maken namelijk nogal eens fouten bij het nadenken
Opmaak van formules als in nutteloze haakjes, spaties, enters, zelfs commentaar in de formule moet gewoon geen enkel probleem zijn en kun je alleen maar aanmoedigen als in ieder geval een poging de code beter leesbaar te maken.
Het is aan de programmeur natuurlijk om te bepalen wanneer dat het als overbodig overkomt en wanneer het nuttig is, als je daar niet goed in bent dan is het beste om gewoon altijd de haakjes te plaatsen dan ben je in ieder geval nog consistent.
Voor de compiler etc maakt het allemaal geen hol uit, dus wat dat betreft is er weinig reden het niet te doen (buiten jouw persoonlijke smaak, maar gezien je andere voorbeelden is die nogal anders als die van mij).
They call me Sir Poopsalot because I poop... a lot
Behalve het feit dat teveel haakjes dingen juist helemaal niet duidelijker maken, omdat je door de haakjes de grammatica niet meer kunt zien. Dat haakjes altijd verduidelijken is helemaal niet zonder meer waar.quote:TRRoads schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 13:44:
[...]
Tjah, dat kun je wel verwachten, maar dan nog moet je het met haakjes heel gemakkelijk kunnen lezen en weet je direct zonder ook maar na te denken wat er staat.
quote:.oisyn schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 13:46:
[...]
Behalve het feit dat teveel haakjes dingen juist helemaal niet duidelijker maken, omdat je door de haakjes de grammatica niet meer kunt zien. Dat haakjes altijd verduidelijken is helemaal niet zonder meer waar.
Dat zeg ik Gamma..quote:TRRoads schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 13:44:
[...]
Het is aan de programmeur natuurlijk om te bepalen wanneer dat het als overbodig overkomt en wanneer het nuttig is, als je daar niet goed in bent dan is het beste om gewoon altijd de haakjes te plaatsen dan ben je in ieder geval nog consistent.
Afhankelijk van de situatie kan dat wel degelijk een exception zijn. Bijvoorbeeld als er in principe nooit de mogelijkheid is dat die variabele op 0 kan staan.quote:Niemand_Anders schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 08:48:
Een variabele met de waarde 0 is zeker geen exception.
true, hoewel ik de voorkeur geef om vooral bij de ternary operator er een paar haakjes extra bij te doen. Juist om enige onduidelijkheid te voorkomen ook als dat niet echt nodig.quote:.oisyn schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 13:46:
[...]
Behalve het feit dat teveel haakjes dingen juist helemaal niet duidelijker maken, omdat je door de haakjes de grammatica niet meer kunt zien. Dat haakjes altijd verduidelijken is helemaal niet zonder meer waar.
25-09 (3793): OMG! 1337!
26-09 (3150): bericht
28-09 osxy: /me zwaait maar weer eens naar GoT :) :+
SMS "SIG bericht" naar 0622643117
Maar is dat niet een andere discussie?
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Het aantal regels is niet relevant, noch het aantal tekens. Wat voor mij belangrijker is is dat je op deze manier minder dubbele code hebt (twee keer de percentWeek.Add aanroep).quote:JMfx schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 13:29:
[...]
Maar waarom zou je deze manier van schrijven gebruiken? Je hebt nu meer coderegels dan het if / else equivalent (afgezien van wat haakjes). En de if / else is veel overzichtelijker.
Zodra je een tijd ervaring hebt met een bepaalde programmeertaal mag je er toch vanuit gaan dat je de voorrangsregels van de betreffende taal kent? Zeker aangezien die regels meestal duidelijk in de manual gespecificeerd zijn. Een van de weinige keren dat ik haakjes prefereer is in PHP als && en and door elkaar gebruikt worden (die hebben namelijk andere voorrangsregels maar betekenen hetzelfde), maar goed dat word sowieso amper gebruikt. Als ik veel haakjes wou zien had ik wel voor een op s-expressions gebaseerde programmeertaal gekozen.quote:TRRoads schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 13:44:
[...]
Tjah, dat kun je wel verwachten, maar dan nog moet je het met haakjes heel gemakkelijk kunnen lezen en weet je direct zonder ook maar na te denken wat er staat.
En soms moet het:quote:Janoz schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:06:
Ik gebruik de ternary operator eigenlijk alleen bij het toekennen of bij het afdrukken. Vaak is het om een default waarde te kunnen gebruiken. Zeker wanneer je veel gegevens afdrukt (of append aan een later te gebruiken string) vind ik een if juist veel lelijker.
C++:
1 | class MyClass
|
Wat tevens ook een van de belangrijkste redenen is waarom het ding überhaupt bestaat.
.oisyn wijzigde dit bericht 28-08-2007 14:15 (7%)
Reg. datum: 16 december 2001
Dit werkt toch wel gewoon bij mij als ik hiervan een println doe. Ik ben wel geen ervaren java programmeur dusja misschien mag ik de .toString() wel niet doen om dat bugje te krijgen.quote:mark platvoet schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 14:40:
Echt een 'slecht programmeervoorbeeld' is het niet maar toch een 'leuk' foutje/bugje dat ik vanmorgen had gemaakt.
Java:
1new StringBuffer('[').append(someString).append(']');
De taal RPGIV waar ik in programmer kent enkel deze switchquote:Stierenoog schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 14:21:
Ik weet niet of iets soortgelijks al langs gekomen is, maar dit kwam ik zojuist tegen:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13<?php
switch(true) {
case ($x == 1 || $x == 2 || $x == 3):
...
break;
case ($x == 4 || $x == 5):
...
break;
case ($x == 6 || $x == 7 || $x == 8):
...
break;
default:
...
}
?>
Hier heeft iemand toch echt iets niet helemaal begrepen ...
code:
1
2
3
4
5
| Select; When x = 1; .... Other; EndSl; |
De taal RPGIV waar ik in programmer kent enkel deze switchquote:Stierenoog schreef op donderdag 16 augustus 2007 @ 14:21:
Ik weet niet of iets soortgelijks al langs gekomen is, maar dit kwam ik zojuist tegen:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13<?php
switch(true) {
case ($x == 1 || $x == 2 || $x == 3):
...
break;
case ($x == 4 || $x == 5):
...
break;
case ($x == 6 || $x == 7 || $x == 8):
...
break;
default:
...
}
?>
Hier heeft iemand toch echt iets niet helemaal begrepen ...
Java:
1 | Select;
|
Ja maargoed, je programmeert niet in een andere taal om je aan de regels van de vorige taal te houdenquote:blastboy schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:38:
[
[...]
De taal RPGIV waar ik in programmer kent enkel deze switch
Java:
1
2
3
4
5Select;
When x = 1;
....
Other;
EndSl;
PHP heeft nog wel niet voor niets case-fallthrough.
* Iemand nog suggesties?
Dan zou ik toch nog eens even goed gaan kijken. Als ik het uitvoer is namelijk het haakje open verdwenen. Check eventueel ff javadocquote:blastboy schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:23:
[...]
Dit werkt toch wel gewoon bij mij als ik hiervan een println doe. Ik ben wel geen ervaren java programmeur dusja misschien mag ik de .toString() wel niet doen om dat bugje te krijgen.
In teamverband volg ik gewoon de opgestelde regels, in alle andere gevallen kies ik wat mij het beste ligt (of de huidige coding guideline).quote:TRRoads schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 14:12:
Je schrijft code dan ook niet zodat je het zelf goed kunt lezen, je schrijft code zodat een ander het goed kan lezen(En daarbij hopelijk ook zo dat je het zelf kunt lezen
)
Zag net nog een leuk voorbeeldje op wikipedia:
C:
1 | vehicle = arg == 'B' ? bus :
|
Ligt aan de situatie. Delen door 0 kan niet en als een getal dat als deler gebruikt wordt, na berekening uitkomt op 0, lijkt me dat een redelijk exception. Het is ook een stuk makkelijker met debuggen: ipv. alleen als resultaat te zien dat je app een stuk langzamer wordt door het afhandelen van NaN/Infinity, meteen een aanwijzing hebben waar de ongeldige waarde erinsluipt.quote:Niemand_Anders schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 08:48:
Heeft niemand jouw ooit verteld dat je altijd je variabelen moet controleren voordat je ze gebruikt? Verder behoort een exception een onverwachte situatie te zijn. Een variabele met de waarde 0 is zeker geen exception.
Als je een gigantische hoop rekenwerk doet (bijv. een stel matrixtransformaties) is het niet altijd even makkelijk om te achterhalen waar het nou fout ging. Zeker at debugtime wil je dan die informatie hebben.
"Ik beheerde thuis laatst mijn m&ms nog en rangschikte ze op kleur.
Volgende keer ga ik dat wel managen aangezien, als ik dat lees, dat meer oplevert."
-disjfa
Zelf een waarde toe gaan kennen in een dergelijke context lijkt me eerder fout. Wanneer je een percentage uitrekend over een bepaalde periode en de periode blijkt 0 te zijn dan is bij een groei de groei inderdaad oneindig en bij een gelijk gebleven hoeveelheid (0/0) inderdaad de groei ongedefinieerd. Inf en NaN zijn de enige juiste uitkomsten uit een dergelijke berekening.
http://worsethanfailure.com/
edit: en dan voornamelijk het code deel
apNia wijzigde dit bericht 28-08-2007 15:45 (29%)
Vanaf heden is elke dag, CLB For The Win-dag!!... never... forget...
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last
Dit topic is gesloten.