Als lid van het eerste uur van de
Gilde, zal ik hier enkele opmerkingen beantwoorden.
quote:
chem schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 10:15:
Ik vind de certificering ook tricky, met name omdat zoals bekend ook HTML4 voor interpretatie vatbaar is (HTML5 anyone?), en de 'juiste' werkwijze (scheiding van css/html, maar ook: hoe schrijf je "goede" js) een pragmatische insteek is - wie is PPK en/of een commissie om te zeggen dat iets "zo" moet?
Onderscheid maken tussen devvers die het wel kunnen, en devvers die het niet kunnen - is dat geen normale concurrentie tussen bedrijven? Vallen de rotte appels niet vanzelf uit de boom?
De
Gilde gaat niet zeggen wat goed en fout is qua het maken van front-end code. Het is de bedoeling dat bij de certificering (dit gaat geen certificering heten, dit terzijde) gekeken wordt in hoeverre het lid zich op de hoogte houdt van de huidige gang van zaken bij het schrijven van die front-end code. Iemand die nog met tabellen werkt bijvoorbeeld, houdt zichzelf niet voldoende op de hoogte (ik hoop dat jullie dat met me eens zijn). We gaan als
Gilde niet kijken of je perfect alles beheerst ofzo.
Ook zullen we gaan kijken of je de Webrichtlijnen bestudeerd hebt.
Er gaan waarschijnlijk op verschillende niveau 's gecertificeerd worden. Leden die CSS en tabellen weten te onderscheiden voor niveau 1, en mensen die over-the-top HTML, CSS en JavaScript schrijven voor een hoger niveau. Ook is het de bedoeling eens in de zoveel tijd de certificatie over te moeten doen, om te kijken of je nog steeds jezelf op de hoogte houdt.
De preciese invulling van de certificatie gaat gedaan worden door de commissie Certificatie van de
Gilde. Je kunt je daarvoor aanmelden bij een van de volgende bijeenkomsten, mocht je er over mee willen denken.
quote:
mophor schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 11:30:
Wat me voornamelijk tegenstaat is dat op hbo opleidingen gewoon klets geleerd wordt. Als een nederlands leraar zelf niet kan spellen wordt ie ontslagen. Voor html (of js) leraren lijkt dat niet zo te gelden.
Het onderwijs loopt wat webstandaarden achter. We gaan als
Gilde daar op onze eigen manier wat aan doen. Mocht je er over mee willen denken, dan kun je je aanmelden, en bij de aanmelding aangeven graag in de commissie Onderwijs te willen participeren.
quote:
crisp schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 11:54:
[...]
En dat mag niet de bedoeling zijn; als enkel een certificaat van dit
Gilde je voorrang geeft dan krijgt dit
Gilde dus een monopolie-positie hetgeen een zeer kwalijke zaak zou zijn.
[...]
Op deze manier lijkt het inderdaad veel op een self-proclaimed elite-clubje, maar dat is PPK niet vreemd

Het is inderdaad de bedoeling dat enkele bedrijven buitengesloten worden. Overheidswebsites moeten aan standaarden voldoen. De overheid weet niet welke bedrijven daar genoeg vanaf weten, en huren dus bedrijven in die bagger werk afleveren. Met de certificatie kan snel bekeken worden wie een goede website kan maken. Oftewel: als jij echt goede websites maakt heb je niets te vrezen.
quote:
zkywalker schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 12:30:
Om aan het laagste niveau te voldoen, dient een kandidaat te tonen dat hij/zij in staat is met pure CSS en zonder tabellen een website te bouwen:
Even de 2 minuten test van PPK:
Lost Boys website: opgebouwd uit tabellen inc. inline styles
Eden Design nieuws pagina: vol met tabellen ipv list-items
Mirabeu Bol.com site: vol met tabellen
Mirabeu Independer site: vol met tabellen
en toch lid geworden?
"Het verhaal van de loodgieter"
Nee, dat zal ik je niet voorschotelen. Het is echter de bedoeling dat niet bedrijven, maar personen lid worden, en ook als persoon gecertificeerd worden. Van al de genoemde bedrijven zijn een x aantal personen aangemeld als lid. Die personen hoeven niet altijd inspraak te hebben op de website van het bedrijf waar ze werken, en dus ook niet over de mark-up daarvan.
quote:
liledevil schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 16:02:
Ok, hier iemand die niet echt als front-ender(maar systeem-/netwerkbeheerder) aan de gang is, maar laten we zeggen dat ik er nogal wat affiniteit mee heb. Maar vooral erg veel respect voor front-end devvers van sites zoals Tweakers.
Als ik eens door dit topic heen lees moet ik haast lachen om die PPK, zijn woordkeuze voor
Gilde is net zo verkeerd als de keuze van JP voor VOC-mentaliteit. Het klinkt goed, tot je erover na gaat denken en er een nare nasmaak aan blijkt te zitten.
- "Adviezen" om opleidingen niet af te ronden en maar op de werkvloer ervaring op te doen lijkt mij niet echt gepast, mijn inziens dienen dan de opleidingen gestimuleerd te worden betere colleges te geven.
- Zelf een certificatie gaan starten? Wat geeft hem(en evt medestanders) het recht om te bepalen wat idd goed en fout is. Als het W3C een certificatie zou starten tot daar aan toe, doen MS, IBM & Cisco ook.
- Ze hebben medestanders die zijn geen nette sites opstellen als ik dit topic op waarheid mag lezen, maar zijn wel grote spelers op de webdesign markt, die de markt maar al te graag verder naar zich toe trekken.
- Tussen neus en lippen wordt er aangespoord een boek te kopen(wat ik begrijp niet geheel toevallig geschreven door PPK)
- Informatie avonden liggen ver uit elkaar in tijd, maar dicht bij elkaar qua geografie.(weinig effort voor organisatie)
Ik denk dat het een commeciele poging is van PPK, die zonder gegronde medestanders(W3C) nooit volledig oprecht of echt succesvol(in de zin van kwaliteitsverbetering) zullen zijn.
- Dit was niet een echt advies, maar een indicatie van hoe erg het daar aan toe is. We gaan als Gilde op onze eigen manier daar wat aan doen.
- De certificatie is voor de Nederlandse markt bedoeld. Zie meer hierboven.
- Zie ook hierboven.
- De aansporing tot aanschaf van het boek is onderdeel van de algehele layout en staat buiten de Gilde. Als je de tijdelijke website van de Gilde bekijkt zie je dat deze tekst in lichtgrijs is afgedrukt, en tussen enkele menu-items ziet staan.
- Vele grote spelers zitten in dat 'gebied', maar ook buiten dit gebied zullen bijeenkomsten geplanned worden. Zoals je kunt lezen is alles nog in ontwikkeling, en is het dus ook heel goed mogelijk dat er ergens anders ook een bijeenkomst wordt georganiseerd.
Overigens hebben we medestanders vanuit het W3C, kijk
maar eens op hun site.
quote:
Je betaald niet alleen voor het certificaat. Je betaald ook voor gratis cursussen die je zou kunnen volgen. Je betaald ook een betere positie voor front-end programmeurs. Je betaald ook voor het ontmoeten van leuke collega's. Je betaald ook voor kortingen op informatie die je als front-end programmeur nodig hebt. Het is niet alleen dat certificaat.
Dan nog een opmerking over de kritiek richting Peter-Paul. Momenteel telt de
Gilde meer dan 100 mensen op de mailinglijst, waarvan ongeveer 65 als lid zijn aangemeld door het formulier bij een van de bijeenkomsten in te vullen. PPK is de initiatiefnemer, maar verder zal de
Gilde zich als club gaan voortzetten. Certificatie gaat dus door een commissie opgesteld worden.
Eventuele vragen zal ik hier ook beantwoorden, desnoods door even contact op te nemen met PPK.