Hoofdcategorieën
Topicacties

Gilde van Front-Enders

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 28 29 30 31 last

Reageer Nieuw Topic
DELL EVIL I
Reg. datum: 30 oktober 2002
Matched: gilde

Ok, hier iemand die niet echt als front-ender(maar systeem-/netwerkbeheerder) aan de gang is, maar laten we zeggen dat ik er nogal wat affiniteit mee heb. Maar vooral erg veel respect voor front-end devvers van sites zoals Tweakers.

Als ik eens door dit topic heen lees moet ik haast lachen om die PPK, zijn woordkeuze voor Gilde is net zo verkeerd als de keuze van JP voor VOC-mentaliteit. Het klinkt goed, tot je erover na gaat denken en er een nare nasmaak aan blijkt te zitten.
  1. "Adviezen" om opleidingen niet af te ronden en maar op de werkvloer ervaring op te doen lijkt mij niet echt gepast, mijn inziens dienen dan de opleidingen gestimuleerd te worden betere colleges te geven.
  2. Zelf een certificatie gaan starten? Wat geeft hem(en evt medestanders) het recht om te bepalen wat idd goed en fout is. Als het W3C een certificatie zou starten tot daar aan toe, doen MS, IBM & Cisco ook.
  3. Ze hebben medestanders die zijn geen nette sites opstellen als ik dit topic op waarheid mag lezen, maar zijn wel grote spelers op de webdesign markt, die de markt maar al te graag verder naar zich toe trekken.
  4. Tussen neus en lippen wordt er aangespoord een boek te kopen(wat ik begrijp niet geheel toevallig geschreven door PPK)
  5. Informatie avonden liggen ver uit elkaar in tijd, maar dicht bij elkaar qua geografie.(weinig effort voor organisatie)
Ik denk dat het een commeciele poging is van PPK, die zonder gegronde medestanders(W3C) nooit volledig oprecht of echt succesvol(in de zin van kwaliteitsverbetering) zullen zijn.

liledevil wijzigde dit bericht 03-07-2007 16:06 (3%)

if you pay peanuts, you get monkeys

Reg. datum: 13 augustus 2001
Geen matches

quote:
Mei schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 15:52:
[...]

Tja, dat is het verschil tussen kwalitatief werken of kwantitatief werken. Het eerste zie je terug in je werk, het tweede in je portemonnee. Je kan ook beide doen, maar dan moet je een goede aanpak hebben, iets waar maar weinig developers zin in hebben.
Kwaliteit van het resultaat is volgens mij hetzelfde. Namelijk de frontend. Ik neem dan even aan dat dit is wat de gebruiker ziet :9

Acties: [view][quote]

Door: crisp
Devver / Moderator WEB
Papa van Jeremy \o/
Reg. datum: 24 februari 2000
Geen matches

quote:
Philip schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 16:06:
[...]

Kwaliteit van het resultaat is volgens mij hetzelfde. Namelijk de frontend. Ik neem dan even aan dat dit is wat de gebruiker ziet :9
Als de gebruiker kan zien wel ja ;)
Reg. datum: 06 mei 2006

Het Gilde van Front-Enders heeft echt niet als doel binnen drie maanden de ultieme autoriteit op het web te zijn. Het is een poging om in Front-End land het kaf van het koren te scheiden. Certificering is daar een middel voor.

Als jij aantoont dat je in HTML en CSS een behoorlijke website kunt maken krijg je een certificaat. Daarnaast mag je best met SVG, SilverLight, Flash, Active-X en dergelijke zut werken. Dat je een basiswebsite kunt bouwen in HTML en CSS is een bewijs van het bezitten van kerncompetenties.

Devvers die op de hoogte zijn van de semantiek van HTML en het loskoppelen van vormgeving door middel van correct gebruik van CSS zijn volgens het Gilde goed bezig en worden gecertificeerd. Devvers die aankomen met tabellen, spacer gif's en obtrusive Javascripts snappen niet dat het op het web gaat om toegankelijkheid van informatie en worden niet gecertificeerd.

Het Gilde wil het kaf van het koren scheiden. Je kunt gelijk al over elke punt en komma gaan miereneuken, of je glas is halfvol en je zegt iets over de grote lijnen van het voorstel: Front-Enders beoordelen op hun algemene kennisniveau van het www.

Reg. datum: 11 juni 2005

quote:
liledevil schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 16:02:
"Adviezen" om opleidingen niet af te ronden en maar op de werkvloer ervaring op te doen lijkt mij niet echt gepast, mijn inziens dienen dan de opleidingen gestimuleerd te worden betere colleges te geven.
Vind ik ook het meeste stomme wat er daar op die site staat. In plaats van te helpen opleidingen te verbeteren verneuken ze de boel nog verder.
quote:
Tussen neus en lippen wordt er aangespoord een boek te kopen(wat ik begrijp niet geheel toevallig geschreven door PPK)
Hij heeft op elke pagina van zijn site iets van "Buy my book!" staan, niet alleen bij de dingen over het gilde.
quote:
crisp schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 16:14:
[...]

Als de gebruiker kan zien wel ja ;)
Touché _/-\o_

Mei wijzigde dit bericht 03-07-2007 17:06 (0%)
Reden: By by book was tóch een beetje te stomme typo :P

be
Reg. datum: 10 april 2001
Geen matches

quote:
Ik denk dat het een commeciele poging is van PPK, die zonder gegronde medestanders(W3C) nooit volledig oprecht of echt succesvol(in de zin van kwaliteitsverbetering) zullen zijn.
Ik vind dat mensen heel erg naar zijn mening grijpen. Hij heeft gewoon een idee en een niet te rechte mening. Daar kan je hem op afrekenen, of in meeleven. Maar om te zeggen dat als iemand een kromme mening heeft, diegeen meteen af te keuren dat vind ik zo direct....

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl
Speel mee: schuifpuzzle | indiegamer.nl

hell = browsers
Reg. datum: 11 juni 2007
Geen matches

Verder vraag ik mij ook af waarom je (1)"200 euro" (2)"per jaar" moet betalen voor een certificaat?

edit:
Typos in zo'n klein stukje tekst 8)7

j.ostie wijzigde dit bericht 03-07-2007 16:46 (24%)

Nog steeds geen boomknuffelaar
Reg. datum: 16 april 2001

quote:
Mei schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 15:52:
[...]

Tja, dat is het verschil tussen kwalitatief werken of kwantitatief werken. Het eerste zie je terug in je werk, het tweede in je portemonnee. Je kan ook beide doen, maar dan moet je een goede aanpak hebben, iets waar maar weinig developers zin in hebben.
Ik vind dat de juiste balans tussen de twee opties kunnen vinden ook een voorbeeld is van kwalitatief kunnen werken. Je kan nóg zo goed de hele css specs uit je hoofd kennen, het feit blijft dat momenteel gewoon niet alles wat volgens de specificaties mogelijk zou moeten zijn op te lossen is in css doordat er verschillen zijn tussen browsers of doordat IE weer eens dwars ligt. Uiteindelijk zal het een gebruiker aan z'n aarsch oxyderen dat een webpagina 100% semantische html is en dat er niet in een uitzondering even 'valsgespeeld' wordt met een table tagje, dus ga jij in een commerciele wereld die keuze dan maar eens verantwoorden aan je manager...

Uiteindelijk zou dit gilde dus naar mijn mening pas zin hebben op het moment dat álle browsers netjes in sync zijn met alle standaarden en je niet een heel hack-boek uit je hoofd hoeft te leren van alle quirks die er in de wereld rondzwerven.

SchizoDuckie wijzigde dit bericht 03-07-2007 16:53 (10%)

Blackraven @ Trollbane
Reg. datum: 14 juni 2001
Geen matches

quote:
j.ostie schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 16:43:
Verder vraag ik mij ook af waarom je (1)"200 euro" (2)"per jaar" moet betaalen voor een certificaat?
200 euro per jaar voor lidmaatschap. Als hoogste uitkomst bij een informele poll op de laatste bijeenkomst. Dus als er op de volgende bijeenkomst veel mensen op 50 euro stemmen dan wordt het dat.

Ik vind dat er ineens wel erg zwartkijkerig naar wordt gekeken. Dat "Buy my book" bijvoorbeeld staat al maanden in de footer van zijn website en is daar niet speciaal neergezet omdat het de pagina's van dit plan betreft. Men mag best wat meer relativeren en ingaan op de grote lijnen, wat Weird Hobbes hierboven zegt.
Reg. datum: 16 juni 2006
Geen matches

quote:
zkywalker schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 12:30:
Om aan het laagste niveau te voldoen, dient een kandidaat te tonen dat hij/zij in staat is met pure CSS en zonder tabellen een website te bouwen:

Even de 2 minuten test van PPK:

Lost Boys website: opgebouwd uit tabellen inc. inline styles
Eden Design nieuws pagina: vol met tabellen ipv list-items
Mirabeu Bol.com site: vol met tabellen
Mirabeu Independer site: vol met tabellen

en toch lid geworden?
Je kunt best lid worden als je websites hebt gemaakt m.b.v. tabellen. Het feit dat Lost Boys op dit moment een website heeft waarin tabellen verkeerd gebruikt worden wil niet zeggen dat ze dat nog steeds zo doen. Het certificaat krijg je als je op dit moment websites kan bouwen zoals het hoort (volgens PPK), en eist redelijkerwijs niet dat je hele bouwgeschiedenis daaraan voldoet.

Get connected
Reg. datum: 30 september 2004

quote:
Hierbij nodig ik alle front-end programmeurs uit zich aan te sluiten
bij het Gilde van Front-Enders dat ik bezig ben op te richten. We
hebben al 50 leden, maar we kunnen er nog veel meer gebruiken.

Voornaamste doelstelling van het Gilde is de verdere
professionalisering van ons beroep. Ik begin eerlijk gezegd een beetje
moe te worden van de bedrijven die denken dat HTML iets simpels is wat
wel "even" door een grafisch ontwerper of databaseprogrammeur erbij
gedaan kan worden. Het is tijd dit amateurisme een halt toe te roepen.
Wat houd dat professionalisering precies in? Wat is volgens PPK amaturisme? Ik moest meteen denken aan een artikeltje, waarbij wordt uigelegd wat het verschil is 'vakmanschap' en het strikt volgen van een 'methode'. Geciteerd uit dat artikel: "Het exact volgen van een methode is geen garantie voor succes en het helpt zeker niet om alle problemen in het project op te lossen."
quote:
Voornaamste middel om ons doel te bereiken is een certificatie van
front-end programmeurs, waarbij alleen die mensen die met moderne
methoden en technieken werken (CSS dus), gecertificeerd zullen worden.
Wat ik dus net al schreef, moet je je perse aan de CSS methode houden om een goede front-end website te produceren? Met alle gevolgen van verschillende render methoden van browsers en weet ik wat van dien? Ik denk dat mensen het met me eens zullen zijn dat er meer methoden dan CSS te bedenken zijn, voor verschillende soorten problemen.

En het doel is me echt niet duidelijk, sorry, wat houd professionalisering in godsnaam in? Kaf van het koren scheiden door mensen een papiertje te geven, omdat ze bewezen hebben in de ogen van een meerderheid BINNEN een vereniging voldoen aan de eisen die deze vereniging zelf stelt? Op dit moment wordt de eis zelfs maar door een persoon gemaakt, namelijk door dhr. PPK zelf met een 2-minutes-css test. Is dat eerlijk en schieten we daar nu echt zoveel mee op?
quote:
Geen studentenkorting: Als een student van front-end programmeren zijn beroep wil maken, kan hij het beste zijn studie opgeven en een baan nemen. Zodra hij een baan heeft, zijn de lidmaatschapskosten ook geen probleem meer.
Lekker arrogant? Waarschijnlijk doelt meneer PPK op het feit dat het niveau van de huidige front-end ICT opleidingen niet gigantisch hoog is, en je beter ervaring kan op doen binnen een bedrijf zelf?

Maar wacht, heet dat geen stage? En wat telt op dit moment zwaarder bij een bedrijf... Een certificaat van een nog niet opgerichte 'gilde' waarbij je aan de eisen van één persoon (PPK) voldoet, of een HBO diploma? Even denken... :X

Deskpage.net - Spelpage.nl - Design is not just what it looks like and feels like. Design is how it works.

Lágrimas negras
Reg. datum: 31 mei 2001
Geen matches

quote:
Padschild schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 18:48:

Lekker arrogant? Waarschijnlijk doelt meneer PPK op het feit dat het niveau van de huidige front-end ICT opleidingen niet gigantisch hoog is, en je beter ervaring kan op doen binnen een bedrijf zelf?
Meneer PPK bedoelt dat studenten niet moeten zeuren om korting. Het lidmaatschap kost voor iedereen dus evenveel. Studenten hoeven niet gesponsord te worden. Het initiatief is gericht op professionals. Lijkt me vrij helder.

We unlock the mysteries of knowledge and technology.

Reg. datum: 29 augustus 2006

Als lid van het eerste uur van de Gilde, zal ik hier enkele opmerkingen beantwoorden.
quote:
chem schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 10:15:
Ik vind de certificering ook tricky, met name omdat zoals bekend ook HTML4 voor interpretatie vatbaar is (HTML5 anyone?), en de 'juiste' werkwijze (scheiding van css/html, maar ook: hoe schrijf je "goede" js) een pragmatische insteek is - wie is PPK en/of een commissie om te zeggen dat iets "zo" moet?

Onderscheid maken tussen devvers die het wel kunnen, en devvers die het niet kunnen - is dat geen normale concurrentie tussen bedrijven? Vallen de rotte appels niet vanzelf uit de boom?
De Gilde gaat niet zeggen wat goed en fout is qua het maken van front-end code. Het is de bedoeling dat bij de certificering (dit gaat geen certificering heten, dit terzijde) gekeken wordt in hoeverre het lid zich op de hoogte houdt van de huidige gang van zaken bij het schrijven van die front-end code. Iemand die nog met tabellen werkt bijvoorbeeld, houdt zichzelf niet voldoende op de hoogte (ik hoop dat jullie dat met me eens zijn). We gaan als Gilde niet kijken of je perfect alles beheerst ofzo.
Ook zullen we gaan kijken of je de Webrichtlijnen bestudeerd hebt.
Er gaan waarschijnlijk op verschillende niveau 's gecertificeerd worden. Leden die CSS en tabellen weten te onderscheiden voor niveau 1, en mensen die over-the-top HTML, CSS en JavaScript schrijven voor een hoger niveau. Ook is het de bedoeling eens in de zoveel tijd de certificatie over te moeten doen, om te kijken of je nog steeds jezelf op de hoogte houdt.
De preciese invulling van de certificatie gaat gedaan worden door de commissie Certificatie van de Gilde. Je kunt je daarvoor aanmelden bij een van de volgende bijeenkomsten, mocht je er over mee willen denken.
quote:
mophor schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 11:30:
Wat me voornamelijk tegenstaat is dat op hbo opleidingen gewoon klets geleerd wordt. Als een nederlands leraar zelf niet kan spellen wordt ie ontslagen. Voor html (of js) leraren lijkt dat niet zo te gelden.
Het onderwijs loopt wat webstandaarden achter. We gaan als Gilde daar op onze eigen manier wat aan doen. Mocht je er over mee willen denken, dan kun je je aanmelden, en bij de aanmelding aangeven graag in de commissie Onderwijs te willen participeren.
quote:
crisp schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 11:54:
[...]

En dat mag niet de bedoeling zijn; als enkel een certificaat van dit Gilde je voorrang geeft dan krijgt dit Gilde dus een monopolie-positie hetgeen een zeer kwalijke zaak zou zijn.
[...]
Op deze manier lijkt het inderdaad veel op een self-proclaimed elite-clubje, maar dat is PPK niet vreemd ;)
Het is inderdaad de bedoeling dat enkele bedrijven buitengesloten worden. Overheidswebsites moeten aan standaarden voldoen. De overheid weet niet welke bedrijven daar genoeg vanaf weten, en huren dus bedrijven in die bagger werk afleveren. Met de certificatie kan snel bekeken worden wie een goede website kan maken. Oftewel: als jij echt goede websites maakt heb je niets te vrezen.
quote:
zkywalker schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 12:30:
Om aan het laagste niveau te voldoen, dient een kandidaat te tonen dat hij/zij in staat is met pure CSS en zonder tabellen een website te bouwen:

Even de 2 minuten test van PPK:

Lost Boys website: opgebouwd uit tabellen inc. inline styles
Eden Design nieuws pagina: vol met tabellen ipv list-items
Mirabeu Bol.com site: vol met tabellen
Mirabeu Independer site: vol met tabellen

en toch lid geworden?
"Het verhaal van de loodgieter"
Nee, dat zal ik je niet voorschotelen. Het is echter de bedoeling dat niet bedrijven, maar personen lid worden, en ook als persoon gecertificeerd worden. Van al de genoemde bedrijven zijn een x aantal personen aangemeld als lid. Die personen hoeven niet altijd inspraak te hebben op de website van het bedrijf waar ze werken, en dus ook niet over de mark-up daarvan.
quote:
Ok, hier iemand die niet echt als front-ender(maar systeem-/netwerkbeheerder) aan de gang is, maar laten we zeggen dat ik er nogal wat affiniteit mee heb. Maar vooral erg veel respect voor front-end devvers van sites zoals Tweakers.

Als ik eens door dit topic heen lees moet ik haast lachen om die PPK, zijn woordkeuze voor Gilde is net zo verkeerd als de keuze van JP voor VOC-mentaliteit. Het klinkt goed, tot je erover na gaat denken en er een nare nasmaak aan blijkt te zitten.
  1. "Adviezen" om opleidingen niet af te ronden en maar op de werkvloer ervaring op te doen lijkt mij niet echt gepast, mijn inziens dienen dan de opleidingen gestimuleerd te worden betere colleges te geven.
  2. Zelf een certificatie gaan starten? Wat geeft hem(en evt medestanders) het recht om te bepalen wat idd goed en fout is. Als het W3C een certificatie zou starten tot daar aan toe, doen MS, IBM & Cisco ook.
  3. Ze hebben medestanders die zijn geen nette sites opstellen als ik dit topic op waarheid mag lezen, maar zijn wel grote spelers op de webdesign markt, die de markt maar al te graag verder naar zich toe trekken.
  4. Tussen neus en lippen wordt er aangespoord een boek te kopen(wat ik begrijp niet geheel toevallig geschreven door PPK)
  5. Informatie avonden liggen ver uit elkaar in tijd, maar dicht bij elkaar qua geografie.(weinig effort voor organisatie)
  1. Dit was niet een echt advies, maar een indicatie van hoe erg het daar aan toe is. We gaan als Gilde op onze eigen manier daar wat aan doen.
  2. De certificatie is voor de Nederlandse markt bedoeld. Zie meer hierboven.
  3. Zie ook hierboven.
  4. De aansporing tot aanschaf van het boek is onderdeel van de algehele layout en staat buiten de Gilde. Als je de tijdelijke website van de Gilde bekijkt zie je dat deze tekst in lichtgrijs is afgedrukt, en tussen enkele menu-items ziet staan.
  5. Vele grote spelers zitten in dat 'gebied', maar ook buiten dit gebied zullen bijeenkomsten geplanned worden. Zoals je kunt lezen is alles nog in ontwikkeling, en is het dus ook heel goed mogelijk dat er ergens anders ook een bijeenkomst wordt georganiseerd.
Overigens hebben we medestanders vanuit het W3C, kijk maar eens op hun site.
quote:
j.ostie schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 16:43:
Verder vraag ik mij ook af waarom je (1)"200 euro" (2)"per jaar" moet betalen voor een certificaat?

edit:
Typos in zo'n klein stukje tekst 8)7
Je betaald niet alleen voor het certificaat. Je betaald ook voor gratis cursussen die je zou kunnen volgen. Je betaald ook een betere positie voor front-end programmeurs. Je betaald ook voor het ontmoeten van leuke collega's. Je betaald ook voor kortingen op informatie die je als front-end programmeur nodig hebt. Het is niet alleen dat certificaat.

Dan nog een opmerking over de kritiek richting Peter-Paul. Momenteel telt de Gilde meer dan 100 mensen op de mailinglijst, waarvan ongeveer 65 als lid zijn aangemeld door het formulier bij een van de bijeenkomsten in te vullen. PPK is de initiatiefnemer, maar verder zal de Gilde zich als club gaan voortzetten. Certificatie gaat dus door een commissie opgesteld worden.

Eventuele vragen zal ik hier ook beantwoorden, desnoods door even contact op te nemen met PPK.

Tsja,

Duidelijk verhaal Arjan, maar sorry, ik zie nog steeds het nut van het 'Gilde' niet in HTML + CSS is gewoon überhaupt niet zó moeilijk dat je er een certificaat voor nodig hebt ime en ik denk dat het ook nooit een status gaan krijgen hoger dan een cursus 'webdesign' van het LOI for example, wie je er ook bij haalt. (PPK of welke guru dan ook)
Lágrimas negras

quote:
SchizoDuckie schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 20:03:
Tsja,

Duidelijk verhaal Arjan, maar sorry, ik zie nog steeds het nut van het 'Gilde' niet in HTML + CSS is gewoon überhaupt niet zó moeilijk dat je er een certificaat voor nodig hebt ime en ik denk dat het ook nooit een status gaan krijgen hoger dan een cursus 'webdesign' van het LOI for example, wie je er ook bij haalt. (PPK of welke guru dan ook)
Ik wacht liever even een bijeenkomst af. Ik ben toch in enige mate geïnteresseerd.

Geen matches

quote:
Arjan Eising schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 19:53:
[...]

Het is inderdaad de bedoeling dat enkele bedrijven buitengesloten worden. Overheidswebsites moeten aan standaarden voldoen. De overheid weet niet welke bedrijven daar genoeg vanaf weten, en huren dus bedrijven in die bagger werk afleveren. Met de certificatie kan snel bekeken worden wie een goede website kan maken. Oftewel: als jij echt goede websites maakt heb je niets te vrezen.
Ik maak goede websites, maar ik heb geen certificaat. Hoezo heb ik niks te vrezen nu de overheid volgens jullie niet kan zien dat ik goede websites maak?

sundrop
Reg. datum: 21 februari 2002
Geen matches

@Arjen: Wat is nou precies het doel dan?
Om een onderscheid te maken in drie categorieen van html/css "kunde"? Beetje kleuter-lage school-hogere school nivo.
Of om kennis te delen?
Of om gewoon een gezellige club te hebben van professionals die lekker (elitair) kan rondpoedelen in een gecertificeerde omgeving en netwerk van mede-collega's?
Lágrimas negras
Geen matches

quote:
Mei schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 20:08:

Ik maak goede websites, maar ik heb geen certificaat. Hoezo heb ik niks te vrezen nu de overheid volgens jullie niet kan zien dat ik goede websites maak?
Als je geen certificaat hebt, is er dus niemand die voor je garant kan staan dat je ergens enige kaas van gegeven hebt. Zo'n certificering kan worden gebruikt om het kaf van het koren te scheiden.

[edit]
Elitair, elitair, wat een gezeik zeg. Je kunt toch ook MSCE, MSCA, ZCE, CCNA en weet ik allemaal niet wat voor certificering halen? Laat er maar gewoon een norm voor bestaan.

Het wordt eens tijd dat wordt ingezien dat niet iedereen even goed websites kan maken. Wil je niet meedoen met zo'n initiatief, moet je dat lekker zelf weten.

Cheatah wijzigde dit bericht 03-07-2007 20:18 (27%)
Reden: reactie hierboven

Geen matches

Die MS certificaten worden door MS zelf uitgegeven. Ik begrijp echt wel dat mensen gefrustreerd zijn, doordat anderen de boel verneuken met tagsoupsites. Ik begrijp óók (en ik hoor bij beide groepen) dat mensen sceptisch zijn t.o.v. een initiatief van een stel webdevvers. Bij een initiatief vanuit het W3C of vanuit de overheid kan iedereen zich waarschijnlijk iets voorstellen, omdat dat hoogstwaarschijnlijk objectief gaat gebeuren. Dit lijkt - hoe goed bedoeld ook - toch op een elitair clubje.

Get connected

quote:
Cheatah schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 19:21:
[...]

Meneer PPK bedoelt dat studenten niet moeten zeuren om korting. Het lidmaatschap kost voor iedereen dus evenveel. Studenten hoeven niet gesponsord te worden. Het initiatief is gericht op professionals. Lijkt me vrij helder.
Ja, maar de redenering is nogal raar niet? Stel dat iemand al een ICT opleiding achter de rug heeft, in de ogen van PPK professioneel websites kan maken en daarna nog een andere studie gaat volgen om zijn kansen te vegroten in de arbeidsmarkt?
quote:
Cheatah schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 20:14:
[...]
Het wordt eens tijd dat wordt ingezien dat niet iedereen even goed websites kan maken. Wil je niet meedoen met zo'n initiatief, moet je dat lekker zelf weten.
Dat wordt allang ingezien, daarvoor heb je geen certificaat nodig.

En wat is een initiatief zonder doel? Welke indicatoren hang je aan professionalisering?
quote:
Arjan Eising schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 19:53:
Als lid van het eerste uur van de Gilde, zal ik hier enkele opmerkingen beantwoorden.
[...]
De Gilde gaat niet zeggen wat goed en fout is qua het maken van front-end code. Het is de bedoeling dat bij de certificering (dit gaat geen certificering heten, dit terzijde) gekeken wordt in hoeverre het lid zich op de hoogte houdt van de huidige gang van zaken bij het schrijven van die front-end code. Iemand die nog met tabellen werkt bijvoorbeeld, houdt zichzelf niet voldoende op de hoogte (ik hoop dat jullie dat met me eens zijn). We gaan als Gilde niet kijken of je perfect alles beheerst ofzo.
Ook zullen we gaan kijken of je de Webrichtlijnen bestudeerd hebt.
Sorry, maar van dit verhaal klopt niks, wat gaan jullie nu precies doen? Hoe controleer je of mensen op de hoogte zijn van bepaalde 'methodes'? En zoals ik al eerder schreef, met methodes alleen ben je er écht niet.
quote:
Je betaald niet alleen voor het certificaat. Je betaald ook voor gratis cursussen die je zou kunnen volgen. Je betaald ook een betere positie voor front-end programmeurs. Je betaald ook voor het ontmoeten van leuke collega's. Je betaald ook voor kortingen op informatie die je als front-end programmeur nodig hebt. Het is niet alleen dat certificaat.
Betalen voor gratis cursussen? Je betaalt dus voor cursussen die je al dan niet kan bijwonen.
Ook bij de andere punten zie ik geen voordelen waarom je lid zou moeten worden van zo'n gilde, wat is nu de echte meerwaarde en het doel van de gilde?

Het idee om te betalen voor informatie die een front-end programmeur nodig zou hebben maakt me trouwens wel aan het lachen...
quote:

Dan nog een opmerking over de kritiek richting Peter-Paul. Momenteel telt de Gilde meer dan 100 mensen op de mailinglijst, waarvan ongeveer 65 als lid zijn aangemeld door het formulier bij een van de bijeenkomsten in te vullen. PPK is de initiatiefnemer, maar verder zal de Gilde zich als club gaan voortzetten. Certificatie gaat dus door een commissie opgesteld worden.

Eventuele vragen zal ik hier ook beantwoorden, desnoods door even contact op te nemen met PPK.
Een club? Dat bestaat helaas niet in de Nederlande rechtgeving, er zal gekozen moeten worden tussen vereniging of een stichting. Een stichting kent geen leden, dus in jullie geval zal er voor een vereniging moeten worden gekozen.

Mag ik er ook op wijzen dat ik PPK op de gehele website als "waarnemer" of "voorzitter" zie staan, terwijl er nog geen enkele algemene leden vergadering is geweest? Wie weet wordt hij wel helemaal niet gekozen als voorzitter? Besef wel dat IEDER lid een GELIJKE stem heeft, tenzij anders vermeld is in de statuten. Er komt echter nog een hoop meer bij kijken...

Wie zorgt er voor administratie en dergelijke? Je kunt dit niet zomaar oprichten met de gedachte dat mensen lid worden en geld overmaken. Het bestuur zal VERANTWOORDING moeten afleggen over wat er met dat geld gedaan wordt.
quote:
Dat zou dus niet kunnen, winst moet worden gebruikt om het doel te bereiken, maar zoals ik al zovaak heb geschreven... Dit is gewoon een flutdoelstelling zonder enige indicatoren.

Deskpage.net - Spelpage.nl - Design is not just what it looks like and feels like. Design is how it works.

quote:
SchizoDuckie schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 20:03:
Tsja,

• Het feit dat HTML, CSS en JavaScript nog steeds aan de die-hard grafisch ontwerper, of de die-hard server-side programmeur wordt gegeven met de bedoeling: "HTML is voor mietjes".
  • Het feit dat er dagelijks nog mensen leren hoe je met een tabel een 'goede' layout opzet.
  • Het feit dat scholen niet meegaan met de trend die in het bedrijfsleven/webleven gaande is: het onderhouden van kennis m.b.t. client-side talen als HTML en CSS.
  • Het feit dat overheden, bedrijven etc. geen onderscheid kunnen maken tussen iemand die een nette, toegankelijke website kan opleveren, en wie niet.
  • Het feit dat er geen of heel weinig bijeenkomsten zijn waar je mede-front-enders kunt ontmoeten (andere bedrijfstakken hebben dat wel, waarom wij niet?).
quote:
Mei schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 20:08:
[...]

Er zijn ook andere partijen dan de overheid en grote bedrijven. De bakker om de hoek bijvoorbeeld, ik denk niet dat die het interesseert dat jij wel of geen certificaat hebt.
Als jij serieus voor de overheid danwel grotere bedrijven wilt gaan werken, dan zul jij moeten inspelen op hun behoeften. Met dat certificaat zou je kunnen laten zien dat jij dat kunt. Dat is precies het doel: laten zien dat jij dat kunt. Er is behoefte naar zo een open systeem, en de Gilde speelt daarop in.
quote:
zkywalker schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 20:13:
@Arjen: Wat is nou precies het doel dan?
Om een onderscheid te maken in drie categorieen van html/css "kunde"? Beetje kleuter-lage school-hogere school nivo.
Of om kennis te delen?
Of om gewoon een gezellige club te hebben van professionals die lekker (elitair) kan rondpoedelen in een gecertificeerde omgeving en netwerk van mede-collega's?
Allereerst vind ik dit een beetje een laffe reactie op een serieus bericht. Een beetje lezen, en kijken op de tijdelijke site van de Gilde had al je vragen beantwoord.
Maar om je vragen te beantwoorden:
  • Ja, dit onderscheid is nodig. Kijk maar naar het Nederlandse rijbewijs, daar zijn ook categorieen. De een heeft een vrachtwagenrijbewijs nodig, omdat die de hele dag in de weer is met fors verkeer, voor hem een 'hoger' certificaat dan diegene die alleen op de zondagmiddag de auto pakt. Oftewel: een hoger certificaat voor diegene die vaker (en dus ook op een iets hoger niveau) met front-end technieken omgaat.
  • Kennis delen is een van de punten, inderdaad. De commissie onderwijs is niet voor niets in het leven geroepen. Ook zullen bijeenkomsten of cursussen (die gratis of met veel korting voor de leden toegankelijk zijn) georganiseerd worden.
  • Dat is een van de prettige neveneffecten :) Alhoewel elitair een heel groot woord is.

quote:
Padschild schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 20:38:
Dat wordt allang ingezien, daarvoor heb je geen certificaat nodig.
Nee, dat wordt niet ingezien. Dit heb ik in mijn vorige twee berichten duidelijk gemaakt, dus vertel jij anders maar hoe "dat allang ingezien wordt".
quote:

Sorry, maar van dit verhaal klopt niks, wat gaan jullie nu precies doen? Hoe controleer je of mensen op de hoogte zijn van bepaalde 'methodes'? En zoals ik al eerder schreef, met methodes alleen ben je er écht niet.
Ik ga hierover geen voorbarige uitspraken doen, maar de commissie Certificatie gaat zich hierover buigen. Aan hun de taak wat de specifieke eisen zijn voor de certificaten.
quote:
Betalen voor gratis cursussen? Je betaalt dus voor cursussen die je al dan niet kan bijwonen.
Ook bij de andere punten zie ik geen voordelen waarom je lid zou moeten worden van zo'n gilde, wat is nu de echte meerwaarde en het doel van de gilde?

Het idee om te betalen voor informatie die een front-end programmeur nodig zou hebben maakt me trouwens wel aan het lachen...
Het echte doel alsmede de meerwaarde wordt volgens mij genoeg duidelijk op de tijdelijke website alsmede de twee voorgaande reacties.

Al met al krijg ik de indruk dat jij een behoorlijk anti-gevoel hebt bij de Gilde. Jammer, maar uit dat niet in het betwijfelen van onze doelstellingen, organisatie, plannen danwel andere dingen. We denken over alles serieus na, en als jij het allemaal beter weet mag je je ook als lid aanmelden. Heb jij geen boodschap aan het Gilde, prima, maar uit niet je twijfels over doelstellingen en organisatie plannen van een initiatief dat nog in zijn schoenen staat.

sundrop
Reg. datum: 21 februari 2002
Geen matches

@Arjen: Ik snap het heel goed. Op zich is het een heel sympatiek initiatief. Het heeft iets "wereldverbeteraar-achtigs" aan zich, maar goed. Waar ik alleen een beetje bang en skeptisch voor ben, en welicht nog wat meer pesonen in deze discussie, is dat het toch een soort stempel gaat drukken op/voor bepaalde bedrijven. Je kan wel zeggen dat het voor individuen is, maar als puntje bij paaltje komt, dan zal het bedrijf wel het lidmaatschap betalen om een stempeltje te vergaren (denk aan de overheids-klussen, bakken met geld!) en niet de werknemer. Hetzelfde geld voor clubjes als Ipan, Picnic, etc...
Verder nfi ;)

quote:
Arjan Eising schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 20:45:
[...]
  • Het feit dat HTML, CSS en JavaScript nog steeds aan de die-hard grafisch ontwerper, of de die-hard server-side programmeur wordt gegeven met de bedoeling: "HTML is voor mietjes".
• Dan denk ik eigenlijk dat je eerder moet gaan werken aan je eigenwaarde als je het zo interpreteert. Ik ben zelf van mening dat HTML voor mij als serverside developer gewoon een manier is om weer te geven wat ik bouw :X Ik ben het best met je eens dat er wat meer aandacht besteed mag worden aan bijv. het opzetten van standaard templating, maar ik heb nog steeds weinig ideeën over hoe een clubje van professionals binnen een beroepgroep die zich verenigen ook maar enige invloed zou kunnen hebben in hoe bedrijven tegen het 'vak' html'ert aankijken, voor zover je het een vak kan noemen, want als je een paar basis principes door hebt die je als persoon met íets meer dan gemiddelde interesse in je vakgebied wat dingetjes bijhoudt dan heb je het volgens mij snel door. Volgens mij is er echt maar een héél kleine niche van mensen die zich echt 40 uur per week bezighoudt met clientside html'en in deze wereld van CMS'en en serverside talen.
quote:
• Het feit dat er dagelijks nog mensen leren hoe je met een tabel een 'goede' layout opzet.
• Het feit dat scholen niet meegaan met de trend die in het bedrijfsleven/webleven gaande is: het onderhouden van kennis m.b.t. client-side talen als HTML en CSS.
• en • Hoe gaat het Gilde daar invloed op uit kunnen oefenen? Ik heb daar echt een *erg* hard hoofd in dat je daar ook maar enige invloed op kan hebben hoe hard je ook van de daken schreeuwt.
quote:
• Het feit dat overheden, bedrijven etc. geen onderscheid kunnen maken tussen iemand die een nette, toegankelijke website kan opleveren, en wie niet.
• Wederom, hoe gaat het Gilde daar invloed op uitoefenen? Je schrijft hierboven dat een 'certificaat' van het gilde toegekend wordt aan het persoon, dus dat geeft totaal geen garantie voor dat het complete webdesign bedrijf wat je inhuurt netjes met css en semantisch werkt. Hoe ga je dan als overheid/bedrijf dat onderscheid kunnen maken? Moet je dat aangeven ofzo? 'Doe mij alleen maar webdesign-gilde level2 personen die aan mijn site werken' :?
quote:
• Het feit dat er geen of heel weinig bijeenkomsten zijn waar je mede-front-enders kunt ontmoeten (andere bedrijfstakken hebben dat wel, waarom wij niet?).
• Wij zijn ingesteld op internet, ik ben wel eens bij een GoT meeting geweest waar W&G'ers zaten maar zoveel nerds bij elkaar werkt niet echt. Doe me dan maar een forum, zoals GoT, of een goed gevulde RSS reader, da's gelijk trouwens alweer iets wat het 'nut' van de 'gratis' cursussen wegneemt; Iemand die zich inzet in zn vakgebied zal z'n eigen kennisniveau op peil houden.

Begrijp me niet verkeed, ik begrijp het idee van een soort van 'vakbond' ofzo of belangen organisatie van webdevvers, maar ik denk dat HTML en CSS alleen een te kleine doelgroep is, het semantisch en netjes HTML kloppen is imo gewoon iets wat je als goed web ontwikkel bedrijf aan de klant moet aanbieden als een van de pro's met een duidelijk verhaal over SEO en browser compatibility erbij.

SchizoDuckie wijzigde dit bericht 03-07-2007 21:34 (27%)

Get connected

quote:
Arjan Eising schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 21:06:
[...]

Nee, dat wordt niet ingezien. Dit heb ik in mijn vorige twee berichten duidelijk gemaakt, dus vertel jij anders maar hoe "dat allang ingezien wordt".
Door alle discussies die gevoerd worden op dit forum bijvoorbeeld?
quote:
[...]
Ik ga hierover geen voorbarige uitspraken doen, maar de commissie Certificatie gaat zich hierover buigen. Aan hun de taak wat de specifieke eisen zijn voor de certificaten.
Kijk, dat klinkt beter dan het PPK 2-minutes-css eis, bedenk echter wel dat een commissie (en de leden daarvan) gekozen moeten worden!
quote:
[...]
Het echte doel alsmede de meerwaarde wordt volgens mij genoeg duidelijk op de tijdelijke website alsmede de twee voorgaande reacties.
Voor mij is het echter totaal niet duidelijk, wat wordt nu verstaan onder "professionalisering van ons beroep"? Of ik ben blind, of je mag het me nog een keer duidelijk uitleggen.
quote:
Ja, dit onderscheid is nodig. Kijk maar naar het Nederlandse rijbewijs, daar zijn ook categorieen. De een heeft een vrachtwagenrijbewijs nodig, omdat die de hele dag in de weer is met fors verkeer, voor hem een 'hoger' certificaat dan diegene die alleen op de zondagmiddag de auto pakt. Oftewel: een hoger certificaat voor diegene die vaker (en dus ook op een iets hoger niveau) met front-end technieken omgaat.
Het onderscheid voor het rijbewijs is nodig omdat een vrachtwagen nogal anders reageerd dan een brommertje, niet omdat iemand vaker aan het verkeer deelneemt. Iemand die in de spits in een personenauto rijd, wordt aan hetzelfde forse verkeer blootgesteld dan een vrachtwagenchauffeur.

Ik dacht dat de gilde in het leven was geroepen om wat te doen met de kwaliteit van het front-end gebeuren en niet om mensen die 'vaker' werken een hoger certificaat te geven? Sorry als ik inderdaad nogal anti overkom, maar je vergelijking raakt kant noch wal. Ik kan niet ontkennen dat ik steeds meer en meer een elitair gevoel krijg bij het clubje, in plaats van dat er echt een wereldstrevend doel wordt gevolgd.
quote:

Al met al krijg ik de indruk dat jij een behoorlijk anti-gevoel hebt bij de Gilde. Jammer, maar uit dat niet in het betwijfelen van onze doelstellingen, organisatie, plannen danwel andere dingen. We denken over alles serieus na, en als jij het allemaal beter weet mag je je ook als lid aanmelden. Heb jij geen boodschap aan het Gilde, prima, maar uit niet je twijfels over doelstellingen en organisatie plannen van een initiatief dat nog in zijn schoenen staat.
Geen anti-gevoel, maar ik ben bijzonder kritisch over iets, dat macht probeert uit te oefenen buiten de vereniging zelf. Wat ik zo kan lezen op de website is dat jullie hopen dat dit certificaat gebruik gaat worden als een doorslaggevende factor bij het aannemen van nieuw personeel?

Voor mij is er geen reden om mij aan te melden als lid, bedankt voor het aanbod. Ik zie niet hoe je inspraak kan hebben binnen de vereniging als lid zijnde, heb op dit moment werk, kom in aanraking met collega's door middel van dit forum, kan nieuwe up-to-date informatie vinden op het internet, en ik ben een student ;)

En als niemand twijfels heeft (of mag hebben) en alles voor zoete koek moet worden aangenomen, wat voor vereniging heb je dan?

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 28 29 30 31 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: