Toon posts:

HD films

Pagina: 1
Acties:
  • 606 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een media center gebouwd met als OS, Vista. Nu loopt het allemaal als een zonnetje alleen de HD films willen niet zo. Het beeld stottert af en toe en als het beeld heel druk wordt loopt de audio voor of achter. Nu maak ik gebruik van mijn onboard video. Is het raadzaam om hier een videokaart voor aan te schaffen zodat het beeld wel vloeiend doorloopt??

Mijn Specs:

Amd 3800 + EE Processor
Buffalo 1 gb pc 6400 geheugen
Asrock AliveNF6G -DVI Mobo (- NVIDIA® GeForce 6150SE Chipsets)

Dit alles is ingebouwd in een SilverStone behuizing met 270 watt voeding.

Mocht eventueel een Videokaart de oplossing zijn kunnen jullie mij dan een tip geven welke videokaart het beste zou zijn. Met oog op de drivers van Vista.

Alvast bedankt voor jullie reactie

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-07 23:07
Dat systeem is meer dan krachtig genoeg voor 720p. 1080p weet ik niet zeker. Je hebt dus waarschijnlijk problemen met 1080p?

[ Voor 24% gewijzigd door Wim Leers op 11-06-2007 18:47 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Heb je purevideo aangeschaft? Dat is nodig om je videokaart te gebruiken voor HD acceleratie.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Snake schreef op maandag 11 juni 2007 @ 18:48:
Heb je purevideo aangeschaft? Dat is nodig om je videokaart te gebruiken voor HD acceleratie.
Waar zie jij dat hij een Nvidia gebruikt?

Tevens kan je dit gebruiken, dit heeft op mijn P4 @ 3Ghz 720p laten lopen. Voorheen was het niet vooruit te branden.
Terw_Dan schreef op maandag 11 juni 2007 @ 18:50:
[...]
Zie mobo en graphics chip
Overheen gekeken 8)7

[ Voor 42% gewijzigd door MensionXL op 11-06-2007 18:51 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je videochip support hardwarematige H.264 acceleratie zoals hier te lezen is: http://www.nvidia.com/object/mobo_gpu_features_benefits.html
Heb je ook de laatste drivers geinstalleerd, dat maakt vaak nogal een verschil.

En kijk tijdens het afspelen is naar je cpu verbruik, dat zou best fors moeten zijn als alles op de cpu gebeurd, mocht dat niet opelost zijn na een nieuwe driver dan kan het zijn dat je cpu wat aan de trage kant is (al lijkt me dat sterk).

Bij mij zat er flink verschil tussen de 8x.xx drivers van Nvidia en de huidige versie 91.xx ofzo als het aankomt op HD afspelen.
MensionXL schreef op maandag 11 juni 2007 @ 18:50:
[...]

Zie mobo en graphics chip

[ Voor 14% gewijzigd door TERW_DAN op 11-06-2007 18:50 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

MensionXL schreef op maandag 11 juni 2007 @ 18:50:
[...]

Tevens kan je dit gebruiken, dit heeft op mijn P4 @ 3Ghz 720p laten lopen. Voorheen was het niet vooruit te branden.
Omdat hij vraagt of hij beter een aparte videokaart kan aanschaffen voor vloeiend te kijken, en zijn mamaplankchipset is nVidia, en die hebben geen Intel/ATI/SIS onboard ;)

Lezen is ook een vak :>

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Refreshen voor jou ook :P [/hap]

(edit)
Snake schreef op maandag 11 juni 2007 @ 18:52:
[...]

Omdat hij vraagt of hij beter een aparte videokaart kan aanschaffen voor vloeiend te kijken, en zijn mamaplankchipset is nVidia, en die hebben geen Intel/ATI/SIS onboard ;)
Als je moeder vraagt: waar staan de koekjes?
Antwoord jij dan ook: Omdat mijn auto in de prak is, lukt het niet meer normaal te rijden...
8)7

(Volgens mij heb je zelf mijn reply niet goed gelezen dus :P)

[ Voor 62% gewijzigd door MensionXL op 11-06-2007 18:57 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een hd film afspeel loopt mijn processor bij normaal beeld op 90% en als het een druk beeld wordt slaat hij tegen de 100% aan. En het geheugen staat op 40% (voorbeeldje: bij de film Troy als er gewoon normaal gepraat wordt in de film is er niets aan de hand...maar bij een veldslag valt de audio zo'n 5 seconde weg en loopt dan daarna 5 seconden achter) Het beeld blijft wel aardig bij...alleen zie je soms een lichte schok in het beeld. De drivers heb ik allemaal geupdate.

Dus als ik het goed begrijp zou een videokaart niet veel uithalen?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:49

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Geef eens wat meer informatie over de film/films.. 1080p, 1080i, 720p? Mov, x264, h264, wmv?

Welke afspeelsoftware/codecs gebruik je?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
De film troy was WMV en speelde dus aardig af. Ik heb ook nog Cars (1080 i of p weet ik effe niet)op mijn schijf staan en dat is echt drama ...in het begin speelt hij aardig maar als het maar effe wat drukker wordt loopt het beeld echt vast. De audio loop wel door bij het beeld bevriest. De film Matrix bevriest ook telkens en dat is ook een 1080 p of i. Ik had eerst een codec pakket gedownload waar verschillende players inzaten.. Zoom player en nog een (russische naam, kan er alleen effe niet opkomen) Daar zaten ook een aantal codecs in (volgens mij gebruikt hij veel FD show) Maar daarmee was het echt slecht. Heb toen dit hele pakket er af gehaald en een videocodec voor Vista er op gezet en het was toen wel beter. Maar welke codecs dit zijn weet ik echt niet.

Verwijderd

hoeveel ram verbuikt ie,tijdens het afspelen van een film,1gb is niet bijster veel,misschien dat ie toch wat moet swappen.Je hebt wel alle andere progrmma's afgesloten,als je die film draait.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

WMV is inderdaad één van de lichtste codecs, dus kan kloppen dat die het beste draait.
Voor de rest is 1080p erg zwaar, dat ga je nooit redden met alleen een 3800+ en niet geoptimaliseerde codecs. Je moet gaan kijken naar coreAVC als decoder, of hardwarematige h264 decoding via purevideo (al vraag ik me af hoe snel je onboard videokaart h264 kan decoden).

Simpelste oplossing: download alleen 720p versies, 1080p heeft toch alleen zin bij 55++ inch tv's :P
Krachtige oplossing: haal een geforce 8500 kaartje.
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 20:25:
hoeveel ram verbuikt ie,tijdens het afspelen van een film
Dat heeft hij al gezegd. Verder is je geheugen niet zo'n hele grote zorg als je processor qua gebruik veel op 100% zit :P

[ Voor 22% gewijzigd door Gizz op 11-06-2007 20:28 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-07 23:31

job

Met een 3800+ kan het afspelen van HD content eigenlijk net wel/net niet.. beetje afhankelijk van de gebruikte codec en bitrate.

Een videokaart gebruiken die HD content ondersteund is handig, maar met een nvidia (ati heb ik geen ervaring in) kaart niet geweldig handig.
Je moet ten eerste het programma purevideo aanschaffen voor mpeg 2 versnelling
Wil je ook mpeg4 versnelling dan moet je naast purevideo ook een afspeelprogramma van nero of cyberlink of intervideo kopen.

Als je dus windows mce gebruikt (en dus eigenlijk mediaplayer gebruikt) dan gaat dat je dus niet lukken aangezien mpeg4 alleen wordt versnelt als je dus die andere software gebruikt.

Blijft over softwarematige decodering... Dat kan prima maar dan alleen met een dual core cpu.
Dus koop een recente amd X2 en dan moet alles goedgaan.
Dan kan je voor mpeg4 waarschijnljk wel coreavc gebruiken.

edit: als ik achterloop wat betreft het nvidia verhaal... corrigeer mij gerust :).

[ Voor 18% gewijzigd door job op 11-06-2007 20:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp,

Videokaart is niet echt de oplossing. (of wel???)
Als ik toch HD films wil kijken zou ik een snellere proccesor moet aanschaffen. (als ik ze op 1080 wil kijken)

En kan je dat programma Pure Video gewoon in de winkel halen??

Of is er nog ergens een goed Codec bestand te downloaden wat wellicht wel goed werkt?

• job

job

purevideo koop je op de nvidia site.
Je kan daar volgens mij ook een probeerversie downloaden, dus probeer het eens uit.
Misschien hebben ze het doorontwikkeld.. en ondersteund het nu wel mpeg4.

Dan zou dat het enige zijn wat je aan moet schaffen.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 20:40:
Dus als ik het goed begrijp,

Videokaart is niet echt de oplossing. (of wel???)
Dat is de enige oplossing als je niet van processor wil wisselen en wel 1080p wilt afspelen.
Of is er nog ergens een goed Codec bestand te downloaden wat wellicht wel goed werkt?
CoreAVC dus. Met de juiste codecs/afspeel zut kun je het in ieder geval heel erg optimaliseren. Ik ken iemand die 720p h264 vloeiend afspeelt op een athlon xp 2500+. Als je bij 720p blijft (meer heeft toch vrijwel nooit nut) hoef je helemaal niks te investeren of te upgraden.

Verwijderd

WMV een lichte codec? In welk opzicht dat? Met mijn 3500+ kan ik zelfs h264 met 1080p en cpu rond 90% afspelen maar WMV als enige codec krijg ik nog niet eens vloeiend met 720p.

Om om weer wat ontopic te gaan. Ik geloof niet dat TS perse een hardwarematige oplossing hoeft te zoeken, systeem is op zich snel genoeg voor HD content. Ik zou eerst kijken naar de codecs. De codecpack bijvoorbeeld op http://www.cole2k.net/ heb ik tot nu toe goede ervaringen mee.

Als je toch voor de videokaart gaat moet je waarschijnlijk er ook rekening mee houden dat je een krachtigere voeding nodig hebt.

• job

job

Gizz schreef op maandag 11 juni 2007 @ 20:44:
Ik ken iemand die 720p h264 vloeiend afspeelt op een athlon xp 2500+. Als je bij 720p blijft (meer heeft toch vrijwel nooit nut) hoef je helemaal niks te investeren of te upgraden.
Welke videokaart had hij dan om dit versnellen? Een ati neem ik aan?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Geen hardware-versnelling, gewoon een ati 9600 pro :P Ik zal hem eens op dit topic wijzen, dan kan hij mijn verhaal bevestigen danwel ontkrachten.

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Gizz schreef op maandag 11 juni 2007 @ 20:55:
Geen hardware-versnelling, gewoon een ati 9600 pro :P Ik zal hem eens op dit topic wijzen, dan kan hij mijn verhaal bevestigen danwel ontkrachten.
myReact van Famoso :?

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Bij mij hielp het veel om alle codec-packs te uninstallen (gewoon vanuit Software) en dan de nieuwste K-Lite codec pack te installeren. Hij stelt dan ook media player classic als standaard speler in, wat veel soepeler werkt voor HD dan VLC/wmp/Zoom/BSP etc. Voor de rest, nieuwste vid drivers. Nog niet, dan evt kijken naar HDTVpump of purevideo ofzo.

• MauSS
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-06-2023
to: xxmushuxx

schaf een HD2400 of HD2600 videokaart aan van Ati,

dan heb je ook UVD :9
(ideaal voor mediacenters en ontlast de cpu)

(in het [Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 62 vind je wel meer over die kaarten als je de technische kant wil weten.. maar die kaartjes zijn top! (koop je mooi een silent uitvoering)http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1223545

[ Voor 57% gewijzigd door MauSS op 12-06-2007 09:19 ]

A world without gadgets is no world ;)

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-05 08:37
Voorlopig nog geen acceleratie voor ATi kaarten:
http://www.tomshardware.c..._purevideo_hd/page10.html

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Daar hebben ze het over de 2900 (en de "oude" 1900).
De meer budget 2400 en 2600 hebben wel UVD.

• Famoso
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Famoso

Delay no more.

Gizz schreef op maandag 11 juni 2007 @ 20:55:
Klopt, 720p x264 is prima kijkbaar met een 2500+ en 9600 pro, gebruik hiervoor CoreAVC , CPU-gebruik ligt rond de 75%.

Half twaalf in een oud café. Twee mannen ruiken naar pis, dertien naar hachee. Dat haalt de pis dus nooit meer in.

Verwijderd

Topicstarter
Dus met mijn 3800++ zou mijn processor gebruik nog lager liggen???

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Met de juiste software wel ja. Maar als ik het juist heb probeer je (tot nu toe) vooral 1080p af te spelen, wat meer dan 2x zo zwaar is als 720p.

Verwijderd

Topicstarter
Dat valt wel mee hoor heb nu een 264 en een wmv bestand afgespeeld. Waar de WMV het beste van liep. Hem overigens wel gister een ander Codec bestand er op gezet en het is wel beter als voorheen. Maar nog slaat af en toe de processor tegen de 100% aan.
Pagina: 1