WD5000AAKS hangt systeem op

Pagina: 1
Acties:
  • 1.539 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfgw
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 10:42
Ik heb nu ruim een week een WD5000AAKS (Caviar SE16 500GB SATA) schijf (gekocht bij Informatique).

Ik gebruik Linux (Ubuntu 7.04). Sinds verhuizing naar de nieuwe schijf, blijft het voorheen stabiele systeem op willekeurige momenten hangen. Het bevriest totaal, er verschijnt geen foutmelding, alleen de resetknop biedt resultaat. Vaak hangt het systeem al tijdens het booten, soms in het loginscherm, soms tijdens het werken met een applicatie (of iets simpels als via een commandshell een bestand kopiëren).

Memtest86 11 uur laten draaien: geen fouten gevonden.
SMART short, long en conveyance tests uitgevoerd op de schijf: geen fouten gevonden.

In het SMART status overzicht staat wel UDMA_CRC_Error_Count = 15 (na totaal ca. 24 uur gebruik). Is dit normaal, of is dit een teken dat de schijf niet goed is?

Probleem is dat ik nog niet met 100% zekerheid kan zeggen dat de schijf kapot is, en hem kan gaan omruilen.

Herkent iemand dit probleem?
Welke tests kan ik het beste uitvoeren om uitsluitsel te geven of de schijf het probleem veroorzaakt?

Edit:
Moederbord: Asus A8N SLI DeLuxe
Processor: AMD Opteron 165

[ Voor 3% gewijzigd door gfgw op 10-05-2007 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

HDD scannen op bad sectors (ook in ongebruikte ruimte) ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfgw
Doen de smart tests dat dan niet?
De long test heeft zo'n 150 minuten nodig. Waarvoor dan als dat geen surface scan is?

Waar kan ik een beschrijving vinden van wat de smart tests precies inhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Ik weet niet welke SMART scan-tool je gebruikt hebt, maar als de 'long' test 150m duurde, dan heeft ie inderdaad vast wel je hele HDD gescan'd. Meer info over die tool is vast wel te vinden middels: man <toolnaam>, of anders ff googlen op de toolnaam ;)

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 09:18

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Hang de schijf eens in een andere machine (bij voorbaat windows) en controleer daar de conditie en performance van de hardeschijf. Even uitsluiten dat Ubuntu de schijf of controller niet goed ondersteund (tis maar een zijweg).

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfgw
@SKiLLA:
Ik heb smartmonctl (uit smartmontools) gebruikt. De manual page en websites geven niet echt een beschrijving van de tests.

@Dukey:
Ik heb Windows kunnen booten (na vele pogingen met blue screens), maar tijdens het uitvoeren van HDD Tune test liep de boel weer vast.
Booten van Windows leidt meestal tot een blue screen (UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME, of STOP C0000218: unknown hard error, of MACHINE_CHECK_EXCEPTION: Stop 9C).

De UDMA_CRC_Error_Count is inmiddels opgelopen tot 175.

Schijf in een oude PC gestopt, HDD Tune uitgevoerd (onder Windows 2000). Na ruim 11 uur was de test klaar: geen fouten gevonden. Nog gekker: de UDMA_CRC_Error_Count staat nog steeds op 175.

Schijf teruggehangen in oorspronkelijke systeem: Ubuntu lijkt het weer te doen, Windows geeft bij booten na de melding "autochk niet gevonden" nog steeds een blue screen, waarbij de harddisk uitgeschakeld wordt (spin down duidelijk hoorbaar).
Ondersteuning van de controller door Ubuntu is geen probleem. Met de vorige schijf geen probleem gehad (maar ja, die werd te klein).

Straks nog even de WD Data Lifeguard tests op de schijf loslaten.

Zou het nog een conflict kunnen zijn tussen de controller en de schijf (omdat ook de UDMA_CRC_Error_Count na testen in andere PC niet is opgelopen)? Moederbord is een Asus A8N SLI DeLuxe. De schijf zit nu op een poort van de nVidia SATA controller. Op het bord zit ook een Sil-3114 SATA controller, maar als ik de schijf daar op zet wordt er niet van geboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 12:38
Heeft het niet iets met dit te maken?

Western Digital RAID editie met problemen

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:05
AAKS is de gewone editie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

kijk eens even de kabel na.

UDMA CRC error zou erop kunnen duiden dat data corrupt raakt tijdens verzenden van en naar de HD

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfgw
Ik heb de test met de Data Lifeguard tools gedaan. Het lijkt er heel erg sterk op dat die tools gewoon de SMART tests uitvoeren. Als ik met smartmontools in de log kijk, zijn er twee tests bij gekomen. Beide zonder fouten. UDMA_CRC_Error_Count staat nog steeds op 175.

De disk zit nu wel op een andere poort van de SATA controller (wel met dezelfde kabel).
Net een nieuwe backup gemaakt, zonder problemen, en zonder dat de UDMA_CRC_Error_Count op liep.

Voorlopig laat ik het zo, en hou ik het nog even scherp in de gaten.

Bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:40
Misschien is de kabel nu anders gebogen en werkt hij nu, misschien als je de kabel weer anders buigt dan heb je weer slecht kontakt, onthoud dit voor in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfgw
Kabel voor de zekerheid vervangen, is twee dagen goed gedaan. Nu na 6 pogingen eindelijk door de boot heen gekomen en in kunnen loggen. (Snel typen, want je weet maar nooit wanneer de boel weer bevriest.)

Waar zou het probleem in kunnen zitten, als het niet in de schijf of in de kabel is? Ik heb ook twee verschillende poorten van de SATA controller geprobeerd.

Kan een defect in de controller dit soort problemen veroorzaken?
Kan er sprake zijn van een compatibiliteitsprobleem tussen de schijf en het moederbord (Asus A8N SLI DeLuxe, bios versie 1016) of de processor (Opteron 165)?

Welke stappen moet ik volgen om de oorzaak te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Memtest had je al gedraaid, dus grote kans dat je mobo niet lekker meer is. CPU temps zijn wel goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfgw
Ja, blijven onder de 40 graden (standaard snelheid), onder de 50 graden (overclock van 1800 naar 2340 MHz).

Voordat iemand over de overclock begint ;) :
Systeem was al zonder problemen overclocked voordat ik de nieuwe schijf er in deed, en draait nu voor de zekerheid weer op standaard snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1000 x _/-\o_

af en toe viel de raid weg waar 1 st. WD5000YS in zit.. opgelost (hoop ik) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfgw
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 16:38:
[...]

af en toe viel de raid weg waar 1 st. WD5000YS in zit.. opgelost (hoop ik) :D
Volgens mij is dat een ander probleem. Ik heb een WD5000AAKS (uit de Caviar SE16 serie), geen WD5000YS (uit de Caviar RE serie).
Volgens informatie van Western Digital doet het probleem met de YS-serie zich eens per 1-4 weken voor, omdat de schijf dan een bepaalde routine doorloopt. Bij mij treedt het probleem tot wel een paar keer per dag op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 12:38
gfgw schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 20:07:
[...]

Volgens mij is dat een ander probleem. Ik heb een WD5000AAKS (uit de Caviar SE16 serie), geen WD5000YS (uit de Caviar RE serie).
Volgens informatie van Western Digital doet het probleem met de YS-serie zich eens per 1-4 weken voor, omdat de schijf dan een bepaalde routine doorloopt. Bij mij treedt het probleem tot wel een paar keer per dag op.
Hmm, had ik er 3 maanden geen last van en ineens vloog de array er uit!! Na de patch nog geen probleem ondervonden.

[ Voor 77% gewijzigd door avon op 16-05-2007 22:51 ]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfgw
Een paar weken later:
Leverancier heeft schijf toch omgeruild, ondanks dat tijdens testen geen problemen zijn ontstaan. Voor zover ik weet bestond de test alleen uit het kopiëren van data, en is de schijf niet als bootdisk gebruikt.

De nieuwe schijf geeft hetzelfde probleem als de vorige (en ja, ze hebben een ander serienummer ;-)

Is het mogelijk dat er een incompatibiliteit is tussen de schijf en het moederbord cq. chipset, die zich alleen uit wanneer van de schijf geboot wordt?
Moederbord is een Asus A8N SLI DeLuxe, met een nForce 4 chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-07 16:04
er was laatst een maxtor reeks die niet problemen had met nForce4 mobo, misschien heeft de nieuwe WD dit ook
kan je hem niet op sata1 forceren?
misschien helpt dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfgw
Net geprobeerd op SATA 1 (met jumpertje op pin 5-6): BIOS meldt nu LBA, SATA 1, 500GB in plaats van LBA, SATA 2, 500GB. Dus met de herkenning door het BIOS lijkt niets mis te zijn. Verder verandert er niets in de situatie.

Schijf in een andere PC gehangen (een Fujitsu Siemens Pentium 4 systeem). Windows XP boot zonder problemen.

Het lijkt dus op een incompatibiliteit of ander conflict. Maar wat en waarmee?

Edit 07-06-2007 22:15:
Systeem hing net, na een half uur normaal gewerkt te hebben. Na reboot SMART tabel gecontroleerd: UDMA_CRC_Error_Count staat nu op 1 (was 0). Dat wordt dus weer data terug naar oude schijf, en verder zoeken naar mogelijke oorzaken.

[ Voor 23% gewijzigd door gfgw op 07-06-2007 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfgw
Moederbord vervangen (en dus ook de processor en het geheugen).
Systeem draait als een zonnetje, met de WD schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maand na de laatste reactie, ik weet het.

Maar deze schijf werkt toch wel gewoon met sata 1, 1,5Gb?
Ik heb een Asus P4C800 Deluxe, maar deze schijf werkt toch wel gewoon daarop?

Als ik dit zo lees met de problemen die waarschijnlijk veroorzaakt werden door het moederbord, begin ik te twijfelen over de schijf.
Zit net wat te google-en op deze schijf, eerste wat ik tegenkom is dus niet zo lekker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Ik heb 2 zo'n schijven gekocht maar krijg ze niet herkent in 2 bestaande windows xp systemen.

Moet ik iets speciaals weten?
Pagina: 1