Western Digital RAID editie met problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 451 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Gisteren floepte er op een server plotseling een error op het scherm van de Intel Storage Manager, de server in kwestie is slechts een paar maand oud dus ik vond het een vreemd verschijnsel.

Na contact met de leverancier kwam ik op het volgende
Problem:
WD1600YS, WD2500YS, WD4000YS, and WD5000YS hard drives are intermittently being dropped from a RAID set in certain applications and use environments without reporting any errors.
Een firmupdate en ze werken weer prima, kortom een tip voor WD Raid eigenaren die niet dol zijn op defecte array's. Update je firmware voor het te laat is!

http://support.wdc.com/do...ad/?cxml=n&pid=15&swid=57

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• Vincent Veeger
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-01 12:47
Hoe gaat dat in z'n werk met een Areca kaart en 6 drives in raid-5?

Moet ik alle drives van de raid-kaart los koppelen en 1 voor 1 op een sata-uitgang van het moederbord zetten om de firmware er in te zetten?

(ik heb een boot-cd met de juiste driver voor Areca)

• avon
Zelf gebruik ik op deze server de Onboard Intel controller, de firmware update pakte de schijven achter elkaar. Wel heb ik ergens gelezen dat je inderdaad de onboard controller moet gebruiken bij wat exotische controllers, maar het updaten zelf duurd nog geen minuut per schijf (Het vinden
van een nog werkende diskette kostte me meer tijd).

En een Array die dropt na een maand of 2, das geen pretje!! Zeker niet bij de zgn Raid Edition :S

[ Voor 7% gewijzigd door avon op 08-03-2007 23:59 ]

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:03

John2B

I Love RAID5..!!

Inderdaad, de disken moet je direkt aan je SATA poort op je moederbord aansluiten en dan 1 voor 1 flashen.

Booten van een diskette zonder extra drivers of andere poespas kan het beste met drdflash.exe die dan een diskette maakt.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Heb zelf mijn WD5000YS schijven met succes van een update voorzien. Had er anders nooit achter gekomen als ik dit topic niet gezien had...Heb ze allemaal van de Areca controller gehaald, een voor een geflashed door ze op de onboard controller te hangen, en daarna allemaal tegelijk weer terug aangesloten op de Areca. Gelukkig werd de array gelijk weer herkend :)

Detail van het probleem op de WD site:

WD hard drives have an internal routine that is periodically executed as part of the internal “Data Lifeguard” process that enhances the operational life expectancy. While the drive is running this routine, if the drive encounters an error, the drive’s internal host/device timer for this routine is NOT cancelled causing the drive to be locked in this routine, never becoming accessible to the host computer/controller. This condition can only be reset by a Power Cycle. WD has resolved this issue by making a change to the firmware so when a disk error is encountered, the host/device timer is checked first and then the routine is cancelled allowing the drive to be accessible to the host computer/controller. The interval rate for the error condition to occur is 1-4 weeks, and will only occur if the drive encounters a disk error when running this routine.

Resolution:
Western Digital has released a firmware update that resolves the RAID dropout issue. Please follow the directions below to download and install the firmware update for your WD1600YS, WD2500YS, WD4000YS, or WD5000YS hard drive.

• Vincent Veeger
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-01 12:47
Ging bij mij ook perfect, thanks Avon/John2B

• avon
Vandaar mijn topicstart [KGB]Beria, het lijkt me een redelijk serieus probleem zeker gezien de doelstelling van deze schijf. Overigens toen één van de schijven waarin de machine zat in de zogenaamde "Date Lifeguard" cycle zat wou de machine niet meer remote rebooten. Pas na een koude start kwam het zaakje weer opgang. Dus mocht de machine als productie draait kan ik iedereen aanraden om hem asap te flashen :)

[ Voor 12% gewijzigd door avon op 11-03-2007 20:17 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:30
ff offtopic, hoe presteert deze "Raid" editie nou eigenlijk ? ik zit erover te denken om 2x WD1600YS te gaan draaien in RAID 0, maar desondanks dat deze schijf een speciale raid editie is kan ik volgensmij net zo goed de Hitachi GST 7k160 in raid 0 gaan draaien qua snelheid.

My favorite programming language is solder.

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

RE is voor RAID, helaas is RAID0 eigelijk geen RAID in de zin van redundancy. Dus de RE disken vooral niet gebruiken in RAID0 of je moet de TLER expliciet gaan uitzetten maar daar koop je geen RE voor.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Maar dit probleem geldt dus niet voor de 320 GB WD3200YS? Dat is namelijk ook een schijf uit de RE serie, ik heb er twee van in RAID1 draaien. Iemand enig idee waarom deze niet in die lijst voorkomt?

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Omdat die serie waarschijnlijk geen problemen heeft, zal er ook geen update nodig zijn

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Ik heb dit probleem nu ook maar ik krijg met geen mogelijkheid het zaakje geflashed onder windows+dosbox of vanaf een Dos bootfloppy (Win98 diskette).
Ook met F5 opstarten helpt niet.

De betreffende controller is gewoon onboard.
Ik krijg een "CauseWay Error 09 : unrecoverable exception program terminated" onder dos.

In een dosbox onder windows gebeurt er gewoon niks, maargoed, ik lees overal dat het echt in dos zelf moet.

Ik heb de controller op verschillende modussen ingesteld maar het maakt allemaal niks uit :(
Mn usb sata controller is helaas stuk :(

Ik probeer het nog even in een andere computer maar ik moet die schijf helemaal uitbouwen...bah!

Iemand nog een tip?

*update* Tis half gelukt, 2 van de 4 schijven kon ik updaten via een andere computer. Bij de 2 die niet wilden updaten was het blijkbaar niet nodig. De updater vond de hd's wel.

[ Voor 18% gewijzigd door Gman op 26-12-2007 01:23 ]

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Areca heeft een nieuwe versie firmware waarmee de WD disken kunnen worden geflashed zonder de disken los te koppelen

Areca Has Supported the ATA-8 Spec for WD Microcode Download

Taipei, Taiwan, November 21, 2007 -- Areca Technology Corporation (ARECA), today announced that their SAS and SATA ll RAID firmware version 1.43 Date:

Feb 2007 (and later) has supported the ATA-8 spec for WD microcode download, allowing customer using the Areca's entire family PCI-X and PCI-Express series of high performance SAS and SATA ll RAID controllers. This function will perform as a system level when update WD HDD’s firmware without necessary removing any single drive and upgrade.

The current way to upgrade the HDD microcode is pull out the drives from the RAID system and insert the drives into a PC with SATA port. Either running under windows 2003, or maybe booting up with a DOS bootable CD to upgrade all the drives one by one while drives are in the unit. It takes much time to update the all RAID system drives firmware. If the system has the same mode HDDs, it will update all same modes HDD Microcode once. This function has co-worked with WDC and has verified on their latest WDC ATA-8 microcode download supported HDD. Areca has provided one utility for customer to make the WD firmware for readable by Areca firmware.

Here are the steps to update the HDD microcode that is same as our firmware upgrade.
1. Transfer WD firmware code to Areca firmware readable code.
2. Under "System Controls" menu selected "Upgrade Firmware"
3. Chose the firmware files that you provided back to us (locally stored on c:\)
4. Checked "confirm" box

The update is in progress will take 50 seconds. It is extremely important that the user cant not remove power or interrupt the update in progress or the drive can be rendered useless.

Pagina: 1