quote:
crisp schreef op woensdag 25 april 2007 @ 02:24:
[...]
Misschien is de code nog wel beschikbaar, maar is er ook iemand die die code ueberhaupt nog begrijpt en kan omzetten naar een werkend programma? iig zal dat aardig wat moeite kosten lijkt me, net zoals het nu voor een ervaren egyptoloog toch nog aardig wat moeite kost om hyroglyphen te ontcijferen (en dan zijn er zelfs nog oude geschriften die we helemaal niet meer kunnen begrijpen).
Ik denk dat er over 200 jaar nog wel mensen zijn die alle oude Debian dvds hebben bewaard. Als iemand dan een tekst uit 2007 wil lezen, start die Debian 4 op in een emulator, en leest het document. Zeker met de virtualisatie-richting die we nu opgaan, denk ik niet dat er enig probleem zal zijn om hele oude meuk te draaien.
quote:
[...]
Maar snappen de mensen over tig jaar nog wel wat <strong> betekend, laat staan <h1> - kan je dat dan nog wel in context plaatsen?
Ik denk niet dat over 200 jaar de tags <html>, <head>, <body>, <h*>, of <p> veranderd zullen zijn. Dat is zo'n beetje de bare-bones van HTML. Buiten dat dit dus waarschijnlijk (al dan niet met styles disabled) redelijk zal worden gerenderd, is dit dus goed leesbaar voor de gemiddelde webdocument-kenner (en over 200 jaar is dat waarschijnlijk vanwege de afwezigheid van papier de inhoud van het basisschoolvak begrijpend lezen).
Daarnaast begrijp ik zonder kennis van het web ook wel wat
"Crap, wat een <strong>klote</strong>taal is HTML toch." betekent. Iemand uit de toekomst zal meer moeite hebben met het plaatsen van "crap" en "klote", dan "strong".
quote:
[...]
Als je elk jaar woorden die "toch amper nog gebruikt worden" uit het woordenboek schrapt en over tig jaar iemand een hedendaagse tekst laat lezen dan kan hij er waarschijnlijk niet meer echt wijs uit worden, en het woordenboek is dan ook niet echt meer een hulp... Legacy is waardevol en dus zeker geen ballast. 10 jaar geleden was een app van 2MB al huge, tegenwoordig is dat klein - die extra ballast kunnen we echt wel hebben hoor

In de real world worden ook elk jaar woorden geschrapt! Nederlands is geen taal waar alleen maar woorden bijkomen, er verdwijnen ook woorden. Een taal ontstaat en verandert voor en door communicatie. Om oud-Nederlandse teksten te kunnen lezen, heb je nu al specifieke kennis nodig. In computerland gaat de tijd een stuk sneller. Teksten worden sneller oud, en sneller onleesbaar, maar vaak ook sneller onnodig. Gelukkig zal de software altijd nog veel langer blijven werken. Teksten zullen echt wel gelezen worden... totdat mensen ze zelf niet meer begrijpen.
En waarom zou je dingen schrappen? Omdat het niet te onderhouden is. 2MB is misschien niet zo boeiend, maar een paar-miljoen regels voor verschillende html-versies, strict/transitional en verschillende quirks-modussen kan je niet blijven controleren. Het is op een gegeven moment beter om een bepaalde render-engine te freezen, en aan een nieuwe te beginnen waarin geen deprecated spul zit.
Dit zorgt ervoor dat over 200 jaar niet elke
wrist-top telkens een gigabyte in het geheugen moet laden omdat degene die wil weten wat de file-verwachting is de komende dagen, die informatie misschien wel in HTML4 aangeleverd zou krijgen.
Bibliotheken en desktop-computers, mochten ze nog bestaan, zullen natuurlijk toegang hebben tot alle render-engines ooit gemaakt. Daarbij; de meeste informatie zal niet zijn opgeslagen in HTML. HTML is alleen leuk voor weergave. Je gaat geen database van HTML-documenten maken. Een modern front-end voor een oude database is zo gemaakt.