quote:
:murb: schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 11:07:
[...]
Ik heb de discussie een beetje zitten te volgen. En ik kan mij erg sterk vinden in de argumenten van Fuzzillogic. Overigens vind ik het verstandig om enkel te richten op de documenten. Communiceren van gegevens is waar HTML in de eerste plaats voor ontworpen was, en een functie waar (X)HTML nog steeds een belangrijke functie in vervuld... en zal blijven.
Inderdaad, dus het introduceren van een compleet nieuwe opmaaktaal met geheel andere semantics draagt daar niet aan bij.
quote:
Het is belangrijk dat je documenten, aangezien ze historische waarde kunnen hebben, kunt blijven lezen in de toekomst. Maar volgens mij is dit geen argument voor HTML. Ten eerste, zo ingrijpend zijn de veranderingen niet, er is niets mis met het ondersteunen van een legacy formaat naast een up to date formaat, en wat is er mis mee om te gaan werken aan een beter opslag formaat voor online informatie?
Het is op zich geen argument voor HTML als SGML-applicatie. HTML5 is dan ook een simplificatie van het SGML-formaat (geen enkele browser behandeld HTML immers echt als SGML) en kent daarbij ook een XML-serialisatie. Aan de andere kant bouwt het verder op de semantics van HTML.
quote:
Als je door gaat met enkel toevoegen komt er op een gegeven moment een punt waar het inconsequent gaat worden.
En dus maar een nieuw formaat introduceren en documenten in het oude formaat weg laten rotten is wel een verbetering? Waarom zou HTML5 inconsequent worden en zou dat niet kunnen gebeuren met bijvoorbeeld XHTML2? Blijkbaar is er behoefte aan nieuwe elementen met specifieke semantics, aan de andere kant kunnen puur presentationele elementen deprecated worden zodat je wel een goede balans overhoudt.
quote:
Zo vind ik het al inconsequent om een applicatie specifieke tags te introduceren in een document exchange formaat.
Waar doel je hier op?
quote:
Juist daar bied XML een oplossing om die dingen van elkaar te scheiden. Wil je applicaties specificeren in een document formaat, dan verwijs je naar een document dat jou in staat stelt beter applicaties te beschrijven. XHTML is volgens mij een poging om een basis neer te leggen voor voornamelijk documenten waar vanuit uitgebreid kan worden, terwijl met HTML5+ je volgens mij altijd dingen te kort zal komen voor specifieke applicaties. En volgens mij is het maken van een complex formaat zeer onwenselijk voor.
HTML5+ als XML-applicatie is gewoon te mixen met andere XML-applicaties hoor.
quote:
Zoals door anderen aangegeven: een browser kan gewoon verschillende versies ondersteunen. Volgens mij is dit ook niet complex om te ondersteunen binnen een browser. Helemaal wanneer het gaat over het ondersteunen van meerdere xml gebaseerde formaten.
Het gevaar bestaat natuurlijk dat over 20 jaar browsers dan wellicht geen HTML-parser meer inbouwen, en over 30 jaar niemand meer weet hoe je een HTML-document van vandaag nog toonbaar kan maken. Het introduceren van extra render-modes is anti-productief en maakt het wel degelijk complexer.
quote:
Ondersteuning van een bepaalde browser is tevens een non-argument, mede omdat die browser ook nog maar het HTML5 formaat moet gaan ondersteunen op een wenselijke manier.
HTML5 zal zo worden opgezet dat het overweg kan met alle hedendaagse content; in die zin hoeft een browser dus straks enkel maar HTML5 te implementeren. Simpel toch?
quote:
Verder is de ondersteuning van xhtml, ookal wordt er gemiezerd hier over het niet correct doorsturen van de xhtml als text/html, gewoon goed.
XHTML als text/html is invalid HTML (als SGML-applicatie wat HTML atm formeel nog is). Het is puur te danken aan het feit dat browsers HTML niet puur als SGML-applicatie behandelen (en door XHTML is dat ook nagenoeg onmogelijk gemaakt) en redelijk uniform aan error-correctie doen dat XHTML als text/html 'werkt'. Ik vind het woord 'ondersteuning' in die context dus ook volledig misplaatst.
quote:
Ik denk dat HTML5 weer tegen nieuwe dode eindes zal aanlopen, en dat XHTML2 b.v. gewoon kan blijven bestaan als basis waarop voortgebouwd kan worden.
En hoe dat zo dan? Note dat formeel XHTML2 puur nog een draft is waar delen van HTML5 al implementaties hebben.
quote:
De reden om nu al XHTML1 te gebruiken is voor mij de volgende: er zijn vele tools om met XML transformaties te doen, op ongeveer ieder platform. En dit maakt het veel gemakkelijker om bij te houden. XML is volgens mij een zeer goede basis voor een exchange formaat (zowel intern als extern).
XML als basis stelt nogal wat eisen aan je gehele authoring-omgeving: alles moet XML-based zijn. Ik vind XML zeker geschikt als data-interchange formaat, maar niet als basis voor een opmaaktaal...
quote:
En dan ten slot XHTML te moeilijk? Na, html is altijd iets geweest dat geverifieerd moest worden in een browser. Als je gewoon zorgt dat je test met een browser die controleerd of het in lijn is met de XML standaard, dan is er geen probleem. Fouten worden vaak al per teken en lijn correct aangegeven. En tja, anders, gebruiken ze toch HTML? Iedereen is vrij te kiezen. Net zoals ze er voor kunnen kiezen om het te publiceren als MS Word formaat.
In een opmaaktaal zou een recoverable syntax-fout niet de toegankelijkheid van je document mogen ondermijnen. Het is de taak van een browser om de content zo goed mogelijk te laten zien, niet om een parse-error aan de bezoeker te tonen. Maar validatie is zeker niet heilig; zoals al vaker is gezegd: je kan prima op een nette manier je opmaak in HTML doen en aan de andere kant tagsoup genereren in XHTML.
Overigens is het redelijk eenvoudig om parse-errors op een ander manier te ontsluiten in een browser, bijvoorbeeld via een error-console. De meeste parsers kunnen onderwater gewoon bijhouden waar ze error-correctie hebben toegepast en waarom. De parsing-rules voor HTML5 voorzien daar ook in.