DVI-D naar HDMI, beperkte resolutie ondersteuning?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.571 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Ik heb een pc met Vista en een GeForce 6200LE met DVI-I en VGA uitgang, een MacBook Pro met DVI-I uigang en een Samsung LE32S71B (met 720p scherm) met HDMI en VGA ingang.

PC VGA uitgang --> VGA ingang: werkt op alle resoluties incl. 1360x768
PC DVI uitgang --> DVI-VGA adapter --> VGA ingang: werkt op alle resoluties incl. 1360x768
MBP DVI uitgang --> DVI-VGA adapter --> VGA ingang: werkt op alle resoluties incl. 1360x768

Nu het probleem: Ik heb een (relatief) goedkope DVI--> HDMI kabel gekocht (was nog altijd 30 euro).

Als ik deze vervolgens tussen de DVI-I uitgang en de HDMI ingang aansluit, krijg ik maar een beperkte subset van resoluties. bijv. wel 800x600, 1024x668 en 1280x1024 (allen non-interlaced), maar de resolutie 1360x768 kan ik alleen maar interlaced kiezen, wat er dus niet uit ziet. De beschikbare resoluties zijn dezelfde op de PC en op de MBP. Het lijkt mij dus een kabel-probleem of de HDMI ingang, dat zijn de enige variabelen in de formule.

Komt het doordat dit een cheape kabel is, dat maar de helft van de fatsoenlijke resoluties word ondersteunt en kan ik het oplossen met een duurdere kabel, kan het zijn dat mijn samsung geen ondersteuning heeft voor 1366x768 via HDMI in? (lijkt me sterk, aangezien het een HD resolutie is) of heeft de HDMI of DVI-D standaard hier gewoon een steekje laten vallen?

[ Voor 6% gewijzigd door JackBol op 17-03-2007 18:31 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:48

SeatRider

Hips don't lie

DVI en HDMI zijn digitaal en daardoor in staat aan je computer door te geven welke resolutie optimaal zou zijn voor het panel, in tegenstelling tot het analoge VGA. Daar moet je zelf weten wat je uitstuurt.

1280x720 is overigens HD, niet 1360x768. Lukt dat wel?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 174920

Als je de handleiding van je Samsung beeldscherm hebt gelezen zul je zien dat er in staat dat er geen pc via de HDMI ingang aangestuurd kan worden!

Ik heb hem dus ook gewoon via VGA aangesloten en ik vindt het beeld perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Anoniem: 174920 schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 18:49:
Als je de handleiding van je Samsung beeldscherm hebt gelezen zul je zien dat er in staat dat er geen pc via de HDMI ingang aangestuurd kan worden!

Ik heb hem dus ook gewoon via VGA aangesloten en ik vindt het beeld perfect!
Ik ben een techneut, ik lees geen handleidingen :+

Het beeld is zeker goed via de VGA inderdaad, daar klaag ik ook niet over. Ik wilde alleen weten of het mogelijk was om het via DVI aan de gang te krijgen :).

@Seatrider: 1366x768 * overscan = 1280x720....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

_DH schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 19:21:
[...]
Mogelijkerwijs. Maar als ik mijn LCD tv of beamer als computermonitor wil gebruiken wil ik 1:1 mijn pixels zien, geen overscan of underscan. Anders valt mijn Windows taakbalk of Apple menu weg. Mijn beamer is dan ook native 1280x720, waarom mijn LCD tv 1366x768 is zal mij altijd een raadsel blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
SeatRider schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 21:09:
[...]

Mogelijkerwijs. Maar als ik mijn LCD tv of beamer als computermonitor wil gebruiken wil ik 1:1 mijn pixels zien, geen overscan of underscan. Anders valt mijn Windows taakbalk of Apple menu weg. Mijn beamer is dan ook native 1280x720, waarom mijn LCD tv 1366x768 is zal mij altijd een raadsel blijven.
Juist vanwege die overscan. Als je een PC aansluit, krijg je idd een 1:1 mapping van pixels. Als je een ander type 720p device aansluit met 3% overscan, kom je op 1366x768 uit.

Die marge is dus ingebouwd voor 720p, maar met je PC kan je de volledige resolutie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 09:18

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Heb hetzelfde probleem met m'n 40F71, via VGA perfect 1920x1080 beeld. Laatst een Asus 7600 HTDI gekocht voor de HDMI uitgang. Kon wel 1920x1080 kiezen maar vervolgens miste ik een flink deel van het scherm en het zag er niet uit. Schijnbaar kun je de tv laten voorzien van een andere firmware om zo 1:1 pixel mapping te krijgen. Had ik geen zin in, kaart terug gebracht en de VGA kabel zit er weer tussen :).

[ Voor 3% gewijzigd door Dukey op 18-03-2007 11:01 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
Dawm, Nou net miijn DVI > HDMI kabel binnen, aangesloten op een Asus Radeon 9550, en op een Sharp LC-37XD1E Full HD (1920x1080) paneel. kom ik tot de conclusie dat ik ook een deel van de start balk mis bij 1920x1080. :(

Rondom het hele bureaublad mist een balk met de dikte van de startbalk. Via de VGA ingang op mn toestel kom ik tot 1366x768. Hier geen afgesneden beeld. Dit is overgins op mn HTPC, later nog even via mn werkstation (dawm, verhuizen) op de 8800GTS gooien, kijken of die het beter doet.

Heb daarnaast al andere drivers voor mn 9550 geprobeerd, hierdoor veranderd de pixelmapping wel. Dus heb toch een beetje het idee dat et em in de drivers zit.

Iemand anders onlangs nog ervaringen? Iemand een idee hoe ik het afgesneden beeld kan wijzigen? (Sharp LCD staat overgins als FPD aangegeven in het ATi control panel, kan geen positie aanpassen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

wasted247 schreef op dinsdag 24 april 2007 @ 20:22:
en op een Sharp LC-37XD1E Full HD (1920x1080) paneel. kom ik tot de conclusie dat ik ook een deel van de start balk mis bij 1920x1080. :(
Ik hoorde dat de Sharp XD1 zowiezo geen 1:1 pixelmapping doet op die resolutie.

• Robbeke
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2018
Schopje van dit oud topic omdat ik exact hetzelfde probleem heb.

ik krijg dit ook niet in orde op m'n samsung TV die native 1360x768 resolutie heeft. Het rare is dat dit, met dezelfde DVI naar HDMI kabel, wel gewerkt heeft. Het beeld was gewoon perfect.

Ik heb Vista opnieuw geinstalleerd en sindsdien zit ik in de problemen. Bij de vorige installatie gebruikte ik dezelfde driver en had ik hetzelfde probleem, maar van de één op de andere moment werktte het gewoon. Nu krijg ik het niet meer in orde.

Het probleem zit hem in het feit dat ik in Nvidia Control Panel de HDTV resolutie kan kiezen 576p, 720p en 1080i. Als ik hem op 720p zet en vervolgens de resolutie op 1360x768 zet, springt hij automatisch weer op 1080i omdat 768 > 720. In Windows detecteert hij de monitor als 'Generic PnP monitor". Is hier een andere driver voor? (Ook al geprobeerd met standard flatpanel 1360x768).

Iemand een idee? Dit moet gewoon opnieuw werkende te krijgen zijn

http://www.tweakers.net/gallery/sys/2314

• Dukey

Dukey

Heb je wel "just scan" geprobeerd op je TV?

Gebruik zowiezo de laatste nieuwe driver van Nvidia. Ik heb het zelf inmiddels aan de gang nadat ik de firmware van de TV had geflashed (!) en een nieuwe driver had gedownload van Nvidia. Nu heb ik 1:1 pixelmapping.

• Robbeke
just scan? die optie heb ik nergens gezien in het menu. Heb je ook een samsung?

Waar kan je die firmware vinden en hoe moet je die installeren? Op de samsung-website vind ik niets terug. Ook geen driver beschikbaar, in de FAQ vind ik dat ze moeten werken met de default-driver. Ik gebruik de laatste Nvidia driver voor Vista.

[ Voor 43% gewijzigd door Robbeke op 20-09-2007 11:56 ]

• Dukey

Dukey

Just scan vind je bij het schakelen tussen 4:3, 16:9 etc.

Ik heb een Samsung 40F71 en daar is ook alleen firmware van beschikbaar helaas. Je kunt Samsung eventueel mailen dat je firmware wilt met Just scan erin voor jouw tv, maar het kan ook zijn dat een monteur langs moet komen (ik heb zelf de flashkabel gemaakt). Kijk ook even in de Samsung LCD-TV topic's voor het firmware verhaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Dukey op 20-09-2007 12:17 ]

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:40
Maar even een crosspost uit een topic van mij:

Hoi,

mijn vader heeft deze week een Philips 37PFL7662D 1080p lcd tv gekocht. Hij dacht deze leuk met 1920x1080 vanuit zijn pc aan te kunnen sturen, maar dit blijkt zo goed nog niet te werken.

Indien er een 1920x1080p signaal vanuit de pc via hdmi naar de tv wordt gestuurd geeft de tv dit erg slecht weer. Het beeld wordt op een of andere reden een stuk uitgerekt, vandaar mist die aan de zij- en bovenkanten een deel van het beeld. Dit zorgt er tevens voor dat het beeld vaag wordt weergeven, tekst is bijvoorbeeld niet te lezen is. De pc staat gewoon op 1920x1080@60Hz en de tv ziet het dan ook gewoon als 1080p signaal. Qua opties is er op de tv weinig in te stellen, het beeld is slechts horizontaal en verticaal te verschuiven. Het ligt ook niet aan de zoom stand, deze staat niet op een stand die in zou moeten zoomen.

Een 720p signaal geeft hetzelfde probleem, echter is er dan een optie "Mode selection" in het menu welke op "PC" stand te zetten is aanwezig. Als deze op PC gezet wordt is het probleem voor 720p opgelost. Echter bij 1080p is deze optie niet aanwezig. In de handleiding staat wel iets over een optie "native 1080, echter is deze in de tv nergens te vinden.

Nu snap ik niet helemaal wat er nou aan de hand is met het scherm. Ik mag toch aannemen dat ik een 1080p scherm ook met een 1080p signaal kan aansturen zonder de tv hier rare dingen mee gaat doen. Dat ik er nu een 720p signaal naar toe moet sturen wat die vervolgens moet upscalen is in mijn ogen gewoon zonde.

Iemand een idee toevallig?

Gebruikte pc
Videokaart: XFX Nvidia 6200A kaartje, met de laatste drivers
Kabel: 10meter fatsoenlijke DVI-hdmi kabel

[ Voor 4% gewijzigd door robbert op 20-09-2007 12:26 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

_DH schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 23:56:
[...]

Juist vanwege die overscan. Als je een PC aansluit, krijg je idd een 1:1 mapping van pixels. Als je een ander type 720p device aansluit met 3% overscan, kom je op 1366x768 uit.

Die marge is dus ingebouwd voor 720p, maar met je PC kan je de volledige resolutie gebruiken.
Waarom zegt Samsung dan dat het panel een resolutie heeft van 1366x768, en niet 1280x720 wat volgens jou correct zou zijn?

• Robbeke
volgens mij zegt DH dat het panel 1360x768 is maar dat de input (720P) 3% lager is in geval van HD-TV signaal.

• Initial G
  • Laatst online: 11:40

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Ik ken dit probleem al tijden. Heb zelf een LG 32inch. Het ligt aan hardwarebeperkingen in de TV. Via HDMI is er maar een beperkt aantal resoluties mogelijk.1280x720p en ietsje hoger (geen native)kan ook nog maar dan is de bandbreedte al snel vol. Dat 1920x1080i en andere interlaced resoluties wel werken, komt omdat die minder bandbreedte vreten dan 720p.

Over VGA (analoog) werkt alles wel inderdaad. Het is volgens mij gewoon bezuiniging.

Conclusie: je doet er niks aan :'( Ik heb hem ook op VGA aangesloten.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Robbeke schreef op donderdag 20 september 2007 @ 13:46:
volgens mij zegt DH dat het panel 1360x768 is maar dat de input (720P) 3% lager is in geval van HD-TV signaal.
Maar dat is helemaal onlogisch, dan zou je standaard underscan hebben (zwarte balken rondom).

• AlbertTCB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-12-2024

AlbertTCB

swing it baby

_DH schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 19:21:
[...]

Ik ben een techneut, ik lees geen handleidingen :+

Het beeld is zeker goed via de VGA inderdaad, daar klaag ik ook niet over. Ik wilde alleen weten of het mogelijk was om het via DVI aan de gang te krijgen :).

En het voordeel van PC via HDMI zou ook zijn dat je dan eindelijk de PIP functie kan gebruiken. Ik vind het nog steeds vreemd dat Samsung de PIP-functie beperkt heeft tot slechts een beperkt aantal bronnen (HDMI + willekeurig bron).

Eigenlijk net zo vreemd om PC-ingang te beperken tot VGA, en PC via DVI->HDMI onmogelijk te maken.

I'm just taking care of business

Anoniem: 152110

Heb hier ook lang last van gehad met mijn LG 32 inch (als 2e scherm, kabel DVI naar HDMI). Omdat ik een ati videokaart heb ben ik ooit aan de slag gegaan met Catalyst Control Center met erg goed resultaat. Kon ermee het beeld eenvoudig perfekt passend krijgen in juiste aspect-ratio in 720p,1080i. Heb ook met Ultamon 2 snelkoppelingen gemaakt, 720p om op de LG te surfen en 1080i om dvd's en HD te kijken. Hoe het kan weet ik niet maar de beeldkwaliteit is er zo veel op vooruitgegaan, ik blijf mij verbazen.

Overigens kon ik in eerste instantie niet zo goed uit de voeten met CCC omdat ik het niet begreep, maar na het aanzetten van balloontips en hooveren werd mij alles duidelijk. Het aanmaken van custom resoluties was toen erg gemakkelijk. Ook is het zo dat als ik op de LG Oke knop druk ook te zien krijg in welke stand de LG staat, 720p en 1080i. Hoe het kan weet ik niet omdat ik er niet zoveel sjoege van heb maar alles viel zo op z'n plaats.

Misschien is er voor NVidea kaarten ook iets dergelijks als CCC. ?

• Crackman
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Robbeke schreef op donderdag 20 september 2007 @ 10:30:
Schopje van dit oud topic omdat ik exact hetzelfde probleem heb.

ik krijg dit ook niet in orde op m'n samsung TV die native 1360x768 resolutie heeft. Het rare is dat dit, met dezelfde DVI naar HDMI kabel, wel gewerkt heeft. Het beeld was gewoon perfect.

Ik heb Vista opnieuw geinstalleerd en sindsdien zit ik in de problemen. Bij de vorige installatie gebruikte ik dezelfde driver en had ik hetzelfde probleem, maar van de één op de andere moment werktte het gewoon. Nu krijg ik het niet meer in orde.

Het probleem zit hem in het feit dat ik in Nvidia Control Panel de HDTV resolutie kan kiezen 576p, 720p en 1080i. Als ik hem op 720p zet en vervolgens de resolutie op 1360x768 zet, springt hij automatisch weer op 1080i omdat 768 > 720. In Windows detecteert hij de monitor als 'Generic PnP monitor". Is hier een andere driver voor? (Ook al geprobeerd met standard flatpanel 1360x768).

Iemand een idee? Dit moet gewoon opnieuw werkende te krijgen zijn
Je moet in het nvidia control panel, bij "change flatpanel scaling", de betreffende monitor op "use my displays built in scaling" zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247244

Is er verschil tussen de kwaliteit van beeld als het over VGA of DVI gaat? (merkbaar verschil)

Andere vraag: Ik heb ook een philips LCD tv, zonder Analoge (VGA) aansluiting. Momenteel met een HMDI naar DVI aansluiting, dit leverd resolutie problemen op. (niet hoger dan 1024 x 768 en af en toe 1280 x 720) IS het dan verstandig om HMDI naar DVI daar vervolgens een DVI naar VGA koppelstuk tussen te gooien om zo wel de maximale resolutie te kunnen gebruiken en ook geen last te hebben van het missen van deel van het scherm (die 3% / deel van taakbalk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Anoniem: 247244 schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 23:38:
Is er verschil tussen de kwaliteit van beeld als het over VGA of DVI gaat? (merkbaar verschil)

Andere vraag: Ik heb ook een philips LCD tv, zonder Analoge (VGA) aansluiting. Momenteel met een HMDI naar DVI aansluiting, dit leverd resolutie problemen op. (niet hoger dan 1024 x 768 en af en toe 1280 x 720) IS het dan verstandig om HMDI naar DVI daar vervolgens een DVI naar VGA koppelstuk tussen te gooien om zo wel de maximale resolutie te kunnen gebruiken en ook geen last te hebben van het missen van deel van het scherm (die 3% / deel van taakbalk)
Dus je wilt een VGA naar DVI converter? Succes met de zoektocht als vast. Die DVI naar VGA koppelstukken zijn om een analoog signaal te krijgen uit de videokaart en werken niet andersom.

Verschil tussen HDMI en VGA is trouwens echt miniem op dezelfde resolutie bij een LCD-TV is mijn ervaring, zit meer tussen de oren.

heb je wel component (3x tulp rood blauw groen), anders moet je daar eens naar kijken. Met bepaalde videokaarten kun je component aansluiting verwezenlijken en dan 1080P doorsturen.

[ Voor 11% gewijzigd door Dukey op 09-05-2008 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb op mijn TV wel een 3 tulp aansluiting Pr PB en Y, maar werkt het daar wel mee dan? (heet btw een Component aansluiting)
Dit is de aansluiting van me videokaart http://techreport.com/r.x/geforce-6800gs/6800gs-top2.jpg
Specificaties van mijn tv http://www.kieskeurig.nl/...CB7AC12572AA0041CB58.htm#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Anoniem: 247244 schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 18:57:
Ik heb op mijn TV wel een 3 tulp aansluiting Pr PB en Y, maar werkt het daar wel mee dan? (heet btw een Component aansluiting)
Dit is de aansluiting van me videokaart http://techreport.com/r.x/geforce-6800gs/6800gs-top2.jpg
Specificaties van mijn tv http://www.kieskeurig.nl/...CB7AC12572AA0041CB58.htm#
Dat is idd hetzelfde. Of dat werkt met jouw videokaart is een tweede. Ik zelf heb bij een Nvidia 8500GT een component kabel erbij gekregen. Je moet even kijken of jouw model videokaart (eventueel van andere fabrikant) ooit met zo'n kabel is geleverd. Zo ja dan kun je makkelijk zo'n kabel kopen en gebruiken. Je zou ook meteen kunnen proberen aangezien die dingen niet duur zijn. Of je koopt een andere, modernere videokaart die wat meer bied dan de 6800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dukey schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 06:42:
[...]

Dat is idd hetzelfde. Of dat werkt met jouw videokaart is een tweede. Ik zelf heb bij een Nvidia 8500GT een component kabel erbij gekregen. Je moet even kijken of jouw model videokaart (eventueel van andere fabrikant) ooit met zo'n kabel is geleverd. Zo ja dan kun je makkelijk zo'n kabel kopen en gebruiken. Je zou ook meteen kunnen proberen aangezien die dingen niet duur zijn. Of je koopt een andere, modernere videokaart die wat meer bied dan de 6800.
Ok dankje, Ik ga in eerste instantie 2 koppelstukje kopen om mijn tv op VGA te krijgen. En mijn beeldscherm op DVI. Mocht ik dan nog steeds problemen hebben breng ik of mijn tv terug of een component kabel. Videokaart kom wel als ik weer geld heb voor een compleet nieuw systeem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb vanmiddag een exact dezelfde kabel gehaald en nu doe mijn lcd tv het perfect als extended screen. Was gewoon een kwestie van alles proberen. Toch allen nog bedankt voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:15
Ik bezit een xbox 360 zonder HDMI (oudere type) en een MacBook Pro (dvi-d). Ik overweeg een 24" tft monitor (1920*1200) aan te schaffen om beide aparaten daar op aan te sluiten. Nu bestaan er dvd-i naar HDMI adapters. Kan ik deze adapter probleemloos gebruiken om de Macbook Pro op de hdmi-poort van de externe tft aan te sluiten? Oftewel, zijn er beperkingen met resoluties? Ik wil de xbox dan op de vga (d-sub) poort van de tft aansluiten. Is dit een redelijke oplossing of sla ik de plank nu mis? Ik heb al diverse fora doorgeworsteld maar weet het nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:15
Pierre_nr1 schreef op zondag 18 mei 2008 @ 21:03:
Ik bezit een xbox 360 zonder HDMI (oudere type) en een MacBook Pro (dvi-d). Ik overweeg een 24" tft monitor (1920*1200) aan te schaffen om beide aparaten daar op aan te sluiten. Nu bestaan er dvd-i naar HDMI adapters. Kan ik deze adapter probleemloos gebruiken om de Macbook Pro op de hdmi-poort van de externe tft aan te sluiten? Oftewel, zijn er beperkingen met resoluties? Ik wil de xbox dan op de vga (d-sub) poort van de tft aansluiten. Is dit een redelijke oplossing of sla ik de plank nu mis? Ik heb al diverse fora doorgeworsteld maar weet het nog steeds niet.
Ik bedoel dus DVI-D naar HDMI, typfoutje.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Pierre_nr1 schreef op zondag 18 mei 2008 @ 21:03:
Ten eerste kun je je berichten gewoon wijzigen middels een knopje.

Ten tweede: Dat ligt aan de TV of hij dat accepteert ja of te nee en of je 1:1 pixel mapping krijgt. Is het daarnaast mogelijk meerdere resoluties te kiezen op de MacBook en ook eventueel afwijkende refresh rates?

Pagina: 1