Hoofdcategorieën
Topicacties

DVI-->HDMI-->DVI-->VGA conversie

Pagina: 1 2 last

Reageer Nieuw Topic
f.k.a. GKLQuake
Reg. datum: 02 november 2000

Graag jullie hulp,

Ik heb een hometheater opstelling met HDTV waarop ik mijn PC via een DVI naar HDMI kabel heb aangesloten. Nu accepteert de HDTV hierover niet zijn native resolutie, dit doet ie wel over de VGA ingang en daarom wil ik de pc nu daarop aansluiten.
Geen probleem denk je misschien, koop gewoon een monitorkabel. Ik gebruik echter liever de HDMI kabel, aangezien ik met een andere kabel sowieso een groter gat moet maken in de muur, want de pc staat in een andere kamer.

is het mogelijk om HDMI te converteren met een femaleHDMI-DVImale convertor en dan een female DVI naar DSUBmale convertor? De stekkertjes bestaan en passen wel, maar is het gezien het signaal ook mogelijk?

C2D E8400 P5Q 4GB GEiL PC8500 HD4850 512MB Theatron Agrippa DTS PCI-TV X25-MG2 RW-NEC3520 XP-SP3Pro Online ADSL2+

Acties:

Door: Orion84
Frontpage Admin / Mod SF
Fotogenie(k)?

quote:
Initial G schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 18:29:
Graag jullie hulp,

Ik heb een hometheater opstelling met HDTV waarop ik mijn PC via een DVI naar HDMI kabel heb aangesloten. Nu accepteert de HDTV hierover niet zijn native resolutie, dit doet ie wel over de VGA ingang en daarom wil ik de pc nu daarop aansluiten.
Geen probleem denk je misschien, koop gewoon een monitorkabel. Ik gebruik echter liever de HDMI kabel, aangezien ik met een andere kabel sowieso een groter gat moet maken in de muur, want de pc staat in een andere kamer.

is het mogelijk om HDMI te converteren met een femaleHDMI-DVImale convertor en dan een female DVI naar DSUBmale convertor? De stekkertjes bestaan en passen wel, maar is het gezien het signaal ook mogelijk?
Nee.

Die convertors zijn namelijk puur verloopplugjes, die doen verder niks met het signaal.

Een DVI->VGA verloopje zorgt ervoor dat je het analoge signaal van een DVI-I poort over een VGA kabel kan sturen naar een apparaat met een analoge VGA aansluiting.

DVI->HDMI verloopje zorgt ervoor dat je het digitale signaal van een DVI aansluiting via een HDMI kabel naar een apparaat kan sturen met een digitale HDMI aansluiting.

Een digitaal signaal omzetten naar analoog, om vice versa gaat niet lukken met een dergelijke simpele connector.

Dus zodra jij vanaf je DVI-I poort (met analoog en digitaal signaal) met een DVI-> HDMI verloopstukje/-kabel naar HDMI bent gegaan heb je alleen nog een digitaal signaal over. Daar dan weer een HDMI->DVI verloopje opzetten geeft dus een DVI aansluiting waar alleen nog een digitaal signaal op staat. Daarna met DVI->VGA verloopje proberen om te zetten naar VGA geeft dan dus simpelweg geen signaal.

Orion84 wijzigde dit bericht 14-03-2007 18:38 (12%)

The problem with common sense is that it is not all that common. | Nikon D40 Powered

sinds 2001
Reg. datum: 24 februari 2001

Tip: gebruik een modulaire kabel, zodat je de connectoren er op kunt klikken zodra de kabel door de muur is gegaan.
Voor een voorbeeldje zie: http://www.datavis.com/cg...r=346083&merfnbr=2000
Vast ook wel op andere plekken te krijgen, maar dit was de eerste die ik kon vinden ;)
Edit: dit is de site van de betreffende fabrikant: http://rapidrun.com/

CyBeRSPiN wijzigde dit bericht 14-03-2007 18:44 (10%)

Nikon D80 | Nikon 18-70 3.5-4.5 | 50 1.8 | Tokina 12-24 4 | 100 2.8 macro | SB-600 lampje

f.k.a. GKLQuake

He jammer, bedankt voor de heldere antwoorden.

en toch vraag ik me af waar de DVIfemale naar VGAmale convertor (deze) dan goed voor is... (die voor aan de videokaart zijn anders namelijk DVI-male naar VGA female) Er zitten aders genoeg in een hdmi kabel, kunnen die dan niet net als de DVI uitgang een VGA signaal vervoeren?

http://www.cable4pc.com/jpg/dvi-806.jpg
http://www.cable4pc.com/jpg/all.jpg

Op den duur moet het muurtje er toch uit en komt mijn Ahanix Dvine kastje fijn bij mijn receiver staan, met VGA kabel :)

Initial G wijzigde dit bericht 14-03-2007 20:35 (22%)

C2D E8400 P5Q 4GB GEiL PC8500 HD4850 512MB Theatron Agrippa DTS PCI-TV X25-MG2 RW-NEC3520 XP-SP3Pro Online ADSL2+

Acties:

Frontpage Admin / Mod SF
Fotogenie(k)?

quote:
Initial G schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 20:02:
He jammer, bedankt voor de heldere antwoorden.

en toch vraag ik me af waar de DVIfemale naar VGAmale convertor (deze) dan goed voor is... (die voor aan de videokaart zijn anders namelijk DVI-male naar VGA female)
Geen idee. Inderdaad wel een apart ding :P
quote:
Er zitten aders genoeg in een hdmi kabel, kunnen die dan niet net als de DVI uitgang een VGA signaal vervoeren?

[afbeelding]
[afbeelding]

Op den duur moet het muurtje er toch uit en komt mijn Ahanix Dvine kastje fijn bij mijn receiver staan, met VGA kabel :)
Geen idee waar al die aders van HDMI precies voor zijn, maar bedenk wel dat HDMI ook (surround) audio kan transporteren. Dus waarschijnlijk zijn er daardoor wat meer draadjes dan je zou verwachten?

The problem with common sense is that it is not all that common. | Nikon D40 Powered

f.k.a. GKLQuake

hmmz, alle DVI-HDMI kabels en convertors die ik kan vinden zijn met DVI-D (18+1 pin) aansluitingen, dus zonder de 4 pinnetjes extra van DVI-I en DVI-A (pin-out DVI). Hdmi kabels hebben ook maar 18+1 pinnetjes. Gaat dus idd niet lukken.

Initial G wijzigde dit bericht 15-03-2007 00:27 (56%)

A State of Trance

@ Initial G:
Die verloopstekker in de link die je gaf is voor als je een DVI-I kabel vanaf je PC naar je monitor of LCD-TV hebt lopen, maar toch analoog aan wilt sluiten. Dan prik je die stekker in je scherm en daar weer de DVI-I kabel erin.

HDMI heeft zoals gezegt geen analoge beeldsignalen. Daar zit het probleem bij jou dus. Je kan nooit dmv een simpele verloopstekker van DVI-D naar VGA.
Aangezien je een DVI->HDMI kabel gebruikt, zit er geen analoge signaal meer in je kabel. Je kan nog wel van HDMI -> DVI-D.

Intel Core 2 Duo E4300 @ 2700MHz | Asus P5B-E Plus | 2x1GB PC6400 | GeForce 6800GT | Maxtor 200GB & 250GB SATA

[DPC]Team Grazzie
Reg. datum: 01 april 2005

quote:
Initial G schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 18:29:
Graag jullie hulp,

Zonder te kijken naar de stekkers.

Ik heb hier nu een Bravia 32V2500 staan met standaard 1368*720 resolutie. Via DVI-> HDMI accepteerd hij de resolutie 1368*720 ook niet voor DVI. Wat wel werkte (maar daar moet je gewoon even mee testen) was de resolutie 1152x648. Waarom? Ik heb geen flauw idee |:( . Ik zag het ook toevallig in mijn scherm erbij komen als resolutie en die pakte hij.

Daarnaast moet ik mijn ATI drivers even upgraden zodat in CCC HDTV ondersteuning zichtbaar werd. Maar het signaal wordt nu netjes herkend (hij geeft aan 720P terwijl dat dus in werkelijkheid lager is) en mijn films worden zonder problemen op mijn TV vanaf mijn PC getoond met DVI->HDMI.

Hopelijk heb je hier iets aan. Hoef je ook niet met verschillende kabels/stekkers te werken.

......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee...... | Boinc FAQ | SETI FAQ

A State of Trance

quote:
Black Piet schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 01:02:
[...]
Ik heb hier nu een Bravia 32V2500 staan met standaard 1368*720 resolutie. Via DVI-> HDMI accepteerd hij de resolutie 1368*720 ook niet voor DVI. Wat wel werkte (maar daar moet je gewoon even mee testen) was de resolutie 1152x648. Waarom? Ik heb geen flauw idee |:( . Ik zag het ook toevallig in mijn scherm erbij komen als resolutie en die pakte hij.
Het probleem is alleen dat je niet op je native resolutie van je TV draait. Voor films niet zo erg, maar voor tekst absoluut niet prettig. De TS wilt graag op de native resolutie draaien.

Intel Core 2 Duo E4300 @ 2700MHz | Asus P5B-E Plus | 2x1GB PC6400 | GeForce 6800GT | Maxtor 200GB & 250GB SATA

f.k.a. GKLQuake

quote:
Black Piet schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 01:02:
[...]

Zonder te kijken naar de stekkers.

Daarnaast moet ik mijn ATI drivers even upgraden zodat in CCC HDTV ondersteuning zichtbaar werd. Maar het signaal wordt nu netjes herkend (hij geeft aan 720P terwijl dat dus in werkelijkheid lager is) en mijn films worden zonder problemen op mijn TV vanaf mijn PC getoond met DVI->HDMI.

Hopelijk heb je hier iets aan. Hoef je ook niet met verschillende kabels/stekkers te werken.
Die limitering zit in de hardware van de veel HDready HDTV's, die trekken over hdmi maar een bepaalde bandbreedte waarin 1280x720p nog net mooi gaat, maar 1080i of alle resoluties daartussen kunnen niet meer @50/60Hz worden weergegeven, wel nog net @30Hz.

Over de VGA zit die limitering er niet in en wordt alles heel mooi beeldvullend.

Acties:

Frontpage Admin / Mod SF
Fotogenie(k)?

quote:
Initial G schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 10:29:
[...]

Die limitering zit in de hardware van de veel HDready HDTV's, die trekken over hdmi maar een bepaalde bandbreedte waarin 1280x720p nog net mooi gaat, maar 1080i of alle resoluties daartussen kunnen niet meer @50/60Hz worden weergegeven, wel nog net @30Hz.

Over de VGA zit die limitering er niet in en wordt alles heel mooi beeldvullend.
Misschien is het dan een optie om 1280x720p uit te sturen en de TV zo in te stellen dat ie dat niet stretcht, maar gewoon hele smalle zwarte randjes geeft?

f.k.a. GKLQuake

quote:
Orion84 schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 10:46:
[...]

Misschien is het dan een optie om 1280x720p uit te sturen en de TV zo in te stellen dat ie dat niet stretcht, maar gewoon hele smalle zwarte randjes geeft?
1280x720 doet ie ook prima, staat ie ook altijd op, maar met tamelijk veel overscan wat je niet kunt corrigeren.

Reg. datum: 27 februari 2003

Zoals al eerder in dit topic gezegd: je kan niet zomaar van DVI naar VGA gaan. Ik liep hier ook tegenaan met mijn Barco Graphics 1208s/2 CRT projector. De oplossing was in mijn geval een transcoder te kopen. Zo'n kastje, wat een DVI of Component signaal omzet naar VGA, is vaak ook HDCP compliant. Handig om niet-HDCP compliant weergevers aan te sluiten op modere(re) apparatuur.

Mijn kastje, een zgn. 'Moomebox', is overigens een professioneel stukje huisvlijt uit Taiwan. Voor meer info zie deze website: http://221.169.10.62

Pentax K-7 Pentax *ist DS AF360FGZ F28/2.8 F50/1.4 F50/1.7 F50/2.8macro F100/2.8macro F135/2.8 F*300/4.5 FA77/1.8 Limited Sigma10-20 4-5.6 EX DG Sigma500/4.5 APO EX en een miljoen M42 primes...

Reg. datum: 20 juli 2006

Ik heb de 37PV60EH. Resolutie is 1024x720. Momenteel heb ik mijn PC er op aangesloten via VGA (Gefoce 6800) maar zoals verwacht zijn filmpjes etc perfect maar is surfen, tekstwerken etc een pain in the ass.

Zou ik op dit vlak kwaliteitsverbetering kunnen verwachten als ik een DVI naar HDMI kabel zou gebruiken?

quote:
ValsSpeler schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 13:46:
Ik heb de 37PV60EH. Resolutie is 1024x720. Momenteel heb ik mijn PC er op aangesloten via VGA (Gefoce 6800) maar zoals verwacht zijn filmpjes etc perfect maar is surfen, tekstwerken etc een pain in the ass.

Zou ik op dit vlak kwaliteitsverbetering kunnen verwachten als ik een DVI naar HDMI kabel zou gebruiken?
Waarom is het een pain in the ass? Stuur je het scherm over VGA wel met de native resolutie aan?

Pentax K-7 Pentax *ist DS AF360FGZ F28/2.8 F50/1.4 F50/1.7 F50/2.8macro F100/2.8macro F135/2.8 F*300/4.5 FA77/1.8 Limited Sigma10-20 4-5.6 EX DG Sigma500/4.5 APO EX en een miljoen M42 primes...

De letters zijn heel moeilijk te lezen. Ik heb de resolutie ingesteld op 1280x720. Dit is de resolutie die het dichtste bij de nativie resolutie van 1024x720 van mijn plasma ligt.

Ik bedenk me nu ineens dat ik dmv een programma als reforce misschien ook wel 1024x720 zou kunnen unlocken maar dan zou ik hoogstens van de balken die ik nu boven en beneden mijn beeld heb afkomen toch? Het lijkt me niet dat het beeld daardoor scherper gaat worden. Komt het niet gewoon dat een plasma van 37inch gewoon niet zo geschikt is voor PC zaken zoals office, surfen en door mappen navigeren? Dus door de lagere resolutie en de zachtere kleuren?

Reg. datum: 13 februari 2007

Ik heb een dvi-vga kabel tussen mn laptop en tv hangen (met een dvi-vga verloopje) En ik heb dan de native resolutie van 1366x768. Kan dat ook aan de drivers of OS (bij mij Vista) liggen?

Trapped in a mau5trap.

quote:
ValsSpeler schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 16:13:
Ik bedenk me nu ineens dat ik dmv een programma als reforce misschien ook wel 1024x720 zou kunnen unlocken maar dan zou ik hoogstens van de balken die ik nu boven en beneden mijn beeld heb afkomen toch? Het lijkt me niet dat het beeld daardoor scherper gaat worden.
Je bedoelt waarschijnlijk Powerstrip. Zeker weten dat het scherper gaat worden, want je stuurt je scherm dan met de native resolutie aan. D.w.z. 1 pixel van je desktop is ook 1 pixel op het scherm. Alle andere resoluties veroorzaken een onscherpte, net zoals bij een TFT scherm die je niet native aanstuurt.

Ik bedoelde Reforce, een programma waarmee ik mijn refresh rate echt kon locken op bepaalde resoluties en nog wat andere dingen. Maar dat is niets vergeleken met dit powerstrip. Ik heb het geinstalleerd en het beeld is nu perfect!!!

Heel erg bedankt Spotmatic!!

Reg. datum: 13 december 2005

vraagje:

sinds kort ben ik de trotse bezitter van een ps3. DEze wil graag op mijn beamer aansluiten ( SHARP XR10S ).
Op zich gaat dat prima, maar kan ik zover nog niet genieten van de door ps3 ondersteunde HD beelden.
Ik draai nu alles via de composite ingang van de beamer ( het gele kabeltje van de AV uitgaande vd ps3 ) en dat werkt prima.

Mijn beamer heeft geen HDMI ingang, wel een RGB ingang, S-video ingang en een D-sub ( composite ) ingang.

De maximale resolutie die deze beamer aankan is 1280x1024. Qua resolutie zou het dus wel moeten lukken.
Verder heb ik dit getest met mijn laptop en heb ik de HD film "superspeedway "bekeken op de beamer. Deze film gebruikt maximaal 78oi. aan beeldlijnen.
Op de beamer zag dit er werkelijk superstrak uit.
Nu dacht ik dus dat dit ook op via de ps3 zou moeten lukken.

Kunnen jullie hierin advies geven?

Ik begreep na het lezen dat het uitgaande signaal van de ps3 via de HDMI uitgang digitaal is. Echter is de aansluiting op de beamer RGB, ofterwijl analoog. Hoe kan het dan dat ik via de laptop wel 780i voorgeschoteld krijg?

Mijn constructie zou er dan alsvolgt uit moeten zien:

ps3-> hdmi->dvi->rgb ->beamer

heb je hier een converter voor nodig, en zo ja, wat kosten die dingen grofweg?

dank alvast voor alle hulp!

groet

Jeroen

Acties:

Frontpage Admin / Mod SF
Fotogenie(k)?

kan die PS3 niet gewoon Component (dat bedoel je met RGB gok ik?) ofzo uitsturen via een speciale kabel ofzo?

HDMI naar RGB of VGA converteren gaat iig niet zomaar lukken, misschien dat er speciale apparaten voor zijn, maar met verloopkabeltjes ofzo kom je er in elk geval niet.

Volgens de startpost van het PS3 als mediacenter topic zou dat dus inderdaad moeten kunnen?

En na nog wat zoekwerk kom ik dan dus bij zo'n kabel uit: http://www.logic3.be/details.asp?id=600

Die ze onder andere bij 4Launch verkopen.

Of die van Sony zelf: http://nl.playstation.com...49429/Component-AV-kabel/

Was dat nou zo moeilijk? Ik gok dat dat zelfs in de handleiding staat :+

Orion84 wijzigde dit bericht 22-01-2008 20:55 (55%)

quote:
Orion84 schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 20:45:

HDMI naar RGB of VGA converteren gaat iig niet zomaar lukken, misschien dat er speciale apparaten voor zijn, maar met verloopkabeltjes ofzo kom je er in elk geval niet.

En na nog wat zoekwerk kom ik dan dus bij zo'n kabel uit: http://www.logic3.be/details.asp?id=600

Die ze onder andere bij 4Launch verkopen.

Of die van Sony zelf: http://nl.playstation.com...49429/Component-AV-kabel/

Was dat nou zo moeilijk? Ik gok dat dat zelfs in de handleiding staat :+
Orion, dank voor je hulp, maar dat zijn allemaal AV kabels. Hiermee gebruik je dus de AV uitgang van de PS3, en niet de HDMI uitgang. De AV ondersteund maximaal 575p , en niet zoals HDMI 780i, of 1080p.

Ingangen video
1 x Composite video
1 x S-video
1 x Component video

Back-up tiems now?
Reg. datum: 09 november 2005

De PS3 ondersteund geen HD signalen over component? Dat lijkt mij zeer sterk. Aangezien bij de link van Orion84 er zelfs bijstaat dat hij HD doet op een PS3. Dus de oplossing is zeer simpel ;).
quote:
De kabel ondersteunt afspelen in standaard definitie (SD, 576p) voor PlayStation 2 en PLAYSTATION 3 en in high definition (HD, t/m 1080p) voor PLAYSTATION 3.
En met 780i bedoel je waarschijnlijk 720p. 780i is geen standaard ;).

Koeitje wijzigde dit bericht 22-01-2008 22:05 (49%)

The fate of all mankind I see is in the hands of fools.
Last.fm

quote:
Koeitje schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 22:03:
De PS3 ondersteund geen HD signalen over component? Dat lijkt mij zeer sterk. Aangezien bij de link van Orion84 er zelfs bijstaat dat hij HD doet op een PS3. Dus de oplossing is zeer simpel ;).

[...]

En met 780i bedoel je waarschijnlijk 720p. 780i is geen standaard ;).
dan moet ik wel een component aansluiting op mijn beamer hebben, en die is er wel, alleen maar via een S-video ingang.. Dus maximaal 480i of p.
En aangezien ik nu de composite uitgang gebruik kom ik dus nooit aan bv 780p.

Maar ik heb op zich de oplossing al gevonden, al is die niet goedkoop.
In combinatie met een HDMI kabel en de converter ( HDfury ) ben ik al gauw ¤ 130 kwijt.

kijk hier maar:

www.hdfury.nl

Acties:

Frontpage Admin / Mod SF
Fotogenie(k)?

Je had het over een RGB aansluiting op de beamer, wat bedoelde je daar dan precies mee? Want ik heb ff aangenomen dat dat dus een Component (YPbPr) aansluiting was (aangezien die een rode, blauwe en groene tulp heeft en dus vaak RGB genoemd wordt). Of is die RGB vergelijkbaar met RGB over scart?

In dat geval zul je inderdaad alleen via die VGA aansluiting de volle resolutie van die beamer kunnen benutten en heb je dus een converter nodig. Dat ding van hdfury lijkt me inderdaad geschikt daarvoor ja :)

Pagina: 1 2 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2010 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2009