Initial G schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 18:29:
Graag jullie hulp,
Ik heb een hometheater opstelling met HDTV waarop ik mijn PC via een DVI naar HDMI kabel heb aangesloten. Nu accepteert de HDTV hierover niet zijn native resolutie, dit doet ie wel over de VGA ingang en daarom wil ik de pc nu daarop aansluiten.
Geen probleem denk je misschien, koop gewoon een monitorkabel. Ik gebruik echter liever de HDMI kabel, aangezien ik met een andere kabel sowieso een groter gat moet maken in de muur, want de pc staat in een andere kamer.
is het mogelijk om HDMI te converteren met een femaleHDMI-DVImale convertor en dan een female DVI naar DSUBmale convertor?
De stekkertjes bestaan en passen wel, maar is het gezien het signaal ook mogelijk?
Ik lees nergens wat voor tv je nu precies hebt en dat is toch wel heel belangrijk!
Dat de tv de native reso niet pakt over hdmi is helemaal niet erg en waarschijnlijk geeft dit het beste beeld!
Ik heb hier 2 Panasonic plasma's staan, eentje met 1366x768 en een van 1024x768 reso.
Echter pakt een Pana plasma (en veel hdtv's) alleen de hd reso over hdmi van 1280x720 en 1920x1080, dus de 720p en 1080p.
Andere resoluties worden niet geaccepteerd. De tv's en de scalers zijn hier natuurlijk speciaal op berekend en levert aansluiting met hdmi tòch het mooiste beeld op.
En als je een ps3 of xbox aansluit, dan is het beeld wanneer deze op 1080p staat vaak mooier dan dat die op 720p staat. Waarschijnlijk sturen de consoles dan gewoonweg een mooier beeld uit en dan is aansluiting met hdmi dus juist gewenst.
De overscan heb ik op de ene plasma (50 inch met 1366x768) voor een gedeelte eruit gehaald in het service menu. Bij aansluiting met een pc moet je dan de overscan compenseren en dit doe je in de instellingen van je videokaart. Anders worden je letters niet scherp en valt je taakbalk net buiten beeld.
Bij Nvidia doe je dat zo:
-zet eerst de resolutie op 1280x720
-klik met rechter muisknop op bureaublad
-bij Nvidia control panel dubbelklik je op Video en Televisie
-onder Televisie klik je op "het formaat van het hdtv-bureaublad wijzigen. (deze optie verschijnt alleen als je de tv aan de pc hebt aangesloten via dvi-hdmi).
Even later verschijnt een venster met een horizontale en een vertikale schuifbalk en daarmee rek en vooral krimp je het formaat van je pcbeeld en dus ook je bureaublad.
Nu kan je dit aanpassen zodat alles er precies oppast.
Bij nieuwere hdready tv's kan je de overscan via het menu van de tv gewoon uitzetten.
Nogmaals: mijn beide plasma's staan op een input van 1080p over hdmi en dat levert met xbox gaming en blu-rays kijken op de ps3, een geweldig mooi beeld op!
Daar kan echt geen vga tegenop.
Je kunt gewoon een dvi-hdmi kabel gebruiken en dan 1920x1080 draaien, geen enkel probleem. Samsung full hdtv's zijn er zelfs om bekend dat deze vaak 1080p over zowel hdmi, vga en componenten accepteren.
Samsungs zijn vaak wèl weer kieskeurig wat betreft het merk kabel, sommige kabels accepteert die niet.
Ook moet je meestal 1 bepaalde hdmi input gebruiken van de tv wanneer je een pc aansluit mbv dvi-hdmi en meestal is dit de hdmi2 ingang.
[
Voor 16% gewijzigd door
Ferry34 op 29-03-2009 00:11
]