DVI-->HDMI-->DVI-->VGA conversie

Pagina: 1
Acties:
  • 43.469 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:41

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Topicstarter
Graag jullie hulp,

Ik heb een hometheater opstelling met HDTV waarop ik mijn PC via een DVI naar HDMI kabel heb aangesloten. Nu accepteert de HDTV hierover niet zijn native resolutie, dit doet ie wel over de VGA ingang en daarom wil ik de pc nu daarop aansluiten.
Geen probleem denk je misschien, koop gewoon een monitorkabel. Ik gebruik echter liever de HDMI kabel, aangezien ik met een andere kabel sowieso een groter gat moet maken in de muur, want de pc staat in een andere kamer.

is het mogelijk om HDMI te converteren met een femaleHDMI-DVImale convertor en dan een female DVI naar DSUBmale convertor? De stekkertjes bestaan en passen wel, maar is het gezien het signaal ook mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Initial G schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 18:29:
Graag jullie hulp,

Ik heb een hometheater opstelling met HDTV waarop ik mijn PC via een DVI naar HDMI kabel heb aangesloten. Nu accepteert de HDTV hierover niet zijn native resolutie, dit doet ie wel over de VGA ingang en daarom wil ik de pc nu daarop aansluiten.
Geen probleem denk je misschien, koop gewoon een monitorkabel. Ik gebruik echter liever de HDMI kabel, aangezien ik met een andere kabel sowieso een groter gat moet maken in de muur, want de pc staat in een andere kamer.

is het mogelijk om HDMI te converteren met een femaleHDMI-DVImale convertor en dan een female DVI naar DSUBmale convertor? De stekkertjes bestaan en passen wel, maar is het gezien het signaal ook mogelijk?
Nee.

Die convertors zijn namelijk puur verloopplugjes, die doen verder niks met het signaal.

Een DVI->VGA verloopje zorgt ervoor dat je het analoge signaal van een DVI-I poort over een VGA kabel kan sturen naar een apparaat met een analoge VGA aansluiting.

DVI->HDMI verloopje zorgt ervoor dat je het digitale signaal van een DVI aansluiting via een HDMI kabel naar een apparaat kan sturen met een digitale HDMI aansluiting.

Een digitaal signaal omzetten naar analoog, om vice versa gaat niet lukken met een dergelijke simpele connector.

Dus zodra jij vanaf je DVI-I poort (met analoog en digitaal signaal) met een DVI-> HDMI verloopstukje/-kabel naar HDMI bent gegaan heb je alleen nog een digitaal signaal over. Daar dan weer een HDMI->DVI verloopje opzetten geeft dus een DVI aansluiting waar alleen nog een digitaal signaal op staat. Daarna met DVI->VGA verloopje proberen om te zetten naar VGA geeft dan dus simpelweg geen signaal.

[ Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 14-03-2007 18:38 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Tip: gebruik een modulaire kabel, zodat je de connectoren er op kunt klikken zodra de kabel door de muur is gegaan.
Voor een voorbeeldje zie: http://www.datavis.com/cg...rfnbr=346083&merfnbr=2000
Vast ook wel op andere plekken te krijgen, maar dit was de eerste die ik kon vinden ;)
Edit: dit is de site van de betreffende fabrikant: http://rapidrun.com/

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-03-2007 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Topicstarter
He jammer, bedankt voor de heldere antwoorden.

en toch vraag ik me af waar de DVIfemale naar VGAmale convertor (deze) dan goed voor is... (die voor aan de videokaart zijn anders namelijk DVI-male naar VGA female) Er zitten aders genoeg in een hdmi kabel, kunnen die dan niet net als de DVI uitgang een VGA signaal vervoeren?

Afbeeldingslocatie: http://www.cable4pc.com/jpg/dvi-806.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.cable4pc.com/jpg/all.jpg

Op den duur moet het muurtje er toch uit en komt mijn Ahanix Dvine kastje fijn bij mijn receiver staan, met VGA kabel :)

[ Voor 22% gewijzigd door Initial G op 14-03-2007 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Initial G schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 20:02:
He jammer, bedankt voor de heldere antwoorden.

en toch vraag ik me af waar de DVIfemale naar VGAmale convertor (deze) dan goed voor is... (die voor aan de videokaart zijn anders namelijk DVI-male naar VGA female)
Geen idee. Inderdaad wel een apart ding :P
Er zitten aders genoeg in een hdmi kabel, kunnen die dan niet net als de DVI uitgang een VGA signaal vervoeren?

[afbeelding]
[afbeelding]

Op den duur moet het muurtje er toch uit en komt mijn Ahanix Dvine kastje fijn bij mijn receiver staan, met VGA kabel :)
Geen idee waar al die aders van HDMI precies voor zijn, maar bedenk wel dat HDMI ook (surround) audio kan transporteren. Dus waarschijnlijk zijn er daardoor wat meer draadjes dan je zou verwachten?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Topicstarter
hmmz, alle DVI-HDMI kabels en convertors die ik kan vinden zijn met DVI-D (18+1 pin) aansluitingen, dus zonder de 4 pinnetjes extra van DVI-I en DVI-A (pin-out DVI). Hdmi kabels hebben ook maar 18+1 pinnetjes. Gaat dus idd niet lukken.

[ Voor 56% gewijzigd door Initial G op 15-03-2007 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:08
@ Initial G:
Die verloopstekker in de link die je gaf is voor als je een DVI-I kabel vanaf je PC naar je monitor of LCD-TV hebt lopen, maar toch analoog aan wilt sluiten. Dan prik je die stekker in je scherm en daar weer de DVI-I kabel erin.

HDMI heeft zoals gezegt geen analoge beeldsignalen. Daar zit het probleem bij jou dus. Je kan nooit dmv een simpele verloopstekker van DVI-D naar VGA.
Aangezien je een DVI->HDMI kabel gebruikt, zit er geen analoge signaal meer in je kabel. Je kan nog wel van HDMI -> DVI-D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Graag jullie hulp,

Zonder te kijken naar de stekkers.

Ik heb hier nu een Bravia 32V2500 staan met standaard 1368*720 resolutie. Via DVI-> HDMI accepteerd hij de resolutie 1368*720 ook niet voor DVI. Wat wel werkte (maar daar moet je gewoon even mee testen) was de resolutie 1152x648. Waarom? Ik heb geen flauw idee |:( . Ik zag het ook toevallig in mijn scherm erbij komen als resolutie en die pakte hij.

Daarnaast moet ik mijn ATI drivers even upgraden zodat in CCC HDTV ondersteuning zichtbaar werd. Maar het signaal wordt nu netjes herkend (hij geeft aan 720P terwijl dat dus in werkelijkheid lager is) en mijn films worden zonder problemen op mijn TV vanaf mijn PC getoond met DVI->HDMI.

Hopelijk heb je hier iets aan. Hoef je ook niet met verschillende kabels/stekkers te werken.

Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:08
Black Piet schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 01:02:
[...]
Ik heb hier nu een Bravia 32V2500 staan met standaard 1368*720 resolutie. Via DVI-> HDMI accepteerd hij de resolutie 1368*720 ook niet voor DVI. Wat wel werkte (maar daar moet je gewoon even mee testen) was de resolutie 1152x648. Waarom? Ik heb geen flauw idee |:( . Ik zag het ook toevallig in mijn scherm erbij komen als resolutie en die pakte hij.
Het probleem is alleen dat je niet op je native resolutie van je TV draait. Voor films niet zo erg, maar voor tekst absoluut niet prettig. De TS wilt graag op de native resolutie draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Topicstarter
Black Piet schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 01:02:
[...]

Zonder te kijken naar de stekkers.

Daarnaast moet ik mijn ATI drivers even upgraden zodat in CCC HDTV ondersteuning zichtbaar werd. Maar het signaal wordt nu netjes herkend (hij geeft aan 720P terwijl dat dus in werkelijkheid lager is) en mijn films worden zonder problemen op mijn TV vanaf mijn PC getoond met DVI->HDMI.

Hopelijk heb je hier iets aan. Hoef je ook niet met verschillende kabels/stekkers te werken.
Die limitering zit in de hardware van de veel HDready HDTV's, die trekken over hdmi maar een bepaalde bandbreedte waarin 1280x720p nog net mooi gaat, maar 1080i of alle resoluties daartussen kunnen niet meer @50/60Hz worden weergegeven, wel nog net @30Hz.

Over de VGA zit die limitering er niet in en wordt alles heel mooi beeldvullend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Initial G schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 10:29:
[...]

Die limitering zit in de hardware van de veel HDready HDTV's, die trekken over hdmi maar een bepaalde bandbreedte waarin 1280x720p nog net mooi gaat, maar 1080i of alle resoluties daartussen kunnen niet meer @50/60Hz worden weergegeven, wel nog net @30Hz.

Over de VGA zit die limitering er niet in en wordt alles heel mooi beeldvullend.
Misschien is het dan een optie om 1280x720p uit te sturen en de TV zo in te stellen dat ie dat niet stretcht, maar gewoon hele smalle zwarte randjes geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Topicstarter
Orion84 schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 10:46:
[...]

Misschien is het dan een optie om 1280x720p uit te sturen en de TV zo in te stellen dat ie dat niet stretcht, maar gewoon hele smalle zwarte randjes geeft?
1280x720 doet ie ook prima, staat ie ook altijd op, maar met tamelijk veel overscan wat je niet kunt corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:04

Spotmatic

Ken sent me

Zoals al eerder in dit topic gezegd: je kan niet zomaar van DVI naar VGA gaan. Ik liep hier ook tegenaan met mijn Barco Graphics 1208s/2 CRT projector. De oplossing was in mijn geval een transcoder te kopen. Zo'n kastje, wat een DVI of Component signaal omzet naar VGA, is vaak ook HDCP compliant. Handig om niet-HDCP compliant weergevers aan te sluiten op modere(re) apparatuur.

Mijn kastje, een zgn. 'Moomebox', is overigens een professioneel stukje huisvlijt uit Taiwan. Voor meer info zie deze website: http://221.169.10.62

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de 37PV60EH. Resolutie is 1024x720. Momenteel heb ik mijn PC er op aangesloten via VGA (Gefoce 6800) maar zoals verwacht zijn filmpjes etc perfect maar is surfen, tekstwerken etc een pain in the ass.

Zou ik op dit vlak kwaliteitsverbetering kunnen verwachten als ik een DVI naar HDMI kabel zou gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 13:46:
Ik heb de 37PV60EH. Resolutie is 1024x720. Momenteel heb ik mijn PC er op aangesloten via VGA (Gefoce 6800) maar zoals verwacht zijn filmpjes etc perfect maar is surfen, tekstwerken etc een pain in the ass.

Zou ik op dit vlak kwaliteitsverbetering kunnen verwachten als ik een DVI naar HDMI kabel zou gebruiken?
Waarom is het een pain in the ass? Stuur je het scherm over VGA wel met de native resolutie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De letters zijn heel moeilijk te lezen. Ik heb de resolutie ingesteld op 1280x720. Dit is de resolutie die het dichtste bij de nativie resolutie van 1024x720 van mijn plasma ligt.

Ik bedenk me nu ineens dat ik dmv een programma als reforce misschien ook wel 1024x720 zou kunnen unlocken maar dan zou ik hoogstens van de balken die ik nu boven en beneden mijn beeld heb afkomen toch? Het lijkt me niet dat het beeld daardoor scherper gaat worden. Komt het niet gewoon dat een plasma van 37inch gewoon niet zo geschikt is voor PC zaken zoals office, surfen en door mappen navigeren? Dus door de lagere resolutie en de zachtere kleuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irminsul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 16:13
Ik heb een dvi-vga kabel tussen mn laptop en tv hangen (met een dvi-vga verloopje) En ik heb dan de native resolutie van 1366x768. Kan dat ook aan de drivers of OS (bij mij Vista) liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 16:13:
Ik bedenk me nu ineens dat ik dmv een programma als reforce misschien ook wel 1024x720 zou kunnen unlocken maar dan zou ik hoogstens van de balken die ik nu boven en beneden mijn beeld heb afkomen toch? Het lijkt me niet dat het beeld daardoor scherper gaat worden.
Je bedoelt waarschijnlijk Powerstrip. Zeker weten dat het scherper gaat worden, want je stuurt je scherm dan met de native resolutie aan. D.w.z. 1 pixel van je desktop is ook 1 pixel op het scherm. Alle andere resoluties veroorzaken een onscherpte, net zoals bij een TFT scherm die je niet native aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bedoelde Reforce, een programma waarmee ik mijn refresh rate echt kon locken op bepaalde resoluties en nog wat andere dingen. Maar dat is niets vergeleken met dit powerstrip. Ik heb het geinstalleerd en het beeld is nu perfect!!!

Heel erg bedankt Spotmatic!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vraagje:

sinds kort ben ik de trotse bezitter van een ps3. DEze wil graag op mijn beamer aansluiten ( SHARP XR10S ).
Op zich gaat dat prima, maar kan ik zover nog niet genieten van de door ps3 ondersteunde HD beelden.
Ik draai nu alles via de composite ingang van de beamer ( het gele kabeltje van de AV uitgaande vd ps3 ) en dat werkt prima.

Mijn beamer heeft geen HDMI ingang, wel een RGB ingang, S-video ingang en een D-sub ( composite ) ingang.

De maximale resolutie die deze beamer aankan is 1280x1024. Qua resolutie zou het dus wel moeten lukken.
Verder heb ik dit getest met mijn laptop en heb ik de HD film "superspeedway "bekeken op de beamer. Deze film gebruikt maximaal 78oi. aan beeldlijnen.
Op de beamer zag dit er werkelijk superstrak uit.
Nu dacht ik dus dat dit ook op via de ps3 zou moeten lukken.

Kunnen jullie hierin advies geven?

Ik begreep na het lezen dat het uitgaande signaal van de ps3 via de HDMI uitgang digitaal is. Echter is de aansluiting op de beamer RGB, ofterwijl analoog. Hoe kan het dan dat ik via de laptop wel 780i voorgeschoteld krijg?

Mijn constructie zou er dan alsvolgt uit moeten zien:

ps3-> hdmi->dvi->rgb ->beamer

heb je hier een converter voor nodig, en zo ja, wat kosten die dingen grofweg?

dank alvast voor alle hulp!

groet

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

kan die PS3 niet gewoon Component (dat bedoel je met RGB gok ik?) ofzo uitsturen via een speciale kabel ofzo?

HDMI naar RGB of VGA converteren gaat iig niet zomaar lukken, misschien dat er speciale apparaten voor zijn, maar met verloopkabeltjes ofzo kom je er in elk geval niet.

Volgens de startpost van het PS3 als mediacenter topic zou dat dus inderdaad moeten kunnen?

En na nog wat zoekwerk kom ik dan dus bij zo'n kabel uit: http://www.logic3.be/details.asp?id=600

Die ze onder andere bij 4Launch verkopen.

Of die van Sony zelf: http://nl.playstation.com...49429/Component-AV-kabel/

Was dat nou zo moeilijk? Ik gok dat dat zelfs in de handleiding staat :+

[ Voor 55% gewijzigd door Orion84 op 22-01-2008 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Orion84 schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 20:45:

HDMI naar RGB of VGA converteren gaat iig niet zomaar lukken, misschien dat er speciale apparaten voor zijn, maar met verloopkabeltjes ofzo kom je er in elk geval niet.

En na nog wat zoekwerk kom ik dan dus bij zo'n kabel uit: http://www.logic3.be/details.asp?id=600

Die ze onder andere bij 4Launch verkopen.

Of die van Sony zelf: http://nl.playstation.com...49429/Component-AV-kabel/

Was dat nou zo moeilijk? Ik gok dat dat zelfs in de handleiding staat :+
Orion, dank voor je hulp, maar dat zijn allemaal AV kabels. Hiermee gebruik je dus de AV uitgang van de PS3, en niet de HDMI uitgang. De AV ondersteund maximaal 575p , en niet zoals HDMI 780i, of 1080p.

Ingangen video
1 x Composite video
1 x S-video
1 x Component video

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De PS3 ondersteund geen HD signalen over component? Dat lijkt mij zeer sterk. Aangezien bij de link van Orion84 er zelfs bijstaat dat hij HD doet op een PS3. Dus de oplossing is zeer simpel ;).
De kabel ondersteunt afspelen in standaard definitie (SD, 576p) voor PlayStation 2 en PLAYSTATION 3 en in high definition (HD, t/m 1080p) voor PLAYSTATION 3.
En met 780i bedoel je waarschijnlijk 720p. 780i is geen standaard ;).

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2008 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 22:03:
De PS3 ondersteund geen HD signalen over component? Dat lijkt mij zeer sterk. Aangezien bij de link van Orion84 er zelfs bijstaat dat hij HD doet op een PS3. Dus de oplossing is zeer simpel ;).

[...]

En met 780i bedoel je waarschijnlijk 720p. 780i is geen standaard ;).
dan moet ik wel een component aansluiting op mijn beamer hebben, en die is er wel, alleen maar via een S-video ingang.. Dus maximaal 480i of p.
En aangezien ik nu de composite uitgang gebruik kom ik dus nooit aan bv 780p.

Maar ik heb op zich de oplossing al gevonden, al is die niet goedkoop.
In combinatie met een HDMI kabel en de converter ( HDfury ) ben ik al gauw € 130 kwijt.

kijk hier maar:

www.hdfury.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Je had het over een RGB aansluiting op de beamer, wat bedoelde je daar dan precies mee? Want ik heb ff aangenomen dat dat dus een Component (YPbPr) aansluiting was (aangezien die een rode, blauwe en groene tulp heeft en dus vaak RGB genoemd wordt). Of is die RGB vergelijkbaar met RGB over scart?

In dat geval zul je inderdaad alleen via die VGA aansluiting de volle resolutie van die beamer kunnen benutten en heb je dus een converter nodig. Dat ding van hdfury lijkt me inderdaad geschikt daarvoor ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.mercadolibre.c...M&f=13800484_3404.jpg&v=P
http://www.beamerdiscount...Sharp-XR-10S-details.html
Bij de 2de hebben ze het er over dat hij een component ingang heeft, maar op het plaatje in de eerste link is dat niet te zien. Wel staat er iets bij van component bij de d-sub (vga) ingangen.

Zoiets zou misschien kunnen werken, maar zeker weet ik het niet:
http://www.ramelectronics.../rgb2vga/prodRGB2VGA.html
(wel even verlengstukjes voor rca plugjes ertussen zetten zodat je de male compo op male compo kan zetten)
Staat er niets in de handleiding over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Orion,

ik heb idd een VGA aansluiting op mn beamer zitten. Daarmee sluit ik ook mijn laptop op aan.

er is een kant en klare oplossing. Het zoeken duurde dan wel 2 avonden, maar dan heb je ook wel wat goeds gevonden.
De hdfury is ook al te krijgen als gamersedition 2008. Deze kabel gaat dan van HDMI rechtstreeks naar VGA. Daar betaal je dan ook wel 140 euris voor!

http://dme.ghost2.net/hdf...D=23&type=news&deflang=en

thnx voor met meedenken iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 20:14

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Interessant topic wat ik nog wel eens nodig kan gaan hebben.

Ik sta op het punt een Samsung LE46F86 te kopen en wil daar natuurlijk mijn 8800GTS via DVI aanhangen en eens lekker big screen gamen :)
De TV heeft een D-Sub en een aantal HDMI poorten, maar het liefst ga ik natuurlijk van digitaal naar digitaal. Daar meende ik een handige DVI->HDMI kabel voor gevonden te hebben (http://www.hbshop.nl/index.php?cPath=93_99) maar nu lees ik hier zo dat dat welicht iets te makkelijk is gedacht...

Ergens mis ik een stap, DVI is digitaal en HDMI is digitaal, waarom zou dat dan niet werken? Of werkt het alleen niet als je van die verloopstukjes (die je bij je graka krijgt) in een verbinding verwerkt?

In geval van uiterste nood gebruik ik de D-Sub wel met alle risico op zichtbare ruis van dien, maar op 46" ga ik het liefst voor digitaal (zonder een videokaart met HDMI uitgang te hoeven aanschaffen, dat zou een alternatief zijn).

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Tijgert schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 12:39:
Ergens mis ik een stap, DVI is digitaal en HDMI is digitaal, waarom zou dat dan niet werken? Of werkt het alleen niet als je van die verloopstukjes (die je bij je graka krijgt) in een verbinding verwerkt?
Het probleem is dat de VGA poort meestal perfect de typische computerresoluties als 1024 x 768 e.d. accepteert, maar dat de HDMI poort vaak alleen typische HD-resoluties als 1280 x 720 (720p) en 1920 x 1080 (1080p/i). Kijk in de handleiding/specs welke signalen de HDMI poorten aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Heb ik gedaan. De LE40F86 kan op de HDMI ingang gewoon 1920x1080 aan.
Het handboek spreekt ook van 'HDMI/DVI input' waardoor ik denk dat er ook een PC DVI signaal ingestuurd kan worden.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eikelman/temp/le40f86video.jpg

Ik ben van plan native te draaien via HDMI, maar ik vraag me nu af welke kabel ik nodig heb omdat er best een flink aantal HDMI-DVI kabels zijn met verschillende aantallen polen,
zie hier -> http://www.hbshop.nl/index.php?cPath=93_99

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Verschillende polen? Je moet gewoon een DVI-D naar HDMI kabel kopen (geen DVI-I; dat is een kabel waar je ook analoge signalen overheen kunt sturen). Ik heb er hier ook een paar van liggen en dat werkt perfect (al heb ik geen flatpanel als weergever maar een Barco CRT projector van 90 kilo zwaar waar een HDfury aan hangt: een HDMI input waar aan de andere kant het signaal weer naar VGA wordt omgezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Dus een DVI-D kabel en geen I, check. Maar zoals ik al zei, er zijn er een nogal een paar.
Je volgde blijkbaar de link niet, dus zal ik het maar even in text hier zetten.

Ik zie er zo 4 staan op die site:
C-HDMI / DVI - 3
C-HDMI / DVI - 9
C-HDMI / DVI - 10
C-HDMI / DVI - 15

(wtf is C-HDMI :? )

Iets meer nadenken resulteerde in dat die 'aantal polen/pinnen' die ik dacht dat er aangesloten/in zaten wat anders was. Het was de lengte in voeten 8)7

Er is dus blijkbaar maar 1 kabel denk ik nu te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok een leuke vraag voor jullie. Door alle info hier weet ik nu wat mijn opties zijn maar kan nergens vinden wat de beste keus is.

Ik Heb in mijn PC een GeForce 7600 GT met VGA, S-video en DVI-I (dual) uitgangen. Mijn monitor zit op de VGA en heeft geen andere optie. Ik wil mijn Sanyo PLV-Z3 beamer aansluiten als 2e beeldbuis >:)

Op de beamer heb ik nog HDMI, Component, VGA en S-video ingangen vrij. HDMI is geen optie omdat HDTV (nog) niet via mijn pc uit kan en de resoluties van mijn beamer dan beperkt zijn. S-video valt af vanwege de afstand (= 6.5m)

Ik twijfel tussen DVI > VGA met een DVI > VGA kabel (of tussenstukje en VGA kabel) en DVI naar component. Beide gaat het signaal van digitaal naar analoog maar wat levert de beste kwaliteit op?

Ik vermoed dat ik via VGA native resoluties beter kan draaien
Via component heb ik in de toekomst de mogelijkheid op 1080i af te spelen zonder een nieuwe kabel aan te schaffen. Wie heeft hier revaring mee en tips voor me..

Geluid wil ik via 15m optisch toslink naar mijn receiver (DTS, 5.1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:55
Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 13:06:
Op de beamer heb ik nog HDMI, Component, VGA en S-video ingangen vrij. HDMI is geen optie omdat HDTV (nog) niet via mijn pc uit kan en de resoluties van mijn beamer dan beperkt zijn. S-video valt af vanwege de afstand (= 6.5m)
Snap niet helemaal wat je hiermee bedoeld, want een DVI -> HDMI kabel lijkt me wel de beste beeldkwaliteit geven.
Ik twijfel tussen DVI > VGA met een DVI > VGA kabel (of tussenstukje en VGA kabel) en DVI naar component. Beide gaat het signaal van digitaal naar analoog maar wat levert de beste kwaliteit op?
Bij een DVI-VGA verloopje wordt gewoon het analoge signaal van de kaatr gebruikt, deze doet dus de digitaal-analoog conversie en dat kunnen ze best erg goed. DVI (of VGA) en component zijn nogal verschillende signalen, weet niet of je dat met een simpele kabel zo aan kunt sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor je antwoord!
Nielson schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 13:19:
[...]
Snap niet helemaal wat je hiermee bedoeld, want een DVI -> HDMI kabel lijkt me wel de beste beeldkwaliteit geven.
Klopt, maar de beamer beperkt het aantal resoluties, zo is 800x600 en 1024X768 niet mogelijk. M.a.w. 'Native" pc resoluties zijn dan geen optie meer, plus HD kan mijn pc nu niet aan.
[...]
Bij een DVI-VGA verloopje wordt gewoon het analoge signaal van de kaatr gebruikt, deze doet dus de digitaal-analoog conversie en dat kunnen ze best erg goed. DVI (of VGA) en component zijn nogal verschillende signalen, weet niet of je dat met een simpele kabel zo aan kunt sluiten.
Ik weet dat het verschillende signalen zijn maar de kabel bestaat :P

http://www.kabeltje.com/h...kabel-10-meter-p-717.html

En nu de hamvraag:
Wat levert die qua beeld, hoe gaat die bijvoorbeeld om met pc resoluties?
Wat is het verschil met DVI>VGA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:09
Graag jullie hulp,

Ik lees nergens wat voor tv je nu precies hebt en dat is toch wel heel belangrijk!

Dat de tv de native reso niet pakt over hdmi is helemaal niet erg en waarschijnlijk geeft dit het beste beeld!

Ik heb hier 2 Panasonic plasma's staan, eentje met 1366x768 en een van 1024x768 reso.
Echter pakt een Pana plasma (en veel hdtv's) alleen de hd reso over hdmi van 1280x720 en 1920x1080, dus de 720p en 1080p.
Andere resoluties worden niet geaccepteerd. De tv's en de scalers zijn hier natuurlijk speciaal op berekend en levert aansluiting met hdmi tòch het mooiste beeld op.

En als je een ps3 of xbox aansluit, dan is het beeld wanneer deze op 1080p staat vaak mooier dan dat die op 720p staat. Waarschijnlijk sturen de consoles dan gewoonweg een mooier beeld uit en dan is aansluiting met hdmi dus juist gewenst.

De overscan heb ik op de ene plasma (50 inch met 1366x768) voor een gedeelte eruit gehaald in het service menu. Bij aansluiting met een pc moet je dan de overscan compenseren en dit doe je in de instellingen van je videokaart. Anders worden je letters niet scherp en valt je taakbalk net buiten beeld.

Bij Nvidia doe je dat zo:

-zet eerst de resolutie op 1280x720

-klik met rechter muisknop op bureaublad
-bij Nvidia control panel dubbelklik je op Video en Televisie
-onder Televisie klik je op "het formaat van het hdtv-bureaublad wijzigen. (deze optie verschijnt alleen als je de tv aan de pc hebt aangesloten via dvi-hdmi).

Even later verschijnt een venster met een horizontale en een vertikale schuifbalk en daarmee rek en vooral krimp je het formaat van je pcbeeld en dus ook je bureaublad.
Nu kan je dit aanpassen zodat alles er precies oppast.

Bij nieuwere hdready tv's kan je de overscan via het menu van de tv gewoon uitzetten.

Nogmaals: mijn beide plasma's staan op een input van 1080p over hdmi en dat levert met xbox gaming en blu-rays kijken op de ps3, een geweldig mooi beeld op!
Daar kan echt geen vga tegenop.
Tijgert schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 15:51:
Heb ik gedaan. De LE40F86 kan op de HDMI ingang gewoon 1920x1080 aan.
Het handboek spreekt ook van 'HDMI/DVI input' waardoor ik denk dat er ook een PC DVI signaal ingestuurd kan worden.

[afbeelding]

Ik ben van plan native te draaien via HDMI, maar ik vraag me nu af welke kabel ik nodig heb omdat er best een flink aantal HDMI-DVI kabels zijn met verschillende aantallen polen,
zie hier -> http://www.hbshop.nl/index.php?cPath=93_99
Je kunt gewoon een dvi-hdmi kabel gebruiken en dan 1920x1080 draaien, geen enkel probleem. Samsung full hdtv's zijn er zelfs om bekend dat deze vaak 1080p over zowel hdmi, vga en componenten accepteren.
Samsungs zijn vaak wèl weer kieskeurig wat betreft het merk kabel, sommige kabels accepteert die niet.

Ook moet je meestal 1 bepaalde hdmi input gebruiken van de tv wanneer je een pc aansluit mbv dvi-hdmi en meestal is dit de hdmi2 ingang.

[ Voor 16% gewijzigd door Ferry34 op 29-03-2009 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Topicstarter
Ferry34 schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 14:38:
[...]

Ik lees nergens wat voor tv je nu precies hebt en dat is toch wel heel belangrijk!

Dat de tv de native reso niet pakt over hdmi is helemaal niet erg en waarschijnlijk geeft dit het beste beeld!

Ik heb hier 2 Panasonic plasma's staan, eentje met 1366x768 en een van 1024x768 reso.
Echter pakt een Pana plasma (en veel hdtv's) alleen de hd reso over hdmi van 1280x720 en 1920x1080, dus de 720p en 1080p.
Andere resoluties worden niet geaccepteerd. De tv's en de scalers zijn hier natuurlijk speciaal op berekend en levert aansluiting met hdmi tòch het mooiste beeld op.

En als je een ps3 of xbox aansluit, dan is het beeld wanneer deze op 1080p staat vaak mooier dan dat die op 720p staat. Waarschijnlijk sturen de consoles dan gewoonweg een mooier beeld uit en dan is aansluiting met hdmi dus juist gewenst.

De overscan heb ik op de ene plasma (50 inch met 1366x768) voor een gedeelte eruit gehaald in het service menu. Bij aansluiting met een pc moet je dan de overscan compenseren en dit doe je in de instellingen van je videokaart. Anders worden je letters niet scherp en valt je taakbalk net buiten beeld.

Bij Nvidia doe je dat zo:

-zet eerst de resolutie op 1280x720

-klik met rechter muisknop op bureaublad
-bij Nvidia control panel dubbelklik je op Video en Televisie
-onder Televisie klik je op "het formaat van het hdtv-bureaublad wijzigen. (deze optie verschijnt alleen als je de tv aan de pc hebt aangesloten via dvi-hdmi).

Even later verschijnt een venster met een horizontale en een vertikale schuifbalk en daarmee rek en vooral krimp je het formaat van je pcbeeld en dus ook je bureaublad.
Nu kan je dit aanpassen zodat alles er precies oppast.

Bij nieuwere hdready tv's kan je de overscan via het menu van de tv gewoon uitzetten.

Nogmaals: mijn beide plasma's staan op een input van 1080p over hdmi en dat levert met xbox gaming en blu-rays kijken op de ps3, een geweldig mooi beeld op!
Daar kan echt geen vga tegenop.

[...]
Na 2 jaar wachten de oplossing :P

Ik kijk nog steeds met het VGA kabeltje, perfect beeld hoor. Kan wel weer eens digitaal proberen, maar ik wed dat het beeld minder mooi word door het rescalen van de videokaart en de lagere resolutie. (overscan kkun je niet uitzetten op de TV: LG 32lc2r ) Heb een ATI HD4850 btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:09
lol! Ik zie nu pas hoe oud het originele bericht was ;)

Het resultaat verschilt per tv, maar vaak is de hdmi oplossing het mooiste.

De eerste keer dat ik dit probeerde (1.5 jaar geleden) kreeg ik het ook niet voor elkaar en heb ik de dvi-hdmi kabel terug gebracht. Ook al omdat de overscan op mn hdready plasma behoorlijk was.

Maar omdat deze via vga een lagere reso accepteert dan de native heb ik het toch maar weer geprobeerd en toen bleek dat de optie in de video-instellingen die de overscan kan regelen, pas tevoorschijn komt wanneer je een dvi-hdmi kabel gebruikt!

Het werkt bij mij dus perfect.

Ati heeft ook een optie met schuifjes trouwens, dus het zal ongeveer hetzelfde werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Ferry34 op 30-03-2009 00:40 ]

Verwijderd

Hoi allen
Graag julie hulp
Ik ben niet erg bekend met pc en tv en hoop op een goed verstaanbare uitleg voor een beginneling :?
Ik heb hier mijn home pc ( medion ) met scherm en nu ook een panosonic viera plasma tv
Nu zou ik graag het hebben dat waneer mijn vrouw via het internet naar online uitzendingen kijkt van haar land ( filipijnen ) dat ze het zou kunne bekijken op de tv.
Nu heb ik via saturn gehoord dat ik een dvi naar hdmi kabel nodig had die heb ik ondertussen gekocht en aangesloten met een splitter .
Daar mijn tv 3 hdmi aansluitingen heeft dacht ik dat het zou werken , maar ik kreeg niks op de tv :( , nadien vertelde men mij dat ik mijn schermbeeld van de pc moest ontdubbelen , na wat geknoei kreeg ik dan eindelijk het buraublad op de tv zonder iconen wel te verstaan verder niets . :?
waneer ik naar de site ga voor online tv veranderd er niets ook niet als ik iets anders van de pc aanklik. :N
Ik heb ook een vga aansluiting op de tv waarbij geschreven staat PC
Maar men vertelde mij in saturn dat ik het beter van dvi naar hdmi ging
Nu de kabel is 10 lang en heeft me met de splitter een 95€ gekost
Kan iemand me eens goed uitleggen waar het probleem zit en hoe ik het kan oplossen in een beginners taal
misschien heb ik iets verkeerd gedaan bij het ontdubbelen 8)7 , of moet ik via vga kijken al hebben ze me verteld dat het via dvi ging :S
Graag hulp aub

Verwijderd

ook kan me me steeds mailen, jco_joseph@hotmail.com waarvoor hartelijk dank

• Nielson
Vga en DVI kan allebei, maakt op zich niet zo heel veel verschil. Als je een desktop zonder iconen in beeld krijgt heb je ws op de normale monitor ook nog beeld en heb je in de beeldscherminstellingen gekozen voor 'Bureaublad uitbreiden'. Wat je zou kunnen proberen is om dit weer ongedaan te maken, de resolutie instellen op 1280x720 (neem aan dat je een hd-ready plasma hebt) en vervolgens het Plasma scherm als 'Primary' in te stellen. Als het goed is heb je dan het beeld wat je eerst op de monitor had nu op de tv. Mogelijk dat je hierna nog wat bij moet regelen met de Overscan instellingen. Wat voor een videokaart heb je, Ati of Nvidia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi Nilson
er zit een NVIDIA videokaart in geforce tm 6700XL High - End
TV out aansluiting via SCART , s-video , composite of component (yuv ; yprbp ) high definition.
supersnel GDDR3 - geheugen met 1100 MHz
nVidia geforce 6700XL grafische processer met 525 MHz
dat heb ik nu afgetypt van de doos maar ik weet begot nie wat het al betekend jij kan er welicht meer van weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Ergens in het Nvidia control panel zit een optie voor het configureren van meerdere beeldschermen, mogelijk zelfs met een wizard erbij, dus loop die even door.
Pagina: 1