Gathering of Tweakers

Quicksearch
Eigenlijk gaat het hier maar om 1 vraag :

Welke moet ik kopen ?

Het belangrijkste punt in deze beslissing is natuurlijk de beeldkwaliteit die dan van je nieuwe aankoop kunt verwachten. En echt niet denken dat die thuis net zo mooi is als in de winkel.
Ik denk dat mensen eerst kiezen voor een afmeting die ze willen, een kleine een middelmaat of een grote.
Dus maak 3 groepen :

Tot 32 inch - 32 tot en met 42 inch - 50 inch en hoger

Als we nou invullen wat het beste beeld geeft in deze categorien.

Ik zou zeggen :

Tot 32 inch : LCD, analoog of digitaal SD, DVD speler, scart RGB

32 tot en met 42 inch : Plasma, digitaal HDTV kabel, DVD speler, HDMI

50 inch en hoger : Plasma, digitaal HDTV kabel/sateliet, Blue Ray speler, HDMI

Schiet maar op mijn voorstel. Ben er ook nog niet helemaal uit.
Ook belangrijk is de afstand vanwaar je kijkt natuurlijk een 40 inch LCD op analoog ziet er verschrikkelijk uit op 3 meter afstand maar op 10 meter is het beeld goed.

Fueled by Slingshot
Reg. datum: 08 augustus 2001

De vraag "Welk model moet ik kopen, X of Y? is inderdaad de meest voorkomende vraag. Maar ik denk dat met jouw antwoorden je wel erg weinig keuze overlaat. Ik wil bijvoorbeeld mijn HTPC aansluiten en ik wil een 42". Plasma lijkt mij dan niet de beste keuze i.v.m de resolutie. Daarnaast heb ik ook geen DVD speler, maar een 360.

Ik denk dat je de vraag niet direct moet beantwoorden, maar beter een paar specificaties kunt behandelen en dan de (voor- en nadelige) eigenschappen van die specificatie kunt benoemen zoals JvS al eerder zei. Zo geef je iemand de benodigde informatie om zelf te kijken welke voor en nadelen hij belangrijk vindt. De mensen die de FaQ lezen kun je het beste wat leren, zodat ze in het vervolg minder/geen hulp nodig hebben. Als je een kant en klaar lijstje van beperkte keuzes neerplempt dan blijven ze dom.

Voorbeelden: (lees: vragen die ik weleens tegenkom)
Hoe werkt 100Hz/120Hz MCFI en wanneer levert mij dit voordeel op?
Uitleggen hoe motion compensation frame interpolation werkt, het nut ervan vermelden. Melden wanneer het voordeel oplevert (hoger 'bewegingscontrast') en wanneer het nadeling kan zijn. (halo's / glows)

Wat zijn belangrijke eigenschappen om op te letten als ik met mijn scherm wil gamen?
Uitleggen wat specifieke eisen zouden kunnen zijn voor je HDTV. Plasma tegenover LCD zetten is hier misschien wel handig. Evt uitleggen dat responsetime van belang kan zijn, net als de verschillende inputmogelijkheden. Veel van de huidige 1080p HDTV's ondersteunen bijvoorbeeld maar 1366x768 over VGA, iets wat je niet wilt als je console wel 1080p uit kan zenden.

Wat zijn belangrijke eigenschappen om op te letten als ik een HTPC aansluit?
Uitleggen over dat niet iedere LCD volledig full hd ondersteunt over de vga en over exact scan / 1:1 pixelmapping vertellen. Verder uitleggen waarom beeldverbetertechnieken zoals DNIe en Pixel Plus niet werken op je HDMI in HTPC modus.

Wat is het verschil tussen CCFL en LED backlighting?
Wel een belangrijke om te beantwoorden gezien de komende ranges van Sony, Samsung, LG en Philips (kan er wat missen) ook LED panels bevatten en het aanbod daarvan op dit moment dus sterk toeneemt.

Wat is het verschil tussen model X en Y qua specificaties?
Paar linkjes geven in de trant van zettavolt.co.uk en keiskeurig. Duidelijk maken dat je dat makkelijk kunt vinden met bovenstaande links en evt. google.

24p, wat is het? En wat is het verschil tussen een TV die dat niet ondersteunt?
Ook wel een vraag die meer gesteld gaat worden ivm de opkomst van de nieuwe videoformaten en de PS3. Uitleggen hoe telecine judder werkt.

Constrast en dynamisch contrast
Een grote valkuil voor sommige mensen die denken dat hoger per definitie beter is. Maar iedere fabrikant pleurt maar wat neer en meet met zijn eigen liniaaltje heb ik het idee. Hier kun je het best omschrijven wat het verschil tussen normaal contrast en dynamisch contrast, en waarschuwen dat contrast niet alles zegt.

8bit, 10bit, etc., wat is het verschil?
Ook hier een kleine uitleg over het kleurbereik?

SED? Laster TV? OLED?
Misschien ook wat over vermelden? Hoewel er in het geval van Laser TV nog niet zoveel te melden valt, SED volgens mij behoorlijk dood is en OLED er wel aan zit te komen. Presentaties van Samsung laten in ieder geval mooie dingen zien, maar de eerste schermen komen pas over 1,5 a 2 jaar (optimistisch natuurlijk) en hebben ongeveer een 500¤ premium op een LCD scherm.

Weet iemand of er al reviews zijn van dit panel?
Lijstje met handige links zoals hdtvtest, cnet, trustedreviews, goole.

Zoals wel blijkt na dit lijstje ben ik meer een LCD man. Specifieke plasma vragen laat ik aan andere mensen over die er meer verstand van hebben. Mij lijkt het in ieder geval slim om over fosfor lag, scherm retentie, warmte productie, de goede kijkhoek te praten? (niet inkijkhoek, het is een plat scherm dus daar is sowieso geen sprake van!) Heb er niet zoveel verstand van maar dat lijken mij wel interessante onderwerpen. Vooral het 'inbranden" wordt vaak totaal overschat qua impact.

Roet wijzigde dit bericht 20-02-2008 19:33 (3%)

Hey, is dat niet die ene van Dancing on the Stars?

Kijken of ik hier mijn vraag kwijt kan...
Mijn kijkafstand is 3-3.5 meter dus is een 32" HD ready LCD voor mij voldoende (hoewel 40"toch mijn voorkeur heeft).
Maar voordat ik de overstap maak probeer ik mij in te beelden hoe de situatie over zeg 5 jaar zou zijn. Als het goed is kan mijn LCD dan nog jaren mee (hoop ik voor die prijs), maar wat als alle kabelaars inmiddels over zijn op digitaal? En DVD geheel passé is en alles op BluRay verschijnt?
Zit ik dan over vijf jaar te balen dat ik een HD Ready heb? In dat geval kan ik 'net zo goed' direct op Full HD overstappen...
Voor mij een dilemma, als ik nu iets koop wil ik niet over vjif jaar weer voor een keuze staan....

WaterFire wijzigde dit bericht 26-02-2008 14:34 (3%)

Reg. datum: 03 november 2001

quote:
WaterFire schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 14:33:
Kijken of ik hier mijn vraag kwijt kan...
Mijn kijkafstand is 3-3.5 meter dus is een 32" HD ready LCD voor mij voldoende (hoewel 40"toch mijn voorkeur heeft).
Maar voordat ik de overstap maak probeer ik mij in te beelden hoe de situatie over zeg 5 jaar zou zijn. Als het goed is kan mijn LCD dan nog jaren mee (hoop ik voor die prijs), maar wat als alle kabelaars inmiddels over zijn op digitaal? En DVD geheel passé is en alles op BluRay verschijnt?
Zit ik dan over vijf jaar te balen dat ik een HD Ready heb? In dat geval kan ik 'net zo goed' direct op Full HD overstappen...
Voor mij een dilemma, als ik nu iets koop wil ik niet over vjif jaar weer voor een keuze staan....
In hoeverre is het een dillema? Een HD-ready tv kost op dit moment aanzienlijk minder dan een Full-HD scherm. Een beetje knappe HD-ready tv kost je rond de ¤1000 terwijl een knappe Full-HD je minimaal ¤2000 kost.
Tegen de tijd dat alles op Full-HD formaat wordt uitgezonden dan zullen de Full-HD tv's ook maar een fractie kosten van wat ze nu kosten. Ditzelfde geldt voor blu-ray apparatuur en overige nu high-end producten. Als het zover is kun je die ¤1000 die je nu uitspaart dan makkelijk besteden om een dan toereikend setje te kopen.

Je kunt zowat een paralel-trekken met de sony wega's en philips matchlines van een kleine 7 jaar terug. Die tv's raak je op dit moment aan de straatstenen niet kwijt en als je nu ziet wat je zogenaamd gemist hebt door de tv's niet aan te schaffen in de afgelopen 7 jaar is me nog steeds een raadsel. En wat te bedenken van de eerste en tweede generatie dvd spelers die schofterig duur waren. Tegenwoordig koop je voor ¤25 een dvd-speler bij de Kruidvat of Gamma die een veelvoud aan formaten kan afspelen.

Het heeft geen nut om te wachten, over 5 jaar hebben we wel weer andere "hebbe dingen" die in de toekomst voor een dilemma stellen. Dikke kans dat we OLED tv's hebben die nog geen centimeter dik zullen zijn em SSD recorders of holografische opslagmedia enz. enz.

Miki wijzigde dit bericht 26-02-2008 15:13 (8%)

quote:
Wolfjemidas schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 00:22:
@ PWA speciaal voor jou :+
Vanaf 5 meter t/m ca. 30 meter is component de HD oplossing. Alhoewel het een analoog
signaal is, is component een heel sterk signaal, en blijkt zonder noemenswaardige
problemen afstanden tot 30 meter te overbruggen. Wederom hoeft het echt geen profigold
kabel te zijn, maar behoorlijke kwaliteit is wel aan te raden.
Component ondersteund echter geen HDCP, wat inhoud dat beveiligde content niet in volledige resolutie afgespeeld kan worden.

Verder net stukje wat je geschreven bent :)

Luuk1983 wijzigde dit bericht 28-02-2008 12:51 (3%)

Intel Core 2 Duo E6600 | AUS P5B-E | 2GB Kingston PC6400 | MSI 8800GTS 640MB | X-Fi XtremeMusic | WD Raptor 36GB ADFD | 2 x 320GB Barracuda 7200.10 (200GB RAID0, 200GB RAID1) | Cooler Master Mystique 631 | Scythe Infinity | EEE PC 701 4G Wit

quote:
Miki schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 15:08:
[...]

In hoeverre is het een dillema? Een HD-ready tv kost op dit moment aanzienlijk minder dan een Full-HD scherm. Een beetje knappe HD-ready tv kost je rond de ¤1000 terwijl een knappe Full-HD je minimaal ¤2000 kost.
Tegen de tijd dat alles op Full-HD formaat wordt uitgezonden dan zullen de Full-HD tv's ook maar een fractie kosten van wat ze nu kosten. Ditzelfde geldt voor blu-ray apparatuur en overige nu high-end producten. Als het zover is kun je die ¤1000 die je nu uitspaart dan makkelijk besteden om een dan toereikend setje te kopen.
Nou ik ben het niet met je eens. Hier bijvoorbeeld (weliswaar in de aanbieding) een 40" Sony Bravia Full HD TV voor iets meer dan 1200 euro: http://www.plattetv.nl/info/sony-kdl-40w2000.html

Ik heb ook heel lang gehad dat ik het onzin vond om voor full HD te gaan omdat dat toch niet de uitzendingstandaard gaat worden. Echter, elke Blu-Ray en HD-DVD disc kan 1080p op het scherm toveren. En dat is toch wel machtig mooi moet ik zeggen! 1080i ziet er zeker ook wel mooi uit, maar 1080p maakt het absoluut nog mooier. En daarvoor zou ik het wel doen.

Overigens, ik denk met de winst van Blu-ray en dalende prijzen van de PS3 er echt wel voor gaan zorgen dat binnen een jaar een speler goed aan te schaffen is. Een TV gaat vaak toch langer mee, dus het zou zonde zijn om nu geen full HD aan te schaffen!

Intel Core 2 Duo E6600 | AUS P5B-E | 2GB Kingston PC6400 | MSI 8800GTS 640MB | X-Fi XtremeMusic | WD Raptor 36GB ADFD | 2 x 320GB Barracuda 7200.10 (200GB RAID0, 200GB RAID1) | Cooler Master Mystique 631 | Scythe Infinity | EEE PC 701 4G Wit

Extreme Edition of koekoek

quote:
LCD HD ready: 1366 x 768, zelfde als boven, echter kan wel native 1280 x 768 ondersteunen.
In het eerste geval wordt wat weggelaten, in het andere geval moet wat bij worden geschreven.

Full HD: 1920 x 1080, op dit moment alleen beschikbaar vanaf 37" inch LCD en vanaf mei 2007
in 42" inch plasma. Dit is het maximaal haalbare, hierbij is namelijk het volle HD signaal te
benutten.
Is er momenteel nog geen 1920x1080 (dat is 1080p toch?) beschrikbaar voor 32inch tv's ?
ik ga namelijk een nieuw telefoon abonnement afsluiten en daar wil ik graag een tv bij maar dat zijn dus alleen maar 32inch dus HD ready tv's ?
ik moet het verschil tussen 1080i en 1080p dan toch maar eens in de winkel goed bekijken.
Jullie raden voor een ps3 waar ik veel br op ga kijken en gamen dus een plasma aan? Als in naar mijn budget kijk en de aanbiedingen zal het voor mij dus wel een HD ready 1366x768 worden.

mij is nog niet helemaal duidenlijk, is 720p nou hetzelfde kwa kwaliteit als 1080i, en waar zit het verschil hem dan in?
720p is dan 1280x720 en 1080i 1920x1080?
Maar hoe zit het dan met een 32inch scherm die een resolutie hebben van 1366 x 768 gaat hij dan det 720p 1280x720 resolutie uittrekken over het scherm? dan word het toch lelijker dan dat ik een kleine tv koop die in de buurt komt van 1280x720, dan hoeft hij namelijk niks uit te rekken...
En kan een 32inch tv het 1080i/p signaal niet inelkaar drukken en zo op een resolutie van 1366x768 laten draaien?
kortom waarom kan er op een 32inch tv geen resolutie van 1920x1080 draaien?
offtopic:
Deze post zal ik zelf weer leegmaken, en/of mag worden verwijdert als er antwoord is gegeven zo kan het topic nog mooi overzichterlijk blijven

~Those who walked in the dark have seen a bright light. And it shines upon everyone who lives in the land of darkest shadows.~

Fueled by Slingshot

Dat kan binnenkort ook. Sony komt met wat modellen op de markt en ook Samsung komt binnen een maand of 2 met zijn nieuwe series op de markt.

Bewijs: (handleiding engelse "series 5")
http://www.mediafire.com/?m6mk0s11arj

Pagina 66 bevestigd dit.

Roet wijzigde dit bericht 01-03-2008 00:13 (10%)

Er staat heel veel nuttige info in dit topic, maar ik begrijp 1 ding niet.

Ik ga op zoek naar een Full HD 107cm plasma van Panasonic, maakt het dan nog uit of het een 100hz scherm is of niet? Waar zal ik daar in de praktijk van merken?
<edit>volgens mij heb ik het projectie deel uit de titel niet goed begrepen en gaat het hier over projectie-tv's? en niet over beamers? dan komt onderstaande een beetje raar over denk ik :) </edit>

ik was eens wat aan het rondkijken op marktplaats op het gebied van beeld ( dus harddisk recorrder en beamers en zo) en zag dat er soms best schappelijke prijzen worden egvraagd.
voor de harddiskrecorders heb ik niet zoveel vragen, behalve dat het wel handig is als je een beetje netjes beeld eruit krijgt, en dus is hdmi wel een vereiste, en graag 1080 p, of tenminste goeie upscaling. het feit dat je op marktplaats voor minder kan kopenbetekent niet dat je meteen de oude trpoep van een ander moet kopen, dus vandaar dat ik hdmi wel een vereiste vond. analoge signaaloverdracht of lage resoluties zijn niet echt op de tweakers toekomst voorbereid.

maar over beamers en zo heb ik toch wel wat vragenm
er staat vaak bij 29 dB of zo, ik weet dat dat het lawaai is dat zon ding maakt, maar wat moet ik me er bij voorstellen? is dat hinderlijk in de kamer ? wat is een acceptabel nivo? ( in dB)

ook het verschil tussen dlp 2*dlp ( met meerdere kleurwielen), lcd en bijvoorbeeld 3*lcd roept enkele vragen op.

wat is nu beter. is meer kleurwielen altijd beter? is 3lcd altijd beter? of zijn er belangrijker factoren, of is iets bijvoorbeeld achterhaald?

ook de resolutie kom ik niet helemaal uit.
vaak staat er bij"compatible: en dan een aantal invoerresoluties. zoals pal ntsc of 480 p 720i 1080i
ik begrijp hieruit dat niet elke beamer overweg kanmet hogere resoluties? en die dus ook niet kan "downscalen" ? is daar dan aan de kant van de afspeelapparatuur iets aan te doen, of heeft een decodr, of dvdspeler geen instelling om bijvorbeeld te kiezen voor maximaal 720p?

veder staat dan bij de weergave vaak ook een resulutie, uitgedrukt in resoluties die bij pc's gangbaar zijn ( vga, svga, xga 600*800 1024*1200) dit zijn dan de native resoluties van de dlp/lcd schermpjes die het beeld moeten verzorgen.als ik me niet vergis, en is het zo dat het het mooist is als je die dus op de native resolutie aanstuurt.
dan heb je met vga etc wel eenprobleem als je 720p wilt laten zien? en zijn die bemaer dus op zijnmooist als je ze aansluit op een pc??

het beeld van een 720p input wordt danomgezet.. naar wat?
opegrekt? of krijg je gewoon een stukje zwart links en rechts?

verder staat er dan ook nog bij de maximale resolutie.. hoe moet ik dat dan zien. als de natve resolutie lager is dan de max resolutie.. wat is er dande maximale resolutie als je het toh niet beter kunt weergeven dan de natve rsolutie?
het heeft toch geen zin om bijvoorbeeld een bron te hebben van 720 p, dat te "upscalen" naar de maximale resolutie, en dan vervolgens weer om te zetten naar de native rsolutie via interpolatie? dan heeft die maximale resolutie dus eigenlijk helemaal geen nut?
en kun je beter meteen van 720p naar de native resolutie scalen/interpoleren?

heeft iemand daar een voorbeeld van ?

anders kan ik wel op marktplaats kijken, maar weet ik niet wat ik in huis haal en dan heb je niks aan leuke prijsjes :)

engelbertus wijzigde dit bericht 02-03-2008 22:09 (9%)

Extreme Edition of koekoek

edit

koekoek2003nl wijzigde dit bericht 03-03-2008 00:38 (100%)
Reden: vraag verplaatst naar een beter topic, excuus

~Those who walked in the dark have seen a bright light. And it shines upon everyone who lives in the land of darkest shadows.~

Nieuwste modelen tot 120Hz.

Ik heb begrepen dat bijna alle nieuwe flatpanels beschikken over 120Hz techniek, aangezien ik hier een beetje verstand van heb ben ik dit even gaan testen.

Standard Computer 8800gtx 1080p DVI-D naar HDMI 1.3 geeft altijd 60Hz, geen verschil
Blue-Ray 1400 speler, 1080p geen verschil in 120Hz te zien, movie stand aan/uit.
Samsung DVB-C Tuner 1080i 60Hz(?) naar 120Hz, geen verschil.
Interne DVB tuner, ook geen verschil 50Hz pal? naar 120Hz?? geen verschil
Scard NTSC 60Hz naar 120Hz veel beter beeld! (meeste vooruitgang!)
Scard PAL+ 50Hz naar 120/100 Hz gaat niet hoger dan 100? wel veel beter beeld!

Mijn eind conclusie, 120Hz is alleen met analoge aansluitingen echt beter, dan geeft 120Hz beter beeld! Beldoelt voor de american consummers, die veel analoge set-tops hebben staan. Wij kijken toch veel meer kabel, ook HD. Maar als er mensen zijn met andere ervaring hoor ik dat graag.

quote:
Luuk1983 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 12:34:
[...]

Component ondersteund echter geen HDCP, wat inhoud dat beveiligde content niet in volledige resolutie afgespeeld kan worden.

Verder net stukje wat je geschreven bent :)
HDCP zit niet op Component dus is het ook niet nodig, wel kan je op Component goed draaien op 1920x1080 resolutie. Mits je Scherm dit aan kan natuurlijk, maar geen probleem voor Samsung, wel voor Sony! die willen alles op DRM beveliging hebben!

DUS KOOP GEEN SONY! DRM IS ROMMEL!

quote:
lucasrem schreef op maandag 03 maart 2008 @ 17:05:
[...]

HDCP zit niet op Component dus is het ook niet nodig, wel kan je op Component goed draaien op 1920x1080 resolutie. Mits je Scherm dit aan kan natuurlijk, maar geen probleem voor Samsung, wel voor Sony! die willen alles op DRM beveliging hebben!

DUS KOOP GEEN SONY! DRM IS ROMMEL!
HDCP zit inderdaad niet op component, wat inhoud dat BEVEILIGDE content, zoals toekomstige Blu-Ray discs alleen in SD via component afgespeelt kunnen worden. Omdat HDCP in wat oudere apparatuur nog niet echt goed geimplementeerd was, hebben de maatschappijen besloten nog even wat relaxter met de beveiliging om te gaan. Maar media die HDCP nodig hebben draaien dus alleen low-res via component.

Ik ben in bezit v/d de Panasonic TH -42PV70F.
Nu wil ik graag weten of of Progressive Scan hetzelfde is als Progressive ondersteuning.

En hoe werkt dit, gaat dat automatisch of moet ik daarvoor een bepaalde instelling doen, in de manual wordt er namelijk geen woord over gerept.

Noax wijzigde dit bericht 21-03-2008 22:41 (24%)

a fool and his money are often separated.

quote:
Wolfjemidas schreef op maandag 19 maart 2007 @ 12:51:

Conclusie: Kijk naar wat je wilt aansluiten op de TV, en dat zal bepalen of HD ready of full HD
iets voor jou is. Bij aansluiten van een PC of een PS3 is full HD aan te raden, aangezien deze
apparaten 1080p uitgeven, (alhoewel de PS3 games momenteel nog 720p zijn), bij voornamelijk
gebruik van TV, satelliet of DVD (blue ray of HD-DVD) zal HD ready voldoende zijn, omdat dit 1080i is en voorlopig zal blijven, hetgeen een HDready TV naar 720p kan omzetten. Ook bij een
Xbox 360 zal in principe HD ready voldoende zijn, omdat de xbox360 1080p uitgeeft, maar
via component, en de meeste TV's ondersteunen alleen 1080i via component.

Volgende post volgt over contrast , verschil LCD en plasma en aansluitingen.

Wat betreft kijkafstand: Kijkafstand / 4 is beeldbuis diameter. (vroeger was het gedeeld door
5, maar dat was voor 4:3 tv's, en breedbeeld lijkt kleiner in hetzelfde formaat.
Dit is echter subjectief, je kunt een maatje groter of kleiner gaan zitten, dit hangt er vanaf
hoe belangrijk TV voor je is en waar hij komt te staan/ hangen.
tussen 2,5 en 3,5 meter is 80 cm prima, tussen 3 en 4 meter 94 cm, en tussen
3,5 en 4,5 meter 102 cm of 107 cm. Meer dan 4,5 meter afstand is 127 cm te overwegen.
Ik zie niet in waarom je voor n ps3 een full hd zou moeten kopen en voor n xbox360 een hdready.
Zowel n ps3 alsook n xbox360 doen 1080p over alle outputs. (Blu-ray en hd-dvd zijn ook bijna altijd 1080p).

Ook ben ik het niet eens dat zoals door anderen hier wordt beweerd, dat voor console gaming je n full hd scherm zou moeten hebben. Ikzelf game nogal veel op n hdready plasma en ik heb nog nooit een scherm gezien met een betere beeldkwaliteit dan mn scherm en al zeker geen full hd lcd.
Dit komt alleen maar omdat plasma's vroeger n stuk minder waren in het weergeven als deze werden aangesloten op een pc. Aangezien gamen toen voornamelijk via de pc gebeurde, is het misverstand ontstaan dat n lcd beter zou zijn om op te gamen.
Bij console-gaming geldt dit sowieso al niet, door alle voordelen van plasma is deze veel geschikter om op te gamen.

Ik kijk bijna alleen hd-content en ik zie hierin geen verschil met een full hd scherm. De mensen die zeggen dat n full hd lcd n stuk scherper is, laten zich beetnemen door de zogenaamde beeldverbeteraars. De sharpness-instelling tekent om ieder object n dun zwart lijntje waardoor het scherper lijkt, maar dit niet is.
Kijk maar s naar de vouwen in je broek als je op de bank zit. Zitten daar zwarte lijntjes op de plooien? Bij mij niet, maar als n lcd zo'n beeld weergeeft en je ziet al die lijntjes, dan is het net alsof het beeld heel scherp is.

Die kijkafstand, daar klopt helemaal niks meer van. Deze tabellen waren uit de SD tijd en dat was dat je niet te dicht op het scherm moest gaan zitten want anders kon je de ruis en onvolkomendheden van de tv te goed zien.
Nu is het meer andersom: hoe dicht moet je op het toestel zitten om de voordelen van n full hd te kunnen zien?
Meer dan 4,5 meter voor n 50 inch? Dat is veel te ver, kan veel dichter. 3 meter kan makkelijk, ikzelf zit op 1,8 meter van mn 127 inch en dat gaat perfect met gamen en hd films.Voor tv kijken kan je beter n half metertje verder gaan zitten.

Reg. datum: 23 november 2006

@Ferry 34, 127 inch? Of bedoel je 'gewoon' 127 cm?

Wat ik zelf graag zou willen weten is hoe het zit met de geluidskwaliteit van de platte schermen. Ik heb zelf namelijk geen zin om elke keer me versterker aan te zetten, maar toch wel redelijk geluid te horen.

quote:
Amito schreef op donderdag 10 april 2008 @ 00:12:
@Ferry 34, 127 inch? Of bedoel je 'gewoon' 127 cm?

Wat ik zelf graag zou willen weten is hoe het zit met de geluidskwaliteit van de platte schermen. Ik heb zelf namelijk geen zin om elke keer me versterker aan te zetten, maar toch wel redelijk geluid te horen.
Dat hangt natuurlijk compleet van de TV af. Je moet van geen enkele TV wondergeluid verwachten, maar gewoon het nieuws kijken en dergelijke gaat altijd prima natuurlijk. Verder kan ik natuurlijk niet beoordelen wat je onder 'goed' geluid verstaat, ik denk dat je dat gewoon moet gaan luisteren in de winkel.

Weet niet zeker of dit topic nou ook bedoeld is om vragen te stellen maar denk dat dit ook iets is wat velen onduidelijk is. Ik heb de handleiding gedownload van de tv die ik wil kopen (Sharp LC46XL2E) en daarin zie ik staan dat als je een PC aansluit je tot max. 1400x1050pixels kan gaan. Maar het is toch een FullHD scherm? Dan kun je toch gewoon 1080P uit je videokaart poepen over HDMI (heb een Radeon 2900XT) en dan kan ie dat toch weergeven? Ik snap het niet... kan iemand me dit uitleggen?

edit: of zou dit komen doordat ze verbinding met PC associeren met VGA ipv. HDMI?

Cartman! wijzigde dit bericht 17-05-2008 11:34 (7%)

Alles over Nintendo Homebrew op nentindo.nl en community.nentindo.nl

Reg. datum: 06 november 2002

Mijn uitdaging:

wensen:
- full HD
- DVB-C /DVB-T tuner ingebouwd
- voorkeur 37" (vriendin wil geen groot apparaat in huis)
- gebruik: 50% tv, 30% ps3 en 20% films
- aansluitbaar op zoveel mogelijk: pc, mediacenter.. voor de toekomst..wil dan nl. iets soorts aanschaffen
- HDMI
- mooi design
- gebruikers vriendelijk
- goed geluid
- uitstekend beeld, zowel games, films als tv
- LCD of Plasma; maakt mij niet uit

Ik kijk momenteel naar 37"philips(9603 oid) of Sony Bravia, echter die is 40"

Seeing is believing, but even a blind man can believe

Fueled by Slingshot

Wat wil je met deze post toevoegen aan het topic?

Roet wijzigde dit bericht 28-05-2008 08:29 (86%)

Wat voor scherm kan je het beste kiezen als hij aangesloten moet worden op een computer?

Wij willen een 42 inch scherm ophangen op ons transportkantoor. Als een verlengde van onze fleetmanagement-software. We hebben namelijk de mogelijkheid om via Internet Explorer een kaart schermvullend open te zetten, en daarop onze vrachtwagens te zien rijden, met hun huidige activiteit.

We hebben daarvoor nu een test gedaan, in de volgende opstelling:
- we hadden nog een Philips 42PFL3312 staan
- en we hadden nog een laptop over

Aangezien het lcd scherm geen VGA aansluiting heeft, en de laptop geen DVI, blijft er niets anders over dan een koppeling te maken via de S-Video poort. Helaas kan ik vanuit de S-Video niet de native resolutie van het LCD scherm aangeven (1366 x 768). Om het maar plat te zeggen, de beeldkwaliteit is natuurlijk bagger!

Dus we zijn op zoek naar een ander scherm, waar wel een VGA aansluiting op zit, bijvoorbeeld de Philips BDL4221V. Via VGA kan ik namelijk wel 1366 x 768 uit sturen. Maar gaat dit er ook goed uitzien? Er worden geen films gedraait op dit scherm oid. Het wordt gewoon een uitbreiding van het buroblad binnen windows. En alle tekst op dat 2de scherm moet goed leesbaar zijn.

Wat is voor zo'n situatie de beste aansluiting? Waar moet ik op letten? Is het uberhaupt wel mogelijk?

quote:
wicked1980 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 10:05:
Wat voor scherm kan je het beste kiezen als hij aangesloten moet worden op een computer?

Wij willen een 42 inch scherm ophangen op ons transportkantoor. Als een verlengde van onze fleetmanagement-software. We hebben namelijk de mogelijkheid om via Internet Explorer een kaart schermvullend open te zetten, en daarop onze vrachtwagens te zien rijden, met hun huidige activiteit.

We hebben daarvoor nu een test gedaan, in de volgende opstelling:
- we hadden nog een Philips 42PFL3312 staan
- en we hadden nog een laptop over

Aangezien het lcd scherm geen VGA aansluiting heeft, en de laptop geen DVI, blijft er niets anders over dan een koppeling te maken via de S-Video poort. Helaas kan ik vanuit de S-Video niet de native resolutie van het LCD scherm aangeven (1366 x 768). Om het maar plat te zeggen, de beeldkwaliteit is natuurlijk bagger!

Dus we zijn op zoek naar een ander scherm, waar wel een VGA aansluiting op zit, bijvoorbeeld de Philips BDL4221V. Via VGA kan ik namelijk wel 1366 x 768 uit sturen. Maar gaat dit er ook goed uitzien? Er worden geen films gedraait op dit scherm oid. Het wordt gewoon een uitbreiding van het buroblad binnen windows. En alle tekst op dat 2de scherm moet goed leesbaar zijn.

Wat is voor zo'n situatie de beste aansluiting? Waar moet ik op letten? Is het uberhaupt wel mogelijk?
Je hebt gewoon verloopstukjes van DVI naar VGA. Kosten een paar euro en dan ben je klaar. Het beste voro het weergeven van computerbeelden is LCD, dus dat zit wel goed. De beste beeldkwaliteit geeft ongetwijfeld DVI/HDMI aansluiten op de DVI/HDMI poort van de TV, maar VGA met een verloopstukje aansluiten op DVI/HDMI geeft waarschijnlijk al een prima beeld. In ieder geval een stuk beter dan s-video, wat gewoon compleet bagger is.

quote:
Luuk1983 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 10:08:
[...]

Je hebt gewoon verloopstukjes van DVI naar VGA. Kosten een paar euro en dan ben je klaar. Het beste voro het weergeven van computerbeelden is LCD, dus dat zit wel goed. De beste beeldkwaliteit geeft ongetwijfeld DVI/HDMI aansluiten op de DVI/HDMI poort van de TV, maar VGA met een verloopstukje aansluiten op DVI/HDMI geeft waarschijnlijk al een prima beeld. In ieder geval een stuk beter dan s-video, wat gewoon compleet bagger is.
Helaas zit er op het LCD scherm alleen maar HDMI. Dus daar kom ik niet op met VGA. Ook niet met een verloop van VGA >> DVI >> HDMI. Dat schijnt niet te kunnen.

Reg. datum: 15 oktober 2001

Ook handig om snel te zoeken:
-Verschil in DVB versies (C/T/S)
-Hoe je PC in te stellen voor (Full) HD op je TV

Voor Best Buy (Guide); Zou het niet handiger zijn om de ProductReview in te vullen :? ;)
Eventueel per merk een overzicht (zoals nu voor Philips & Sony een topic is)

let the past be the past.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws