Welke vragen worden VAAK gesteld over LCD/Plasma/Projectie?

Pagina: 1
Acties:
  • 16.293 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Zoals wellicht velen is opgevallen, is in AV door het goedkoper worden van LCD en plasma schermen het aantal topics over LCD TV's, Plasma's en projectie flink toegenomen. In de FAQ wordt nog weinig aandacht besteed aan dit onderwerp. Toch komen vaak veel dezelfde vragen voorbij. De vragen hebben eigenlijk in 90% of meer van de gevallen te maken met 'welke moet ik kopen'. Ik wil dat de FAQ deze vragen zo veel mogelijk afdekt. Een technische FAQ is uiteraard ook leuk (hoe werkt plasma etc), maar is minder van belang omdat dat niet elke dag 100 keer gevraagd wordt :).

Ons idee is om hier een mooie FAQ over te schrijven en we wilden jullie hulp hierbij inroepen, aangezien de meeste kennis zich hier bevindt. Het schrijven van een FAQ bestaat in principe uit drie fasen:
- Inventariseren welke vragen vaak gesteld worden en in een FAQ kunnen worden beantwoord
- Het schrijven van de vragen en antwoorden, een lopend verhaal maken
- Het vormgeven en plaatsen

Hierbij wil ik de nadruk leggen op het feit dat die vragen ook echt veelgestelde vragen moeten zijn. Ik denk niet dat het praktisch gezien heel nuttig is om enorme lappen achtergrond te schrijven en dan nog steeds diezelfde (simpele) vragen vaak terug te zien. Dat heeft dus niet hele sterke prioriteit.

Als er een heleboel vragen verzameld zijn, gaan we die rubriceren en daar een mooie FAQ van maken.

Voor deel 1 en 2 wil ik graag jullie hulp inschakelen. Welke vragen worden vaak gesteld en zijn goed te beantwoorden in een FAQ? Denk hierbij aan:
Wat is het voordeel van Plasma en van LCD?

Welk scherm moet ik kopen?

Uitleg over specificaties. Welke zijn belangrijk, bij een LCD/Plasma?
- Resolutie
- (dynamisch) Contrast
- Helderheid
- etc
Welk formaat van scherm <> kijkafstand
Het aansluiten van een scherm op een PC (panel aanstuurbaar op native resolutie?)
Nog veel meer (roept u maar)

Projectie
Specs uitleggen
- Lichtopbrengst
- Lens shift
Sowieso een verwijzing naar projectorcentral.com voor 'wat moet ik kopen' en reviews.

Een algemeen stuk over 'HD-ready' 'full-HD'
Een stuk uitleg over bekabeling (HDMI, DVI, VGA, Component, S-video, Composiet), de voor- en nadelen (zie ook http://www.video-kabels.nl/)

Nog veel meer.
Dit is alles behalve compleet of netjes gerubriceerd. Roept u maar. Als mensen hier aam mee willen werken, dan wordt dat enorm gewaardeerd. Als je veel van deze topics leest, dan weet je welke vraag er wel elke dag herhaald wordt, noem die dan in dit topic.

In dit topic wil ik alleen maar vragen verzamelen. Discussie is zeker welkom (welke vraag is nuttig en beantwoordbaar, welke niet en waarom niet?), maar we gaan nog geen antwoorden schrijven.

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 14-03-2007 11:41 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:14

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zelf merk ik vragen over projectie niet echt op, daarintegen denk ik wel dat er een stroom vragen over HDTV gaan komen.

Ik denk dat men de volgende bronnen een beetje moeten samenvatten en dan heb je een mooie start met informatie over HDTV:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hdtv
http://www.ebu.ch/CMSimages/en/tec_doc_t3299_tcm6-23327.pdf (veel technische inhoudelijke info)
http://electronics.howstuffworks.com/hdtv.htm

Zomaar een balletje om op te werpen uiteraard.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Yep, maar dat is weer aanbodgestuurd.

Wat ik wil verzamelen is de echte concrete vragen die vaak gesteld worden. Die willen we beantwoorden. Achtergrond is leuk, maar dat is niet de eerste insteek. Dit beantwoord indirect veel vragen, maar niet direct en toegankelijk. Dit zou dus echt V&A moeten zijn, zoals "kan ik mijn UPC decoder op de projector aansluiten", op die manier dus :).

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Een verhaaltje over stroomgebruik en levensduur kan misschien al veel vragen oplossen! Hier bestaan imho heel wat misverstanden/vooroordelen over!
Verder kan je de "welke moet ik kopen" vraag imho toch het best beantwooden met een technische uiteenzetting: prijzen vind je zelf snel genoeg, dus is het het product zelf (werking, features, stroomgebruik, beeldkwaliteit etc) dat beoordeeld moet worden, en dat kan afaik alleen objectief met (objectieve) technische onderbouwing!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:14

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

JvS schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 12:03:
Yep, maar dat is weer aanbodgestuurd.

Wat ik wil verzamelen is de echte concrete vragen die vaak gesteld worden. Die willen we beantwoorden. Achtergrond is leuk, maar dat is niet de eerste insteek. Dit beantwoord indirect veel vragen, maar niet direct en toegankelijk. Dit zou dus echt V&A moeten zijn, zoals "kan ik mijn UPC decoder op de projector aansluiten", op die manier dus :).
Duidelijk, maar ik doel eigenlijk ook op het feit dat men daar al veel informatie kan halen over de gestelde vragen die je hier op GoT zou kunnen verwachten. Misschien ook niet helemaal duidelijk uitgelegd van mijn kant ;)

* Outerspace zal dit nog even onthouden en heeft meteen een tvp.
Een algemeen stuk over 'HD-ready' 'full-HD'
Nou dan kan je iig die linkjes van mij nog gebruiken :+

[ Voor 6% gewijzigd door Outerspace op 14-03-2007 12:20 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Ik ben niet bereid hele stukken te schrijven (heb simpelweg de kennis (niet dat ik weinig weet, maar in vergelijking met sommige leden hier. De meeste vragen zal ik wel kunnen beantwoorden denk ik zo) en tijd niet voor) maar wil wel feedback geven op de geschreven stukken. Laat me even weten of dit gewaardeerd wordt :).

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2007 16:52 ]

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
Ik wil me voor de 100% inzetten hiervoor en ik denk dat m'n taalkennis voldoende is om mensen het een en ander duidelijk te maken. Na mijn aankoop (Tatung V42EMGI, ook dankzij dit forum) ben ik veel wijzer geworden en wil deze informatie ook graag delen, óók vanwege het feit dat veel mensen constant met dezelfde informatie komen.

De informatie die de meesten zoeken is niet zozeer welke techniek beter is maar vooral praktische informatie. Ook lijkt het mij verstandig om kooptips te geven want dan heb je in 1 klap de 'welke moet ik kopen' topics beantwoordt: ( ik zeg maar wat: Panasonic PV42 bij de MM voor een Plasma en de Tatung V42EMGI voor een LCD bij webshop huppeldepup)

Verwijderd

jozy schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 17:30:
Ik wil me voor de 100% inzetten hiervoor en ik denk dat m'n taalkennis voldoende is om mensen het een en ander duidelijk te maken. Na mijn aankoop (Tatung V42EMGI, ook dankzij dit forum) ben ik veel wijzer geworden en wil deze informatie ook graag delen, óók vanwege het feit dat veel mensen constant met dezelfde informatie komen.

De informatie die de meesten zoeken is niet zozeer welke techniek beter is maar vooral praktische informatie. Ook lijkt het mij verstandig om kooptips te geven want dan heb je in 1 klap de 'welke moet ik kopen' topics beantwoordt: ( ik zeg maar wat: Panasonic PV42 bij de MM voor een Plasma en de Tatung V42EMGI voor een LCD bij webshop huppeldepup)
Welke moet ik kopen kan maar op een manier beantwoord worden:

- Eisen.
- Budget.
- Winkel in en modellen bekijken die voldoen/reviews lezen/fora lezen en specifieke vragen stellen (ondersteund dit model dit?)

Er is namelijk geen antwoord dat voor iedereen geld.

• jozy
Daarom pleit ik voor een soort BBG voor LCD's en Plasma televisies.

De hogere prijscategorieen is niet relevant omdat de mensen die dat kunnen betalen toch niet op de centjes letten en de allerduurste spullen meestal niet geevenaard kunnen worden door de goedkopere alternatieven.

[ Voor 72% gewijzigd door jozy op 14-03-2007 22:41 ]

Verwijderd

Voor projectie zou je ook kunnen aangeven wat de verschillen, voor- en nadelen zijn van LCD, DLP en CRT projectors.
En ook aandacht besteden aan de throw-distance die m.i. toch wel mede bepalend is of je een bepaalde projector in de gewenste ruimte en opstelling kunt plaatsen.

Voor de rest heb ik van vanalles wel een beetje verstand maar mis de nodige technische achtergrond om goed duidelijk te kunnen maken waar het precies om draait. Wel wil ik, net als Koeitje, wel stukken tegenlezen om hier een zo goed mogelijke FAQ van te kunnen maken.

• PWA
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

PWA

- welke aansluitingen zijn er mogelijk en moet ik gebruiken (voor wat xbox/pc/laptop?) en wat is de kwaliteit?

• precious1
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-03-2024
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 17:50:
[...]

Welke moet ik kopen kan maar op een manier beantwoord worden:

- Eisen.
- Budget.
- Winkel in en modellen bekijken die voldoen/reviews lezen/fora lezen en specifieke vragen stellen (ondersteund dit model dit?)

Er is namelijk geen antwoord dat voor iedereen geld.
En hiermee kun je dus de mensen laten weten welke eisen ze moeten hebben om geen miskoop te doen, en vervolgens een lijstje geven met beschikbare producten, in mate van hoeverre ze hieraan voldoen. Met een linkje erin naar pricewatch: Dit voor iedere schermafmeting en voilà: koopadvies voor 80-99% vd consumenten!
de vraag is natuurlijk of je met dit topic direct koopadvies wil geven, en volgens mij is het antwoord daarop: nee

[ Voor 8% gewijzigd door precious1 op 17-03-2007 12:33 ]

• Wolfjemidas
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-04-2017
Ik wil wel het een en ander hier neerzetten over LCD en plasma, samen met een faq, alleen een best buy is onmogelijk. Wat is de best buy voor een computer? Voor een die hard gamer is 4000 euro nauwelijks genoeg, terwijl iemand die surft en mailt met een pc van 400 euro al prima uit de voeten kan. Daarbij heb je vaak meerdere toestellen die aan de eisen voldoen, en dan gaat design ook meespelen, en zoals bekend, daar is niet over te twisten.

Zal binnenkort toch ff een gedeelte posten hier, alleen dat heeft wat tijd nodig om overzichtelijk in te delen, en daardoor ga ik het eerst in word of zo doen, en dan wel paste copy hier

BTW, ik verkoop LCD en plasma, en ik zit al 8 jaar in dat vak, dus ik weet er redelijk wat van en kan het tamelijk eenvoudig uitleggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Wolfjemidas op 18-03-2007 01:40 ]

• Wolfjemidas
Resolutie:
er zijn op moment verschillende resoluties, onder te verdelen in:

Plasma HD ready: 1024 x 768. Deze resolutie is genoeg om 720p te ondersteunen, maar net
te laag om native 720p beeld weer te geven, dit is namelijk 1280 x 720

LCD HD ready: 1366 x 768, zelfde als boven, echter kan wel native 1280 x 768 ondersteunen.
In het eerste geval wordt wat weggelaten, in het andere geval moet wat bij worden geschreven.

Full HD: 1920 x 1080, op dit moment alleen beschikbaar vanaf 37" inch LCD en vanaf mei 2007
in 42" inch plasma. Dit is het maximaal haalbare, hierbij is namelijk het volle HD signaal te
benutten.

Hierbij moeten echter wel nuances worden aangebracht. HD ready LCD en Plasma liggen
qua beeldscherpte dicht bij elkaar en het verschil zal niet snel zichtbaar zijn. Full HD is
duidelijk scherper maar is niet voor iedereen noodzakelijk.

Waarom? Men moet een verschil maken tussen interlaced en progressive. Bij interlaced beeld
(zoals op moment ook PAL) worden de even en oneven beeldlijnen apart geschreven, kortom bij
50 plaatjes per seconde worden er eigenlijk 50 halve plaatjes per seconde bedoeld, dus 25
hele plaatjes worden er weergegeven. Bij progressive zullen de even en oneven beeldlijnen
wel tegelijk worden neergezet, hetgeen zorgt voor een rustiger en scherper beeld.

Alhoewel de standaard dus 1080 beeldlijnen wordt, is dit 1080i(nterlaced), hetgeen niet beter
is dan 720p(rogressive), hetgeen HD ready toestellen kunnen maken van 1080i
Bij 1080p is het beeld wel scherper dan 720p uiteraard.

Conclusie: Kijk naar wat je wilt aansluiten op de TV, en dat zal bepalen of HD ready of full HD
iets voor jou is. Bij aansluiten van een PC of een PS3 is full HD aan te raden, aangezien deze
apparaten 1080p uitgeven, (alhoewel de PS3 games momenteel nog 720p zijn), bij voornamelijk
gebruik van TV, satelliet of DVD (blue ray of HD-DVD) zal HD ready voldoende zijn, omdat dit 1080i is en voorlopig zal blijven, hetgeen een HDready TV naar 720p kan omzetten. Ook bij een
Xbox 360 zal in principe HD ready voldoende zijn, omdat de xbox360 1080p uitgeeft, maar
via component, en de meeste TV's ondersteunen alleen 1080i via component.

Volgende post volgt over contrast , verschil LCD en plasma en aansluitingen.

Wat betreft kijkafstand: Kijkafstand / 4 is beeldbuis diameter. (vroeger was het gedeeld door
5, maar dat was voor 4:3 tv's, en breedbeeld lijkt kleiner in hetzelfde formaat.
Dit is echter subjectief, je kunt een maatje groter of kleiner gaan zitten, dit hangt er vanaf
hoe belangrijk TV voor je is en waar hij komt te staan/ hangen.
tussen 2,5 en 3,5 meter is 80 cm prima, tussen 3 en 4 meter 94 cm, en tussen
3,5 en 4,5 meter 102 cm of 107 cm. Meer dan 4,5 meter afstand is 127 cm te overwegen.

Ik weet niet of het verhaal helemaal duidelijk overkomt, aangezien het vrij lastig is om alleen te schrijven zonder voorbeelden te laten zien, maar ik hoor de vragen vanzelf wel.

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Neem even een kijkje op deze site, want daar worden heel veel punten vergeleken tussen een LCD en een plasma ;)

http://www.plasma-lcd-feiten.be/home/

• Wolfjemidas
@ PWA speciaal voor jou :+

Aansluitingen:

Types aansluitingen op LCD/ Plasma:

Scart: lijkt mij duidelijk na al die jaren wat dat ding doet, geen verdere uitleg nodig.
Maximale resolutie via scart of composiet (gele tulp) is 576 beeldlijnen. Ik weet helaas
niet of dit progressive of interlaced is, maar ik ga uit van interlaced.

VGA: bijna alle LCD's of plasma's hebben een VGA aansluiting, met uitzondering van de
meeste Philips TV's. Dit is een op component gebaseerde aansluiting met correctie, die
meestal wordt gebruikt om de TV als monitor te laten fungeren. Alle resoluties worden
ondersteund. (analoge aansluiting)

Component: VGA zonder correctie, kortom, een signaalverlies kan niet door de tv worden
gecompenseerd. De kleuren Rood, Groen en Blauw worden apart verstuurd met een signaal
voor de helderheid, dit is eigenlijk de analoge aansluiting van HDTV, ondersteund alle
resoluties, echter meestal vanaf 1080 alleen interlaced. Dit was de aansluiting voor HD
voordat HDMI op de markt kwam.

DVI: wederom een computeraansluiting, maar deze keer meestal digitaal, alhoewel er ook
DVI-A(naloog) en DVI analoog+digitaal bestaan.
Bij DVI is er ook correctie voor verloren bits, dus de TV kan compenseren voor signaalverlies.
ondersteund alle resoluties.

HDMI: eigenlijk het zelfde als DVI-D(igitaal), maar ook met digitaal geluid erbij. Deze
aansluiting is de digitale opvolger van scart, waarbij digitale apparatuur zoals computers,
DVD-spelers en spelcomputers volledig digitaal worden aangesloten, dus geen conversie
naar analoog, en hij is geschikt voor HD.
ondersteund alle resoluties.

Kortom, wat is nu de beste methode om een digitaal apparaat aan te sluiten in HD
kwaliteit?

Deze vraag is moeilijk te beantwoorden, doordat een digitaal signaal niet loss free is.
Het is wel zo dat het signaal 1 of 0 is, maar over langere afstanden zal een digitaal
signaal in een slechtere kabel in elkaar over vloeien, de impendantie is dan niet meer
onder controle te houden, waardoor er digitale ruis optreed of compleet beeldverlies.
Hierbij is het ook nog van belang om te weten dat DVI en HDMI zwakke signalen zijn.

In de praktijk blijkt t/m 5 meter HDMI of DVI signaal geen probleem te zijn, en is de
kwaliteit van de kabel niet van belang. Tussen 5 en 10 meter zal een betere kwaliteit
kabel dit signaal ook nog prima doen, alleen houden goedkope kabels dan meestal
al op.
Vanaf 5 meter t/m ca. 30 meter is component de HD oplossing. Alhoewel het een analoog
signaal is, is component een heel sterk signaal, en blijkt zonder noemenswaardige
problemen afstanden tot 30 meter te overbruggen. Wederom hoeft het echt geen profigold
kabel te zijn, maar behoorlijke kwaliteit is wel aan te raden.

eigenlijk zal dus de lengte en uiteraard de aanwezige aansluitingen bepalen of je voor HDMI
of component gaat. HDMI blijkt in de praktijk een fractie scherper beeld te geven, maar de
verschillen zijn niet erg groot.

@mulder: idd. leuke site, is echter niet helemaal objectief aangezien hij door de plasma
fabrikanten is neergezet, maar eerlijk gezegt, er staat geen leugen in, ook al laten zij de voordeln
van LCD weg.

@JVS, ik lees eigenlijk nu pas hoe je het graag zou willen hebben, dus vanaf nu geen heel verhaal
meer, maar gewoon antwoord op een gerichte vraag. 8)7
helaas vrees ik de meest gestelde vraag in de winkel, namelijk "wat is het verschil tussen LCD en plasma :+ ,dat zal nog wel een verhaal worden, maar mulder geeft al een link waarin in elk geval plasma goed wordt beschreven.

[ Voor 5% gewijzigd door Wolfjemidas op 20-03-2007 00:29 ]

Verwijderd

Ik ken een site met info over lcd's en andere tv's, best veel te vinden, maar is pas net online: www.lcd-info.nl

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2007 19:28 ]

• Weumel
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-11-2025
Na een jaar opzoekingen, en uiteindelijk een mooie pv60, denk ik dat ik me voor de verandering wel eens een beetje nuttig kan maken :+

Eigenschappen van plasma/lcd?
  • PLASMA
  • ontwikkeld om bewegende beelden weer te geven.
  • mooie, echte kleuren
  • diepe zwartwaarden
  • resolutie minder hoog dan LCD (tenzij je heel veel geld hebt ;) )
  • grote kijkhoek
  • weerspiegeld nogal (aka kijk eens wat er achter jou allemaal gebeurt :+ )
  • LCD
  • ontwikkeld om stilstaande beelden weer te geven. (ghosting)
  • kleuren gaan goeie kant op maar blijven eerder kunstmatige indruk geven
  • zwartwaarden worden ook steeds beter, maar kunnen nog helemaal niet tippen aan plasma
  • hoge resolutie
  • kleinere kijkhoek
  • geen weerspiegeling
Ok, misschien zijn sommige dingen eerder subjectief (het kleurstuk bedoel ik dan), maar er is toch een zekere consensus onder de mensen. Ik zou hier durven zeggen, over smaken en geuren discusieert men wèl :p

welk paneel moet ik kiezen?
Hangt af van wat je ermee wil gaan doen.
Afgaande op hun eigenschappen kan je wel al wat beslissen denk ik.

Wil je veel film kijken? --> plasma (bewegende beelden, kleurechtheid, zwartwaarden)
Wil je console + pc aansluiten en veel gamen? --> LCD (hoge resolutie)
Film + gamen --> doe maar eerst veel opzoekingswerk en beslis dan zelf :+
Heel veel licht in je kamer? --> LCD of je zit de hele tijd naar jezelf te kijken
Groot gezin verspreid over de leefkamer? --> plasma, of je moet met 10 in dezelfde zetel.

Ik persoonlijk heb de plasma gekocht om vooral film te kijken en een htpc op aan te sluiten en te gamen. De film loopt al vlotjes, maar om deftige te (pc-)gamen op een plasma moet je de boel echt wel goed afstellen, niet evident. Dus als je eraan begint, hou er rekening mee dat je ff bezig gaat zijn. (1024X768 is trouwens echt geen resolutie om deftig op te supreme commanderen als het zo een massaal kijkoppervlak is, dat kan ik je verzekeren }:O )

populaire weetjes:

- plasma verbruikt meer dan lcd.

FOUT, plasma verbruikt idd meer dan lcd indien het een volledig wit scherm geeft. Bij normale beelden is het verbruik van de 2 technologien indien zelfde schermgrootte nagenoeg identiek.

- plasma kan inbranden.
NIET MEER JUIST ;) Vroegere plasmaschermen konden inderdaad inbranden indien te lang hetzelfde patroon werd weergegeven. Huidige generaties hebben daar minder last van. Tegenwoordig is het meer overgegaan naar een image retention syndroom (ter voorbeeld; ik heb vorige week nog m'n Panasonic pv60 per abuis 24u op een post laten staan 8)7 ---> dan blijft het logo idd wat naghosten als je van post veranderd, na 10 minuten zappen was het echter al verdwenen). Beste is om reviews te lezen, en te zien in welke mate het paneel je wil kopen er last van heeft. Alleszins, panasonic en pioneer hebben er sinds de laatste generatie al geen last meer van.

schermgrootte <> kijkafstand

Algemene regel is ongeveer 3x je schermdiagonaal als kijkafstand.
Belangrijk is echter je type bron die aan je tv hangt. Is het een zwak analoog signaal, lage resolutie, dan zit je beter wat verder. Is het een goed digitaal signaal, kan je gerust wat dichter.

Video-processing
Iets heel belangrijks, maar krijgt te weinig aandacht (ze hebben t ook nodeloos moeilijk gemaakt toegegeven ;) )

Scaling
Een flatpanel heeft altijd een native resolutie. Dit is de enige resolutie die het paneel kàn weergeven. Het paneel accepteerd wel meerdere resoluties, maar zal deze down/up scalen naar de native resolutie. Dit is meestal aanvaardbaar, maar niet wereldschokkend indien door het paneel zelf gescaled.

interlaced - progressive
Zoals al aangegeven door wolfjemidas, is er een verschil tussen interlaced & progressive.
interlaced: alternerend de oneven en even lijnen tonen
progressive: steeds een vol scherm weergeven.

PAL/NTSC uitzendingen, DVD content, zijn alle interlaced. Een flat-panel is echter steeds progressive. Er moet dus berekend worden hoe dit weergegeven moet worden... en dit kan slecht, slecht, aanvaardbaar, slecht, goed of heel slecht gedaan worden. :+
Ik ga het water niet opnieuw uitvinden, noch uitleg geven over iets dat anderen al veel beter gedaan hebben: [uitleg interlacing, progressive, scaling, combing, weaving, en nog veel meer]

Flatpanel processing:
De videoprocessor in zo'n paneel is middelmatig. Best wel normaal als je bekijkt dat een heel goede processor gemakkelijk 1000€ meerkost betekend voor een paneel. Aangezien panelen tegenwoordig voor 1000-2500€ gaan, en de concurrentie moordend is, moet ik er geen tekening bij maken waarop bespaard wordt ;) Dit is trouwens ook 1 van de redenen dat pioneer een stuk duurder is dan de concurentie, hun video processing is beter, dat merk je zo als je in de winkel staat, je moet maar eens nakijken.

Wil ik eigenlijk zeggen, als je een flatpanel koopt, zorg ervoor dat je er iets op deftig kan tonen:
  • HD-DVD/BR: geen probleem, zijn progressive.
  • DVD films: interlaced, dus moeten goed verwerkt worden! == goed afgestelde HTPC, of DURE progressive dvd-speler (ik denk dat de htpc de beste optie is voor een tweaker ;) )
  • TV: let op voor afrip-digitale TV. Voorbeeld hier in belgie: BELGACOM TV IS SLECHT!!! Hun digitale lijn komt binnen, gaat naar hun weetikveelhoezehetnoemendoos, en vandaaruit met een SCART naar de televisie. Nou ik kan je vertellen, dat dat stomme doosje van hun dus digitale-analoge conversie en videoprocessing gaat doen 7(8)7 , en dat het er helemaal niet op lijkt! 7(8)7 Ik heb thuis gewoon analoge kabel, en mijn beeld is VELE MALEN beter dan belgacom tv. Ongelooflijk hoe ze de mensen durven afrippen terwijl ze erbij staan. Voor de geintereseerden, lees bovenstaande link over interlaced-progressive, lees wat er allemaal fout kan lopen, en ga dan eens bij iemand die thuis belgacom tv heeft en een plasma/lcd... je zal direct zien wat er allemaal foutloopt.
En nou is het tijd om nog wat verder te werken :+

Hoop dat iemand er iets mee is,
greetz

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:37

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Nog iets wat ik heel vaak tegenkom: hoe kan ik het scherm het beste schoonmaken?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Wolfjemidas
@weumel

Nette post, wat je schrijft klopt allemaal, en qua smaak kan ik je ook al niet tegenspreken, aangezien ik ook de PV60 heb.

Afgezien daarvan, 2 aanvullingen, ten eerste klopt het dat blue ray etc wel progressive zijn, maar eigenlijk is afgesproken om videomateriaal op 1080i uit te brengen. Dit is dus zonder problemen te converteren naar 720p, hetgeen er net zo mooi uitziet, alleen hoef je daar geen Full HD scherm voor te hebben voorlopig. Kortom, het is progressive, maar tot 720 beeldlijnen.

Ten 2e, qua resolutie in het verschil plasma en LCD klopt het alleen bij HD ready (1024 x 768 ) tegen (1366 x 768), alleen hebben 50" plasma's ook al deze resolutie.
Voorlopig zijn in kleinere formaten alleen LCD's aanwezig met full HD (1920 x1080), maar de nieuwe lijn panasonic heeft een 42" full HD, dus qua resolutie is er al bijna geen verschil meer.

Wat betreft het schoonmaken van een scherm, de meningen zijn verdeeld. Hoe dan ook, het beste is een reinigingsmiddel zonder alcohol of sterke basen. Een vochtige doek doet wonderen, en je hebt in de winkels ook reinigingssets met speciale vloeistof, zonder alcohol voor ca. 10 euro, waar je lange tijd mee doet.

Edit: helaas, Pioneer (en ook hitatchi) zijn de enige schermen die nog behoorlijk last van inbranden hebben, en ook nog de nieuwe generatie. Na herhaaldelijk white wash functie erover te hebben gehaald ging het wel weer, maar het is er nog steeds.

[ Voor 9% gewijzigd door Wolfjemidas op 22-03-2007 00:18 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jozy schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 22:17:
Daarom pleit ik voor een soort BBG voor LCD's en Plasma televisies.

De hogere prijscategorieen is niet relevant omdat de mensen die dat kunnen betalen toch niet op de centjes letten en de allerduurste spullen meestal niet geevenaard kunnen worden door de goedkopere alternatieven.
Ben opzich voor een BBG, maar ben bang dat dat een beetje lastig uit te voeren wordt, aangezien je niet zomaar op pure specificaties kunt letten, zoals met computercomponenten...

En dan heb je dus het probleem dat we niet even 50 schermen naast elkaar kunnen zetten...

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Een BBG zie ik ook niet zitten. Wat ik wel erg nuttig vind is een koopadvies geven. Aanduiden welke specs belangrijk zijn en verwijzen naar de diverse ervaringen topics. Ik vind dat je kiezen echt zelf moet doen aan de hand van je eigen criteria en ervaringen. Er is niet een 'de beste'.

• jozy
JvS schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 11:44:
Een BBG zie ik ook niet zitten. Wat ik wel erg nuttig vind is een koopadvies geven. Aanduiden welke specs belangrijk zijn en verwijzen naar de diverse ervaringen topics. Ik vind dat je kiezen echt zelf moet doen aan de hand van je eigen criteria en ervaringen. Er is niet een 'de beste'.
met BBG was ik ook niet uit op een BBG gelijk aan degene voor pc's maar meer een soort koopadives inderdaad. Dus de populairste schermen onder de tweakes aanstippen en link naar de bijbehorende topics. Voordeel van deze aanpak is dat mensen een soort 'houvast' hebben want niet iedereen begrijpt ook wat het nut is van bijvoorbeeld een usb poort voor firmware update...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar dan blijft mijn punt; hoever kom je met een flatscreen als je alleen naar specs kijkt?

• jozy
Wat een hele mooie link is om een aantal populaire schermen objectief gereviewed te zien is
www.hdtvtest.co.uk .

De site is praktisch van aard en test lcd's tegenover plasma's etc etc.

Daar is ook te zien dat de zwartwaarde en kleurechtheid bij plasma's niet meer de grote voorsprong hebben op lcd's dan een tijdje geleden. Sterker nog, LCD heeft soms zelfs BETERE zwartwaarde en kleurweergave...

Daarnaast komt ghosting NIET meer voor op LCD tv's. Dat is echt verleden tijd gezien het feit dat geen enkele monitor cq tv die ik heb gezien meer ghosting vertoont. Maar inbanden daarentegen gebeurt nog WEL op een aantal modellen en dat is echt dieptriest vooral vanwege het feit dat je er geen garantie voor krijgt dus je kan je scherm gewoon weggooien.... Want alle plasma tv's hebben whitewash functies ingebouwd en dit is niet voor niets..Waar een LCD tv last van kan hebben is dode pixels. Vooral een Full HD panel heeft er behoorlijk wat en als er dan een of meerdere pixels niet werken is dat wel irritant. Hoewel het niet opvalt is het toch een minpunt. Ik heb er een en er zitten gelukkig geen dode pixels op. Volgens mij komt het ook heel weinig voor omdat ik niemand hard zie klagen maar natuurlijk kan het voorkomen net als inbranden van een plasma tv.

Dus de eigenschappen van Plasma vs LCD van Weumel zijn wel algemeen bekend maar kloppen in de praktijk nog nauwelijks meer. Allebei de schermen bieden gelijke beeldkwaliteit en kleurechtheid. Alleen Plasma heeft een glasplaat en een LCD niet waardoor je een grotere inkijkhoek hebt (vergelijk het met glansschermen bij laptops). Om het scherm ook als bureaublad te gebruiken is het zeer onhandig wat Weumel ook heeft aangetoond: Plasma is echt gemaakt met als doel TV kijken en LCD niet.

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-02 17:54
jozy schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 22:11:
Daarnaast komt ghosting NIET meer voor op LCD tv's.
Dit vind ik wel een grappige stelling :P. Heb je wel eens een Plasma en LCD naast mekaar gezien? Het klopt dat ghosting een stuk minder is geworden, maar het is er zeker nog steeds...

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Jongens, dit is geen discussietopics. Er is een speciaal topic voor deze discussie.

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:59

Smarron

The bend

Weumel schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 16:26:
populaire weetjes:

- plasma verbruikt meer dan lcd.

FOUT, plasma verbruikt idd meer dan lcd indien het een volledig wit scherm geeft. Bij normale beelden is het verbruik van de 2 technologien indien zelfde schermgrootte nagenoeg identiek.
Test van mistermaxmax over het verbruik van een 107cm plasma-TV:

mistermaxmax in "\[Plasma-TV] LG 42PC1RR (incl. 80GB HD)"

Dit bewijst ook jouw punt. Bij volledig witbeeld maximaal verbruik wat ook aangegeven staat bij de specs, normaal TV kijken veel minder en vaak al minder dan 107cm LCD-TV's.

De meeste vragen die gesteld worden over plasma vs. LCD baseren op ervaringen (en dan vooral de negatieve doorvertelverhalen) van een x-aantal jaren geleden toen de hype net begon. inbranden, energiezuinigheid, resolutie, dode pixels, zwartwaarden, contrast, inkijkhoek, ghosting etc etc. Inmiddels zijn beide technieken ontwikkeld en gelden veel negatieve eigenschappen voor beiden niet meer. Ik denk dat deze vragen vooral uitgelegd moeten worden met voorbeelden.

Waar sommigen het al terecht over hebben gehad: Waar wil je de TV vooral voor gaan gebruiken en wat zijn jouw belangrijkste eisen daarin en wat zijn juist geen eisen. Dan zit je al snel in een bepaalde hoek te kijken. (Een voorbeeld als HDMI: Eerst moet het er minimaal opzitten, dan moet het per se 1.3 zijn. Persoonlijk zal het me worst wezen, ik gebruik het voorlopig niet eens, dus ik heb het ook niet als eis. Helaas worden specs als zeer belangrijke aankoop- en pimpfactor argumenten gebruikt.)

Advies wat in de lopende topics wordt gegeven is vaak subjectief en de nadelen van de andere techniek worden veelal aangehaald als argument. Ik vind het dus goed dat hier een FAQ voor komt. Belangrijk advies voor iedereen zal natuurlijk zijn: Ga sowieso zelf eerst eens een kijkje nemen in de winkel en bepaal wat jij mooi vindt.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Verwijderd

JvS schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 12:24:
Jongens, dit is geen discussietopics. Er is een speciaal topic voor deze discussie.
Welke bedoel je precies? Ik heb gezocht, maar kan niet vinden wat je bedoelt...

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Weumel schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 16:26:
DVD films: interlaced, dus moeten goed verwerkt worden! == goed afgestelde HTPC, of DURE progressive dvd-speler (ik denk dat de htpc de beste optie is voor een tweaker ;) )
Verreweg de meeste DVD's bevatten gewoon progressive materiaal, zeker die, die afkomstig zijn van bioscoopfilms. Natuurlijk zijn ze gewoon PAL interlaced compatible, maar de 50 halfbeelden per seconde bevatten eigenlijk gewoon 25 hele beelden. Een successie van twee halfbeelden kun je dus samenvoegen tot een kloppen heel frame. Daarom zijn deinterlacers dan ook NIET nodig voor dergelijke DVD's (verreweg merendeel van wat te koop is).

Ik denk dat het wel interessant is om wat meer te vertellen over deinterlacing aangezien dat bij de meeste TV's nog behoorlijk brak gebeurt. Veel info is te vinden op http://100fps.com . Een van de weinig hardwareoplossingen die het erg goed doen is de Faroudja chip, die gelukkig in steeds meer TV's en ook DVD apparatuur te vinden is.

[ Voor 21% gewijzigd door voodooless op 17-04-2007 10:50 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Ook concrete vragen opnemen als:

Ik kijk veel analoge TV. Wat is beter geschikt (plasma)
Ik kijk veel digitale TV. Wat is beter geschikt (plasma)
Ik kijk veel DVD's. Wat is beter geschikt (plasma)

Ik kijk de hele dag naar een windows Vista desktop. Wat is beter geschikt (lcd)

Verwijderd

Is het schadelijk voor plasma als je films kijkt met zwart balken?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2007 @ 21:10:
Is het schadelijk voor plasma als je films kijkt met zwart balken?
Hangt van het merk plasma af. Panasonics zijn na de eerste 200 uur 'burn-proof' maar sommige Pioneer plasmas uit 2006 branden al na een paar uur in. In principe zijn alle 2007 modellen van Panasonic/Pioneer/Fujitsu/NEC/Toshiba/Hitachi burn proof na x uur en kun je gerust met balkjes kijken.

• Pindakaasman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11-2025
Mijn tv is overleden :( Nu moet ik natuurlijk een nieuwe gaan kopen :)
Ik ben al een paar dagen aan het lezen en ook dit topic vind ik best leuke waardevolle info in staan.
Ondertussen ben ik er wel van overtuigd dat er best een BBG te maken is.
Er zijn mensen die lcd en plasma verkopen en verder genoeg mensen die er blijkbaar veel meer van afweten als een normale sterveling zoals ik. Ik denk dat vooral de mensen die zelf dit spul verkopen best wel wat adviesen over merken en types kunnen geven.

Ik denk dat je een BBG gewoon op een andere manier moet invullen. maak een onderschijd in plasma en lcd, er staat al genoeg info in de dit topic hoe je die keuze moet maken (ik ga zelf voor plasma (denk ik)).

en pak dan per category 2 of 3 prijsklassen.

Misschien kan er iemand iets vertellen over die freaking type nummers. Ik wordt er helemaal gek van dat ik een review lees van een tv en dan vervolgens bij de tv boer weer net naar een model sta te kijken dat een lettertje of cijfer afwijkt.
Bij somige merken is een landcode bij andere zegt het iets over een coating over de beeldbuis soms is het verschil alleen een voet... afijn. ik irriteer me er aan en vind het iig niet verhelderend. Ik zou ook niet weten wat je er over moet schrijven maar misschien weet iemand anders dat wel.

Het lezen van dit topic heeft me ook weer iets onzekerder gemaakt want ik heb het stukje gelezen over de vidio processor. AAArrgghhh weer iets om op te gaan letten cq uitzoeken.
Misschien weet iemand of er een overzicht is van al deze verschillende processoren en welke er per fabrikant of misschien zelfs tv gebruikt wordt...?

Ik ben nogal bang om iets te kopen, ik zou het liefste bakken met geld over de toonbank gooien zodat ik zeker weet dat ik geen spijt krijg. Helaas gaat mijn budget ook maar tot 2000 euro en liever geef ik er maar 1600 uit zodat ik nog een xbox360 ernaast kan zetten.
Ik heb nog steeds geen idee wat ik nu ga kopen (morgen wil ik me aankoop gaan doen want dan is de MM ook open) en daar even rondlopen maakt me alleen maar meer confused.
Ik laat jullie nog wel weten wat het geworden is, bedankt voor de info en misschien kunnen jullie iets met mijn tips.

Mocht iemand mij nog een koopadvies willen geven via een pm mag dat altijd ;)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik wil nog wel even terugkomen op dat inbranden van plasma's.

Dat inbranden geen issue meer is vind ik veel te kort door de bocht. Er wordt immers altijd aangeraden om de eerste x100 uur met halve helderheid/contrast te kijken, en ook geen 4:3 en 2.35:1 programma's bekijken in deze tijd.

Hier een ietwat optimistische kijk op dit alles: http://www.plasmasaver.com/burnin.html . Eerst vertellen ze je dat je je geen zorgen moet maken en dat er niets aan de hand is, om vervolgens aan te komen met een waslijst van regels waar je je aan moet houden om je plasma clean te houden. 8)7 Exact deze zelfde strekking kom je eigenlijk overal tegen: eerst claimen dat er niets aan de hand is, en dan met een waslijst van eisen aankomen.

Ik zou dus nog wel wat meer info over inbranden willen hebben, en niet van dit soort verkapte marketingpraatjes :O

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ambilight, hoe werkt het en waar is het voor? Pixelplus van Philips. (en andere beeldverbeteraars.)
HDMI 1.1, 1.2, 1.3.
Digitaal/analoog, tuner gedoe. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Drawer op 05-05-2007 16:26 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Jongens, ik heb een hoop reacties verwijderd. Dit is geen 'welke is de beste' topic. In een FAQ komt dat ook niet te staan. Dat kiezen moet je echt zelf doen. Daar blijf ik bij. Goede info over resolutie, plasma Vs LCD en andere goede tips komen er wel in. ook algemene aankooptips komen er netjes in.

Hier dus geen vragen stellen als "welke is nu goed" en svp ook niet beantwoorden.

• Bylie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:33
Wat ik mij altijd afgevraagd heb ivm de nieuwere TV's LCD/plasma tov CRT is of je nog steeds dingen zoals judder kunt zien wanneer er een filmpje afgespeeld wordt met afwijkende framerate. Ik heb op dit moment een htpc aan mijn (oude CRT) TV hangen maar wordt toch soms niet goed van het gedoe om bepaald materiaal schokvrij afgespeeld te krijgen (reclock nodig etc). Soms zit je echt meer tijd te "verdoen" om het beeld goed te krijgen dan met naar de film te kijken.

• Mr. Dave
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:03
Op welke TV kun je eenvoudig zelf de nieuwste firmware zetten?

I'm sorry Dave, I'm afraid I can't do that.

• curtazimo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01-2023
Wat is het verschil tussen HD-ready en full HD?
- is dat verschil daadwerkelijk te zien?
- is 'alleen' HD-ready een gemis t.o.v. full HD? (i.c.m. bijvoorbeeld gameconsoles, blue-ray dvd, digitenne, enz)

When people talk behind my back, they are in a good position to kiss my ass...

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-01 19:45

seninha

god's right foot

Omdat een maat van me pas een FullHD LCD scherm heeft gekocht en ik eigenlijk schrok van de normale TV weergave ben ik deze topic ook eens gaan lezen.

Ik heb altijd gezegd dat ik voorlopig toch bij een oude CRT blijf totdat er een TV uitkomt die het normale TV uitzending (via kabel) goed overbrengt.
Nu heb ik dit helemaal na het zien van TV beelden bij mn maat.
We hebben even een zender waar op dat momment voetbal aan de gang was en dat zag er echt niet uit.
Zodra de camera bewoog was het net of het gras was ingekleurd :X
Moet wel erbij zeggen dat hij digitale TV van KPN heeft en dat schijnt niet al te best te zijn.
Hij gaat wel kijken voor een satelliet setje om dit probleem te verhelpen.

Maar waarom ik eigenlijk hier even post is de vraag hoe het komt dat ik tot nu toe geen een LCD TV (Plasma heb ik eigenlijk nooit naar gekeken,zal vanaf nu zeker meer aandacht aan besteden) tegen gekomen ben die TV uitzendingen goed overbrengt , terwijl er eigenlijk zoveel verkocht worden.

Sinds de WK zijn HD ready TV's steeds meer in de woonkamers terechtgekomen, en iedereen die ik ken is SUPER tevreden met z';n nieuwe dure aankoop :|
Kan me niet voorstellen dat er bij elk van deze mensen een satelliet op dak staat om het beste signaal te ontvangen, dus neem aan dat ze dus ook via normaal kabel naar de TV kijken.

Als ik zo lees zou voor mij een Plasma veel geschikt zijn. Ik kijk namelijk veel films en series.

Ben benieuwd of eigenlijk meer mensen met mee eens zijn dat de huidige LCD techniek niet geschikt is om PAL TV op een goed en mooie manier te vertonen.

iRacing Profile Flickr

• renio
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-04-2024
seninha schreef op maandag 14 mei 2007 @ 21:41:
Omdat een maat van me pas een FullHD LCD scherm heeft gekocht en ik eigenlijk schrok van de normale TV weergave ben ik deze topic ook eens gaan lezen.

...

Als ik zo lees zou voor mij een Plasma veel geschikt zijn. Ik kijk namelijk veel films en series.

Ben benieuwd of eigenlijk meer mensen met mee eens zijn dat de huidige LCD techniek niet geschikt is om PAL TV op een goed en mooie manier te vertonen.
SD signaal op je maat met z'n super deluxe Full HD LCD scherm is hoe dan ook een 'no no'... zo'n scherm toont veel te veel imperfecties van het SD signaal. LCD is hoe dan ook brak in SD weergave, je bent veel beter af met een Plasma als je bij SD signaal blijft. LCD lijkt me enkel interessant als je 't ook regelmatig als pc-monitor gaat gebruiken...

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Vragen die ik zou stellen:

- Wat is de vertraging die beeldverbeterende bewerkingen introduceren? Dit is zeer belangrijk in timing-gevoelige spellen (bijv. Beatmania en DDR). De fabrikanten lijken er maar niet in te slagen dit eens objectief te gaan kwantificeren. :(

- Wat is de interne signaaldemping uitgedrukt in dB van de analoge aansluitingen? Ook hier lijkt de industrie geen objectief meetbare norm te hebben. In het low-end segment van de markt zien we nog steeds aansluitingen die niet afgeschermd zijn, of intern gewoon met lintkabels gepatched zijn.... Kun je kwaliteitkabels aansluiten zoveel als je wilt, maar als het apparaat intern al zoveel bandbreedte verliest heeft het allemaal geen zin.

[ Voor 3% gewijzigd door ari3 op 13-06-2008 16:58 ]

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:45
Ik wil binnenkort ook gaan overstappen richting een hd-tv
Echter met een beperkt budget en plaats wil ik een 26 of 32 inch tv gaan aanschaffen.
Plasma en Full-HD vallen dus bij deze al af.
Verder ga ik er veel films/series op afspelen en dat is de bedoeling om dat via een htpc te doen.
Deze pc ga ik verder niet gebruiken om te gamen of internetten (puur en alleen films, mediacenter)
Ik ben me ook eens aan het orienteren, maar poeh... wat is er een hoop keuze...
En inderdaad van die nummering van de tv's word je niet echt vrolijk neej.

Maar ik zou ook wel graag een BBG guide zien, of iets in de trand van het welke tft-monitor moet ik hebben. In dat topic staat ook per monitor een heleboel informatie.
Zeker aangezien ik op zoek ben naar een wat kleiner scherm, dit terwijl de meeste topics hier op tweakers toch over 42inch en groter gaan

Verwijderd

Wolfjemidas schreef op maandag 19 maart 2007 @ 12:51:
Resolutie:
er zijn op moment verschillende resoluties, onder te verdelen in:

Plasma HD ready: 1024 x 768. Deze resolutie is genoeg om 720p te ondersteunen, maar net
te laag om native 720p beeld weer te geven, dit is namelijk 1280 x 720
.......
.......
Bedankt voor deze informatie! Plasma is dus ook gewoon geschikt om je Xbox 360 met component kabel aan te sluiten.
Alleen vroeg ik me nog af wat het verschil is tussen native en progressive bij 720p. Is dit een erg duidelijk verschil en hou je dan nog wel het 'echte' HD-beeld ( hiermee bedoel ik dus het verschil tussen component aansluiting tegenover scart aansluiting) met de Xbox 360 i.v.m. native?

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-02 09:09
Mooi zou zijn voor velen om enkele populaire toppers in bepaalde segmenten te benoemen, een soort van Best Buy.

Bijv.:
Soort - Maat - HDTV - Type
Plasma - 50 Inch - Full HD - Panasonic TH50PY70
LCD - 52 Inch - Full HD - Philips 52PFL9632D

(Slechts voorbeelden!)

Het 24p stuk mag ook niet ontbreken. User Twixie heeft dit onlangs gepost:
Twixie schreef op donderdag 13 december 2007 @ 10:57:
[...]

Raar dat dit nu nog altijd niet algemeen geweten is... (of mensen niet eens willen Googlen).
Bioscoopfilms zijn gefilmd in 24fps. PAL, het formaat van onze DVDs, is 50Hz. Omdat het interlaced is, komt dat overeen met 25fps. Of maw: probleempje. Dit is echter al zo lang dat PAL bestaat op een zeer eenvoudige manier opgelost: de films worden gewoon versneld afgespeeld. De originele frames worden dus gewoon behouden maar aan 25fps afgespeeld. Om te vermijden dat het geluid dan begint achter te lopen, wordt het ook ongeveer 4% versneld. Vandaar dat a) films op TV of op DVD altijd 4% korter zijn dan de originelen (vergelijk maar eens een paar DVDs met de informatie die je op IMDB vindt), en b) de muziek eigenlijk 4% te hoog klinkt (vergelijk maar eens met een CD met de soundtrack op).
In de USA wordt geen PAL gebruikt maar NTSC, wat 60Hz interlaced is. Daar hebben we dus ook een probleem maar wordt het op een andere manier opgelost. Versnelling toepassen zoals bij PAL zou een beetje extreem zijn, want dan zit je al met een versnelling van 25% ipv 4% ! Dat is dus geen optie. Wat ze bij NTSC doen is om sommige frames 3x te tonen ipv 2x (interlaced), namelijk de oneven genummerde frames. Gevolg is dat je dan bij 24fps vanzelf op 60Hz uitkomt en er dus helemaal geen versnelling is. Er is echter een ander nadeel: doordat de originele frames afwisselend 3 tellen en 2 tellen in beeld zijn, verloopt het beeld niet zo vloeiend. Dit is vooral te zien in trage pans (camerabewegingen).
HD nu. HD (waaronder BluRay/HD-DVD/...) heeft geen vaste framerate zoals PAL. Je hebt verschillende formaten waaronder dus p24, wat dus wil zeggen dat er 24 progressive frames per seconde gebruikt worden. Uiteraard worden bioscoopfilms dus als p24 op de HD-schijfjes gezet. Eén probleem: veel displays kunnen geen 24HZ (of veelvoud aan) en enkel 50 en 60Hz. Punt is dus dat die 24fps ofwel in 50Hz ofwel in 60Hz weergegeven moeten worden. Dat is dus net wat respectievelijk bij PAL en NTSC al decennia lang gedaan wordt. Het enige verschil nu is dat dit in real-time moet kunnen gebeuren. En laat nu net die NTSC oplossing (3:2 pulldown genoemd) een stuk eenvoudiger zijn dan de PAL oplossing. Bij PAL heb je immers het audio-probleem waarbij de audio dus versneld moet weergegeven worden. Aangezien het geluid typisch in 44.1KHz moet verwerkt worden, wil dat zeggen dat je realtime het geluid moet versnellen. Daarom dat alle fabrikanten voor de NTSC oplossing gekozen hebben : 3:2 pulldown met de judder tot gevolg.

2 opmerkingen:
1. Bemerk dat de Amerikanen dus al decennia lang dit 'probleem' van judder hebben. Dat is al een bewijs dat het toch echt geen zo een gigantisch probleem is als sommigen willen doen geloven.
2. Wat ik persoonlijk niet goed begrijp is waarom niemand de PAL oplossing implementeert. Het versnellen van de audio is nu toch echt ook wel niet zo enorm moeilijk. Maar wellicht zit het probleem eerder in het feit dat de schijf dan ook sneller moet gelezen worden en er dus eerder problemen zijn met de implementatie van de BluRay en HD-DVD standaard inzake lezen van de disk.

[...]

Zie dus uitleg hierboven. Als jij met PAL dvd's judder ziet, is er zeker iets anders aan de hand. Is het met NTSC dvd's dan is het volkomen normaal.
De detectie waar je over spreekt is overigens iets anders. Dit is gerelateerd aan de interlacing. Er is immers een verschil tussen video-bron en film-bron. Video-bron betekent dat de opname zelf al interlaced was en dus elk interlaced frame eigenlijk een verschillend moment in de tijd voorstelt. Film-bron betekent dat de opname progressive is. Omdat PAL van nature interlaced is, wordt 1 progressive frame opgesplitst in 2 (of halvelings 3 in NTSC) interlaced frames. Die 2 interlaced frames behoren dus tot hetzelfde moment in de tijd.
Een goede deinterlacer kan detecteren of het signaal origineel video of film materiaal was. Bij film materiaal is de deinterlacing dan immers uitermate simpel: gewoon twee samenhorende frames interweaven. Een progressive DVD speler zou dit perfect moeten kunnen, omdat op de DVD videostream vlaggen staan die aanduiden welke frames samenhoren. Een gewone interlacer (bvb in TV) moet zelf detecteren welke 2 frames telkens samenhoren. Eens hij weet welke 2 dat zijn, dan heeft hij 'gelockt' en kan hij alle volgende 2 frames samengooien. Bij een slechte deinterlacer die moeilijk kan locken ga je dit in het beeld zien als artefacts. Een typisch effect is moiré patronen en wemeling/onrust in bewegende schuine lijnen.
Er bestaan test DVDs om je deinterlacer hierop te testen, bvb de Silicon Optix HQV dvd. Die bevat zelfs materiaal dat gecombineerd video en film is, bvb met scrollende ondertitels die achteraf toegevoegd zijn. Een goede deinterlacer zal detecteren dat in 2 opeenvolgende frames die tekst gewoon op dezelfde plaats staat (en dus gewoon verweven mag worden) terwijl de rest van het beeld video-materiaal is en dus geinterpoleerd moet worden.

[ Voor 100% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 14-12-2007 11:35 ]

Verwijderd

Best buy is echt totaal niet nodig, dat moet je zelf maar beslissen, wat de beste koop voor je is. Sowieso is het enorm veel werk om dat bij te houden.

• Sargan
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:02

Sargan

Filmfreak...

En hoe zit het dan met het aantal aansluitingen op je tv?
Ik ben me ook aan het orienteren op een nieuwe tv, plasma of lcd, ik gebruik nu nog een videorecorder, dvd speler en een digitale decoder, allen met scart aansluitingen.
tegenwoordig is het allemaal hdmi wat de klok slaat.
Hoeveel hdmi aansluitingen zijn wenselijk op je tv? ik weet dat het eraan ligt wat je wil gaan aanlsuiten, maar hoeveel zouden er wenslijk zijn?

" All we have to decide is what to do with the time that is given to us"

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geloof niet dat dit het topic is voor zo'n vraag...

En een beter antwoord dan "zoveel appraten als je met hdmi denkt aan te sluiten" is er natuurlijk niet...

Veel verder dan een dvdspeler en/of een computer kom je denk ik niet...

Verwijderd

Pittie schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 15:27:
Ik wil binnenkort ook gaan overstappen richting een hd-tv
Echter met een beperkt budget en plaats wil ik een 26 of 32 inch tv gaan aanschaffen.
Plasma en Full-HD vallen dus bij deze al af.
Verder ga ik er veel films/series op afspelen en dat is de bedoeling om dat via een htpc te doen.
Deze pc ga ik verder niet gebruiken om te gamen of internetten (puur en alleen films, mediacenter)
Ik ben me ook eens aan het orienteren, maar poeh... wat is er een hoop keuze...
En inderdaad van die nummering van de tv's word je niet echt vrolijk neej.

Maar ik zou ook wel graag een BBG guide zien, of iets in de trand van het welke tft-monitor moet ik hebben. In dat topic staat ook per monitor een heleboel informatie.
Zeker aangezien ik op zoek ben naar een wat kleiner scherm, dit terwijl de meeste topics hier op tweakers toch over 42inch en groter gaan
LG en Samsung hebben een 32 inch plasma, rond de 600 euro is die van jou. Bij de Mediamarkt hebben ze deze staan.

Ik heb het verschil gezien tussen een plasma en een LCD maar dan niet in de winkel met instellingen van welke zullen we nu verkopen, maar bij mensen thuis the real world, ik ga absoluut voor de plasma.

Een 32 inch plasma schijnt ook analoog een goed beeld te geven (heb ikzelf nog niet gezien, maar kan ik me wel voorstellen).

Verwijderd

Eigenlijk gaat het hier maar om 1 vraag :

Welke moet ik kopen ?

Het belangrijkste punt in deze beslissing is natuurlijk de beeldkwaliteit die dan van je nieuwe aankoop kunt verwachten. En echt niet denken dat die thuis net zo mooi is als in de winkel.
Ik denk dat mensen eerst kiezen voor een afmeting die ze willen, een kleine een middelmaat of een grote.
Dus maak 3 groepen :

Tot 32 inch - 32 tot en met 42 inch - 50 inch en hoger

Als we nou invullen wat het beste beeld geeft in deze categorien.

Ik zou zeggen :

Tot 32 inch : LCD, analoog of digitaal SD, DVD speler, scart RGB

32 tot en met 42 inch : Plasma, digitaal HDTV kabel, DVD speler, HDMI

50 inch en hoger : Plasma, digitaal HDTV kabel/sateliet, Blue Ray speler, HDMI

Schiet maar op mijn voorstel. Ben er ook nog niet helemaal uit.
Ook belangrijk is de afstand vanwaar je kijkt natuurlijk een 40 inch LCD op analoog ziet er verschrikkelijk uit op 3 meter afstand maar op 10 meter is het beeld goed.

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:44
De vraag "Welk model moet ik kopen, X of Y? is inderdaad de meest voorkomende vraag. Maar ik denk dat met jouw antwoorden je wel erg weinig keuze overlaat. Ik wil bijvoorbeeld mijn HTPC aansluiten en ik wil een 42". Plasma lijkt mij dan niet de beste keuze i.v.m de resolutie. Daarnaast heb ik ook geen DVD speler, maar een 360.

Ik denk dat je de vraag niet direct moet beantwoorden, maar beter een paar specificaties kunt behandelen en dan de (voor- en nadelige) eigenschappen van die specificatie kunt benoemen zoals JvS al eerder zei. Zo geef je iemand de benodigde informatie om zelf te kijken welke voor en nadelen hij belangrijk vindt. De mensen die de FaQ lezen kun je het beste wat leren, zodat ze in het vervolg minder/geen hulp nodig hebben. Als je een kant en klaar lijstje van beperkte keuzes neerplempt dan blijven ze dom.

Voorbeelden: (lees: vragen die ik weleens tegenkom)
Hoe werkt 100Hz/120Hz MCFI en wanneer levert mij dit voordeel op?
Uitleggen hoe motion compensation frame interpolation werkt, het nut ervan vermelden. Melden wanneer het voordeel oplevert (hoger 'bewegingscontrast') en wanneer het nadeling kan zijn. (halo's / glows)

Wat zijn belangrijke eigenschappen om op te letten als ik met mijn scherm wil gamen?
Uitleggen wat specifieke eisen zouden kunnen zijn voor je HDTV. Plasma tegenover LCD zetten is hier misschien wel handig. Evt uitleggen dat responsetime van belang kan zijn, net als de verschillende inputmogelijkheden. Veel van de huidige 1080p HDTV's ondersteunen bijvoorbeeld maar 1366x768 over VGA, iets wat je niet wilt als je console wel 1080p uit kan zenden.

Wat zijn belangrijke eigenschappen om op te letten als ik een HTPC aansluit?
Uitleggen over dat niet iedere LCD volledig full hd ondersteunt over de vga en over exact scan / 1:1 pixelmapping vertellen. Verder uitleggen waarom beeldverbetertechnieken zoals DNIe en Pixel Plus niet werken op je HDMI in HTPC modus.

Wat is het verschil tussen CCFL en LED backlighting?
Wel een belangrijke om te beantwoorden gezien de komende ranges van Sony, Samsung, LG en Philips (kan er wat missen) ook LED panels bevatten en het aanbod daarvan op dit moment dus sterk toeneemt.

Wat is het verschil tussen model X en Y qua specificaties?
Paar linkjes geven in de trant van zettavolt.co.uk en keiskeurig. Duidelijk maken dat je dat makkelijk kunt vinden met bovenstaande links en evt. google.

24p, wat is het? En wat is het verschil tussen een TV die dat niet ondersteunt?
Ook wel een vraag die meer gesteld gaat worden ivm de opkomst van de nieuwe videoformaten en de PS3. Uitleggen hoe telecine judder werkt.

Constrast en dynamisch contrast
Een grote valkuil voor sommige mensen die denken dat hoger per definitie beter is. Maar iedere fabrikant pleurt maar wat neer en meet met zijn eigen liniaaltje heb ik het idee. Hier kun je het best omschrijven wat het verschil tussen normaal contrast en dynamisch contrast, en waarschuwen dat contrast niet alles zegt.

8bit, 10bit, etc., wat is het verschil?
Ook hier een kleine uitleg over het kleurbereik?

SED? Laster TV? OLED?
Misschien ook wat over vermelden? Hoewel er in het geval van Laser TV nog niet zoveel te melden valt, SED volgens mij behoorlijk dood is en OLED er wel aan zit te komen. Presentaties van Samsung laten in ieder geval mooie dingen zien, maar de eerste schermen komen pas over 1,5 a 2 jaar (optimistisch natuurlijk) en hebben ongeveer een 500€ premium op een LCD scherm.

Weet iemand of er al reviews zijn van dit panel?
Lijstje met handige links zoals hdtvtest, cnet, trustedreviews, goole.

Zoals wel blijkt na dit lijstje ben ik meer een LCD man. Specifieke plasma vragen laat ik aan andere mensen over die er meer verstand van hebben. Mij lijkt het in ieder geval slim om over fosfor lag, scherm retentie, warmte productie, de goede kijkhoek te praten? (niet inkijkhoek, het is een plat scherm dus daar is sowieso geen sprake van!) Heb er niet zoveel verstand van maar dat lijken mij wel interessante onderwerpen. Vooral het 'inbranden" wordt vaak totaal overschat qua impact.

[ Voor 3% gewijzigd door Roet op 20-02-2008 19:33 ]

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-02 09:45
Kijken of ik hier mijn vraag kwijt kan...
Mijn kijkafstand is 3-3.5 meter dus is een 32" HD ready LCD voor mij voldoende (hoewel 40"toch mijn voorkeur heeft).
Maar voordat ik de overstap maak probeer ik mij in te beelden hoe de situatie over zeg 5 jaar zou zijn. Als het goed is kan mijn LCD dan nog jaren mee (hoop ik voor die prijs), maar wat als alle kabelaars inmiddels over zijn op digitaal? En DVD geheel passé is en alles op BluRay verschijnt?
Zit ik dan over vijf jaar te balen dat ik een HD Ready heb? In dat geval kan ik 'net zo goed' direct op Full HD overstappen...
Voor mij een dilemma, als ik nu iets koop wil ik niet over vjif jaar weer voor een keuze staan....

[ Voor 3% gewijzigd door WaterFire op 26-02-2008 14:34 ]

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:46
WaterFire schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 14:33:
Kijken of ik hier mijn vraag kwijt kan...
Mijn kijkafstand is 3-3.5 meter dus is een 32" HD ready LCD voor mij voldoende (hoewel 40"toch mijn voorkeur heeft).
Maar voordat ik de overstap maak probeer ik mij in te beelden hoe de situatie over zeg 5 jaar zou zijn. Als het goed is kan mijn LCD dan nog jaren mee (hoop ik voor die prijs), maar wat als alle kabelaars inmiddels over zijn op digitaal? En DVD geheel passé is en alles op BluRay verschijnt?
Zit ik dan over vijf jaar te balen dat ik een HD Ready heb? In dat geval kan ik 'net zo goed' direct op Full HD overstappen...
Voor mij een dilemma, als ik nu iets koop wil ik niet over vjif jaar weer voor een keuze staan....
In hoeverre is het een dillema? Een HD-ready tv kost op dit moment aanzienlijk minder dan een Full-HD scherm. Een beetje knappe HD-ready tv kost je rond de €1000 terwijl een knappe Full-HD je minimaal €2000 kost.
Tegen de tijd dat alles op Full-HD formaat wordt uitgezonden dan zullen de Full-HD tv's ook maar een fractie kosten van wat ze nu kosten. Ditzelfde geldt voor blu-ray apparatuur en overige nu high-end producten. Als het zover is kun je die €1000 die je nu uitspaart dan makkelijk besteden om een dan toereikend setje te kopen.

Je kunt zowat een paralel-trekken met de sony wega's en philips matchlines van een kleine 7 jaar terug. Die tv's raak je op dit moment aan de straatstenen niet kwijt en als je nu ziet wat je zogenaamd gemist hebt door de tv's niet aan te schaffen in de afgelopen 7 jaar is me nog steeds een raadsel. En wat te bedenken van de eerste en tweede generatie dvd spelers die schofterig duur waren. Tegenwoordig koop je voor €25 een dvd-speler bij de Kruidvat of Gamma die een veelvoud aan formaten kan afspelen.

Het heeft geen nut om te wachten, over 5 jaar hebben we wel weer andere "hebbe dingen" die in de toekomst voor een dilemma stellen. Dikke kans dat we OLED tv's hebben die nog geen centimeter dik zullen zijn em SSD recorders of holografische opslagmedia enz. enz.

[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 26-02-2008 15:13 ]

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:39
Wolfjemidas schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 00:22:
@ PWA speciaal voor jou :+
Vanaf 5 meter t/m ca. 30 meter is component de HD oplossing. Alhoewel het een analoog
signaal is, is component een heel sterk signaal, en blijkt zonder noemenswaardige
problemen afstanden tot 30 meter te overbruggen. Wederom hoeft het echt geen profigold
kabel te zijn, maar behoorlijke kwaliteit is wel aan te raden.
Component ondersteund echter geen HDCP, wat inhoud dat beveiligde content niet in volledige resolutie afgespeeld kan worden.

Verder net stukje wat je geschreven bent :)

[ Voor 3% gewijzigd door Luuk1983 op 28-02-2008 12:51 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Luuk1983
Miki schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 15:08:
[...]

In hoeverre is het een dillema? Een HD-ready tv kost op dit moment aanzienlijk minder dan een Full-HD scherm. Een beetje knappe HD-ready tv kost je rond de €1000 terwijl een knappe Full-HD je minimaal €2000 kost.
Tegen de tijd dat alles op Full-HD formaat wordt uitgezonden dan zullen de Full-HD tv's ook maar een fractie kosten van wat ze nu kosten. Ditzelfde geldt voor blu-ray apparatuur en overige nu high-end producten. Als het zover is kun je die €1000 die je nu uitspaart dan makkelijk besteden om een dan toereikend setje te kopen.
Nou ik ben het niet met je eens. Hier bijvoorbeeld (weliswaar in de aanbieding) een 40" Sony Bravia Full HD TV voor iets meer dan 1200 euro: http://www.plattetv.nl/info/sony-kdl-40w2000.html

Ik heb ook heel lang gehad dat ik het onzin vond om voor full HD te gaan omdat dat toch niet de uitzendingstandaard gaat worden. Echter, elke Blu-Ray en HD-DVD disc kan 1080p op het scherm toveren. En dat is toch wel machtig mooi moet ik zeggen! 1080i ziet er zeker ook wel mooi uit, maar 1080p maakt het absoluut nog mooier. En daarvoor zou ik het wel doen.

Overigens, ik denk met de winst van Blu-ray en dalende prijzen van de PS3 er echt wel voor gaan zorgen dat binnen een jaar een speler goed aan te schaffen is. Een TV gaat vaak toch langer mee, dus het zou zonde zijn om nu geen full HD aan te schaffen!

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

LCD HD ready: 1366 x 768, zelfde als boven, echter kan wel native 1280 x 768 ondersteunen.
In het eerste geval wordt wat weggelaten, in het andere geval moet wat bij worden geschreven.

Full HD: 1920 x 1080, op dit moment alleen beschikbaar vanaf 37" inch LCD en vanaf mei 2007
in 42" inch plasma. Dit is het maximaal haalbare, hierbij is namelijk het volle HD signaal te
benutten.
Is er momenteel nog geen 1920x1080 (dat is 1080p toch?) beschrikbaar voor 32inch tv's ?
ik ga namelijk een nieuw telefoon abonnement afsluiten en daar wil ik graag een tv bij maar dat zijn dus alleen maar 32inch dus HD ready tv's ?
ik moet het verschil tussen 1080i en 1080p dan toch maar eens in de winkel goed bekijken.
Jullie raden voor een ps3 waar ik veel br op ga kijken en gamen dus een plasma aan? Als in naar mijn budget kijk en de aanbiedingen zal het voor mij dus wel een HD ready 1366x768 worden.

mij is nog niet helemaal duidenlijk, is 720p nou hetzelfde kwa kwaliteit als 1080i, en waar zit het verschil hem dan in?
720p is dan 1280x720 en 1080i 1920x1080?
Maar hoe zit het dan met een 32inch scherm die een resolutie hebben van 1366 x 768 gaat hij dan det 720p 1280x720 resolutie uittrekken over het scherm? dan word het toch lelijker dan dat ik een kleine tv koop die in de buurt komt van 1280x720, dan hoeft hij namelijk niks uit te rekken...
En kan een 32inch tv het 1080i/p signaal niet inelkaar drukken en zo op een resolutie van 1366x768 laten draaien?
kortom waarom kan er op een 32inch tv geen resolutie van 1920x1080 draaien?
offtopic:
Deze post zal ik zelf weer leegmaken, en/of mag worden verwijdert als er antwoord is gegeven zo kan het topic nog mooi overzichterlijk blijven

• Roet
Dat kan binnenkort ook. Sony komt met wat modellen op de markt en ook Samsung komt binnen een maand of 2 met zijn nieuwe series op de markt.

Bewijs: (handleiding engelse "series 5")
http://www.mediafire.com/?m6mk0s11arj

Pagina 66 bevestigd dit.

[ Voor 10% gewijzigd door Roet op 01-03-2008 00:13 ]

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-02 15:35
Er staat heel veel nuttige info in dit topic, maar ik begrijp 1 ding niet.

Ik ga op zoek naar een Full HD 107cm plasma van Panasonic, maakt het dan nog uit of het een 100hz scherm is of niet? Waar zal ik daar in de praktijk van merken?

iRacing Profiel

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 09:24
<edit>volgens mij heb ik het projectie deel uit de titel niet goed begrepen en gaat het hier over projectie-tv's? en niet over beamers? dan komt onderstaande een beetje raar over denk ik :) </edit>

ik was eens wat aan het rondkijken op marktplaats op het gebied van beeld ( dus harddisk recorrder en beamers en zo) en zag dat er soms best schappelijke prijzen worden egvraagd.
voor de harddiskrecorders heb ik niet zoveel vragen, behalve dat het wel handig is als je een beetje netjes beeld eruit krijgt, en dus is hdmi wel een vereiste, en graag 1080 p, of tenminste goeie upscaling. het feit dat je op marktplaats voor minder kan kopenbetekent niet dat je meteen de oude trpoep van een ander moet kopen, dus vandaar dat ik hdmi wel een vereiste vond. analoge signaaloverdracht of lage resoluties zijn niet echt op de tweakers toekomst voorbereid.

maar over beamers en zo heb ik toch wel wat vragenm
er staat vaak bij 29 dB of zo, ik weet dat dat het lawaai is dat zon ding maakt, maar wat moet ik me er bij voorstellen? is dat hinderlijk in de kamer ? wat is een acceptabel nivo? ( in dB)

ook het verschil tussen dlp 2*dlp ( met meerdere kleurwielen), lcd en bijvoorbeeld 3*lcd roept enkele vragen op.

wat is nu beter. is meer kleurwielen altijd beter? is 3lcd altijd beter? of zijn er belangrijker factoren, of is iets bijvoorbeeld achterhaald?

ook de resolutie kom ik niet helemaal uit.
vaak staat er bij"compatible: en dan een aantal invoerresoluties. zoals pal ntsc of 480 p 720i 1080i
ik begrijp hieruit dat niet elke beamer overweg kanmet hogere resoluties? en die dus ook niet kan "downscalen" ? is daar dan aan de kant van de afspeelapparatuur iets aan te doen, of heeft een decodr, of dvdspeler geen instelling om bijvorbeeld te kiezen voor maximaal 720p?

veder staat dan bij de weergave vaak ook een resulutie, uitgedrukt in resoluties die bij pc's gangbaar zijn ( vga, svga, xga 600*800 1024*1200) dit zijn dan de native resoluties van de dlp/lcd schermpjes die het beeld moeten verzorgen.als ik me niet vergis, en is het zo dat het het mooist is als je die dus op de native resolutie aanstuurt.
dan heb je met vga etc wel eenprobleem als je 720p wilt laten zien? en zijn die bemaer dus op zijnmooist als je ze aansluit op een pc??

het beeld van een 720p input wordt danomgezet.. naar wat?
opegrekt? of krijg je gewoon een stukje zwart links en rechts?

verder staat er dan ook nog bij de maximale resolutie.. hoe moet ik dat dan zien. als de natve resolutie lager is dan de max resolutie.. wat is er dande maximale resolutie als je het toh niet beter kunt weergeven dan de natve rsolutie?
het heeft toch geen zin om bijvoorbeeld een bron te hebben van 720 p, dat te "upscalen" naar de maximale resolutie, en dan vervolgens weer om te zetten naar de native rsolutie via interpolatie? dan heeft die maximale resolutie dus eigenlijk helemaal geen nut?
en kun je beter meteen van 720p naar de native resolutie scalen/interpoleren?

heeft iemand daar een voorbeeld van ?

anders kan ik wel op marktplaats kijken, maar weet ik niet wat ik in huis haal en dan heb je niks aan leuke prijsjes :)

[ Voor 9% gewijzigd door engelbertus op 02-03-2008 22:09 ]

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

edit

[ Voor 100% gewijzigd door kaasaanfiets op 03-03-2008 00:38 . Reden: vraag verplaatst naar een beter topic, excuus ]

Verwijderd

Nieuwste modelen tot 120Hz.

Ik heb begrepen dat bijna alle nieuwe flatpanels beschikken over 120Hz techniek, aangezien ik hier een beetje verstand van heb ben ik dit even gaan testen.

Standard Computer 8800gtx 1080p DVI-D naar HDMI 1.3 geeft altijd 60Hz, geen verschil
Blue-Ray 1400 speler, 1080p geen verschil in 120Hz te zien, movie stand aan/uit.
Samsung DVB-C Tuner 1080i 60Hz(?) naar 120Hz, geen verschil.
Interne DVB tuner, ook geen verschil 50Hz pal? naar 120Hz?? geen verschil
Scard NTSC 60Hz naar 120Hz veel beter beeld! (meeste vooruitgang!)
Scard PAL+ 50Hz naar 120/100 Hz gaat niet hoger dan 100? wel veel beter beeld!

Mijn eind conclusie, 120Hz is alleen met analoge aansluitingen echt beter, dan geeft 120Hz beter beeld! Beldoelt voor de american consummers, die veel analoge set-tops hebben staan. Wij kijken toch veel meer kabel, ook HD. Maar als er mensen zijn met andere ervaring hoor ik dat graag.

Verwijderd

Luuk1983 schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 12:34:
[...]

Component ondersteund echter geen HDCP, wat inhoud dat beveiligde content niet in volledige resolutie afgespeeld kan worden.

Verder net stukje wat je geschreven bent :)
HDCP zit niet op Component dus is het ook niet nodig, wel kan je op Component goed draaien op 1920x1080 resolutie. Mits je Scherm dit aan kan natuurlijk, maar geen probleem voor Samsung, wel voor Sony! die willen alles op DRM beveliging hebben!

DUS KOOP GEEN SONY! DRM IS ROMMEL!

• Luuk1983
Verwijderd schreef op maandag 03 maart 2008 @ 17:05:
[...]

HDCP zit niet op Component dus is het ook niet nodig, wel kan je op Component goed draaien op 1920x1080 resolutie. Mits je Scherm dit aan kan natuurlijk, maar geen probleem voor Samsung, wel voor Sony! die willen alles op DRM beveliging hebben!

DUS KOOP GEEN SONY! DRM IS ROMMEL!
HDCP zit inderdaad niet op component, wat inhoud dat BEVEILIGDE content, zoals toekomstige Blu-Ray discs alleen in SD via component afgespeelt kunnen worden. Omdat HDCP in wat oudere apparatuur nog niet echt goed geimplementeerd was, hebben de maatschappijen besloten nog even wat relaxter met de beveiliging om te gaan. Maar media die HDCP nodig hebben draaien dus alleen low-res via component.

Verwijderd

Ik ben in bezit v/d de Panasonic TH -42PV70F.
Nu wil ik graag weten of of Progressive Scan hetzelfde is als Progressive ondersteuning.

En hoe werkt dit, gaat dat automatisch of moet ik daarvoor een bepaalde instelling doen, in de manual wordt er namelijk geen woord over gerept.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2008 22:41 ]

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:37
Wolfjemidas schreef op maandag 19 maart 2007 @ 12:51:

Conclusie: Kijk naar wat je wilt aansluiten op de TV, en dat zal bepalen of HD ready of full HD
iets voor jou is. Bij aansluiten van een PC of een PS3 is full HD aan te raden, aangezien deze
apparaten 1080p uitgeven, (alhoewel de PS3 games momenteel nog 720p zijn), bij voornamelijk
gebruik van TV, satelliet of DVD (blue ray of HD-DVD) zal HD ready voldoende zijn, omdat dit 1080i is en voorlopig zal blijven, hetgeen een HDready TV naar 720p kan omzetten. Ook bij een
Xbox 360 zal in principe HD ready voldoende zijn, omdat de xbox360 1080p uitgeeft, maar
via component, en de meeste TV's ondersteunen alleen 1080i via component.

Volgende post volgt over contrast , verschil LCD en plasma en aansluitingen.

Wat betreft kijkafstand: Kijkafstand / 4 is beeldbuis diameter. (vroeger was het gedeeld door
5, maar dat was voor 4:3 tv's, en breedbeeld lijkt kleiner in hetzelfde formaat.
Dit is echter subjectief, je kunt een maatje groter of kleiner gaan zitten, dit hangt er vanaf
hoe belangrijk TV voor je is en waar hij komt te staan/ hangen.
tussen 2,5 en 3,5 meter is 80 cm prima, tussen 3 en 4 meter 94 cm, en tussen
3,5 en 4,5 meter 102 cm of 107 cm. Meer dan 4,5 meter afstand is 127 cm te overwegen.
Ik zie niet in waarom je voor n ps3 een full hd zou moeten kopen en voor n xbox360 een hdready.
Zowel n ps3 alsook n xbox360 doen 1080p over alle outputs. (Blu-ray en hd-dvd zijn ook bijna altijd 1080p).

Ook ben ik het niet eens dat zoals door anderen hier wordt beweerd, dat voor console gaming je n full hd scherm zou moeten hebben. Ikzelf game nogal veel op n hdready plasma en ik heb nog nooit een scherm gezien met een betere beeldkwaliteit dan mn scherm en al zeker geen full hd lcd.
Dit komt alleen maar omdat plasma's vroeger n stuk minder waren in het weergeven als deze werden aangesloten op een pc. Aangezien gamen toen voornamelijk via de pc gebeurde, is het misverstand ontstaan dat n lcd beter zou zijn om op te gamen.
Bij console-gaming geldt dit sowieso al niet, door alle voordelen van plasma is deze veel geschikter om op te gamen.

Ik kijk bijna alleen hd-content en ik zie hierin geen verschil met een full hd scherm. De mensen die zeggen dat n full hd lcd n stuk scherper is, laten zich beetnemen door de zogenaamde beeldverbeteraars. De sharpness-instelling tekent om ieder object n dun zwart lijntje waardoor het scherper lijkt, maar dit niet is.
Kijk maar s naar de vouwen in je broek als je op de bank zit. Zitten daar zwarte lijntjes op de plooien? Bij mij niet, maar als n lcd zo'n beeld weergeeft en je ziet al die lijntjes, dan is het net alsof het beeld heel scherp is.

Die kijkafstand, daar klopt helemaal niks meer van. Deze tabellen waren uit de SD tijd en dat was dat je niet te dicht op het scherm moest gaan zitten want anders kon je de ruis en onvolkomendheden van de tv te goed zien.
Nu is het meer andersom: hoe dicht moet je op het toestel zitten om de voordelen van n full hd te kunnen zien?
Meer dan 4,5 meter voor n 50 inch? Dat is veel te ver, kan veel dichter. 3 meter kan makkelijk, ikzelf zit op 1,8 meter van mn 127 inch en dat gaat perfect met gamen en hd films.Voor tv kijken kan je beter n half metertje verder gaan zitten.

• Amito
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-07-2025
@Ferry 34, 127 inch? Of bedoel je 'gewoon' 127 cm?

Wat ik zelf graag zou willen weten is hoe het zit met de geluidskwaliteit van de platte schermen. Ik heb zelf namelijk geen zin om elke keer me versterker aan te zetten, maar toch wel redelijk geluid te horen.

• Luuk1983
Amito schreef op donderdag 10 april 2008 @ 00:12:
@Ferry 34, 127 inch? Of bedoel je 'gewoon' 127 cm?

Wat ik zelf graag zou willen weten is hoe het zit met de geluidskwaliteit van de platte schermen. Ik heb zelf namelijk geen zin om elke keer me versterker aan te zetten, maar toch wel redelijk geluid te horen.
Dat hangt natuurlijk compleet van de TV af. Je moet van geen enkele TV wondergeluid verwachten, maar gewoon het nieuws kijken en dergelijke gaat altijd prima natuurlijk. Verder kan ik natuurlijk niet beoordelen wat je onder 'goed' geluid verstaat, ik denk dat je dat gewoon moet gaan luisteren in de winkel.

• Cartman!
  • Niet online
Weet niet zeker of dit topic nou ook bedoeld is om vragen te stellen maar denk dat dit ook iets is wat velen onduidelijk is. Ik heb de handleiding gedownload van de tv die ik wil kopen (Sharp LC46XL2E) en daarin zie ik staan dat als je een PC aansluit je tot max. 1400x1050pixels kan gaan. Maar het is toch een FullHD scherm? Dan kun je toch gewoon 1080P uit je videokaart poepen over HDMI (heb een Radeon 2900XT) en dan kan ie dat toch weergeven? Ik snap het niet... kan iemand me dit uitleggen?

edit: of zou dit komen doordat ze verbinding met PC associeren met VGA ipv. HDMI?

[ Voor 7% gewijzigd door Cartman! op 17-05-2008 11:34 ]

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 18:30
Mijn uitdaging:

wensen:
- full HD
- DVB-C /DVB-T tuner ingebouwd
- voorkeur 37" (vriendin wil geen groot apparaat in huis)
- gebruik: 50% tv, 30% ps3 en 20% films
- aansluitbaar op zoveel mogelijk: pc, mediacenter.. voor de toekomst..wil dan nl. iets soorts aanschaffen
- HDMI
- mooi design
- gebruikers vriendelijk
- goed geluid
- uitstekend beeld, zowel games, films als tv
- LCD of Plasma; maakt mij niet uit

Ik kijk momenteel naar 37"philips(9603 oid) of Sony Bravia, echter die is 40"

wijze woorden

• Roet
Wat wil je met deze post toevoegen aan het topic?

[ Voor 86% gewijzigd door Roet op 28-05-2008 08:29 ]

• wicked1980
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-02 21:43
Wat voor scherm kan je het beste kiezen als hij aangesloten moet worden op een computer?

Wij willen een 42 inch scherm ophangen op ons transportkantoor. Als een verlengde van onze fleetmanagement-software. We hebben namelijk de mogelijkheid om via Internet Explorer een kaart schermvullend open te zetten, en daarop onze vrachtwagens te zien rijden, met hun huidige activiteit.

We hebben daarvoor nu een test gedaan, in de volgende opstelling:
- we hadden nog een Philips 42PFL3312 staan
- en we hadden nog een laptop over

Aangezien het lcd scherm geen VGA aansluiting heeft, en de laptop geen DVI, blijft er niets anders over dan een koppeling te maken via de S-Video poort. Helaas kan ik vanuit de S-Video niet de native resolutie van het LCD scherm aangeven (1366 x 768). Om het maar plat te zeggen, de beeldkwaliteit is natuurlijk bagger!

Dus we zijn op zoek naar een ander scherm, waar wel een VGA aansluiting op zit, bijvoorbeeld de Philips BDL4221V. Via VGA kan ik namelijk wel 1366 x 768 uit sturen. Maar gaat dit er ook goed uitzien? Er worden geen films gedraait op dit scherm oid. Het wordt gewoon een uitbreiding van het buroblad binnen windows. En alle tekst op dat 2de scherm moet goed leesbaar zijn.

Wat is voor zo'n situatie de beste aansluiting? Waar moet ik op letten? Is het uberhaupt wel mogelijk?

• Luuk1983
wicked1980 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 10:05:
Wat voor scherm kan je het beste kiezen als hij aangesloten moet worden op een computer?

Wij willen een 42 inch scherm ophangen op ons transportkantoor. Als een verlengde van onze fleetmanagement-software. We hebben namelijk de mogelijkheid om via Internet Explorer een kaart schermvullend open te zetten, en daarop onze vrachtwagens te zien rijden, met hun huidige activiteit.

We hebben daarvoor nu een test gedaan, in de volgende opstelling:
- we hadden nog een Philips 42PFL3312 staan
- en we hadden nog een laptop over

Aangezien het lcd scherm geen VGA aansluiting heeft, en de laptop geen DVI, blijft er niets anders over dan een koppeling te maken via de S-Video poort. Helaas kan ik vanuit de S-Video niet de native resolutie van het LCD scherm aangeven (1366 x 768). Om het maar plat te zeggen, de beeldkwaliteit is natuurlijk bagger!

Dus we zijn op zoek naar een ander scherm, waar wel een VGA aansluiting op zit, bijvoorbeeld de Philips BDL4221V. Via VGA kan ik namelijk wel 1366 x 768 uit sturen. Maar gaat dit er ook goed uitzien? Er worden geen films gedraait op dit scherm oid. Het wordt gewoon een uitbreiding van het buroblad binnen windows. En alle tekst op dat 2de scherm moet goed leesbaar zijn.

Wat is voor zo'n situatie de beste aansluiting? Waar moet ik op letten? Is het uberhaupt wel mogelijk?
Je hebt gewoon verloopstukjes van DVI naar VGA. Kosten een paar euro en dan ben je klaar. Het beste voro het weergeven van computerbeelden is LCD, dus dat zit wel goed. De beste beeldkwaliteit geeft ongetwijfeld DVI/HDMI aansluiten op de DVI/HDMI poort van de TV, maar VGA met een verloopstukje aansluiten op DVI/HDMI geeft waarschijnlijk al een prima beeld. In ieder geval een stuk beter dan s-video, wat gewoon compleet bagger is.

• wicked1980
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-02 21:43
Luuk1983 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 10:08:
[...]

Je hebt gewoon verloopstukjes van DVI naar VGA. Kosten een paar euro en dan ben je klaar. Het beste voro het weergeven van computerbeelden is LCD, dus dat zit wel goed. De beste beeldkwaliteit geeft ongetwijfeld DVI/HDMI aansluiten op de DVI/HDMI poort van de TV, maar VGA met een verloopstukje aansluiten op DVI/HDMI geeft waarschijnlijk al een prima beeld. In ieder geval een stuk beter dan s-video, wat gewoon compleet bagger is.
Helaas zit er op het LCD scherm alleen maar HDMI. Dus daar kom ik niet op met VGA. Ook niet met een verloop van VGA >> DVI >> HDMI. Dat schijnt niet te kunnen.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:42
Ook handig om snel te zoeken:
-Verschil in DVB versies (C/T/S)
-Hoe je PC in te stellen voor (Full) HD op je TV

Voor Best Buy (Guide); Zou het niet handiger zijn om de ProductReview in te vullen :? ;)
Eventueel per merk een overzicht (zoals nu voor Philips & Sony een topic is)

let the past be the past.

Verwijderd

SPee schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 12:28:
-Hoe je PC in te stellen voor (Full) HD op je TV
Resolutie instellen kan elke tweaker wel.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:42
Resolutie instellen kan elke tweaker wel.
Denk ik niet.
Ik heb zulk soort vragen al enkele keren langs zien komen in de 'Sony Bravia' topics.
Ging volgens mij niet enkel en alleen om de resolutie, maar ook om de 1:1 pixelmapping.
Dat ik het kan (en jij denkt dat je dat ook kunt ;) ) betekend niet dat iedereen dat kan :)

Een FAQ gaat over verschillende onderwerpen die vaak langskomen. Dit kan bijvoorbeeld ook bij Philips, LG, Samsung, etc voorkomen en zou dus in een FAQ kunnen komen.

let the past be the past.

Verwijderd

Wat ik mij nou af vraag en niet kan vinden:
Bij diverse Full-HD of HD-Ready lcd's zit een dvb-t tuner ingebouwd, bij Casema/Ziggo zijn er HD-dvb tuners te koop.. Kan je via de ingebouwde dvb-t tuner van de TV dan geen HD beelden ontvangen of hoe zit dat?

• robkamp
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
edit:
Laat maar

[ Voor 94% gewijzigd door robkamp op 13-06-2008 14:01 ]

• rik
  • Laatst online: 19:43

rik

Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 16:47:
Bij diverse Full-HD of HD-Ready lcd's zit een dvb-t tuner ingebouwd, bij Casema/Ziggo zijn er HD-dvb tuners te koop.. Kan je via de ingebouwde dvb-t tuner van de TV dan geen HD beelden ontvangen of hoe zit dat?

Dat klopt helemaal. De ingebouwde DVB-T is enkel te gebruiken voor de vrije zenders die in de lucht zitten, en Digitenne (KPN-TV). Je kunt het vergelijken met de antennes die portable TVs hebben, alleen dan dus digitaal.

Wil je gebruik maken van de digitale zenders van je kabelmaatschappij (of via ADSL) dan zal je of DVB-C moeten hebben (er zijn enkele TVs die zowel T als C aan bood hebben) óf dus dat kastje erbij, met extra afstandsbediening etc. Aangezien binnen niet al te lange tijd HD zal worden uitgezonden is het misschien nu al nuttig -in het geval van een los decoderkastje- een met HDMI te nemen, de meesten zijn enkel met SCART en dat is niet geschikt voor HD-beeld.

Edit: Ik zie nu dat ik je vraag niet beantwoord |:(

[ Voor 3% gewijzigd door rik op 13-06-2008 17:59 ]

• Roet
Sommige nieuwe LCD TVs die de afgelopen maand(en) zijn uitgebracht bezitten het wel, maar de oude modellen kunnen het inderdaad niet.

Een voorbeeld van een TV met een DVB-C HD tuner is de W4000, die onlangs op de markt is gebracht.

Dit topic is overigens alleen voor het melden van vragen die vaak gesteld worden, als ik het goed begrijp is het niet de bedoeling ze daadwerkelijk hier te stellen. Citaat uit de topicstart:
In dit topic wil ik alleen maar vragen verzamelen. Discussie is zeker welkom (welke vraag is nuttig en beantwoordbaar, welke niet en waarom niet?), maar we gaan nog geen antwoorden schrijven.

[ Voor 24% gewijzigd door Roet op 14-06-2008 10:34 ]

• robkamp
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Het antwoord moet zijn dat de TV's wel HD signalen kunnen ontvangen, maar dat er nog geen HD signalen via DVB-T worden verzonden (DVB-T is Digitenne).

Volgens dit bericht over HDTV via DVB-T is het wel degelijk mogelijk. Ik denk dat digitenne nog niet zover is.

Verwijderd

Uitleg over de 'verbeter technieken' zal ook een goede aanvulling zijn.
Wat is bijvoorbeeld 'Pixel Plus HD' van Philips, kun je het beter uit zetten of heb je er echt wat aan (bij bijvoorbeeld dvd's, analoog tv signaal, computer signaal, etc)

Verwijderd

Wat kost een muurbeugel.
Hoeveel cm. neemt een beugel in beslag vanaf de muur?
Wat betekent HD ready vs. Full HD
Schaalt het scherm mijn dvdtjes op naar Full HD of doet de speler dat?
Kan ik mijn pc ook aansluiten op een flatpanel en kan ik dan ook leesbaar internetten?

Verwijderd

Een vraag die ik graag beantwoord zie is:

Is het het waard om je blind te staren op 100HZ of is alleen 24P ook genoeg?
Als je 100hz wilt, beginnen de LCD tv's vanaf 1100 euro.

• VonFoX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05-2025

VonFoX

Las noches de Diciembre

Weet er iemand nog een HDMI kabel aanbieding ?

Yo.

• Cartman!
  • Niet online
Dat is net zo'n vraag als wat kost een tv, dat verschilt per model en merk natuurlijk...
Hoeveel cm. neemt een beugel in beslag vanaf de muur?
Zie boven
Wat betekent HD ready vs. Full HD
HD Ready = 720P, FullHD = 1080P, hogere resolutie gewoon dus.
Schaalt het scherm mijn dvdtjes op naar Full HD of doet de speler dat?
Dat wisselt per speler, moet je de specs van je speler checken.
Kan ik mijn pc ook aansluiten op een flatpanel en kan ik dan ook leesbaar internetten?
Tuurlijk kun je je pc aansluiten, of je het leesbaar vind hangt dan weer van je kijkafstand af....
Is het het waard om je blind te staren op 100HZ of is alleen 24P ook genoeg?
24P heb je alleen iets aan bij materiaal dat zo is opgenomen en zo wordt ge-output door je speler (zoals bijv. BluRay) Het is dus niet hetzelfde als 100Hz, of je 100Hz nodig vind kun je in de winkel controleren. Kijk ook eens naar plasma, veel mooier met bewegende beelden imo.
Weet er iemand nog een HDMI kabel aanbieding ?
Ogen open en de banners bekijken...beetje moeite doen mag best hoor..

[ Voor 24% gewijzigd door Cartman! op 30-07-2008 09:18 ]

Verwijderd

De FAQ maar eens even doorgenomen en nu heb ik nog een vraag.

Vaak wordt binnen een serie de 40"of groter aan een test onderworpen en gereviewd. Ik ben aan het kijken voor een 37" en soms is er voor die specifieke afmeting dus geen review te vinden. Kan ik er vanuit gaan dat de review van een groter broertje ook van toepassing is op de kleinere modellen binnen dezelfde serie?
Pagina: 1