@ PWA speciaal voor jou
Aansluitingen:
Types aansluitingen op LCD/ Plasma:
Scart: lijkt mij duidelijk na al die jaren wat dat ding doet, geen verdere uitleg nodig.
Maximale resolutie via scart of composiet (gele tulp) is 576 beeldlijnen. Ik weet helaas
niet of dit progressive of interlaced is, maar ik ga uit van interlaced.
VGA: bijna alle LCD's of plasma's hebben een VGA aansluiting, met uitzondering van de
meeste Philips TV's. Dit is een op component gebaseerde aansluiting met correctie, die
meestal wordt gebruikt om de TV als monitor te laten fungeren. Alle resoluties worden
ondersteund. (analoge aansluiting)
Component: VGA zonder correctie, kortom, een signaalverlies kan niet door de tv worden
gecompenseerd. De kleuren Rood, Groen en Blauw worden apart verstuurd met een signaal
voor de helderheid, dit is eigenlijk de analoge aansluiting van HDTV, ondersteund alle
resoluties, echter meestal vanaf 1080 alleen interlaced. Dit was de aansluiting voor HD
voordat HDMI op de markt kwam.
DVI: wederom een computeraansluiting, maar deze keer meestal digitaal, alhoewel er ook
DVI-A(naloog) en DVI analoog+digitaal bestaan.
Bij DVI is er ook correctie voor verloren bits, dus de TV kan compenseren voor signaalverlies.
ondersteund alle resoluties.
HDMI: eigenlijk het zelfde als DVI-D(igitaal), maar ook met digitaal geluid erbij. Deze
aansluiting is de digitale opvolger van scart, waarbij digitale apparatuur zoals computers,
DVD-spelers en spelcomputers volledig digitaal worden aangesloten, dus geen conversie
naar analoog, en hij is geschikt voor HD.
ondersteund alle resoluties.
Kortom, wat is nu de beste methode om een digitaal apparaat aan te sluiten in HD
kwaliteit?
Deze vraag is moeilijk te beantwoorden, doordat een digitaal signaal niet loss free is.
Het is wel zo dat het signaal 1 of 0 is, maar over langere afstanden zal een digitaal
signaal in een slechtere kabel in elkaar over vloeien, de impendantie is dan niet meer
onder controle te houden, waardoor er digitale ruis optreed of compleet beeldverlies.
Hierbij is het ook nog van belang om te weten dat DVI en HDMI zwakke signalen zijn.
In de praktijk blijkt t/m 5 meter HDMI of DVI signaal geen probleem te zijn, en is de
kwaliteit van de kabel niet van belang. Tussen 5 en 10 meter zal een betere kwaliteit
kabel dit signaal ook nog prima doen, alleen houden goedkope kabels dan meestal
al op.
Vanaf 5 meter t/m ca. 30 meter is component de HD oplossing. Alhoewel het een analoog
signaal is, is component een heel sterk signaal, en blijkt zonder noemenswaardige
problemen afstanden tot 30 meter te overbruggen. Wederom hoeft het echt geen profigold
kabel te zijn, maar behoorlijke kwaliteit is wel aan te raden.
eigenlijk zal dus de lengte en uiteraard de aanwezige aansluitingen bepalen of je voor HDMI
of component gaat. HDMI blijkt in de praktijk een fractie scherper beeld te geven, maar de
verschillen zijn niet erg groot.
@mulder: idd. leuke site, is echter niet helemaal objectief aangezien hij door de plasma
fabrikanten is neergezet, maar eerlijk gezegt, er staat geen leugen in, ook al laten zij de voordeln
van LCD weg.
@JVS, ik lees eigenlijk nu pas hoe je het graag zou willen hebben, dus vanaf nu geen heel verhaal
meer, maar gewoon antwoord op een gerichte vraag.
helaas vrees ik de meest gestelde vraag in de winkel, namelijk "wat is het verschil tussen LCD en plasma

,dat zal nog wel een verhaal worden, maar mulder geeft al een link waarin in elk geval plasma goed wordt beschreven.
Wolfjemidas wijzigde dit bericht 20-03-2007 00:29 (5%)