Gathering of Tweakers

Quicksearch
Ik heb hem zelf ook

Zoals wellicht velen is opgevallen, is in AV door het goedkoper worden van LCD en plasma schermen het aantal topics over LCD TV's, Plasma's en projectie flink toegenomen. In de FAQ wordt nog weinig aandacht besteed aan dit onderwerp. Toch komen vaak veel dezelfde vragen voorbij. De vragen hebben eigenlijk in 90% of meer van de gevallen te maken met 'welke moet ik kopen'. Ik wil dat de FAQ deze vragen zo veel mogelijk afdekt. Een technische FAQ is uiteraard ook leuk (hoe werkt plasma etc), maar is minder van belang omdat dat niet elke dag 100 keer gevraagd wordt :).

Ons idee is om hier een mooie FAQ over te schrijven en we wilden jullie hulp hierbij inroepen, aangezien de meeste kennis zich hier bevindt. Het schrijven van een FAQ bestaat in principe uit drie fasen:
- Inventariseren welke vragen vaak gesteld worden en in een FAQ kunnen worden beantwoord
- Het schrijven van de vragen en antwoorden, een lopend verhaal maken
- Het vormgeven en plaatsen

Hierbij wil ik de nadruk leggen op het feit dat die vragen ook echt veelgestelde vragen moeten zijn. Ik denk niet dat het praktisch gezien heel nuttig is om enorme lappen achtergrond te schrijven en dan nog steeds diezelfde (simpele) vragen vaak terug te zien. Dat heeft dus niet hele sterke prioriteit.

Als er een heleboel vragen verzameld zijn, gaan we die rubriceren en daar een mooie FAQ van maken.

Voor deel 1 en 2 wil ik graag jullie hulp inschakelen. Welke vragen worden vaak gesteld en zijn goed te beantwoorden in een FAQ? Denk hierbij aan:
quote:
Wat is het voordeel van Plasma en van LCD?

Welk scherm moet ik kopen?

Uitleg over specificaties. Welke zijn belangrijk, bij een LCD/Plasma?
- Resolutie
- (dynamisch) Contrast
- Helderheid
- etc
Welk formaat van scherm <> kijkafstand
Het aansluiten van een scherm op een PC (panel aanstuurbaar op native resolutie?)
Nog veel meer (roept u maar)

Projectie
Specs uitleggen
- Lichtopbrengst
- Lens shift
Sowieso een verwijzing naar projectorcentral.com voor 'wat moet ik kopen' en reviews.

Een algemeen stuk over 'HD-ready' 'full-HD'
Een stuk uitleg over bekabeling (HDMI, DVI, VGA, Component, S-video, Composiet), de voor- en nadelen (zie ook http://www.video-kabels.nl/)

Nog veel meer.
Dit is alles behalve compleet of netjes gerubriceerd. Roept u maar. Als mensen hier aam mee willen werken, dan wordt dat enorm gewaardeerd. Als je veel van deze topics leest, dan weet je welke vraag er wel elke dag herhaald wordt, noem die dan in dit topic.

In dit topic wil ik alleen maar vragen verzamelen. Discussie is zeker welkom (welke vraag is nuttig en beantwoordbaar, welke niet en waarom niet?), maar we gaan nog geen antwoorden schrijven.

JvS wijzigde dit bericht 14-03-2007 11:41 (7%)

Lang*e*pe*nis*spe*ci*fi*ca*tie (de ~ (m.), ~ies):
Schreeuwerige specificatie die mensen makkelijk aanspreekt maar alles behalve bepalend is voor de kwaliteit.

Voorbeelden: Full HD, 1000Watt, 20Megapixels

R.I.P. Robbedoeske

Zelf merk ik vragen over projectie niet echt op, daarintegen denk ik wel dat er een stroom vragen over HDTV gaan komen.

Ik denk dat men de volgende bronnen een beetje moeten samenvatten en dan heb je een mooie start met informatie over HDTV:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hdtv
http://www.ebu.ch/CMSimages/en/tec_doc_t3299_tcm6-23327.pdf (veel technische inhoudelijke info)
http://electronics.howstuffworks.com/hdtv.htm

Zomaar een balletje om op te werpen uiteraard.
Ik heb hem zelf ook

Yep, maar dat is weer aanbodgestuurd.

Wat ik wil verzamelen is de echte concrete vragen die vaak gesteld worden. Die willen we beantwoorden. Achtergrond is leuk, maar dat is niet de eerste insteek. Dit beantwoord indirect veel vragen, maar niet direct en toegankelijk. Dit zou dus echt V&A moeten zijn, zoals "kan ik mijn UPC decoder op de projector aansluiten", op die manier dus :).

Schreeuwerige specificatie die mensen makkelijk aanspreekt maar alles behalve bepalend is voor de kwaliteit.

Een verhaaltje over stroomgebruik en levensduur kan misschien al veel vragen oplossen! Hier bestaan imho heel wat misverstanden/vooroordelen over!
Verder kan je de "welke moet ik kopen" vraag imho toch het best beantwooden met een technische uiteenzetting: prijzen vind je zelf snel genoeg, dus is het het product zelf (werking, features, stroomgebruik, beeldkwaliteit etc) dat beoordeeld moet worden, en dat kan afaik alleen objectief met (objectieve) technische onderbouwing!

R.I.P. Robbedoeske

quote:
JvS schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 12:03:
Yep, maar dat is weer aanbodgestuurd.

Wat ik wil verzamelen is de echte concrete vragen die vaak gesteld worden. Die willen we beantwoorden. Achtergrond is leuk, maar dat is niet de eerste insteek. Dit beantwoord indirect veel vragen, maar niet direct en toegankelijk. Dit zou dus echt V&A moeten zijn, zoals "kan ik mijn UPC decoder op de projector aansluiten", op die manier dus :).
Duidelijk, maar ik doel eigenlijk ook op het feit dat men daar al veel informatie kan halen over de gestelde vragen die je hier op GoT zou kunnen verwachten. Misschien ook niet helemaal duidelijk uitgelegd van mijn kant ;)

* Outerspace zal dit nog even onthouden en heeft meteen een tvp.
quote:
Een algemeen stuk over 'HD-ready' 'full-HD'
Nou dan kan je iig die linkjes van mij nog gebruiken :+

Outerspace wijzigde dit bericht 14-03-2007 12:20 (6%)

Mooh?

Ik ben niet bereid hele stukken te schrijven (heb simpelweg de kennis (niet dat ik weinig weet, maar in vergelijking met sommige leden hier. De meeste vragen zal ik wel kunnen beantwoorden denk ik zo) en tijd niet voor) maar wil wel feedback geven op de geschreven stukken. Laat me even weten of dit gewaardeerd wordt :).

Koeitje wijzigde dit bericht 14-03-2007 16:52 (25%)

Fully Zalman Cooled

Ik wil me voor de 100% inzetten hiervoor en ik denk dat m'n taalkennis voldoende is om mensen het een en ander duidelijk te maken. Na mijn aankoop (Tatung V42EMGI, ook dankzij dit forum) ben ik veel wijzer geworden en wil deze informatie ook graag delen, óók vanwege het feit dat veel mensen constant met dezelfde informatie komen.

De informatie die de meesten zoeken is niet zozeer welke techniek beter is maar vooral praktische informatie. Ook lijkt het mij verstandig om kooptips te geven want dan heb je in 1 klap de 'welke moet ik kopen' topics beantwoordt: ( ik zeg maar wat: Panasonic PV42 bij de MM voor een Plasma en de Tatung V42EMGI voor een LCD bij webshop huppeldepup)
Mooh?

quote:
jozy schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 17:30:
Ik wil me voor de 100% inzetten hiervoor en ik denk dat m'n taalkennis voldoende is om mensen het een en ander duidelijk te maken. Na mijn aankoop (Tatung V42EMGI, ook dankzij dit forum) ben ik veel wijzer geworden en wil deze informatie ook graag delen, óók vanwege het feit dat veel mensen constant met dezelfde informatie komen.

De informatie die de meesten zoeken is niet zozeer welke techniek beter is maar vooral praktische informatie. Ook lijkt het mij verstandig om kooptips te geven want dan heb je in 1 klap de 'welke moet ik kopen' topics beantwoordt: ( ik zeg maar wat: Panasonic PV42 bij de MM voor een Plasma en de Tatung V42EMGI voor een LCD bij webshop huppeldepup)
Welke moet ik kopen kan maar op een manier beantwoord worden:

- Eisen.
- Budget.
- Winkel in en modellen bekijken die voldoen/reviews lezen/fora lezen en specifieke vragen stellen (ondersteund dit model dit?)

Er is namelijk geen antwoord dat voor iedereen geld.
Fully Zalman Cooled

Daarom pleit ik voor een soort BBG voor LCD's en Plasma televisies.

De hogere prijscategorieen is niet relevant omdat de mensen die dat kunnen betalen toch niet op de centjes letten en de allerduurste spullen meestal niet geevenaard kunnen worden door de goedkopere alternatieven.

jozy wijzigde dit bericht 14-03-2007 22:41 (72%)

is terug bij af

Voor projectie zou je ook kunnen aangeven wat de verschillen, voor- en nadelen zijn van LCD, DLP en CRT projectors.
En ook aandacht besteden aan de throw-distance die m.i. toch wel mede bepalend is of je een bepaalde projector in de gewenste ruimte en opstelling kunt plaatsen.

Voor de rest heb ik van vanalles wel een beetje verstand maar mis de nodige technische achtergrond om goed duidelijk te kunnen maken waar het precies om draait. Wel wil ik, net als Koeitje, wel stukken tegenlezen om hier een zo goed mogelijke FAQ van te kunnen maken.

Ik ben, denk ik nu ook?

Oh ja jôh?! Is dat zo...
Reg. datum: 30 april 2000

- welke aansluitingen zijn er mogelijk en moet ik gebruiken (voor wat xbox/pc/laptop?) en wat is de kwaliteit?

Dat zouden meer mensen moeten doen!!!!
GOEDKOOPBIER?!

quote:
Koeitje schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 17:50:
[...]

Welke moet ik kopen kan maar op een manier beantwoord worden:

- Eisen.
- Budget.
- Winkel in en modellen bekijken die voldoen/reviews lezen/fora lezen en specifieke vragen stellen (ondersteund dit model dit?)

Er is namelijk geen antwoord dat voor iedereen geld.
En hiermee kun je dus de mensen laten weten welke eisen ze moeten hebben om geen miskoop te doen, en vervolgens een lijstje geven met beschikbare producten, in mate van hoeverre ze hieraan voldoen. Met een linkje erin naar pricewatch: Dit voor iedere schermafmeting en voilà: koopadvies voor 80-99% vd consumenten!
de vraag is natuurlijk of je met dit topic direct koopadvies wil geven, en volgens mij is het antwoord daarop: nee

precious1 wijzigde dit bericht 17-03-2007 12:33 (8%)

Ik wil wel het een en ander hier neerzetten over LCD en plasma, samen met een faq, alleen een best buy is onmogelijk. Wat is de best buy voor een computer? Voor een die hard gamer is 4000 euro nauwelijks genoeg, terwijl iemand die surft en mailt met een pc van 400 euro al prima uit de voeten kan. Daarbij heb je vaak meerdere toestellen die aan de eisen voldoen, en dan gaat design ook meespelen, en zoals bekend, daar is niet over te twisten.

Zal binnenkort toch ff een gedeelte posten hier, alleen dat heeft wat tijd nodig om overzichtelijk in te delen, en daardoor ga ik het eerst in word of zo doen, en dan wel paste copy hier

BTW, ik verkoop LCD en plasma, en ik zit al 8 jaar in dat vak, dus ik weet er redelijk wat van en kan het tamelijk eenvoudig uitleggen.

Wolfjemidas wijzigde dit bericht 18-03-2007 01:40 (9%)

Resolutie:
er zijn op moment verschillende resoluties, onder te verdelen in:

Plasma HD ready: 1024 x 768. Deze resolutie is genoeg om 720p te ondersteunen, maar net
te laag om native 720p beeld weer te geven, dit is namelijk 1280 x 720

LCD HD ready: 1366 x 768, zelfde als boven, echter kan wel native 1280 x 768 ondersteunen.
In het eerste geval wordt wat weggelaten, in het andere geval moet wat bij worden geschreven.

Full HD: 1920 x 1080, op dit moment alleen beschikbaar vanaf 37" inch LCD en vanaf mei 2007
in 42" inch plasma. Dit is het maximaal haalbare, hierbij is namelijk het volle HD signaal te
benutten.

Hierbij moeten echter wel nuances worden aangebracht. HD ready LCD en Plasma liggen
qua beeldscherpte dicht bij elkaar en het verschil zal niet snel zichtbaar zijn. Full HD is
duidelijk scherper maar is niet voor iedereen noodzakelijk.

Waarom? Men moet een verschil maken tussen interlaced en progressive. Bij interlaced beeld
(zoals op moment ook PAL) worden de even en oneven beeldlijnen apart geschreven, kortom bij
50 plaatjes per seconde worden er eigenlijk 50 halve plaatjes per seconde bedoeld, dus 25
hele plaatjes worden er weergegeven. Bij progressive zullen de even en oneven beeldlijnen
wel tegelijk worden neergezet, hetgeen zorgt voor een rustiger en scherper beeld.

Alhoewel de standaard dus 1080 beeldlijnen wordt, is dit 1080i(nterlaced), hetgeen niet beter
is dan 720p(rogressive), hetgeen HD ready toestellen kunnen maken van 1080i
Bij 1080p is het beeld wel scherper dan 720p uiteraard.

Conclusie: Kijk naar wat je wilt aansluiten op de TV, en dat zal bepalen of HD ready of full HD
iets voor jou is. Bij aansluiten van een PC of een PS3 is full HD aan te raden, aangezien deze
apparaten 1080p uitgeven, (alhoewel de PS3 games momenteel nog 720p zijn), bij voornamelijk
gebruik van TV, satelliet of DVD (blue ray of HD-DVD) zal HD ready voldoende zijn, omdat dit 1080i is en voorlopig zal blijven, hetgeen een HDready TV naar 720p kan omzetten. Ook bij een
Xbox 360 zal in principe HD ready voldoende zijn, omdat de xbox360 1080p uitgeeft, maar
via component, en de meeste TV's ondersteunen alleen 1080i via component.

Volgende post volgt over contrast , verschil LCD en plasma en aansluitingen.

Wat betreft kijkafstand: Kijkafstand / 4 is beeldbuis diameter. (vroeger was het gedeeld door
5, maar dat was voor 4:3 tv's, en breedbeeld lijkt kleiner in hetzelfde formaat.
Dit is echter subjectief, je kunt een maatje groter of kleiner gaan zitten, dit hangt er vanaf
hoe belangrijk TV voor je is en waar hij komt te staan/ hangen.
tussen 2,5 en 3,5 meter is 80 cm prima, tussen 3 en 4 meter 94 cm, en tussen
3,5 en 4,5 meter 102 cm of 107 cm. Meer dan 4,5 meter afstand is 127 cm te overwegen.

Ik weet niet of het verhaal helemaal duidelijk overkomt, aangezien het vrij lastig is om alleen te schrijven zonder voorbeelden te laten zien, maar ik hoor de vragen vanzelf wel.

DPC: Team TFC

Neem even een kijkje op deze site, want daar worden heel veel punten vergeleken tussen een LCD en een plasma ;)

http://www.plasma-lcd-feiten.be/home/

@ PWA speciaal voor jou :+

Aansluitingen:

Types aansluitingen op LCD/ Plasma:

Scart: lijkt mij duidelijk na al die jaren wat dat ding doet, geen verdere uitleg nodig.
Maximale resolutie via scart of composiet (gele tulp) is 576 beeldlijnen. Ik weet helaas
niet of dit progressive of interlaced is, maar ik ga uit van interlaced.

VGA: bijna alle LCD's of plasma's hebben een VGA aansluiting, met uitzondering van de
meeste Philips TV's. Dit is een op component gebaseerde aansluiting met correctie, die
meestal wordt gebruikt om de TV als monitor te laten fungeren. Alle resoluties worden
ondersteund. (analoge aansluiting)

Component: VGA zonder correctie, kortom, een signaalverlies kan niet door de tv worden
gecompenseerd. De kleuren Rood, Groen en Blauw worden apart verstuurd met een signaal
voor de helderheid, dit is eigenlijk de analoge aansluiting van HDTV, ondersteund alle
resoluties, echter meestal vanaf 1080 alleen interlaced. Dit was de aansluiting voor HD
voordat HDMI op de markt kwam.

DVI: wederom een computeraansluiting, maar deze keer meestal digitaal, alhoewel er ook
DVI-A(naloog) en DVI analoog+digitaal bestaan.
Bij DVI is er ook correctie voor verloren bits, dus de TV kan compenseren voor signaalverlies.
ondersteund alle resoluties.

HDMI: eigenlijk het zelfde als DVI-D(igitaal), maar ook met digitaal geluid erbij. Deze
aansluiting is de digitale opvolger van scart, waarbij digitale apparatuur zoals computers,
DVD-spelers en spelcomputers volledig digitaal worden aangesloten, dus geen conversie
naar analoog, en hij is geschikt voor HD.
ondersteund alle resoluties.

Kortom, wat is nu de beste methode om een digitaal apparaat aan te sluiten in HD
kwaliteit?

Deze vraag is moeilijk te beantwoorden, doordat een digitaal signaal niet loss free is.
Het is wel zo dat het signaal 1 of 0 is, maar over langere afstanden zal een digitaal
signaal in een slechtere kabel in elkaar over vloeien, de impendantie is dan niet meer
onder controle te houden, waardoor er digitale ruis optreed of compleet beeldverlies.
Hierbij is het ook nog van belang om te weten dat DVI en HDMI zwakke signalen zijn.

In de praktijk blijkt t/m 5 meter HDMI of DVI signaal geen probleem te zijn, en is de
kwaliteit van de kabel niet van belang. Tussen 5 en 10 meter zal een betere kwaliteit
kabel dit signaal ook nog prima doen, alleen houden goedkope kabels dan meestal
al op.
Vanaf 5 meter t/m ca. 30 meter is component de HD oplossing. Alhoewel het een analoog
signaal is, is component een heel sterk signaal, en blijkt zonder noemenswaardige
problemen afstanden tot 30 meter te overbruggen. Wederom hoeft het echt geen profigold
kabel te zijn, maar behoorlijke kwaliteit is wel aan te raden.

eigenlijk zal dus de lengte en uiteraard de aanwezige aansluitingen bepalen of je voor HDMI
of component gaat. HDMI blijkt in de praktijk een fractie scherper beeld te geven, maar de
verschillen zijn niet erg groot.

@mulder: idd. leuke site, is echter niet helemaal objectief aangezien hij door de plasma
fabrikanten is neergezet, maar eerlijk gezegt, er staat geen leugen in, ook al laten zij de voordeln
van LCD weg.

@JVS, ik lees eigenlijk nu pas hoe je het graag zou willen hebben, dus vanaf nu geen heel verhaal
meer, maar gewoon antwoord op een gerichte vraag. 8)7
helaas vrees ik de meest gestelde vraag in de winkel, namelijk "wat is het verschil tussen LCD en plasma :+ ,dat zal nog wel een verhaal worden, maar mulder geeft al een link waarin in elk geval plasma goed wordt beschreven.

Wolfjemidas wijzigde dit bericht 20-03-2007 00:29 (5%)

Ik ken een site met info over lcd's en andere tv's, best veel te vinden, maar is pas net online: www.lcd-info.nl

Govertnieuwhof wijzigde dit bericht 20-03-2007 19:28 (10%)

Reg. datum: 17 november 2006

Na een jaar opzoekingen, en uiteindelijk een mooie pv60, denk ik dat ik me voor de verandering wel eens een beetje nuttig kan maken :+

Eigenschappen van plasma/lcd?
    PLASMA
  • ontwikkeld om bewegende beelden weer te geven.
  • mooie, echte kleuren
  • diepe zwartwaarden
  • resolutie minder hoog dan LCD (tenzij je heel veel geld hebt ;) )
  • grote kijkhoek
  • weerspiegeld nogal (aka kijk eens wat er achter jou allemaal gebeurt :+ )
    LCD
  • ontwikkeld om stilstaande beelden weer te geven. (ghosting)
  • kleuren gaan goeie kant op maar blijven eerder kunstmatige indruk geven
  • zwartwaarden worden ook steeds beter, maar kunnen nog helemaal niet tippen aan plasma
  • hoge resolutie
  • kleinere kijkhoek
  • geen weerspiegeling
Ok, misschien zijn sommige dingen eerder subjectief (het kleurstuk bedoel ik dan), maar er is toch een zekere consensus onder de mensen. Ik zou hier durven zeggen, over smaken en geuren discusieert men wèl :p

welk paneel moet ik kiezen?
Hangt af van wat je ermee wil gaan doen.
Afgaande op hun eigenschappen kan je wel al wat beslissen denk ik.

Wil je veel film kijken? --> plasma (bewegende beelden, kleurechtheid, zwartwaarden)
Wil je console + pc aansluiten en veel gamen? --> LCD (hoge resolutie)
Film + gamen --> doe maar eerst veel opzoekingswerk en beslis dan zelf :+
Heel veel licht in je kamer? --> LCD of je zit de hele tijd naar jezelf te kijken
Groot gezin verspreid over de leefkamer? --> plasma, of je moet met 10 in dezelfde zetel.

Ik persoonlijk heb de plasma gekocht om vooral film te kijken en een htpc op aan te sluiten en te gamen. De film loopt al vlotjes, maar om deftige te (pc-)gamen op een plasma moet je de boel echt wel goed afstellen, niet evident. Dus als je eraan begint, hou er rekening mee dat je ff bezig gaat zijn. (1024X768 is trouwens echt geen resolutie om deftig op te supreme commanderen als het zo een massaal kijkoppervlak is, dat kan ik je verzekeren }:O )

populaire weetjes:

- plasma verbruikt meer dan lcd.

FOUT, plasma verbruikt idd meer dan lcd indien het een volledig wit scherm geeft. Bij normale beelden is het verbruik van de 2 technologien indien zelfde schermgrootte nagenoeg identiek.

- plasma kan inbranden.
NIET MEER JUIST ;) Vroegere plasmaschermen konden inderdaad inbranden indien te lang hetzelfde patroon werd weergegeven. Huidige generaties hebben daar minder last van. Tegenwoordig is het meer overgegaan naar een image retention syndroom (ter voorbeeld; ik heb vorige week nog m'n Panasonic pv60 per abuis 24u op een post laten staan 8)7 ---> dan blijft het logo idd wat naghosten als je van post veranderd, na 10 minuten zappen was het echter al verdwenen). Beste is om reviews te lezen, en te zien in welke mate het paneel je wil kopen er last van heeft. Alleszins, panasonic en pioneer hebben er sinds de laatste generatie al geen last meer van.

schermgrootte <> kijkafstand

Algemene regel is ongeveer 3x je schermdiagonaal als kijkafstand.
Belangrijk is echter je type bron die aan je tv hangt. Is het een zwak analoog signaal, lage resolutie, dan zit je beter wat verder. Is het een goed digitaal signaal, kan je gerust wat dichter.

Video-processing
Iets heel belangrijks, maar krijgt te weinig aandacht (ze hebben t ook nodeloos moeilijk gemaakt toegegeven ;) )

Scaling
Een flatpanel heeft altijd een native resolutie. Dit is de enige resolutie die het paneel kàn weergeven. Het paneel accepteerd wel meerdere resoluties, maar zal deze down/up scalen naar de native resolutie. Dit is meestal aanvaardbaar, maar niet wereldschokkend indien door het paneel zelf gescaled.

interlaced - progressive
Zoals al aangegeven door wolfjemidas, is er een verschil tussen interlaced & progressive.
interlaced: alternerend de oneven en even lijnen tonen
progressive: steeds een vol scherm weergeven.

PAL/NTSC uitzendingen, DVD content, zijn alle interlaced. Een flat-panel is echter steeds progressive. Er moet dus berekend worden hoe dit weergegeven moet worden... en dit kan slecht, slecht, aanvaardbaar, slecht, goed of heel slecht gedaan worden. :+
Ik ga het water niet opnieuw uitvinden, noch uitleg geven over iets dat anderen al veel beter gedaan hebben: [uitleg interlacing, progressive, scaling, combing, weaving, en nog veel meer]

Flatpanel processing:
De videoprocessor in zo'n paneel is middelmatig. Best wel normaal als je bekijkt dat een heel goede processor gemakkelijk 1000¤ meerkost betekend voor een paneel. Aangezien panelen tegenwoordig voor 1000-2500¤ gaan, en de concurrentie moordend is, moet ik er geen tekening bij maken waarop bespaard wordt ;) Dit is trouwens ook 1 van de redenen dat pioneer een stuk duurder is dan de concurentie, hun video processing is beter, dat merk je zo als je in de winkel staat, je moet maar eens nakijken.

Wil ik eigenlijk zeggen, als je een flatpanel koopt, zorg ervoor dat je er iets op deftig kan tonen:
  • HD-DVD/BR: geen probleem, zijn progressive.
  • DVD films: interlaced, dus moeten goed verwerkt worden! == goed afgestelde HTPC, of DURE progressive dvd-speler (ik denk dat de htpc de beste optie is voor een tweaker ;) )
  • TV: let op voor afrip-digitale TV. Voorbeeld hier in belgie: BELGACOM TV IS SLECHT!!! Hun digitale lijn komt binnen, gaat naar hun weetikveelhoezehetnoemendoos, en vandaaruit met een SCART naar de televisie. Nou ik kan je vertellen, dat dat stomme doosje van hun dus digitale-analoge conversie en videoprocessing gaat doen 7(8)7 , en dat het er helemaal niet op lijkt! 7(8)7 Ik heb thuis gewoon analoge kabel, en mijn beeld is VELE MALEN beter dan belgacom tv. Ongelooflijk hoe ze de mensen durven afrippen terwijl ze erbij staan. Voor de geintereseerden, lees bovenstaande link over interlaced-progressive, lees wat er allemaal fout kan lopen, en ga dan eens bij iemand die thuis belgacom tv heeft en een plasma/lcd... je zal direct zien wat er allemaal foutloopt.
En nou is het tijd om nog wat verder te werken :+

Hoop dat iemand er iets mee is,
greetz

01000010 01101111 01110010

Nog iets wat ik heel vaak tegenkom: hoe kan ik het scherm het beste schoonmaken?

Geen schaap.

@weumel

Nette post, wat je schrijft klopt allemaal, en qua smaak kan ik je ook al niet tegenspreken, aangezien ik ook de PV60 heb.

Afgezien daarvan, 2 aanvullingen, ten eerste klopt het dat blue ray etc wel progressive zijn, maar eigenlijk is afgesproken om videomateriaal op 1080i uit te brengen. Dit is dus zonder problemen te converteren naar 720p, hetgeen er net zo mooi uitziet, alleen hoef je daar geen Full HD scherm voor te hebben voorlopig. Kortom, het is progressive, maar tot 720 beeldlijnen.

Ten 2e, qua resolutie in het verschil plasma en LCD klopt het alleen bij HD ready (1024 x 768 ) tegen (1366 x 768), alleen hebben 50" plasma's ook al deze resolutie.
Voorlopig zijn in kleinere formaten alleen LCD's aanwezig met full HD (1920 x1080), maar de nieuwe lijn panasonic heeft een 42" full HD, dus qua resolutie is er al bijna geen verschil meer.

Wat betreft het schoonmaken van een scherm, de meningen zijn verdeeld. Hoe dan ook, het beste is een reinigingsmiddel zonder alcohol of sterke basen. Een vochtige doek doet wonderen, en je hebt in de winkels ook reinigingssets met speciale vloeistof, zonder alcohol voor ca. 10 euro, waar je lange tijd mee doet.

Edit: helaas, Pioneer (en ook hitatchi) zijn de enige schermen die nog behoorlijk last van inbranden hebben, en ook nog de nieuwe generatie. Na herhaaldelijk white wash functie erover te hebben gehaald ging het wel weer, maar het is er nog steeds.

Wolfjemidas wijzigde dit bericht 22-03-2007 00:18 (9%)

quote:
jozy schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 22:17:
Daarom pleit ik voor een soort BBG voor LCD's en Plasma televisies.

De hogere prijscategorieen is niet relevant omdat de mensen die dat kunnen betalen toch niet op de centjes letten en de allerduurste spullen meestal niet geevenaard kunnen worden door de goedkopere alternatieven.
Ben opzich voor een BBG, maar ben bang dat dat een beetje lastig uit te voeren wordt, aangezien je niet zomaar op pure specificaties kunt letten, zoals met computercomponenten...

En dan heb je dus het probleem dat we niet even 50 schermen naast elkaar kunnen zetten...

www.carina-avensisclub.nl

Ik heb hem zelf ook

Een BBG zie ik ook niet zitten. Wat ik wel erg nuttig vind is een koopadvies geven. Aanduiden welke specs belangrijk zijn en verwijzen naar de diverse ervaringen topics. Ik vind dat je kiezen echt zelf moet doen aan de hand van je eigen criteria en ervaringen. Er is niet een 'de beste'.

Fully Zalman Cooled

quote:
JvS schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 11:44:
Een BBG zie ik ook niet zitten. Wat ik wel erg nuttig vind is een koopadvies geven. Aanduiden welke specs belangrijk zijn en verwijzen naar de diverse ervaringen topics. Ik vind dat je kiezen echt zelf moet doen aan de hand van je eigen criteria en ervaringen. Er is niet een 'de beste'.
met BBG was ik ook niet uit op een BBG gelijk aan degene voor pc's maar meer een soort koopadives inderdaad. Dus de populairste schermen onder de tweakes aanstippen en link naar de bijbehorende topics. Voordeel van deze aanpak is dat mensen een soort 'houvast' hebben want niet iedereen begrijpt ook wat het nut is van bijvoorbeeld een usb poort voor firmware update...
Maar dan blijft mijn punt; hoever kom je met een flatscreen als je alleen naar specs kijkt?

www.carina-avensisclub.nl

Fully Zalman Cooled

Wat een hele mooie link is om een aantal populaire schermen objectief gereviewed te zien is
www.hdtvtest.co.uk .

De site is praktisch van aard en test lcd's tegenover plasma's etc etc.

Daar is ook te zien dat de zwartwaarde en kleurechtheid bij plasma's niet meer de grote voorsprong hebben op lcd's dan een tijdje geleden. Sterker nog, LCD heeft soms zelfs BETERE zwartwaarde en kleurweergave...

Daarnaast komt ghosting NIET meer voor op LCD tv's. Dat is echt verleden tijd gezien het feit dat geen enkele monitor cq tv die ik heb gezien meer ghosting vertoont. Maar inbanden daarentegen gebeurt nog WEL op een aantal modellen en dat is echt dieptriest vooral vanwege het feit dat je er geen garantie voor krijgt dus je kan je scherm gewoon weggooien.... Want alle plasma tv's hebben whitewash functies ingebouwd en dit is niet voor niets..Waar een LCD tv last van kan hebben is dode pixels. Vooral een Full HD panel heeft er behoorlijk wat en als er dan een of meerdere pixels niet werken is dat wel irritant. Hoewel het niet opvalt is het toch een minpunt. Ik heb er een en er zitten gelukkig geen dode pixels op. Volgens mij komt het ook heel weinig voor omdat ik niemand hard zie klagen maar natuurlijk kan het voorkomen net als inbranden van een plasma tv.

Dus de eigenschappen van Plasma vs LCD van Weumel zijn wel algemeen bekend maar kloppen in de praktijk nog nauwelijks meer. Allebei de schermen bieden gelijke beeldkwaliteit en kleurechtheid. Alleen Plasma heeft een glasplaat en een LCD niet waardoor je een grotere inkijkhoek hebt (vergelijk het met glansschermen bij laptops). Om het scherm ook als bureaublad te gebruiken is het zeer onhandig wat Weumel ook heeft aangetoond: Plasma is echt gemaakt met als doel TV kijken en LCD niet.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws