quote:
pina schreef op maandag 18 februari 2008 @ 11:37:
[...]
Die apple airport heb ik ook gezien en ook daarvan vraag ik me af wat de voor en of nadelen zijn tov een standalone NAS. Een standalone NAS kost zoveel meer dan een hybride oplossing...dat moet toch wel andere pluspunten hebben tov hybride oplossingen?
Een Apple Airport Extreme kan alleen de diskspace delen en de (NAT) router spelen, wireless doen en de gigabit switch zijn. That's it. Het is niet als een Synology (of welke NAS dan ook) dat je het kan uitbreiden (van wege het type OS dat er gebruikt wordt) en je kan er ook niet direct files op downloaden met direct HTTP/FTP downloads of torrents. Daar moet je je alles-in-1 oplossing voor hacken. En een Apple Airport Extreme is niet zomakkelijk te flashen met een andere firmware, zoals een LinkSys router dat wel is.
Misschien moet je anders eens kijken naar die LinkSys WRT L-series. Daar kan je USB disken aan hangen en dan kan het direct alles doen, zoals een Synology.
Verder speelt de Synology ook nog je muziek gestreamed af via UPnP en/of iTunes en kan het een FTP server en HTTP/web server spelen voor je. Allemaal opties die in iedere redelijke NAS wel te vinden zijn, maar niet in de embedded oplossingen van Asus routers of Apple Airport Extremes. Van de Asus weet ik dat de processor het een beetje druk krijgt met te veel dingen afhandelen, de WPA beveiliging, DHCP server spelen, NAT-box routering en de USB lijn volpompen en managen.
De NAS-en met externe porten hebben ook nog de mogelijkheid om extra externe disken er aan te koppelen om die ook nog te delen voor je in het netwerk.
Het is de afweging, wat wil je er mee doen, hoeveel heb je er voor over, wat is je verwachting nu en in de toekomst.
Ik heb gekozen voor een aparte NAS als vervanger voor de server in de schuur, plus heel veel dingen die in het OS-je gelijk zijn geregeld en ondersteunt vanuit de fabrikant zonder zelf te lang te moeten prutsen en het stroom gebruik en de performance die ik er voor kan krijgen.