Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
BounceMeister schreef op zondag 22 juli 2007 @ 21:24:
@Valith: M'n DS-207 is al een paar uur bestanden aan het kopieren van disk 1 naar disk 2 en ondergaat tegelijkertijd een virusscan:
Disk 1 ST3500630AS 45 °C / 113 °F 465.76 GB
Disk 2 ST3300622AS 42 °C / 107 °F 279.46 GB
System temperature 50 °C / 122 °F (Sensor is 15 mm away from the CPU.)
De kamertemperatuur is 26 graden.

Ik denk dat m'n DS-207 nog wel wat zwaarder gestressed zou kunnen worden, maar ik heb hem nog niet getweakt. Wat is bij jou de kamertemperatuur?

Misschien dat disk 1 warmer wordt omdat deze tussen disk 2 en het moederbordje in zit. Ik weet niet waar de temperatuursensor van een harddisk zit, misschien vangt hij wat warmte op van een van de andere twee warmtebronnen, misschien kan hij gewoon minder goed de warmte kwijt. Bij mijn DS-207 kan het ook nog zijn dat de nieuwe 500Gb schijf gewoon warmer wordt dan de oudere 300Gb.
Mijn kamertemperatuur zal ongeveer rond de 24 graden hebben gezeten.

Nu is ze al een tijdje idle geweest en heb ik wat foto's bekeken (dus niet net uit hibernation):
System temperature 46 °C / 114 °F (Sensor is 15 mm away from the CPU.)
Disk 1 ST3500830AS 45 °C / 113 °F 465.76 GB Normal Volume 1
Disk 2 ST3500830AS 43 °C / 109 °F 465.76 GB Normal Volume 1

Het temperatuurverschil blijft dus. Ben benieuwd hoe dit is met anderen die twee exact dezelde disks hebben zitten... :?

[added]
Net uit hibernation vandaan:
System temperature 45 °C / 113 °F (Sensor is 15 mm away from the CPU.)
Disk 1 ST3500830AS 39 °C / 102 °F 465.76 GB Normal Volume 1
Disk 2 ST3500830AS 36 °C / 96 °F 465.76 GB Normal Volume 1
[/added]

Valith wijzigde dit bericht 26-07-2007 19:07 (9%)
Reden: Waardes net uit hibernation vandaan vermeld..

Sys specs | Synology DS-207 128MB (2x500GB RAID1) | Canon EOS 40D | BG-E3 | 430EX | Tokina AT-X 12-24 f/4 | Tamron 28-75 f/2.8 | Canon EF 50 f/1.8II | Canon EF 70-300 f/4-5.6 IS USM

Mijn schijven geven in mijn DS207.128 precies hetzelfde temperatuurverschil aan, dus:

Disk 1 WDC WD5000AAKS-00TMA0 43 °C / 109 °F 465.76 GB Normal Volume 1
Disk 2 WDC WD5000AAKS-00TMA0 41 °C / 105 °F 465.76 GB Normal Volume 1

en dat ook al sinds ik het apparaat aan heb staan. Lijkt me dus nix om me zorgen over te maken. Het zal wel komen doordat disk 1 zit "opgesloten" tussen het moederbord en de tweede disk en dus door beide componenten wordt aangewarmd. In tegenstelling tot de tweede disk die tussen de eerste en de behuizing zit.

Biertje?

Ik ben mij ook aan het orienteren op een NAS en kwam ook deze ThermalTake Muse NAS-RAID N0001LN tegen. Hot swappable en niet te duur. Lijkt dus een leuk ding totdat je dit leest in hun FAQ:

Question: Why Can't I transfer any files over 2 gigabytes?
Answer: The current limit for the linux system file transfer on the NAS device is 2 Gigabytes. We are currently working on a solution to change the limit.

Wat heb je nu aan een NAS als je er geen bestanden van 2 GB op kunt zetten. Ik wil de NAS gebruiken voor onder anderen een locatie voor de backups van mijn systemen via NTBackup en dan komen ze wel degelijk over de 2 GB heen.

Ik heb ze een mail gestuurd met de vraag wanneer deze limiet opgeheven wordt, dus misschien komt het nog goed.

Anders in de CS-407 ook een goede RAID5 vervanger, alhoewel er op het forum veel berichten zijn over failende RAID configuraties in verband met hibernate.

In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde, in de praktijk niet.

quote:
megatronics schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 07:36:
Ik ben mij ook aan het orienteren op een NAS en kwam ook deze ThermalTake Muse NAS-RAID N0001LN tegen. Hot swappable en niet te duur. Lijkt dus een leuk ding totdat je dit leest in hun FAQ:

Answer: The current limit for the linux system file transfer on the NAS device is 2 Gigabytes. We are currently working on a solution to change the limit.

Wat heb je nu aan een NAS als je er geen bestanden van 2 GB op kunt zetten. Ik wil de NAS gebruiken voor onder anderen een locatie voor de backups van mijn systemen via NTBackup en dan komen ze wel degelijk over de 2 GB heen.

Ik heb ze een mail gestuurd met de vraag wanneer deze limiet opgeheven wordt, dus misschien komt het nog goed.

Anders in de CS-407 ook een goede RAID5 vervanger, alhoewel er op het forum veel berichten zijn over failende RAID configuraties in verband met hibernate.
WTF? Ze krijgen het voor elkaar om een SOHO NAS te maken met gigabit ethernet, CIFS, NFS, FTP, HTTP (webservertje), met S-ATA controller, RAID-5 plus andere RAID levels, maar hangen aan een kernel met het filesystem support uit de jaren '90, te weten FAT16 (en niet eens FAT32) die heeft een limiet van 2 GB per file. Linux ondersteunt out-of-the-box ext2, ext3, vfat, fat12, fat16, fat32, XFS en nog een paar onbekende file systemen en kan je uitbreiden met andere dingen.

Dat is gewoon absurt! Ik raad dit apparaat sterk af tot ze dit hebben opgelost.

Zo'n mooi stukje hardware net zo nutteloos gemaakt. Op mijn Synology 106e (niet de nieuwste) kon ik vanaf het begin volledig gebruik maken van het ext3 filesystem. Dat houdt in (bron) dat ik met een kleine blocksize files mag maken van 16GB en met een grote blocksize (standaard 4kb blocksize voor ext2 en ext3) mogen de files per stuk 2 TeraByte zijn. Voldoende om BlueRay ISO files op te dumpen.

Waarschijnlijk zijn ze erg 'slim' geweest en dachten ze misschien dat ze een file system moesten kiezen wat onder Linux en Windows word ondersteunt. Wat ook een fabeltje is, omdat je NAS via CIFS (het Windows File Sharing protocol), NFS, FTP of dergelijk al dat soort interne details van je NAS afschermt van je client-pcs

VisionMaster wijzigde dit bericht 24-07-2007 09:58 (7%)

I've visited the Mothership @ Cupertino

quote:
avkooi schreef op maandag 23 juli 2007 @ 21:10:
Mijn schijven geven in mijn DS207.128 precies hetzelfde temperatuurverschil aan, dus:

Disk 1 WDC WD5000AAKS-00TMA0 43 °C / 109 °F 465.76 GB Normal Volume 1
Disk 2 WDC WD5000AAKS-00TMA0 41 °C / 105 °F 465.76 GB Normal Volume 1

en dat ook al sinds ik het apparaat aan heb staan. Lijkt me dus nix om me zorgen over te maken. Het zal wel komen doordat disk 1 zit "opgesloten" tussen het moederbord en de tweede disk en dus door beide componenten wordt aangewarmd. In tegenstelling tot de tweede disk die tussen de eerste en de behuizing zit.
Ja, dat was ook mijn verklaring na redenatie... toch altijd ff goed om te checken aan de hand van andere ervaringen. Zeker ook goed dat andere type schijven hetzelfde gedrag laten zien. Een collega met Samsungs heeft een identiek gedrag (2 a 3 graden verschil in het voordeel van Disk 1 :*) )

Die Samsungs blijven overigens wel een stuk koeler dan de Seagates. (31 en 33 graden als de DS idle is).

Sys specs | Synology DS-207 128MB (2x500GB RAID1) | Canon EOS 40D | BG-E3 | 430EX | Tokina AT-X 12-24 f/4 | Tamron 28-75 f/2.8 | Canon EF 50 f/1.8II | Canon EF 70-300 f/4-5.6 IS USM

Reg. datum: 27 februari 2001

mijn hitachi's zijn ongeveer 45 graden bij load. Disk 1 is dan warmer dan Disk 2.
Reg. datum: 04 september 2006

Synology geeft aan dat de ds207 er geen mailserver op kan draaien. Het lijkt mij sterk dat het niet mogelijk is om op deze afgeslankte linux machine een mailserver te installeren.

Zijn er al pogingen ondernomen en zo ja: wat zijn de ervaringen.
Misschien is dit iets voor een apart topic.

quote:
tw_eek schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 09:08:
Synology geeft aan dat de ds207 er geen mailserver op kan draaien. Het lijkt mij sterk dat het niet mogelijk is om op deze afgeslankte linux machine een mailserver te installeren.

Met de ds106e (of was het een ds106) heeft iemand al wel XMail geinstalleerd als ik me niet vergis. Dat is een hele lichte mailserver o.a. voor powerpc's.

Hier ergens staat het: [Ervaringen]Ethernet harddisks

... en schijnt prima te werken voor die gebruiker. Je kan wel al mailtjes versturen vanaf de shell, want die synology NAS-en geven allemaal status mails naar 1 of 2 mail adressen. Bijv. als je quota te hoog wordt, of als er een probleem is. Het enige mailtje dat ik ontvangen heb is dat ik nog maar 15% van de disk over had na een flinke transfer :)

UTFS, huh?! :-(
Reg. datum: 18 februari 2001

Ik ben nu aan het kijken naar een leuke NAS. Nu ben ik echter heel benieuwd waarom jullie veelal hebben gekozen voor een DS207 en niet voor een simpele energiezuinige zelfbouw icm FreeNAS. De kosten zijn veelal gelijk aan die van de DS en je hebt kans om meer dan 2 disks te benutten.

(free)BSD != Linux

Reg. datum: 27 februari 2001

quote:
Rats schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 16:04:
Ik ben nu aan het kijken naar een leuke NAS. Nu ben ik echter heel benieuwd waarom jullie veelal hebben gekozen voor een DS207 en niet voor een simpele energiezuinige zelfbouw icm FreeNAS. De kosten zijn veelal gelijk aan die van de DS en je hebt kans om meer dan 2 disks te benutten.
mijn redenen om voor een standaard oplossing in de vorm van de DS207 te kiezen:
- goede support
- geen moeite doen om alles in elkaar te zetten en werkend te krijgen, de DS207 is echt heel simpel klaar te maken voor gebruik
- klein kastje dat er ook nog super uitziet
- standaard BT, photo, iTunes, etc. support
quote:
Ik heb een Synology 106e. Mijn beweeg reden was simpelweg dat je geen enkele PC zo energie zuinig kan maken als een energie zuinig powerpc cpu met een mini-moederbordje (net als Google's concept om energie te besparen: aparte moederborden). Geen overbodige componenten en nu past het netjes op een plek waar ik ook geen kleine moederbord kan neer leggen.

Ondanks alles, krijg je er voor terug een systeem met meerdere USB aansluitingen voor eventuele extra's, linux als basis (voor mij als hacker ideaal), stabiel systeem, windows shares en out-of-the-box bittorrent client, webservertje en veel meer.

Als ik een free NAS oplossing zou kiezen, dan wil ik een moederbordje dat klein is en zeker niet te veel troep bevat. Maar ook al zet je niet alle interfaces aan, ze zullen altijd stroom gebruiken. Het betaald zich een beetje terug.

Reg. datum: 04 september 2006

quote:
VisionMaster schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 12:13:
[...]

Met de ds106e (of was het een ds106) heeft iemand al wel XMail geinstalleerd als ik me niet vergis. Dat is een hele lichte mailserver o.a. voor powerpc's.

Hier ergens staat het: [Ervaringen]Ethernet harddisks

... en schijnt prima te werken voor die gebruiker. Je kan wel al mailtjes versturen vanaf de shell, want die synology NAS-en geven allemaal status mails naar 1 of 2 mail adressen. Bijv. als je quota te hoog wordt, of als er een probleem is. Het enige mailtje dat ik ontvangen heb is dat ik nog maar 15% van de disk over had na een flinke transfer :)
Bedankt voor de tip. Ik zal er naar kijken. Ik heb ook een thread gevonden over Xmail op:
http://www.mobileforum.nl/viewtopic.php?t=506

tw_eek wijzigde dit bericht 25-07-2007 21:21 (5%)
Reden: toevoeging

quote:
Je kunt binnenkort ook zeer zuinige Western Digital schijven in je NAS laten installeren dat gaat ook aardig schelen... :*)

Ik heb overigens bij mij de stroommeter aan m'n DS-207 128MB met 2x Seagate (ST3500830AS) 500GB disken gehangen en dit zijn de resultaten:

StatusVerbruikOpmerkingen
Hibernation
15W
Fan gaat ook zachter draaien
Idle
28W
Ook bij afspelen van MP3
Idle+USB-stick
29W
1W extra voor USB-stick
Downloaden sabNZBd
31W
met USB-stick

Nette waardes dus zou ik zo zeggen _/-\o_ Ben benieuwd of er mensen zijn met een zuinige (NAS) server met twee disken die hierbij in de buurt kan komen.
Een collega van me heeft een Pentium M server met slechts met één disk. Deze doet zo'n 35W idle :P

Valith wijzigde dit bericht 26-07-2007 19:04 (3%)
Reden: Waarden tijdens dowload erbij gezet..

Biertje?

@Valith:

Komt jou DS-207 ook goed uit de hibernation? Op het Synology forum lees ik dat bijvoorbeeld de CS-407 wel eens een corrupte RAID5 config achterlaad bij het wakker worden.

Hahaha... goede vraag, das voor mij nog spannend want heb hem vannochtend (voor het eerst) in hibernation gezet (nadat ik mijn nzb directory naar de USB stick had verplaatst). Ik heb hem dus nog niet uit hibernation gehaald. Dat zie ik vanmidsag pas weer.
Dus wie weet ligt alles in puin :'( ... maar dat zal wel meevallen denk ik :+

Note: Als je sabNZBd hebt draaien en de nzb directory staat op de interne schijven, dan kan ze niet meer in hibernation (er loopt namelijk een daemon die continue in die nzb-dir kijkt of er nieuwe nzb's moeten worden opgepakt). Ik heb trouwens PAR en unRAR ook aan de praat gekregen en daar ben ik erg blij mee. Nu gebeurt het allemaal op de DS en hoef ik op mijn PC niets meer te doen :9

quote:
tw_eek schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 09:08:

Natuurlijk kan dat, er is een hele simpele telnet hack voor de Synology Diskstations. Na telnet moet je nog even handmatig dpkg packet manager installeren en off you go...

Zie ook: Hacking the Diskstation

Compal IFL90: 15.4" WSXGA+ -- T7300 -- 8600M GT 512MB -- 160GB 7200rpm -- 2048 MB -- Wireless N

@Valith: Ik sta zelf ook op het punt om de Synology 207 aan te schaffen maar heb nog enige twijfel. Nu ik lees dat je je nzb/par/rar bestanden helemaal op de Synolgy doet ben ik eigenlijk wel om. Ik las dat de snelheid bij de 106 nog wel een 'probleem' was. Kun je me zeggen hoe je de snelheid van download/par/rar op de 207 vind vergeleken met je PC?

Wat statistieken:
download op de DS(207 128MB) = ca. 450-550KB/s (gemiddeld zo rond de 520KB/s)
download met de PC = ca. 1650KB/s (12.8Mbit constant gemeten)

PAR en unRAR hangt natuurlijk erg veel af van de download. Maar mijn ervaring is dat het gewoon goed werkt. Het staat echt niet uren te parren en unrarren (dat had ik overigens wel verwacht toen ik de berichten op diverse forums las trouwens, maar mijn ervaring is gewoon erg goed). Ik kan het wel eens timen. Maar om over een zeer kleine download te spreken: 110MB, downloaden, PAR2 en unRAR netjes in de complete directory was binnen 10-15 minuten klaar (en misschien wel sneller, ik was even douchen en toen ik terug kwam was het voor elkaar).
P.S. Je moet dit zeker niet gaan vermenigvuldigen voor grotere downloads, het valt allemaal erg mee.

Maarja, als je toch gewoon echt graag een keer snel iets wilt hebben, dan start je het toch gewoon alsnog op je PC?? :? Verder zal de DS in bijna alle andere gevallen prima voldoen. 's ochtends of als je weer thuis bent staan er gewoon een aantal downloads op je te wachten, uitgepakt en wel ;)

Let er wel op dat als je de CPU gaat belasten (bijvoorbeeld met kopieren, PAR, unRAR of andere zaken) dat op dat moment je download wel inzakt. het is natuurlijk geen 3.0 Ghz dual core CPU :+

Zo denk ik er zelf ook over, inderdaad. Moch ik echt snel iets willen downloaden dan gaat het via mijn PC. De 207 is inmiddels definitief besteld.

UTFS, huh?! :-(
Reg. datum: 18 februari 2001

Hier inmiddels ook de ds207 besteld icm samsung t166. Ben benieuwd wanneer die binnenkomt.

(free)BSD != Linux

@Maneman & Rats: Fantastisch, ben benieuwd naar jullie ervaringen! Veel plezier ervan en deel je bevindingen met ons... ;)

swing it baby
Reg. datum: 11 december 2003

quote:
megatronics schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 07:36:

Huh? Ik heb gewoon 4,7gb images op de schijf staan? En lees deze ook via stream probleemloos af?

I'm just taking care of business

Biertje?

quote:
mr. TCB schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 21:21:
[...]

Huh? Ik heb gewoon 4,7gb images op de schijf staan? En lees deze ook via stream probleemloos af?
Tja, ik lees dit op hun website. Misschien dat ze het ondertussen hebben opgelost en de website nog niet bijgewerkt. Trouwens ook nog steeds geen antwoord op mijn vraag gehad, dus we wachten nog even af.

Edit:

Ik vond wel de volgende quote in een gebruikers review, misschien dat deze limiet bedoeld wordt:

Pros: This thing costs a fraction of what other NAS cost. FTP server. Up to 2TB of data (or so I'm told by tech support). Compact formfactor, easy to run and use. See cons.
Cons: I had trouble setting this up. The required initial firmware update worked but the setup program looked like it was frozen. FTP has download/upload size restriction of 2GB file. Doesn't run at Gigabit speeds, but what does?? Doesn't accept more than 8 digits for it's password.

megatronics wijzigde dit bericht 27-07-2007 07:07 (43%)

Hoi

Mensen ik heb sinds vorig week ook een Synology product binnen de huis. Het is een DS 107+ 128 MB volgens synology de snelste versie door z´n geheugen en processor. Ik kan hem niet optimaal testen omdat ik nog een 100mb router heb, maar hij is wel heel heel erg snel. Afspelen van een bestand gaat goed tegelijkertijd iets downloaden via de bittorent loopt heel soepel. Dan ben ik ook iets aan het kopieren naar de NAS hij blijft vrij koel.

Synology had ook een nieuwe beta firmware beschikbaar gesteld met opties als Filestation, bestanden benaderen via de webinterface. Photostation 2 + Video speelt AVI WMV MPEG ook af de synolgy maakt het een Flash bestand van, het is heel makkelijk af te spelen in je foto album. Audio station, je kan nu radio zenders afspelen en MP3's gewoon simpel de share aangeven en geniet maar van je muziek. Je hebt wel een USB speakers setje erbij nodig, eventueel kan je ook een afstandbediening erbij bestellen van Synology :) . En tenslotte ook een nieuwe optie EZinternet je kan je synolgy webbeheer ook bereiken van buitenaf 8) .

Ik zal later wat screenshots bij toevoegen.

Noob in hart en nieren

goeieavond.

ik ben nu ook op zoen naar een nas oplossing. ik heb alleen niet zo'n groot budget. ik heb er ¤250 voor dat zou een nas oplossing + hd moeten worden. wat raden jullie mij aan?

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws