quote:
megatronics schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 07:36:
Ik ben mij ook aan het orienteren op een NAS en kwam ook deze
ThermalTake Muse NAS-RAID N0001LN tegen. Hot swappable en niet te duur. Lijkt dus een leuk ding totdat je dit leest in hun FAQ:
Question: Why Can't I transfer any files over 2 gigabytes?
Answer: The current limit for the linux system file transfer on the NAS device is 2 Gigabytes. We are currently working on a solution to change the limit.
Wat heb je nu aan een NAS als je er geen bestanden van 2 GB op kunt zetten. Ik wil de NAS gebruiken voor onder anderen een locatie voor de backups van mijn systemen via NTBackup en dan komen ze wel degelijk over de 2 GB heen.
Ik heb ze een mail gestuurd met de vraag wanneer deze limiet opgeheven wordt, dus misschien komt het nog goed.
Anders in de CS-407 ook een goede RAID5 vervanger, alhoewel er op het forum veel berichten zijn over failende RAID configuraties in verband met hibernate.
WTF? Ze krijgen het voor elkaar om een SOHO NAS te maken met gigabit ethernet, CIFS, NFS, FTP, HTTP (webservertje), met S-ATA controller, RAID-5 plus andere RAID levels, maar hangen aan een kernel met het filesystem support uit de
jaren '90, te weten FAT16 (en niet eens FAT32) die heeft een limiet van 2 GB per file. Linux ondersteunt out-of-the-box ext2, ext3, vfat, fat12, fat16, fat32, XFS en nog een paar onbekende file systemen en kan je uitbreiden met andere dingen.
Dat is gewoon absurt!
Ik raad dit apparaat sterk af tot ze dit hebben opgelost.
Zo'n mooi stukje hardware net zo nutteloos gemaakt. Op mijn Synology 106e (niet de nieuwste) kon ik vanaf het begin volledig gebruik maken van het ext3 filesystem. Dat houdt in (
bron) dat ik met een kleine blocksize files mag maken van 16GB en met een grote blocksize (standaard 4kb blocksize voor ext2 en ext3) mogen de files per stuk 2 TeraByte zijn. Voldoende om BlueRay ISO files op te dumpen.
Waarschijnlijk zijn ze erg 'slim' geweest en dachten ze misschien dat ze een file system moesten kiezen wat onder Linux en Windows word ondersteunt. Wat ook een fabeltje is, omdat je NAS via CIFS (het Windows File Sharing protocol), NFS, FTP of dergelijk al dat soort interne details van je NAS afschermt van je client-pcs
VisionMaster wijzigde dit bericht 24-07-2007 09:58 (7%)