Gathering of Tweakers

Quicksearch
Ik denk dat ik dit ideetje toch eens ga uitbouwen tot den display met modules van 8x8 (2D) en eventueel later uitbreiden naar RGB sturing (via een microcontroller). Zou een goeie aanvulling zijn op onze drive-in apparatuur als je het een beetje groot opzet, bv. 25x25cm voor één module, met een display van 24 LED's kom je dan op 75cm hoog, en in de breedte 12 modules = 96 LED's voor 3 meter, wat een redelijk gangbare maat is om aan de truss te hangen. Als je de displays in stukjes van 8x8 maakt is het te doen en nog betaalbaar te houden.

My first programming language was SOLDER! [ Terry Pratchett ]

veerboot met underscores

bij 7x7 heb je dus als ik het goed begrijp 7x7/8=7 schuifregisters nodig+ de schuifregister voor de rijen?

Wat ik mij nog afvraag:
Aansturen van de schuifregisters, je kunt ze AFAIK aan elkaar koppelen, waardoor je data van de kolom-schuifregisters op 1 pin kan versturen, IPV 3 pinnen. Waarom gebruik je dat niet? of zie ik iets over het hoofd?

Als je een leuk effect wilt, zoals een blokje van 2x2x2 led's die door de ruimte heen stuitert, hoe makkelijk (of lastig) programmeer je dat? Als ik het goed begrijp doe je de bits stuk voor stuk aangeven. Is er niet een makkelijkere weg om (in combinatie met de optie van gekoppelde schuifregisters) een reeks bitjes (3 byte bij 5x5x5 kubus) er naartoe te sturen waardoor je in 1 keer de schuifregisters volpropt. Daarna nog 1 byte voor de lagen en klaar. Of is dit hetgeen wat die routine doet?

Ik snap nog niet geheel wat de subroutine doet, maar waar ik op doel is het invoeren van een reeks bitjes, bijvoorbeeld
0101010101010101010101010 welke dan vervolgens dit schaakbord patroon geeft op de desbetreffende laag:

01010
10101
01010
10101
01010

Mooiste is een scriptje waarbij je een veld hebt met vinkjes, die je aan of uit vinkt in de vorm van je afbeelding. Afhankelijk van de vinkjes krijg je dan een reeks 1'en en 0'en geeft die je in 1x kunt invoeren

Wellicht dat de code het wat duidelijker maakt, ik zal je even mailen daarvoor.

pc specs: groter, beter, mooier en sneller dan de jouwe :+

7*7=49 49/8=6.125 dus inderdaad 7 schuifregisters plus eentje voor de verdiepingen.

En inderdaad de schuifregisters aan elkaar knopen schijnt goed te werken alleen moet ik de datasheet daarvoor nog even goed bestuderen. Nu klok ik telkens 8 bits in. 8 gaan naar schuifregister1, 8 gaan naar schuifregister 2, 8bits gaan naar 3 en ten slotte weer 8 bits gaan naar het 4e. Ik heb dus 4 variabelen die ik elk vul met 8 bits en dan roep is de subroutine aan.

Inderdaad niet erg efficient maar dit is een leerprojectje ook voor mij:P dus wie weet over een weekje of 2 gooi ik er wel weer een update bij + verbeterde code.

grtz Bas

Maar inderdaad. In een keer 24 bits inklokken zou makkelijker zijn. Daarvoor kan dezelfde routine gebruikt worden lijkt mij. Je moet alleen de waarde van "bits" van 8 naar 24 zetten. Maar nogmaals dat is iets voor een update.

zoals ik het nu zie is er eigenlijk helemaal geen gein aan die dingen aan elkaar hangen. Simpelweg de datapin van de eerste gaat naar de pic. de data pin van de 2e gaat naar pin 9 van het eerste schuifregister enzovoort. Als het goed is kan ik dan alle bitjes in een keer inklokken. Ik ga het testen op mijn breadboardje :D

bazzzzzz wijzigde dit bericht 24-01-2007 20:56 (15%)

haha verek het is echt zo simpel :P gewoon pin 14 van het 2e schuifregister naar pin 9 van het vorige :P

naja er komt dus een versie 2 :P Het werkt al op mijn breadboardje morgen ga ik ff aan mijn kubus solderen

ik heb trouwens ook een oplossing bedacht voor het 25ste ledje:P

Sigur Ros FTW

hoeveel stroom jaag je door de ledjes. En hoe vaak staan ze aan per cyclus. Als je een voedingsspannign hebt van 5V moet je er al 2 x 0,7 vanaf halen voor de transistors. Dan houd je nog maar 3,6 Volt over. Als je dan 2,2 Volt over je ledje hebt wordt de stroom 1,4/180 0,007 Ampere. Wordt dit niet erg weinig met de lage dutycycle erbij.

TrailBlazer wijzigde dit bericht 25-01-2007 08:26 (64%)

CCSP/CCIP/CCIE #21235
Vroeger was alles beter en kon je uit de sloot drinken...
vroeger ging je dood op je 40e

Ik heb gewoon van die standaard goedkope groene ledjes gebruikt en die hebben niet veel stroom nodig. Elk ledje krijgt zo ongeveer 5ma en dat is ruim genoeg. Ze zouden mischien ietsjes feller kunnen maar veel is dit niet. En de transistor versterkt ook nog iets he dat heb jij niet meegerekend :P

als ik de leds voor 100 procent aan wil hebben dan staan ze ook voor 100 procent aan. Als je een aan/uit effectje doet denk ik dat ik de leds voor 95% procent aan heb. Er zit erg weinig vertraging in dus.

Met een lage dutycycle zou ik de leds iets kunnen dimmen maar daar heb ik geen zin in eig:P

Sigur Ros FTW

maar je mulitplex ze toch per etage dus staan ze maximaal 1/5 van de tijd aan of snap ik het nu allemaal niet meer

CCSP/CCIP/CCIE #21235

Reg. datum: 21 augustus 2004

AMD Athlon 64 Venice 3500+@2640MHz 1,65V---1024 Mb GeIL ONE bh-5 @1T 2-2-2-5 240MHz 3,2V---ATi Radeon HD3870---DFI Lanparty UT nf4 Ultra-D---SB Audigy 2 ZS---2*160 Gb Maxtor

quote:
TrailBlazer schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 09:01:
maar je mulitplex ze toch per etage dus staan ze maximaal 1/5 van de tijd aan of snap ik het nu allemaal niet meer
Als je ze verdieping voor verdieping selecteerd dan wel. Maar als het figuur voor alle verdiepingen hetzelfde zijn dan zet je natuurlijk gewoon alle verdiepingen aan. Maar erg veel heb ik hiermee nog niet geexpirimenteerd. Kheb op dit moment nu mijn 74hc595's in serie staan maar er gebeuren wat rare dingen :(

veerboot met underscores

quote:
bazzzzzz schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 20:22:

Inderdaad niet erg efficient maar dit is een leerprojectje ook voor mij:P dus wie weet over een weekje of 2 gooi ik er wel weer een update bij + verbeterde code.

grtz Bas

Maar inderdaad. In een keer 24 bits inklokken zou makkelijker zijn. Daarvoor kan dezelfde routine gebruikt worden lijkt mij. Je moet alleen de waarde van "bits" van 8 naar 24 zetten. Maar nogmaals dat is iets voor een update.

zoals ik het nu zie is er eigenlijk helemaal geen gein aan die dingen aan elkaar hangen. Simpelweg de datapin van de eerste gaat naar de pic. de data pin van de 2e gaat naar pin 9 van het eerste schuifregister enzovoort. Als het goed is kan ik dan alle bitjes in een keer inklokken. Ik ga het testen op mijn breadboardje :D
Voor mij ook een mooi leerproject ;) Ik snap al waar je in de routine de bits inklokt, die staan er boven 8)7 was me niet opgevallen totdat ik de code bekeek.

Ik ga nu alleen twijfelen of ik een groot led display ga bouwen of gewoon een cube. Ik bedoel, 3d is gaaf, maar een plaat met 16x16 leds ofzo ook :P

Ik dacht al dat het koppelen niet zo moeilijk was, van hetgeen ik eens had gelezen. Al ben je wat dat betreft verder dan mij. Scheelt mooi weer wat code als je nog maar 1 of 2 schuifregister routines hoeft in te programmeren :)

Sigur Ros FTW

quote:
bazzzzzz schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 17:18:
[...]

Als je ze verdieping voor verdieping selecteerd dan wel. Maar als het figuur voor alle verdiepingen hetzelfde zijn dan zet je natuurlijk gewoon alle verdiepingen aan. Maar erg veel heb ik hiermee nog niet geexpirimenteerd. Kheb op dit moment nu mijn 74hc595's in serie staan maar er gebeuren wat rare dingen :(
altijd multiplexen lijkt mij persoonlijk netter. Je ledjes branden dan altijd even vel. Je kan dan de stroom door dat ledje dan wel hoger doen dan de continuestroom. Heb alleen geen schuifregister liggen maar vind het wel een heel leuke gadget. Voor een 3x3 zouik 12 uitgangen nodig hebben. Die kan ik wel op een tiny2313 maken. Anders van het weekend maar even zoeken naar een schuifregister
quote:
_ferry_ schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 17:24:
[...]

Ik ga nu alleen twijfelen of ik een groot led display ga bouwen of gewoon een cube. Ik bedoel, 3d is gaaf, maar een plaat met 16x16 leds ofzo ook :P

Ik dacht al dat het koppelen niet zo moeilijk was, van hetgeen ik eens had gelezen. Al ben je wat dat betreft verder dan mij. Scheelt mooi weer wat code als je nog maar 1 of 2 schuifregister routines hoeft in te programmeren :)
ik denk dat je in dat geval beter 4 vlakken van 8 x 8 kan maken. Als je 256 ledje gaat multiplexen moet je of je stroom erg hoog maken of je ledjes worden erg zwakjes denk ik omdat je dan maar een dutycycle van 1/16 hebt

Overigens dit is allebei op gevoel heb nog niet iets met multiplexing gedaan hoop van het weekend er wat mee te gaan klooien

TrailBlazer wijzigde dit bericht 25-01-2007 18:51 (34%)

CCSP/CCIP/CCIE #21235

quote:
Ik dacht al dat het koppelen niet zo moeilijk was, van hetgeen ik eens had gelezen. Al ben je wat dat betreft verder dan mij. Scheelt mooi weer wat code als je nog maar 1 of 2 schuifregister routines hoeft in te programmeren
Inderdaad het is neit al te moeilijk. Let wel op laat je neit verleiden door in de routine de 8 bits te veranderen in 24. Je moet namelijk 3 keer 8bits inklokken en elke keer de latch omhoog gooien.

Verschil in tijd is niet merkbaar alleen je code blijft mooi compact.zie onder

Verder ben ik nu met de ultieme uitdaging voor de kubus bezig:
http://i4.photobucket.com/albums/y149/skimmerbas/knipperen.jpg
van situatie links naar situatie rechts. dit is geen boven maar een zijaanzicht. Denk er maar eens overna hoe je dat aan moet sturen:P

Laag voor laag dus. En omdat verdieping 2 nog iets nabrand van verdieping 1heb ik nog een vrij slecht contrast. Maar met de juiste vertraginslus is dat goed op te lossen denk ik zo. Het begint er bij mij steeds netter en mooier uit te zien.

[EDIT}het is niet aan te raden om ze in serie te zetten. Ik heb nu bijvoorbeeld de letter b in het voorste verticale vlak. Er zijn andere verticale vlakken die ook nog branden simpelweg omdat het voorste verticale vlak waarin de letter staat schuifregister nummer 3 is. En je klokt register voor register in. Kortom als je register 3 inklokt dan is het resultaat ook al register 1 en 2 te zien geweest. Met elk register appart aansturen heb je dat probleem niet.

bazzzzzz wijzigde dit bericht 25-01-2007 20:32 (19%)

veerboot met underscores

Pin 13 hangt in jouw schema vrij, maar als je die laag* maakt geeft de latch geen output, totdat je hem hoog* maakt, dan worden de uitgangen daadwerkelijk aangestuurd. Dus data er in clocken, en daarna 13 hoog maken.

* =of andersom, weet het niet zeker.

Ik kan het jammergenoeg nog niet uitproberen, want ik moet nog onderdelen enzo bestellen, maar het serieel uitpoepen van de data moet kunnen, daarvoor zit speciaal die latch er achter :)

Hier gebruiken ze het IIG ook, ook om een hele reeks led's aan te sturen.
http://www.ianpaterson.or...pokepov20050704/index.htm

edit:
http://www.ladyada.net/make/spokepov/hardware.html
Bij deze ligt pin 13 aan GND, blijkbaar hoeft hij dus niet aangestuurd te worden.

_ferry_ wijzigde dit bericht 25-01-2007 22:42 (6%)

quote:
_ferry_ schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 22:37:
Pin 13 hangt in jouw schema vrij, maar als je die laag* maakt geeft de latch geen output, totdat je hem hoog* maakt, dan worden de uitgangen daadwerkelijk aangestuurd. Dus data er in clocken, en daarna 13 hoog maken.
* =of andersom, weet het niet zeker.
lopt daarmee blokkeer je de latch maar wat heeft dat voor zin? de latch is nodig om de bitjes naar het volgende register te sturen. Via pin9 kan niet gebeuren denk ik want die stuurt ze alleen door als je de latch hoogmaakt. We moeten dus iets verzinnen zodat de bitjes wel doorgestuurd worden maar dat de latch nog niet hoog gemaakt hoeft te worden. Zodat het resultaat nog niet zichtbaar is.
-----------------------------

Trouwens de reden dat ze bij de POV's er geen last van hebben is omdat zij de data er maar een keer in gooien. Om bij een ledkubus een beeld te krijgen gooi ik het er 100 keer door. Denk maar na je laat de kubus laag voor laag. Doe je dat maar 1keer dan zie je er eigenlijk niets van omdat het te snel gaat. Doe je het 100 keer(elke laag wordt dus 100 keer gerefreshed) dan denken je ogen een stabiel beeld te zien. En ook hebben zij het matrix probleem niet. Maar ik expirimenteer lekker verder

voor de mensen die zich afvragen waarom wij zo moeilijk doen omdat het toch eigenlijk gewoon werkt: horizontale afbeeldingen zijn geen enkel probleem. De verticale zijn juist erg moeilijk en vooral software matig

bazzzzzz wijzigde dit bericht 25-01-2007 23:01 (32%)

quote:
bazzzzzz schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 22:52:
[...]

lopt daarmee blokkeer je de latch maar wat heeft dat voor zin? de latch is nodig om de bitjes naar het volgende register te sturen. Via pin9 kan niet gebeuren denk ik want die stuurt ze alleen door als je de latch hoogmaakt. We moeten dus iets verzinnen zodat de bitjes wel doorgestuurd worden maar dat de latch nog niet hoog gemaakt hoeft te worden. Zodat het resultaat nog niet zichtbaar is.
Misschien heel dom van mij, maar die shiftregister kan tot 48mhz ofzo lopen, als je hem nou gewoon in (12mhz pic -> 3mhz instructie snelheid -> 2 instructies per bit (eentje voor 0 of 1 en eentje voor klok) (klopt toch?) -> 666ns per bit) 8 x 666 = 5,328us volzet, dat zie je toch nooit?

sorry voor alle haakjes :X

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Sigur Ros FTW

Deze tekening geeft voglens mijaan hoe het doorlussen goed gaat zonder dat je hoeft te latchen
http://home.wanadoo.nl/electro1/avr/images/test_scroller.gif
Je moet poort 9 van de 1e aan de poort 14 van de volgende hangen. poort 9 neemt altijd het bit over wat net door het 9e input bitje buiten de boor valt

TrailBlazer wijzigde dit bericht 26-01-2007 08:16 (70%)

CCSP/CCIP/CCIE #21235

beide goede ideejen:

@lemming_nl mijn pic draait op dit moment op nog maar 4mhz. Ik denk dat ik er straks even een kristal van 20 aanhang om te kijken wat dat doet.

@trailblazer dat lijkt mij ook wel de moeite waard om even uit te proberen dat schema van jou:P mischien dit weekend mischien vandaag nog:P

Sigur Ros FTW

je moet even zoeken op daisy chain 74hc595 voor meer voorbeelden.
Ik heb net bij www.aavrs.nl 4 x uln2803 en 4x udn2981besteld. Die eerste kan je gebruiken om stroom the sinken en de tweede om the sourcen. Er zitten er 8 van in een behuizing dus je kan dan 16x16 of 8x24 256 ledjes individueel aansturen.
samen met wat SN74HC595.

CCSP/CCIP/CCIE #21235

Eval is Evil

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

die lomont cube daar gooien zei alleen kleur in. en hebben zo veel meer uitgangen en ook hebben zij het erg raar gemultiplexed en is er geen info op hun site te vinden over de software

die andere ken ik al:D

C8H10N4O2 powered

Leuk topic!

Lijkt me ook wel leuk om zo'n ding te klussen maar heb je hier niet nog een aparte pic programmer voor nodig?

Gadgets FTW!

Eval is Evil

Wel een beetje hoor. De basis princiepes. Maar ik vraag me af, die info die jij nu hebt. Waar heb je die weg? Ik vind het namelijk sterk lijken op een profielwerkstuk van iemand. Ik had daarvan een pdf'je, maar natuurlijk kan ik die weer niet vinden :X.
Lama, ik heb het al gevonden. Misschien heb je er wat aan. Ik heb het even online gezet:
Hiero
Je ziet het wel staan.
Ja, ik wist effe geen andere om het neer te zetten :|

ibmos2warp wijzigde dit bericht 26-01-2007 15:19 (32%)

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

inderdaad het schema van de matrix staat daar ook in mar ik heb hem gewoon van internet vandaan. Ik heb dat pdfje ook wel een keer gelezen maar dat is meer uitleg voor leken dat van mij gaat iets dieper op alles in.

TROUWENS het probleem van leds die zachter branden is zo goed als opgelost. alleen door een 20mhz kristal te nemen in plaats van de interne oscilator te gebruiken kan je de delay tussen 2 verdiepingen groter maken waardoor andere leds niet "nabranden"

zo ik heb het helemaal werkend nu. Nogsteeds een heel klein nabrand effect maar dat is bijna verwaarloosbaar. Ik heb nu letters erin lopen. Ik ben nu hard aan het nadenken voor een scroll routine. Weet iemand hoe je in asm bitjes stuk voor stuk in een variabel plaatst? Met de add funcites telt hij ze toch bij mekaar op?

zo hij werkt nu fantastisch. Alles werkt ik kan hem laten knipperen om/om en ik kan nu letters scrollen. Kheb er ff een filmpje van gemaakt:
http://s4.photobucket.com...&current=ledkubus.flv

http://i4.photobucket.com/albums/y149/skimmerbas/th_ledkubus.jpg

klik om af te spelen. Ik zal proberen een wat beter filmpje te maken want dit is wel heel raar verkleind.

nu is het tijd voor de plexiglas behuizing:D

bazzzzzz wijzigde dit bericht 27-01-2007 22:37 (16%)

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws