[HOWTO] LED kubus 5*5*5 met 74HC595

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 38.928 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224406

Het lezen van dit topic heeft mij er toe aangezet om nu maar eens een pic programmer te bouwen dan wel te kopen. Mijn kennis rijkt tot op heden niet verder dan de klassieke z80 en de 6502 familie :p. Van huis uit een klassieke annaloog geschoold :).
Iemand tips met wat een goede/ leuke programmer is, zelf samenstellen dan wel bouwpakket vorm? Voornamelijk een prettige interface lijkt mij aantrekkelijk, niet te basic. Het solderen en latere programmeren zit wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

In plaats van al die torren kan je ook leuke IC'tjes gebruiken:
http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/5279.pdf
Scheelt een hoop denk ik....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
memphis schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 18:56:
In plaats van al die torren kan je ook leuke IC'tjes gebruiken:
http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/5279.pdf
Scheelt een hoop denk ik....
Wat ik dus ook al zei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122462

Yup dat wist ik al. Maar hoe zit het nu met die voorschakelweerstanden? Is 82 ohm laag genoeg als je gaat multiplexen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Ikzelf heb 82 Ohm weerstanden aan mijn 7x7x7 kubus met groene LEDs hangen, en die is in princiepe fel genoeg. Als je blauwe of witte LEDs gaat gebruiken, moet je wel zakken in weerstandswaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122462

En is er niemand die zijn code kwijt wil of wil tonen? Over de hardware zelf is hier ondertussen al veel besproken. Maar op softwaregebied heb ik nog niet veel zien langskomen.
Ik had voor m'n cubus graag eens een goed gestructureerde code gezien om te kijken hoe alles het beste opgebouwd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Voor goed gestructureerde code ben je bij mij in elk geval aan het verkeerde adres :+
En het leuke/de uitdaging is juist om zelf dagen te kutten om je bouwsel aan de praat te krijgen :)

• still_the_same
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-06 15:48
Ik weet dat dit erg lang na datum is en ik hoop dat mensen dit niet erg vinden, maar het is naar mijn mening wel de plek om het te vragen. Ik wil zelf een led cube maken. Het idee van de 74HC595 snap ik. Hiermee kan ik efficient veel meer leds aansturen vanaf mijn controller. Echter het stuk met de transistoren is mij niet duidelijk. Ik begrijp dat je ze nodig hebt om er voor te zorgen dat er meer stroom door het circuit gaat en zo je ledjes even vel te krijgen. Weet iemand of er ergens een goede beschrijving is hoe je kan uitrekenen welke transistoren je nodig hebt? En hoe vertaald dat zich naar IC's? Ik ben nog een beginner met electronica en dit leek me een leuk project om meer te leren.

Verder voor mijn begrip, op een verdieping zet je een signaal. Dat signaal gaat via de 1k weerstand naar de transistor (BC327). Elke rij die je aan wil hebben, daarvan zet je het poortje op input zodat er een stroom ontstaat. Als ik dan het schema bekijk bij de 25 keer aan de linker kant dan snap ik dat na de colom er een transistor (BC547C) zit en vervolgens weer een 1K weerstand. Wat is echter de 180 die ik daar zie?

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Groeten
Patrick

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

http://www.schakelingenonline.nl/artikelen/transistor.htm

Stukkie leerstof over transistoren.

Die 180 ohm aan de andere kant zou ik je aanraden om hier op dit forum even de LED FAQ op te zoeken. Een led heeft een stroom nodig om te werken, niet een spanning zoals veel suggereren, bij de juiste stroom zal hij wel een spanning van ongeveer 2 volt op zich nemen. De weerstand van 180 ohm is om de LED goed op 5v te laten werken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• still_the_same
Dank voor die link, die ga ik even doorlezen.

Misschien moet hij er zitten en daarvoor ga ik de LED FAQ even doorlezen. Echter, ik snap niet helemaal waar die dan fysiek moet zitten. Als ik het zo goed lees zou hij dan namelijk bij elk ledje moeten zitten in de cubes...?

Patrick

• still_the_same
Nog even een andere vraag, wat ik niet terug zie is hoeveel volt er door het circuit heen gaat. Ik gok dat het 5V is, maar zou ook 3.3 volt kunnen zijn. Is er iets waar ik dat uit kan afleiden?

Patrick

lezen is ook een vak.. Thanks Memphis!

[ Voor 10% gewijzigd door still_the_same op 10-02-2011 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 432748

ik ben een student in mijn laatste jaar electronica en voor mijn eindwerk zo ik graag zo'n kubus maken. Hierbij zou ik vragen of ik bij iemand terecht kan als ik eventuele vragen heb of iemand die een goede uitleg kan geven. alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:14
Als je vragen hebt kan je wel in dit topic terecht, meerdere mensen (mijzelf incluis) hebben wel eens een kubus gemaakt hier. mijn tip is gewoon aan de slag gaan, zo moeilijk is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Inderdaad, juist als elektronica student is dit prima te doen :) Voor mij was het ook een leerzaam project.
Pagina: 1 2 3 Laatste