Philips speaker herstel-operatie

Pagina: 1
Acties:
  • 2.995 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Absolut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-04 17:45
Hey,

ik heb onlangs van vrienden van men ouders 2 oude philips boxen gekregen (foto onderaan), maar de 2 onderste speakers van beide boxen zijn kapot. Nu wil ik er graag nieuwe inzetten, maar ik weet niet wat ik nodig heb en ik ben ook helemaal niet thuis op dit gebied.
Na een uurtje googlen ben ik niets wijzer geworden, heb zelfs geen typenummer kunnen vinden en dit staat ook nerges vermeld op de boxen zelf.

Mijn laatste toevlucht is natuurlijk GoT _/-\o_

Als iemand me al kan zeggen welk het type is van deze boxen zou ik al zeer dankbaar zijn! Nog beter wat ik er ter vervanging kan insteken...

Op de onderste speaker staat aan de achterzijde op de magneet:
2422 257 48003
AD 80629/W8DC
Made in Belgium

en op de mid-speaker:
2422 257 34608
AD 40409/SQ 8 DC
Made in Belgium

Alvast bedankt als iemand me kan helpen!

Fototje (met brakke gsm):
Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~geerdi1/pic2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

kan je beter naar een gebruiket setje dat is goedkoper denk ik
ik heb nog een stel staan jamo studio 3weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:59

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Die zijn het niet meer waard, die middelste speaker is al niet meer origineel, en als de onderste kapot is kun je ze net zo goed weggooien.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Wat de mensen hierboven zeggen, is mss een beetje kortaf, maar het is wel waar.

Bij speakers is er een heel nauw verband tussen de luidspreken en zijn kast; Een verband dat vééél verder gaat dan alleen maar een hoeveelheid watt. Kijk bijvoorbeeld eens hier naar een overzicht van een aantal parameters die van belang zijn. Als je werkelijk de moeite wilt doen om e.a. op te knappen, dan kan je in dat topic vinden hoe je de benodigde parameters berekenen moet.

En dan nog zal je stad en land moeten afzoeken om een driver te vinden die voldoet aan de specs. die je hebt berekend. En dan komt het; Dan het je de driver, dan is je scheidingsfilter wss. weer aan "herberekening toe".

Kortom; Als je geen specs. kunt vinden van de huidige drivers, en derhalve ook niet meer dezelfde kunt kopen ... dan is er bijzonder weinig kan dat je dit succesvol kunt doen. En zeg nou zelf, het zijn niet echt de mooiste speakers die je kunt bedenken toch ? (en kom niet met dingen als "maarruh, ze gaan wel lekker hard !!~~11).

Mijn advied; Houd je geld lekker in je zak, en koop tzt een stel nieuwe, fabrieks of bouwpakket, dat doet er niet toe. Je zal er een stuk blijer van worden.

En ps: Een zoekopdracht van het forum had je wss. naar een flink aantal topics geleid die over vrijwel dezelfde vraag gingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 08-01-2007 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103567

hoi

die 2 ad codes zijn de type nr`s van de philips driver`s !!
eff zoeken op die codes

andere/nieuwe drivers vinden gaat moeilijk worden

http://www.frimu.nl/body_ph.htm heeft ze niet meer

ik zou investeren in een set andere luidsprekers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Anoniem: 103567 schreef op maandag 08 januari 2007 @ 18:12:
hoi

die 2 ad codes zijn de type nr`s van de philips driver`s !!
eff zoeken op die codes

andere/nieuwe drivers vinden gaat moeilijk worden

http://www.frimu.nl/body_ph.htm heeft ze niet meer

ik zou investeren in een set andere luidsprekers
AD is inderdaad het typenummer voor Philips units, en zo te zien past er voor de woofer met wat zaagwerk een AD8066/W8 in, die middentoner is wel een Philips, maar niet origineel, er hoort dacht ik een 5" in, dit is een 4", compleet andere speaker sowieso. De units voor deze serie speakers (Philips FB6xx als ik het goed heb) zijn niet meer te krijgen, en zo te zien niet meer waard om ze op te knappen. Het kan wel, en je hebt dan ook best een behoorlijke speaker, maar voor het geld en de moeite die er dan in gaat zitten kun je veel beter een ander set speakers van Marktplaats halen, zoals ik (en alle anderen) al zeiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Absolut
OK, bedankt! Speakers weer buiten dus :)

EDIT:
Iemand misschien suggesties?
Ik wil eindelijk men pc-speaker rommel ook buitengooien en eens iets fatsoenlijks kopen. Dus een goede (goedkope liefst 8)7 ) receiver en een paar boxen (liefst in surround opstelling)...

Heb er een 300 euro voor beschikbaar, maar na wat opzoekwerk lijkt me dit onmogelijk met dit bedrag, zeker als ik alles nieuw wil kopen...

[ Voor 81% gewijzigd door Absolut op 09-01-2007 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Tweedehands geen optie? Speakers zijn -als er goed mee omgegaan is- in principe onverwoestbaar, enige probleem zou de foamranden van sommige woofers kunnen zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Absolut schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 10:44:

Heb er een 300 euro voor beschikbaar, maar na wat opzoekwerk lijkt me dit onmogelijk met dit bedrag, zeker als ik alles nieuw wil kopen...
Kijk anders ook eens op het zelfbouwaudio forum. Ik weet dat er daar een of twee leden zijn die nog wat philips spul op de plank hebben liggen. Desnoods zet je daar zelf de tweeters te koop :)

Wil je wat totaal anders, is 300 euro niet echt een groot budget. Ik zou eerst eens een leuke receiver gaan uitzoeken. Enneh. wel eens aan zelfbouw gedacht? Beetje hobbyen en je hebt leuke speakers voor een nette prijs.

offtopic:
ik heb nog een philips 5.1 setje liggen, mag weg voor whenag...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

Je heb geen email
Stuur me een mail.
Ik ben de zolder aan het opruimen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Absolut schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 10:44:
OK, bedankt! Speakers weer buiten dus :)

EDIT:
Iemand misschien suggesties?
Ik wil eindelijk men pc-speaker rommel ook buitengooien en eens iets fatsoenlijks kopen. Dus een goede (goedkope liefst 8)7 ) receiver en een paar boxen (liefst in surround opstelling)...

Voor 300 euro kan echt wel, maar het zal zeker wat moeite kosten. Je moet dan echt naar 2e hands spullen gaan kijken. Vooral op de speakers kan je zo veel besparen zonder kwaliteit in te leveren. Ga ook eens langs een kringloopwinkel ipv alleen op Marktplaats en dergelijke te kijken. Een set Eltax speakers is misschien ook een mogelijkheid.

Als voorbeeld: mijn set bestaat uit een paar Kef Concerto's (gratis, bij het vuilnis vandaan), Sony STR-DB795 QS 7.1 receiver (€250, nieuw uit de koopjeskelder van Correct) en een set van 3 nette Pioneer satellietjes (€25, nieuw uit de koopjeskelder van Correct). Ben ik toch weer even klaar voor €275. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Absolut
OK, na inmiddels veel opzoekwerk heb ik beslist om wat meer geld te spenderen...

Ik wil een receiver, een surround set en een LCD-TV, en wil alles nieuw kopen. Ik weet dat er goede speakers en receivers te koop zijn 2de hands en dat dit spul normaal niet snel kapot gaat, maar verkies toch nieuw.

Gisteren heb ik me rotgezocht achter een receiver, en zoals het er nu uitziet zal dit de Sony STR-DG500 of STR-DG700 worden. De DG700 zit wel net iets over mijn receiver-budget, maar heeft hdmi en is misschien wel handig om de LCD-TV op aan te sluiten? Is dit een goede keuze?

De LCD-TV gaat nog een maandje of 2 moeten wachten, maar ik wil een 32" model, ben gisteren namelijk ook naar de Belgische Fnaq geweest en kwam tot de conclusie dat 26 en 27" net iets te klein is naar mijn zin. Ik dacht aan de Tatung nadat ik dit topic gelezen had, daarvoor had ik een Samsung op het oog, maar die zijn veel duurder (zeker boven 26/27"). Iemand misschien nog suggesties?

Nu zit ik nog met de speakers, en hiervan heb ik totaal geen idee. Liefst zou ik een relatief krachtige set hebben mét subwoofer. Het budget staat nog niet helemaal vast, maar ik dacht wel maximaal aan 200 euro... Het is voor een niet al te grote kamer (6m x 4m), waarvan iets meer dan de helft als home-theatre ingericht gaat worden.

// Topic heeft nu wel een hele andere draai gekregen dan wat de titel voorspelt... De Philips boxen vliegen buiten... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Absolut schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 09:43:
OK, na inmiddels veel opzoekwerk heb ik beslist om wat meer geld te spenderen...

Ik wil een receiver, een surround set en een LCD-TV, en wil alles nieuw kopen. Ik weet dat er goede speakers en receivers te koop zijn 2de hands en dat dit spul normaal niet snel kapot gaat, maar verkies toch nieuw.

Gisteren heb ik me rotgezocht achter een receiver, en zoals het er nu uitziet zal dit de Sony STR-DG500 of STR-DG700 worden. De DG700 zit wel net iets over mijn receiver-budget, maar heeft hdmi en is misschien wel handig om de LCD-TV op aan te sluiten? Is dit een goede keuze?

De LCD-TV gaat nog een maandje of 2 moeten wachten, maar ik wil een 32" model, ben gisteren namelijk ook naar de Belgische Fnaq geweest en kwam tot de conclusie dat 26 en 27" net iets te klein is naar mijn zin. Ik dacht aan de Tatung nadat ik dit topic gelezen had, daarvoor had ik een Samsung op het oog, maar die zijn veel duurder (zeker boven 26/27"). Iemand misschien nog suggesties?

Nu zit ik nog met de speakers, en hiervan heb ik totaal geen idee. Liefst zou ik een relatief krachtige set hebben mét subwoofer. Het budget staat nog niet helemaal vast, maar ik dacht wel maximaal aan 200 euro... Het is voor een niet al te grote kamer (6m x 4m), waarvan iets meer dan de helft als home-theatre ingericht gaat worden.

// Topic heeft nu wel een hele andere draai gekregen dan wat de titel voorspelt... De Philips boxen vliegen buiten... ;(
Goed, ik wil nu niet weer een plan van je "op losse schroeven zetten", maaarrruuuhhh ....

Lees deze tekst eventjes voordat je meteen overgaat tot het aanschaffen van de hele reutemeteut, want er zitten dit jaar nogal wat wijzigingen en verbeteringen aan te komen.

Tekst te lezen: HDMI - Past, Present, and Future

Zelf ben ik ook al maanden geld opzij aan het leggen voor een zelfde soort van operatie; Maar ik heb inmiddels besloten te wachten tot in een fatsoenlijke HDMI1.3-implementatie kan betalen/kopen. Kortom, mij advies is wacht to na de zomervakantie; Dan gaat eea wss te koop zijn, en wellicht is later in het jaar eea ook al redelijk betaalbaar. Sowieso zijn de (economische) verwachtigen in LCD-land dat de schermen dit jaar behoorlijk in prijs zullen zakken, dus later in het jaar kan je voor hetzelfde budget als nu een mooie full-HD kopen etc. etc.

Mgoed, lees je vooral goed in voordat je eea gaat aanschaffen, dat doe ik ook nog steeds dagelijks, omdat ik wil proberen vóór 1/1/2008 over te zijn naar Full-HD :)

En om dat toch nog eventjes on-topic te kopen: € 200,00 voor een set surround-speakers is niet veel. Wellicht dat die € 200,00 kunt gebruiken om een completere set als aanbieding kunt kopen. Zo heb ik al een mooie Harman/Kardon set gezien die je zonder,- of met speakerset kon kopen. HEt prijsverschil tussen die 2 opties was niet al te groot. Maar ook nu geld, zoeken, zoeken, zoeken en vergelijken, vergelijken, vergelijken. En ja, da's soms best vervelend, de commercie maakt het ons consumenten geheel niet makkelijk :P

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 10-01-2007 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:16

Exirion

Gadgetfetisjist

Wat je ook gaat beslissen, voor 300 euro kun je echt wel een leuk tweedehands stereo setje kopen. Voorbeeldje: 100 euro voor een setje JMLabs met Focal/Audax units erin (topspul) en voor 100/150 vind je wel een leuke stereo versterker die ze kan aansturen. Voor 500 euro heb ik voor iemand laatst een zware Kenwood versterker geregeld met Audax speakers op zandgevulde stands. Het klinkt subliem en dat krijg je met een beperkt budget tweedehands wel voor elkaar :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-07 23:54

FaceDown

Storende factor.

evEndzhar schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 19:42:
[...]
Als voorbeeld: mijn set bestaat uit een paar Kef Concerto's (gratis, bij het vuilnis vandaan), Sony STR-DB795 QS 7.1 receiver (€250, nieuw uit de koopjeskelder van Correct) en een set van 3 nette Pioneer satellietjes (€25, nieuw uit de koopjeskelder van Correct). Ben ik toch weer even klaar voor €275. ;)
Grappig.. ik maak ook gebruik van pioneer rear satellieten (met bijbehorende center) en daarbij B&W DM220's als fronts. 20 jaar oude speakers gekocht voor zo'n 100 euro 2e hands. Daarbij nog een JBL actieve subwoofer. Dit alles aangesloten op een DD5.1/DTS Marantz SR4300 receiver. Is een samengeraapt zooitje maar komt echtwel goed geluid uit :D

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
FaceDown schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 11:14:
[...]

Grappig.. ik maak ook gebruik van pioneer rear satellieten (met bijbehorende center) en daarbij B&W DM220's als fronts. 20 jaar oude speakers gekocht voor zo'n 100 euro 2e hands. Daarbij nog een JBL actieve subwoofer. Dit alles aangesloten op een DD5.1/DTS Marantz SR4300 receiver. Is een samengeraapt zooitje maar komt echtwel goed geluid uit :D
Ik heb ook 3 Pioneer satellieten uit de Correct koopjeskelder, deze gecombineerd met 2 Klipsch F-1, tijdelijk aangesloten op een Pioneer VSX-416 voor ff 400 euro een heel leuk setje.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56705

Beetje laat, maar ik zocht ook op ad 80629 en kwam hier terecht. :)

Ik heb de grotere broer van deze set, met 2 bass speakers en 1 tweater in het midden. Ze geven super geluid, maar 1 bas box heeft een klein gaatje. (door een ongeluktje).

Heel toevallig bood iemand een zelfde set aan op marktplaats, en daar was nog 1 basbox van goed. Het type hier is ad 80629 / w12dc ipv (w8dc) (koste maar 5 euro)

Ik denk echter dat het probleem met de randen een standaard probleem is van dit type speaker. Ik vervang die van mij daarom ook niet, omdat ik denk dat die toch nog in betere staat is.

Mijn vraag: Is er iets wat ik kan doen om mijn speakers in goede staat te houden, zodat ik niet het zelfde probleem krijg? Leervet er op smeren of iets degelijks?

Verder is een ad 80629 / w12dc altijd welkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Toevallig ken ik het type uit de SP en ook jouw type. Jij hebt de FB850 gok ik, de kleine uit de sp is de fb830. En dat zijn idd goede speakers :)

Via http://www.marktplaza.nl/...850-FB860-etc-4287157.php kwam ik uit op http://www.audiofriends.nl/speakerfoam/
Die moeten je kunnen helpen denk ik :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:38
Dit zijn mijns inziens de kleinste jongens uit de 800 serie.
de FB815. mijn ouders hebben ze ook, spelen erg weinig en ik kan geen kapotte foamranden zien!
Deze speakers zijn hun geld dubbel en dwars waard, de beste serie speakers uit de jaren 90 van Phlips.
er is zelfs een type (dacht 825) met een betere tweeter.

erg goede speakers trouwens op mfbfreaks.com staat een folder met misschien wel meer info!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor de reacties! Dit is helemaal mooi, nu kan ik dezelfde set van 5 euro misschien ook nog repareren, aannemende dat ze voor de rest goed zijn. :)

Het type staat niet op kast om 1 of andere reden, ik zal eens zoeken welk type ik exact heb.

Bij mij zitten de tweater in het midden en boven en onder een bass speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb even verder gezocht, het is 100% zeker weten de philips fb695. Dus helaas niet de 800 serie. Ik neem aan de dat 600 serie de 'lower end' versie is?
Pagina: 1