[Chroma key doeken] - Zelf maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 15.410 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNECMotU
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015
Hellow,

Ik ben al heel de middag aan het googlen, wikipedia-en en got-searchen en heb al best wat informatie verzameld betreft het choma keyen (werken met blue screen voor video).
Ik weet inmiddels al:
  • Wat voor kleur het beste gebruikt kan worden in welke situatie.
  • Hoe je de belichting optimaal krijgt.
  • Waar je deze doeken kunt aanschaffen.
  • Wat deze doeken kosten.
Dat laatste is nu net het punt. Een beetje groen of blauw chromakey doek kost al gauw 100 à 150 euro en dat heb ik er als hobbyist nu net niet voor over.

Ik ben gisteren al naar de Wibra en de Hans Textiel geweest om te kijken voor een simpel blauw of groen laken, maar de kwaliteit van de stof viel me zwaar tegen. De stof was in deze gevallen altijd super lichtdoorlatend en zal niet echt werken.

Hetvolgende is wat ik wil:
  • Max 10 of 15 euro uitgeven aan een laken of doek van minimaal 2x2 meter.
  • Ophangen en beetje goed uitlichten.
  • Ik heb 3CCD camera (geen prof ding, maar wel leuk), die zet ik ervoor.
  • Ervoor gaan staan en gek doen.
  • In After Effects chroma key toepassen met andere achtergrondjes.
Het resultaat hoeft niet superprofi te worden, maar wel leuk (dat familie en vrienden erom zullen lachen zeg maar :) ).

Nu is mijn vraag:
Heeft iemand toevallig een goed advies over hoe ik aan zo'n groen of blauw doek kan komen voor zo weinig geld (of het eventueel zelf kan maken).

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09 23:19
zou een netjes geschilderd stuk spaanplaat niet werken? Dan zou je wel een niet-glanzende verfsoort moeten nemen. Muurverf of zo. Je zou uiteraard ook een stuk textiel kunnen verfen.

En je zou ook bij de tapijthandel eens kunnen kijken of ze een stukje hebben in jouw kleur, dat vanaf ongeveer een of twee meter egaal lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oranje bouw-afdekzeil strak spannen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bep De Bouwer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-04 16:39
Kijk eens voor gordijnstof bij IKEA of op de markt bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

MNECMotU schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 14:20:
Hellow,

Ik ben al heel de middag aan het googlen, wikipedia-en en got-searchen en heb al best wat informatie verzameld betreft het choma keyen (werken met blue screen voor video).
Ik weet inmiddels al:
  • Wat voor kleur het beste gebruikt kan worden in welke situatie.
  • Hoe je de belichting optimaal krijgt.
  • Waar je deze doeken kunt aanschaffen.
  • Wat deze doeken kosten.
Dat laatste is nu net het punt. Een beetje groen of blauw chromakey doek kost al gauw 100 à 150 euro en dat heb ik er als hobbyist nu net niet voor over.

Ik ben gisteren al naar de Wibra en de Hans Textiel geweest om te kijken voor een simpel blauw of groen laken, maar de kwaliteit van de stof viel me zwaar tegen. De stof was in deze gevallen altijd super lichtdoorlatend en zal niet echt werken.

Hetvolgende is wat ik wil:
  • Max 10 of 15 euro uitgeven aan een laken of doek van minimaal 2x2 meter.
  • Ophangen en beetje goed uitlichten.
  • Ik heb 3CCD camera (geen prof ding, maar wel leuk), die zet ik ervoor.
  • Ervoor gaan staan en gek doen.
  • In After Effects chroma key toepassen met andere achtergrondjes.
Het resultaat hoeft niet superprofi te worden, maar wel leuk (dat familie en vrienden erom zullen lachen zeg maar :) ).

Nu is mijn vraag:
Heeft iemand toevallig een goed advies over hoe ik aan zo'n groen of blauw doek kan komen voor zo weinig geld (of het eventueel zelf kan maken).
Is het geen optie om een paar goedkope lagen stof te combineren? Of om een lap goedkope stof te combineren met een lap plastic ofzo om het licht tegen te houden?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Laatst online: 12-09 20:23

CodeIT

Code IT

Voor een goed resultaat hebben we de achterkant van keukenzeil beschilderd met verf. Je kan er dan ook voor en op gaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNECMotU
CodeIT schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 16:32:
Voor een goed resultaat hebben we de achterkant van keukenzeil beschilderd met verf. Je kan er dan ook voor en op gaan staan.
Hmm... interessant!
Is het dan niet zo dat als je dat keukenzeil oprolt, al de verf eraf brokkelt?
Of is dit op te lossen met een bepaald soort verf ofzo?

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Laatst online: 12-09 20:23

CodeIT

Code IT

MNECMotU schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 21:08:
[...]

Hmm... interessant!
Is het dan niet zo dat als je dat keukenzeil oprolt, al de verf eraf brokkelt?
Of is dit op te lossen met een bepaald soort verf ofzo?
Nee, de verf brokkelt niet (je moet wel de achterkant beschilderen heh :)), de verf trekt er helemaal in en is dus gelijk mooi mat. Wij hebben speciale (Ultimatte) verf gebruikt (100 EUR de gallon), maar het moet met de meeste verfsoorten kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door CodeIT op 11-11-2006 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:42

MARTIJN_

<<---^|^--->>

Ik ben zelf ook bezig met chroma keying. Voor de kleur wordt meestal groen of blauw gepakt, om dat die het makkelijks zijn weg te keyen. Elk egaal gekleurde wand, stuk stof, of iets dergelijks is geschikt. Het belangrijkste voor chroma keying is de belichting van het te keyen onderwerp. Het is de kunst om het zo uit te lichten dat je geen schaduwen op de achtergrond krijgt, veel lampen met een difuus licht uit verschillende hoeken. Mischien ook nog wat licht achter het te keyen onderwerp.

PGEQRZEM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:36
Zo'n groen doek kun je bij Pinnacle Systems kopen voor €19. Ik weet niet hoe groot het is.
http://estore.pinnaclesys...lsPage&productID=35523600

edit: hmm, misschien is een inkoopactie wel wat...

[ Voor 9% gewijzigd door Eegee op 11-11-2006 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNECMotU
Eegee schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 16:29:
Zo'n groen doek kun je bij Pinnacle Systems kopen voor €19. Ik weet niet hoe groot het is.
http://estore.pinnaclesys...lsPage&productID=35523600
Zo... dat is niet duur! Nu ben ik wel erg benieuwd naar de kwaliteit van dat doek en vooral de grootte!
Waarom zetten ze er zo weinig informatie bij :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-09 12:01

Emiel1984

Made in NL

MNECMotU schreef op zondag 12 november 2006 @ 15:26:
[...]

Zo... dat is niet duur! Nu ben ik wel erg benieuwd naar de kwaliteit van dat doek en vooral de grootte!
Waarom zetten ze er zo weinig informatie bij :(
Ben wezen googlen :p en vond hetvolgende :

Als extra bonus levert Pinnacle een groen achtergrondscherm 1.80 x 1.50 m mee voor het maken van Chroma Key effecten.

Best een aardige kans dat dat hetzelfde 'doek' is.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNECMotU
Oei, da's wel een beetje klein. het liefst zou ik een doek van minimaal 2,5 x 2,5 m willen hebben.
Ik ga morgen eens naar de lokale markt en zal daar eens kijken of ik iets degelijks kan vinden.

Afgelopen zaterdag heb ik bij de kwantum een stukje doek in Lime Green gekocht bij de stukken reststof. Dat was een stukje van 1,00 x 1,40 m... niet supergroot, maar perfecte stof en kleur en was maar 1 euro!
Dat ga ik eens gebruiken om te testen. Helaas konden ze alleen maar in breedte 1,40 leveren (gordijnstof) en als je meer bestelt, naaien ze de stukken aan elkaar en zullen er naden zichtbaar zijn...

Ik houd jullie op de hoogte of ik op de markt aan iets fatsoenlijks gekomen ben!

[ Voor 10% gewijzigd door MNECMotU op 13-11-2006 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:36
MNECMotU schreef op maandag 13 november 2006 @ 00:37:
[...]
Dat ga ik eens gebruiken om te testen. Helaas konden ze alleen maar in breedte 1,40 leveren (gordijnstof) en als je meer bestelt, naaien ze de stukken aan elkaar en zullen er naden zichtbaar zijn...
Als het een beetje goed aan elkaar is gezet, vallen de naden wel mee en als je het dan nog goed strak trekt zou het niet uit moeten maken. Zolang er niet al te veel schaduwen door de naden ontstaan zou het goed te doen moeten zijn. In de making-of's van films zie je volgens mij ook wel eens naden in de door hen gebruikte doeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNECMotU
Nou hier komt ie hoor :)

Ik ben vandaag naar de markt geweest en heb daar een goede koop gedaan denk ik zo.

Fluoriserend groene, niet al te veel reflecterende stof van 1,50 m breed. Was 2 euro de meter.
Heb 2 stukken van 1,50 bij 3,00m gekocht. Daarna m'n moeder eens lief aangekeken of zij het aan elkaar wilt naaien op een professionele manier.
Zodoende heb ik een stuk van 3 x 3m voor maar 12 euro. Daar kun je niet voor sukkelen.

Helaas wel een naad door het midden, maar met een beetje geprul in After Effects zou dat denk ik geen probleem moeten zijn. En misschien slim om het doek met de naad verticaal te hangen en er vooral precies voor blijven staan.

Binnenkort ga ik de eerste testjes maken. Qua belichting zal het nog wel veel experimenteren worden.

Nog een tip die ik kreeg van een vriend van me: Sluit je camera altijd op een tv toestel aan, zodat je precies kunt zien hoe de groene kleur op video overkomt qua egaliteit, dat kun je op het uitklapschermpje echt niet zien.

Nou tweakers, bedankt voor jullie antwoorden en misschien een leuk idee om dit topic open te houden, zodat ik m'n eerste resultaten van Low Budget Choma Keying hier kan posten en uiteraard ook hoe ik dit gedaan heb. Ook verhalen van anderen met Chroma Key ervaring zouden welkom zijn... altijd leuk om te lezen!

Cheerz, :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk ook hier voor die Pinnacle oplossing. Ze hebben nog meer leuke dingetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GUZA
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-03-2022
Ik ben ook geinteresseerd in het keyen, maar met welk programma kan je het beste het groene kleur eruit keyen met video?
En ben ook benieuwd met wat voor software je groene wand weg kan keyen op een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GUZA schreef op woensdag 29 november 2006 @ 22:17:
Ik ben ook geinteresseerd in het keyen, maar met welk programma kan je het beste het groene kleur eruit keyen met video?
En ben ook benieuwd met wat voor software je groene wand weg kan keyen op een foto.
Adobe After Effects. Voor het filteren uit plaatjes kun je het beste Photoshop gebruiken (magic wand of select colorrange).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GUZA
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 22:20:
[...]

Adobe After Effects. Voor het filteren uit plaatjes kun je het beste Photoshop gebruiken (magic wand of select colorrange).
magicwand of select colorrange krijg je geen goede resultaten mee of ik doe het niet goed, je kirijgt geen strakke randen zeg maar.

Maar voor video kan je het beste After Effects dus gebruiken, er is geen betere alternatief dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GUZA schreef op woensdag 29 november 2006 @ 22:23:
[...]

magicwand of select colorrange krijg je geen goede resultaten mee of ik doe het niet goed, je kirijgt geen strakke randen zeg maar.

Maar voor video kan je het beste After Effects dus gebruiken, er is geen betere alternatief dus.
Probeer eens te varieren met 'tolerance', 'anti-alias' en 'contiguous'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GUZA
Met photoshop werk ik al jaren ook met de dingen wat jij noemt maar dat lijkt me niet echt een pro oplossing, of kan iemand wel goed keyen op deze manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GUZA schreef op woensdag 29 november 2006 @ 22:41:
Met photoshop werk ik al jaren ook met de dingen wat jij noemt maar dat lijkt me niet echt een pro oplossing, of kan iemand wel goed keyen op deze manier?
Ik doe het simpelweg met groene papieren vellen.

Voor mijn 2 resultaten:
http://www.youtube.com/watch?v=MyL03u4s0gs
http://www.youtube.com/watch?v=vb8P1-Zd9tg

Maar laat je niet verwarren door de slechte kwaliteit. Dit komt door belichting, in het tweede filmpje heb ik wat meer getweakt met de instellingen van mijn camera.

Ik heb nog geen belichting, officieel moet je aan deze eisen voldoen:
Gelijke belichting over het hele groene scherm, dus geen hotspots.
1 of 2 aparte lichtbronnen voor het object dat voor het scherm staat.

voor een tutorial zie: http://www.youtube.com/watch?v=Ge1RZnl-bb8 (van dat filmpje heb ik het ook geleerd). Ik gebruik zelf Vegas Trial edition, te downloaden op:
http://www.sonymediasoftware.com/products/vegasfamily.asp

Nu gebruik de normale editie, daarna doe ik platinum en dan schaf ik em maar aan. Is het zeker wel waard denk ik, tegenover Windows Movie Maker.

EDIT: Als iemand nog tips heeft voor belichting (Type lampen, plaatsing etc) dan hoor ik het graag, kan er niet zoveel over vinden. Thanks

Succes
Cheers!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2007 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GUZA
idd driepuntsbelichting en nooit met twee lampen, en denk erom dat het beeld op het greenscreen net zo scherp of onscherp moet zijn als de voorgrond om een zo realistisch effect te krijgen.

edit: en een camera van 1ccd is slechter voor keyen dan een camera met 3ccd.

[ Voor 17% gewijzigd door GUZA op 16-02-2007 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

ik loop ook al een tijdje met dit idee, nu de ruimte nog om het uit te voeren.

Ook een leuk effect...iets groens aan trekken ;-)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNECMotU
Sorry dat ik dit topic weer omhoog loop te schoppen, maareh...

Oh wat leuk man, dat er meer geinteresseerden zijn en het amateuristisch chroma keyen :)

Goed... ik heb ergens in dit topic beloofd het resultaat de posten. Dat is al sinds half december af, maargoed. Ik kom mijn beloften toch maar na! 8)

Voor de liefhebber de DivX versie van 227 mb!
(dit natuurlijk zolang deze webspace nog zal bestaan)

Anders gewoon de link naar YouTube
(natuurlijk wel veel minder goede kwaliteit)

Kijk het hele filmpje en je merkt vanzelf wel waar er wel en waar er niet ge-chroma-keyed is.
Dit gewoon met een simpele groene doek van 3x3 meter, gekocht op de markt voor maar 12 euries!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok.. Ik kan voor 90 euro een speciale Chroma Key doek krijgen, groen, van 3,5 bij 11 meter.

Ik lees net dat ik ook voor 12 euri een stuk stof kan halen..

Wat is nou het best?

Ik wil een eigen framepje maken van PVC-buizen waarop ik zo een doek kan spannen, dit waar dan ook kan neerzetten om te filmen..

Ik heb gelezen dat ik beter geen bouwlampen kan gebruiken, waarom niet? En als ik er meerdere neem? (Stuk of 4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Hiervoor hebben we http://tweakers.net/aanbod

[ Voor 72% gewijzigd door voodooless op 06-02-2009 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:29
Oh gelukkig, dan kan hij na 2 jaar wachten eindelijk aan de slag met een bluescreen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IamBartjuuh
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 02-08 10:11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:48
http://www.vidaxl.nl/e/87...k-300-x-300-cm-chroma-key --> 30 EUR voor 3x3 meter.

Heb ik zelf ook ooit eens gekocht voor mijn zoon die het gebruikt voor youtube filmpjes... Werkt prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Bart Atgier en @mhaket mag toch hopen dat TS na 12 jaar zijn blue screen al klaar heeft. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:48
aaargh niet goed opgelet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
En om te voorkomen dat dit oud draadje nog verder uit de sloot getrokken wordt, gaat het op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.