Hoofdcategorieën
Topicacties

[Vista] Asus notebooks: spontane reboots door Bitlocker*

Pagina: 1 2 3 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 03 december 2003

Ehmzz... dat zou dus betekenen dat ik dus problemen krijg met het online houden van mijn Debian systeem. Tenzij ik dus Debian kan starten vanuit de Vista bootloader wat wel kan gaan werken.

Tenminste heb net van die threads over Ubuntu gelezen met de mogelijk van het starten uit de WinXP bootloader (boot.ini) en een .bin file die hiervoor gegenereerd is.

Ik moet dus n's ff gaan uitzoeken met welke BootCD een bootloader kan worden teruggezet.
Ik heb nl. geen tweede externe case waar ik mijn laptopHD in kan hangen.

Edit: BartPE heeft plug-ins voor WinImage.
Tevens staat op Hirens BootCD volgens mij zo dit tooltje.... (ff snel bekeken)

thestiffmeister wijzigde dit bericht 20-06-2006 11:19 (21%)

Onzin --->
Reg. datum: 11 juni 2006

Ja ik denk dat een PE situatie dan het beste zou zijn gezien dat gewoon simpel point and click is. Plus dat dan de interface exact gelijk is waardoor het wat simpeler zou zijn.

Vista maakt niet meer gebruik van boot.ini, maar van een geheel nieuwe bootloader genaamd BCD.
Er zit een tooltje bij (BCDEdit) waarmee je de opties gemakkelijk kunt editen, ik heb al meerdere mensen gezien met verschillende succes verhalen van een dual boot situatie met Vista, helaas ook duizenden threads van mensen bij wie het nog niet gelukt is.

Wat je eventueel zou kunnen doen is Grub installeren in de eerste sector van de Windows partitie met daarin de dual-boot Windows XP en Debian. Je kunt dan bij Vista kiezen voor 'Previous version of windows' daar wordt dan Grub mee gestart en vanuit grub kan je dan weer Debian starten.

Je kan ook net als ik heb gedaan even een 2e hdd erbij pakken en die gebruiken. Je kunt dan hdd's wisselen of Vista installeren en draaien vanaf een externe hdd. Let wel dat als je eenmaal setup bent begonnen met de schijf in je notebook dat je niet daarna kunt starten als je em als externe schijf hebt. Andersom lukt helaas ook niet.

Volgens mij moet Grub aanpassen ook weer niet zo moeilijk zijn.

Hirens boot CD was trouwens toch illegaal? Dat kunnen we hier dus niet gebruiken.
Een PE CD maken kost even iets meer werk, maar moet op zich voor de meeste tweakers echt geen probleem zijn. Als daar WinImage op kan is het makkelijk.

Ik heb inmiddels de startpost weer geupdate, nu een stukje erbij gezet over de Bart PE boot CD methode. Je hebt dan geen 2e PC nodig maar wel wat meer kennis (je moet een Bart PE CD maken, zo moeilijk is dat ook weer niet).

Ik heb in het verleden wel eens een Bart PE CD gemaakt, maar zou zo niet de stappen precies weten hoe je dat moet doen. Wellicht dat iemand anders een aanvulling kan geven?

TRRoads wijzigde dit bericht 20-06-2006 12:16 (23%)

Prof. Dr. Brian Cox is mijn held!
Boeiend dat ik een loser ben

Is het mogelijk om Vista vanaf een externe USB-schijf te draaien en te starten? (Met USB-boot)
Zou op zich een goede probeeroptie zijn :) aangezien ik hier nog zo'n oude USB schijf heb liggen (3,5 inch)

Verder heb ik BartPE geprobeerd. Er was alleen een hele oude versie van WinImage voor beschikbaar. Die optie die jij gebruikt om die bootsector te veranderen is alleen maar aanwezig in WinImage 8. Niet dus in de eerdere versies. WinImage 6 is alleen beschikbaar voor BartPE.

Dit werkte wel alleen de opties die ik dus nodig heb is niet beschikbaar in deze versie :'(

Verder wist ik niet dat Hiren een illegalie CD was. Dan was het zeker mijn bedoeling niet hier te posten. :)

Edit: Moet beter lezen :(

thestiffmeister wijzigde dit bericht 20-06-2006 12:53 (12%)

Nou bij deze ontzettend bedankt.
Dit bericht is getypt vanuit Windows Vista op een Asus W3J@T2400

Het loopt lekker. Behalve dat mijn bluetooth, ethernetcontroller en geluidskaart niet werkt :)
Maar goed dat zal bij jouw hetzelfde wel zijn.

B.T.W. heb jij die ATI catalyst nog proberen te installen of gewoon niet doen... zeg maar ;)

Verder is het gelukt zonder mijn HD eruit te slopen. Ofwel je moet die nieuwe versie van WinImage gewoon op je C-schijf zetten (vanuit de Zip-file). Als je een correcte BartPE image (ISO) gemaakt heb kan je daar gewoon onder RUN het tooltje opstaren om vervolgens de bootloader te overschrijven.

Werkt als een zonnetje.... Ben alleen mijn Debian kwijt maar goed.... die herstel ik later wel weer. Eerst hier ff van genieten :)

Ontzettend bedankt voor het vele werk!

Onzin --->

Ik heb uiteindelijk na wat spelen met drivers alle hardware top aan de praat gekregen, zelfs de webcam deed het!

Ik zal de startpost aanpassen mbt winimage, als dat gewoon werkt is het goed.

Ook zal ik de vraag over de USB hdd erin zetten.

Heb alles aan de gang en het ziet er gelikt uit.
Echter 1 vraagje. Jij hebt zo'n mooie A8F laptop nietwaar? Daar zit toch ook bluetooth in?

Welke bluetooth drivers heb jij geinstalled aangezien ik zo'n draadloze logitech mouse heb.
Die kan ik tot nu toe als enigste niet gebruiken. Zelfs mijn 56K modem werkt })

Wireless en alle dingen probleemloos. Inderdaad moest ik ook mijn geluidskaartdrivers installen. Had alleen SPDIF uitvoer. Maar goed... mijn speakers werken niet op SPDIF :)

By The Way.... Over dat BartPE. FF een foutje in je inleiding. Je kan succesvol zo'n BartPE schijf maken en daarmee opstarten. Als je van te voren de WinImage proggie gewoon extract op je HD (C-Schijf) met daarbij je aangepaste bootloader (c:\winimage o.i.d.) . Kan je vanuit BartPE gewoon het programma WinImage starten vanaf de C-Schijf. Dit is dus niet apart mee gegeneerd in de BartPE ISO als plug-in. Het staat dus apart op de HD en kan je dus gewoon executen vanuit die omgeving. BartPE had wel zo'n plug-in maar die is gewoon veel te oud en niet te gebruiken.

Verder zijn de aanwijzingen correct. Trouwens bij mij ging die met die notepad meteen opnieuw opstarten en kon ik niets meer doen in WinImage. Maar goed... 2x booten met BartPE en het is opgelost :)

Verder ziet het er fancy uit maar is het wel wennen geblazen. Nogmaals bedankt _/-\o_

thestiffmeister wijzigde dit bericht 20-06-2006 20:12 (64%)

Onzin --->

Ja soundcard drivers had ik ook, alleen de SPDIF werkt dan.
Ik heb gewoon de Windows XP drivers geinstalleerd (dat werkte prima allemaal) en daarna werkt alles top.

De A8F laptop heeft in tegenstelling tot wat er op veel plaatsen staat geen Bluetooth. Technisch gezien hebben ze de mogelijkheid, maar de Intel netwerkkaart moet het ondersteunen en de standaard kaart doet dit dus niet.

Mijn laptop heeft dus geen bluetooth, ik gebruik een USB bluetooth sticky die in 1x werkte ;)

Startpost is aangepast mbt de Bart PE instructies.

Je moet altijd wel even iets intypen in notepad zodat ie gaat vragen, maar inderdaad even 2x starten in Bart PE is erg makkelijk. Als je echter de hdd om moet bouwen van de ene PC in de andere PC dan wil je dat niet 2x hoeven te doen (hoewel ik het met het testen een stuk of 100000x heb gedaan ;) )

TRRoads wijzigde dit bericht 20-06-2006 20:22 (27%)

Onzin --->

Zou iemand ajb de topic titel kunnen veranderen?

Het woordje [FIX] erin kan handig zijn voor mensen die de search doorzoeken op zoek naar een echte fix ipv een beschrijving van het probleem.

Ook staat er Asus A8 notebooks, het zijn alle nieuwe Vista Capable notebooks van Asus, niet alleen de A8 serie. Ook alle andere series.

Ik heb nu al 3 mailtjes naar sanfranjake gestuurd en een hele stapel topicreports maar krijg helemaal geen reactie. Misschien is mijn e-mail kapot en kwamen de topic reports even niet aan dus vraag ik het op deze manier....

Officieel moto fan :)
Reg. datum: 23 december 2001

Kleine tietl edit zodat duidelijk is dat dit niet enkel over de Asus A8 gaat :)

I laid there quiet, watched you have your way
I might have cried, the tears were silent inside
You called me names, made me feel like I was dumb
I didn't feel a thing and now I'm gone, gone, gone.

Onzin --->

Thank you :>

Reg. datum: 12 juli 2001

overigens heeft macosx hetzelfde probleem als vista op de a8 serie...

en nog vager vind ik dat ik dit topic moet lezen voordat ik uberhaupt ooit van bitlocker heb gehoord :/

Onzin --->

Dat is wel erg vaag, wist niet dat Mac OS X ook iets deed met dat interrupt of misschien zelfs BitLocker gebruikt.

Ik wist inderdaad ook niet veel van BitLocker af (had er wel eens van gehoord) maar sinds de problemen weet ik er heel veel van af. Op zich is het ook niet de schuld van BitLocker maar de schuld van Asus, zij hebben de implementatie gewoon zo slecht gedaan in de bios dat deze work around nodig is.

Ik heb inmiddels de bootloader getest op alle nieuwe builds sinds beta 2 (inclusief de nieuwe 5472).
Ook heb ik de boel getest op een paar andere PC's en alles werkt inderdaad gewoon prima. Geen rare dingen gezien, alleen een volledig uitgeschakelde bitlocker functionaliteit en dus op de A8 series een werkende Vista.

Onzin --->

Update:

De nieuwste 206 BIOS getest, deze heeft nog altijd hetzelfde probleem.
De bootloader lost het probleem nog altijd goed op.

Erg raar dat ze wel een nieuwe BIOS hebben uitgebracht maar deze kleine fix niet hebben toegepast.

NOOIT meer ASUS voor mij...

Reg. datum: 15 oktober 2002

BIOS 210 probleem opgelost eindelijk. Getest op de A8jc ftp://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/nb/A8J/A8J210AS.zip

P4 3.0GHz HT / ASUS P4P800 / 1024MB Kingston CAS 2.5/ RADEON X800VE

Onzin --->

Das wel mooi, even kijken of er ook een A8F versie is waarbij het gefixed is.

Helaas, geen nieuwere BIOS voor de A8F. De nieuwste die erop staat heb ik al getest.

TRRoads wijzigde dit bericht 11-08-2006 17:03 (36%)

Onzin --->

Er is sinds een paar dagen wel een nieuwe versie uit voor de A8F, versie 207.

Er staat niets over in de changelog, maar deze versie lijkt wel goed te werken.

Hij is hier te downloaden: http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us

Even getest met Build 5552 maar de BIOS software is nog lang niet af, de Bitlocker functionaliteit zit er nog niet in.

TRRoads wijzigde dit bericht 02-09-2006 17:25 (19%)

quote:
TRRoads schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 15:46:
Er is sinds een paar dagen wel een nieuwe versie uit voor de A8F, versie 207.

Er staat niets over in de changelog, maar deze versie lijkt wel goed te werken.

Hij is hier te downloaden: http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us

Even getest met Build 5552 maar de BIOS software is nog lang niet af, de Bitlocker functionaliteit zit er nog niet in.

Ik ben nu eens ff die RC1 van Windows Vista aan het downloaden. Zal wel het zelfde probleem hebben want ik denk dat Microsoft deze TPM-implementatie niet veranderd heeft. Ik heb nu sterk mijn twijfels over Asus dat er nog geen oplossing voor verzonnen is. Ik neem toch aan dat ze die resetroutine in de Bios-Initialisatie er eens uit kunnen slopen. Vind het een beetje flauw dat ze tijdens die uitgebreide betatesten van Vista hier nog geen veranderingen in hebben aangebracht. Immersch ze hebben tijd zat gehad voor zo'n bugfix. Ik hoop dat ze voor die oudere laptops (want daar hebben we het over een half jaartje over) weer een Vista Capable Bios hebben. Opzich een goede gevonden oplossing dit. Het probleem van het Bios heb ik dus nu ook gezien. Heb ff die instructies bekeken (op fackansie in Frankrijk). Je moet toch wat voor die tent 8)7

Heb jij misschien onlangs nog contact gehad met die engineers daaroo? Ik heb een paar van die support nummers gebeld en wat email contact gehad met wat technical engineers daar in Taiwan. Maar ik krijg steeds null op het request. Beetje flauw dit...

Overigens werkt Vista nog steeds prima _/-\o_

quote:
low_n_slow schreef op maandag 24 juli 2006 @ 23:04:
overigens heeft macosx hetzelfde probleem als vista op de a8 serie...

en nog vager vind ik dat ik dit topic moet lezen voordat ik uberhaupt ooit van bitlocker heb gehoord :/
Mac OS X heeft in de nieuwere versies ook ondersteuning voor bitlocker aka TPM. Immersch in Linux en aanverwante Unix producten is de vraag naar beveiliging net zo groot als bij een Windows Systeem. Laat nu Mac OS X Darwin afgeleidt zijn van de BSDvarianten en Mach microkernel dus zal hierin dit ook allemaal gebruiken. Bitlocker in essentie gaat om het encrypten van alle data op je HD zodat anderen hier eigenlijk nooit meer bijkan. Het probleem wat hier denk ik speelt is een combinatie van het EFI bios i.c.m. Bootcamp en de in het setup voorkomende probleem met de initialisatie van Bitlocker. Bootcamp is nl. opgezet voor Windows XP welke geen ondersteuning heeft voor dit soort fancy toepassingen van encryptietechnieken. Misschien dat Bootcamp hier op zijn muil gaat op het moment dat die setup dingen loopt te controleren. Alhoewel ik wel heel veel menschen in mijn omgeving zie dat die Vista goed op een Apple heeft draaien. Wellicht tijd om een nieuwere versie te downloaden?

Onzin --->

Ik heb wel contact gehad met de engineers, een engineer wou wel meer vertellen maar gaf aan dat ie daar geen toestemming voor had gekregen. Ik heb toen ook met z'n baas gepraat, die gaf alleen aan dat het voordat Vista klaar was wel zou werken (zonder garanties te geven) en dat ze mij op de hoogte zouden houden.

Ze hebben me dus niet op de hoogte gehouden helaas, maar gelukkig is er wel een nieuw bios uit.

Het probleem lag 100% bij Asus, de implementatie van de interrupt routine was gewoon om het systeem te resetten ipv gewoon te returnen alsof ie niet wist wat de bedoeling was. De nieuwe routine is inderdaad nu gewoon om te returnen, er zit nog geen verdere implementatie achter.

Ieder ander systeem met TPM of BitLocker functionaliteiten waaronder Linux en OS X zou ook gewoon opnieuw starten bij het proberen te detecteren van de BitLocker functionaliteiten. Voordeel bij Linux is dat je het vaak expres aan moet zetten en het er standaard niet in zit. Bij OS X en Vista zit het erin gebakken en kun je er dus heel weinig aan doen.

quote:
TRRoads schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 04:34:
Ik heb wel contact gehad met de engineers, een engineer wou wel meer vertellen maar gaf aan dat ie daar geen toestemming voor had gekregen. Ik heb toen ook met z'n baas gepraat, die gaf alleen aan dat het voordat Vista klaar was wel zou werken (zonder garanties te geven) en dat ze mij op de hoogte zouden houden.

Ze hebben me dus niet op de hoogte gehouden helaas, maar gelukkig is er wel een nieuw bios uit.

Het probleem lag 100% bij Asus, de implementatie van de interrupt routine was gewoon om het systeem te resetten ipv gewoon te returnen alsof ie niet wist wat de bedoeling was. De nieuwe routine is inderdaad nu gewoon om te returnen, er zit nog geen verdere implementatie achter.

Ieder ander systeem met TPM of BitLocker functionaliteiten waaronder Linux en OS X zou ook gewoon opnieuw starten bij het proberen te detecteren van de BitLocker functionaliteiten. Voordeel bij Linux is dat je het vaak expres aan moet zetten en het er standaard niet in zit. Bij OS X en Vista zit het erin gebakken en kun je er dus heel weinig aan doen.

Vraagje namens mij aangezien het BIOS van de W3J nog helemaal niet is aangepast en zodoende het volgens de officiele manier het geheel nog niet werkt. Zit hier nog iets in de pipeline of is het gewoon een dood spoor en wacht ik maar terwijl er helemaal niets gebeurd.

Ik heb inmiddels al wel een ander beta BIOS geinstalleerd 2.09a (zonder changelist). Hierin wel een fix voor het scherm maar gewoon nog steeds de beruchte reset-routine aanwezig. Op dat punt is er dus nog niets gebeurd (bij mijn weten natuurlijk).

De vraag is dan nu: met welke lijn heb jij contact gehad? Heb jij direct richting Taiwan gebeld of met engineers hier in Nederland? Ik zou die gasten ook wel n's willen bellen met dit verhaal. Nu heb ik alles wel draaiende (met WinFlash i.c.m. BartPE) en daar gaat het gewoon niet om. Het irriteert me een beetje dat het zelfs bij RC2 nog niet available is. Terwijl ik dus wel een enorm hoeveelheid geld voor deze laptop heb neergelegd en ik gewoon nog een studentje EE ben.

Heb jij een goed telefoonnummer zonder tig keer te worden doorverbonden aangezien het probleem bij de W3J nog niet opgelost is en er geen BIOS-update voorhanden is?

thestiffmeister wijzigde dit bericht 20-10-2006 00:27 (6%)

quote:
thestiffmeister schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 00:24:
[...]

Vraagje namens mij aangezien het BIOS van de W3J nog helemaal niet is aangepast en zodoende het volgens de officiele manier het geheel nog niet werkt. Zit hier nog iets in de pipeline of is het gewoon een dood spoor en wacht ik maar terwijl er helemaal niets gebeurd.

Ik heb inmiddels al wel een ander beta BIOS geinstalleerd 2.09a (zonder changelist). Hierin wel een fix voor het scherm maar gewoon nog steeds de beruchte reset-routine aanwezig. Op dat punt is er dus nog niets gebeurd (bij mijn weten natuurlijk).

De vraag is dan nu: met welke lijn heb jij contact gehad? Heb jij direct richting Taiwan gebeld of met engineers hier in Nederland? Ik zou die gasten ook wel n's willen bellen met dit verhaal. Nu heb ik alles wel draaiende (met WinFlash i.c.m. BartPE) en daar gaat het gewoon niet om. Het irriteert me een beetje dat het zelfs bij RC2 nog niet available is. Terwijl ik dus wel een enorm hoeveelheid geld voor deze laptop heb neergelegd en ik gewoon nog een studentje EE ben.

Heb jij een goed telefoonnummer zonder tig keer te worden doorverbonden aangezien het probleem bij de W3J nog niet opgelost is en er geen BIOS-update voorhanden is?
Ik heb ook de W3J, en is er al iets meer bekend hierover?

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

Officieel niet nee, bij mij werkt Vista prima echter op een hele omslachtige methode.
Er is niet een nieuwe BIOS update uit 210. Echter deze fixt alleen LCD problemen m.b.t. de X1600.

Verder niets geen aanpassing m.b.t. bitlocker. Dus nog afwachten idd.

Onzin --->

Inderdaad, Asus is bezig met een aantal BIOS updates eruit te doen waarbij het gefixed is. Dit heeft echter geen prioriteit.

De methode zoals uitgebreid beschreven in dit topic is inderdaad erg omslachtig, maar als het werkt dan werkt het ook. Het is dus een eenmalig iets en daarna werkt het.

Als je Vista Capable op je laptop hebt staan en geen bios update krijgt waarin het gefixed is voordat Vista uitkomt voor bedrijven (wat binnenkort is) dan heb je recht op je geld terug. Het product voldoet immers niet aan de gegeven specificaties.

Ik verwacht wel dat Asus binnenkort met updates komt voor alle nieuwere notebooks...

Reg. datum: 02 december 2001

Nou, gaat weer lekker met zo'n nieuw OS :p

Ik de WAIK proberen met de install.wim van de Vista RTM: errors, blijkt die beta van de WAIK alleen met Vista RC1 te werken |:( Ik bedoel, bedrijven kunnen niet eens testen hoe ze Vista uit gaan rollen over meerdere computers, hoe stom is dat...

En tja, dat ASUS er geen prioriteit van maakt om al die laptops waar 'Windows Vista capable' op staat dat ook daadwerkelijk te maken is helemaal schandalig, heb grof geld voor die W3J betaald. Daar verwacht ik - mocht er iets mis zijn met een BIOS - wel snel een oplossing voor natuurlijk, en hoe moeilijk kan dit zijn |:(

Andere laptop-fabrikanten hebben sinds de eerste RC al geen problemen hiermee, dus ASUS had dit al heel lang aan kunnen zien komen...

[16:19] <WhizzCat> de zon heeft nog maar 5 miljard jaar te leven naar het schijnt
[16:19] <WhizzCat> dus schiet op met dat protocol Chimera :p

Onzin --->

Tjah voor mij nooit meer een Asus.

Ik heb van de helpdesk te horen gekregen dat mijn laptop volgende week terug komt na bijna 5 weken RMA geweest te zijn...

Het is gewoon debiel dat iemand verzint dat de PC maar opnieuw moet starten als BitLocker aangevraagd wordt...

Pagina: 1 2 3 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: