[XP] Van tijd tot tijd onverwachte shutdowns

Pagina: 1
Acties:
  • 508 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01-2025

pasta

Ondertitel

Topicstarter
Hoi,

Ik heb hier al enkele weken van een nogal raar probleem waar ik zo noch in met m'n google-skills niet uitkom. Mijn PC sluit zichzelf na enige tijd vanzelf af. Het is geen directe power-off, maar een procedure waarin Windows netjes wordt afgesloten. De tijd dat m'n PC aanblijft verschilt iedere keer maar weer. De ene keer blijft het een aantal uur aanstaan, de andere keer wordt het na 30 minuten al afgesloten.

Om te beginnen verwachte ik een hardware probleem, maar na een tijdje met Aida32 mijn moederbord- en CPU-temperatuur gemonitord te hebben kan ik afleiden dat het daar in ieder geval niet aan ligt. Beide temperaturen blijven stabiel rond de 40/45° Celsius, wat naar mijn mening normaal is. Aan de harde schijven ligt het ook niet, de S.M.A.R.T. status is in orde volgens Aida32, en volgens de Computer Management tool in Windows zijn alle 3 harde schijven gezond.

Ook de event viewer leverde mij zowel onder Application als System niets bruikbaars op. De Application Log bood niets nieuwers dan 31-10-2005, op enkele rare datums (dagen in 2033 en 2036) van crypt32 na. Deze berichtten dat het Security Center successvol gestart was. Even googlen bood me ook weinig soelaas hiermee, de enige hit was een Eclipse bug, wat verder ongerelateerd is aan mijn probleem. :)

De System log leek in eerste instantie meer informatie te bieden, echter de enige error die vaak terugkwam was de connectie-limiet protectie die in Service Pack 2 ingebouwd zit. Daarnaast was deze melding van een aantal uur voor de shutdown, dus tenzij Windows hierop op deze manier ontzettend traag reageert verwacht ik ook niet dat het dat is. :) Voor de duidelijkheid, de melding incl. Data was de volgende:
TCP/IP has reached the security limit imposed on the number of concurrent TCP connect attempts.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
0000: 00 00 00 00 01 00 54 00   ......T.
0008: 00 00 00 00 82 10 00 80   ....‚..€
0010: 01 00 00 00 00 00 00 00   ........
0018: 00 00 00 00 00 00 00 00   ........
0020: 00 00 00 00 00 00 00 00   ........
Zoals ik al eerder noemde, het googlen bood me ook weinig hulp. Ik kwam op de site van Microsoft nog dit artikel tegen, wat onverwachte power-offs behandeld en niet de shutdown procedure. Ook heb ik nog even Resources to help troubleshoot shutdown problems in Windows XP doorgelezen, maar geen van de dingen die daar genoemd worden zijn niet voor mij relevant. :)

Ik heb ook wel vaker geprobeerd om de shutdown handmatig nog gauw te stoppen, dit is mij 1x gelukt, maar meestal kreeg ik deze foutmelding bij het uitvoeren van 'shutdown -a'.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/baf5c85a75ba704422eda99153b5d5e6/full.gif

Deze screenshot maken is me overigens gelukt door alle processen die door mij gestart (onder Owner 'pasta') af te sluiten, (op taskmgr.exe na natuurlijk :+) nadat Windows besloot te wachten tot ik zelf koos Trillian af te sluiten.

Ik verwachtte niet dat het probleem malware gerelateerd is, ik heb echter KAV (5.0.391) nog even ge-update en een volledige scan uitgevoerd. Er was niets gedetecteerd door Kaspersky, dus voor de zekerheid heb ik ook nog even met F-Secure's Blacklight gecontroleerd op de aanwezigheid van een rootkit. Ook deze werden er geen gevonden. Daarnaast ook nog even met HijackThis gekeken, ik vond er zelf niets vreemd in terug. De log valt hier nog eens na te lezen. :)

Het is vrij vanzelfsprekend dat m'n Windows installatie up-to-date is, alsmede m'n Office installatie en virusscanner. :)

Uiteraard zal ik ook nog even de specs van mijn PC hier plaatsen:
[list]• AMD Athlon 3200+ @ 2200MHz
• MSI K8T Neo-FIS2R (met VIA VT8383 Apollo KT800, AMD Hammer chipset)
• 2 x 512MB RAM PC3200
• Onboard Audio, Gigabit LAN en FireWire
• nVidia GeForce Ti4200 AGP8x 128MB RAM
• Pinnacle PCTV Stereo
• Maxtor 6Y060L0 (60 GB, IDE0 Master)
• Maxtor 5T030H3 (30 GB, IDE0 Slave)
• Maxtor 6B200M0 (200 GB, S-ATA0)
• NEC DVD-RW ND-2500A
• BTC 16x DVD-ROM BDV316C
• Fortran 350W voeding
Het volgende hangt hier nog aan de buitenkant aan :P
[list]• Philips 107B (CM6800)
• Logitech UltraX, aangesloten via USB
• Logitech MX-510, aangesloten via PS/2
• Creative Zen NX 30 GB, aangesloten via USB
• Logitech Dual Analog Gamepad, aangesloten via USB
• Sony Ericsson W800i, aangesloten via USB
• Sitecom USB bluetooth dongle CN-500v2
Een uitgebreider rapport over specs e.d. valt hier nog terug te vinden. :)

Al met al zit ik nu behoorlijk met mijn handen in het haar, want ik weet ondertussen echt niet meer in welke hoek ik het moet zoeken. Ik zat er overigens eerst over na te denken dit topic in Processors, Mobo's & Geheugen te openen, maar omdat de temperaturen me normaal lijken sluit ik die hardware in eerste instantie nog even uit, waardoor ik dus verwacht dat het probleem (vanzelfsprekend :X :+) bij Windows komt te liggen.

Heeft er iemand nog verdere suggesties / tips? :)

Signature

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:28

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Hoe staat je aan-/uitknop geconfigureerd in XP? Als alles gecontroleerd is zoals je zegt en hij sluit zo netjes af, dan lijkt het er wel op alsof die knop ff contact maakt waardoor XP netjes alles uitschakelt omdat 'ie denkt dat jij de knop indrukt.
Wellicht dat je de knop in XP in kan stellen dat 'ie gewoon niets moet doen als je aan-/uitknop 'ingedrukt' wordt. Als dat je probleem niet verhelpt dan weet ik het ook niet meer :)

Volgens mij zie je het uitschakelen via de powerknop ook niet terug in je logs omdat 'ie dit als een normale uitschakelopdracht ziet. Als je hier niet aan denkt dan kan je je he-le-maal tureluurs staren 8)

[ Voor 22% gewijzigd door FooLsKi op 07-06-2006 21:40 . Reden: extra onderbouwing toegevoegd ;) ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:37

aex351

I am the one

ergens een snelkoppeling op je pc staan of programma die dat aanroept ?

< dit stukje webruimte is te huur >

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-02 12:11
Extreem wisselende spanningen misschien? Check of je voltages een beetje kloppen...

I see red pixels.

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

aex351 schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 21:41:
Om je powerknop te configureren bedoel je? Staat in je configuratiescherm, volgens mij bij powermanagement ofzow. Zit nu niet in de buurt van een XP-pc dus kan het ff niet exacter dan dit doen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• pasta

pasta

Ondertitel

Topicstarter
FooLsKi schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 21:37:
Hoe staat je aan-/uitknop geconfigureerd in XP? Als alles gecontroleerd is zoals je zegt en hij sluit zo netjes af, dan lijkt het er wel op alsof die knop ff contact maakt waardoor XP netjes alles uitschakelt omdat 'ie denkt dat jij de knop indrukt.
Wellicht dat je de knop in XP in kan stellen dat 'ie gewoon niets moet doen als je aan-/uitknop 'ingedrukt' wordt. Als dat je probleem niet verhelpt dan weet ik het ook niet meer :)

Volgens mij zie je het uitschakelen via de powerknop ook niet terug in je logs omdat 'ie dit als een normale uitschakelopdracht ziet. Als je hier niet aan denkt dan kan je je he-le-maal tureluurs staren 8)
M'n powerknop heb ik ingesteld op standby gaan, daarbij gebeurt het ook wel eens als ik weg ben en ik m'n PC nog heb aanstaan. Dus tenzij er kabouters op m'n kamer rondlopen verwacht ik niet dat het daaraan gerelateerd is. :P
aex351 schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 21:41:
M'n desktop is sowieso leeg, daar staan geen snelkoppelingen op. Daarnaast heeft de Logitech UltraX geen shutdown button, dus kan het ook niet daaraan liggen. Dit was iets wat sanfranjake daarstraks mij ook al op IRC aan herinnerde. Ik was het alleen vergeten in m'n TS vergeten te zetten. :)
wwwhizz schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 21:44:
Extreem wisselende spanningen misschien? Check of je voltages een beetje kloppen...
De voltages staan overigens niet genoemd in het Aida32 report, ik zal het nog even quoten. :)
CPU Core1.49V
+3.3 V3.31 V
+5 V4.95 V
+12 V11.86 V
-12 V-11.87 V
-5 V-4.95 V
+5 V Standby4.92 V
VBAT Batterij3.54 V

[ Voor 19% gewijzigd door pasta op 07-06-2006 22:00 . Reden: voltages toegevoegd ]

Signature

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

brakke elco's?? al weet ik niet of dat de oorzaak kan zijn

*ik blijf nog ff brainstormen, heb nu toch vakantie tot september, heb ik wat te doen"

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

pasta schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 21:49:
[...]

M'n powerknop heb ik ingesteld op standby gaan, daarbij gebeurt het ook wel eens als ik weg ben en ik m'n PC nog heb aanstaan. Dus tenzij er kabouters op m'n kamer rondlopen verwacht ik niet dat het daaraan gerelateerd is. :P

[...]
Nou ja, het zou kunnen toch? M'n pa heeft het ook een keer gehad en na een paar weken gezoek en gevloek kwamen we erachter dat z'n powerknop brak was waardoor die pc steeds dacht dat 'ie ingedrukt werd. :) Maar ja, in jouw geval is het dat duidelijk niet ;)
Veel suc6 ermee

Verwijderd

bartgrefte schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 21:49:

*ik blijf nog ff brainstormen, heb nu toch vakantie tot september, heb ik wat te doen"
Dat was vooral bij de k7t serie van MSI, dus daar ligt het niet aan.

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:08

Archimond

Lopende Helpdesk

Wat je nog uit kan proberen is: een knoppix cd draaien voor 8 uur
Wanneer je in veilige modus met netwerkondersteuning opstart en je laat het 8 uur draaien, sluit die ook automatisch af?

Het lijkt op een scheduler van windows of een programma (denk aan download, defrag, ) dat de pc op inactieve momenten afsluit.

Ik vraag mij af of je ook hebt geprobeerd om vast te stellen of de pc zichzelf afsluit op inactieve momenten of echt heel random, zelfs wanneer je aan het browsen bent of een spelletje aan het spelen bent. Je kan dat testen door in power management alles op nooit te zetten en Prime95 en een spel hele tijd door laten gaan).

Wat is dit in je hijackthis log: C:\Documents and Settings\pasta\Application Data\Implicit-Link\paiq.exe

Heb je trouwens de systeemservice: messenger ook zeker weten uit?

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:24
-waren er veranderingen [soft/hardware]of uitbreidingen vóór dit probleem?
-heb je stekkers en contaktdozen al eens nagelopen? [brakke contakten?]
-doet hij het ook als je bijvoorbeeld in linux(knoppix) werkt?
ik begreep dat je al services gekilld heb...?

gewaarwordingshorizon

• pasta

pasta

Ondertitel

Topicstarter
bartgrefte schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 21:49:

Ik heb net m'n kast nog een keer opengeschroefd om het na te kijken. Alles ziet er nog netjes uit in feite. Daarnaast, zoals Bluecold al zei was dat idd voornamelijk bij de K7T serie. Zie ook dit krankzinnige project :P
Archimond schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 22:48:
Wat je nog uit kan proberen is: een knoppix cd draaien voor 8 uur
Wanneer je in veilige modus met netwerkondersteuning opstart en je laat het 8 uur draaien, sluit die ook automatisch af?
Dit zijn dan alvast opties voor morgen, evenals MemTest draaien. :)
Het lijkt op een scheduler van windows of een programma (denk aan download, defrag, ) dat de pc op inactieve momenten afsluit.
Met dat in het achterhoofd heb ik nog even de Scheduled Tasks van Windows nagelopen. Die was helaas genoeg leeg en bood dus ook geen hulp.
Ik vraag mij af of je ook hebt geprobeerd om vast te stellen of de pc zichzelf afsluit op inactieve momenten of echt heel random, zelfs wanneer je aan het browsen bent of een spelletje aan het spelen bent. Je kan dat testen door in power management alles op nooit te zetten en Prime95 en een spel hele tijd door laten gaan).
Dan zou ik eerst weer eens een spel moeten installeren, ik ben niet zo'n gamer. :P Ik heb het wel op de meest random momenten, de ene keer zit ik Simpsons te kijken, de andere keer ben ik aan het chatten. Een echt iets waar ik het op kan vastpinnen ben ik nog niet tegengekomen. Overigens is het energiebeheer op 'Nooit' zetten een van de eerste dingen die ik altijd doe bij een verse Windows-installatie. :)
Wat is dit in je hijackthis log: C:\Documents and Settings\pasta\Application Data\Implicit-Link\paiq.exe
Dat is de PaiQ notifier. Handig voor als je nieuwe berichten hebt. ;)
Heb je trouwens de systeemservice: messenger ook zeker weten uit?
Die staat standaard al uit sinds de komst van Service Pack 2. Ik heb het voor de zekerheid nog een keer nagekeken, je zal wel op duiden of niet? :)
beascob schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 22:48:
-waren er veranderingen [soft/hardware]of uitbreidingen vóór dit probleem?
Nee, dit is echt van de ene dag op de andere gebeurd.
-heb je stekkers en contaktdozen al eens nagelopen? [brakke contakten?]
Die heb ik zojuist samen met het moederbord nog even gecontroleerd. Met de kabels lijkt niks mis mee te zijn. :)
-doet hij het ook als je bijvoorbeeld in linux(knoppix) werkt?
Dat ga ik dus morgen uitproberen, zoals ik al eerder in deze post zei. ;)
ik begreep dat je al services gekilld heb...?
Ik had een paar programma's gekilled die ik zelf (onder m'n eigen account dus) had opgestart. Zo kon ik de shutdown eenmalig tegenhouden, dit is tot nu toe de enige keer dat het me gelukt is. Meestal ben ik te traag met reageren om zoiets uit te proberen. :)

Signature

Verwijderd

winamp staat op Shutdown 'On end of queue' ??

Is een beetje foute humor wat ik hier doe.. Sorry

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2006 02:44 ]

• pasta

pasta

Ondertitel

Topicstarter
Even in een nieuwe post, omdat ik de oplossing gevonden heb. :)

Blijkbaar had ik Winamp dus ingesteld op 'Shutdown on end of queue'. Echter deze deed het dus iedere keer ipv alleen 'Only this time'. Ik ga even een topicje starten op de Winamp Forums. De shutdown gebeurt dus iedere keer ipv alleen die enkele keer. :)
Halil Yüksel schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 02:42:
winamp staat op Shutdown 'On end of queue' ??
Dat zei ik net ook al op IRC muts :P

edit:

Topic gestart. :)

[ Voor 9% gewijzigd door pasta op 08-06-2006 03:04 ]

Signature

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Oplossing voor je probleem:
- Download WMP 11 beta. Veel betere mediaspeler die niet automagisch je pc afsluit ;)
- Download IE7 beta (heb nog een beta1 voor je liggen, mocht je beta2 niet prettig vinden zoals ik), heb je een lekkere -niet brakke- browser (ok, beetje flamen, je weet wat ik van Fx vind ;))

Overigens: mijn complimenten voor een uitstekende TS, dit zou een voorbeeld moeten worden voor alle newbie's :p

We are shaping the future

• pasta

pasta

Ondertitel

Topicstarter
Alex schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 02:51:
Oplossing voor je probleem:
- Download WMP 11 beta. Veel betere mediaspeler die niet automagisch je pc afsluit ;)
Ghe, ik zit al jaren bij Winamp. Ik gok niet dat WMP11 beta mij kan overtuigen. ;) Daarnaast is dit gewoon een bug en heb ik het netjes gereport. ;)
- Download IE7 beta (heb nog een beta1 voor je liggen, mocht je beta2 niet prettig vinden zoals ik), heb je een lekkere -niet brakke- browser (ok, beetje flamen, je weet wat ik van Fx vind ;))
Naast dat ik em sowieso al draai, (zie de 4e regel van mijn HijackThis log ;)) zie ik niet in wat dit in vredesnaam met Winamp / XP Shutdown procedure te maken heeft. :?
Overigens: mijn complimenten voor een uitstekende TS, dit zou een voorbeeld moeten worden voor alle newbie's :p
offtopic:
Ik ga denk ik maar eens wat admins poken of dit niet in de policy kan als voorbeeld over hoe je een topic moet starten :P

Signature

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
pasta schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 03:09:
[...]
Ghe, ik zit al jaren bij Winamp. Ik gok niet dat WMP11 beta mij kan overtuigen. ;) Daarnaast is dit gewoon een bug en heb ik het netjes gereport. ;)

[...]
Da's netjes, maar probeer hem gewoon eens. Mooi zwart :Y)
Naast dat ik em sowieso al draai, (zie de 4e regel van mijn HijackThis log ;)) zie ik niet in wat dit in vredesnaam met Winamp / XP Shutdown procedure te maken heeft. :?
Niets, maar ik krijg gewoon altijd de kriebels wanneer ik Firefox.exe zie...
[...]
offtopic:
Ik ga denk ik maar eens wat admins poken of dit niet in de policy kan als voorbeeld over hoe je een topic moet starten :P
Doe dat :p

We are shaping the future

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

pasta schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 03:09:
[...]
offtopic:
offtopic:
In de trouleshooting quide van OH zou hij het ook wel aardig doen. ...Kill overbodige processen en applicaties.
:+

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1