[Data recovery] Hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• reinierkuipers
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09-2008
Ik heb vanaf begin vorige week een groot probleem (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1129828) gehad, jullie Tweakers hebben hier niet op gereageerd omdat het mischien te wazig was, of simpelweg te lastig? (Lijkt me sterk).

Hoe dan ook, het probleem is de lucht uit. :P De kern van het probleem zat 't 'em voornamelijk in de batterij van de bios, die was leeg. Ik heb deze vervangen, maar toen herkende mijn BIOS de Samsung schijf nog steeds niet (lees: topic van vorige week). Een symptoom van mijn probleem was was dat de BIOS ook steeds mijn klok weer terug gooide. Het leek er dus op dat hij hem weer naar fabrieksinstellingen gooide ofzo. Toen ben ik dus verder kan kijken, en kwam er achter dat ik een vinkje aan moest zetten bij Serial-ATA ondersteuning of iets dergelijks. Dit bleek te werken, want mijn Samsung kwam weer tevoorschijn!

Gast, wat is je punt, zul je nu denken? Je komt hier vieren dat je PC het weer doet.

Nee dus. Tijdens de periode dat mijn PC het niet deed had ik het briljante idee bedacht om op mijn tweede harde schijf (Maxtor 6L160P0) Windows XP te installeren, zodat ik op die manier mijn Samsung weer kon herkennen (omdat dit bij een vriend wel het geval was, bij hem zag ik die schijf gewoon). Wat ik toen heb gedaan is de Windows XP cd in PC gestopt, en naar "Installeren" ben gegaan. Dan laat je PC zien hoeveel ruimte er is, wat je kan partiotioneren, etc. Goed, er stond al 80 gig (belangrijke) data op die schijf dus er was nog genoeg ruimte (80/160) voor een nieuwe partitie. Die heb ik toen gemaakt, en toen vroeg hij of ik die ruimte dan gelijk wilde formateren om vrij te maken. Toen ging ik twijfellen, doe ik hier verstandig aan? Ik heb het uiteindelijk laten rusten, maar er stond toen wel een nieuwe gepartioneerde ruimte van 30 gigabyte die ik had aangemaakt. Terwijl ik die niet had geformateerd.

Punt is, ik heb mijn computer nu aan de praat. Mijn Samsung doet het weer netjes, onder zijn huidige schijfnaam C:/ 80 GIG maar mijn Maxtor is verdeeld in twee wazige partities die nu Lokaal Station D en Lokaal Station E heten. Eerst heette deze schijf E:/ 160 GIG . Als ik deze schijven wil aanklikken, zegt hij dat ik het moet formateren. Als ik deze schijven wil verkennen, zegt de PC dat ik ze moet formateren. Kortom, er zijn nu twee partities in de plaats gekomen voor mijn vertrouwde E:/ 160 GIG en ik zie mijn data (muziek, school, films, tv series, etc) nu niet meer terug. Hoe kan ik nu verder? Ik heb al gezocht op Tweakers naar topics over data recovery, maar ik kom niet veel verder. Is er een goed programmatje (Freeware) waarmee ik de Maxtor eens grondig kan onderzoeken? Ik heb het idee dat ik de schijf nog niet heb verkloot, en dat de data er absoluut nog op terug te vinden moet zijn. Ik heb zelfs topics gezien van verbrandde PC's waar nog data af te halen was.

Schets van het probleem:

Afbeeldingslocatie: http://www.reinierkuipers.nl/probleem.gif

Bij deze vraag ik jullie dus hulp met betrekking tot data recovery, ik heb het geprobeerd op een duidelijke manier in te leiden, alleen het is wat lang en hectisch geworden. Vergeef me. Mijn computer specs zie je in het andere topic, ik ben erg benieuwd naar reacties.

_/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door reinierkuipers op 02-05-2006 22:51 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
Ten eerste: van harte welkom op GoT :Y)
Je vragen zijn zegmaar bovengemiddeld :*

Ik neem aan dat het belangrijkste nu is om je data terug te krijgen. Stap 1 zou dan kunnen zijn een 1-op-1 kopie te maken van de HDD of de partities die je wilt redden. Kost wel wat ruimte natuurlijk. Dit kan naast de bekende tools als Ghost ook met bijv. een Knoppix CD en dd

Voor de vervolgstap zou ik toch voor de betaalde tools gaan. Om te zien wat er valt te redden heb je meestal genoeg aan een demoversie, als je dan ziet dat er veel is te redden kan je het overwegen te kopen. Schrijf dan naar een andere HDD (evt, via het netwerk, als je start vanaf een boot-CD zoals BartPE of vanaf een andere PC), schrijf nooit (nooit nooit) naar de HDD/partitie waar de te redden data op staat.
SATA kan hier afhankelijk van je controller (die je niet noemt) een kleine complicatie optreden als de tools de schijf niet herkennen, evt moet je dan een eigen BartPE schijf maken met de juiste drivers. Zonder de drivers voor je SATA controller (die waarschijnlijk op je moederbord zit) kom je niet ver.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:06

Outerspace

Admin General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Evene hierop aangesloten wat F_J_K (:w) zegt:
Als je het eerst wil testen gebruik dan Maxblast voor je Maxtor schijf. Deze ziet vaak fouten als je harde schijf niet goed functioneert.

offtopic:
trouwens hulde voor je uitgebreide topicstart d:)b

[ Voor 10% gewijzigd door Outerspace op 02-05-2006 23:52 ]

Wauw, een sig!

• reinierkuipers
F_J_K schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 23:47:
offtopic:
Ten eerste: van harte welkom op GoT :Y)
Je vragen zijn zegmaar bovengemiddeld :*

Ik neem aan dat het belangrijkste nu is om je data terug te krijgen. Stap 1 zou dan kunnen zijn een 1-op-1 kopie te maken van de HDD of de partities die je wilt redden. Kost wel wat ruimte natuurlijk. Dit kan naast de bekende tools als Ghost ook met bijv. een Knoppix CD en dd

Voor de vervolgstap zou ik toch voor de betaalde tools gaan. Om te zien wat er valt te redden heb je meestal genoeg aan een demoversie, als je dan ziet dat er veel is te redden kan je het overwegen te kopen. Schrijf dan naar een andere HDD (evt, via het netwerk, als je start vanaf een boot-CD zoals BartPE of vanaf een andere PC), schrijf nooit (nooit nooit) naar de HDD/partitie waar de te redden data op staat.
SATA kan hier afhankelijk van je controller (die je niet noemt) een kleine complicatie optreden als de tools de schijf niet herkennen, evt moet je dan een eigen BartPE schijf maken met de juiste drivers. Zonder de drivers voor je SATA controller (die waarschijnlijk op je moederbord zit) kom je niet ver.
Het terug krijgen van mijn data is absoluut het belangrijkste. Met name hele belangrijke dingen zoals schooldocumenten, maar op zich wil ik mijn 9 gigabyte aan muziek ook niet verliezen.

:*)

Allereerst, mijn schijf bestond dus hiervoor uit een partitie. Ja ik weet het, niet erg verstandig, maar het zij zo. In ieder geval, ik heb dus bij het proberen Windows XP te installeren een partitie van 20 gigabyte gemaakt omdat ik daar Windows op wilde installeren. Nu lees ik: schrijf nooit (nooit nooit) naar de HDD/partitie waar de te redden data op staat. Probleem is is dat ik dat volgens mij gedaan heb, ik heb gezegd dat hij een partitie moest vrijmaken op de ongepartitioneerde ruimte van 20 gigabyte om daar Windows op te installeren. Direct daarna vroeg de PC/XP installatie of ik dat stuk dan gelijk wilde formateren. Toen ben ik gaan twijfellen of dat niet mijn bestaande data zou gaan schaden. Ik heb het idee dat dit wel redelijk fataal is eigenlijk. Maar ik zal dus met Ghost (van Norton geloof ik he?) kijken of ik nog wat zie om te redden. En ik zal ook even met Maxblast gaan kijken.

Verwijderd

Het progje GETDATABACK NTSF heeft me nog nooit gefaald. zelf niet na een paar keer formatteren.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-07 04:00
GetDataBack is inderdaad het tooltje wat ik iedereen aan raad als het om data recovery gaat. Ik zou dan ook daar naar kijken zodra je zover bent.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Probleem is is dat ik dat volgens mij gedaan heb, ik heb gezegd dat hij een partitie moest vrijmaken op de ongepartitioneerde ruimte van 20 gigabyte om daar Windows op te installeren.
Inderdaad, dus daar loop je een kans dat er wat data gaat missen. Maar de schade kan nog heel beperkt blijven aangezien er "maar een paar bitjes" zijn veranderd. Dus zorg dat enig repareren naar een andere HDD gaat.

En GDB is inderdaad een leuk tool. Niet gratis, maar dat zei ik al :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 09:09:
Het progje GETDATABACK NTSF heeft me nog nooit gefaald. zelf niet na een paar keer formatteren.
idd, hier heb ik al vaak mensen blij mee gemaakt!

Verwijderd

Met testdisk kan je partities gewoon weer herstellen, veel makelijker. En anders heb je ook nog r-studio 2.0 FAT/NTFS. En wat dat programmatje allemaal op je hardeschijf nog kan vinden is gewoon eng.

• reinierkuipers
Oke, wat een een super goed programma dat R-Studio! Ik zie al mijn directories weer!

Hulde _/-\o_

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ik heb een vergelijkbaar probleem.
Bij het installeren van windows op C:\ zijn ook mijn afbeeldingen corrupt geraakt, deze map staat overigens op een andere paritie. Ik krijg de mededeling "G:\Mijn Documenten\Mijn afbeeldingen is niet toegankelijk. Toegang geweigerd".
Ik kan de map niet openen en als ik de HD in een andere computer stop kan ik de map wel openen en de afbeeldingen "zien" (naam en grootte etc.) maar niet openen. Ik kan je ook niet kopieren naar een andere locatie.
Ik heb een heleboel freeware programma's geprobeerd maar die zijn vooral bedoeld om gedelete bestanden terug te toveren. Met de programma's R-studio en Getdataback zie ik de plaatjes wel en zou het een kwestie zijn van een druk op de knop. Helaas zijn deze programma's behoorlijk duur. Ik ben dus op zoek naar een goed werkend alternatief.
Of misschien heb ik niet eens een proggie nodig maar weet iemand anders een oplossing

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

DopdeDouwer, dat is totaal niet vergelijkbaar ;)

Kijk even in de Windows Clients FAQ (en doe dus Take Ownership). Het is nl. gewoon een rechtenprobleem, zoals http://gathering.tweakers...&where=Dit+forum#hitstart ook aangeeft :)
[rml][ XP] 'Access denied' bij bestanden - FAQ helpt niet*[/rml]
[rml][ XP] Driver installeren: Access Denied*[/rml]
[rml][ XP Home] Oude Mijn doc gegevens toegang geweigerd[/rml]
Toegang geweigerd -> bestand van andere netwerk pc
[rml][ 2k] Bij alles wordt de toegang geweigerd[/rml]
[rml][ XP] Toegang tot folders geweigerd[/rml]
[rml][ XP] Toegang geweigerd bij inst. drivers[/rml]
Toegang geweigerd tot map
[rml][ WinXP] ik kom niet in mijn documenten *[/rml]
[rml][ XP] Directory: toegang geweigerd[/rml]
[rml][ Win XP] "Toegang geweigerd" in map[/rml]
[rml][ XP] Directory: toegang geweigerd[/rml]
[rml][ XP Home] Toegang tot bestanden op HDD geweigerd*[/rml]
[rml][ XP] Toegang geweigerd voor bepaalde delen[/rml]
Toegang geweigerd na overzetten harde schijf
Toegang geweigerd probleem
[rml][ W2k] Offline bestanden: toegang geweigerd?[/rml]
[rml][ XP] toegang tot harde schijf geweigerd*[/rml]
[rml][ XP] Toegang geweigerd tot eigen bestanden[/rml]
[rml][ XP] Harde schijf niet meer toegankelijk[/rml]
WinXP probleem! NEED HELP!
[rml][ XP] map Mijn documenten verwijderen[/rml]
[rml][ XP]Acces denied bij verwijderen map *[/rml]
Windows 2000 Server weigert toegang
Probleem met map in Windows XP
[rml][ XP] Geen toegang tot bestanden?[/rml]
help..kan mijn 2é schijf niet meer zien..
[rml][ xp sp1] Na re install XP, mijn documenten niet te openen[/rml]
[rml][ Windows XP] persoonlijke mappen niet meer toegankelijk[/rml]
[rml][ W2KS] Admin geen access tot userprofilesmappen[/rml]
xp sp2 geeft toegang weigering bij installatie
Geen toegang tot directory
[rml][ XP] Toegang verkrijgen tot beveiligde mappen[/rml]
[rml][ XP] nieuwe install, kan niet in oude user map komen?[/rml]
[rml][ XP] Bestand / map verwijderen: Toegang geweigerd[/rml]
[rml][ Win2k] directory niet toegankelijk en niet te verwijderen[/rml]
[rml][ WinXP SP1] geen toegang tot partitie ?[/rml]
[rml][ XP] NTFS beveiliging[/rml]
[rml][ XP/SP2] Map niet toegankelijk[/rml]
[rml][ WinXP] Geen toegang tot bepaalde mappen na Format Ntfs[/rml]
[rml][ XP] buitengesloten in bepaalde dirs[/rml]
Geen toegang meer tot bepaalde map
Gebruikersaccountmap niet toegangkelijk na crashXP
[rml][ WinXP HE]Probleem met NTFS[/rml]
:P

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

F_J_K schreef op woensdag 13 september 2006 @ 23:36:
DopdeDouwer, dat is totaal niet vergelijkbaar ;)

Kijk even in de Windows Clients FAQ (en doe dus Take Ownership). Het is nl. gewoon een rechtenprobleem, zoals http://gathering.tweakers...&where=Dit+forum#hitstart ook aangeeft :)

[...]

:P
tnx, ik heb uiteindelijk een soort combi gedaan nu. Ik heb toch R-studio gebruikt, foto's netjes op een andere schijf gezet. Leek in eerste instantie onnodig, want het was inderdaad een rechten probleem. Echter toen ik de rechten had gefixed, best nog omslachtig met XP home, konden de plaatjes niet worden weergegeven. Maar nu kon ik de map mijn afbeeldingen in iedergeval verwijderen en vervolgens de gerestorde Map terug zetten.
Erg omslachtig, maar zo kan het ook. Voordeel: 2 dingen geleerd :+
Pagina: 1