Northbridge koeler defect, verder repareren of vervangen.

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111084

Topicstarter
Na de welbekende XP-crash die resulteert in de missing “system32/config/system” file, kwam ik er achter dat de Northbridge koeler van mijn moederbord gevallen was.

Oorzaak was een bevestiging beugeltje dat los had gelaten. (dit is gerepareerd)
Het koelblokje was bovenop de VGA kaart gevallen.(deze is defect)

Nu ik de PC weer tot leven wil brengen gaat het fout.

Met opstarten krijg ik weer de bovenstaande foutmelding.
Ik heb de gebruikelijk stappen ondernomen om via de bootdisk de zaak te repareren, maar kom eigenlijk niet verder dan volgend topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/943294

Ik heb memtest86 gebruikt en niks gevonden. Ook heb ik met Powermax de harddisk gecontroleerd, ook niks gevonden.

Alle schijven los gekoppeld en overige zaken zoals CMOS clear is ook gedaan.

Ik kom dus niet verder met het repareren via de bootdisk en ook een volledig nieuwe installatie is niet mogelijk omdat het systeem niet verder kan tijdens “het zoeken naar een vorige installatie”.

Systeem:
Mobo : Chaintech 9EJL2
CPU : P4 2.53 Ghz (533)
MEM : 2 * 512 PC2700
HD : ATA Maxtor 40Gb
VGA : Aopen MX400-V (test kaart)
: Aopen FX5700LE-256 (defecte kaart)

Ik durf best te stellen dat het moederbord een tik gehad heeft van dat koelerblok.
Allleen vind ik vervangen van het bord EN een nieuwe AGP videokaart relatief erg duur tov een bord met nieuwe AMD processor.(en VGA kaart natuurlijk)

Vraag: verder zoeken om te repareren, nieuw 478 bord erin of CPU ook gelijk upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172103

Ik denk dat repareren niet de slimste en beste optie zal zijn. Dit zal nog meer kosten als de nieuwe hardware.

Alleen wat bedoel je hiermee?:
Allleen vind ik vervangen van het bord EN een nieuwe AGP videokaart relatief erg duur tov een bord met nieuwe AMD processor.(en VGA kaart natuurlijk)
Dat je een AMD processor wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Anoniem: 172103 schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 11:20:
Ik denk dat repareren niet de slimste en beste optie zal zijn. Dit zal nog meer kosten als de nieuwe hardware.

Alleen wat bedoel je hiermee?:

[...]

Dat je een AMD processor wilt?
Ik neem aan dat 'ie een nieuwe combo wil. Ofwel een nieuwe moederbord, processor en videokaart. Gezien AMD op dit moment meestal de beste keus is lijkt mij het logisch dat meneer een AMD processor wil ;)

Echter kun je beter niet investeren in AGP maar in PCIe. AGP is namelijk verouderd en je kunt beter niet investeren in verouderde hardware.

Een nieuw S478 bord kan uiteraard ook mits niet te duur. Immers koop je dan alsnog oude hardware. Misschien dat je die processor beter op V&A kunt zetten en een nieuwe combo (MOBO/CPU/VGA) kunt kopen :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111084

Topicstarter
Ik heb besloten om dit systeem (van mijn vrouw) aan de kant te zetten.
Tevens zal ik eens kijken of ik er nog wat van kan verkopen.

Keuze van mijn vrouw is gevallen op een nieuwe notebook...dus heb ik haar zojuist een Acer Aspire 5652WLMiB besteld.

Bedankt voor de info.