i have a plan so fucking bad that my head would explode if i even began to understand what i was talking about
.header
.contentLink
.menuTitel
en niet:
.groeneBalk
.onderstreepteLink
.groteTitel
andrescholten.nl, SEO en Web (Google) Analytics blog
Studentenkamers huren?
http://www.w3.org/QA/Tips/goodclassnames
:*
i have a plan so fucking bad that my head would explode if i even began to understand what i was talking about
Klaar voor de reis.
Mooie suggestie, got-it: http://code.google.com/webstats/2005-12/classes.htmlquote:Mithrandir schreef op maandag 13 maart 2006 @ 11:29:
Google heeft hier een aantal maanden geleden ook een onderzoek naar gedaan, maar ik kan het helaas niet meer vinden... Ik ga nog even op zoek.
Ik was net iets te laat
Toevoeging:
What's in the name en What's in the name p2 beide door Malarkey
jurrieBurrie wijzigde dit bericht 13-03-2006 11:35 (29%)
quote:Mithrandir schreef op maandag 13 maart 2006 @ 11:29:
Google heeft hier een aantal maanden geleden ook een onderzoek naar gedaan, maar ik kan het helaas niet meer vinden... Ik ga nog even op zoek.
http://code.google.com/webstats/index.html
/edit: stelletje strevers
André wijzigde dit bericht 13-03-2006 11:33 (6%)
andrescholten.nl, SEO en Web (Google) Analytics blog
Studentenkamers huren?
verder zoveel mogelijk informatief gebruiken en niet je site er afhankelijk van maken (that is: zo min mogelijk classes en id's in je css stoppen)
var _ = {_: 'unreadable code detected!'};
alert(_._);
Wat bedoel je precies met "zo min mogelijk classes en id's in je css stoppen", in welke context bedoel je dit ?quote:mophor schreef op maandag 13 maart 2006 @ 11:32:
een paar die ik eens poneerde: http://www.rikkertkoppes.com/thoughts/reinventing-the-wheel
verder zoveel mogelijk informatief gebruiken en niet je site er afhankelijk van maken (that is: zo min mogelijk classes en id's in je css stoppen)
alert(_._);
Nu rijst bij mij de vraag, does all of this realy matter ??
Ik denk van wel, om de volgende redenen:
- Standaarden zijn goed, ze maken leven makkelijker.
- Als we allemaal de zelfde naamgevingen zouden gebruiken zou dit een redesign makkelijker maken
- Gebruikers kunnen makkelijker een "user stylesheet" maken
- Jij en je collega's werken allemaal hezelfde, uniformiteit
Meer voor en of nadelen ??
Het valt me op dat in de classes de msoNormal class (een door ms office gegenereerde class met exporteren als webpagina) nog veel voorkomt, terwijl de font tag juist helemaal niet in de lijst met tags staat.
Uiteraard is de font tagop zijn retour, maar is helaar nog wel een veelgebruikte tag. Dacht ik zo ..
ja, je geeft zelf het antwoord al. Een universele, makkelijk te lezen opmaak lijkt mij ideaalquote:jurrieBurrie schreef op maandag 13 maart 2006 @ 12:15:
Mee eens. Ik ben zeker een voorstander voor het op name attribuut selecteren, omdat dit eigelijk veel lochischer is. Helaas werkt dit dus nog niet (weet ook eerlijk gezegd niet in hoeverre ie7 hier verbetering in brengt), IE zuigt
Nu rijst bij mij de vraag, does all of this realy matter ??
Ik denk van wel, om de volgende redenen:
- Standaarden zijn goed, ze maken leven makkelijker.
- Als we allemaal de zelfde naamgevingen zouden gebruiken zou dit een redesign makkelijker maken
- Gebruikers kunnen makkelijker een "user stylesheet" maken
- Jij en je collega's werken allemaal hezelfde, uniformiteit
Meer voor en of nadelen ??
Veel minder problemen om andermans code te ontcijferen; dus minder werk; dus minder kosten
MickBenjamins.nl - WoW: Illea || Tyridun
quote:jurrieBurrie schreef op maandag 13 maart 2006 @ 12:15:
Mee eens. Ik ben zeker een voorstander voor het op name attribuut selecteren, omdat dit eigelijk veel lochischer is. Helaas werkt dit dus nog niet (weet ook eerlijk gezegd niet in hoeverre ie7 hier verbetering in brengt), IE zuigt
IE7 krijgt CSS 2.1 Selector support (child, adjacent, attribute, first-child etc.). Dat is al een grote stap vooruit natuurlijk, hoewel veel mensen zullen het wel betreuren dat niet ook support wordt opgenomen voor een aantal extra selectors uit de lijst van CSS3-selectors.
When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.
dat zeg ik niet, op name attribuut selecteren werkt idd niet, maar waarom zou je dat in godsnaam willen? het is net zo ambigious als id of class (aangezien je zelf wat mag bedenken). Ik had het over element namen, zoals p, dl, table etc.quote:jurrieBurrie schreef op maandag 13 maart 2006 @ 12:15:
alert(_._);
Cascading Stylesheet:
1 | #newsBlock a
|
in plaats van:
Cascading Stylesheet:
1 | a.newLink
|
Daarnaast geef ik heel consequent al mijn form elementen iig de classname gelijk aan het type attribuut, en wellicht nog extra classnames. Soms misschien overbodig maar je kunt elk soort input-element tenminste afzonderlijk pakken en over meerdere projecten heen werkt zo'n consequente aanpak wel erg prettig m.i.
Verder heb ik grofweg de neiging om alle structurele opbouw een id te geven als 'contentOuterBox', 'footerBox' enz. Maar als ik voor eoa achtergrondeffect een geneste div daarbinnen nodig heb noem ik doe ook gerust 'footerBox2' of 'contentInnerBox'. Semantisch zeker betwistbaar maar daarin kun je ook doorslaan vind ik. Praktisch & robuust is ook wat waard.
#container
>#pageHeader
>#contentdiv
>>#content
>#footer
>#menuright (of left)
>>#menudivs
>>>#navigation
En altijd in die volgorde. (alles staat dus in #container, en alle >> divs staan weer in bovenstaande div)
Vindt het zelf overzichtelijk, en lekker makkelijk aanpassen, hup stylesheet van een oude pagina pakken en alles aanpassen
Powered
by
Angelina Jolie, Xbox 360, Arsenal, TUI Nederland, Seat Ibiza
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| body#[site] {
p#header
div#container {
ul#nav {
li#nav_[item]
...
}
div#content {
h1
div#content_[item] {
h2
p#content_meta
p
...
}
...
}
p#footer
}
} |
Verder ben ik het gedeeltelijk met * mophor eens. Aan de ene kant tracht ik het zo algemeen mogelijk te houden, maar voor de specifieke uitzonderingen per element hanteer ik o.a. om conflicten te voorkomen wel altijd een selectie in de trant van body#site div#container #div#content h1 . Levert ook nog 's mooie indenting op
JHS wijzigde dit bericht 13-03-2006 18:33 (4%)
Reg. datum: 26 februari 2000
Ondubbelzinnig.quote:mophor schreef op maandag 13 maart 2006 @ 11:39:
... dus je css zo unambigious (hoe heet dat in het nederlands) ...
Verder duid met classes en ids zoveel mogelijk functie aan, en zo min mogelijk vorm. Soms lopen functie en plaats op de pagina wat door elkaar (header, footer), soms niet (mainContent, sideContent). Ik probeer altijd namen te kiezen die ik na een jaar meteen weer snap
Pagina: 1