Vga to Scart, welk schema is het veiligst ?

Pagina: 1
Acties:
  • 33.474 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belial_666
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-03 08:53
Op internet zijn veel schema's voor VGA to Scart te vinden:

http://www.nexusuk.org/projects/vga2scart/circuit

Afbeeldingslocatie: http://www.nexusuk.org/projects/vga2scart/schematic

http://ryoandr.free.fr/english.html
Afbeeldingslocatie: http://ryoandr.free.fr/pinout.png

http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/
Afbeeldingslocatie: http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/images/cable_wiring.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/images/scart_control.gif

Nu is de vraag welke is het beste/veiligst voor mijn Sony tv met Scart/RGB ingang? Of maakt het niet zo veel uit en kan ik gewoon de simpelste nemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
http://www.idiots.org.uk/...t/images/cable_wiring.gif
had ik gemaakt,, maar mooi niet dat die werken wou bij mij :'(

en nu is het niet meer nodig :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23-04 19:59

Hu9o

Schokkend

Heeft dat niet temaken met de refresh?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belial_666
dat zat ik dus ook te lezen.

Ik wil er graag 1 die werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

heb je geen svideo of composite uitgang op je videokaart? die kan je zonder problemen direct naar scart doen. er zijn zelfs kant en klare verloopkabels/stekkers voor.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Die bovenste is voor videokaarten zonder composite sync (zoals bijvoorbeeld alle NVidia kaarten). Bij een aantal ATi kaarten kun composite sync output aanzetten, dan is een van de onderste 2 schema's voldoende.

Of die bovenste zomaar werkt weet ik trouwens niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 164668

Geeft dit betere kwaliteit dan svideo?...ik heb een 50hz tv zou dit dan een beetje mooi beeld geven?
S-video was bij mij gewoonweg echt bagger die kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-08-2024

STi

Maar dan heb je nog geen scart beeld, en daar wil hij wel voor gaan neem ik aan. De kwaliteit van dat soort verloopjes is niet gelijk aan een echt scart signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-01 12:21
Maar dan heb je nog geen scart beeld
Wat is dat dan een 'SCART beeld'?
Scart is nl. alleen maar een verzamelnaam, een connector, (standaard) waarover een aantal 'formaten' mogelijk zijn. Beeld, geluid, schakel om precies te zijn.
( http://nl.wikipedia.org/wiki/SCART )
Het gaat hier om beeld en dat kan door een SCART plug/kabel op 3 verschillende manieren overgebracht worden:
1. composiet (bekende gele tulp) hierbij gaat al het beeld door 1 kabel, minst goede (ruis en onscherp)
2. s-video hierbij gaat het beeld over 2 kabel, 1:crominance en 2:luminance + sync, beter dan composiet
3. RGB hierbij gaat het beeld over 3 aders: Rood, Groen en Blauw, beste in geval van scart.

En ja, als je TV en Videokaart (ATI) het ondersteunden geeft VGA-to-RGB(Scart) veruit het beste resultaat, vele malen beter dan s-video of composiet (om voor de hand liggende redenen)

En welk schema: de bovenste zou idd kunnen werken met 'alle video kaarten', als je een ATI hebt hoeft dit niet en als je goed leest begint: http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/
Met: 'This page no longer maintained. Please see this page http://ryoandr.free.fr/ for more up-to date instructions.'

Dus wat denk je zelf.......... ;)

Hier is ook nog wat leesvoer voor je: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/892147

[ Voor 10% gewijzigd door kaajee op 03-02-2006 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Anoniem: 164668 schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 16:18:
Geeft dit betere kwaliteit dan svideo?...ik heb een 50hz tv zou dit dan een beetje mooi beeld geven?
S-video was bij mij gewoonweg echt bagger die kwaliteit.
computersignaal naar een TV is altijd bagger...
je videokaart pompt een andere reso uit dan de nativereso van je TV.
daardoor wordt het beeld onduidelijk.
zelfs 640x480 is al hoger dan je TV's reso....
voor films werkt het wel goed btw... die zien er op een TV goed uit, ook als het vanaf een PC komt.

of je nou composite, svideo of rgbscart gebruikt, het blijft een PC signaal.
de ene is natuurlijk relatief beter dan de andere, maar omdat het signaal niet 100% compatible is blijf je toch zitten met niet zo mooi beeld...
ik verwacht dan ook niet dat je enige verbetering zal merken met die VGA->SCART kabel t.o.v. een sVideo kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-04 16:19

FastBunny

Give it the Works !

Wat zou die onderste moeten doen? Aangezien je stroom gaat zetten op je scart aansluiting. Is dat zodat je tv automatisc naar de scart gaat, net zoals bv bij een dvd speler?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
McKaamos schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 17:14:
[...]

voor films werkt het wel goed btw... die zien er op een TV goed uit, ook als het vanaf een PC komt.

de ene is natuurlijk relatief beter dan de andere, maar omdat het signaal niet 100% compatible is blijf je toch zitten met niet zo mooi beeld...
ik verwacht dan ook niet dat je enige verbetering zal merken met die VGA->SCART kabel t.o.v. een sVideo kabel.
PAL heeft een resolutie van 720x576 pixels, dat is dus wel degelijk hoger van 640x480. Als ik mijn laptop instel op die resolutie en hem via S-Video op m'n TV aansluit dan is het beeld zo goed dat ik het zelfs kan gebruiken om te internetten e.d. Met een RGB verbinding wordt dat beeld nog beter.

Het is geen PC signaal, het is gewoon een videosignaal (hoe je het ook aansluit). Daar kan je TV prima mee omgaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
I couldn't agree more, iemand die zegt dat het met RGB niet beter wordt ( Bigs ) heeft nog nooit een RGB signaal uit een computer vergeleken met bijv. s-video.
De nieuwste driver van ATI ondersteund direct vanuit Windows al de PAL mode (720x576) dus ook dat is geen 'probleem' meer. Evt. nog bij te stellen met een programma als Powerstrip (zie ook de pagina's met de beschrijving van de VGA-to-Scart)

En die stroom draad in je scart is idd. om het AV kanaal van je TV te selecteren als de PC aangaat. (werkt bij niet, want mijn PC staat altijd aan :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
* SMSfreakie geniet wel van zn tv via DVI :7

1366 x 768 pixels :7

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
kaajee schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 19:23:
I couldn't agree more, iemand die zegt dat het met RGB niet beter wordt ( Bigs ) heeft nog nooit een RGB signaal uit een computer vergeleken met bijv. s-video.
[..]
Uhh
Met een RGB verbinding wordt dat beeld nog beter.
dankuwel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belial_666
To get an RGB picture on your TV you need :-

(1) A video card that supports Interlaced output
(2) A Composite Sync signal
(3) Powerstrip

Cards like the Radeon allow you to switch on Interlacing and switch on Composite Sync. The composite sync option allows the standard Seperate Horizontal and Vertical syncs of the VGA connector to be combined. This is necessary for Scart RGB.

I have built a small sync combinig cable to achieve this, from diagrams on the web, however even with the sync solved you still need to be able to output an interlaced image - this doesn't seem possible on the nvidia cards.

Once the above issues are solved, Powerstrip will allow you to set the desktop reolution and enable your video card to output the correct timings so that a TV can receive the picture through scart. This takes some fiddling.

Kan iemand deze quote die ik van de MediaPortal site heb geplukt bevestigen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belial_666
kick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 15:17

R-B

Blokkert

SMSfreakie schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 00:12:
* SMSfreakie geniet wel van zn tv via DVI :7

1366 x 768 pixels :7
Heb ik straks ook, mooi beeld? :)

| 2240Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-04 18:08
McKaamos schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 17:14:
[...]

Ik wil deze posting toch wel even met kracht bestrijden. Ik gebruik sinds kort zelf een VGA -> Scart kabel met een Ati Radeon 9600 kaart in een mediacenter PC'tje. Het beeld wat je met deze kabel krijgt doet absoluut niet onder voor het beeld wat er uit een standalone DVD speler komt, sterker nog, bij goed bronmateriaal (bijvoorbeeld een HDTV zender of HD clips) is het beeld duidelijk beter dan wat je met een DVD speler kunt bereiken. Logisch ook, de hoogste resolutie die ik native op mijn standaard breedbeeldTV(dus geen HD toestel) kan weergeven is 1024x576 pixels interlaced. Een HD uitzending die je met VLC downscaled naar die resolutie ziet er werkelijk fantastisch uit, beter dan ik ooit op een PAL televisie heb gezien.

Overigens moet je je wel realiseren dat het signaal niet bruikbaar is om je TV als monitor te gebruiken, daarvoor krijg je teveel flikkering door de interlacing van het beeld. Maar voor mediaPC doeleinden kun je geen betere kabel gebruiken dan een dergelijke Scart-RGB kabel.

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekielja
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik zie iedereen allemaal zelfbouw schema's posten, heel leuk allemaal, maar helaas is dat niet voor mij weg-gelegd.

Dus mijn vraag is eig, zijn zulke kabels (voor een redelijke prijs) niet gewoon te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:06
Ik ben aan het kijken naar die stekker die ATI verkoopt of verkocht.
Misschien zou dat iets zijn?

Voor zover ik heb kunnen vinden zou dit RGB via VGA of DVI mogelijk moeten maken.
Ik kan hem alleen op het moment nergens meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ik heb ooit eens een ander schema gebouwt, voor een soort van arcade kast. Deze kon heel mooi je vga signaal naar tv converteren. Schema heb ik niet bij de hand, ik zal vanavond eens verder kijken.

Ik heb zelf nooit echt nog de mogelijkheid gehad om hem te testen, maar hij zou goed moeten werken.

Vervelende blijft altijd je scart aansluiten :P

edit:
mm kan het schema niet zo 123 vinden. Het kwam er op neer dat et schema altijd makkelijk kon aanpassen zonder programma's als powerstrip ed

edit2: :P
deze was et volgens mij :)
http://www.tkk.fi/Misc/El...cuits/vga2tv/circuit.html

En hier moet je dus wel drivers voor hebben, volgens mij wilde ik deze gebruiken voor een MaMe kast oid :P

Er zijn trouwens meer topics op GOT over dit onderwerp , probeer daar eens naar te zoeken.

[ Voor 74% gewijzigd door B_FORCE op 15-02-2006 16:56 ]

One World Concepts

• Belial_666
OK, kabel is af en ik heb beeld. Alleen scrolt het beeld langs ipv dat het stilstaat. Kwestie van de goede timing uitzoeken

jalumsx, jij had dit ook geprobeerd. Welke Powerstip of nvidia instellingen gebruik jij ?

thx

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-04 10:40
Death schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 01:02:
OK, kabel is af en ik heb beeld. Alleen scrolt het beeld langs ipv dat het stilstaat. Kwestie van de goede timing uitzoeken
Heb je het bovenste schema uit de topicstart gebruikt? En gebruik je de kabel icm een nVidia-kaart?

• Belial_666
Ja ik heb het bovenste schema gebruikt en ik heb een FX5200 van Nvidia. Nu heb ik de kabel doorgemeten en hij lijkt goed.

Ik krijg ook beeld op mijn SONY 63 cm tv, verticaal staat het beeld ook goed, alleen horizontaal loopt het weg. 1/2 seconde per omwenteling.

Ik heb op andere sites gezocht naar powerstrip instellingen maar het lijkt of het per TV verschillend is.

Ik weet alleen te weinig van tv's crt buizen om de goede instellingen te krijgen

http://www.nexusuk.org/projects/vga2scart/circuit

Ik gebruike deze Powerstrip instellingen

PowerStrip timing parameters:
720x576=720,42,72,134,576,3,28,18,15125,41Afbeeldingslocatie: http://www.nexusuk.org/projects/vga2scart/schematic

[ Voor 21% gewijzigd door Belial_666 op 16-02-2006 13:02 ]

• Belial_666
heb een nieuw topic geopend met de volgende url

graag op deze reageren als het instellingen met powerstrip betreft:

Death in "VGA to scart, Welke Powerstip/nvidia ins..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62011

Nog een schema.
http://members.optusnet.com.au/eviltim/scart.htm

en hier een hele simpele.
http://www.qsl.net/dh1dm/tv_50hz_svga/

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 62011 op 17-02-2006 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159729

Beste Tweakers,

Vandaag eens zitten kijken, en ik wil indien mogelijk graag mijn computer op mijn Tv zetten met een kabeltje van VGA to Scart.

Nou had ik op www.electronica-online.nl wel wat gevonden, echter had ik de vraag gaat dit met mijn systeem werken ?.

Ik heb een MCEtje met een AsRock P4Dual-915GL.
Met een northbride van Intel (de 915GL)

Mijn tv is een standaart aristona (philips) met een beeldbuis van 66 cm (of 71),

Op dit moment heb ik mijn Xbox 360 via de geaveranceerde Scart Kabel op mijn tv aangesloten en dit werkt perfect. (op 50hz).

Gaat het met deze kabel ook perfect werken voor mijn computer op mijn tv ??

Ik hoor het graag

Met vriendelijke groet,
Dave van Engelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Als je even de moeite had genomen alles in deze topic te lezen, had je zelf je antwoord kunnen geven: Nee!

Je hebt een Intel grafische chip op je moederbord, in principe werkt dit alleen met ATi kaarten (en met wat meer moeite en minder gegarandeerd met nVidia kaarten) Bovendien zijn die Intel chips niet met Powerstrip te tunen (qua custom resoluties en timings)

En die kabel die je gezien had: als je ook de schema's waarnaar verwezen wordt even had bekeken zie je snel genoeg dat er nog al wat aansluitingen (pinnen) missen aan die kabel die jij op het oog hebt.........

[ Voor 10% gewijzigd door kaajee op 12-07-2006 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
R-B schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 10:17:
[...]

Heb ik straks ook, mooi beeld? :)
heb je het ondertussen ook draaiend? :P

kan ook 1920*1080 draaien alleen dat wordt niet echt mooier op de TV (1080I is zowiezo niet mooi)

720P bestanden zijn asociaal scherp :) jammer dat schotel best duur is ( schotel, minstends Quad LNB + 4 decoders = duur )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252897

Heb deze vandaag besteld, voor 10€ alles inclusief kan je het risco nemen

http://cgi.benl.ebay.be/S...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Anoniem: 252897 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 01:30:
Heb deze vandaag besteld, voor 10€ alles inclusief kan je het risco nemen

http://cgi.benl.ebay.be/S...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Die pagina werkt niet, wellicht had je beter deze kunnen nemen, scheelt nog al wat centjes. Ook gaan garantie dat ie werkt, maar dan heb je voor 1,40 in ieder geval de onderdelen in huis om hem evt. zelf aan te passen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Zowiezo zijn oplossingen zoals dit behoorlijk nutteloos voor een beeldbuis-TV die niet gemaakt is voor VGA-beeld. Wat voor een kabel(s) of connectoren je ook gebruikt, het beeld blijft echt beperkt. Sinds dat ik een 32Inch LCD met HDMI & SVGA ingang heb is het beeld tov een normale TV echt haarscherp. Alleen op langere afstanden is het wel turen geblazen als je in Windows zit.

Je kan het proberen natuurlijk, maar volgens mij is een RGB-output via een Scart (of RGB-ingang) het beste wat je hebben kan, en composiet weer het slechtste, omdat via zo'n kabeltje alle signalen (RGB+GND) over 1 draadje loopt. Het beste beeld had ik gehad via een S-video kabel. RGB nog nooit geprobeerd op een Breedbeeld (op m'n PS2/DVD speler na dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 09:24:
Zowiezo zijn oplossingen zoals dit behoorlijk nutteloos voor een beeldbuis-TV die niet gemaakt is voor VGA-beeld. Wat voor een kabel(s) of connectoren je ook gebruikt, het beeld blijft echt beperkt. Sinds dat ik een 32Inch LCD met HDMI & SVGA ingang heb is het beeld tov een normale TV echt haarscherp. Alleen op langere afstanden is het wel turen geblazen als je in Windows zit.

Je kan het proberen natuurlijk, maar volgens mij is een RGB-output via een Scart (of RGB-ingang) het beste wat je hebben kan, en composiet weer het slechtste, omdat via zo'n kabeltje alle signalen (RGB+GND) over 1 draadje loopt. Het beste beeld had ik gehad via een S-video kabel. RGB nog nooit geprobeerd op een Breedbeeld (op m'n PS2/DVD speler na dan).
Nou oplossingen als deze zijn zeker niet nutteloos voor een beeldbuis TV, sterker nog; het is de beste oplossing voor een beeldbuis tv die in de regel niet uitgerust zijn met HDMI/DVI/VGA aansluitingen.
RGB (over SCART) is dan het beste wat je een beeldbuis tv kunt voeren.
VGA is echt niet meer dan RGB hoor, alleen met wat andere timings.......
En de RGB die je uit een VGA uitgang van videokaarten kunt krijgen is gewoon dezelfde RGB als die bijv. uit een DVD speler of STB komt hoor.......

Dat zeg later eigenlijk ook, alleen snap ik je opm. dat het nutteloos is dan niet......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kaajee schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 09:59:
[...]

Nou oplossingen als deze zijn zeker niet nutteloos voor een beeldbuis TV, sterker nog; het is de beste oplossing voor een beeldbuis tv die in de regel niet uitgerust zijn met HDMI/DVI/VGA aansluitingen.
RGB (over SCART) is dan het beste wat je een beeldbuis tv kunt voeren.
En de RGB die je uit een VGA uitgang van videokaarten kunt krijgen is gewoon dezelfde RGB als die bijv. uit een DVD speler of STB komt hoor.......

Dat zeg later eigenlijk ook, alleen snap ik je opm. dat het nutteloos is dan niet......
Er vanuitgaand dat dit de beste oplossing kan zijn voor je (oudere)beeldbuis TV geef ik je gelijk. Maar investeren in kabels zodat je beter beeld (hoopt) te krijgen is nutteloos gezien een CRT-TV hier niet voor gebouwd is om VGA-beeld uberhaubt te weergeven. Ik heb behoorlijk wat kabels geprobeerd toen ik mijn breedbeeld ook nog staan had, uitvogelen hoe ik nu het beste beeld kreeg, maar je komt ergens op de limiet uit waarbij het ten eerste pijn aan je ogen doet om op zo'n gefixeerd punt te kijken wat tevens nog slecht is ook ( 100hz tv.. ). Als je eenmaal een LCD staan hebt die wel normaal VGA beeld kan weergeven (dus op monitor-achtige-resolutie en dan zonder die beeldlijntjes) dan is dat een stuk prettiger & rustiger kijken ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 10:03:
[...]

Er vanuitgaand dat dit de beste oplossing kan zijn voor je (oudere)beeldbuis TV geef ik je gelijk. Maar investeren in kabels zodat je beter beeld (hoopt) te krijgen is nutteloos gezien een CRT-TV hier niet voor gebouwd is om VGA-beeld uberhaubt te weergeven. Ik heb behoorlijk wat kabels geprobeerd toen ik mijn breedbeeld ook nog staan had, uitvogelen hoe ik nu het beste beeld kreeg, maar je komt ergens op de limiet uit waarbij het ten eerste pijn aan je ogen doet om op zo'n gefixeerd punt te kijken wat tevens nog slecht is ook ( 100hz tv.. ). Als je eenmaal een LCD staan hebt die wel normaal VGA beeld kan weergeven (dus op monitor-achtige-resolutie en dan zonder die beeldlijntjes) dan is dat een stuk prettiger & rustiger kijken ook.
Agree, als je het idd hebt over specifieke PC weergaves, dus gewoon de windows dekstop, of Word of Internetten, tja daar is een beeldbuis tv niet voor gemaakt en dat ziet er dan ook niet uit (trillerige lijntje, helemaal bij lijntjes die slechts enkele pixels (1) groot zijn.

Maar voor video/foto/beeld weergave is de beeldbuis nog altijd beter dan vrijwel elk LCD/Plasma scherm en daarvoor is de VGA-SCART oplossing dus veruit het beste........(tenzij je een beeldbuis hebt die wel over VGA/HDMI/DVU beschikt)

En dat is denk ik waar alle mensen die een VGA-SCART oplossing overwegen het over hebben.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ervaarde het kijken van een film vanaf de PC naar de TV (en dan had ik een redelijk goed apparaat met 3x RGB ingang, 1x S-video & 1x composiet) maar bar slecht. Die beeldlijntjes die je in je windows desktop tegenkomt, kom je toch echt heel klein tegen ook in je film. Bijv een Divx die nagenoeg een kleinere resolutie heeft, en je wel moet zoomen met de tv om een gangbaar beeld te toveren. Dat is wanneer je het ergste ziet en ook het meest last van krijgt van je ogen. En dan niet omdat de TV klein of 50Hz zou zijn, puur omdat je je focussen moet op het beeld en die kleine lijntjes je oogleden betasten :+

Nu met een LCD is dat bijna weg. RGB vanaf een DVD-speler geeft tot nu toe het beste beeld (aangezien ik nog geen HDMI getest heb). Mooi vol strak beeld, zoals het hoort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Afgezien van het feit dat deze discussie opgelaaid wordt door een nutteloze kick, wil ik wel even melden dat je dat geflikker van horizontale lijntjes kunt voorkomen met de 'flicker filter' optie. Dan krijg je, zeker op een 100hz TV, een heel mooi rustig beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bigs schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 11:32:
Afgezien van het feit dat deze discussie opgelaaid wordt door een nutteloze kick, wil ik wel even melden dat je dat geflikker van horizontale lijntjes kunt voorkomen met de 'flicker filter' optie. Dan krijg je, zeker op een 100hz TV, een heel mooi rustig beeld.
Ten koste van kwaliteit ja :) Krijg je het zo mooi dof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-04 09:28

mace

Sapere Aude

Anoniem: 159729 schreef op dinsdag 11 juli 2006 @ 23:39:
Beste Tweakers,

-Lang verhaal-

Ik hoor het graag

Met vriendelijke groet,
Dave van Engelen
Deze kabels zijn bedoeld om de stokoude luxcrypt decoders aan te sluiten zoals je ze vroeger nodig had om RTL en Veronica te bekijken. Echt een kabel van vorige eeuw dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
mace schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 11:36:
[...]

Deze kabels zijn bedoeld om de stokoude luxcrypt decoders aan te sluiten zoals je ze vroeger nodig had om RTL en Veronica te bekijken. Echt een kabel van vorige eeuw dus. ;)
Stokoud topic nieuw leven inderdaad ja, maar de vraag van:
Angelodv, Geplaatst op woensdag 12 maart 2008 01:30 was best aan de orde en relevant, ok, ik had een ander topic gekozen maar ach.......

Maar om nou een reactie te gaan geven op een post van:
davej0h, Geplaatst op dinsdag 11 juli 2006 23:39.............................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het blijft nog steeds wat lastig, de tv via scart rgb op de pc aansluiten.
De schema's zijn in principe het zelfde. scart rgb heeft een rood, groen, blauw en composite sync signaal nodig. De draadjes zijn een spanning voor breedbeeld en sync keuze.

Zo'n kabel kan je het makkelijkst zelf maken door van een bestaande VGA kabel een stekker af te knippen en die aan een scartplug te solderen.

Bij Ati videokaarten kun je comp. sync aanzetten. De resolutie kan je instellen met powerstrip. Maar bij sommige kaarten gaat het beter dan andere. Mijn laptop doet het goed (een van de oudste mobile radeon dingen) mijn HTPC (asus m2a-vm hdmi) slecht. Beeld is niet goed te krijgen met powerstrip.

Gelukkig is de S-video uitgang daar wel weer beter van als van de laptop. Staat nu via s-video op 800x600, op overscan, de desktop valt nu aan de randen buiten beeld, dit is in mediaportal aangepast. De helderheid is teruggeschroefd met 25%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252897

Heb net alles aangesloten, en beeld is ok.
Kan natuurlijk niet de vergelijking maken met een LCD ofzo, maar de kwaliteit is zelfs beter
dan met men sweex mediacenter wat voor mij al voldoende zijn werk deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 301055

Ik las dat sommige mensen hier een VGA naar Scart kabel (PC naar TV) gebruiken om beeld van je pc op je tv te krijgen. Nu heb ik ook zo'n kabel, maar deze wil niet werken. Kan iemend me vertellen welke instellingen je moet gebruiken? Ik heb overigens een ATI Radeon Xpress 1100 videokaart.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 301055 op 04-05-2009 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
En de kabel? (Zelf) gemaakt of kant en klaar gekocht? Weet je zeker dat de kabel goed is?
Wat heb je zoal geprobeerd? Welke settings? Welke andere programma's?
Naar welke instellingen vraag je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb de kabel gekocht dus deze moet wel goed zijn. Ik krijg alleen totaal geen beeld (tv ontvangt niks). Wat ik wil weten is welke instellingen de videokaart moet hebben om het beeld op mijn TV te krijgen, aangezien ik lees dat mensen met een ATI kaart wel beeld kunnen krijgen met deze kabel.

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 301055 op 05-05-2009 03:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
De gekochte klant-en-klare kabels zijn in 99 v/d 100 gevallen juist niet goed. Deze zijn juist meestal 'andersom' dus van SCART_naar_VGA........
Welke kabel is het? Waar heb je hem gekocht? Linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Aha, de "Vivanco kabel". Ja die werkt dus inderdaad niet. Kijk anders eens in dit topic: RGB-scart met een HTPC is veel meer ter zake doende. Evt. zoeken op Vivanco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62011

Deze heeft composiet en svhs.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15524

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, maar dat is een converter, geen kabel. Dan zou ik gelijk voor HDMI gaan:
http://www.popelectronics...er-met-audio-pr-1977.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Daarover (HDMI) gesproken......heeft die Radeon Xpress 1100 geen DVI dan? Die kun je wel makkelijk 'converteren' naar HDMI. Want blijkbaar beschik je wel over een scherm met HDMI ingang. Waarom dan überhaupt nog 'terug' naar analoog? En nog wel naar SCART?

Evt. kun je nog de aanschaf van een goedkope (andere/extra) VGA kaart overwegen die wél over DVI (of HDMI) beschikt. Heb je al voor 2 a 3 tientjes........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja dat zou gemakkelijk zijn als ik geen laptop had. :P Hierbij is het dus onmogelijk om de kaart te vervangen. Ook beschikt de laptop alleen maar over VGA, dus de 2 opties die ik heb zijn:

- VGA naar Scart kabel (Goedkopere optie)
- VGA omzetten naar HDMI (Wat duurdere optie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
En welke laptop met welke grafische chip heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acer Aspire 5100
AMD Turion 64 Mobile Technology MK36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Dan heb je, los van het feit dat die kabel niet goed is, nog een ander probleem. Namelijk dat de nVidia chip geen composite sync signaal; uitsturen. Dan moet je (nog) een extra stukje elektronica maken/solderen. Zoek bijv. maar eens in ditzelfde topic op nVidia (ook in dat andere topic waar ik naar verwees staat genoeg te lezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waar haal je dan vandaan dat ik over nVidia beschik? Want ik heb een ATI Radeon Xpress 1100 videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
o ja sorry, te snel gelezen.......
Anyway, bijft staan dat je kabel niet goed is. In dat andere topic was iemand die diezelfde kabel 'omgebouwd' heeft, meen ik. Ik zou daar even neuzen...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe zou je dat moeten ombouwen dan? Wordt allemaal aardig ingewikkeld :P Denk dan dat ik toch voor de VGA -> HDMI converter ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Doe nou even wat moeite en lees even wat in/van dat andere topic:
JoyriderZZ in "RGB-scart met een HTPC"
it0 in "RGB-scart met een HTPC"
Gezien de moeite die je tot nu toe gedaan hebt, zou ik ook maar voor een VGA_HDMI converter gaan......... :*)

[ Voor 24% gewijzigd door kaajee op 06-05-2009 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ondertussen de VGA -> HDMI converter binnen en aangesloten. Ik heb alles aangesloten, maar het werkt niet. Weet iemand wat ik fout doe? Ik heb ook een externe monitor ingesteld bij de ATI videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Geen idee wat je zoal zelf al geprobeerd hebt, daar vertel je weinig over.

Ik zou eerst eens beginnen met een 'normale' VGA monitor en dus middels een VGA kabel/verbinding een connectie te maken en zorgen dat je dan op die VGA monitor beeld hebt. Vervolgens plaats je de converter en sluit je hem aan op je HDMI scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kaajee schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 23:14:
Geen idee wat je zoal zelf al geprobeerd hebt, daar vertel je weinig over.

Ik zou eerst eens beginnen met een 'normale' VGA monitor en dus middels een VGA kabel/verbinding een connectie te maken en zorgen dat je dan op die VGA monitor beeld hebt. Vervolgens plaats je de converter en sluit je hem aan op je HDMI scherm.
Dat heb ik inderdaad al gedaan, getest met een monitor die zowel over HDMI als VGA beschikt. Conclusie: VGA kabel werkt, HDMI ingang (ook getest) v/d TV werkt, en dus de HDMI kabel ook. Het moet dus het kastje wel zijn dat niet werkt, ik ga de winkel mailen om hem te retouren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zojuist de converter nog even geprobeerd in een andere opstelling. Dus niet in laptop -> TV (waar het moet gaan werken), maar in Computer (VGA) -> Monitor (HDMI). Wat mij gelijk opviel is dat het blauwe lampje naast de HDMI aansluiting op het kastje nu wel ging branden. Wat ik me dus afvraag is waarom dat niet gebeurd bij de andere opstelling.

Helaas werkte het kastje nog steeds niet, wel gebeurde er meer dan bij de andere opstelling:
http://img11.imageshack.us/gal.php?g=afb177.jpg

Eerst dus een melding van "geen signaal", vervolgens geeft hij het laadscherm van windows weer, en vervolgens weer "geen signaal".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Makkelijk te achterhalen toch? Je hebt 4 devices waar je mee moet 'spelen'. Om er zo achter te komen wie er roet in het eten gooit; je laptop of je tv.
1. Laptop-->converter-->TV HDMI (dat werkt niet zeg je)
2. Laptop-->converter-->Monitor HDMI: ???
3. PC-->converter-->Monitor HDMI
4. PC-->converter-->TV HDMI

Ik vermoed dat het met je resolutie te maken heeft, je tv accepteert niet allen resolutie/referesh rates, dus daar mee aan de slag. Het feit dat ie wel het 'opstart scherm' laat zien zegt dat er niets mis is met je converter. En dat je dus prima beeld moet kunnen krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door kaajee op 14-05-2009 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1. Werkt inderdaad niet. Wel zie ik dat als ik een andere laptop/computer aansluit het blauwe led verbindindsindicator lampje WEL gaat branden (geen beeld). Terwijl dit bij mijn eigen laptop niet het geval is.

2. Werkt ook niet, waarschijnlijk komt dit ook doordat de blauwe LED niet gaat branden bij aansluiting vanaf mijn laptop.

3. De test die ik hier voor gedaan had, dus wel beeld maar alleen bij het laadscherm.

4. Zelfde als COMPUTER -> MONITOR, alleen het laadscherm wordt weergegeven.

Dus wat ik nu denk:
- een probleem dat de blauwe led niet werkt vanaf mijn laptop.
- als dat opgelost is moet resolutie/refresh rates aangepast worden.

Het indicatie lampje houdt in dat hij de verbinding van de VGA en de HDMI kabel ziet. Om één of andere reden ziet hij bij mijn laptop dus niet dat hij aan VGA aangesloten is. Terwijl hij dit wel ziet bij de andere computer en de andere laptop. Wat kan er dan mis zijn met mijn VGA uitgang?

Extra monitor over VGA werkt overigens wel gewoon!

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 301055 op 14-05-2009 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

3 en 4...
Kijk eens even of je de aansluiting wel aan hebt staan. Die wordt bij het laden van de drivers, dus na het loading scherm van windows, uitgeschakeld in 9 van de 10 gevallen.
Meestal heb je op je toetsenbord een knopje "Fn" die je in combi met één van de F toetsen kan gebruiken om displays te switchen. (wanneer je een laptop gebruikt iig, anders in windows ff zoeken)

edit:
das bij mijn PC iig wel zo.
Mijn tweede DVI schakelt uit zodra de drivers zijn geladen en moet dan zelf gaan instellen dat ik een tweede monitor heb. (ATI HD4670)

[ Voor 30% gewijzigd door McKaamos op 14-05-2009 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke, maar als ik bij de PC alleen maar gebruik maak van de VGA aansluiting lijkt het me toch dat hij deze automatisch kiest?

[ Voor 73% gewijzigd door Anoniem: 301055 op 14-05-2009 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Dat welk apparaat wat automatisch kiest? De VGA resolutie? En welke is dat dan? Ook via VGA zijn talloze resoluties/refresh rates mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kaajee schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 14:11:
Dat welk apparaat wat automatisch kiest? De VGA resolutie? En welke is dat dan? Ook via VGA zijn talloze resoluties/refresh rates mogelijk.
Nee, kaamos had het over de PC die nog ingesteld moest worden op het scherm. Maar aangezien ik alleen de VGA kabel had aangesloten lijkt het me logisch dat de PC dan automatisch de VGA poort kiest.

In onderstaand filmpje kan je zien dat, met VGA en DVI aangesloten, hij eerst voor de VGA kiest (met converter). En vervolgens verliest hij het VGA signaal en schakelt hij over naar de DVI monitor.

Het filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=1EiDFfUTqEU

Dit alles is natuurlijk met de PC, met mijn laptop doet het blauwe indicatielampje het echter nieteens (en dus ook het laadscherm wordt niet weergegeven).

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 301055 op 14-05-2009 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Je moet dus eigenlijk eerst zorgen dat 'dat blauwe lampje' gaat branden, ook als je je laptop middels VGA hebt aangesloten. Het lijkt er op dat he kastje geen signaal binnen krijgt van je laptop's vga uitgang. Wellicht dien je op je laptop de VGA uitgang (nu de 2e? secondary?) als eerste/primary te zetten.

Als dat gelukt is moet je aan de gang met je resoluties etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar moet ik inderdaad eerst voor zorgen. Nu snap ik niet dat het niet automatisch gebeurt, want dit gebeurt met een andere laptop in huis wel. Heb je enig idee hoe ik de VGA als primary kan instellen? Want ik heb net gekeken maar ik kom er niet echt uit.. Vind het sowieso raar dat hij het signaal niet ontvangt, want een extern beeldscherm via VGA geeft perfect beeld.

(Heb de video driver al een keer opnieuw geinstalleerd)

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 301055 op 14-05-2009 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met de andere laptop wordt het lampje trouwens wel blauw, maar wordt het "laadscherm" niet weergegeven.

Trouwens: ik test net de computer alleen over HDMI op de TV en dit werkt vlekkeloos. Met de converter er tussen niet (alleen laadscherm). Zou er dan toch iets mis kunnen zijn met de converter?
EDIT: Sorry dat lag natuurlijk aan de resolutie + refreshrates.

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 301055 op 14-05-2009 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Had het product 2 weken geleden retour gedaan. Heb net gebeld en het is teruggestuurd naar de leverancier wegens defect. In de loop van volgende week kan ik een nieuwe verwachten. Als ik dan wel goed resultaat behaal zal ik het posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanOsch
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-07-2022
Anoniem: 301055 schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 18:12:
Had het product 2 weken geleden retour gedaan. Heb net gebeld en het is teruggestuurd naar de leverancier wegens defect. In de loop van volgende week kan ik een nieuwe verwachten. Als ik dan wel goed resultaat behaal zal ik het posten!
Geen succes? ;)
Pagina: 1