Deze tutorial gaat vooral over de achterliggende techniek / wiskunde bij bepaalde handelingen in Photoshop, zodat je beter leert begrijpen van wat je precies doet.
In de toekomst zullen er meer van deze tutorials komen, maar dan op andere soorten filters.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Erg interessant. Ik moest er even rustig voor zitten om het allemaal te begrijpen, maar als je meer wilt weten over de techniek is het erg leuk om te lezen.ThunderNet schreef op maandag 23 januari 2006 @ 22:05:
Ik heb een tutorial gemaakt Tutorial: Pixelfilters
Deze tutorial gaat vooral over de achterliggende techniek / wiskunde bij bepaalde handelingen in Photoshop, zodat je beter leert begrijpen van wat je precies doet.
In de toekomst zullen er meer van deze tutorials komen, maar dan op andere soorten filters.
Verwijderd
Wat precies de formule is die gebruikt wordt is iets waarnaar we alleen maar kunnen raden, maar vaak zie ik de volgende terugkomen: RED=30%, GREEN=59%, BLUE=11%, dus de formule zou dan worden 0.33 * R + 0.59 * G + 0.11 * B
Ok, bedanktVerwijderd schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 14:45:
In het stukje over grayscale conversie schrijf je dat de conversie gebeurt door (R + G +/ 3 te doen. Dit is echter niet helemaal waar. Photoshop houdt rekening met de lichtgevoeligheid van onze ogen voor bepaalde kleurcomponenten. Als het dat niet zou doen zou een grayscale conversie er erg onnatuurlijk uit zien...
Wat precies de formule is die gebruikt wordt is iets waarnaar we alleen maar kunnen raden, maar vaak zie ik de volgende terugkomen: RED=30%, GREEN=59%, BLUE=11%, dus de formule zou dan worden 0.33 * R + 0.59 * G + 0.11 * B
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl
Mijn werkwijze:mercarra schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 08:35:
Ik moet nog maar eens een action maken voor een goede grayscale conversie met adjustment layers.
- 2x Adjustment Layer Hue/Saturation
- in de bovenste Saturation -100
- de onderste op "Color" zetten en daar aan de Hue-schuif slepen
Dit is nuDe tutorial voor Photoshop, Paint Shop Pro en The GIMP
1
2
| http://gathering.tweakers.net/forum/update_message/23590160#pspauto http://gathering.tweakers.net/forum/update_message/23590160#gauto |
1
| http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/23590160#23590160 |
Signatures zijn voor boomers.
De foto's van deze tutorial zijn helaas offline!
Edit: Sorry, het topic niet helemaal uitgelezen, ik lees nu dat er nieuwe foto's gemaakt moeten worden.
[ Voor 16% gewijzigd door Lexus! op 27-09-2006 14:59 ]
Nu worden Areafilters belicht
[Tutorial] Areafilters
Erg interessant dit, ga later (in een vakantie) eens kijken wat ik hier mee kan (ben allesbehalve een programmeur, maar heb ook eens een MSpaint-kloon (inclusief HSI<->RGB pfff...) gemaakt, misschien kan ik die wat uit gaan breiden, of er een soort bordermaker+ van maken, gewoon voor de lol). Ook handig om te weten hoe nou die filters werken in PS
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Nou was dat al enige tijd geleden aan de orde geweest in de topic, maar anders kan 'ie wel weg uit de lijst denk ik
En de link in de TS doet het ook niet, moet FGW Tutorials zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door Aikon op 05-03-2007 20:15 ]
Festina lente
Volgens mij pakt Photoshop zoiets als de L-waarde (van LAB). Converteer maar es naar een totaal andere RGB ruimte en je zult zien dat de bovenstaande formule niet meer klopt.Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 14:45:
In het stukje over grayscale conversie schrijf je dat de conversie gebeurt door (R + G +/ 3 te doen. Dit is echter niet helemaal waar. Photoshop houdt rekening met de lichtgevoeligheid van onze ogen voor bepaalde kleurcomponenten. Als het dat niet zou doen zou een grayscale conversie er erg onnatuurlijk uit zien...
[Photoshop Tutorial] Kleur doordrukken in ZW-foto
De foto's daarvan zijn echter (na 5 jaar niet gek) allemaal pleitte. Iemand een mirror?
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.