D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro
Damn wat een nieuws. KM stopt helemaal met camera's maken, en alle ontwikkelingen inc die van lenzen, gaan naar Sony.
Sony neemt de boel helemaal over.This has to be the biggest and most shocking news before the upcoming PMA show, Konica Minolta has today announced that it is withdrawing from the camera and photo business. They will be transferring assets related to their camera business to Sony who will continue to develop digital SLR's based around the Konica Minolta lens mount. Konica Minolta it appears will continue to work with Sony (a relationship announced last year) in the development of digital SLR's and lenses but they will not be branded as or be sold by Konica Minolta. Full announcement and details of the Sony asset transfer inside.
Dit is een behoorlijke verrassing
Nog deze zomer wil Sony met 'eigen' dSLRs op de markt komen gebaseerd op de Minolta-mount.Under this agreement, on March 31 2006, Sony will receive certain assets from Konica Minolta PI that are necessary for the development, design, production and so forth of digital SLR cameras compatible with Konica Minolta PI’s “Maxxum/Dynax lens mount system”.** Sony will accelerate development of new digital SLR cameras based on and compatible with the Maxxum/Dynax lens mount system with a view to marketing these models this summer.
[ Voor 26% gewijzigd door Remy op 19-01-2006 09:23 ]

Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Maar wie koopt er nu nog een KM? Na zo'n bericht toch niet meer.In this relation, we have decided to withdraw from camera business*2, such as film cameras and digital cameras, within Konica Minolta Group as of March 31, 2006.
[...]
*2
Except for digital SLR cameras and interchangeable lenses produced for Sony.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
...maar op zich wel te begrijpen, gelet op de laatste alinea uit een ANP-bericht:Tonio schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 09:25:
Ik had het al gezien en een linkje gepost in het KM topic, maar damn, idd, flinke verassing, en een nare...
Konica Minolta, dat ook kantoorapparatuur levert, meldde donderdag dat de krimp 3700 mensen hun baan kost. De personeelsreductie is volgens het bedrijf in lijn met eerder aangekondigde plannen om het totale bestand aan werknemers van 33.000 met 10 procent terug te brengen.
De onderneming gaat ervan uit dat het tot maart lopende boekjaar een verlies oplevert van 47 miljard yen (361 miljoen euro). Het bedrijf heeft ruim honderd jaar camera's gemaakt en is na Eastman Kodak en Fuji Photo Film de grootste op het gebied van de traditionele fotografie. Op de markt van digitale fotografie speelt Konica Minolta echter een bescheiden rol.
Hoeveel ik gelijk krijg is afwachten maar ik voel mij genaaid. Als dit 1 maand eerder naar buiten was gekomen, had ik een Canon of Nikon gekocht.

[ Voor 25% gewijzigd door Oxi op 19-01-2006 09:37 ]
Ik heb een Fuji S5500, maar xD kaartjes worden tenminste ook nog door olympus gebruikt.
Ik hoop dat een 'leuke' verjaardagsgrap moet voorstellen, anders...From April 1 2006, Konica Minolta PI will consign the customer service operations for Konica Minolta cameras and related products* to Sony, and Sony will implement service operations from that date onward.
RHE123 is jarig op 1 april.
Canon 1D X + 16-35 f/2.8L + 24-70 f/2.8L + 70-200 f/2.8L IS + 135 f/2.0L + 430EX II | iMac | MacBook Pro
Ja, maar alsof ik nu nog dingen van Minolta ga kopen... Ik ga gewoon lekker sparen en dan over een tijd overstappen ofzo...Remy schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 09:36:
Pfoeh, 361 miljoen verlies, da's veel
Tonio: wel 1 voordeeltje: de lenzen zullen nu wat goedkoper worden lijkt me, of niet?
Volgens mij heeft Sony in de DSC-R1 ook een CF slotje gebouwd. Dus ik denk dat Sony in de wat professionelere cams de klant de keuze laat en hier ook CF zal ondersteunen. Lijkt me dan dat dit zeker zal gelden voor de Sony 7D-mk2 en de 5D-mk2 ;-)Springuin schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 09:37:
Hm en wat voor geheugenkaartje krijg je dan in de nieuwe KM-Sony cameras: de (veel te dure) memorystick.
[ Voor 31% gewijzigd door vanenkelen op 19-01-2006 09:46 ]
Mja ok, da's ook weer waar. Nuja, hopelijk laat Sony de KM-crowd niet in de steek en komen ze met een goeie dSLR deze zomer, wie weet pakt het nog niet zo verkeerd uit.Tonio schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 09:45:
[...]
Ja, maar alsof ik nu nog dingen van Minolta ga kopen... Ik ga gewoon lekker sparen en dan over een tijd overstappen ofzo...
ik denk 't niet, zo goed deed KM het ook weer niet, deze deal kan ze een hoop geld schelen. Zou wel lullige 1 april grap zijn van ome phil.RHE123 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 09:37:
[...]
[...]
Ik hoop dat een 'leuke' verjaardagsgrap moet voorstellen, anders...
RHE123 is jarig op 1 april.
|>
Anoniem: 157930
TOKIO (ANP) - Het Japanse Konica Minolta stapt uit het foto- en camerawerk. Een aantal onderdelen, onder meer voor het maken van digitale camera's, gaat naar Sony. Een verkoopbedrag is niet genoemd.
Konica Minolta, dat ook kantoorapparatuur levert, meldde donderdag dat de krimp 3700 mensen hun baan kost. De personeelsreductie is volgens het bedrijf in lijn met eerder aangekondigde plannen om het totale bestand aan werknemers van 33.000 met 10 procent terug te brengen.
De onderneming gaat ervan uit dat het tot maart lopende boekjaar een verlies oplevert van 47 miljard yen (361 miljoen euro). Het bedrijf heeft ruim honderd jaar camera's gemaakt en is na Eastman Kodak en Fuji Photo Film de grootste op het gebied van de traditionele fotografie. Op de markt van digitale fotografie speelt Konica Minolta echter een bescheiden rol.
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 157930 op 19-01-2006 10:00 ]
On the basis of its ongoing “selection and concentration”, Konica Minolta Group will concentrate on its core “business technologies” field and its strategic “optics and display devices” field and withdraw from camera business*** as of March 31, 2006.
*** Excludes production of digital SLR cameras and interchangeable lenses for Sony
OK, ik ben nog niet helemaal wakker, maar dat zou in houden dat KM wel dSLR camera's blijft produceren. Als ik het tenminste goed interpreteer
If you didn't win today, you can always win tomorrow
Anoniem: 128175
Sony=betere marketing, waardoor het niet lang zal uitblijven eer dat Sony zal concurreren met Nikon en Canon.
En dan zijn er nog hun Zeiss aandelen... benieuwd wat dat oplevert
Anoniem: 128175
For Sony... de baam KM verdwijnt helemaal, maar een deel van het personeel blijft werken voor Sony.Dizzytal schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 10:23:
Kan aan mij liggen, maar als ik het persbericht lees staat er dit:
On the basis of its ongoing “selection and concentration”, Konica Minolta Group will concentrate on its core “business technologies” field and its strategic “optics and display devices” field and withdraw from camera business*** as of March 31, 2006.
*** Excludes production of digital SLR cameras and interchangeable lenses for Sony
OK, ik ben nog niet helemaal wakker, maar dat zou in houden dat KM wel dSLR camera's blijft produceren. Als ik het tenminste goed interpreteer
Zo interpreteer ik het tenminste
Ja, maar niet onder hun naam. KM's productie-faciliteiten komen gewoon tot de beschikking van Sony. Er zullen dus geen KM-producten op cam/glas-gebied gemaakt worden: er worden door KM producten voor Sony gemaakt met een Sony-naam.OK, ik ben nog niet helemaal wakker, maar dat zou in houden dat KM wel dSLR camera's blijft produceren. Als ik het tenminste goed interpreteer
naar mijn idee zijn er verschillende mogelijkheden;
- KM blijft als naam op de camera's,
- combinatie van Sony KM als naam ala Sony Ericson,
- Sony wordt de naam van de camera's,
Net zo goed dat CarlZeiss "van" Sony is.
Het zou nog wel eens wat kunnen worden gezien het marketing kunnen van Sony.
... gebruikt fototoestel om foto's te maken ...
toch zonde, KM had dit jaar serieus de concurrentie met olympus om de derde plaats op de dSLR-markt aan kunnen gaan, dit soort berichten helpen daarbij natuurlijk niet. ook niet voor sony zolang zij niet zeggen wat ze van plan zijn. voor sony lijkt het me dus belangrijk dat ze zo snel mogelijk gaan vertellen met wat ze allemaal gaan komen anders denk ik dat heel die dSLR lijn verloren zal gaan...
Nou, dat is eigenlijk vrij makkelijk: deze camera geeft al een behoorlijk idee: die was een 'vingeroefening' voor Sony om te kijken hoe en wat richting een echte dSLR. Even een spiegel erin, de kleuren beter tweaken (haai Sony-groenzolang zij niet zeggen wat ze van plan zijn.

De R1: # Dual media format support (Memory Stick and Compact Flash)Springuin schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 09:37:
Hm en wat voor geheugenkaartje krijg je dan in de nieuwe KM-Sony cameras: de (veel te dure) memorystick.
Ik heb een Fuji S5500, maar xD kaartjes worden tenminste ook nog door olympus gebruikt.
Denk dat ze dat gewoon handhaven in toekomstige dSLRs: om zowel hun eigen Sony-publiek als de KM-crowd tegemoet te komen.
[ Voor 31% gewijzigd door Remy op 19-01-2006 10:44 ]
Het is even afwachten tot PMA, maar als KM zijn hele divisie over doet aan Sony dan zitten daar ook evt, plannen bij voor een 9D. Sony moet snel wat aankondigen en in de markt zetten want na zo'n aankondiging zal KM aankoop wel eens gedeeltelijk kunnen instorten. En Sony wil vast niet dat een hoop mensen al hun spullen op Ebay hebben gezet.lateef schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 10:33:
ben benieuwd wat de consequenties hiervan zullen zijn. ik verwacht dat sony zich voornamelijk zal richten op de consumentenmarkt. een 9d equivalent zal er dan denk ik ook niet meer komen, waarschijnlijk wel een soort van 3d. voor de KM gebruikers is het natuurlijk te hopen dat Sony zich wil gaan profileren als een serieuze cameraproducent en - al is het alleen als prestigeobject - met een volwaardige professionele lijn komt. dat komt de hele lijn ten goede.
toch zonde, KM had dit jaar serieus de concurrentie met olympus om de derde plaats op de dSLR-markt aan kunnen gaan, dit soort berichten helpen daarbij natuurlijk niet. ook niet voor sony zolang zij niet zeggen wat ze van plan zijn. voor sony lijkt het me dus belangrijk dat ze zo snel mogelijk gaan vertellen met wat ze allemaal gaan komen anders denk ik dat heel die dSLR lijn verloren zal gaan...
Dus als de plannen voor een 9D vergevorderd waren dan zou het mij niet verbazen als Sony een 9D aankondigd op PMA en daarnaast de 5D en 7D gaat rebadgen.
http://teletekst.nos.nl/tekst/512-01.html512 Teletekst do 19 jan
Konica Minolta stopt met camera's
TOKIO Konica Minolta stopt met het maken van fotocamera's.Het Japanse bedrijf verkoopt enkele onderdelen, zoals die voor het maken van digitale camera's,aan Sony.De bedrijven hebben geen verkoopbedrag bekendgemaakt.
Volgens Konica Minolta kost de stap aan 3700 medewerkers hun baan.De reductie valt binnen de bestaande plannen om met 10% minder personeel verder te werken. Nu werken er nog 33.000 mensen.
Konica Minolta verwacht een jaarverlies van omgerekend 361 miljoen euro.Het was na Eastman Kodak en Fuji de grootste op het gebied van gewone fotografie.Het bedrijf levert ook kantoorapparatuur.
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
tja, maar sony heeft een heel andere bedrijfsfilosofie als KM. de verkoop staat voorop en goede, dure producten verkopen nu eenmaal een stuk minder dan aardige, 'goedkope' producten. de markt voor een 'high-end' dSLR is erg klein en ik vraag me af of sony daarin wil investeren.ExCibular schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 10:43:
Dus als de plannen voor een 9D vergevorderd waren dan zou het mij niet verbazen als Sony een 9D aankondigd op PMA en daarnaast de 5D en 7D gaat rebadgen.
ik hoop het trouwens wel, dat is alleen maar goed voor de totale cameramarkt. en als sony iets doet, doen ze het meestal wel goed (verkooptechnisch gezien dan). als sony de dSLR markt serieus oppakt, zou het me niets verbazen als ze binnen 10 jaar nikon voorbij streven...
Heb ik ff mazzel dat m'n 7D is ingeruild voor een canon
Ja dat is echt erg. Het is geen "echt" camera merk.Nielsracing schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 11:10:
Sow! Worden KMérs ff genaaid! Echt belachelijk. De inruilwaardes van de 5D en 7D gaan verschrikkelijk omlaag. Ik denk dat velen van jullie niet op een vervangende Sony zitten te wachten. Het is tenslotte geen "echt" camera merk zoals Fuji, Nikon, Canon etc.
Heb ik ff mazzel dat m'n 7D is ingeruild voor een canon![]()

Sony heeft meer ervaring met technologie dan elke van de echte cameramerken. Ook in digitalcamera's hebben ze een hoop ervaring met een aantal mooie producten. Daarnaast hebben ze een partnership met Zeiss en Sony heeft al gezegd in onderhandeling te zijn om ook Zeiss lenzen te krijgen voor de KM mount. Dat lijkt me meer dan genoeg kwaliteit! Bovendien spreekt voor een hoop consumenten de naam Sony meer aan dan Konica Minolta.
En daarnaast kan je misschien zo je DSLR nog wel een keer aansluiten op je PSP!
Voor de inruilwaarde zal het inderdaar niet veel goeds doen maar sowieso is de inruilwaarde van instap DSLR dramatisch. Ik heb alle vertrouwen in Sony die willen er vast wel echt wat van gaan maken (KM uitkopen zal vast niet goedkoop zijn).
[ Voor 6% gewijzigd door Excibular op 19-01-2006 11:46 ]
Aan de andere kant vind ik het nooit leuk als een compleet merk verdwijnt.
https://photune.blogspot.com/
Dat moeten we nog zien, maar het verklaart wel waarom de nieuwprijzen omlaag gingen. Ik denk dat de distributeurs eerder op de hoogte waren en dat die dus lekker aan het dumpen zijn geslagen. Voorraden wegwerken.Nielsracing schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 11:10:
De inruilwaardes van de 5D en 7D gaan verschrikkelijk omlaag.
Ik weet niet of dat zo'n valide argument is. Als ze met goed apparaten komen, mag er wat mij betreft Playmobil op staan. Dan lach jij mij uit omdat ik een toycam heb, maar ik jou omdat ie mooiere plaatjes maakt/beter te bedienen is of wat dan ook. Ook hier: afwachten. Ik denk namelijk dat KM zijn ingenieurs/ontwerpers niet in een bad ongebluste kalk gooit...Het is tenslotte geen "echt" camera merk zoals Fuji, Nikon, Canon etc.
Na de R1 verwacht ik veel van de eerste Sony dSLR. Niet dat ik 'm ga kopen, maar ik ben wel benieuwd wat ze gaan doen. Toch maar naar de Fotokina in de herfst.
[edit]Achteraf toch wel blij dat ik geen KM D7D heb gekocht. Ik had dus helemaal ziek geworden van de prijsdalingen die zich nu gaat inzetten. En hoewel ik zelf roep dat ik er nog wel jaren mee vooruit had gekund is het onzekere vooruitzicht niet prettig. Je weet nu immers niet wat 'het' gaat doen op de markt. Misschien wordt het allemaal veel beter als voorheen en is het dus een voordeel. Maar ja...het kan net zo goed helemaal fout gaan en dan heb je over 2 jaar een camera die je aan de straatstenen niet kwijtraakt en ook geen fatsoenlijke nieuwe dingen meer voor kan kopen. Ben benieuwd wat de Sigma/Tamron/Tokina strategie tav Minolta mount gaat zijn.
[ Voor 20% gewijzigd door mphilipp op 19-01-2006 12:24 ]
Sony heeft anders een erg goede naam op het gebied van videocamera's, en ook hun digitale fotocamera's doen het zeker niet slecht en zijn zeker vergelijkbaar met bv. Canon.Nielsracing schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 11:10:
Sow! Worden KMérs ff genaaid! Echt belachelijk. De inruilwaardes van de 5D en 7D gaan verschrikkelijk omlaag. Ik denk dat velen van jullie niet op een vervangende Sony zitten te wachten. Het is tenslotte geen "echt" camera merk zoals Fuji, Nikon, Canon etc.
Wel een beetje vreemd nieuws, helemaal omdat Konica en Minolta nog niet zo lang geleden zijn samengegaan.
Veel meer nadruk kon ik het niet geven zo ...Sony will accelerate development of new digital SLR cameras based on and compatible with the Maxxum/Dynax lens mount system with a view to marketing these models this summer.

Ik lees dit als: Sony gaat door met dSLRs gebaseerd op KM mount. Wat is hier zo erg aan voor huidige Dynax/Maxxum gebruikers? Zou Sony echt zo gek zijn om alle assets van KM over te nemen en vervolgens een geheel eigen mount te ontwikkelen, daarbij de complete user base van KM wegjagende? Ik kan me dat moeilijk voorstellen...
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Ik geloof niet dat Sony Zeiss aandelen heeft, de stichting "Carl Zeiss Stiftung" heeft bij mijn weten alle aandelen.Anoniem: 128175 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 10:25:
...
En dan zijn er nog hun Zeiss aandelen... benieuwd wat dat oplevert
[ Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 19-01-2006 12:40 ]
JumpStart schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 12:29:
Erhh
[...]
Veel meer nadruk kon ik het niet geven zo ...![]()
Ik lees dit als: Sony gaat door met dSLRs gebaseerd op KM mount. Wat is hier zo erg aan voor huidige Dynax/Maxxum gebruikers? Zou Sony echt zo gek zijn om alle assest van KM over te nemen en vervolgens een geheel eigen mount te ontwikkelen, daarbij de complete user base van KM wegjagende? Ik kan me dat moeilijk voorstellen...
Nee, maar de kans op een dslr die een stapje hoger dan de 7d staat is vrij klein dunkt mij. Vooral omdat, zoals hier boven al genoemd, de winst op een professionele camera veel kleiner is dat de consumenten modelletjes, en tja, Sony is toch een bedrijf wat zich op de consumenten markt richt, en niet op de professionele sector. Maargoed, we zullen zien wat sony ons gaat brengen.
Hmm, ik bedenk me net dat dit niet echt klop, ze hebben een flinke pro-video line-up, dus dit was een beetje een overreactie.
Ook zal men denk ik veel minder snel nu een Sony-dslr-met-minolta-af-mount kopen, vanwege het onzekere toekomstbeeld. Daardoor zullen sigma en andere third party fabrikanten nog minder snel een lens met minolta-mount uitbrengen. En voor dit nieuws zat er al een paar maanden tussen het uitbrengen van de lens met nikon/canon/sigma mount, en dezelfde lens met minolta/pentax mount..
[ Voor 23% gewijzigd door Tonio op 19-01-2006 12:54 ]
Ik ben het met je eens dat je in principe eerder kan verwachten dat Sony zich op de consumenten DSLR markt gaat focussen. Maar na de aankondiging van KM van vandaag is Sony verplicht om snel wat van zicht te laten horen dus als de plannen voor een 9D al klaar waren zou het mij niet verbazen als die gewoon onder een Sony naam op de markt komt.lateef schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 10:57:
tja, maar sony heeft een heel andere bedrijfsfilosofie als KM. de verkoop staat voorop en goede, dure producten verkopen nu eenmaal een stuk minder dan aardige, 'goedkope' producten. de markt voor een 'high-end' dSLR is erg klein en ik vraag me af of sony daarin wil investeren.
ik hoop het trouwens wel, dat is alleen maar goed voor de totale cameramarkt. en als sony iets doet, doen ze het meestal wel goed (verkooptechnisch gezien dan). als sony de dSLR markt serieus oppakt, zou het me niets verbazen als ze binnen 10 jaar nikon voorbij streven...
Daarnaast maakt Sony ook een aantal professionele producten dus het zou me niet verbazen als we ook een semi pro cam zien van Sony.
Anoniem: 98389
gelukkig zullen de echte fotospecialisten wel weten van de kwaliteit van sony camera's. Zulke opmerkingen hebben we niet veel aan.Nielsracing schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 11:10:
Ergens heb ik zoiets van "waarom niet, er is een hoop goed spul voor verkrijgbaar", aan de andere kant valt nog maar te bezien of en hoe Sony dit doorzet.
Als ze zich gaan focussen op compact- en consumercams, kun je nieuwe hoge kwaliteitslenzen wellicht schudden.
En wat betreft het pro-spul, sony heeft een flinke pro-video line-up, dus ik denk niet dat Sony zich puur op de consument gaat richten
Anoniem: 47828
De meeste gebruiken ccd's of cmos sensoren ontwikkeld en gefabriceerd door Sony.
Dus wie houden we voor de gek hier.
het is misschien helemaal niet slecht dat Sony dit gaat overnemen, anders hadden ze er misschien helemaal de stekker eruit getrokken.
Nu kun je nog steeds de Minolta AF objectieven blijven gebruiken... maar dan op een Sony camera.
Punt is dat ik al een tijd wacht. Ik heb mezelf beloofd eindelijk een camera te gaan kopen, en ik zie het niet zitten dat nu weer maanden uit te stellen omdat er misschien iets gaat gebeuren.Tonio schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 13:12:
Ik zou als ik jou was zeker nog even wachten.
De pest is dat de canon die ik dan zou willen een flink stuk duurder is
Een camera is natuurlijk in principe de "huls", het "toestel" (of is een camera met een een lichtreactieve gelatine op een glasplaat geen camera?), een sensor is geen camera. Sony is geen "echt camera merk", maar dat is allemaal afhankelijk van de definitie, want ze maken al erg lang camera'sAnoniem: 47828 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 13:12:
Een "echt camera merk" ?
De meeste gebruiken ccd's of cmos sensoren ontwikkeld en gefabriceerd door Sony.
Dus wie houden we voor de gek hier.
h....
Nog een on-topic linkje
[ Voor 21% gewijzigd door begintmeta op 19-01-2006 13:42 . Reden: link erbij ]
Maar wat kan je op dit moment gebeuren? KM gaat er op termijn uit. Nu gaan ze echt nog wel door en alles wat je wilt krijgen is denk ik nog volop op de markt. Het risico is groter wanneer je nog een tijdje wacht en dan alsnog besluit een KM te kopen. Wellicht wordt juist nu met prijzen gestunt en kun je een goede slag slaan. Als ik er no geen een had, zou ik het wel weten. De service wordt echt wel ovegenomen door Sony. Gelet op de naam die KM heeft gemaakt met de AS denk ik dat Sony een camera onder de naam SonyMinolta op de markt brengt. Afgekort SM, als verwijzing naar de service.Dido schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 13:23:
[...]
Punt is dat ik al een tijd wacht. Ik heb mezelf beloofd eindelijk een camera te gaan kopen, en ik zie het niet zitten dat nu weer maanden uit te stellen omdat er misschien iets gaat gebeuren.
De pest is dat de canon die ik dan zou willen een flink stuk duurder is
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 157930 op 19-01-2006 14:21 ]
Het wordt pas gevaarlijk als Sony er niet in slaagt om z'n DSLR's winstgevend te maken en dan besluit om er maar helemaal mee stoppen. Mocht Sony ooit tot een dergelijk besluit komen, dan zal dat pas over enkele jaren zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Femme op 19-01-2006 15:21 ]
ze zijn zeker verplicht om snel wat van zich te laten horen. het beste vandaag nog. het beste voor sony - en ook voor de huidige KMgebruikers - zou zijn dat ze vandaag nog de sony maxxum/dynax 3d, 5dii, 7dii en 9d aankondigen. ze zullen vast anders gaan heten, maar ze zouden gewoon deze zomer met een laag instap model moeten komen (een "3d" dus), de 5d en de 7d in een sony-jasje, en een professionele dSLR (een "9d" dus). volgens mij hoeft dat allemaal niet zo moeilijk te zijn indien de geruchten waar zijn; sony zou met een goedkope instap dSLR komen en minolta heeft een 9d op de planken liggen. daarnaast moeten ze zeggen dat ze de huidige KM-lenzen lijn voortzetten en wellicht nog één of twee lenzen bekend maken. daarmee maken ze duidelijkheid en scheppen ze vertrouwen.ExCibular schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 12:51:
Maar na de aankondiging van KM van vandaag is Sony verplicht om snel wat van zicht te laten horen dus als de plannen voor een 9D al klaar waren zou het mij niet verbazen als die gewoon onder een Sony naam op de markt komt.
persoonlijk hoop ik dat dit - minstens - gaat gebeuren. een sterke spelers als sony is alleen maar goed voor de cameramarkt.
Inderdaad. De komende dagen zullen er bar weinig KM's meer worden verkocht tot er duidelijkheid is. Misschien niet helemaal terecht, maar ik zou ook even wachten of een ander merk kopen. Voor de niet-dSLR modellen is dit niet erg, maar voor een SLR investeer je toch in lenzen als dat niet succesvol is, is het geen klap meer waard.lateef schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 15:35:
[...]
ze zijn zeker verplicht om snel wat van zich te laten horen. het beste vandaag nog. het beste voor sony - en ook voor de huidige KMgebruikers - zou zijn dat ze vandaag nog de sony maxxum/dynax 3d, 5dii, 7dii en 9d aankondigen. .
De PMA is toch zeer binnenkort? Sony zal daar een aantal mooie dingen moeten laten zien.
Klein stukje van de Sony global site.
Ik maak me niet zo'n zorgen over lenzen, komen ze met een goeie goedkope Spiegelreflex ( 3D ) deze zomer dan en 2 nieuwe top camera's ( nieuwe 7D en een 9D ) en houden de 5D in productie dan denk ik dat de Lenzen bakkers zeker wel lenzen blijven maken in de toekomst, en anders denk ik dat er wat leuk Carl Zeiss spul kan loskomen.
PC: ASRock Dual Sata II, AMD64 3500+ @ 2,42ghz, Kingston value 2gb Dual Channel DDR, ASUS 8800 GTS 640, HDD 1 TB total, DigiCam: Minolta Dynax 5D
hoezo dat?Axeman schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 16:08:
en anders denk ik dat er wat leuk Carl Zeiss spul kan loskomen.
Sony heeft voor z'n prosumer lijn een deal met CZ: op mijn Sony F717 zit bv een Zeiss T* lens: zij het dat ie in Japan in licentie is gemaakt, en geen 'echte' CZ-lens is. Een dergelijke lens zit ook op de R1: en misschien dat ze die deal gaan uitbreiden naar CZ lenzen voor die Sony dSLR
• Sony neemt KM in feite over
• Sony behoudt de KM mount of gaat iig iets gebruiken wat compatible is
• Er zullen dus KM-compatible objectieven blijven bestaan
Wat is dan het probleem?
/kort door de bocht
Edit: Niettemin schokkend natuurlijk dat een volbloed cameramerk als Konica/Minolta ermee kapt

[ Voor 12% gewijzigd door Grrrrrene op 19-01-2006 16:52 ]
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Zelf zagen ze zich niet meer als volbloed cameramerk. Sharp en natuurlijk nokia vind ik altijd prachtige voorbeeld van hoe de productmatrix van een bedrijf kan verschuiven.
[ Voor 44% gewijzigd door begintmeta op 19-01-2006 16:56 ]
De overname door Sony kan heel goed uitpakken. Die R1 is een heel fraai toestel voor relatief weinig geld. Had ik bijna voor gekozen. Aangezien Sony de KM-mount handhaaft is er toch weinig om bezorgd over te zijn voor de toekomst.
A77II
Heel veel mensen zijn gewoon bang dat Sony zich puur op het consumenten-segment van de markt gaat richten, en dat er dus geen "9D" achtige camera gaat komen, en ook geen pro-lenzen.Grrrrrene schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 16:52:
Misschien mis ik wat, maar op de garantieafhandeling na (die vast wel goed geregeld wordt) zie ik voor KM gebruikers niet direct grote problemen, of lees ik het allemaal verkeerd?
• Sony neemt KM in feite over
• Sony behoudt de KM mount of gaat iig iets gebruiken wat compatible is
• Er zullen dus KM-compatible objectieven blijven bestaan
Wat is dan het probleem?
/kort door de bocht
Edit: Niettemin schokkend natuurlijk dat een volbloed cameramerk als Konica/Minolta ermee kapt
Ook weet Sony altijd lekker het onderspit te delven bij innovatie's (betamax en Memory stick anyone?
En sony kan wel zeggen dat ze deMinolta A mount in stand houden, maar ja, wie weet blijkt over 2 jaar dat Sony het verkeerd heeft aangepakt en dat de dlsr sectie alleen verlies oplevert, en dat ze er maar mee kappen. Doei Minolta A mount...
Ook is de ergonomie van Minolta enorm goed tov de concurentie, en het is nog maar afwachten hoe de ergonomie zal zijn bij komende bodies, of dat Sony lekker voor de 'slicke' looks gaat.
Daarnaast zijn denk ik gewoon veel mensen idd met stomheid geslagen dat KM er plots mee kapt. Gewoon geschokken. Morgen reageert men waarschijnlijk wat rationeler
[ Voor 10% gewijzigd door Tonio op 19-01-2006 17:09 ]
Bovenstaand even van internet geplukt.
Die Betamax was een perfect apparaat, technisch hoogstaand, net zoals Video2000 van Philips. Dat het niet het systeem is geworden kwam door marketing rondom VHS, dus wat Nikon en Canon nu met hun camera's hebben gepresteerd. Sony heeft tezamen met Philips de CD-speler uitgevonden en is uitvinder van de Walkman!!
Een dergelijk innovatief bedrijf kan toch goede dingen betekenen voor de DSLR-markt? En Sony heeft ook op andere vlakken High-End lijnen.
A77II
Ik trap nu op de pik van Sony-eigenaren ofzo? Ik had het woord echt tussen haakjes gezet hoor.Anoniem: 98389 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 12:56:
[...]
gelukkig zullen de echte fotospecialisten wel weten van de kwaliteit van sony camera's. Zulke opmerkingen hebben we niet veel aan.
Ik bedoel ermee te zeggen dat Sony in de digitale spiegelreflex wereld (daar gaat het hier toch om of niet) totaal geen ervaring heeft. Ik zie in ieder geval geen professionele fotograaf van Canon/Nikon overstappen naar een Sony, simpelweg omdat deze geen dslr hebben. Ervaring is wat telt bij de profs, en die kan Sony helaas niet geven. Merken die ik net genoemd heb zijn al jarenlang toonaangevend, ook qua lenzen etc.
En dan mag jij mij vertellen welke fotospecialisten Sony's aanraden....
@Mphilipp
Ik denk wel degelijk dat de inruilwaardes omlaag gaan. Degene die een 7D een paar maanden terug voor € 1000 hebben gekocht zijn zwaar gepiepeld (of zoals ik in 1e instantie € 1.300). Achteraf kun je zeggen dat de distributeurs voorkennis hadden betreffende de huidige ontwikkelingen, en dat daarom de prijzen zo omlaag gingen. Als ik kijk bij Konijn is een 7D nog maar € 877. In Duitsland zijn ze zelfs al voor € 600 te krijgen. Kortom, een 2e hands 7D brengt naar mijn mening niet veel méér op dan € 500. Toch niet een afschrijving waar wij allemaal rekening mee hebben gehouden.
De enige redding zou nog zijn dat Sony gewoon doorgaat met het maken van lenzen die nog wel compatibel zijn met de huidige KM camera's maar daar heb ik me nog niet in verdiept.
[ Voor 36% gewijzigd door Nielsracing op 19-01-2006 17:23 ]
ik heb er geen enkele twijfel over dat sony - zeker met de know-how die ze van KM hebben ingekocht - in staat is om goede dingen te betekenen voor de dSLR-markt, maar ik heb er wel ernstige twijfels over of dat ze dat ook gaan doen, zeker aan de 'high-end' kant. dus sony, schep zo snel mogelijk duidelijkheid!MartyF schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 17:13:
Een dergelijk innovatief bedrijf kan toch goede dingen betekenen voor de DSLR-markt?
Je moet wel bedenken dat het ontwikkelen van een goede camera toch nog een hoop investeringen vereist, Canon's 350D bijvoorbeeld, is niet in 1 dag gemaakt. Als je de Canon lijn bekijkt zie je een duidelijke evolutie. Dat hele deel zou wel eens weg kunnen vallen bij deze overname.
Maarrrrrr; we weten natuurlijk niets over wat Sony wel eigenlijk wil doen. Dus het is nog gewoon afwachten.
|>
Als je kijkt wat voor profi video apparatuur ze verkopen dan zou profi still imaging een mooie aanvulling zijn.
http://www.sonybiz.net/odw/profvideo
Het is inderdaad afwachten. Maar wat betreft het feit dat het ontwikkelen van een goede camera een hoop investeringen vereist, dat is waar, maar je kunt die ontwikkelingen ook kopen. En dat is nu precies wat Sony heeft gedaan.Simon schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 17:29:
Ik heb m'n twijfels hoor, de bedrijven die groot geworden zijn in de professionele fotografie wereld spelen al langer mee, Nikon en Canon zijn er al wat langer. Ook andere merken zoals Pentax en Olympus hebben jaren ervaring. Waar ik beetje 'bang' voor ben is dat Sony te weinig geld ziet in de semi profi en profi markt, waardoor ze ook geen vernieuwingen in die markt brengen. Zo geloof ik niet dat Sony snel met goede objectieven gaat komen, want Carl Zeiss was alleen coating trucje, en verder heeft Sony weinig ervaring met dSLRs.
Je moet wel bedenken dat het ontwikkelen van een goede camera toch nog een hoop investeringen vereist, Canon's 350D bijvoorbeeld, is niet in 1 dag gemaakt. Als je de Canon lijn bekijkt zie je een duidelijke evolutie. Dat hele deel zou wel eens weg kunnen vallen bij deze overname.
Maarrrrrr; we weten natuurlijk niets over wat Sony wel eigenlijk wil doen. Dus het is nog gewoon afwachten.
A77II
Ten eerste neemt Sony waarschijnlijk ook belangrijke engineers van Konica Minolta over (hoe moet het anders in staat worden geacht om de DSLR-lijn van KM uit te bouwen?) en ten tweede is een DSLR geen totaal ander apparaat als een compact camera of een professionele videocamera. De kennis die Sony nog niet heeft haalt het in huis met de overname van de cameradivisie van KM.Nielsracing schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 17:16:
[...]
Ik trap nu op de pik van Sony-eigenaren ofzo? Ik had het woord echt tussen haakjes gezet hoor. Ik bedoel ermee te zeggen dat Sony in de digitale spiegelreflex wereld (daar gaat het hier toch om of niet) totaal geen ervaring heeft.
Of Sony zich echt op de high-end zal gaan richten kun je je afvragen, maar het zal toch zeker wel een uitgebreide lijn van DSLR's moeten ontworpen van consumer tot low-end professional. Voordat een fanatieke fotograaf zich aan een systeem gaat verbinden wil hij namelijk zekerheid over toekomstige upgrademogelijkheden.
Zet "Sony-Minolta" op een pro DSLR en je bent ook van het probleem van gebrek aan ervaring (in de beleving van de consument/professional) af.
Je doet echt zwaar overspannen over deze ontwikkeling. Als Sony er op vooruit wil gaan met deze overname dan zal het gewoon goede producten moeten ontwikkelen. Sony heeft met zijn prosumer compactcamera's al laten zien dat het daartoe in staat is. Sony maakt eigen sensors dus dat is het probleem ook niet. Als dit goed uitpak dan is deze overname het beste wat de eigenaren van een KM DSLR had kunnen overkomen. Het zou voor KM altijd lastig zijn geweest om de ontwikkelingen bij Canon en Nikon bij te benen. Sony is daar beter toe in staat.Ik denk wel degelijk dat de inruilwaardes omlaag gaan. Degene die een 7D een paar maanden terug voor € 1000 hebben gekocht zijn zwaar gepiepeld (of zoals ik in 1e instantie € 1.300). Achteraf kun je zeggen dat de distributeurs voorkennis hadden betreffende de huidige ontwikkelingen, en dat daarom de prijzen zo omlaag gingen. Als ik kijk bij Konijn is een 7D nog maar € 877. In Duitsland zijn ze zelfs al voor € 600 te krijgen. Kortom, een 2e hands 7D brengt naar mijn mening niet veel méér op dan € 500. Toch niet een afschrijving waar wij allemaal rekening mee hebben gehouden.
De enige redding zou nog zijn dat Sony gewoon doorgaat met het maken van lenzen die nog wel compatibel zijn met de huidige KM camera's maar daar heb ik me nog niet in verdiept.
Ik denk verder niet dat de prijzen massaal omlaag gaan, al was het maar omdat alle fotografen dit soort nieuws nauwlettend volgen. De distibuteurs zullen ook niet bekend zijn geweest met dit nieuws, dan zou het al lang zijn uitgelekt.
Persoonlijk kan het me werkelijk niets boeien wat de afschrijving van mijn camera is en maak ik me ook niet druk om prijsverlagingen. Hoe goedkoper, hoe beter. Ik kies zelf voor het moment waarop ik de camera koop. Wil je het nieuwste van het nieuwste, dan moet je daar ook voor betalen, en dat doe ik met plezier. Als je je druk maakt om dit soort dingen moet je geen geld uitgeven aan computer hardware en digitale camera's. Het belangrijkste vind ik dat de opvolger van mijn camera betere features gaat bieden tegen een aantrekkelijker prijs. Zo werkt het ook met computer hardware.
Ik heb de prijsdalingen tot nu toe opgevat als het verbeteren van de marktpositie. Immers, bij bijvoorbeeld Redcoon is de 5D-kit vrijwel gelijk geprijsd aan de Nikon D50-kit.Femme schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 17:44:
[...]
Ik denk verder niet dat de prijzen massaal omlaag gaan, al was het maar omdat alle fotografen dit soort nieuws nauwlettend volgen. De distibuteurs zullen ook niet bekend zijn geweest met dit nieuws, dan zou het al lang zijn uitgelekt.
Wanneer ik de site van Sony Global nog eens lees vallen me een aantal dingen op.
Sony will accelerate development of new digital SLR cameras based on and compatible with the Maxxum/Dynax lens mount system with a view to marketing these models this summer. M.a.w. Sony wil de ontwikkelingen (zoals reeds door KM opgestart?) versnellen.
On the basis of its ongoing “selection and concentration”, Konica Minolta Group will concentrate on its core “business technologies” field and its strategic “optics and display devices” field and withdraw from camera business*** *** = Excludes production of digital SLR cameras and interchangeable lenses for Sony. Oftewel KM gaat door met productie van DSLR's en lenzen wanneer dit t.b.v. Sony is.
A77II
Ervaring is maar relatief. Daarnaast is ervaring en expertise op technologisch vlak bijna belangrijker geworden dan ervaring met het bouwen van een (D)SLR. En Sony heeft zijn zaakjes technologisch goed voor elkaar. Daarnaast hebben ze de resources om zich te bekwamen in de aspecten die ze nodig hebben voor de bouw van een DSLR. Olympus heeft in een paar jaar een heel nieuw platform opgebouwd, Sony kan zeker met de Assets van KM makkelijk een geweldige pro DLR ontwikkelen.Nielsracing schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 17:16:
Ik bedoel ermee te zeggen dat Sony in de digitale spiegelreflex wereld (daar gaat het hier toch om of niet) totaal geen ervaring heeft. Ik zie in ieder geval geen professionele fotograaf van Canon/Nikon overstappen naar een Sony, simpelweg omdat deze geen dslr hebben. Ervaring is wat telt bij de profs, en die kan Sony helaas niet geven. Merken die ik net genoemd heb zijn al jarenlang toonaangevend, ook qua lenzen etc.
En dan mag jij mij vertellen welke fotospecialisten Sony's aanraden....
In tegenstelling tot hobbyisten zijn pro's veel minder sentiment gevoelig. Als Sony morgen de allerbeste sport DSLR aankondigd dan kijk je bij de Olympische Spelen al tegen een hoop KM/Sony/Zeiss lenzen aan. Ervaring of niet.
Ervaring is niet relatief. Je vergeet dat je niet alleen een body kiest, maar ook vooral voor de lenzen line-up. Die heeft Sony ook niet. En het is eerder andersom. Als Sony binnen korte tijd een supergeile dslr uitbrengt met een vreselijke brede en optisch goede lenzen line-up (wat dus niet kan) zijn het de consumenten die het eerst in de rij staan...Maar dit is "glazen-bol" benadering want het is niet realistisch.ExCibular schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 18:00:
[...]
Ervaring is maar relatief. Daarnaast is ervaring en expertise op technologisch vlak bijna belangrijker geworden dan ervaring met het bouwen van een (D)SLR. En Sony heeft zijn zaakjes technologisch goed voor elkaar. Daarnaast hebben ze de resources om zich te bekwamen in de aspecten die ze nodig hebben voor de bouw van een DSLR. Olympus heeft in een paar jaar een heel nieuw platform opgebouwd, Sony kan zeker met de Assets van KM makkelijk een geweldige pro DLR ontwikkelen.
In tegenstelling tot hobbyisten zijn pro's veel minder sentiment gevoelig. Als Sony morgen de allerbeste sport DSLR aankondigd dan kijk je bij de Olympische Spelen al tegen een hoop KM/Sony/Zeiss lenzen aan. Ervaring of niet.
Uit mijn persoonlijke ervaring kan ik niet zeggen dat KM al een hele goede dslr op de markt heeft gezet. Ik ga hier niet te lang over doorzagen, maar zo heb ik dat ervaren. Ze waren wel goed op weg met de 7D die zich op veel punten kon onderscheiden wat betreft de concurrentie. Wat Sony hier mee doet weet nog niemand. De één zegt dat ze wel gaan investeren in een pro-dlsr, de ander zegt dat Sony weer bang is om te investeren etc. Kortom, dat kunnen wij nu niet weten. Persoonlijk vind ik het jammer dat het grote KM concern geen camera's maakt, punt uit. Op analoog gebied waren ze zeker één van de grotere spelers in de markt. Ze zijn (te..?) laat overgestapt naar het digitale tijdperk wat ze absoluut klanten heeft gekost. Met de 7D en de 5D waren ze aardig op weg om opnieuw een positie te heroveren, maar dat gaat nu dus niet helemaal op.
Ik doe niet zwaar overspannen hoor, maar ik zal mijn kant eens toelichtenFemme schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 17:44:
[...]
...
Je doet echt zwaar overspannen over deze ontwikkeling. Als Sony er op vooruit wil gaan met deze overname dan zal het gewoon goede producten moeten ontwikkelen. Sony heeft met zijn prosumer compactcamera's al laten zien dat het daartoe in staat is. Sony maakt eigen sensors dus dat is het probleem ook niet. Als dit goed uitpak dan is deze overname het beste wat de eigenaren van een KM DSLR had kunnen overkomen. Het zou voor KM altijd lastig zijn geweest om de ontwikkelingen bij Canon en Nikon bij te benen. Sony is daar beter toe in staat.
Persoonlijk kan het me werkelijk niets boeien wat de afschrijving van mijn camera is en maak ik me ook niet druk om prijsverlagingen. Hoe goedkoper, hoe beter. Ik kies zelf voor het moment waarop ik de camera koop. Wil je het nieuwste van het nieuwste, dan moet je daar ook voor betalen, en dat doe ik met plezier. Als je je druk maakt om dit soort dingen moet je geen geld uitgeven aan computer hardware en digitale camera's. Het belangrijkste vind ik dat de opvolger van mijn camera betere features gaat bieden tegen een aantrekkelijker prijs. Zo werkt het ook met computer hardware.
Men koopt een auto, na 3 jaar heeft deze een restwaarde. Als je na 3 jaar een nieuwe auto koopt kan je de restwaarde van je oude auto weer investeren in de nieuwe. Vrij logisch dacht ik zo.
Men koopt nu geen auto maar een camera. Na 3 jaar is de restwaarde, t.o.v. de nieuwprijs gigantisch gedaald (KM introduceerde de 7D voor rond de € 1.500 dacht ik). Dus KM is nu zo ongeveer de Kia onder de restwaardes. IK zou daar persoonlijk niet blij mee zijn. Tuurlijk betaal je de hoofdprijs voor een nieuw product. De 20D was ook een stuk duurder dan dat 'ie nu is, alleen bij KM is dit percentage wat je afschrijft in een korte periode wel erg extreem.
Dat jij het geen probleem vind is je goed recht. Ik zie het gewoon net ff iets anders.
loop ik hier met mn Dynax 800si wachtende op de eerste fullframe DSLR van minolta....
dit is dus alleen maar goed nieuws.
ik hoop alleen wel dat ze weer zo'n sabilisator op de ccd gooien (dat schijnt wel relaxed te werken)
Er is de vraag of er wel AS met een FF sensor mogelijk is. Want aangezien de sensor een flink stuk kan verschuiven, zou deze makkelijkbuiten de beeldcirkel van het objectief kunnen schuifen als het een FF sensor is...hilbren schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 19:14:
bla bla bla..
loop ik hier met mn Dynax 800si wachtende op de eerste fullframe DSLR van minolta....
dit is dus alleen maar goed nieuws.
ik hoop alleen wel dat ze weer zo'n sabilisator op de ccd gooien (dat schijnt wel relaxed te werken)
Maar aan de andere kant, ik hoor niemand er last van hebben met cropfactor-lenzen (of hoe je de lenzen met een beeldcirkel voor 1,5x cropsensoren ook wilt noemen
Ik hoop dan ook dat hieruit een aardige reeks dSLR's uit vloeien die de Sony kenmerken behouden op het brakke sensortje van de highend reeks voor de R1 na dan.
Anoniem: 96967
Ik weet het echt niet meer
Persoonlijk zou ik meer zekerheid willen, zoals Canon/Nikon dat bieden, maar voor anderen is dit het moment om een KM camera te kopen.
A77II
In principe zou ik gewoon kopen, behalve als je geen haast hebt. Anders zou ik even een maandje afwachten wat dit met de prijs van een 7D gaat doen, zeker als Sony een of meerdere nieuwe DSLR aankondigt heb je misschien kans dat hij wat daald.Anoniem: 96967 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 19:44:
Tja, deze hier heeft zonet een Minolta 7D besteld, wat te doen: afwachten, kopen of toch maar de Nikon D70 halen?
Ik weet het echt niet meer
Wel goed opletten want als KM zijn voorraadbeheer goed op orde heeft heb je ook kans dat er nauwelijks een prijsdaling komt en ze misschien wel weer gaan stijgen (omdat de goedkope winkels door hun voorraad heen zijn).
Als je een 7D of 5D koopt, moet je daar ook lenzen en misschien een flitser bij hebben he. Die lenzen en flitsers zijn merk specifiek. Dus als straks sony de dslr lijn grandioos verkloot, zit jij met een boel onbruikbare lenzen en een onbruikbare flitser als je wilt upgraden van body. Terwijl als je voor canon of nikon gaat, redleijk zeker weet dat je de lenzen voor een heleboel body-upgrades kan blijven gebruiken zeg maar. Daarom zijn mensen op dit moment een beetje huiverig met het kopen van KM dslr'sMartyF schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 19:52:
Er is toch niets veranderd aan de 7D en 5D? Ze zijn alleen goedkoper geworden. Gewoon kopen dus.
[ Voor 7% gewijzigd door Tonio op 19-01-2006 19:59 ]
Sony koopt de technologie over van KM om het vervolgens te verkloten? Dacht je dat Sony zich iets dergelijks kon veroorloven?Tonio schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 19:59:
[...]
Als je een 7D of 5D koopt, moet je daar ook lenzen en misschien een flitser bij hebben he. Die lenzen en flitsers zijn merk specifiek. Dus als straks sony de dslr lijn grandioos verkloot, zit jij met een boel onbruikbare lenzen en een onbruikbare flitser als je wilt upgraden van body. Terwijl als je voor canon of nikon gaat, redleijk zeker weet dat je de lenzen voor een heleboel body-upgrades kan blijven gebruiken zeg maar. Daarom zijn mensen op dit moment een beetje huiverig met het kopen van KM dslr's
A77II
{signature}
nee, maar iets niet kunnen veroorloven hoeft niet te betekenen dat ze het ook daadwerkelijk goed doen. En qwa grandioos verkloten, daarmee bedoel ik ook dat ze zich alleen puur om de instap dslr's gaan richten bijvoorbeeld. Misschien verkoopt dat wel goed, en is het voor sony zelf niet verkloot, maar voor mensen die verder komen met fotografie en een bijpassende professionelere body willen, kan het wel enorm kut zijn. En voor hun heeft sony het dan toch echt verkloot.MartyF schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 20:01:
[...]
Sony koopt de technologie over van KM om het vervolgens te verkloten? Dacht je dat Sony zich iets dergelijks kon veroorloven?
Ik bedoel niet dat ik geen vertrouwe in sony heb, maar er is toch een flinke kans dat ze het verkeerd aanpakken.
A77II
Nee, maar dat is geen garantie dat ze het niet verkloten.MartyF schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 20:01:
Sony koopt de technologie over van KM om het vervolgens te verkloten? Dacht je dat Sony zich iets dergelijks kon veroorloven?
Feit blijft dat er op dit moment gerede onzekerheid is over de continuiteit van KM bodies en lenzen. Natuurlijk roept Sony dat ze allemaal mooie dingen gaan doen. Of ze het kunnen waarmaken is een tweede.
A77II
Edit: Bramme, Sony maakt de lenzen ook niet zelf. Sterker nog; ze gebruiken Carl Zeiss lensen
[ Voor 63% gewijzigd door timovd op 19-01-2006 20:23 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik heb even een voordelen/nadelen lijstje gemaakt (voordelen en nadelen in mijn ogen he
Voordelen:
- Sony weet dingen leuk te marketen, en als het tegenwoordig ergens om draait bij verkoopssuccessen , is het wel marketing
- Sony heeft enorm veel ervaring met het bakken van sensors en andere electronica, en zal natuurlijk zijn eigen cuttin-edge technology in zijn eigen body's stoppen. Ook zal de r&d tijd korter worden, doordat alles in-house wordt gedaan, ipv op externe partijen te wachten voor bijv sensoren, zoals eerst bij KM het geval was.
- Sowieso zal de ontwikkeling van een nieuwe body sneller gaan, aangezien er bij sony waarschijnlijk veel meer man op het project gezet kan worden.
- Sony heeft ook alle ingeneurs van KM overgenomen, waardoor de ervaring en kennis van het creeeren van een ergonomische innovatieve dslr niet verloren zal gaan.
- Sony heeft al eerder de leading-positie op een markt genomen, namelijk ten tijden van de playstation 1. Nintendo en Sega waren toen huge, en toen kwam sony, en pakte de eerste plek op de markt. Welliswaar leveren in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst, maar ze kunnen het dus wel.
- Sony moet dit laten slagen, aangezien het financieel niet echt helemaal lekker gaat daar (onder andere door die leuke root-kit). Dus ze zullen er alles aan doen om het dan ook een succes te laten worden
- Het ging blijkbaar al niet echt lekker met minolta, dus dit is waarschijnlijk sowieso beter, nu hebben we op z'n minst nog 3 jaar ontwikkeling met de minolta AF mount, wie weet hadden we anders een camera van een compleet falliet bedrijf waar totaal geen nieuwe body's e.d. meer voor zouden uitkomen.
- Sony is niet alleen consumer gericht, ze hebben ook een erg leuke pro-video line-up.
- De mentaliteit van Sony staat mij echt totaal niet aan. Bijvoorbeeld het doordrukken van formaten (blue-ray, betamax, minidisc, memory stick, etc).
- De naam minolta verdwijnt, terwijl dit merk vroeger vergelijkbaar was met leica (minolta heeft zelfs 3 spiegelreflexen voor leica gebouwt, de r3, r4 en r5). Ook zijn ze enorm innovatief geweest (eerste slr met AF motor in de body, eerste wireless flash systeem dmv onboard flash, AS). Het is misschien ietwat sentimenteel, maar toch
.
- Veel huidige minolta eigenaren willen niks van sony weten en dumpen dus hun spul, waardoor het voor Sony nog lastiger wordt een goed verkopende dslr afdeling te realiseren.
- Als je wilt overstappen is je Minolta spul nu enorm weinig waard geworden op de 2de hands markt
- Er is een kans dat sony de oude minolta ingenieurs wegjaagt door te hoge werkdruk oid, wat dus betekent dat sony verder moet zonder kennis van het ontwikkelen van een succesvolle dslr.
- Sony gaat voor strakke looks, en vergeet ergonomie, dit zal veel KM eigenaren wegjagen die niet op de eerste plek door dit nieuwsbericht zijn weggejaagt.
[ Voor 4% gewijzigd door Tonio op 19-01-2006 20:29 ]
Ik ga de komende jaren gewoon genieten van mijn tot dusver geweldig functionerend 5D + lenzen (die nu nog op elke hoek van de straat te krijgen zijn) en over 5 jaar zie ik wel weer.........
Ik ben sowieso iemand die eerder denkt in kansen dan in bedreigingen : Het zal wel loslopen met Sony aan het stuur.
[ Voor 4% gewijzigd door PeterVL57 op 19-01-2006 20:31 ]
alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95
Dat is nog eens een gezonde reactie. Van harte mee eens.PeterVL57 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 20:29:
Dit moet een nieuw record zijn : 4 pagina's forum in slechts 11 uur tijd en niet gehinderd door enige duidelijkheid over feiten....
Ik ga de komende jaren gewoon genieten van mijn tot dusver geweldig functionerend 5D + lenzen (die nu nog op elke hoek van de straat te krijgen zijn) en over 5 jaar zie ik wel weer.........
Ik ben sowieso iemand die eerder denkt in kansen dan in bedreigingen : Het zal wel loslopen met Sony aan het stuur.
A77II
KM blijft voorlopig nog wel produceren voor Sony, ben je nu gerustgesteld?Anoniem: 96967 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 20:18:
in Sony heb ik ook vertrouwen op het gebied van compacts/gsm's/playstation/... maar spiegelreflexen en lenzen?? daar moet ik nog even over nadenken, sorry, ik denk dat het nikon wordt voor me

Er zijn hier toch een aantal gebruikers die erg negatief doen terwijl dat het misschien wel erg goed is voor de gebruikers van de Minolta DSLR producten. Sony heeft gewoon een heleboel resources en als zij er vool voor gaan kunnen ze direct de concurrentie aan met Canon. Het budget daarvoor is makkelijk aanwezig. Er is zat kennis als het aankomt op digitale fotografie en ook ontwikkeld Sony haar eigen sensors. Voor de extra kennis van een DSLR blijft KM voorlopig ieg nog het een en ander produceren voor Sony.
Het is even afwachten totdat we wat meer zicht hebben op de plan van Sony maar potentie heeft het zeker!
Vergeet vooral de CD en DVD nietTonio schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 20:27:
Nadelen:Misschien dat ik later er nog wat puntjes bij gooi, maar dit zijn degene die ik op dit moment in m'n hoofd heb zitten
- De mentaliteit van Sony staat mij echt totaal niet aan. Bijvoorbeeld het doordrukken van formaten (blue-ray, betamax, minidisc, memory stick, etc).
edit: misschien wordt dit leuk kwa KM lenzen betreft, die moeten van de markt af en worden dus goedkoper (*hoop hoop*)
[ Voor 13% gewijzigd door Paitor op 19-01-2006 21:17 ]
Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele
of worden schaars en dan duurderPaitor schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 21:17:
[...]
Vergeet vooral de CD en DVD niet
edit: misschien wordt dit leuk kwa KM lenzen betreft, die moeten van de markt af en worden dus goedkoper (*hoop hoop*)
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Je beredenering gaat soms wel ver, maar ben het voor het overgrote deel met je eens.Tonio schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 20:27:
Dat carl zeiss is alleen een licentie op een of ander coatingkje en de naam. De lenzen worden door een ander bedrijf gemaakt afaik (ik dacht tamron, maar zou het echt niet zeker weten).
Ik heb even een voordelen/nadelen lijstje gemaakt (voordelen en nadelen in mijn ogen he)
Voordelen:Nadelen:
- Sony weet dingen leuk te marketen, en als het tegenwoordig ergens om draait bij verkoopssuccessen , is het wel marketing
- Sony heeft enorm veel ervaring met het bakken van sensors en andere electronica, en zal natuurlijk zijn eigen cuttin-edge technology in zijn eigen body's stoppen. Ook zal de r&d tijd korter worden, doordat alles in-house wordt gedaan, ipv op externe partijen te wachten voor bijv sensoren, zoals eerst bij KM het geval was.
- Sowieso zal de ontwikkeling van een nieuwe body sneller gaan, aangezien er bij sony waarschijnlijk veel meer man op het project gezet kan worden.
- Sony heeft ook alle ingeneurs van KM overgenomen, waardoor de ervaring en kennis van het creeeren van een ergonomische innovatieve dslr niet verloren zal gaan.
- Sony heeft al eerder de leading-positie op een markt genomen, namelijk ten tijden van de playstation 1. Nintendo en Sega waren toen huge, en toen kwam sony, en pakte de eerste plek op de markt. Welliswaar leveren in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst, maar ze kunnen het dus wel.
- Sony moet dit laten slagen, aangezien het financieel niet echt helemaal lekker gaat daar (onder andere door die leuke root-kit). Dus ze zullen er alles aan doen om het dan ook een succes te laten worden
- Het ging blijkbaar al niet echt lekker met minolta, dus dit is waarschijnlijk sowieso beter, nu hebben we op z'n minst nog 3 jaar ontwikkeling met de minolta AF mount, wie weet hadden we anders een camera van een compleet falliet bedrijf waar totaal geen nieuwe body's e.d. meer voor zouden uitkomen.
- Sony is niet alleen consumer gericht, ze hebben ook een erg leuke pro-video line-up.
Misschien dat ik later er nog wat puntjes bij gooi, maar dit zijn degene die ik op dit moment in m'n hoofd heb zitten
- De naam minolta verdwijnt, terwijl dit merk vroeger vergelijkbaar was met leica (minolta heeft zelfs 3 spiegelreflexen voor leica gebouwt, de r3, r4 en r5). Ook zijn ze enorm innovatief geweest (eerste slr met AF motor in de body, eerste wireless flash systeem dmv onboard flash, AS). Het is misschien ietwat sentimenteel, maar toch
.
- Veel huidige minolta eigenaren willen niks van sony weten en dumpen dus hun spul, waardoor het voor Sony nog lastiger wordt een goed verkopende dslr afdeling te realiseren.
- Als je wilt overstappen is je Minolta spul nu enorm weinig waard geworden op de 2de hands markt
- Er is een kans dat sony de oude minolta ingenieurs wegjaagt door te hoge werkdruk oid, wat dus betekent dat sony verder moet zonder kennis van het ontwikkelen van een succesvolle dslr.
- Sony gaat voor strakke looks, en vergeet ergonomie, dit zal veel KM eigenaren wegjagen die niet op de eerste plek door dit nieuwsbericht zijn weggejaagt.
Anoniem: 164713
Dit was mijn eerste reactie, gelijk vraagtekens, wat nu????
Na de eerste schrikreactie en boosheid weer tot bedaren gekomen, oke ik ben sinds een week eigenaar van een 5D met een paar Sigma lenzen van Marktplaats, (28-70mm en een 70-210mm), na een aantal jaren met een Fuji S7000 gewerkt te hebben was mijn eerste reactie, had nu maar geluisterd naar de vrienden en kennissen, koop een Nikon D70 tweedehands, is net zo duur als Konica Minolta 5D nieuw, maar een veel groter merk dus een beter aanbod van lenzen enz.
NEE, de 5D is ondanks dat ik hem maar een week in huis heb, een fijne camera. Het viel me trouwens al op tijdens m'n bestelling dat de prijzen alsmaar bleven dalen (dacht dat dat te maken had met het verschijnen van de opvolgers van de 5D en 7D). Nu dit niet het geval is maak ik me ook niet direct zorgen, er zullen hopelijk prijsdalingen van misschien lenzen gaan komen, en dan ben ik er als eerste bij, blijft natuurlijk dat het zonde is dat mensen nu gaan twijfelen om nu een 5D of een 7D aan te schaffen. Ik i.m.h.o vind het een goede camera en zal het een uitdaging zijn om hem te leren kennen.
Groetjes Charles
no offence, maar financiele plaatjes zeggen imho geen drol over kwaliteit, dan zouden we net zo goed een default windows install voor veilig kunnen nemen, of onze overheid voor totaal betrouwbaar aan kunnen zien, die heeft ook een hoop werknemers.MartyF schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 20:15:
Het lijkt wel of ik voor Sony werk, maar dat is niet zo. Sony is een bedrijf met zo'n 60 miljard euro omzet (een paar jaar geleden al) en heeft 168.000 werknemers. In zo'n bedrijf heb ik wel een beetje vertrouwen.
Ik denk niet eens dat Sony 't zo slecht zal doen, maar ik denk veel meer dat Sony totaal geen intresse heeft in een professionele dSLR. Een fotograaf koopt een camera naar waar hij/zij ervaring mee heeft, naar wat hem/haar passend vind. Ik ken maar weinig professionele fotografen die een Sony zullen kopen. Een Minolta, dat wel. En dat zal Sony vast wel zien, want hoe wil je nou als beginner (dus met een niet al te sterke naam) concurreren tegen Canon met de 1ds, 1d en 5D, Nikon met een d200, d2x, d2h en misschien nog wel een full frame camera? Daar is helemaal geen ruimte in de markt, juist in die goedkope SLRs, daar is nog best wat te behalen. Want die fake SLRs zijn er niet voor niets, daar zit ergens een ruimte in de markt. Sony zal niet dingen gaan maken waar weinig geld aan te verdienen is. Canon en Nikon verdienen ook niet enorm aan de professionele lijn, het zijn de 350D's en de 20Ds die de ontwikkelingen van de 1D serie moeten financieren. Die camera kost niet alleen voor de koper veel, maar vooral voor Canon.
Als Sony dus geen intresse heeft in een professionele serie, dan zullen ze ook wel niet nadenken over nieuw kwalitatief top glas, want dat heeft de gemiddelde consument niet nodig. Ik zie m'n moeder nog niet zeuren over een lens met een diafragma van 2.8, en een prachtige bokeh. Ze wil gewoon leuke foto's. Daar zal Sony (denk ik) mee in gaan. Sony staat al bekend van de Cybershots, die kwalitatief goed zijn, en nu hebben ze minolta, enorm bekend geworden met goedkopere SLRs voor de gewone man/vrouw. Ik zie niet waarom Sony zich in een markt zou vrikken, waar toch niets te halen valt. Dat is gewoon niet iets wat in het Sony straatje past.
Zelfs al maken ze professionele videocamera's (iets wat ze al jaren doen, en ze ook vrij bekend heeft gemaakt), ze zullen mijns insziens niet echt die professionele markt willen ingaan, en dat is voor de mensen die wat serieuzer met fotografie en een minolta mount in de weer willen niet echt fijn.
|>
Het grote voordeel is gewoon de marketingmotor en de grote bakken geld die Sony heeft. Jammer dat een merk als Konica Minolta verdwijnt, maar de mount blijft gewoon bestaan. Daar gaat Sony voor zorgen. Had Sony de cameradivisie van KM niet opgekocht, dan was deze divisie schulden blijven maken en was het misschiens over een jaar of twee geheel over en uit. Nu is er tenminste hoop dat de A-mount blijft bestaan en er tenminste nog doorontwikkeld wordt.
Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.
Anoniem: 53444
het is kiezen tussen "Mount bestaat niet meer " (KM) en "we weten niet wat de toekomst brengt" (Sony)
Niks anders dan onzekerheid. Naar mijn mening niet de ideale situatie om te investeren in glas met KM mount.
Ik vind het natuurlijk erg jammer dan KM verdwijnt in de fotografie.. Als ik alleen al terugdenk aan de Konica Hexar... kwijl
Als ik kijk naar de nadelen die Tonio noemt tov de voordelen zitten er wel een aantal zaken in waarvan ik denk.... oei
Eeuwig zonde, Konica *en* Minolta uit de annalen van de fotografie.
Alors.
Daar sta ik dan met men bijna nieuwe 5D !
Maar toen ik leesde dat Sony er ging tussen steken, ben ik toch wat bekomen, zeker omdat ze het systeem van de lenzen gaan behouden.
Hopelijk gaat Sony inderdaad goede nieuwe DSLR's uitbrengen, en zoals al gezegd niet te strak, maar functioneel.
Ik vermoed dat ze dat wel zullen doen, ze zouden gek zijn als ze proffesionele DSLR's willen gaan verkopen met een strak uiterlijk. Een pro DSLR moet functioneel zijn en goed, of ie aartslelijk is, maakt niet uit, wat niet wil zeggen dat als ze hem dan ook nog eens in een strak kleedje kunnen zetten mooi meegenomen is
Is het dan feitelijk nu ook niet beetje ideale tijd om paar extra lenzen te kopen ?
Ben zelf nog op zoek naar een goede macrolens en een goede zoomlens, iemand enig id welke betaalbaar zijn ?
-| Hit it i would ! |-

For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Anoniem: 63942
Verder mogen ze van mij alles doen, ik blijf lekker bij Nikon
maarja, het blijft wel jammer dat een merk als km zo "om zeep geholpen wordt"
Sorry maar ik vind het een wat vreemde redenatie en voor het grootste deel flauwe kul.Simon schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 22:09:
[...]
Ik denk niet eens dat Sony 't zo slecht zal doen, maar ik denk veel meer dat Sony totaal geen intresse heeft in een professionele dSLR. Een fotograaf koopt een camera naar waar hij/zij ervaring mee heeft, naar wat hem/haar passend vind. Ik ken maar weinig professionele fotografen die een Sony zullen kopen. Een Minolta, dat wel. En dat zal Sony vast wel zien, want hoe wil je nou als beginner (dus met een niet al te sterke naam) concurreren tegen Canon met de 1ds, 1d en 5D, Nikon met een d200, d2x, d2h en misschien nog wel een full frame camera? Daar is helemaal geen ruimte in de markt, juist in die goedkope SLRs, daar is nog best wat te behalen. Want die fake SLRs zijn er niet voor niets, daar zit ergens een ruimte in de markt. Sony zal niet dingen gaan maken waar weinig geld aan te verdienen is. Canon en Nikon verdienen ook niet enorm aan de professionele lijn, het zijn de 350D's en de 20Ds die de ontwikkelingen van de 1D serie moeten financieren. Die camera kost niet alleen voor de koper veel, maar vooral voor Canon.
Als Sony dus geen intresse heeft in een professionele serie, dan zullen ze ook wel niet nadenken over nieuw kwalitatief top glas, want dat heeft de gemiddelde consument niet nodig. Ik zie m'n moeder nog niet zeuren over een lens met een diafragma van 2.8, en een prachtige bokeh. Ze wil gewoon leuke foto's. Daar zal Sony (denk ik) mee in gaan. Sony staat al bekend van de Cybershots, die kwalitatief goed zijn, en nu hebben ze minolta, enorm bekend geworden met goedkopere SLRs voor de gewone man/vrouw. Ik zie niet waarom Sony zich in een markt zou vrikken, waar toch niets te halen valt. Dat is gewoon niet iets wat in het Sony straatje past.
Zelfs al maken ze professionele videocamera's (iets wat ze al jaren doen, en ze ook vrij bekend heeft gemaakt), ze zullen mijns insziens niet echt die professionele markt willen ingaan, en dat is voor de mensen die wat serieuzer met fotografie en een minolta mount in de weer willen niet echt fijn.
Wees maar niet bang, Canon verdient echt wel geld aan de 1Ds anders verkochten ze dat ding allang niet meer (misschien verdienen ze niet direct aan de camera maar dan wel aan de verkoop van een hoop dure lenzen).Canon is geen sinterklaas en heeft ook geen medeleven met pros omdat ze anders zo'n dure camera moet kopen.
De 1Ds is gemaakt voor een dusdanige kleine doelgroep dat niemand het interessant genoeg vind om een concurerende camera op de markt te brengen. De low budget prof markt (1D, d2H, D2X etc. is echter een heel ander verhaal. Daar zijn behoorlijke omzetten te halen bij erg goede marges en er is ruimte voor differentiatie. Daar wordt een hoop geld verdient.
Een pro koopt geen camera omdat hij er ervaring mee heeft. Een pro moet z'n plaatjes verkopen en koopt een tool waarmee hij de beste resultaten krijgt. Ervaring speelt daarin natuurlijk een rol maar dat is echt niet het enige. En wat betreft naam in de markt, Sony heeft genoeg internationale bekendheid en staat bekend om hoogwaardige electronische producten dus daar hoeft het niet bang voor te zijn.
Om een voorbeeld te geven van mijn eerdere punt:
Als je nu naar Olympus kijkt zie je een aantal pros weglopen omdat de opvolger van de E-1 te lang op zich laat wachten en er opdrachtgevers zijn die foto's willen hebben van 10 mpx. Volgens mij heeft Nikon dit ook enigzins gehad met de D1-->D2x. Draait het hier om ervaring, nee gewoon om zo goed mogelijk voldoen aan de wensen van de klant.
Als Sony een goede (lees met een competitive advantage) pro DSLR op de markt zet komen de kopers vanzelf.
Daarnaast denk ik dat Sony graag de pro markt op wil vooral om strategische redenen: met hun aanbod aan videoapparatuur maakt dit hun een soort one-stop-shop idee. Sony heeft alles. Daarnaast heeft/had Sony al enkele producten op het gebied van digitale pro fotografie, ik vind het niet onwaarschijnlijk dat ze met een pro DSLR ook de verkopen op dat gebied proberen te stimuleren (moeten ze wel wat nieuwe printers uitbrengen maar dat zou kunnen).
Finally, de low budget DSLR markt mag misschien interessant lijken maar is dat allesbehalve. Op dit moment zijn er 5 fabrikanten actief (6 als je samsung meetelt) dus is er enorme druk op de marges en daarnaast is er een enorme opwaardtse druk van cameras als de Fuji s9500.
Een sensor kost ze om en nabij de 100 Euro. Dus gok maar wat het winstmarge is op een D50 van 600 Euro incl lens. Daarnaast zitten hier een hoop mensen tussen die geen lenzen kopen en die (als ze over een paar jaar een nieuwe camera willen kopen) weinig merk trouw zijn (ze hebben toch alleen maar een kitlens). Dit alles maakt geen makkelijke markt.
Ik ben niet heel bekend met exacte cijfers maar een camera van 2500 Euro die voor 50% gelijk is aan een van 500 is een heel stuk interessanter verkopen. Daarnaast denk ik dat de druk op marges dusdanig is dat het me niks zou verbazen als blijkt dat Canon niet mee kan. Pentax/Olympus en Nikon hebben allemaal een 600 Euro kit maar Canon blijft daar 100 Euro boven zitten. Dit kan voor Canon diverse redenen hebben, de 100 Euro daling in verkoop prijst betaald zich misschien niet terug. Maar dit geeft wel aan hoe groot de druk op marges is.
Precies! Een beetje scheef beeld dat sommige mensen hebben. Die denken werkelijk dat de fabrikant iets doet om de klant te plezieren...ExCibular schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 11:32:
Canon verdient echt wel geld aan de 1Ds anders verkochten ze dat ding allang niet meer (misschien verdienen ze niet direct aan de camera maar dan wel aan de verkoop van een hoop dure lenzen).Canon is geen sinterklaas en heeft ook geen medeleven met pros omdat ze anders zo'n dure camera moet kopen.

Hier nog even een stukje dat ik ook op DPZ heb geplaatst:
En daarnaast heeft Sony een grote naam in video (professionele video en tv camera's) zodat je niet meteen vraagtekens hoeft te zetten bij de professionele uitstraling van Sony. Sony weet dus inmiddels hoe je dat opbouwt. Maar misschien is het gewoon het beste om af te wachten wat ze op de PMA gaan aankondigen. Ze moeten daar wel iets roepen en een soort statement of direction aangeven. En daarna kunnen 'we' weer kritiek gaan leveren. Als ik zo naar Sony kijk denk ik niet dat ze op de marketing experts van Tweakers zitten te wachten voor advies. Dat kunnen ze zelf veel beter. Beter nog dan 'ons eigen' Philips.Die overgang naar Sony is alleen maar goed. Waarom? KM ziet er blijkbaar zelf geen gat meer in, dus kunnen ze de boel verkopen of stoppen. Als ze hadden gestopt hadden de KM bezitters echt in de kou gestaan. Nu hebben ze tenminste nog een beetje hoop dat het goedkomt. En aangezien Sony naast alles super consumentencamera's ook een aantal heel goed ontvangen prosumer modellen heeft neergezet, denk ik dat ze een aardige poging zullen doen. Vergeet niet dat ze een blik engineers van KM meekrijgen en daarmee meteen een flinke berg kennis binnenhalen.
Ik denk dat we inderdaad even moeten afwachten tot PMA. Maar ik vind het wel jammer van deze draad als er een aantal mensen zijn die direct beginnen te roepen hoe slecht dit wel niet is. Terwijl dat nog helemaal niet vast staat.mphilipp schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 11:58:
[...]
En daarnaast heeft Sony een grote naam in video (professionele video en tv camera's) zodat je niet meteen vraagtekens hoeft te zetten bij de professionele uitstraling van Sony. Sony weet dus inmiddels hoe je dat opbouwt. Maar misschien is het gewoon het beste om af te wachten wat ze op de PMA gaan aankondigen. Ze moeten daar wel iets roepen en een soort statement of direction aangeven. En daarna kunnen 'we' weer kritiek gaan leveren. Als ik zo naar Sony kijk denk ik niet dat ze op de marketing experts van Tweakers zitten te wachten voor advies. Dat kunnen ze zelf veel beter. Beter nog dan 'ons eigen' Philips.
Ik denk zelf dat KM al een tijdje is gestopt en al producten maakt voor Sony. Tegen hun distributie kanalen is gemeld dat de producten eruit gaan en dat er niet zijn aangekondigd vandaaar de prijsdalingen. Het is namelijk niet interessant voor KM en Sony om nu nog een hoop onverkochte DSLR in de winkel te hebben staan. Het zou mij niks verbazen als Sony a la Samsung op PMA een Sony Maxxum 7D en een 5D introduceerd.
Ik heb nog een keer de press statement doorgelezen maar misschien staat daar tussen de regels nog best wat informatie in:
Dit is misschien wel interessant: "development, design, production and so forth"Under this agreement, on March 31 2006, Sony will receive certain assets from Konica Minolta PI that are necessary for the development, design, production and so forth of digital SLR cameras compatible with Konica Minolta PI's “Maxxum/Dynax lens mount system”.** Sony will accelerate development of new digital SLR cameras based on and compatible with the Maxxum/Dynax lens mount system with a view to marketing these models this summer.
'and so forth' wat is dat? Daarnaast hebben ze het het over een Maxxum/Dynax mount system terwijl dat ding volgens mij "Minolta-A bayonet lens mount" heet.
Dus het zou mij niet verbazen als so forth o.a. de naam Maxxum/Dynax is, dus een Sony Maxxum camera. Dat is marketing technisch ook wel aardig.
Bovendien: "Sony will accelerate development of new digital SLR cameras based on and compatible with the Maxxum/Dynax lens mount system with a view to marketing these models this summer."
Als je de bijzin schrapt krijg je het volgende: Sony will accelerate development of new digital SLR cameras with a view to marketing these models this summer.
Hieruit haal ik dus dat we meerdere modellen deze zomer kunnen verwachten.
Anoniem: 22659
Mee eens, hoewel ik het vermoeden heb dat het wellicht beter was geweest dit persbericht pas rond de tijd van de PMA uit te brengen. Op die manier hadden ze direct hun nieuwe producten kunnen laten zien en was er veel minder ruimte voor speculatie. Als Minolta gebruiker die de overstap naar digitaal nog moet maken weet ik op dit moment niet wat ik moet doen. En ik verkoop die dingen nota bene. Het lijkt me wel grappig om als klant een camera te kopen van een twijfelende verkoperExCibular schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 12:35:
Ik denk dat we inderdaad even moeten afwachten tot PMA. Maar ik vind het wel jammer van deze draad als er een aantal mensen zijn die direct beginnen te roepen hoe slecht dit wel niet is. Terwijl dat nog helemaal niet vast staat.

Gellukig had ik mijzelf al voorgenomen om te wachten op de PMA. Ik wil namelijk graag zien of er nog nieuwe SSM objectieven worden aangekondigd. Ik heb gehoord dat er een nieuwe 100-400 APO komt, maar ik zoek het juist meer in de hoe 24-70/2.8. Pas als dit het geval is, wordt het voor mij heel makkelijk de knoop door te hakken. Op dit moment zit ik echter nog met een retescherp 28-70 objectief dat zo traag is als dikke stront (niet ideaal met weinig licht). Daarnaast wil ik liever een iets hogere resolutie dan de 6 mp die de 7D nu heeft. Als er inderdaad een 7Di komt met 10mp dan zou dat een heel mooie stap zijn.
Sony neemt gewoon alle ontwikkel-, ontwerp en productiefacitileiten van KM die met fotocamera's te maken hebben over. Dat is dus inclusief de poppetjes. Er zullen er wel een paar uitvliegen, maar Mr.Li (fictief) die heel veel weet van AS zal best wel mogen blijven...ExCibular schreef op vrijdag 20 januari 2006 @ 12:35:
Dit is misschien wel interessant: "development, design, production and so forth"
'and so forth' wat is dat? Daarnaast hebben ze het het over een Maxxum/Dynax mount system terwijl dat ding volgens mij "Minolta-A bayonet lens mount" heet.
De Maxxum/Dynax mount system klinkt gewoon beter natuurlijk. Sony is een marketingmachine weet je nog?
En Sony zal inderdaad al een tijdje bezig zijn met de transitie. Dus ik denk dat er een nieuwe R1 komt met Anti Shake bijvoorbeeld. Een heel begerenswaardige prosumer denk ik dan. Als je erover nadenkt moet dat ook wel. Sony moet een hele line-up aankondigen en nieuwe/doorontwikkelde dSLR's laten zien die deze zomer uitkomen. Anders verliest men momentum op de markt. Denk eraan dat Canon en Nikon de messen slijpen nu. Iedereen kan wel roepen dat Canon groter is en bladibla, maar er lopen heel veel mensen rond die bv een 350D hebben gekocht en nog maar 1 of 2 lenzen en misschien een flitser hebben gekocht. Die mensen zou je makkelijk kunnen overhalen om een mooie uitgebreidere dSLR te komen van Sony met AS en weet ik wat voor geile features. Het is Sony, niet Kia... Een 350D raak je makkelijk kwijt en als je nog niet zoveel gear hebt is dat ook makkelijk te verkopen. Lenzen blijven hun geld best wel waard. En dat kan Canon zich ook wel bedenken. Die zitten dus lekker te wachten op een aankondiging zodat zij kunnen zien waarop ze moeten schieten.
Het domste wat een bedrijf kan doen is denken dat ze er zijn. Er zijn talloze bedrijven (bijna) ten onder gegaan aan zelfgenoegzaamheid. En ik wil nu echt niet voorspellen dat Sony de macht over gaat nemen, maar bedenk wel dat de uitvinder van de PC er geen droog brood aan heeft kunnen verdienen en de boel uit ellende maar heeft verkocht aan een Chinees. Need I say more...?