Hoofdcategorieën
Topicacties

[CM] PC in je Auto. Info en How-to's - Deel 4

Pagina: 1 2 3 4 ... 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 last

Reageer Nieuw Topic
quote:
SonnyBonds schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 19:06:
Zijn er all mensen die een Eee PC (of een kloon hiervan) gebruiken in de auto. Zit er sterk aan te denken om er een te kopen voor in de auto. Vroeg me af hoe je hem dan in je auto vastmaakt en of daar misschien houders voor zijn. Vooral een met touchscreen lijkt me erg handig.

Ik wou eerst een in-dash scherm kopen maar dat is zo diefstalgevoelig. Er bestaan helaas geen schermen met een vga aansluiting en een afneembaar front.
Ik heb zelf een Asus R2H in de auto zitten.

Hier heb ik foto's van het apparaat staan.
De eerste foto's waren gewoon foto's van de auto. Daarna een paar foto's van de R2H. Bij de laatste foto's zie je ook goed hoe uiteindelijk de kabels in het dashboard verdwijnen. Ik heb het namelijk eerst even getest voordat ik de boel liet wegwerken.

Ik heb een Asus R2H in de 60GB uitvoering. Met dus een 60GB (duh) harde schijf. Maar vooral heel belangrijk: bluetooth! Mijn GSM heb ik in de midden armsteun liggen zodat ik via een bluetooth verbinding ook kan internetten op de R2H. Daarnaast heeft een R2H een on board GPS ontvanger waardoor je ook zaken als Mappoint 2009 prima kunt draaien. Op het moment heb ik er Windows 7 op draaien wat ook prima loopt! Het apparaat is touch screen en het on screen toetsenbord in Windows 7 werkt vele malen beter dan het out of the box on screen toetsenbord van Windows XP!

Dat er ook een webcam op zit is bijzaak...kunnen mensen via MSN zien hoe je in de auto zit ;)

Het mooie aan zo'n R2H is, dat het alles-in-één is en dat ik het ding gemakkelijk uit de auto kan halen om binnen te updaten of nieuwe muziek op te zetten. Bovendien heb ik op deze manier bij klanten altijd mijn eigen muziek en eigen internetverbinding. Allemaal dingen die je bij een inbouw-pc niet hebt.

Als alternatief zou ik niet zomaar een EEE pc nemen, maar zeker gaan voor de Asus EEE PC T91! Dan heb je ook een touch screen, optie voor ingebouwde GPS ontvanger en een 8,9" scherm.

Als je nog vragen hebt kun je altijd even mailen natuurlijk. Rudi_Hendrix@hotmail.com (Ik weet niet of de notificatie van dit board een beetje werkt.)

Retro Rules

@Plantje1978: Wow ziet er erg goed uit. Mooi ingebouwd en toch goed mee te nemen. Wat voor houder heb je er in zitten? Zelf gemaakt of een online gekocht?
De eee t91 is inderdaad ideaal voor carPC maar nog niet leverbaar voor zover ik weet.

Reg. datum: 02 juni 2008

Wat duurt wachten toch lang. Maar ik ben ondertussen verder aan het kijken voor de onderdelen die ik nog wil op mn pc.

Ik heb even een vraag over de gps-muis. In de startpost hebben ze het over de BU-303. Hoe is de ervaring hiermee? Hoe snel vind hij een fix en hoe goed doet hij het in tunnels?

Na een zoektocht kwam ik uit bij de BT-Q890, deze heeft een MTK3329 chipset die een gevoeligheid heeft van 165dBm tov 159dBm. Is dit verschil zinnig, of is die BU-303 meer dan genoeg? Hij is namelijk wel ¤30 goedkoper

Ik zou kijken naar een GPS ontvangen met een 5Hz refresh rate.. Standaard is 1Hz (welke ik ook heb), dat werkt uiteraard ook goed, maar het prijsverschil is minimaal en daarom misschien de moeite waard.
(zie afbeelding)
5Hz ontvanger BT & USB: http://www.mobileplaza.nl/producten/details/13809/bluetooth-gps-receiver-qstarz-q818x-66-channel-usb.html

Als je file informatie wilt kunnen ontvangen moet je ook naar TMC mogelijkheden kijken. Er zijn GPS ontvangers met ingebouwde TMC, of een optie voor externe TMC adapters.

Als je een adapter neem zonder TMC of uitbereidingsmogelijkheden hiervoor, en je mocht het later toch willen, moet je tegen die tijd weer een nieuwe GPS ontvanger kopen

http://www.gpspassion.com/pics/news/5hzl.gif

http://www.xclusion.nl - CarPC Project Blog

Daar had ik nog niet op gelet, maar dat heeft de BT-Q890 ook zie ik. En die is niet duurder. Zijn er nog meer op of aanmerkingen?

Genius Or Madman?.. You Decide

* Spike_wolf heeft net weer een nieuw Lillliput scherm besteld, ter vervanging van de vorige die gejat is :(
Ga ook eens uitzoeken wat een makkelijke en goede manier is om m'n dashboard te modifien, het vorige scherm zat er echt op als een tom tom zegmaar, deze keer wil ik hem weer echt inbouwen zoals m'n eerste. Maar daar leent dit dash zich niet echt voor. Ik zal er dus een gat in moeten maken en vervolgens een nieuw stuk kleiën als het waren.
Ik zat te denken aan papier mache ofzo. of heeft iemand anders betere ideeën?

Ik was al een tijd niet echt tevreden over m'n gps ontvanger, duurde vaak erg lang voor hij een signaal had, en viel ook vaak spontaan weg, dus ga ook maar een beetje kijken naar een andere.
Heb het liefst een USB versie zodat ik hem niet hoef op te laden en dergelijke.

Iemand ervaring met goede maar niet peperdure GPS ontvangers? De twee boven genoemde zien er aardig uit btw :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
deviantART
Professioneel dierenknuffelaar :*)
It's time to roll the dice...

Lenovo ThinkPad T61
Reg. datum: 12 juni 2005

Papiermache is te slap, meeste doen het volgens mij met glasvezel en dan epoxy erover heen ofzo.
Genius Or Madman?.. You Decide

Ik heb de eerste keer epoxy gebruikt, maar das ook heel lastig aanbrengen, is in het begin te slap op er op te smeren en wordt daarna keihard.
Papier mache is gemakkelijk aan te brengen en heb je tegenwoordig al kant en klaar, just add water.
Maar de vraag is alleen of dat (als onderlaag) ook als het de hele dag in de zon staat netjes blijft.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
deviantART
Professioneel dierenknuffelaar :*)
It's time to roll the dice...

Retro Rules

Zag vandaag de PCM liggen met een artikel over: ... Car pc!

Reg. datum: 05 januari 2005

quote:
Spike_wolf schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 22:03:
Ik heb de eerste keer epoxy gebruikt, maar das ook heel lastig aanbrengen, is in het begin te slap op er op te smeren en wordt daarna keihard.
Papier mache is gemakkelijk aan te brengen en heb je tegenwoordig al kant en klaar, just add water.
Maar de vraag is alleen of dat (als onderlaag) ook als het de hele dag in de zon staat netjes blijft.
Als je gaat modelleren: PUR-schuim in model schuren en daaroverheen je polyester matjes en hars. Andere Methode is restjes dashboard versnipperen/fijnmalen en die in Aceton of MEK gooien. Krijg je smeerbaar plastic van. Let echter op dat dit wel kan met het materiaal van je dash! Sommige plastics willen daar niet in oplossen en dan werkt deze methode niet. Grote voordeel is wel dat alles van hetzelfde materiaal is en je daardoor geen scheuren zult krijgen door temperatuurswisselingen. Dit krijg je vaak wel met polyester.

Papier mache lijkt mij een no go door de wisselende klimaatomstandigheden in je auto. Er zijn grote verschillen in temperatuur en vochtigheid. Als je dat toch wilt proberen ben ik wel erg nieuwsgierig naar je ervaringen. ;)

454ss wijzigde dit bericht 21-04-2009 09:26 (1%)
Reden: typo

Polyester heeft voor mij geen problemen opgeleverd hoor. Eerst een gat maken waar het scherm moet komen, daar het scherm in vastzetten (epoxy oid.) als dat droog is, met polyester de grote gaten dichtmaken. Als de polyester droog is, het overtollige wegschuren, en daarna plamuur eroverheen. Plamuur glad schuren, en dan spuiten.. Hier wat foto's van mijn avontuur:

http://www.xclusion.nl/index.php/photos/album/2.html

Hopelijk heb je er wat aan ;)

Hakkow wijzigde dit bericht 17-11-2009 07:58 (44%)

Look into my eye
Reg. datum: 11 april 2002

Wow, dat ziet er strak uit Hakkow!

Vroegah was ik Sweeper73

ductape en tie-wraps FTW !
Reg. datum: 10 september 2008

zeker netjes, ziet er uit alsof het zo van de band komt rollen :)

1337 Prutz0r Spec's 16509 3DMarks :D | Toekomstmuziek in het heden

Ja hoor dat ziet er wel heel netjes uit!

Ik zit nog steeds te wachten op mn spullen. Ze beloofde bij Zercom 1-5 dagen maar het is ondertussen een week terug dat ze het geld binnen gehad hebben, en ze zijn nog niet binnen. Ik kreeg zondag zelfs een mailtje dat de levertijd meer dan 2 weken was geworden :X

Reg. datum: 18 november 2008

quote:
Juraji schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 12:34:
Ik zat overigens ook te denken om gewoon een asus EEE pc te kopen, lekker compact...
ideetje voor onder de bestuurders zitting, en dan met wat (schuim)rubber eromheen, zodat de pc (bijna) geen klappen vangt...

en een lcd (touchscreen) zijn tegenwoordig niet duur.

Plaatsing (tegen diefstal):
-onder de bestuurders zitting verstoppen
voeding:
-eee pc loopt op 12 volt...
Invoer/uivoer:
-LCD touchscreen
Geluid:
-auto-radio FTW
connectiviteit:
-asus eee heeft al wifi en bluetooth
-mss een hubje in het dashboard knallen (voor eventuele usb-sticks, mp3-spelers of ext. HDD
interface:-
standaard windows (misschien XPlite)

Lijkt me toch niet zo moeilijk te realiseren (mss wat duur, maar dan heb je ook wat)
op deze site staat een link naar een russische carpc bouwer die een hele EEE pc uit elkaar heeft getrokken en in zijn dashboard heeft geïntegreerd.
http://www.liliputing.com/tag/carputer
en deze ook nog (alleen foto's):
http://photofile.name/users/dalee/95138072/

ik ga zelf ook een Asus EEE pc 900 inbouwen ter vervanging van mijn huidige carpc.
Deze versie heeft 20gb opslagcapaciteit en (in mijn geval) 2gb werkgeheugen. het is de versie met windows xp. Deze wordt aangesloten op mijn 7" Lilliput 629 vga touchscreen. Ik heb nog een mini usb stick van 16gb en een 16gb SDHC kaart. beiden komen in de EEE pc.

Deze netbook heeft een accu en overleeft dus het starten ook. Voor de rest moet de voeding komen uit een auto-oplader voor in de sigarettenaansteker (deze zal achter het dashboard worden weggewerkt)
Ik zal de asus eee pc hoofdzakelijk gebruiken voor navigatie, films en muziek.

Ik denk dat de asus eee pc een goede carpc is voor de niet extreem veeleisende carpc bouwer, zoals ik...
niet in de laatste plaats vanwege het formaat :)

nickster46 wijzigde dit bericht 22-04-2009 10:55 (4%)

Retro Rules

De Eee PC is perfect voor Car PC. Wanneer komt dan eindelijk de T91 uit??
Met GPS en touchscreen!!!

Inmiddels heb ik wat vorderingen gemaakt met de Asus EEE 900 als CarPC. \

wat heb ik gedaan:

- centrafuse 2.1 geïnstalleerd
- Touchkit driver geïnstalleerd.
- Het magneetje uit het "scherm" gehaald zodat de pc niet "ziet" dat het scherm dicht is (en dus kan opstarten als deze dicht is)
- een dubbele draad op het aan/uit knopje op het moederbord gesoldeerd en naar 'buiten' geleidt. Deze draden sluit ik aan op een momentschakelaar in de middenconsole zodat ik de pc aan kan zetten.
- Een auto-adapter/lader aangeschaft. Hiervan de sigarettenaanstekerplug afgeknipt en de draden (met zekering) rechtstreeks op de draden van de sigarettenaansteker aangesloten. De + draad is geschakeld en kan dus 'uitgezet' worden zodat de pc op zijn accu verder gaat.

In de EEE pc ingesteld dat hij naar standby-mode overschakelt als er op de aan/uit knop wordt gedrukt.
Ik was blij verrast te ontdekken dat het in standby-mode brengen én het terughalen slecht enkele seconden in beslag neemt. In standby-mode laat ik de pc gebruik maken van zijn eigen accu.

Centrafuse werkt perfect met de EEE pc. ik ben zeer tevreden over de Ipod-control in Centrafuse. Hij controleert mijn Ipod (Classic 80gb) perfect en overzichtelijk.

Conclusie: de Asus EEE is perfect als Car PC.

Retro Rules

In windows 7 zit de mogelijkheid om data te streamen naar andere apparaten: DLNA 1.5
Vroeg me af of er ook al autoradioos zijn die dit ondersteunen?
Geen kabels meer nodig maar gelijk vanaf je carpc muziek/video streamen naar je autoradio. Kon alleen nergens een radio vinden die dit ondersteunt.

quote:
SonnyBonds schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 10:45:
Geen kabels meer nodig maar gelijk vanaf je carpc muziek/video streamen naar je autoradio.
Ik heb geen autoradio naast mijn carpc, en ik mis deze ook niet om eerlijk te zijn..
Wat zou voor jou de reden zijn om toch een radio naast je carpc te behouden?

Het is meteen de versterker en je heb meteen muziek als je carpc nog op moet starten.

quote:
wouterlett schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 15:18:
Het is meteen de versterker en je heb meteen muziek als je carpc nog op moet starten.
Als je geen extra versterker heb is dat inderdaad nodig... Ik speel alle muziek vanaf mijn computer, na het starten van de auto duurt het +/- 25 seconden voor er muziek uit de speakers komt.. is voor mij niet storend

Reg. datum: 01 maart 2009

Die 25 seconde ben je anderws bezig met het erin doen van de radio.

ik heb een paar vragen/onduidelijkheden mbt Centrafuse 2.1, hopelijk kan iemand hier meer over vertellen:

- als ik mp4 videobestanden vanaf mijn ipod wil spelen krijg ik wel geluid maar geen beeld. (bij configuratie wel ingesteld dat hij video op scherm 1 afspeelt en het bas aac.dll bestand is aanwezig)
- als ik muziek vanaf de ipod speel kan ik niet zien hoelang een liedje (nog) duurt en ook doorspoelen lukt me niet.

there is no place like ::1
Reg. datum: 21 januari 2000

quote:
Plantje1978 schreef op zondag 12 april 2009 @ 10:55:
[...]

Ik heb zelf een Asus R2H in de auto zitten.
Vind je die R2h niet enorm traag? ik heb een r2h op proef gehad, er 1 Gb bij gestopt en W7 beta eropgezet maar het ding is niet vooruit te branden.
900Mhz en die harddisk zijn mijnsinziens te traag voor een normaal werkend systeem

ad bd 98 7a 34 b4 26 f7 fa c4 26 54 ef 03 bd e0 24 cb 54 1a

Pagina: 1 2 3 4 ... 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2010 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2009