Reg. datum: 12 april 2005
[CM] PC in je Auto. Info en How-to's - Deel 4
Pagina: 1 2 3 4 ... 35 36 37 38 39 40 41 42 43 ... 51 52 53 54 last
Reageer Nieuw TopicReg. datum: 12 april 2005
Ja dat is simpel idd.. maar het probleem is dan dat het scherm zo ontzettend laag zit.. moet je steeds naar beneden kijken.. en voor navigatie is dat erg vervelend, not to mention ontzettend gevaarlijkquote:luccie schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 16:12:
Daar waar nu de radio zit![]()
En dan de sigaretten ding en laatje ook eruit slopen
Heb ik ook gedaan in de Golf2 van mijn broer.
Daarom zitten losse navigatie dingen ook op de voorruit
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
deviantART
Professioneel dierenknuffelaar :*)
It's time to roll the dice...
| Spike's Car PC |
Meet Ginger: Ginger was altijd een hele fijne en trouwe, maar ietwat ouderwetse auto.. tot ik ineens briljante plannen kreeg dan * ”De Tweaker Genaamd Spike_wolf” kreeg namelijk het briljante idee om een ongebruikte laptop te slopen en in Ginger in te bouwen om te gebruiken voor het afspelen van muziek, navigatie doeleinden en het incidentele potje Patience zo nu en dan |
| De hardware |
De laptop die ik nog had liggen, het was een 15” P4 2Ghz met 512 MB DDR geheugen.. dit beestje werd altijd gebruikt door m’n ma, maar de laptop begon kuren te krijgen en m’n ma kocht een nieuwe.. sinds ik de computer nerd in huis ben mocht ik dat oude ‘klote ding’ wel hebben Na een beetje tweakern deed het beestje het weer prima, draaide soepel met een temp van ronde de 38 graden.. niks mis mee.. Hier heb ik met dank aan nLite een uitgeklede versie van XP Pro op gezet om zoveel mogelijk schijfruimte te besparen voor muziek enzo Het plan was naar aanleiding van [CM] PC in je Auto. Info en How-to's - Deel 4 een 7” touch screen TFT schermpje te kopen, deze op een mooie manier IN m’n dashboard te verwerken, zodat het er niet als een pda of tomtom OP zit De laptop zelf zou onder de bijrijders stoel komen, de kabels zou ik onder het voetenmatje door leggen naar het dashboard naar het scherm toe… |
| Powerknop |
Aangezien de laptop onder de bijrijders stoel terecht zou komen zou dat lastig aanzetten worden natuurlijk Bij Conrad bestelde ik een paar druk knopjes… Ginger had in haar dashboard 4 plekken voor druk knoppen.. rechts van het stuur zaten de knoppen voor de mistlamp en de achterruitverwarming… Links van het stuur zaten twee uitsparingen voor nog twee dezelfde knoppen, maar daar zaten afdekplaatjes overheen.. Deze afdek plaatjes zouden natuurlijk ideaal zijn om een knopje in te fabriceren.. dus zo gedacht zo gedaan.. De druk knopjes die ik van Conrad kreeg waren exact de goeie grootte.. dus ik pakte een scherp mes en ben het opstaande rondje in een van de afdekplaatjes er uit gaan snijden… heeft me een uur gekost Maargoed: Hier begon ik dus mee: En toen ik daar na ruim een uur mee klaar was had ik dit: Na dit gedaan te hebben moest ik natuurlijk wel iets hebben om deze knop aan te verbinden zodat ie ook nog wat zou doen Dus maakte ik de laptop open en ging opzoek naar de connector van de power knop van dat ding Na een beetje geklooid te hebben kwam ik bij die knop uit.. dat knopje was nogal klein en zat direct op de printplaat… na het knopje er zelf vanaf gehaald te hebben had ik dit over: Deze foto ben ik jammergenoeg kwijt.. maar dat was een detail foto van het connectie punt Tja.. en op dat stukje van een halve cm breed zaten drie connectie punten.. het middelste rondje de + pool.. de buitenste twee rechthoekjes allebei de – pool … Daar moesten dus twee draden aan gesoldeerd worden Tja.. duurde ook even voor ik dit goed voor elkaar had, maar dat is gelukt, beetje isolatie tape er omheen voor de zekerheid en stevigheid en voila: Twee draden aan de powerknop vast welke er samen in contact voor zorgden dat de laptop netjes opstartte Vervolgens heb ik een stuk netwerk kabel door m’n dashboard hen gegooid: Van de plek waar de power knop zou komen, door het middenconcole heen, langs de versnellingspook (onder de afdekplaat heen) en onder de bijrijders stoel, wel onder de rail door zodat deze stoel nog steeds naar voren en achteren kan zonder de kabel door te snijden Vervolgens naast het stuur deze twee draadjes aan de druk knop aangesloten en het afdekplaatje met druk knop en al weer op z’n plaats gestoken: |
| USB Support |
Na deze knop gemaakt te hebben kreeg ik het briljante idee om ook en USB poort in m’n dashboard te maken, zo kan ik met USB stick gemakkelijk nieuwe muziek op het systeem zetten Dit afdekplaatje wilde ik aan de rechterkant van het stuur hebben, dus heb ik de originele knop van de mistlampen er uit gesloopt, kabels verlengd en deze naar de linkerkant van het stuur gedaan, en vervolgens de USB poort op z’n nieuwe plekje gestopt: Ook hiervan heb ik de kabel langs de versnellingspook uit het zicht weg gewerkt naar de bijrijders stoel.. De andere kant van het stuur ziet er nu dus zo uit: |
| MiddenConsole |
Toen was het tijd om aan de plek van het schermpje te denken.. M’n autoradio wilde ik er helemaal uit halen, dus die plek was leeg.. eronder zat een bakje wat er ook uit zo kunnen.. maar die plek zat zo laag dat ik heel erg ver omlaag zou moeten kijken om op het scherm te kunnen zien.. geen optie dus.. Dan maar een stuk hoger.. boven het dashboard aan een zuignap was ook geen optie.. tja, dan gaan we de huidige layout van het dashboard maar om zeep helpen Ik wilde de knoppen van de verwarming omlaag halen naar de plek van de radio, dan het scherm op de plek van die knoppen en de blaasgaten.. ![]() Het rood omlijnde stuk moest ik er dus uit zagen.. Ik ben dus maar even langs de sloop gereden om een zelfde stuk dashboard te bemachtigen om daarmee aan de slag te gaan.. ik ken mezelf Dus de dremel in een ander stuk dash gezet, Dat ging makkelijker dan ik had durven hopen, en nog heel netjes ook Vervolgens konden de knoppen voor de verwarming samen met het stukje dash op hun plek een stukkie omlaag: Best netjes zo toch? |
| Geluid en Power |
Om de speakers van m’n autoradio te blijven gebruiken had ik uiteraard een kleine versterker nodig.. deze heb ik dus aangeschaft… een simpele van XXL van 25 euro ofzo… niks bijzonders… hier kon ik doormiddel van een jackplug de laptop op aansluiten En om de laptop te voorzien van stroom heb ik een auto lader van trust gekocht, kostte 35 euro, en leverde verschillende voltages, en had verschillende opzet stukjes zodat hij in ongeveer elke laptop/ander apparaat kon Alleen bleek dat de versterker en adapter op dezelfde ground zaten waardoor de speakers ontiegelijk gingen brommen als de laptop aan de adapter zat Hiervoor dus maar een aardlus isolator van 15 euro gekocht, deze tussen de laptop en de versterker en dat probleem was opgelost Nu moest ik dit allemaal wel ergens kwijt, dus heb ik ze allemaal gemonteerd in de ruimte achter de radio en het bakje er onder, hier was een zee van ruimte en kon ik alles netjes vast zetten zonder er last van te hebben: Achter nummer 1 zit de aardlus isolator, die heb ik met twee boutjes vast gezet aan de binnenkant van dat schot.. de boutjes heb ik een likje zwarte verf gegeven en die vallen helemaal niet meer op Nummer 2 is de versterker welke met een aantal tiewrapjes vast zit aan een metale constructie daar achter… En nummer 3 is de adapter welke ik heb voorzien van een metalen strip er omheen zodat ik ook deze met twee boutjes vast kon zetten aan dat schot, en ook deze zijn zwart geverfd om niet op te vallen.. Alle drie deze apparaten zijn omwikkeld met een stuk schuimrubber zodat ze niet kunnen gaan rammelen tijdens het rijden |
| Het Scherm |
Na lang… erg lang wachten kreeg ik dan eindelijk mijn schermpje van de postbode Lilliput scherm van 7”, besteld bij MyElectronics voor 260 euro inc BTW en verzend kosten.. kost wat, maar dan heb je ook wat Hier het scherm aangesloten op de laptop (rechter) Erg leuk dingkie Dankzij dit scherm kon ik dus inmiddels de 15” monitor van de laptop zelf af slopen Toen kwam de tijd om het scherm op zijn plek te zetten in de auto.. Van de constructie er achter heb ik helaas geen pics gemaakt omdat ik het er erg snel in gezet heb omdat ik al te laat was voor school Maar het principe is simpel, het scherm heeft zijn eigen standaard, welke voorzien was van een aantal gaatjes om hem vast te schroeven… In de auto zaten een aantal bouten en gaten aan/in het metalen frame onder/in het dashboard… Ik heb twee aluminium latjes genomen, deze een beetje gebogen enzo, zodat ik een kruis kon maken in het midden van het gat waar het scherm moest komen, welke ik dus vast gemaakt heb met een stel bouten aan het bestaande frame, dit zit nu dus muur vast.. In deze aluminium latten heb ik een stel gaten geboord.. duurde 2 uur voor 7 gaten En nu ziet het er zo uit: Scherm net op zijn plek, uit. Main screen van Centrafuge, een erg goeie front end voor car PCs, voor het beluisteren van muziek, en navigatie.. en beide tegelijk En hier dan met het navigatie scherm aan Ik heb alleen nog geen pic van het patience scherm Ook kan ik er DVDs mee afspelen, en een hoop telefoons mee aansturen door middel van een BlueTooth connectie. |
| Navigatie |
Om te kunnen navigeren is natuurlijk wel een GPS muis nodig, ik heb een simpele USB GPS muis gekocht van 65 euro.. deze boven op m’n dashboard gelegd, in het dashboard een klein gaatje gemaakt en daar de kabel doorheen gestoken. De kabel net als alle andere kabels langs de versnellingspook geleid naar de bijrijders stoel.. in de auto zie je GEEN ENKELE kabel lopen Alleen op het kleine stukje tussen het afdek stuk van de pook en de bijrijdersstoel.. maar das maar 2 of 3 cm |
| Securing de Laptop |
Uiteraard moest de laptop goed vast zitten.. onder de bijrijders stoel had ik dus genoeg ruimte om de laptop netjes te kunnen plaatsen, dat heb ik dan ook gedaan, onder de laptop wat schuimrubber gelegd zodat ook deze geen geluid kan maken tijdens het rijden.. vervolgens de bouten van de stoel los gedraaid en hier onder vier bouten een oogje gedaan en ze vervolgens weer goed vast gedraaid… aan deze oogjes heb ik een paar spanbanden bevestigd, en deze in een kruis over de laptop heen getrokken, waardoor deze zo vast als een huis zit |
| To Do: |
Het enige wat me nu nog rest is een beetje afwerking, ik moet de randen om het scherm nog dicht maken met polyester of schuimrubber ofzo.. ook zit er boven de knoppen van de verwarming nog een kiertje wat nog dicht moet… Verder ben ik eigenlijk wel klaar Oh ja.. Ginger mag nog wel een grondige wasbeurt krijgen, van binnen en buiten.. Gaan we morgen maar eens doen |
De lege rand om het scherm heen heb ik toen dertijd nog netjes dicht gesmeerd met e-poxy en netjes geverfd... het zag er prima uit, en het was net of het er altijd ingezeten heeft... als je niet TE goed keek that is
Hoe het er uiteindelijk uit zag heb ik jammergenoeg nooit foto's van gemaakt
Misschien dat anderen hier nog wat aan hebben
En ja, m'n auto heette idd Ginger... was niet mijn idee.. toenmalige vriendin vond dat de wagen een naam moest hebben.. een naam die je ook tijdens de sex uit kon schreeuwen (
Spike_wolf wijzigde dit bericht 27-02-2008 16:42 (100%)
deviantART
net bij de garage te horen gekregen dat mijn voiture nog maximaal 5 maanden te leven heeft (duur van de apk). Herkeuren zit er niet in omdat de kosten 3x over de kop zouden gaan ivgm de aanschafprijs.
Pluspunt; ik zou beginnen aan een carpc als ik een nieuwe auto had.
Minpunt: als ik een nieuwe auto heb is budget op
Het touchscreen moet in de middenconsole van mijn Nissan Primera ingebouwd worden

(let niet op die blauwe koelkast
Ik heb de volgende onderdelen bij elkaar gezocht (en opmerkingen zijn welkom!):
| Kast | VoomPC-2 Zwart Aluminium | 110 eur |
| Voeding | M3-ATX 125W | 78 eur |
| Mobo | Intel D201GLY2A Mini-ATX incl 1,2GHz CPU | 62 eur |
| Harddisk | Samsung Spinpoint M5S HM250JI | 79 eur |
| Geheugen | Kingston KVR533D2N4/1G | 17 eur |
| Touchscreen | ?? | ?? |
| Extra | 2x TFT in hoofdsteunen | ?? |
Ik ben nu dus aan het kijken naar de touchscreen en de 2 TFT's in de hoofdsteunen (hiervoor ben ik een keer een kant-en-klare oplossing tegengekomen maar die kan ik niet meer vinden - toch zelf hobbyen dan zoals een echte tweaker
De DVD-speler is nog niet genoemd, ik weet nog niet of ik die in de PC of in het dashboard wil plaatsen. Is natuurlijk ook afhankelijk van de inbouwplaats van de PC (onder de stoel of in de achterbak).
Wireless doe ik via een BT-dongle en een Wifi-adapter, beide via USB.
Daarnaast ben ik bij een inbouw-TFT mijn radio kwijt, wat ik eigenlijk niet wil omdat ik toch redelijk vaak naar de FM luister. Nou las ik dat dat bij CarPC's nou niet echt goed werkt (een radio-oplossing), dus ook daar ben ik nog aan het zoeken.....
Verder ga ik even een sloop zoeken voor dezelfde frontjes (die ik ga vervangen/verplaatsen), mocht ik de auto in de toekomst nog voor een behoorlijke prijs willen verkopen
P.S. Spike-Wolf: een zeeeer slimme oplossing, dat USB-poortje!
sweeper73 wijzigde dit bericht 28-02-2008 11:55 (8%)
Reden: Nog wat vergeten...
Reg. datum: 27 december 2005
104inch van Shark

En ik heb deze camera gekocht

Nu kan ik het beeldscherm gewoon op de camera aansluiten,
maar ik wil de camera integreren met mijn pc zodat in Centrafuse hij de camera herkent.
Helaas heb ik geen video-in aansluiting meer op mijn moederbord over.
Hoe kan ik dit regelen?
Wat moet ik precies kopen om mijn camera op mijn pc te kunnen aansluiten?
In mijn pckast (voom2) heb ik weinig ruimte voor een kaartje.
Ik zat zelf te denk hieraan,
een goedkoop usb apparaatje.. Ik weet alleen niet of de kwaliteit een beetje normaal is.
http://cgi.ebay.nl/Video-...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Wat vinden jullie van deze oplossing?
Die USB apparaatjes werken volgens mij ook gewoon goed hoor.
Je kan trouwens ook een TV kaart gebruiken, met composiet in (gele tulpstekkertje)
De kwaliteit van zo'n dingetje is prima voor wat jij wilt. Let wel even op de systeemvereisten als je ook daadwerkelijk wilt gaan capturen en niet alleen displayen.
Reg. datum: 27 december 2005
Hehe .. klopt, nee weet je wat het is,
Ik moet hem nu bestellen namelijk
@thinkpad
Een tvkaart past niet in mijn behuizing
En vind ik ook te duur voor alleen een simpel cameratje op aan te sluiten
Reg. datum: 29 februari 2008
Ik ben opmoment bezig mijn mijn carputer project.
daarbij gebruiker ik een laptop met centrafuse
ik zie veel mensen die er alles voor doen om de pc zo snel mogelijk te laten opstarten maar ik ben bezig met testen op de slaapstand van de laptop.
ik ga de druk schakelaar van de monitor van de laptop uit de laptop halen en deze laten schakelen doormiddel van een soort druk relle. dus zodra de auto van contact gaat dat die de druk schakelaar indrukt daarbij geeft die een signaal aan de laptop dat het scherm dichtklapt en in energie beheer instel dat bij het dichtklappen van het scherm dat die in slaapstand gaat.
daarbij heb ik 1 vraag of dit voor jullie mening te realiseren is?? en nog tips of hints hebben???
vraag 2: als de laptop in slaapstand gaat gebruikt die dan echt helemaal geen stroom meer? ik weet wel dat je laptop gewoon van de voeding kunt halen en hem een week later ofzo zo weer uit slaap stand kunt halen en dat dan de laptop binnen 10-15sec weer volledig opgestart is met centrafuse opgestart en muziek die weer verder afspeelt waar die gebleven was..
maar zodra de laptop in slaap stand gaat blijft die dan niet constand mijn accu van de laptop laden? dus dat als mijn auto een paar dagen stil staat dat dan de accu van mijn auto leeg trekt???
Alsvast bedankt
Mvg,
Qua slaapstand is er verschil tussen standby en slaapstand. Ik haal ze ook altijd door elkaar maar volgens mij is de standby als bij de TV: kan gelijk aan maar blijft stroom gebruiken. Slaapstand slaat je geheugen op op schijf en gaat echt uit.
Ik gebruik de slaapstand (hybernate) en daarme is de boel in ong. 30-40 sec opgestart..
I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere! My site
Klopt helemaal.. bij stand-by is hij nog aan, en blijft stroom gebruiken.quote:Martkrui schreef op maandag 03 maart 2008 @ 20:56:
Qua slaapstand is er verschil tussen standby en slaapstand. Ik haal ze ook altijd door elkaar maar volgens mij is de standby als bij de TV: kan gelijk aan maar blijft stroom gebruiken. Slaapstand slaat je geheugen op op schijf en gaat echt uit.
Ik gebruik de slaapstand (hybernate) en daarme is de boel in ong. 30-40 sec opgestart..
Bij slaapstand kun je hem 3 jaar zonder stroom laten liggen, en zodra je hem weer aan zet is ie weer net zo als ie was toen ie 'uit' ging
Ik zet mijn Media Center, en mijn voorgaande Car-PC ook altijd in Hybernate (slaapstand), en m'n volgende car-pc gaat dat ook weer doen.
Het is idd lekker snel uit, en weer opgestart, zonder dat alle programma's weer moeten opstarten.
Mijn Car PC had 10 seconden nodig om weer te ontwaken
deviantART
Reg. datum: 07 juni 2005
Te beginnen met een TFT scherm en daarna te bedenken wat ik daar op aansluit
maar wat een beetje leuke budget 7" inbouw schermen ?
ik vind deze leuk geprijst
http://cgi.ebay.nl/COUGAR...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
maar een res. 1440x 238 lijkt me zo raar
wd200 wijzigde dit bericht 09-03-2008 22:07 (37%)
Da's een marketingtruuc... 1440/3=480... Ze tellen elke R, G en B pixel afzonderlijk.quote:
DocGonzo photography | [12:14:30] (GerardHenninger): maar jij bent ook een lieve belg (L)(K)
aha met andere woorden k*t scherm dus.. moet toch iets van 1024 van 768 aankunnen voor fatsoenlijke car pcquote:dodge_911 schreef op zondag 09 maart 2008 @ 22:37:
[...]
Da's een marketingtruuc... 1440/3=480... Ze tellen elke R, G en B pixel afzonderlijk.
Misschien dat ik er overheen lees, maar volgens mij heeft dit schermpje geen VGA aansluiting!! (en het is geen Touchscreen).quote:wd200 schreef op zondag 09 maart 2008 @ 22:07:
ik ga toch maar beginnen met de basis voor een car pc.
Te beginnen met een TFT scherm en daarna te bedenken wat ik daar op aansluit
maar wat een beetje leuke budget 7" inbouw schermen ?
ik vind deze leuk geprijst
http://cgi.ebay.nl/COUGAR...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
maar een res. 1440x 238 lijkt me zo raar
Ben zelf ook op zoek naar een schermpje, maar dit lijkt me niks.
Ik zoek een scherm die dus wel een vga aansluiting heeft / op te maken is.
touchsreen hoeft niet direcht voor mij.
De aanschaf voor een compleet systeem in een keer is TE duur voor mij.
wat kan ik allemaal aansluiten op zo'n scherm..
Wat zijn evt de mogelijkheden voor het aansluiten van een gewone PC.
Alle componenten werken op max 12v dacht ik zo dus moet het mogelijkzijn een zelfbouw voeding te maken waardoor ik GEEN omvormer naar 230v nodig heb.
of brengt dit TE veel nadelen met zich mee ?
wd200 wijzigde dit bericht 10-03-2008 23:44 (63%)
Reg. datum: 29 augustus 2007
ik heb gewon bij picco carpc voeding (160w, 12v) gebruikt en werkt zeeer goedquote:wd200 schreef op maandag 10 maart 2008 @ 21:42:
Was ook voor mezelf.
Ik zoek een scherm die dus wel een vga aansluiting heeft / op te maken is.
touchsreen hoeft niet direcht voor mij.
De aanschaf voor een compleet systeem in een keer is TE duur voor mij.
wat kan ik allemaal aansluiten op zo'n scherm..
Wat zijn evt de mogelijkheden voor het aansluiten van een gewone PC.
Alle componenten werken op max 12v dacht ik zo dus moet het mogelijkzijn een zelfbouw voeding te maken waardoor ik GEEN omvormer naar 230v nodig heb.
of brengt dit TE veel nadelen met zich mee ?
ook heb k een newision (liliput) 7" tft TS scherm.. werkt ook zeer goed. en ts is wel echt handig!
je kan er vga, maar ook gewoon dvd speler of iets anders op aansluiten.. heeft ook meerdere kiesbare kanalen (Dat je gewoon alles kan aansluiten maar zelf kan switchen wat je wilt zien!)
volgens mij werkt mijne zelf op 7 volt!, maar op 12 volt doet die het ook prima.quote:wd200 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 23:31:
Wat is de min. resolutie die een scherm moet hebben om leuk te kunnen functioneren ?
mooie resolutie heb jij daar...quote:Hugo b schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 00:31:
[...]
volgens mij werkt mijne zelf op 7 volt!, maar op 12 volt doet die het ook prima.
Wat mij betreft: eentje waar je genoeg op kunt zien, en dat begint van 600x400 (standaard divx films zijn rondom die grootte)
Get Airflow, save the world.
uhm gebruik meestal 800x600 maar kan ook 1024x786 en ook eerder genoeg 600x400
Reg. datum: 07 november 2007
De makkelijkste manier om m'n schermpje in dit dashboard te krijgen is nog steeds op de plek van de radio+asbak/sigaret aansteker.
Maar ik blijf er bij dat ik dat niet mooi en erg gevaarlijk vind.
Je moet je hoofd echt ver naar beneden buigen (lijkt mee te vallen op de foto, maar als je achter het stuur zit is het best een stuk omlaag.
En dan heb je ook nog eens de versnellingspook die er voor zit bij de 1e, 3e en 5e versnelling. En er valt een klein stukje van het scherm achter m'n stuur, ook jammer.
Wat me nog steeds de mooiste oplossing lijkt is om hem naast de tellers te stoppen, dus dat 'afdakje' doortrekken naar rechts en dar het schermpje zetten.
De bovenkant van het dashboard, wat dan aangepast zou moeten worden is één grote plaat, dat afdakje is echt de complete bovenkant van het dashboard zeg maar, nu kan ik waarschijnlijk op een sloop ofzo wel zo'n zelfde stuk vinden, en dan zou ik daar dus een gat ik kunnen zagen om ruimte te maken voor het scherm, maar hoe zou ik het het beste kunnen afwerken dan?
Polyester ofzo? en wat zou de makkelijkste manier zijn om het stevig en mooi aan te brengen?
Suggesties?
deviantART
Pagina: 1 2 3 4 ... 35 36 37 38 39 40 41 42 43 ... 51 52 53 54 last