| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Codestijlkeuze: ik zou h1#logo gebruiken om aan te geven wat je selecteert, of liever nog: div#header h1#logo. Zo krijg je gelijk een overzicht van de hiërarchie in je css, en bovendien is het eenduidigquote:Japie_17 schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 01:07:
Dan kun je de tekst verbergen met
Cascading Stylesheet:
1#logo a { display: none; }
Cascading Stylesheet:
1 | div#header {
|
Zegmaar
Cascading Stylesheet:
1 | display: none; |
Als ik die code gebruik is het plaatje geen hyperlink meer en kan men niet terugkeren naar de begin pagina door het logo aan te klikken...
Døh
. Maar waarom niet gewoon vertrouwen op de alt tekst
.
Op de frontpage van tweakers.net doen ze dat op de volgende manier:quote:vreeke1 schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 12:30:
Cascading Stylesheet:
1display: none;
Als ik die code gebruik is het plaatje geen hyperlink meer en kan men niet terugkeren naar de begin pagina door het logo aan te klikken...
HTML:
1 | <h1 id="logo"><a href="http://www.bedrijfhandel.nl/"><span>Bedrijfhandel.nl</span></a></h1> |
Cascading Stylesheet:
1 | div#head h1#logo a {
|
Ik denk omdat het een koptekst isquote:JHS schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 13:01:
Døh. Maar waarom niet gewoon vertrouwen op de alt tekst
.
Jaap-Jan wijzigde dit bericht 31-12-2005 14:17 (35%)
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Hoe bedoel jequote:
Dat had ik eerst maar ivm semantiek is die <span> natuurlijk van geen betekenis... Maar lijkt mij een situatie van kiezen of delen...quote:Op de frontpage van tweakers.net doen ze dat op de volgende manier:
HTML:
1<h1 id="logo"><a href="http://www.bedrijfhandel.nl/"><span>Bedrijfhandel.nl</span></a></h1>
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9div#head h1#logo a {
display: block;
width: 100%;
height: 100%;
}
div#head h1#logo a span {
display: none;
}
als ie van weinig betekenis is wil niet zeggen dat je 'm niet kan gebruiken, juist hier is een element van weinig betekenis juist geschikt imho
var _ = {_: 'unreadable code detected!'};
alert(_._);
En aangezien dat stukje tekst semantisch gezien volledig binnen die h1 valt, kan je het beste ook een semantiekloos element toevoegenquote:vreeke1 schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 18:12:
[...] Dat had ik eerst maar ivm semantiek is die <span> natuurlijk van geen betekenis... Maar lijkt mij een situatie van kiezen of delen...
Als ik hem uit de div haal dan werkt "display: none" niet meer...quote:JHS schreef op zondag 01 januari 2006 @ 11:39:
[...]
En aangezien dat stukje tekst semantisch gezien volledig binnen die h1 valt, kan je het beste ook een semantiekloos element toevoegen. (Wat mophor zegt.) Overigens heb je nu nog steeds alléén een h1 binnen een div, met verder niks. Zelfde geval voor de ul#navigation binnen de div#footer, en de ul#leftnav binnen div.menucontent1 . En als laatste: volgens mij kan je een hele hoop classes vervangen door id's. Dat maakt je css en eventuele js eenduidiger in mijn ogen.
vreeke1: Waar reageer je op
?
Waarom is die "Bedrijfhandel.nl" in vredesnaam strong
. En overigens: zoals ik hierboven al meermaals heb uitgelegd hoort de titel van de gehele website niet in een hx. Daar is die voor Volgens mij kan je beter het volgende doen:
HTML:
Cascading Stylesheet:
Overigens kan je #website_title_text zowel in de HTML als in de CSS op zich weglaten
.
Waarom is die "Bedrijfhandel.nl" in vredesnaam strong
HTML:
1 | <p id="website_title">
|
Cascading Stylesheet:
1 | p#website_title a {
|
Overigens kan je #website_title_text zowel in de HTML als in de CSS op zich weglaten
JHS wijzigde dit bericht 03-01-2006 20:32 (12%)
Het is gelukt zoals je op www.bedrijfhandel.nl/test/ kan zien. Maar nu zit ik een beetje met de footer. Hij overlapt nu de content terwijl ik wil dat ie onderaan de pagina komt. Ook is de breedte van de footer niet meer goed. Hij hoort zoals op www.bedrijfhandel.nl.
Ik heb nu:
HTML:
Cascading Stylesheet:
Ik heb nu:
HTML:
1 | <div id="footer">
|
Cascading Stylesheet:
1 | div#footer {
|
En ik zie net dat in 800x600 resolutie de website in IE heel vreemd gaat doen... maar in Firefox wel goed blijft...
vreeke1: float: bottom bestaat dan ook helemaal niet. In FireFox werkt het volgende:
Cascading Stylesheet:
Cascading Stylesheet:
1 | div#footer {
|
De browser doet precies wat je gevraagd wordt, maar wat vraagt klopt niet helemaal
.
'position: absolute' geeft aan dat je zelf precies wilt zeggen waar iets op de pagina moet komen. Dit doe je met 'top:', 'bottom:', 'left:' en 'right:', maar dat zegt dus echt: zet dat neer op die pixel.
'float: bottom' bestaat niet. Je kunt alleen 'left', 'right' of 'none' kiezen.
Dit doet 't hem trouwens voor mij:
Cascading Stylesheet:
'position: absolute' geeft aan dat je zelf precies wilt zeggen waar iets op de pagina moet komen. Dit doe je met 'top:', 'bottom:', 'left:' en 'right:', maar dat zegt dus echt: zet dat neer op die pixel.
'float: bottom' bestaat niet. Je kunt alleen 'left', 'right' of 'none' kiezen.
Dit doet 't hem trouwens voor mij:
Cascading Stylesheet:
1 | div#footer {
|
Ik vraag me af hoe ik ooit float: bottom heb kunnen verzinnen
. Maar begin css nu aardig door te krijgen, snapte eerst niet precies hoe je nu elementen op een bepaald eplaats kon zetten maar het wordt al aardig duidelijk. Net een tutorial over float en position gelezen die heel veel duidelijk maakte.
Hebben jullie er ook last van dat bij 800x600 in IE de website heel raar doet? Er komt een hele witte ruimte boven de content te staan..
Ja, maar hoe het komt zou ik je zo snel niet kunnen zeggen
.