Gathering of Tweakers

Quicksearch
SAMSUNG LExxR Serie LCD TV's

De Samsung LExxR serie LCD TV's is een vrij nieuwe range aan LCD TV's die de aandacht trekt door de combinatie van beeldkwaliteit, features en prijs. Er wordt redelijk wat reclame voor gemaakt, en ook in de grotere media- en TV-winkels is hij vaak prominent aanwezig. Er is, verspreid over het internet, veel informatie over deze televisie te vinden, en dat wilde ik graag centraal samenvatten middels dit topic, en ook zou ik graag wat reacties zien van nederlandse eigenaren, aangezien de schermen in andere landen kleine verschillen kunnen vertonen.

Als er niets gezegd wordt over het modeltype waarnaar gerefereerd wordt, en het gaat duidelijk om een specifiek model, dan wordt de LE32R41B of de LE32R51B bedoeld, aangezien deze het meest populair zijn, en hier dus het meeste over te vinden is. Vandaar in de topictitel ook deze naam, ook al beperkt dit topic zich niet tot deze specifieke modellen; ook de M en T modellen, die uitgekomen zijn na de R serie, kunnen hier besproken worden; dit ook gezien het feit dat de onderlinge verschillen redelijk beperkt zijn (cosmetisch, kleine technische verschillen).

TYPES

De LE serie bestaat uit een aantal types, aangeduid met een typenummer dat begint met "LE", gevolgd door 2 cijfers, gevolgd door een "R", gevolgd door 2 cijfers, en als laatste gevolgd door "B", "BD" of "BDX". De betekenis van deze type-aanduiding:

• LE: Serie aanduiding
  • Twee cijfers: de diagonale schermgrootte in inches (23, 26, 32 of 40)
  • R: onderdeel van de serie aanduiding; wijst op onderscheid met oudere "A" serie, de kleine, 4:3 "S" serie en de nieuwere "M" en "T" series
  • Twee cijfers: een code die het uiterlijk bepaalt (31 (verschil met 41 is mij onduidelijk), 41, 51 of 53)
  • B, BD, BDX: B is onderdeel van het type, D staat voor "digitaal" en geeft aan dat de TV een digitale tuner heeft (naar mijn weten nog niet gesignaleerd in Nederland, in Engeland bruikbaar voor Freeview) en X staat voor het beschikbaar zijn van Top Up TV, ook slechts in Engeland verkrijgbaar

Voorbeelden van de verschillen in uiterlijk in de R serie:

LE26R41B
http://kryz.org/sitepics/LE26R41B.jpg

LE32R51B
http://kryz.org/sitepics/LE32R51B.jpg

LE32R53B
http://kryz.org/sitepics/LE32R53B.jpg

De M serie dan:

LE32M51B
http://kryz.org/sitepics/LE32M51B.jpg

LE40M61B
http://kryz.org/sitepics/LE40M61B.jpg

En de T serie:

LE32T51B
http://kryz.org/sitepics/LE32T51B.jpg

Voor de volledigheid zijn dit alle mij bekende modelnamen die op dit moment bestaan (gecontroleerd via Samsung websites en Google):

• 23": LE23R41B, LE23R51B
  • 26": LE26R41B, LE26R51B; LE26R41BD, LE26R51BD; LE26R41BDX, LE26R51BDX
  • 32": LE32R31B, LE32R41B, LE32R51B, LE32R53B; LE32R41BD, LE32R51BD; LE32R41BDX, LE32R51BDX
  • 40": LE40R51B

SPECIFICATIES LE32R51B

BEELD
HDTVH/Ready
Zichtbare beelddiagonaal32”
Beeldverhouding16:9
Resolutie (horizontaal x verticaal)1366 x 768
Contrastratio800:1
Luminantie500 Cd/m˛
Kijkhoek (horizontaal x verticaal)170°/170°
GELUID
Uitgangsvermogen10 W x 2
SurroundSRS TruSurround XT
StereoNICAM / A3
BEELDOPTIES
DNIe (DNIe demo on/off)
My Color Control (MCC)• (3 kleuren)
Dynamic contrast3000:1
Brightness sensor
Teletekst1000 pagina’s
Tuners1
PIP• (pc)
INGANG/UITGANG
Digitaal (HDMI-HDCP/DVI-compatible)1/1
Scart2
Component (Y/PB/PR)1
Video-ingang1
S-video-ingang1
PC-ingang (D-sub)1
Audio-uitgang1
OVERIGE
Energieverbruik (maximaal)184 W
Energieverbruik (stand-by)<1 W
MuurbevestigingAudipack/Vogels (VESA 200x200)
Gewicht15 kg
Afmetingen met stand (hxbxd)797 x 249 x 650,7 mm
Afmetingen zonder stand (hxbxd)797 x 99 x 592 mm

REVIEWS

Ik heb nog geen bruikbare reviews kunnen vinden, anders dan eigenaars-ervaringen. Hier een paar ervan:

POSITIEVE PUNTEN

Waarom zou je een Samsung LExxR willen kopen? Nou, hierom:
  • Goede resolutie
  • Helder beeld
  • Mooi design
  • HDTV Ready, en dan ook op bruikbare wijze (dus niet 1920x1080 downscalen naar 800x480)
  • Uitgebreide range aan inputs
  • Uitgebreide hoeveelheid instellingen, functies en features
  • Scherp geprijsd voor dit type scherm

BEKENDE PROBLEMEN

Er zijn al een aantal problemen bekend op dit scherm. Een lijstje:
  1. Tearing (opgelost)
  2. Weergave kwaliteit oudere analoge ingangen ondermaats
  3. Dynamische backlight kwalitatief zwak
  4. Geluidskwaliteit van de ingebouwde speakers zwak
Een uitleg bij bovenstaande punten:

1. Het belangrijkste probleem was tearing. Zie deze posting van een gebruiker om te zien wat dit precies inhoudt. Overigens heeft hij volgens andere eigenaren van dit scherm wel een van de ergste vormen gehad op zijn scherm. In de links hieronder wordt ook een thread op AVForums genoemd waarin meerdere mensen het probleem rapporteren, en hier valt ook te lezen dat het zich op bepaalde schermen en met bepaalde type ingangssignalen meer voor lijkt te doen dan met andere. Samsung heeft hier (na lange tijd zeuren door AVForum bezoekers) een officieel statement over uitgebracht dat zowel het probleem als de oplossing bekend waren, en blijkens de website van een nederlandse AVForums bezoeker is het probleem ook inderdaad opgelost.

2. Het is bekend dat LCD en plasma schermen vaak minder goed omgaan met de oudere, analoge inputsignalen dan dat CRT's dat doen. Over het algemeen heeft dit gewoon te maken met het feit dat CRT's intussen zo doorontwikkeld zijn, dat je daar met LCD voorlopig nog niet tegenop kan. Echter, de prestaties van de Samsung zijn ten opzichte van enkele andere schermen die op dit moment op de markt zijn niet echt schokkend goed te noemen. De review van Lyris die ik genoemd hebt legt hier iets meer over uit. Het is natuurlijk de vraag hoeveel je gebruik zal maken van die inputs, en of het daadwerkelijk zo slecht is dat je je er aan irriteert, maar feit is dat het beter moet kunnen.

3. De backlight kan dynamisch zijn lichtsterkte bepalen. In theorie is dit heel handig: als het licht is in de kamer wordt de backlight helderder, en als het donker is, is er minder licht nodig om het beeld goed te kunnen zien. Dit werkt echter blijkbaar niet heel goed; het is te langzaam en helder is wel erg helder. Het probleem is dat het ook niet manueel in te stellen is (je kan dus niet een vaste helderheid kiezen); de enige andere optie is de dynamische functie uitzetten, waarmee de helderheid standaard op zijn hoogst staat. Dit is overigens een instelling die veel eigenaren gebruiken.

4. De geluidskwaliteit van de ingebouwde speakers is logischerwijs niet al te spannend; het zou beter kunnen, maar met een scherm als deze moet je gewoon een externe geluidsbron aanspreken.

LINKS

Samsung.com - Officiele Nederlandse modellen
Samsung.com - Nederlandstalige handleiding LE32R51B

AVForums.com - Algemene discussie
AVForums.com - Tearing poll
AVForums.com - Kleurinstellingen
AVForums.com - Gerelateerde topics
HiFi-Forum.de - Algemene discussie (duits alert!)

HANDIGE TIPS / WEETJES
  • Om in het service menu te komen, kies de volgende opties (op eigen risico!):
Standby -> Info -> Menu -> Mute -> Power On

Let op: je moet beeld op je tv hebben voordat je hem op standby zet en in het service menu probeert te komen. Verder moet je de knoppen gewoon even aantikken en niet twee seconden ingedrukt houden.
  • Een bruikbare optie die te veranderen is in het service menu is "Video Mute Time". De standaard instelling is 8 of 10, maar door hem op 4 te zetten verlaag je de zap-tijd (tijd om van het ene kanaal naar het andere kanaal te schakelen) behoorlijk.
  • De Picture-in-Picture optie is enigszins beperkt. In de handleiding staat exact beschreven welke combinaties van inputs mogelijk zijn met PiP.
  • De HDMI ingang kan ook als DVI ingang gebruikt worden (dus je kan niet tegelijkertijd DVI en HDMI aangesloten hebben). Hiervoor heb je wel een converter nodig. Merk op dat de HDMI ingang ook geluid ondersteunt, terwijl dit bij DVI niet het geval is.

N.B.

Ik ben zelf (nog) geen eigenaar van deze LCD TV (vandaar misschien ook mijn aanhoudende interesse voor dit scherm op dit moment). Ik zal deze startpost een beetje up-to-date proberen te houden. Voor opmerkingen, aanvullingen of correcties, gelieve te mailen (dus niet in het topic aub, zie voor e-mail adres mijn profiel). Over de opmaak: het kan allemaal vast veel mooier, maar het gaat mij om de info.

Kryz wijzigde dit bericht 16-02-2006 16:38 (41%)
Reden: Update

Are you not informed? Is that because of your attitude? - Visit kryz.org

..........
Reg. datum: 19 oktober 1999

Bedankt voor de nuttige informatie!! Ik ben deze serie ook in de gaten aan het houden ivm aanschaf van lcd scherm binnen 2 maanden.

Ik zag overigens dat er ook weer een nieuwe serie uit was, Samsung LE26M51B. Ik zie geen verschillen qua specificaties.

Het moet toch niet gekker worden!!!!

Die info had ik nodig heb nu een LE26A41B en die loopt achter met geluid als hij op een home cinema word aangelsloten. Blijkt dat al die modellen er last van hebben.
Dus dan maar een opleg voor beter lcd 'tje

web_bart wijzigde dit bericht 21-08-2005 10:28 (12%)

Specs AMD 64 3000+ - 2*512 pc3200 - x800 XT - 2*120GB - 460W enermax - SonyDVD RW DRU-700a doubleLayer My System + pics My PC'S

Reg. datum: 04 september 2003

Als ik naar de laatste paar reacties kijk op avforums.com lijkt 't erop dat de laatste samsungs geen last meer van tearing hebben. Ik hoop dat dit zo is, want 't enige wat me tegenhoud om deze tv aan te schaffen is 't tearing probleem.
quote:
no, iv got the samsung hd850 upscaler and iv played 3 or 4 movies on 720p at 50/60hz and no tearing has happend. i got mine last week.
quote:
No tearing on mine after watching lots of 720p @ 60Hz through the component inputs. My HDMI DVD player arrives Monday, so I'll check that too.
quote:
Same here I think mine is a 41 model (not sure). Ive played the xbox hi-def for several hours and have not noticed any tearing yet. I got my set on Tuesday.
quote:
No problem mate. I totally agree, this TV is great. As the tearing turns out to be on a limited amount of sets (wich makes it really sad for Samsung, they are offering an absolutely fabulous TV, but get a bad name because of this flaw).

Iemand op 't forum had contact opgenomen met de support service van samsung en daar zeiden ze dit:

quote:
*It IS A FIRMWARE PROBLEM.
*It can be easily fixed by an engineer.
*It doenst occur on every set. Only the first shippings have older firmware. Later shippinsg have updated firmware included.
*It mostly occurs on the 32" version.
*It only happens with foreign (NTSC) source material.
*In the Netherlands, they havent seen the actual problem themselves. The only calls they had so far were from concered internetters.

Erik!! wijzigde dit bericht 21-08-2005 14:58 (23%)

quote:
web_bart schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 10:27:
Die info had ik nodig heb nu een LE26A41B en die loopt achter met geluid als hij op een home cinema word aangelsloten. Blijkt dat al die modellen er last van hebben.
Dus dan maar een opleg voor beter lcd 'tje

Audio sync problemen komen doordat het scherm het inkomende beeld bewerken, dus moet het eerst door allerlei chipjes, dit kost tijd en daardoor komt het geluid eerder uit je speakers dan op je beeld. Er zijn versterkers waarbij je de audio delay kunt instellen, zo ook dvd spelers.

Zelf gebruik ik een XBOX waarbij je voor de audio en zelfs voor de subtitles de delay kunt instellen. Al moet ik zeggen dat ik het nooit nodig heb voor m'n plasma, anders dan met verkeerd gemuxede films.

Lees ook "Audio Lip Sync - The Next Big Feature?". Simpelweg: dit is het probleem van de toekomst.

Canon 5D + een berg lenzen. richardbakker.com

Dit scherm heb ik dus ook (een maand) en hij is nu al een week weg voor reparatie. Het rechter gedeelte van het scherm was helderder dan de linkerzijde. Dit was ook als je gewoon recht voor het scherm zat. Vind het trouwens wel raar, op de website van Samsung wordt duidelijk gesproken dat reparaties binnen 24 uur worden verholpen. Zal ze van de week daar eens over aanspreken...

Voor de rest is het gewoon een mooie LCD voor dat geld.

Do the kirby!

Klopt je verhaal wel over dynamische helderheid? Ik heb hem hier uit staan en hij wordt dan juist helderder. Volgens mij staat hij dus niet op zn laagst, maar op zn hoogst.

aapelite wijzigde dit bericht 21-08-2005 13:56 (4%)

<( '-' <) <( '-' )> (> '-' )> Specs!

Reg. datum: 21 augustus 2005

Geweldige instelmogelijkheden in het service menu.

Maar nu de volgende vraag, ik heb er flink aan zitten sleutelen en ben nu de originele instellingen
kwijt, is het mogelijk dat deze in dit topic gepost kunnen worden.
Originele instellingen terughalen werkt niet ( met reset wordt alleen the display on time gereset)

Geen problemen met tearing in spellen 720P en 1080i op Xbox.
Heel soms even (± 1X per uur) in XBMC tijdens het weergeven van visuals van teardrop
maar zeker niet storend.
Perfecte weergave van Pc beeld via vga.
Alle nadelen over helderheid etc etc in vorige post heb ik in het service menu
naar eigen smaak kunnen tweaken,

quote:
rayzer schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 16:04:
welke (interessante) spellen draaien er in 720P en 1080i ?

Do the kirby!

quote:
rayzer schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 16:04:
Geweldige instelmogelijkheden in het service menu.

Maar nu de volgende vraag, ik heb er flink aan zitten sleutelen en ben nu de originele instellingen
kwijt, is het mogelijk dat deze in dit topic gepost kunnen worden.
Originele instellingen terughalen werkt niet ( met reset wordt alleen the display on time gereset)

Heel soms even (± 1X per uur) in XBMC tijdens het weergeven van visuals van teardrop
maar zeker niet storend.
Perfecte weergave van Pc beeld via vga.
Alle nadelen over helderheid etc etc in vorige post heb ik in het service menu
naar eigen smaak kunnen tweaken,
Ligt er nogal aan welke je wilt hebben, als ik het zo zie is er nogal veel om in te stellen :p

Bedankt voor je interesse,

Een geweldige instelling die je zo en zo moet veranderen is

Video mute time (8.) dit is de tijd nodig om van zender naar zender te zappen
zet die maar eens op 4 en het is alsof er een turbo op de zenderzapper zit.

Waardes die ik wil weten zijn. Ik heb de le32R51B

Ana_Dimm_Max
Dynamic Contrast
Sub Brightness
Sub Contrast
Gamma
Panel Option
High deviation
MSP Ver.
TCD3 Contrast
TCD3 Brightness
Black level
Svp Brightness
Dynamic contrast

Gave Xbox spellen in 720P en 1080i zijn;

Amped 2
True crime streets of La
Freedom fighters
Mx unleashed
Sega GT
Time splitters.

Reg. datum: 02 februari 2004

Sinds waneer ondersteunt de xbox dergelijke resoluties??? Progresive wist ik, maar 720p enzo.. 8)7

Je moet eerst een xbox component kabel kopen of zelf maken van een oude composite kabel
dan je xbox met een region switchdisk (eurasia) op ntsc zetten en in XBMC kun je vervolgens de resoluties 480P 720P of 1080i kiezen

De spellen die 480P of hoger ondersteunen kun je vinden op www.hdgames.net

quote:
rayzer schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 18:08:
Je moet eerst een xbox component kabel kopen of zelf maken van een oude composite kabel
dan je xbox met een region switchdisk (eurasia) op ntsc zetten en in XBMC kun je vervolgens de resoluties 480P 720P of 1080i kiezen

En SegaGT ondersteunt het alleen in het menu ;) maar goed minor detail. Liever had ik Burnout3 in 720p gezien &gt;:)

Mooier is nog om HD films te zien op je xbox ;) Hij doet tevens hardwarematige upscaling naar je gui setting ;) Apparaat van 3 jaar oud doet het beter dan menig divx/dvd spelertje.

bakman wijzigde dit bericht 21-08-2005 18:16 (11%)

Do the kirby!

quote:
rayzer schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 17:33:
Bedankt voor je interesse,

Een geweldige instelling die je zo en zo moet veranderen is

Video mute time (8.) dit is de tijd nodig om van zender naar zender te zappen
zet die maar eens op 4 en het is alsof er een turbo op de zenderzapper zit.

Waardes die ik wil weten zijn. Ik heb de le32R51B

Ana_Dimm_Max FEH
Dynamic Contrast 100
Sub Brightness 069
Sub Contrast 36
Gamma 32" AUO/CMO
Panel Option AUO
High deviation OFF
MSP Ver. K
TCD3 Contrast 70H
TCD3 Brightness 1EH
Black level 00H
Svp Brightness 00H
Dynamic contrast

Gave Xbox spellen in 720P en 1080i zijn;

Amped 2
True crime streets of La
Freedom fighters
Mx unleashed
Sega GT
Time splitters.

Mijn video mute time staat zelfs op 10 standaard :+

Iig daar heb je de orginele waardes die ik bij mijn tv krijg (zelfde model als jij hebt). Misschien heb ik wel nieuwere firmware en andere begin waardes als jij had gezien mijne nog geen week oud is :)

Heel erg bedankt voor je hulp en snelle reply, als je nog iets ontdekt wat interessant kan zijn zoals extra options hoor ik dat graag.

Werkt goed he dat sneller zappen.

miauw!

quote:
rayzer schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 18:08:

Klinkt interessant. Heb je toevallig hier meer info over? Momenteel krap bij kas dus zou best zou kabel willen maken.

XBL GamerTag: PhuSioN360

Het lijkt erop dat de 51-serie wordt opgevolgd door de 61-serie.
Op de Nederlandse Samsung-site wordt melding gemaakt van de LE40M61B. Op de Duitse staat de LE32M61B.
Volgens mij zijn de verschillen tussen de R51B en M51B alleen uiterlijk, maar ik kan me vergissen.

DikkieDick wijzigde dit bericht 22-08-2005 10:08 (25%)

de specs zien er ook van de 61 goed uit! ik ben benieuwd wat de prijs word.

Ben absoluut nog niet goed thuis in de wereld van de LCD tv's. Daarom heb ik een vraag over dit scherm tav de aankomende xbox360. Zou ik dit scherm rustig kunnen aanschaffen om deze op een xbox360 aan te sluiten ?

Reg. datum: 04 september 2003

quote:
Crawl NL schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 21:07:
Ben absoluut nog niet goed thuis in de wereld van de LCD tv's. Daarom heb ik een vraag over dit scherm tav de aankomende xbox360. Zou ik dit scherm rustig kunnen aanschaffen om deze op een xbox360 aan te sluiten ?
Jazeker. Dit scherm wordt zelfs door microsoft gebruikt om de xbox360 te promoten! Je kunt 'm via component maar ook via d-sub(vga) aansluiten.

Wie weet waar/wanner en of de le32R61B al leverbaar is.

Aapelite, Heb je nog interessante instellingen kunnen vinden in het service scherm???

Voor het zelfmaken van een Component kabel voor Xbox van je bestaande composite kabel
zie WWW.xbox-scene.com en zoek naar advanced cable

Het enige dat je nodig hebt is

geduld
XBOX composite kabel
soldeerbout/tin
Stereo tulp kabel (wit/rood) (nodig voor geluid R/L en digital coax

miauw!

quote:
rayzer schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 21:46:

Aapelite, Heb je nog interessante instellingen kunnen vinden in het service scherm???

Voor het zelfmaken van een Component kabel voor Xbox van je bestaande composite kabel
zie WWW.xbox-scene.com en zoek naar advanced cable

Het enige dat je nodig hebt is

geduld
XBOX composite kabel
soldeerbout/tin
Stereo tulp kabel (wit/rood) (nodig voor geluid R/L en digital coax
Helaas alleen een tutorial kunnen vinden om een vga kabel te maken of een s-video aansluiting op de xbox

XBL GamerTag: PhuSioN360

quote:
aapelite schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 13:56:
Klopt je verhaal wel over dynamische helderheid? Ik heb hem hier uit staan en hij wordt dan juist helderder. Volgens mij staat hij dus niet op zn laagst, maar op zn hoogst.
Klopt, corrigeer ik.
quote:
DikkieDick schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 10:07:
Het lijkt erop dat de 51-serie wordt opgevolgd door de 61-serie.
Op de Nederlandse Samsung-site wordt melding gemaakt van de LE40M61B. Op de Duitse staat de LE32M61B.
Volgens mij zijn de verschillen tussen de R51B en M51B alleen uiterlijk, maar ik kan me vergissen.
Juischt, en hierom had ik dus maar even alle mogelijke typenummers neergezet. Je hebt het eerst over het opvolgen van de 51 door de 61 serie, maar als mijn interpretatie juist is, duiden deze codes op een puur cosmetisch verschil. Vervolgens heb je het over 2 modellen, de 40" op de nederlandse site, en de 32" op de duitse site (klopt overigens, al heeft de duitse site nog wel meer M versies staan), en dan heb je het uiteindelijk over het verschil tussen de R en de M serie. Was dit om het logisch en overzichtelijk te houden? ;)
quote:
rayzer schreef op maandag 22 augustus 2005 @ 21:46:

Bestaat deze dan? :) Ik kan hem niet vinden, is dit een gevolg van de verspreide verwarring?

Anyway, volgens mij geldt, na het bekijken van de modellen op de duitse site, de beschrijving voor de verschillende modellen in de startpost nog steeds: M is een nieuwere versie van de LE serie, en de 51 / 61 versies duiden op cosmetische verschillen.

Als ik tijd heb voeg ik misschien wel de M serie toe in dit topic, simpelweg om het feit dat de nieuwere versie interessanter is, en ik het een beetje overbodig vind om een apart topic te beginnen over de M serie.

Are you not informed? Is that because of your attitude? - Visit kryz.org

Yup, de nieuwe serie komt er al weer aan, LE26M51B, LE32M51B en LE40M51B. Ze staan bij kieskeurig, je kunt ze al kopen en er is in ieder geval al 1 nederlander die een 32" gekocht heeft (er is 1 review aanwezig).

Nieuwe LCD TV's link: http://www.kieskeurig.nl/...p;pcode=tv_lcd&sort=0

Die 32 lijkt me ook wel wat, 1699 euro. Verschillen met de R serie zijn me niet helemaal duidelijk. Ben benieuwd naar gebruikerservaringen.

p.s. gewoon doorgaan in dit topic lijkt me prima

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws