SAMSUNG LExxR Serie LCD TV's
De Samsung LExxR serie LCD TV's is een vrij nieuwe range aan LCD TV's die de aandacht trekt door de combinatie van beeldkwaliteit, features en prijs. Er wordt redelijk wat reclame voor gemaakt, en ook in de grotere media- en TV-winkels is hij vaak prominent aanwezig. Er is, verspreid over het internet, veel informatie over deze televisie te vinden, en dat wilde ik graag centraal samenvatten middels dit topic, en ook zou ik graag wat reacties zien van nederlandse eigenaren, aangezien de schermen in andere landen kleine verschillen kunnen vertonen.
Als er niets gezegd wordt over het modeltype waarnaar gerefereerd wordt, en het gaat duidelijk om een specifiek model, dan wordt de LE32R41B of de LE32R51B bedoeld, aangezien deze het meest populair zijn, en hier dus het meeste over te vinden is. Vandaar in de topictitel ook deze naam, ook al beperkt dit topic zich niet tot deze specifieke modellen; ook de M en T modellen, die uitgekomen zijn na de R serie, kunnen hier besproken worden; dit ook gezien het feit dat de onderlinge verschillen redelijk beperkt zijn (cosmetisch, kleine technische verschillen).
TYPES
De LE serie bestaat uit een aantal types, aangeduid met een typenummer dat begint met "LE", gevolgd door 2 cijfers, gevolgd door een "R", gevolgd door 2 cijfers, en als laatste gevolgd door "B", "BD" of "BDX". De betekenis van deze type-aanduiding:
LE26R41B

LE32R51B

LE32R53B

De M serie dan:
LE32M51B

LE40M61B

En de T serie:
LE32T51B

Voor de volledigheid zijn dit alle mij bekende modelnamen die op dit moment bestaan (gecontroleerd via Samsung websites en Google):
SPECIFICATIES LE32R51B
REVIEWS
Ik heb nog geen bruikbare reviews kunnen vinden, anders dan eigenaars-ervaringen. Hier een paar ervan:
POSITIEVE PUNTEN
Waarom zou je een Samsung LExxR willen kopen? Nou, hierom:
BEKENDE PROBLEMEN
Er zijn al een aantal problemen bekend op dit scherm. Een lijstje:
1. Het belangrijkste probleem was tearing. Zie deze posting van een gebruiker om te zien wat dit precies inhoudt. Overigens heeft hij volgens andere eigenaren van dit scherm wel een van de ergste vormen gehad op zijn scherm. In de links hieronder wordt ook een thread op AVForums genoemd waarin meerdere mensen het probleem rapporteren, en hier valt ook te lezen dat het zich op bepaalde schermen en met bepaalde type ingangssignalen meer voor lijkt te doen dan met andere. Samsung heeft hier (na lange tijd zeuren door AVForum bezoekers) een officieel statement over uitgebracht dat zowel het probleem als de oplossing bekend waren, en blijkens de website van een nederlandse AVForums bezoeker is het probleem ook inderdaad opgelost.
2. Het is bekend dat LCD en plasma schermen vaak minder goed omgaan met de oudere, analoge inputsignalen dan dat CRT's dat doen. Over het algemeen heeft dit gewoon te maken met het feit dat CRT's intussen zo doorontwikkeld zijn, dat je daar met LCD voorlopig nog niet tegenop kan. Echter, de prestaties van de Samsung zijn ten opzichte van enkele andere schermen die op dit moment op de markt zijn niet echt schokkend goed te noemen. De review van Lyris die ik genoemd hebt legt hier iets meer over uit. Het is natuurlijk de vraag hoeveel je gebruik zal maken van die inputs, en of het daadwerkelijk zo slecht is dat je je er aan irriteert, maar feit is dat het beter moet kunnen.
3. De backlight kan dynamisch zijn lichtsterkte bepalen. In theorie is dit heel handig: als het licht is in de kamer wordt de backlight helderder, en als het donker is, is er minder licht nodig om het beeld goed te kunnen zien. Dit werkt echter blijkbaar niet heel goed; het is te langzaam en helder is wel erg helder. Het probleem is dat het ook niet manueel in te stellen is (je kan dus niet een vaste helderheid kiezen); de enige andere optie is de dynamische functie uitzetten, waarmee de helderheid standaard op zijn hoogst staat. Dit is overigens een instelling die veel eigenaren gebruiken.
4. De geluidskwaliteit van de ingebouwde speakers is logischerwijs niet al te spannend; het zou beter kunnen, maar met een scherm als deze moet je gewoon een externe geluidsbron aanspreken.
LINKS
Samsung.com - Officiele Nederlandse modellen
Samsung.com - Nederlandstalige handleiding LE32R51B
AVForums.com - Algemene discussie
AVForums.com - Tearing poll
AVForums.com - Kleurinstellingen
AVForums.com - Gerelateerde topics
HiFi-Forum.de - Algemene discussie (duits alert!)
HANDIGE TIPS / WEETJES
Let op: je moet beeld op je tv hebben voordat je hem op standby zet en in het service menu probeert te komen. Verder moet je de knoppen gewoon even aantikken en niet twee seconden ingedrukt houden.
N.B.
Ik ben zelf (nog) geen eigenaar van deze LCD TV (vandaar misschien ook mijn aanhoudende interesse voor dit scherm op dit moment). Ik zal deze startpost een beetje up-to-date proberen te houden. Voor opmerkingen, aanvullingen of correcties, gelieve te mailen (dus niet in het topic aub, zie voor e-mail adres mijn profiel). Over de opmaak: het kan allemaal vast veel mooier, maar het gaat mij om de info.
De Samsung LExxR serie LCD TV's is een vrij nieuwe range aan LCD TV's die de aandacht trekt door de combinatie van beeldkwaliteit, features en prijs. Er wordt redelijk wat reclame voor gemaakt, en ook in de grotere media- en TV-winkels is hij vaak prominent aanwezig. Er is, verspreid over het internet, veel informatie over deze televisie te vinden, en dat wilde ik graag centraal samenvatten middels dit topic, en ook zou ik graag wat reacties zien van nederlandse eigenaren, aangezien de schermen in andere landen kleine verschillen kunnen vertonen.
Als er niets gezegd wordt over het modeltype waarnaar gerefereerd wordt, en het gaat duidelijk om een specifiek model, dan wordt de LE32R41B of de LE32R51B bedoeld, aangezien deze het meest populair zijn, en hier dus het meeste over te vinden is. Vandaar in de topictitel ook deze naam, ook al beperkt dit topic zich niet tot deze specifieke modellen; ook de M en T modellen, die uitgekomen zijn na de R serie, kunnen hier besproken worden; dit ook gezien het feit dat de onderlinge verschillen redelijk beperkt zijn (cosmetisch, kleine technische verschillen).
TYPES
De LE serie bestaat uit een aantal types, aangeduid met een typenummer dat begint met "LE", gevolgd door 2 cijfers, gevolgd door een "R", gevolgd door 2 cijfers, en als laatste gevolgd door "B", "BD" of "BDX". De betekenis van deze type-aanduiding:
- LE: Serie aanduiding
- Twee cijfers: de diagonale schermgrootte in inches (23, 26, 32 of 40)
- R: onderdeel van de serie aanduiding; wijst op onderscheid met oudere "A" serie, de kleine, 4:3 "S" serie en de nieuwere "M" en "T" series
- Twee cijfers: een code die het uiterlijk bepaalt (31 (verschil met 41 is mij onduidelijk), 41, 51 of 53)
- B, BD, BDX: B is onderdeel van het type, D staat voor "digitaal" en geeft aan dat de TV een digitale tuner heeft (naar mijn weten nog niet gesignaleerd in Nederland, in Engeland bruikbaar voor Freeview) en X staat voor het beschikbaar zijn van Top Up TV, ook slechts in Engeland verkrijgbaar
LE26R41B

LE32R51B

LE32R53B

De M serie dan:
LE32M51B

LE40M61B

En de T serie:
LE32T51B

Voor de volledigheid zijn dit alle mij bekende modelnamen die op dit moment bestaan (gecontroleerd via Samsung websites en Google):
- 23": LE23R41B, LE23R51B
- 26": LE26R41B, LE26R51B; LE26R41BD, LE26R51BD; LE26R41BDX, LE26R51BDX
- 32": LE32R31B, LE32R41B, LE32R51B, LE32R53B; LE32R41BD, LE32R51BD; LE32R41BDX, LE32R51BDX
- 40": LE40R51B
SPECIFICATIES LE32R51B
BEELD | |
HDTV | H/Ready |
Zichtbare beelddiagonaal | 32” |
Beeldverhouding | 16:9 |
Resolutie (horizontaal x verticaal) | 1366 x 768 |
Contrastratio | 800:1 |
Luminantie | 500 Cd/m² |
Kijkhoek (horizontaal x verticaal) | 170°/170° |
GELUID | |
Uitgangsvermogen | 10 W x 2 |
Surround | SRS TruSurround XT |
Stereo | NICAM / A3 |
BEELDOPTIES | |
DNIe (DNIe demo on/off) | • |
My Color Control (MCC) | • (3 kleuren) |
Dynamic contrast | 3000:1 |
Brightness sensor | • |
Teletekst | 1000 pagina’s |
Tuners | 1 |
PIP | • (pc) |
INGANG/UITGANG | |
Digitaal (HDMI-HDCP/DVI-compatible) | 1/1 |
Scart | 2 |
Component (Y/PB/PR) | 1 |
Video-ingang | 1 |
S-video-ingang | 1 |
PC-ingang (D-sub) | 1 |
Audio-uitgang | 1 |
OVERIGE | |
Energieverbruik (maximaal) | 184 W |
Energieverbruik (stand-by) | <1 W |
Muurbevestiging | Audipack/Vogels (VESA 200x200) |
Gewicht | 15 kg |
Afmetingen met stand (hxbxd) | 797 x 249 x 650,7 mm |
Afmetingen zonder stand (hxbxd) | 797 x 99 x 592 mm |
REVIEWS
Ik heb nog geen bruikbare reviews kunnen vinden, anders dan eigenaars-ervaringen. Hier een paar ervan:
- Kieskeurig.nl - Reacties op LE32R51B
- Lyris-lite.net - Lyris was een van de eerste eigenaren en heeft het scherm teruggestuurd; zie June 3, June 8 en June 10 logs
- AVForums.com - Forum reactie van eigenaar, korte review
- Gathering.tweakers.net - Forum reactie van eigenaar, korte review
- Gathering.tweakers.net - Korte review in dit topic
POSITIEVE PUNTEN
Waarom zou je een Samsung LExxR willen kopen? Nou, hierom:
- Goede resolutie
- Helder beeld
- Mooi design
- HDTV Ready, en dan ook op bruikbare wijze (dus niet 1920x1080 downscalen naar 800x480)
- Uitgebreide range aan inputs
- Uitgebreide hoeveelheid instellingen, functies en features
- Scherp geprijsd voor dit type scherm
BEKENDE PROBLEMEN
Er zijn al een aantal problemen bekend op dit scherm. Een lijstje:
- Tearing (opgelost)
- Weergave kwaliteit oudere analoge ingangen ondermaats
- Dynamische backlight kwalitatief zwak
- Geluidskwaliteit van de ingebouwde speakers zwak
1. Het belangrijkste probleem was tearing. Zie deze posting van een gebruiker om te zien wat dit precies inhoudt. Overigens heeft hij volgens andere eigenaren van dit scherm wel een van de ergste vormen gehad op zijn scherm. In de links hieronder wordt ook een thread op AVForums genoemd waarin meerdere mensen het probleem rapporteren, en hier valt ook te lezen dat het zich op bepaalde schermen en met bepaalde type ingangssignalen meer voor lijkt te doen dan met andere. Samsung heeft hier (na lange tijd zeuren door AVForum bezoekers) een officieel statement over uitgebracht dat zowel het probleem als de oplossing bekend waren, en blijkens de website van een nederlandse AVForums bezoeker is het probleem ook inderdaad opgelost.
2. Het is bekend dat LCD en plasma schermen vaak minder goed omgaan met de oudere, analoge inputsignalen dan dat CRT's dat doen. Over het algemeen heeft dit gewoon te maken met het feit dat CRT's intussen zo doorontwikkeld zijn, dat je daar met LCD voorlopig nog niet tegenop kan. Echter, de prestaties van de Samsung zijn ten opzichte van enkele andere schermen die op dit moment op de markt zijn niet echt schokkend goed te noemen. De review van Lyris die ik genoemd hebt legt hier iets meer over uit. Het is natuurlijk de vraag hoeveel je gebruik zal maken van die inputs, en of het daadwerkelijk zo slecht is dat je je er aan irriteert, maar feit is dat het beter moet kunnen.
3. De backlight kan dynamisch zijn lichtsterkte bepalen. In theorie is dit heel handig: als het licht is in de kamer wordt de backlight helderder, en als het donker is, is er minder licht nodig om het beeld goed te kunnen zien. Dit werkt echter blijkbaar niet heel goed; het is te langzaam en helder is wel erg helder. Het probleem is dat het ook niet manueel in te stellen is (je kan dus niet een vaste helderheid kiezen); de enige andere optie is de dynamische functie uitzetten, waarmee de helderheid standaard op zijn hoogst staat. Dit is overigens een instelling die veel eigenaren gebruiken.
4. De geluidskwaliteit van de ingebouwde speakers is logischerwijs niet al te spannend; het zou beter kunnen, maar met een scherm als deze moet je gewoon een externe geluidsbron aanspreken.
LINKS
Samsung.com - Officiele Nederlandse modellen
Samsung.com - Nederlandstalige handleiding LE32R51B
AVForums.com - Algemene discussie
AVForums.com - Tearing poll
AVForums.com - Kleurinstellingen
AVForums.com - Gerelateerde topics
HiFi-Forum.de - Algemene discussie (duits alert!)
HANDIGE TIPS / WEETJES
- Om in het service menu te komen, kies de volgende opties (op eigen risico!):
Let op: je moet beeld op je tv hebben voordat je hem op standby zet en in het service menu probeert te komen. Verder moet je de knoppen gewoon even aantikken en niet twee seconden ingedrukt houden.
- Een bruikbare optie die te veranderen is in het service menu is "Video Mute Time". De standaard instelling is 8 of 10, maar door hem op 4 te zetten verlaag je de zap-tijd (tijd om van het ene kanaal naar het andere kanaal te schakelen) behoorlijk.
- De Picture-in-Picture optie is enigszins beperkt. In de handleiding staat exact beschreven welke combinaties van inputs mogelijk zijn met PiP.
- De HDMI ingang kan ook als DVI ingang gebruikt worden (dus je kan niet tegelijkertijd DVI en HDMI aangesloten hebben). Hiervoor heb je wel een converter nodig. Merk op dat de HDMI ingang ook geluid ondersteunt, terwijl dit bij DVI niet het geval is.
N.B.
Ik ben zelf (nog) geen eigenaar van deze LCD TV (vandaar misschien ook mijn aanhoudende interesse voor dit scherm op dit moment). Ik zal deze startpost een beetje up-to-date proberen te houden. Voor opmerkingen, aanvullingen of correcties, gelieve te mailen (dus niet in het topic aub, zie voor e-mail adres mijn profiel). Over de opmaak: het kan allemaal vast veel mooier, maar het gaat mij om de info.
[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 76345 op 16-02-2006 16:38 . Reden: Update ]