![]() |
Index |
• Inleiding • Hardware • Software • FAQ • Links |
Inleiding |
Winamp, BSPlayer of welk programma dan ook besturen vanuit je luie stoel. Dit topic vertelt hoe je dit kunt doen met een oude afstandsbediening, een paar euro aan onderdelen en basic soldeer skills. |
Hardware |
Je hebt twee dingen nodig: een zender en een ontvanger. Als zender kun je een oude afstandsbediening gebruiken. Als ontvanger kun je kiezen tussen een seriële (makkelijk te maken) en een USB (moeilijker te maken, handiger in gebruik) ontvanger. • Afstandsbediening • Seriële ontvanger versie 1 • Seriële ontvanger versie 2 • USB-ontvanger Afstandsbediening Als zender kun je dus gewoon een oude afstandsbediening gebruiken. Echter, niet alle remotes werken even goed. Dit zul je met trial en error moeten uitvinden. Een universele afstandsbediening is ook goed bruikbaar. Seriële ontvanger versie 1 Het meest gebruikte type ontvanger is de seriële. Deze is makkelijk te maken en je hebt de onderdelen voor een paar euro in huis. Je bouwt de ontvanger aan de hand van dit schema: ![]() Onderdelenlijst • D1: Diode 1N4148 • R1: Weerstand 4,7 kOhm • IC1: IR-receiver module TSOP1738 of TSOP1736 • IC2: Spanningsregelaar 78L05, 100 mA • C1: Condensator 10 µF, 16V (hoger voltage mag ook) • C2: Condensator 100 nF • 9-pins female sub-D connector Seriële ontvanger versie 2 Een iets andere seriële ontvanger is de volgende. Deze is softwarematig wat gebruiksvriendelijker en is bovendien iets makkelijker te maken. Het schema is bijna hetzelfde als versie 1: ![]() Onderdelenlijst • D1: Zenerdiode 5,1 Volt • R1: Weerstand 3,3 kOhm • R2: Weerstand 100 Ohm • IC1: IR-receiver module TSOP1738 of TSOP1736 • C1: Condensator 10 µF, 16V (hoger voltage mag ook) • 9-pins female sub-D connector Opmerking: alleen XP-gebruikers moeten pin 1 en 3 met elkaar verbinden, zoals ook in het plaatje staat. Het beste kun je de onderdelen halen bij je lokale electroboer. Het kan natuurlijk ook op www.conrad.nl of www.electronica-online.nl, maar dat is een beetje jammer van de verzendkosten. Via deze inkoopactie kun je de onderdelen van versie 2 krijgen, of zelfs een kant-en-klaar exemplaar. Met behulp van deze tutorial kun je de ontvanger solderen, zelfs als je twee linkerhanden hebt. Op deze site staat wat meer info over de werking van de ontvanger. USB-ontvanger Het is ook mogelijk om een USB-versie van de ontvanger te maken. Hierover kun je op deze site alle informatie vinden. De onderdelen kun je o.a. hier bestellen. Hier een voorbeeld van een USB-ontvanger, gebouwd door -DarkShadow-: ![]() Hij is ook zo goed geweest om een mooi stappenplan voor ons uit te typen: [rml]-DarkShadow- in "[ EL] Infrarood-ontvanger zelf maken Deel..."[/rml] |
Software |
Als je de seriële ontvanger versie 1 hebt gebouwd, heb je het programma Winlirc nodig. Winlirc zorgt ervoor dat de IR-signalen vertaald worden naar voor jouw PC begrijpbare commando's. Op de homepage van Winlirc, maar ook op deze site staat uitgelegd hoe het programma werkt. Linux gebruikers klikken hier. Als je Winlirc aan de praat hebt gekregen heb je een programma nodig om de signalen van Winlirc om te zetten naar daadwerkelijke acties. Het meest gebruikte is Girder. Op de site van Girder kun je veel info en plugins vinden. Je hebt in ieder geval de Winlirc-plugin nodig om Girder te laten communiceren met Girder. Voor het besturen van Winamp en BSPlayer heb je Girder niet eens nodig. Voor Winamp is hier een Winlirc plugin te krijgen en in BSPlayer zit die zelfs al ingebakken. Ook MediaPlayer Classic ondersteunt Winlirc. Je moet het nog wel even inschakelen in de opties. Als je seriële ontvanger versie 2 hebt gebouwd heb je Winlirc niet nodig. Een plugin voor Girder volstaat. Op de site van bovengenoemde inkoopactie staat het een en ander ook nog eens zeer duidelijk uitgelegd, met onder andere een mooie tutorial over het instellen van Girder. Ook als je de USB-ontvanger hebt gebouwd heb je alleen Girder en de bijbehorende plugin nodig. Alternatieven voor Girder zijn onder andere uICE, IRAssistent, IRex en Miriam. |
FAQ |
• Ik kan niet solderen. Zijn er ook kant-en-klare ontvangers te koop? Yep. Seriële ontvangers zijn te krijgen via www.inkoopacties.net. Wil je een kant-en-klare USB-ontvanger, dan kun je bij deze man terecht. • Ik heb een ongebruikte IrDa poort op mijn moederbord, kan ik die niet gebruiken? Dat schijnt wel te kunnen, maar dan heb je andere hardware nodig. Zie ook [rml][IrDA] Computer bedienen met afstandsbediening toch mogelijk[/rml]. Ook deze site kan je verder helpen. • Ik heb een draadloze gamepad, kan ik die ook gebruiken? Dat kan, zie [rml]K-Jay in "[ EL] Infrarood-ontvanger zelf maken"[/rml] • Ik krijg de boel niet aan de praat, wat nu? - Kijk hier eens: [rml]jfeelders in "[ EL] Infrarood-ontvanger zelf maken"[/rml] - Weet je zeker dat alles goed gesoldeerd is? - Op sommige (o.a. Asus) moederborden lukt het inderdaad niet. Wat zou kunnen helpen is een extra molexconnector voor de spanningstoevoor. Gebruik hiervoor dit schema: ![]() • Moet ik Winlirc alle knoppen leren? Kan dat niet sneller? Jawel. Gebruik dan een van de remotes uit deze lijst of gebuik een universele afstandsbediening die je programmeert als een van die remotes. |
Links |
• Deel 1: [rml][EL] Infrarood-ontvanger zelf maken[/rml] • Winlirc homepage • Lirc homepage • Girder homepage • Winlirc instellen • Winlirc config files voor veel remotes • Kant-en-klare USB-ontvangers en onderdelen • USB-ontvanger bouwen |
Ideeën om deze startpost op te fleuren? Mail me (zie profiel)
[ Voor 31% gewijzigd door K-Jay op 03-01-2007 15:54 . Reden: links gewijzigd ]
Beter remmen=sneller racen: loadcellmod