quote:
Dude schreef op zondag 12 juni 2005 @ 16:31:
Mooi dat je bij die DC lenzen uit mag gaan van een bereik zoals het ook op de lens staat. Mag ik aannemen dat dat dan eigenlijk een lens is waarop simpelweg de factor 1.6 al is berekend en dat berekende bereik erop is vermeld of niet?
En ik moet er dus op letten dat ik bij de sigma DC lenzen niet voor mezelf die factor 1.6 er nog eens bij reken?
Bij DC lenzen is de cropfactor nooit bijgerekend. Een Sigma 18-50 DC EX voor de Canon 300/350D is dus gewoon 18-50x1.6= 28-80. Voor de Nikon doe je x1.5. DC = EF-S, en wil alleen maar zeggen dat de lens het helaas alleen maar goed doet op een camera met een cropfactor, en dus niet op een andere camera's zonder cropfactor (zoals analoge SLRs).
quote:
Nu de maar, de DC lens gebruikt wel de hele lens en niet een gedeelte, hij gebruikt de hele lens en buigt het beeld op het laatste moment af naar de cropgrootte van de CCD/CMOS. Dat houd in dat over het algemeen een DC lens op een DC camera beter presteert dan een normale lens.
Sorry, maar dat is gewoon niet logisch. Juist doordat een full frame lens niet het uiterste van de lens gebruikt is deze meestal beter dan een DC lens. Je hebt bij een full frame lens op een cropfactor camera minder vignettering (vignetting?) en meer scherpte in je hoeken. Kijk maar eens bijvoorbeeld naar de 24-85 van Canon: op een Full frame camera bekend om last van vignetting en softe hoeken; zet je hem op een cropfactor cam, dan benut je gelukkig niet het glas in de 'hoeken' van de lens, dus heb je geen last van vignettering en de hoeken van de foto blijven veel scherper omdat het licht wordt gebruikt dat dichter bij het midden van de lens zit. Dit is de conclusie van diverse tests op het internet, waaronder mijn eigen test, lees ze maar eens na.
Een DC lens heeft deze voordelen boven een full frame lens:
- lichter qua gewicht.
- Gemaakt voor een kleiner chipje dan 35mm film, dus voordeliger te produceren: Er hoeft minder glas in om evenveel licht over te brengen. Ook is het goedkoper om op deze manier groothoek lenzen te produceren.
- Hierdoor voor de consument goedkoper aan te schaffen, (met uitzonderingen als de 17-85 IS, die stukken duurder op de markt is gebracht dan z'n FF equivalent, de 28-135 IS)
En dat was het wel. Betere prestaties boven een full frame lens op een cropfactor camera behoort helaas niet tot de standaard voordelen, juist doordat DC lenzen tot het uiterste moeten gaan op een cropfactor camera en FF lenzen niet.
guillaumemay wijzigde dit bericht 12-06-2005 20:24 (20%)