quote:
Geloof me, ik heb tijdens de terugreis heel vaak met pijn in m'n lijf naar die L-lens zitten kijken, letterlijk! Het heeft echt een paar dagen geduurd en de eerste concertfoto's om te beseffen dat ik er gewoon niet te lang bij stil moet staan en vooral heel blij moet zijn met m'n apparatuur. Dus dat doe ik dan maar
quote:
Ik heb gemerkt dat het met de kitlens zo goed als onmogelijk is om goeie foto’s te maken bij concerten. Gelukkig lukt het met de 50/1.8 wel, maar dan ben je zo beperkt / moet je zoveel lopen.
Wat kan ik het beste aanschaffen, behalve bovenstaande onbetaalbare L ?
Dat hangt er denk ik vanaf wat je ervoor over hebt. Als je concertfoto's maakt wil je niet flitsen, dus zoek je sowieso een lichtsterke lens. Je zult ook na moeten denken over de afstand die je meestal zult hebben tot de artiest, en daarmee gaan rekenen om te bedenken hoeveel zoom je nodig hebt. Dan kun je je tenslotte nog afvragen of je altijd meteen een prima foto wil maken, of dat je ook best foto's kunt uitsnijden. In zulke gevallen heb je dan weer minder zoom nodig namelijk.
Ik ben zelf erg tevreden met m'n Sigma EX lens (18-50, 2.8), ze hebben ook een 70-200 lens die 2.8 is, die kost 769 bij Foto Konijnenberg. Nog altijd erg duur natuurlijk, voor weer 100 euro minder heb je de Canon 70-200 4.0 L USM, erg mooie lens maar iets minder lichtsterk. Als je qua lichtsterkte nog wat verder omlaag gaat (wat het helaas dan wel weer lastiger maakt om mooie foto's te maken), dan kom je bij de 'hele goedkope' lenzen uit zoals de Canon en Sigma superzooms (70/75-300).
Dan zou je ook nog lenzen met vaste brandpuntsafstand kunnen overwegen, al zie ik zo even geen leuke mogelijkheden als ik rondkijk op de site van Foto Konijnenberg...
TripleM wijzigde dit bericht 13-07-2005 23:05 (11%)