[19" TFT] De Ultimate TFT ervaringen Deel 4

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 2.907 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
alles zwart + zilver BruceLee, past netjes bij elkaar! Kun je even de volgende 913N userreview lezen en zeggen op welke punten je het eens bent/ welke niet / minder eens en wat je verder nog opvalt in het algemeen? Zie: [rml]AMD_Certified in "[ 19" TFT] De Ultimate TFT ervaringen Dee..."[/rml] we hebben namelijk pas 1 userreview van dit scherm, dat wel erg goed uit pro reviews komt.
Neem aan dat je het met me eens bent dat 2 monitoren die precies hetzelfde staan afgesteld, maar slechts verschillen in contrast: 500:1, 1000:1. Dat het beeld op beide nagenoeg hetzelfde is, op het diepere zwart na?
Jep. Het begint trouwens te jeuken, waar blijft de aankomende ultimate TFT; de peejplus...

[ Voor 133% gewijzigd door Yokozuna op 06-04-2005 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:27

n00bs

Het is weer Zomer!

Nieuwe modellen van Samsung:
http://www.samsung.com/nl...s_20050405_0000110695.asp

SyncMaster 730B, 930B, 713N en 721S vier betaalbare TFT-monitoren met een responstijd van 8 milliseconden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Interessant, hopelijk zijn het niet alleen standaard 8ms TN panelen (913N gebruikt er volgens mij een van Hydis), wat ik wel denk. Een kijkhoek van 160 graden in niet bepaald een kenmerk van PVA panels :)

[ Voor 29% gewijzigd door Yokozuna op 06-04-2005 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Die 930B is dus helaas wel een TN paneel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

Yokozuna schreef op woensdag 06 april 2005 @ 20:41:
alles zwart + zilver BruceLee, past netjes bij elkaar! Kun je even de volgende 913N userreview lezen en zeggen op welke punten je het eens bent/ welke niet / minder eens en wat je verder nog opvalt in het algemeen? Zie: [rml]AMD_Certified in "[ 19" TFT] De Ultimate TFT ervaringen Dee..."[/rml] we hebben namelijk pas 1 userreview van dit scherm, dat wel erg goed uit pro reviews komt.

[...]

Jep. Het begint trouwens te jeuken, waar blijft de aankomende ultimate TFT; de peejplus...
ik ben het wel eens met die review en ook ik heb geen dode pixels ect
vind het erg goed beeld en ben blij dat ik over ben gestapt op dit

ik heb geen last van lekkend backlite of te felle ( schijnt met eerste versies geweest te zijn :?)
Ik had niet verwacht dat het zulk goed beeld zou zijn en ghosting heb ik geen last van !!! zeer goed op te gamen ik doe vooral die hard race sims f1 99-02 + ctdp2004 GTR en gaat allemaal super lekker ook een lekker potje ut 2004 instandgib !!! was een philips 109B monitor gewend ! maar wil echt neit meer ruilen en dis gewoon bijna 5cm grooter

hier een 3megapixel pic http://www.people.zeelandnet.nl/sebastiansk/tfth.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door BruceLee op 06-04-2005 21:50 ]

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-08 23:30
Carel schreef op woensdag 06 april 2005 @ 18:00:
Na heel veel onderzoek en bekijken ben ik van mening dat mijn iiyama e481s nog steeds 1 van de betere is. Echter zoek ik er nog 1, die e485 is volgens mij absoluut slechter, waaronder meer ghosting.
duh; S-IPS (481) vs MVA (485) :?
Nu heb ik alleen een probleem.... de 481 is een beetje moeilijk verkrijgbaar(uit productie) en ik moet ook nog eens de zwarte versie hebben, die helemaal immens moeilijk te vinden is nu.
[...]
Wie o wie heeft een suggestie waar deze nog is?
Kijk eens een paar posts boven je...MyCom zegt nog enkel zwart te hebben (yeah right), Paradigit zilver/wit en 40-60 euro goedkoper, net een hele partij gekregen. Neem gewoon de zilveren, de voet en onderkant zijn donkergrijs als je dat ietwat tevredener stelt ;)

@BruceLee
Wow, ziet er zeker niet slecht uit, hoewel ik die ronde voet eigenlijk niks vind. Het oude model voet vond ik beter.
n00bs schreef op woensdag 06 april 2005 @ 20:51:
SyncMaster 730B, 930B, 713N en 721S vier betaalbare TFT-monitoren met een responstijd van 8 milliseconden
713N lijkt mij ook een TN, tis 17" en kleine broertje van de 913N. Zodoende ook de 730B en 721S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 15:54
-Sir_Killalot- schreef op donderdag 07 april 2005 @ 01:20:
Kijk eens een paar posts boven je...MyCom zegt nog enkel zwart te hebben (yeah right), Paradigit zilver/wit en 40-60 euro goedkoper, net een hele partij gekregen. Neem gewoon de zilveren, de voet en onderkant zijn donkergrijs als je dat ietwat tevredener stelt ;)
Ja,trouwens bij mycom in de buurt hadden ze de zwarte ook niet, ik ga denk toch maar voor de zilveren, 2 verschillende kleuren is misschien niet mooi, maar ik ben dan iig zeker van goed beeld :)

Edit:

K heb net toch maar ene zilveren gehaaldf, zwarte zijn gewoon hopeloos en duitsland zie ik niet zitten. Trouwens weer 0 dode pixels :)

Afbeeldingslocatie: http://img117.exs.cx/img117/6937/img0510small3ji.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Carel op 07-04-2005 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gisteren mijn 19" TFT monitor binnen gekregen het is een Xerox XA7-19i met een respons tijd van 8ms.
Ik wou eerst een goedkope budget monitor kopen met DVI, zoals de F-419 van AG Neovo, maar ben toen voor dit model gevallen.
Na het lezen van goede berichten op het forum van prad.de heb ik hem besteld.
Ik vindt hem werkelijk geweldig, mooi design, uitstekende beeldkwaliteit vooral via de DVI.
Ik heb al diverse videofragmenten bekeken en kan geen enkele vorm van ghosting waargenomen.
Na een langdurige inspectie van het scherm heb ik wel 4 defecte subpixels kunnen ontdekken.
Maar die zijn alleen maar bij bepaalde kleuren zichtbaar (en met je neus op het glas), dus dat beschouw ik niet als een probleem.
Wat wel storend kan werken is de glasplaat voor het paneel, ik zelf vindt dit niet hinderlijk en beschouw het zelfs als een voordeel.
Het maakt je paneel minder kwetsbaar en goed schoon te houden.
Zijn er hier nog meer gebruikers die ervaring hebben met deze monitor?
Ik ben in ieder geval dik tevreden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo iedereen. Ik ben zoals velen op zoek naar de ideale 19"TFT. Ik volg daarom ook al een tijdje deze topic. Ik dacht aan een NEC 1970GX, maar de glanslaag schrikt mij een beetje af. Verder leek mij de Sony HS94P mij wel iets, maar eigenlijk ben ik er helemaal nog niet uit wat ik zal kopen.

De laatste tijd is er ook nogal wat verteld over de overdrive functie, maar veel is daar blijkbaar nog niet over geweten. Nu kwam ik de nieuwe eizo L788 tegen en die blijkt een MVA paneel met overdrive te hebben!!!

Zit ik er naast, of is dit het soort paneel waar jullie naar uitkijken en zou dit de ultieme 19" kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor alle duidelijkheid: Het is de MultiEdge series (die met de speakertjes) L788.

http://www.eizo.com/products/lcd/l778/index.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
beetje offtopic: Nieuwe 8 budget schermen roundup: nieuws: Acht budget LCD-schermen getest Conclusie, OF snel OF mooi, maar niet beide mogelijk. Voila, overdriven die handel!
Zit ik er naast, of is dit het soort paneel waar jullie naar uitkijken en zou dit de ultieme 19" kunnen zijn?
Dat klopt, alleen een ultimate TFT moet ook een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben, en die mist Eizo. Daarom wachten we op de Samsung 193 dubbel P tot de lus! Maar goed dat je dat scherm nog eens noemt, tijd om er wat reviews van te zoeken :) Heb er nog geen kunnen vinden tot nu toe.

[ Voor 43% gewijzigd door Yokozuna op 07-04-2005 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Carel schreef op donderdag 07 april 2005 @ 08:54:
Ja,trouwens bij mycom in de buurt hadden ze de zwarte ook niet, ik ga denk toch maar voor de zilveren, 2 verschillende kleuren is misschien niet mooi, maar ik ben dan iig zeker van goed beeld :)
Nu wit nog :+, Collect them all!!
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 18:03:
De laatste tijd is er ook nogal wat verteld over de overdrive functie, maar veel is daar blijkbaar nog niet over geweten. Nu kwam ik de nieuwe eizo L788 tegen en die blijkt een MVA paneel met overdrive te hebben!!!

Zoekt en gij zult vinden ene post van mij met een opsomming van huidig bekende data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@BruceLee, (offtopic) heb je linkje voor wallpaper van ferrari?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-02 17:17

Akino

Dr. Opteron

Net 2 x Benq FP 937S+ binnen
1 heft dooie pixel net uit het midden,
De ander heeft er een op de rand,....en als ik (zo als altijd) snel muis zie ik 36 of meer muipijlpuntjes op het scherm.,,,,,waar is m'n 8 ms response

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Xenobinol

Na een tijdje zoeken ben ik ook op die Xerox'en uitgekomen. Ik merk wel dat er weinig over Xerox gesproken wordt, terwijl ik toch denk dat dit heel deftige schermen zijn, en van design zijn ze ronduit prachtig. (en van prijs vallen ze vrij goed mee)

Nu zou ik graag weten hoe je die glasplaat precies ervaart. Blijkbaar zijn er nog TFT's op de markt met glasplaat, en van wat ik daarvan gelezen heb bemoeilijkt dat een beetje het kijken naar je scherm. Of is dat alleen in bepaalde omstandigheden, zoals wanneer je teveel rechstreeks invalleen licht hebt. (en in welke mate begint dat storend te worden, als je constant met je gordijnen toe moet computeren omdat het kleinste beetje licht storend wordt... :s )

Het geeft het scherm in elk geval een mooi, uniform en strak front design. En ik kan mij voorstellen dat het je scherm toch een beetje beschermd en het is waarschijnlijk ook makkelijk schoon te houden.

Dus los van die glas kwestie zijn die xerox'en voor mij een kandidaat.

Kan iemand eens een ander 17" of 19" opnoemen met glasplaat (die iets meer courant is, zodat ik dat effect met eigen ogen in de winkel kan zien) In belgië is die Xerox blijkbaar nauwelijks te krijgen en staat die nog minder opgesteld in de winkels, spijtig genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Akino schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 11:16:
De ander heeft er een op de rand,....en als ik (zo als altijd) snel muis zie ik 36 of meer muipijlpuntjes op het scherm.,,,,,waar is m'n 8 ms response
Wat voor puntjes? :)
Kan iemand eens een ander 17" of 19" opnoemen met glasplaat
Sony HS94/95 P
Is er uberhaupt al iemand die de HS95P heeft?
Vraag ik me ook af, zijn de nieuwere MVA panels met 1:1000 contrast. Nog dieper zwart blijkbaar.

[ Voor 34% gewijzigd door Yokozuna op 08-04-2005 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 11:44:

Kan iemand eens een ander 17" of 19" opnoemen met glasplaat (die iets meer courant is, zodat ik dat effect met eigen ogen in de winkel kan zien) In belgië is die Xerox blijkbaar nauwelijks te krijgen en staat die nog minder opgesteld in de winkels, spijtig genoeg.
De sony's toch? (HS-94P & HS95P)
Is er uberhaupt al iemand die de HS95P heeft? Als ik mij niet vergis is het de opvolger van de HS-94P en is ie nog iets goedkoper ook. Het lijkt mij wel een interessante monitor, jammer dat die voet zo lelijk is, maar ach, het gaat om het scherm tenslotte. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Als ik mijn muis snel over het scherm haal dan zie ik ook 1000 muispijltjes ;) en dat komt niet door mijn CRT scherm, maar simpelweg door mijn eigen ogen... het menselijk oog is namelijk niet zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Sneller dan huidige TFT's in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 11:32
Carel schreef op donderdag 07 april 2005 @ 08:54:
[...]

Edit:
K heb net toch maar ene zilveren gehaaldf, zwarte zijn gewoon hopeloos en duitsland zie ik niet zitten. Trouwens weer 0 dode pixels :)
[afbeelding]
Hhm, ik ga denk ik ook maar even kijken of ik bij Multipc waar ik een andere monitor ga uitzoeken toch een zilvere 481S kan krijgen. Ik heb geen zin om weer lang te gaan wachten op een beetje monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
-Sir_Killalot- schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 00:20:
[...]
Nu wit nog :+, Collect them all!!
.
Dan mag ik ook collecte gaan lopen voor mijzelf :)

Wat mij trouwens op viel is dat de nieuwe Iiyama feller kan dan de oude, ik heb dus wel het vermoeden dat die verlichting harder slijt, bij die nieuwe is witter ook echt witter vind ik zelf :)
Ik heb de oude zwarte nu ongeveer 300 dagen keer 8 uur per dag, dus na 2400 branduren is een tft al een stuk minder dan het orgineel, hmmz gaat best hard zeg. Het valt me trouwens nu pas op, maar nu realiseer ik me dat hij ooit feller was jah :)

[ Voor 52% gewijzigd door Carel op 08-04-2005 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Akino schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 11:16:
Zet je desktop op zwart en neem een puur wit (RGB 255,255,255 dus) pijltje...MOVE IT :P. Daar is je 8ms respons ;)
n00bs schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 12:01:
Als ik mijn muis snel over het scherm haal dan zie ik ook 1000 muispijltjes ;) en dat komt niet door mijn CRT scherm, maar simpelweg door mijn eigen ogen...het menselijk oog is namelijk niet zo snel.
Sneller dan je denkt, je hersenen maken er daarna nog een 'beeld' van. Denk dat je het 'nagloeien' bedoelt? Het nog even kunnen zien van iets dat geweest is (en hoe hoger het contrast hoe beter natuurlijk ;) in het pikkedonker een lamp aan/uit doen :P). Je ogen zijn eigenlijk net TFTs (alleen dan zonder backlight ;) - zou wel gaaf zijn :P - red backlighting }) ), geen refreshrate, maar verandering van signaal.
Schijnt zelfs zo te zijn dat als jij iets senl op je af ziet komen je hersenen vooruit kunnen denken waardoor je het voorwerp eigenlijk iets verder ziet dan het werkelijk is (tenminste...op het tijdstip dat het licht vertrok ;))

@Carel
Kan van model tot model beetje verschillen...Op hoeveel % brightness staan ze dan?
Misschien omdattie een zwarte behuizing heeft issie ook minder fel ;). Dacht dat dat ook zo'n vreemde bepaling was...'een scherm mag geen zwarte omranding hebben, dan heeft het oog geen referentie' o.i.d.

[ Voor 19% gewijzigd door -Sir_Killalot- op 08-04-2005 13:39 . Reden: grapje toegevoegd :P en extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

nagloeien? nee schudt je hand maar eens snel voor je ogen heen en weer, dan zie je opeens ook 10 handen ;)
Je ogen zijn echt traag... dat je hersenen bepaalde trucjes kunnen uithalen is weer een ander ding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel7
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:26
Miles Teg schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 12:00:
[...]

De sony's toch? (HS-94P & HS95P)
Is er uberhaupt al iemand die de HS95P heeft? Als ik mij niet vergis is het de opvolger van de HS-94P en is ie nog iets goedkoper ook. Het lijkt mij wel een interessante monitor, jammer dat die voet zo lelijk is, maar ach, het gaat om het scherm tenslotte. :P
Ik heb van Sony eindelijk (na 3 maanden zonder gezeten te hebben) de HS95PB ter vervaning van mijn HS94PB in bezit. Heb hem nu zo'n 2 weken.
Ik vind het design inderdaad ook wat minder dan de 94, maar het beeld is echt top!!!
De kleuren zijn zeer mooi en met gamen ook perfect beeld!

contrast ratio 1000:1 is ook waar!

Ik ben er erg happy mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 13:41
Is de 95 in jouw ervaring dan ook beter dan de 94? Of heeft die 94 het uberhaupt nooit gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
n00bs schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 13:49:
nagloeien? nee schudt je hand maar eens snel voor je ogen heen en weer, dan zie je opeens ook 10 handen ;)
Je ogen zijn echt traag... dat je hersenen bepaalde trucjes kunnen uithalen is weer een ander ding ;)
Nog altijd veel sneller dan TFT's, daar is geen discussie over mogelijk. Als wij verschil in nagloei kunnen zien tussen een TFT en een CRT, zijn onze ogen dus niet de zwakste schakel, maar de TFT :)
Ik vind het design inderdaad ook wat minder dan de 94, maar het beeld is echt top!!!
Perfect beeld inderdaad, ben eigenlijk benieuwd hoe goed de Samsung 193P (normale) in vergelijking met de HS94P presteert. Het zijn allebei VA panelen en ik heb gewoon 0 aan te merken op het beeld van de HS94P, gewoon perfect. De HS95P is momenteel ongeveer evenduur als de 193P, dus ben behoorlijk benieuwd naar het verschil tussen Sony's toppanelen en die van Samsung.

[ Voor 55% gewijzigd door Yokozuna op 08-04-2005 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Openfeld
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:58
"Dat klopt, alleen een ultimate TFT moet ook een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben, en die mist Eizo."

Op zich eens maar als iemand, zoals ik oa, op zoek ben naar m'n eerste TFT, moet dat mijns inziens er een zijn die me huidige (IIyama VM 450pro) CRT kan verbeteren.

Dus ik ben op zoek naar een goede 19inch (kleur>snelheid>gg) en kom uit op de volgende twee:

* de Eizo L778
* en de IIyama H1900-B/W

Waarbij de onderste het voordeel van de hogere resolutie heeft (bij DVI-I).

Heeft iemand misschien al gebruikerservaringen met een van deze monitoren en/of ervaringen met 1600x1200 op een 19inch TFT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:51

delorean7

Let's take the Aston toni

-Sir_Killalot- schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 15:58:
[...]
in het 19" topic :P?

[...]
in 17" formaat? good luck...IPS = 19" en groter.

[...]
Waarom? Zal toch je enige keus zijn als je geen goedkoop TN paneeltje wilt. Wordt het dat dan toch -> iiyama 431s, heeft DVI (komt nieuwe versie, 8ms 300, 700:1. Als je de oude nog te pakken kan krijgen (16ms 250, 450:1) is ook goed.)
Iiyama gaat Samsung achterna met zn N (D-SUB) en zn T (DVI) modellen
Nieuwe 8ms TN iiyama's:
17" - 430 (D-SUB) - 431 (DVI)
19" - 480 (D-SUB) - 481 (DVI)
De DVI reeks staat nog niet op de website. 19" D-SUB versie zal <400 (389 volgens Paradigit)
Mmm dus er komt een snelle TN variant van de 19" 481S 8ms met DVI?
Heb op dit moment de befaamde 431S en ben op zoek naar een leuke snelle 19 incher, maar hij moet dus wel een DVI aansluiting hebben met ongeveer dezelfde snelheid als mijn huidig paneeltje.

Zeg jij nu gaan voor de 481 met 8ms wanneer ze voorradig zijn of wachten op die overdrive MVA/PVA panels die vooralsnog niet beschikbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Dat laatste natuurlijk, dat zou Sir Killalot ook zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz3d_nl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-09 21:17
Heb mijn fp937s+ ook binnen :D
Prima schermpje alleen zijn de settings wat moeilijker in te stellen dan op mijn oude fp71e+.
Bij die stondt brightness op 40,contrast op 30 en moest je red op 46 zetten om goede kleuren te krijgen.
Bij dit scherm krijg ik dit alles niet echt naar mijn zin, hoe hebben jullie het ingesteld in het controlpanel ?
Tevens zit er in deze tft een irritantie hoge piep als mijn pc aanstaat.
Schermpje is met dvi kabel aangesloten op een x800pro btw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 11:32
Openfeld schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 16:18:
"Dat klopt, alleen een ultimate TFT moet ook een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben, en die mist Eizo."

Op zich eens maar als iemand, zoals ik oa, op zoek ben naar m'n eerste TFT, moet dat mijns inziens er een zijn die me huidige (IIyama VM 450pro) CRT kan verbeteren.

Dus ik ben op zoek naar een goede 19inch (kleur>snelheid>gg) en kom uit op de volgende twee:

* de Eizo L778
* en de IIyama H1900-B/W

Waarbij de onderste het voordeel van de hogere resolutie heeft (bij DVI-I).

Heeft iemand misschien al gebruikerservaringen met een van deze monitoren en/of ervaringen met 1600x1200 op een 19inch TFT?
1600x1200 gaat niet. TFT heeft vaste resolutie van 1280x1024. Lager kan wel, maar wordt waziger omdat de pixels geen hele pixels weer geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
n00bs schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 13:49:
Het beeld dat je ontvangt blijft even op je netvlies staan. Terwijl je hand verder beweegt komt er steeds weer nieuwe info op je netvlies, in je waarneming wordt het huidige beeld ermee verwerkt (langzamerhand verdwijnt het eerste beel van het netvlies etc.). Ik zie ook geen 10 handen, als je bv. enkel een vinger snel langs beweegt zie ik een veeg van 'vingers'. Dat je 10 pijltjes ziet is puur omdat dat ding steeds verspringt met (xs, ys), wat je vinger niet doet. Er is niet echt een snelheid te geven aan ogen, ze geven gewoon continue ontvangen informatie door, welke daarna nog geinterpreteerd moeten worden.
maikel7 schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 14:04:
[...]
de HS95PB ter vervaning van mijn HS94PB in bezit. Heb hem nu zo'n 2 weken.
12ms MVA, moet dan al zo'n overdrive panel zijn ander kan je gamen wel vergeten ;)
contrast ratio 1000:1 is ook waar!
Heb je hier dan een sensor voor :?
Vind de brightness van 450 wel erg veel...is ook meer als televisie bedoelt of niet?
delorean7 schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 16:56:
Mmm dus er komt een snelle TN variant van de 19" 481S 8ms met DVI?
Als het goed is wel (zodra ze compleet van de oude 431/481 af zijn that is...anders krijg je gedonder met nummerkes ;). Vind het sowieso een gare actie...maarja)
Heb op dit moment de befaamde 431S en ben op zoek naar een leuke snelle 19 incher, maar hij moet dus wel een DVI aansluiting hebben met ongeveer dezelfde snelheid als mijn huidig paneeltje.

Zeg jij nu gaan voor de 481 met 8ms wanneer ze voorradig zijn of wachten op die overdrive MVA/PVA panels die vooralsnog niet beschikbaar zijn?
Tssen die 2..:
Yokozuna schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 19:28:
Dat laatste natuurlijk, dat zou Sir Killalot ook zeggen :)
Klopt, ik heb het wel een beetje gezien met TN panelen met hun 6-bit ruis en verdonkering met kijkhoek, vooral van onder....das echt niet om aan te zien.

IPS en overdrive VA....IPS paarsig zwart onder een hoek...VA verdonkerd van rechtvoor...
Ik ga toch IPS nog even een waardige blik gunnen.

[ Voor 29% gewijzigd door -Sir_Killalot- op 08-04-2005 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Mickman schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 20:41:
[...]

1600x1200 gaat niet. TFT heeft vaste resolutie van 1280x1024. Lager kan wel, maar wordt waziger omdat de pixels geen hele pixels weer geven.
Nee hoor. Kijk maar eens naar de specs van die Iiyama. Is toch 1600x1200 hoor. Normaal gesproken zie je het aleen niet zo vaak, maar er zijn wel TFT's met hogere reso's dan je zou vermoeden kijkende naar het formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Punk
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 14:42

Darth Punk

professionalized prutz0r

Indeed. de H1900 kan 1600x1200 aan. Weet alleen niet of dat via één DVI aansluiting gaat of via 2 DVI aansluitingen, dat i.v.m. de H1900 2 DVI en geen D-SUB aansluitingen heeft.
Maar rechtvaardigt dat de prijs van zo'n 850 euro ?. Als je 1600x1200 resolutie als een must ziet...misschien.

Steeds meer PVA/MVA panelen met OverDrive technologie beginnen er aan te komen. Voorbeeld is de
Fujitsu-Siemens P19-2, welke helaas nu nog niet leverbaar is. De prijs van dit scherm is redelijker: 500-550 Euro. Zelf denk ik dat de Samsung 193P Plus als die uitkomt met een prijs zal komen die tussen de Fujitsu-Siemens en de IIyama H1900 zal komen, want 850 euro voor een 19 inch is heel erg veel.

i want LART!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Die H1900 is dan ook eigenlijk niet op de consumentenmarkt gericht......die kopen dan toch eerder een 20" voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
-Sir_Killalot- schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 13:19:
@Carel
Kan van model tot model beetje verschillen...Op hoeveel % brightness staan ze dan?
Misschien omdattie een zwarte behuizing heeft issie ook minder fel ;). Dacht dat dat ook zo'n vreemde bepaling was...'een scherm mag geen zwarte omranding hebben, dan heeft het oog geen referentie' o.i.d.
De nieuwe staat 50/50 , de oude staat 100/100, toch is de nieuwe vele malen feller en is het wit gewoon meer wit. Voor de rest staan alle settinsg hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Laatst online: 12:42
Misschien interessant voor mensen die een degelijke TFT willen hebben?
Dell heeft een aanbieding: o.a. de Dell 1905FP 19" voor maar € 374,- i.p.v. de normale prijs van € 534,-.
€ 160,- korting dus!

Is toch een hele mooie monitor, AnandTech heeft er wel een review van.
Hebben er mensen ervaring met deze monitor?

edit:
Was dus al redelijk bekend in het Dell 1905FP topic :P

[ Voor 10% gewijzigd door Daan op 09-04-2005 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
1905 = interessant ja, hierom:
The original Samsung 193P used the same panel, but only advertised an 800:1 contrast ratio, and Dell advertises the 1905FP with an 800:1 contrast ratio as well.
Maar zoals we van Dell gewend zijn, voor een betere prijs. Zwart is wel wat minder zwart dan bij de 193P, maar nog steeds erg diep. De Samsung 193P kost normaal ook rond de 540 euro. 160 euro minder is zeker niet mis, Dell lijkt wel een soort Mc Donalds te worden, zetten zoveel om dat ze om de 2 maanden wel een goede aanbieding hebben.

[ Voor 133% gewijzigd door Yokozuna op 09-04-2005 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd, die dell is idd superinteressant.

Heb die zopas uitgebreid kunnen bewonderen IRL bij een vriend van mij, en ik heb mijn 'niet-gespecialiseerde' blik eens goed de kost gegeven.

En uitgebreider verslag van mijn indrukken vind je in het dell 1905 topic
hier is de link: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/23151334

Dus als je je weinig stoort aan wat ghosting (of weet dat je dit scherm nauwelijks voor snelle games zult gebruiken) denk ik dat dit een perfecte keuze is voor een 19" scherm.

En zoals ik in mijn voige reactie ook al zei: ik heb zelden zo een mooie, warme, heldere, 'vibrant' kleuren gezien als bij dit scherm. Wat in de review bij anadtech bvb bevestigd wordt door mensen die daar meer van weten, maar mijnongeschoolde ogen vonden de kleuren zeker zwaar ok. :)

Dat was wat mij bij dit scherm meteen opviel en waarvan ik meteen ten zeerste zeer onder de indruk was, net zoals de kijkhoed, die buidend goed is (beter dan die 6 bit TN panelen iig). dit paneel is 8 bit en dat zie je er ook aan.

Dus 380€ (in belgie 314€ zonder btw) en gratis verzendings actie (hier toch), beter ga je nergens vinden voor die prijs. Ik ben het in elk geval ten zeerste aan het overwegen. Ik heb in ieder geval weinig tijd om in de aankoop van mijn tft te steken wegens drukke agenda, dus lijkt mij best gewoon bestellen, dan heb ik hem en het is zeker geen slechte koop. En gamen doe ik toch nauwelijks nog. Daarenboven vind ik kleuren belangrijker dan gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik mag hier waarschijnlijk geen extra topic over openen, en er is helaas geen centraal 17" topic (alsof niemand 17" schermen heeft) en dit is het enige topic met een eerder algemeen karakter, maar het 'probleem' is het volgende.

Zoals gezegd ben ik stilletjesaan aan het uitkijken naar een LCD om mijn oude CRT mee te vervangen.
En één van de criteria die bij mij ook belangrijk zijn, is design.

In dit forum zijn veel personen die LCD's bezitten en die dus ook uiteraard in werking gezien hebben.

Probleem is dat bij de datasheets en fotos op de officiële sites van de producten fotos staan van lcd's die af staan, en als je op foto's zoekt staan die meestal ook af. En wat ik wil vermijden is het volgende !! :
http://www.tomshardware.c...041015/images/fp71e_7.jpg
bron: http://graphics.tomshardw...lay/20041015/benq-07.html

Dit is gewoon ontoelaatbaar, ik zou mij daar ontzettend aan storen.

Dus zou het mogelijk zijn om hier de lcd's te vermelden die een irritante felgekleurde LED hebben, of is dit stilletjesaan uit de mode aan het geraken? Zoals gezegd zie je dit meestal niet bij de fotos die je vindt, en het zou nogal dom zijn om daardoor de hele moeite te moeten doen van terugsturen en dergelijke. dom tijdverlies dat vermeden kan worden. En ik kan niet élk model dat me interesseert eerst werkend in de winkel gaan bekijken. Beperk je niet alleen tot 19", als je weet hebt van 17" met hetzelfde fenomeen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de Dell 1905FP, samen met de Iiyama 481S en de Samsung 913N, maar ik weet echt niet waar ik voor moet kiezen.
Zitten er nou verschillen tussen de 1905FP TCO99 en 1905FP TCO03?
De een zegt dat de 1905FP veel last van ghosting heeft, de ander weer niet :|

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2005 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz3d_nl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-09 21:17
niemand antwoord op mijn vraag ? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag allemaal.

Ik ben van plan een 19" aan te schaffen ter vervanging van mijn VM Pro 450 crt.

Heb zojuist de gehele thread doorgelezen, maar het heeft de keuze niet makkelijker gemaakt.
Scherm gaat voornamelijk dienen voor gaming (1st person), wat dvd afspelen en wat fotobewerking.

Ik weet niet goed keuze te maken tussen de 913N, de E480S-B en de 1970GX.
(Of mis ik een goed type nog? :| )

Wat ik me afvraag is of er iemand al ervaring heeft met de nieuwste Iiyama, de E480S-B?
Hierover kan ik vrijwel niets vinden zover.

Wat zouden jullie kiezen?

Groeten Barry 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Carel schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 09:01:
[...]

De nieuwe staat 50/50 , de oude staat 100/100, toch is de nieuwe vele malen feller en is het wit gewoon meer wit. Voor de rest staan alle settinsg hetzelfde.
Dat is wel een heel groot verschil :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
P.S. Je moet opletten met de Dell 1905, er worden tegenwoordig soms andere panelen in gebruikt (AUOptronics, die Benq bijna altijd gebruikt) die van duidelijk matigere kwaliteit zijn als het PVA panel in de Samsung 193P. Zie het Dell 1905 TFT topic.
Wat ik me afvraag is of er iemand al ervaring heeft met de nieuwste Iiyama, de E480S-B?
Hierover kan ik vrijwel niets vinden zover.
Die heeft inderdaad nog niemand, heeft volgens mij ook net als de 913N geen DVI ingang, maar bij de 913N is gebleken dat dit totaal geen punt is. Over de 913N zijn alleen positieve userreviews geschreven, net als over de Benq FP937s+ etc. Het zijn allemaal 8ms TN panelen. Je zult als gamer er niet snel een miskoop aan doen is wel gebleken.

[ Voor 43% gewijzigd door Yokozuna op 10-04-2005 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
Potverdikkie, moeilijk zo'n TFT kiezen. Een paar van mijn eisen:

[list]• Goede kleurechtheid (ik werk redelijk veel met Photoshop i.v.m. fotografie en webdesign)
• Redelijk goede responsetime (gamen doe ik wel eens en moet redelijk tot goed mogelijk zijn)
• Dunne rand
• Liever geen speakers erin
• Geen prijzen van € 450 of hoger

Waar kom ik dan op uit? Ik zie het niet meer :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Phreak schreef op maandag 11 april 2005 @ 21:19:
Potverdikkie, moeilijk zo'n TFT kiezen. Een paar van mijn eisen:

[list]• Goede kleurechtheid (ik werk redelijk veel met Photoshop i.v.m. fotografie en webdesign)
• Redelijk goede responsetime (gamen doe ik wel eens en moet redelijk tot goed mogelijk zijn)
• Dunne rand
• Liever geen speakers erin
• Geen prijzen van € 450 of hoger

Waar kom ik dan op uit? Ik zie het niet meer :{
Als je 19" wil, wordt het wel lastig voor die prijs :p maar ook voor jou zal hetzelfde gelden als voor mij gezien je eisen... overdrive PVA of S-IPS scherm...
Dus je moet nog even wachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@phreak

heel simpel, dell 1905FP (kleur heel erg goed!!)

gamen valt te doen Bbij iemand gezien, ok, ge ziet wel wat ghosting maar niet zo veel , en als ge maar af en toe gamet en photoshop belangrjker vindt... (en dan nog gamen is te doen zonder al te hoge verwachtingen (unreal classic valt te doen)

Maar belangrijkste zijn de kleuren he,

en het goed nieuws: 19" voor 380€ (verzending voorlopig nog gratis in belgië)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Phreak

Zoieso een 24bit TFT als je veel grafisch werk doet, dan valt er al een zooitje 8ms TN panelen af, die zijn allemaal 18bit. Met prijzen onder de 450 euro valt er ook een zooi PVA/MVA/IPS (24bit) panelen af.

De IIyama 481 zou in jou geval een oplossing zijn, ware het niet dat hij momenteel wat slechter verkrijgbaar is (voordeel is dat hij overal weg moet -> zeer lage prijs). Elke eigenaar vindt de ghosting van dit scherm zeer acceptabel, alleen het zwart vertoont een lichte gloed. Daar krijg je wel een 24bit IPS panel met een fatsoenlijke kijkhoek en een onverslaanbare prijs/kwaliteit verhouding voor terug. Voor jou zouden de ingebouwde speakers een nadeeltje kunnen zijn.

Mail eens rond naar bedrijven, kijken waar ze nog staan, pricewatch lijstje is handig als overzicht:
pricewatch: Iiyama ProLite E481S-S (19", 25ms, D-Sub/DVI-D, Zilver)

De Dell 1905FP zou ook een optie zijn, die voldoet volledig aan jouw eisen ALS je een versie krijgt thuisgestuurd met een PVA panel van Samsung. Dan heb je bijna net zo'n goede TFT als de Samsung 193P (door velen nog steeds gezien als de beste kwalitatieve TFT van het moment) maar je loopt ook het risico dan een veel goedkoper paneel is gebruikt (AUOptronics), ik weet niet of je dit risico wilt lopen...

[ Voor 48% gewijzigd door Yokozuna op 11-04-2005 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
Yokozuna schreef op maandag 11 april 2005 @ 21:41:
De IIyama 481 zou in jou geval een oplossing zijn, ware het niet dat hij momenteel wat slechter verkrijgbaar is (voordeel is dat hij overal weg moet -> zeer lage prijs).
Misschien wel leuk inderdaad, zal eens wat reviews doornemen. De 25ms valt niet tegen? Bij dit soort ms denk ik meteen aan ghosting in games enzo :o
De Dell 1905FP zou ook een optie zijn, die voldoet volledig aan jouw eisen ALS je een versie krijgt thuisgestuurd met een PVA panel van Samsung.
Die wilde ik eerst ook kopen ja, maar toen ik zag dat er ineens veel mensen gingen klagen dat ze een AUO panel erin kregen had ik er niet meer zo'n zin in. Ga denk ik ff bellen naar Dell wat zij erover te zeggen hebben. Dit is een goede kanshebber, als er tenminste geen AUO panel in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Laatst online: 12-09 21:55
Phreak schreef op maandag 11 april 2005 @ 22:06:
[...]
Misschien wel leuk inderdaad, zal eens wat reviews doornemen. De 25ms valt niet tegen? Bij dit soort ms denk ik meteen aan ghosting in games enzo :o
E481S eigenaar hier, 25ms valt goed mee te leven hoor, in games amper (ik merk het iig niet) last van ghosting, kleuren zijn ook zeer goed. Die fancy 8ms waarden van sommige schermen halen ze alleen bij bepaalde kleuren, daarbuiten gaat het al snel richting de waarden van de iiyama, bij de E481S geld die schakeling voor alle kleuren.
En die speakers vallen ook best mee in het design, ze zijn niet enorm storend (of je moet echt voor design schermen gaan zoals die nieuwe NEC's :9~ ), het geheel doet imho absoluut niet lomp aan.

[ Voor 15% gewijzigd door Speedy op 11-04-2005 22:18 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealBase
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 13:39

RealBase

Just laughin'

Iemand ook ervaringen met de Adi A904 die bij de mediamarkt in de schappen ligt?

http://www.adiusa.com/lcd/a904.html
  • 15ms
  • 250cd
  • 600:1
  • 170x170 graden
  • DVI en Analoog
voor €369,=

[ Voor 3% gewijzigd door RealBase op 11-04-2005 22:25 ]

Life is like a BOX of Chocolates, You'll never know what the HELL you're gonna get......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __REMCO__
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-06 10:15
TAG_Speedy schreef op maandag 11 april 2005 @ 22:16:
[...]

E481S eigenaar hier, 25ms valt goed mee te leven hoor, in games amper (ik merk het iig niet) last van ghosting, kleuren zijn ook zeer goed. Die fancy 8ms waarden van sommige schermen halen ze alleen bij bepaalde kleuren, daarbuiten gaat het al snel richting de waarden van de iiyama, bij de E481S geld die schakeling voor alle kleuren.
En die speakers vallen ook best mee in het design, ze zijn niet enorm storend (of je moet echt voor design schermen gaan zoals die nieuwe NEC's :9~ ), het geheel doet imho absoluut niet lomp aan.
ik sluit me hier bij 100% aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Yokozuna schreef op maandag 11 april 2005 @ 21:41:
De IIyama 481 zou in jou geval een oplossing zijn, ware het niet dat hij momenteel wat slechter verkrijgbaar is (voordeel is dat hij overal weg moet -> zeer lage prijs).
Die 481 is er nog voor 359 bij Paradigit, 377 met DVI kabel. ruim binnen je budget lijkt me :).
Elke eigenaar vindt de ghosting van dit scherm zeer acceptabel,
+
[...]
+
TAG_Speedy schreef op maandag 11 april 2005 @ 22:16:
E481S eigenaar hier, 25ms valt goed mee te leven hoor...blablabla - goed scherm - blabla
;) +
Ik ook :)
Ik heb een zilvere 481S voor m'n neus opt moment. Kon dit prachtige scherm niet aan m'n neus voorbij laten gaan zonder het eens goed te bekijken.
Had hiervoor de 12ms 710N van Samsung (17") waar ik niet echt over te spreken was, vond de 12-16ms (ze zeggen 12 maarre...) Philips 190S5 beter (vnl. vanwege z'n diepere zwart) en 19" :9.
Maar nog steeds onrustig (6-bit (ruis) + verdonkering van beeld door de Film over TN panelen) en dit was te zien. Daarmee vergeleken staat dit beeld als een huis (ongetwijfeld mede door de DVI aansluiting, maar heb niet vergeleken op D-SUB, wil het dit beeldje niet aandoen :)). Kleuren zijn fantastisch en blurring is dan wel aanwezig, het stoort veel minder dan met die TN panelen. Daar kreeg je nl. vreemde verkleuringen bij, met deze niet.
Counter-Strike - Source bv op een Dust map (woestijn, veel gelig zand) werd bij het draaien het geel even rood hier en daar, zie ik hier totaal niet.
Aangezien ik ook aardig wat StarCraft speel daar ook es in getest door over de map te scrollen: tot m'n verbazing MINDER dan met de TN panelen 8)7, ook met het scrollen door tekst (ja...zwart op wit..) - DVI hier misschien de boosdoener van })?
Ben het bv. absoluut niet met de review van Tomshardware eens die zegt at UT2004 compleet verknald wordt door de blurring terwijl ze zeggen dat het op de 190X5 (de gamersversie van de 190S5, boxjes en andere pootjes, verder zelfde) een Gamer's Luxury is :? Daar snap ik echt geen klap van hoe ze dat kunnen beweren.
Het scherm vind ik ook makkelijker af te stellen en geeft een meer CRT gevoel (misschien omdat IPS standaard zwart is :?). Zwart was door Tomshardware niet veel zwarter te krijgen, maar waar zij het als een nadeel zien, zie ik het juist als voordeel - wit kan ik nl. witter laten, zonder dat zwart daar erg onder moet lijden. Op de TN panelen werd het grijzig en dof. Ik rij nu bv. met een realistischer gevoel 's nachts (in het spel dan ;)) door Lost Heaven (stad van het spel Mafia).
En m'n screensaver (totaal zwart scherm) werkt weer ;) - zwart = uit op IPS, waar het op TN juist 100% aan is.
alleen het zwart vertoont een lichte gloed.
Welke TFT niet :? K...VA komt meer in de buurt...maar ten opzichte van TN is er nauwelijks verschil.
Maar je moet met IPS niet van schuin horizontaal EN verticaal kijken, dan valt dat paarsige zwart heel erg op. Puur verticaal of horizontaal schuin inkijken levert nauwelijks problemen op eigenlijk.

[ Voor 24% gewijzigd door -Sir_Killalot- op 11-04-2005 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimera
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09 17:09
[...]

[...]
Die wilde ik eerst ook kopen ja, maar toen ik zag dat er ineens veel mensen gingen klagen dat ze een AUO panel erin kregen had ik er niet meer zo'n zin in. Ga denk ik ff bellen naar Dell wat zij erover te zeggen hebben. Dit is een goede kanshebber, als er tenminste geen AUO panel in zit.
Ben benieuwd wat Dell hierover te zeggen heeft... En of het reden voor vervanging is? (dat AUO panel voldoet immers niet aan geschepte verwachtingen door Dell zelf).

Die 374 euro is natuurlijk erg mooi voor dit scherm, mits die kuren er niet in zitten (_veel_ te veel ghosting, banding etc.). Zo mooi dat als Dell met een passende oplossing komt als ik niet tevreden zou zijn, ik hem zo snel mogelijk bestel :Y)

[16:19] <WhizzCat> de zon heeft nog maar 5 miljard jaar te leven naar het schijnt
[16:19] <WhizzCat> dus schiet op met dat protocol Chimera :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Welke TFT niet :? K...VA komt meer in de buurt.
Juist, alleen fatsoenlijke VA panelen (dus niet een IIyama 485) vallen buiten z'n budget, tenzij hij dus geluk heeft met een Dell 1905. Valt trouwens op dat er ECHT weinig/geen nieuwe IPS panelen worden gemaakt. Het lijkt wel alsof het allemaal 8ms TN panelen en overdriven MVA/PVA panelen gaan worden de komende maanden. Niets op tegen uiteraard :)

[ Voor 37% gewijzigd door Yokozuna op 12-04-2005 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roytanck
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-07 08:16
Bij Dell koop je online en kun je dus altijd binnen 8 dagen je geld terug krijgen. Gelijk kijken wat voor paneel het is en dan evt terugsturen kan dus. Ik heb er ff overgedacht dat te doen vanwege een dode pixel, maar ik doe er een minuut over om 'em te vinden dus echt storen doe ik me er niet aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 13:41
Heeft de sony HS95P nou een MVA, IPS of TN panel? Op de sony site staat namelijk dat dit scherm 16.2 mil kleuren heeft. Daar worden snel fouten in gemaakt weet ik, maar toch...

Ik dacht dat 't een MVA was, maar het aantal kleuren spreekt dat tegen.... wat is het nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Yokozuna schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 01:17:
Juist, alleen fatsoenlijke VA panelen (dus niet een IIyama 485) vallen buiten z'n budget
Heb dat ding bij Paradigit eens bekeken - blurred idd als de neten, maar de kijkhoek is idd best goed, mits het niet verpest werd bij kijken van rechtvoor...
Valt trouwens op dat er ECHT weinig/geen nieuwe IPS panelen worden gemaakt. Het lijkt wel alsof het allemaal 8ms TN panelen en overdriven MVA/PVA panelen gaan worden de komende maanden. Niets op tegen uiteraard :)
Tsja...TN panelen waren toch al bezig de 19" markt te veroveren nadat ze bijna elk ander paneel uit de 17" markt hebben verdreven. De lage respondstijd spreekt nu eenmaal het grootste deel van de markt aan. Moet eerlijk bekennen dat ik ook beetje huiverig was voor de 25ms van deze 481S, maar met een ISO waarde die 2x zo hoog ligt geeftie een beter beel (imho) dan TNs met (bijna) de helft ervan.
Weefselkweekje schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 09:03:
Bij Dell koop je online en kun je dus altijd binnen 8 dagen je geld terug krijgen. Gelijk kijken wat voor paneel het is en dan evt terugsturen kan dus.
Nou...een kennis van een vriend van me had er per ongeluk een 19" CRT ipv een TFT besteld (tsja...dat lukt je niet in de winkel ;) zo'n foutje maken - beetje stom is het wel natuurlijk gezien de prijs) maar hij kon hoog en laag springen...ze namen um niet terug.

Overigens kan ik de 481 via DVI met gemak op 75Hz zetten :? Dacht dat dit fixed was? (klopt ook ten dele - in DOS loopt mn CRT op 70Hz en de TFT op 60Hz). Heb met fraps en vsync bijgehouden - 75fps, en geen visuele artifacts zoals ik die had met de andere TFTs op D-SUB (streperig beeld). De originele Unreal Tournament (de originele ;)) liep ook duidelijk vloeiender, maar dat komt omdat dit spel behoorlijk schokkerig is op de TFT (niet op de CRT noch op de TFT mits gekloond met de CRT :? - kga es ff rondneuzen waar dit aan ligt) - bij andere er nog niet veel van gemerkt (welke overigens wel vlekkeloos lopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

lol dan ben je wel heel dom :D als je een CRT besteld ipv een TFT. Trouwens geld moet hij terugkrijgen... je zegt gewoon dat je niet tevreden bent met jouw aankoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 11:44:
@Xenobinol

Na een tijdje zoeken ben ik ook op die Xerox'en uitgekomen. Ik merk wel dat er weinig over Xerox gesproken wordt, terwijl ik toch denk dat dit heel deftige schermen zijn, en van design zijn ze ronduit prachtig. (en van prijs vallen ze vrij goed mee)
Er is inderdaad weinig over deze schermen te vinden, er zijn ook niet echt veel aanbieders.
Onbekend maakt onbemind.
Dit scherm is mijn eerste desktop TFT scherm, de reden dat ik zo lang met de aanschaf van een TFT scherm heb gewacht is aanschafprijs.
Na jarenlang tegen mijn 17" CRT aangekeken te hebben wou ik een 19" TFT.
Heb hem gekocht na een hoop goede berichtgevingen op prad.de.
Ik vond het ontwerp erg mooi, en nog belangrijker deze monitor heeft DVI, wat ik eigenlijk wel een must vindt voor een 19" scherm.
Nu zou ik graag weten hoe je die glasplaat precies ervaart. Blijkbaar zijn er nog TFT's op de markt met glasplaat, en van wat ik daarvan gelezen heb bemoeilijkt dat een beetje het kijken naar je scherm. Of is dat alleen in bepaalde omstandigheden, zoals wanneer je teveel rechstreeks invalleen licht hebt. (en in welke mate begint dat storend te worden, als je constant met je gordijnen toe moet computeren omdat het kleinste beetje licht storend wordt... :s )
Zodra zonlicht direct op het scherm valt is het hinderlijk, echter de hele tijd met je gordijnen dicht zitten is niet nodig.
Bij donkere passages, is het wel zo dat de reflectie meer opvalt als bij lichte passages.
Ik denk dat je het effect het beste kan vergelijken als dat van een vlakke CRT.
Het geeft het scherm in elk geval een mooi, uniform en strak front design. En ik kan mij voorstellen dat het je scherm toch een beetje beschermd en het is waarschijnlijk ook makkelijk schoon te houden.
Heel makkelijk schoon te houden en idd. erg strak uiterlijk wat niet mistaat in je interieur.
De materialen die xerox gebruikt heeft voelen ook degelijk aan, wat het luxe gevoel nog verder verhoogt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2005 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik vind het uiterst merkwaardig dat ik echt nog nergens iets zinnigs over de 193P plus van Samsung kan vinden...
Alleen de manual die op de Samsung site is... dat is echt het enige en daar staat ook niet echt veel informatie in.

Interessante link: http://www.chip.de/perl/t...t.pl?db=out&partid=614092

[ Voor 14% gewijzigd door n00bs op 12-04-2005 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Probeer ook eens op Tristar te zoeken, zo schijnt Samsung te heetten in Japan en omsteken.
In amerika heet dat ding gewoon 194P alst goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Moet eerlijk bekennen dat ik ook beetje huiverig was voor de 25ms van deze 481S, maar met een ISO waarde die 2x zo hoog ligt geeftie een beter beel (imho) dan TNs met (bijna) de helft ervan.
Toevallig ligt de gemiddelde responsetijd van 8ms TN panelen rond de 25ms :) (zie THG e.a.) 8ms is daar zelfs dus maar 1/3 deel daarvan. Maargoed, nog enkele weken/maanden en dan komen er volgens mij flink wat overdrive TFT's op de markt, wordt interessant.

n00bs, ik jouw link scoort de Samsung SyncMaster 913N bijzonder goed, gezien dit een 8ms TN panel zonder DVI ingang is!

[ Voor 13% gewijzigd door Yokozuna op 12-04-2005 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08 19:48

Snappie88

Mr. Hollywood

N00b-alert :)

Ik ben dus aardig thuis in de wereld van hardware, maar van TFT-schermpjes weet ik dus weer helemaal niets af. Ik ben dus op zoek naar een goed 19" TFT-scherm (goh :P), maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Er worden hier met namen van schermen over en weer gegooit, daar wordt de paus niet goed van.

Uit de startpost haal ik dus dat de BenQ 937S+, Iiyama 481S, ViewSonic VP912b en Samsung 913N populaire (dus ook goede?) schermen zijn. Hierboven lees ik dat de Iiyama 481S dus uiterst goede schermen zijn, en aangezien ik goede ervaringen met Iiyama heb wou ik hiervoor gaan. Ik ga hem veel voor games gebruiken overigens.

Maargoed, ik ben een eigenwijs persoon. Dus als iemand alsjeblieft mijn post kan quoten en eventjes zegt dat ik een goede keuze maak kan ik vannacht ook nog goed slapen :P

Mijn dank is groot :)

[ Voor 4% gewijzigd door Snappie88 op 12-04-2005 14:26 . Reden: Typo ]

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Yokozuna schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 14:04:
Toevallig ligt de gemiddelde responsetijd van 8ms TN panelen rond de 25ms :) (zie THG e.a.) 8ms is daar zelfs dus maar 1/3 deel daarvan.
Toevallig wist ik dit ;) en ik bedoelde er ook eigenlijk mee: als een 12ms me al bugged, hoe zal een 25ms er tegenop kunnen :?. Nou, best wel eigenlijk :)
Snappie88 schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 14:26:
Uit de startpost haal ik dus dat de BenQ 937S+, Iiyama 481S, ViewSonic VP912b en Samsung 913N populaire (dus ook goede?) schermen zijn. Hierboven lees ik dat de Iiyama 481S dus uiterst goede schermen zijn, en aangezien ik goede ervaringen met Iiyama heb wou ik hiervoor gaan. Ik ga hem veel voor games gebruiken overigens.
Als dat echt je doel is, kan je misschien beter de 913N (of dergelijk <8ms scherm) nemen - dus als kleurechtheid en kijkhoek je minder kunnen schelen. Ik kijk aardig wat films op mn PC / zit er vaker in m'n 1tje en meerdere achter - dus de (redelijk) ongestoorde kijkhoek van de IPS based E481S staat me zeker aan :). Dat er daarnaast nog es prima op te gamen valt, DVI opzit en goedkoper is dan die Samsung maakte het voor mij het feest compleet :P.

Maar pak de TS, klik op de reviews, klik op de vorige delen, vul voor 1 de typenummers in van de schermen en kijk es naar de reacties.
Of je zult slapen weet ik niet, maar je weet iig al een stuk meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:08
mdj84nl schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 21:49:
Hoi!

Ik wil dan ook maar eens een TFT gaan aanschaffen, waarbij contrast en beeldkwaliteit het belangrijkst is.

Nu viel mij ook op de relatief erg goedkope Neovo F-419

Pixel pitch:
0,294

Helderheid:
300 cd/m2

Contrast ratio
700:1

Reactietijd:
25 ms

Heeft iemand ervaring met deze, of een andere neovo? Het merk is namelijk hetgene wat mij een beetje stoort, ik ken het niet.
Een vriend van mij heeft deze. Het is volgens mij niet helemaal duidelijk of hij echt 25ms is of niet, sommige websites claimen 20ms ofzo. Anyway die vriend van mij is er heel blij mee, kleuren zijn perfect, zwart/wit is perfect (in vergelijking met meerdere CRT's) en de responsetime is oke, maar kan natuurlijk beter. Op zo'n tft hangt het er naar mijn mening een beetje vanaf wat voor game je speelt. UT2004 kan prima, maar GTA weer niet. Quake3 is heel goed te doen, maar Tactical Ops word je helemaal gestoord van.
Volgens mij ligt het in die games aan de kleurverschillen waardoor het zo erg opvalt.

Wat is nu eigelijk het verschil tussen een 16ms TN en een 8ms TN paneel? Waarom zou je in godsnaam nog een 16ms nemen als ze toch allemaal 16,2 miljoen kleuren hebben?

Ik heb nu zelf een Acer AL 922 (25ms, 500:1 contrast en 250dm2 oid)en daarnaast een 22" Iiyama crt. Ik wil die CRT eigelijk vervangen voor een 19" gaming tft.
Wat ik belangrijk vind aan een nieuwe tft is dat de ghosting dus zo min mogelijk is, kleuren moeten oke zijn maar hoeven niet zo belachelijk goed als op m'n Acer, ik weet dat dat onmogelijk is.
Verder moet het contrast natuurlijk ook lekker zijn :P
Ik zou dus sowieso voor een TN scherm moeten gaan als ik het zo lees in dit topic.

Overigens wel een leuk plaatje, het verschil tussen mijn crt (links) en mijn tft (rechts)
Als de link het niet doet zeg het dan please even, firewall blockt het plaatje hier sowieso dus ik weet niet of het nou wel of niet de juiste link is...

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Je CRT staat niet goed ingesteld zo te zien ;) en volgens mij ook nog op 9300K... dan krijg je Blauw-wit namelijk... sommige mensen vinden dat fijn maar lijkt totaal niet op de werkelijkheid.

Anyway eindelijk iemand die TO noemt (mijn fav. game), en beetje jammer dat die dus slecht te spelen in tegenstelling tot andere spellen :? maar aan de andere kant TO zit echt op het einde van zijn leven want er zijn nu nog maar ~100 servers over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
n00bs schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 15:14:
Je CRT staat niet goed ingesteld zo te zien ;) en volgens mij ook nog op 9300K... dan krijg je Blauw-wit namelijk... sommige mensen vinden dat fijn maar lijkt totaal niet op de werkelijkheid.

Anyway eindelijk iemand die TO noemt (mijn fav. game), en beetje jammer dat die dus slecht te spelen in tegenstelling tot andere spellen :? maar aan de andere kant TO zit echt op het einde van zijn leven want er zijn nu nog maar ~100 servers over...
Die CRT staat bij die screenshot inderdaad op 10.000K maar ik heb hem zelf nu op 7400K ingesteld, vind ik veel fijner.

Ik ga denk ik maar voor de Samsung 193N, 8ms TN schermpje.
Ik vraag me alleen af hoe erg de kleuren gaan worden... Zal het verschil wel kunnen zien als ik dual monitor heb denk ik :/

Trouwens, ik had al eens eerder een 19" TFT naast mijn huidige gezet en op de VGA poort aangesloten. Resultaat was gruwelijke lelijkheid deluxe.. Maar volgens mij ligt dit aan het instellen?

Dit is trouwens echt een door de bomen zie ik het bos niet meer topic :P

[ Voor 4% gewijzigd door Sluuut op 12-04-2005 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Dit is trouwens echt een door de bomen zie ik het bos niet meer topic :{
Hmm, ik heb dit nu al een paar keer gehoord. Blijkbaar faalt de startpost in het brengen van overzicht. Misschien moet de startpost veranderd worden. Als ik zo de startpost lees is de opbouw/structuur eigenlijk ook zwaar belabberd... Veranderen: Bijvoorbeeld een indeling in schermen puur op gamers gericht, allround schermen en schermen puur op kwaliteit gericht. Dat kan de keuze makkelijker maken. Niet teveel indelingen en gedoe meer, gewoon 3 hoofdcategorien en per TFT de belangrijkste specs + pricewatch link + userreviews + proreviews + opvallende kenmerken, alles-in-1 per TFT. Tweede: logischere indeling van de startpost :)

We hebben alleen weer een topicstarter die hier bijna nooit post (op de eerste pagina staan 2 posts, voor de rest heeft hij niets meer gepost). Lekker handig weer! Waar komt toch die drang vandaan weer de nieuwe startpost te willen maken, laat dat a.u.b. over aan mensen die hier regelmatig komen.
Als dat echt je doel is, kan je misschien beter de 913N (of dergelijk <8ms scherm) nemen - dus als kleurechtheid en kijkhoek je minder kunnen schelen.
Mee eens, ik vind zelf de 913N het mooiste TN panel. Heb geen ervaring met die van Hyundai en ook nog niet met de IIyama E480S, ook een 8ms TN panel, maar daar valt ook nog weinig over te vinden, vrij nieuw scherm.

Snappie; De 913N is supergoedkoop (minder dan 370 euro), grotere kijkhoek dan de Benq, gebrek aan DVI ingang had mij niet gestoord, kleuren interpolatie was in die winkel prima en het beeld was ook perfect scherp. Gebrek van DVI ingang hoeft geen nadeel te zijn, dat KAN het wel zijn als je bijv. een goedkope videokaart hebt met een lage kwaliteit DAC (digital tot analog converter) erop. Jij als gamer (neem ik aan) die weinig grafisch werk doet, zal waarschijnlijk prima tevreden zijn met een 8m TN panel zoals de Samsung 913N.
Je CRT staat niet goed ingesteld zo te zien. en volgens mij ook nog op 9300K... dan krijg je Blauw-wit namelijk... sommige mensen vinden dat fijn maar lijkt totaal niet op de werkelijkheid.
Op 6500K wel dan? Ik vind dat je dan geelachtig wit krijgt, dat vind ik ook niet natuurgetrouw. Bij 5000K is dat nog 5x zo erg, vies :) Ik zou liever iets van 7200K instellen ofzo, maar dat is niet mogelijk hier.

[ Voor 110% gewijzigd door Yokozuna op 12-04-2005 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
Yokozuna schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 15:38:
[...]

Hmm, ik heb dit nu al een paar keer gehoord. Blijkbaar faalt de startpost in het brengen van overzicht. Misschien moet de startpost veranderd worden. Als ik zo de startpost lees is de opbouw/structuur eigenlijk ook zwaar belabberd... Veranderen: Bijvoorbeeld een indeling in schermen puur op gamers gericht, allround schermen en schermen puur op kwaliteit gericht. Dat kan de keuze makkelijker maken. Niet teveel indelingen en gedoe meer, gewoon 3 hoofdcategorien en per TFT de belangrijkste specs + pricewatch link + userreviews + proreviews + opvallende kenmerken, alles-in-1 per TFT. Tweede: logischere indeling van de startpost :)

We hebben alleen weer een topicstarter die hier bijna nooit post (op de eerste pagina staan 2 posts, voor de rest heeft hij niets meer gepost). Lekker handig weer! Waar komt toch die drang vandaan weer de nieuwe startpost te willen maken, laat dat a.u.b. over aan mensen die hier regelmatig komen.
[...]
Je zou in ieder geval die duidelijke tabel uit de link http://www.mdbsite.com/monitortest/compare-nl.htm erin kunnen zetten. Maar aan de andere kant is dit ook weer niet 100% geloofswaardig.
De indeling van de drie soorten schermen in de startpost is goed, maar het is niet duidelijk wat de voordelen en nadelen zijn. Zet deze in een tabelletje erbij en het is al een stuk overzichtelijker.
Mee eens, ik vind zelf de 913N het mooiste TN panel. Heb geen ervaring met die van Hyundai en ook nog niet met de IIyama E480S, ook een 8ms TN panel, maar daar valt ook nog weinig over te vinden, vrij nieuw scherm.

Snappie; De 913N is supergoedkoop (minder dan 370 euro), grotere kijkhoek dan de Benq, gebrek aan DVI ingang had mij niet gestoord, kleuren interpolatie was in die winkel prima en het beeld was ook perfect scherp. Gebrek van DVI ingang hoeft geen nadeel te zijn, dat KAN het wel zijn als je bijv. een goedkope videokaart hebt met een lage kwaliteit DAC (digital tot analog converter) erop. Jij als gamer (neem ik aan) die weinig grafisch werk doet, zal waarschijnlijk prima tevreden zijn met een 8m TN panel zoals de Samsung 913N.
[...]
Das mooi, nog een mening erbij die de 913N het mooiste TN scherm vind. Dan ga ik deze binnenkort bekijken in de winkel en kijk ik dan wel of ik hem neem of niet. Ik vind die lange review in dit topic van Sir Kilalot een beetje jammer, dat hij TN zo enorm afkraakt. Daardoor word mijn keuze weer wat minder duidelijk :P
Op 6500K wel dan? Ik vind dat je dan net IETS te geelachtig wit krijgt. Ik zou liever iets van 7000K instellen ofzo, maar dat is niet mogelijk hier.
Heb je gelijk in, 6500K is erg geelig, maar liever wat minder zodat het toch wat relaxter voor je ogen is. 10000K is in ieder geval no way te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Yokozuna schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 15:38:
We hebben alleen weer een topicstarter die hier bijna nooit post (op de eerste pagina staan 2 posts, voor de rest heeft hij niets meer gepost). Lekker handig weer!
Dit ff volspammen en een nieuwe beginnen ;)
Snappie; De 913N is supergoedkoop (minder dan 370 euro), grotere kijkhoek dan de Benq
Beetje jammer alleen dat die monitoren allebei hetzelfde Samsung paneel gebruiken :). Samsung heeft de neiging heeft z'n kijkhoek te overdrijven, dus wat BenQ zegt geloof ik eerder. Zeker die verticale...je hoeft bij TN niet te proberen er van onderen tegenaan te kijken...
Op 6500K wel dan? Ik vind dat je dan geelachtig wit krijgt, dat vind ik ook niet natuurgetrouw. Bij 5000K is dat nog 5x zo erg, vies :) Ik zou liever iets van 7200K instellen ofzo, maar dat is niet mogelijk hier.
piesgeel of ziekenhuiswit :), heb mn CRT nu ook op 7500K (default = 9300K), de 481S staat er ook op (keuze 2).

Kzie trouwens wet een wittige vlek middenin het beeld als ik het helemaal zwart maak :(. Iets dergelijks heb ik ook in mn CRT zitten (iets donkere plek op witte achtergrond - neem aan fosforlaag - degaussen werkt niet :()

[ Voor 11% gewijzigd door -Sir_Killalot- op 12-04-2005 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Beetje jammer alleen dat die monitoren allebei hetzelfde Samsung paneel gebruiken :)
Voor zover ik weet heeft Benq juist een 'levensrelatie' met AUOptronics, ik heb nu reviews gelezen van 4 verschillende Benq TFT's, en 3 hadden een AUOptronics paneel, die worden nu soms ook in de Dell 1905 gebruikt, behoorlijk matige panelen. Blijkbaar voor velen goed genoeg, niet voor mij, ik gebruik m'n TFT ook om digitale (zelfgemaakte) foto's te bekijken/bewerken om te laten afdrukken bij afdrukservice, 24 bit for real dus :) Letterlijk en figuurlijk.

Een paar jaar geleden, toen TFT's een trend werden (met de IIyama 431) deden AUOptronics panelen (in superveel merken gebruikt toendertijd) al onder voor Philips/LG panelen.

Maargoed, ookal heb je gelijk, niet heel de TFT bestaat uit het panel, de DSP kan ook invloed hebben op de kwaliteit. Het paneel moet ten slotte aangestuurd worden.

[ Voor 41% gewijzigd door Yokozuna op 12-04-2005 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Yokozuna schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 16:47:
Maargoed, ookal heb je gelijk, niet heel de TFT bestaat uit het panel, de DSP kan ook invloed hebben op de kwaliteit. Het paneel moet ten slotte aangestuurd worden.
Klopt, klik maar :). Alleen de kijkhoek lijkt me toch echt panel eigen ;)

[ Voor 74% gewijzigd door -Sir_Killalot- op 12-04-2005 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Hyundai L90D+'s --> Samsung 190EX-L01 panel
Benq FP937s+ --> Samsung 190EX-L01 panel
Samsung 913N --> Samsung 190EX-L01 panel

Haha! THG is trouwens erg positief over de kleurechtheid van alle drie TFT's, zelfs voor foto editing zouden de panels voldoen heb ik gelezen bij de bespreking van de Hyundai.

[ Voor 145% gewijzigd door Yokozuna op 12-04-2005 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88

Snappie88

Mr. Hollywood

-Sir_Killalot- schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 14:41:
Als dat echt je doel is, kan je misschien beter de 913N (of dergelijk <8ms scherm) nemen - dus als kleurechtheid en kijkhoek je minder kunnen schelen. Ik kijk aardig wat films op mn PC / zit er vaker in m'n 1tje en meerdere achter - dus de (redelijk) ongestoorde kijkhoek van de IPS based E481S staat me zeker aan :). Dat er daarnaast nog es prima op te gamen valt, DVI opzit en goedkoper is dan die Samsung maakte het voor mij het feest compleet :P.
Ach, die prijzen zijn erg mooi (ik had 600 euro appart gelegt voor een 19", dus dat zit wel goed), de prijs is dus geen probleem. Ik las al dat de E481S een hogere latency had, maar dat er in praktijk weinig van te merken was. Vandaar dat ik bij dit scherm uitkwam.

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Als je zoveel geld hebt zou ik gewoon wachten tot de 193P Plus of andere overdrive panelen uitkomen. Iets langer wachten kan best lonen, gezien de kans groot is dat je 3 jaar of meer met zo'n TFT doet, dat wordt weleens vergeten.

[ Voor 40% gewijzigd door Yokozuna op 12-04-2005 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
.. of voor € 574,- een 20" Dell 2001FP nemen :P

edit:
Ik denk er nog steeds over na..

[ Voor 36% gewijzigd door Daan op 12-04-2005 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
[nieuws] LED backlight panelen komen weer dichterbij:

http://www.digitimes.com/news/a20050330PR204.html

Een responsetijd laag genoeg voor 0 ghosting ten alle tijden + de kwaliteit van huidige top VA panelen -> de ultieme monitor. Voordat OLED panelen in grote maten verschijnen zal er dus al een ultieme TFT zijn, alleen zullen OLED panelen goedkoper te produceren zijn dan huidige TFT's, terwijl panels met LED backlighting juist duurder te produceren zijn. OLED wordt waarschijnlijk dus hoe dan ook de standaard, nadat LED backlighting zijn intrede heeft kunnen doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Yokozuna schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 18:38:
[nieuws] LED backlight panelen komen weer dichterbij:

Een responsetijd laag genoeg voor 0 ghosting ten alle tijden + de kwaliteit van huidige top VA panelen -> de ultieme monitor.
Nu pun intended, maar die had ik dacht ik al gequote :P aangezien ik een behoorlijk deja-vu gevoel krijg ;), want je zegt weer (net als de bron lijkt het overigens) - snellere backlight = sneller beeld :? 30ms TN paneel lijkt me nog steeds blurren/ghosten als de ziekte, ook al heeftie er LEDjes achter :? Of de LEDs moeten meewerken in de helderheid van de pixel o.i.d...maar wrom dan nog moeilijk doen met LCs :? en niet meteen OLED gaan?
1 zeker voordeel van LED backlighting is dat het kleurenspectrum breder is dan CCFLs, waardoor de kleurechtheid NOG beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88

Snappie88

Mr. Hollywood

Yokozuna schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 18:21:
Als je zoveel geld hebt zou ik gewoon wachten tot de 193P Plus of andere overdrive panelen uitkomen.
Argh, nog meer opties :P Mwoah, hoe goedkoper hoe beter natuurlijk, ben nog geen beroemdheid die in het geld zwemt ;)

Ik ging er trouwens wel vanuit dat ik langer dan drie jaar met zo'n monitor doe, of wou jij gaan zeggen om het jaar een nieuwe monitor a € 400,- te kopen? Ik in ieder geval niet.

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
-Sir_Killalot- schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 18:55:
[...]

Nu pun intended, maar die had ik dacht ik al gequote :P aangezien ik een behoorlijk deja-vu gevoel krijg ;), want je zegt weer (net als de bron lijkt het overigens) - snellere backlight = sneller beeld :? 30ms TN paneel lijkt me nog steeds blurren/ghosten als de ziekte, ook al heeftie er LEDjes achter :? Of de LEDs moeten meewerken in de helderheid van de pixel o.i.d...maar wrom dan nog moeilijk doen met LCs :? en niet meteen OLED gaan?
1 zeker voordeel van LED backlighting is dat het kleurenspectrum breder is dan CCFLs, waardoor de kleurechtheid NOG beter wordt.
Kan goed dat je dat artikel al hebt gequote, excuses, maar ik snap echt niet waar de fok je het over hebt :) -->

- In het artikel staat dat een responsetijd van minder dan 1ms mogelijk is met LED backlighting, FACT.
- 1ms responsetijd = 0 ghosting, want een responsetijd die altijd lager is dan 16ms resulteert al in 0 ghosting.
- Hier is geen discussie over mogelijk.

Waarom niet gelijk OLED panelen? Omdat die blijkbaar nog doorontwikkeld moeten worden en LED backlighting panels minder, wat blijkt uit aankondigingen van farbrikanten.

[ Voor 22% gewijzigd door Yokozuna op 12-04-2005 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Als ik zo een paar reacties lees is het verstandiger om nog even te wachten met de aanschaf van een nieuwe 19"? Of zullen die nieuwere monitoren voorzien van LED backlight, overdrive of OLED eerst schrikbarend duur zijn en kan ik nu beter de 913N of 481S kopen. Ik speel nooit games en films kijk ik ook niet op de pc, dus echt hoge eisen heb ik niet. Alleen kleurechtheid is belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Dat ik de 913N er beter uit vond zien dan de Benq FP937s+ is blijkbaar smaakgevoelig, want volgens TomsHardwareGuide gebruiken beide schermen dezelfde panels en geven ze allebei behoorlijk natuurgetrouw kleuren weer (ookal zijn het 18bit panelen). De Benq FP937s+ zou beter in te stellen zijn, omdat het contrast niet verandert als je de helderheid verandert. Bij de 913N gebeurt dit wel.

Als je geen hoge eisen hebt zullen beide TFT's vast voldoen, ga ze gewoon bekijken zou ik zeggen. Beide TFT's zijn goed beschikbaar voor zover ik weet. Even rondmailen met winkels of ze hebben ter plekke hebben staan en kunnen showen.

[ Voor 24% gewijzigd door Yokozuna op 12-04-2005 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
André schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 19:28:
Als ik zo een paar reacties lees is het verstandiger om nog even te wachten met de aanschaf van een nieuwe 19"?
Gaat nog wel ff duren voordat die panels er komen hoor :)
Gewoon nu een 19" kopen, wel eentje met DVI uiteraard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88

Snappie88

Mr. Hollywood

Ik zat ook al zo te denken, 0 ghosting klinkt aantrekkelijk natuurlijk, en als je de reacties zo leest komen die panelen er volgende zomer al ofzo. Maar het duurt nog langer dus? Hoe lang moet ik ongeveer denken? Vijf jaar? Want vijf jaar kan ik niet wachten :P

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
Zojuist toch maar de 2001FP besteld. Ik wilde eigenlijk niet terug naar een resolutie kleiner dan 1600x1200, dat draai ik nu op mijn 19" CRT ook namelijk. Zal op een 20" wel helemaal prettig zijn :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimera
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09 17:09
Vanmiddag ff wat TFT's in real life bekeken... Alle beelden trilden als een gek (door de camera's etc. zegt ie), stonden op 1024x768 (anders blaas ik m'n splitter op zegt ie) en stonden niet goed ingesteld... Volgende week komt er een nieuw systeem zodat ie ze allemaal op de native resolutie kan zetten. Dat ga ik even afwachten en dan de 913N en FP937+ weer bekijken. Ben van de Dell 1905 afgestapt omdat het risico op een ***-paneel me toch te groot is...

Maar aan de andere kant denk ik als ik zo'n scherm toch niet in de aanbieding koop (met 160 euro korting bij Dell had ik de aankoop ff in de versnelling gezet, maar nu die afvalt...) kan ik net zo goed nog een paar maanden wachten (iig tot na m'n examens) en dan samen met de nieuwe PC een TFT kopen... Choices, choices :P

[16:19] <WhizzCat> de zon heeft nog maar 5 miljard jaar te leven naar het schijnt
[16:19] <WhizzCat> dus schiet op met dat protocol Chimera :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Snappie88 schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 20:07:
Ik zat ook al zo te denken, 0 ghosting klinkt aantrekkelijk natuurlijk, en als je de reacties zo leest komen die panelen er volgende zomer al ofzo. Maar het duurt nog langer dus? Hoe lang moet ik ongeveer denken? Vijf jaar? Want vijf jaar kan ik niet wachten :P
Ik ook niet. Binnen 3 jaar komen OLED panelen al op de markt (oude omroep van Samsung). In een verslag van Cebit geloof ik gelezen te hebben dat de eerste (kleiner dan 17") OLED panelen voor de pc al binnen een jaar kunnen verschijnen, maar hier zou ik niet vanuit gaan. Panelen met LED backlighting komen al veel eerder dan OLED panelen op de markt. In een veel kortere tijd dan 3 jaar in ieder geval.

Ontwikkelingen in chronologische volgorde:

- Overdrive functie op bestaande panelen -> lagere responsetijd
- LED backlighting -> lagere responsetijd, meer saturatie etc, hogere kostprijs (25%)
- OLED panelen -> lagere responsetijd, ultra hoog contrast, 2x dunner, lager energieverbruik, lagere kostprijs etc (kwa alles superieur dus, alleen de levensverwachting van de beestjes is momenteel nog te klein)

In die tussentijd zullen SED panelen en carbon displays waarschijnlijk ook hun intrede maken, maar daar heb ik nog weinig info over kunnen vinden, zal waarschijnlijk ook niet nodig zijn :)
Gaat nog wel ff duren voordat die panels er komen hoor
LED backlight panels wel ja, maar zeker geen jaren meer. De andere techniek, overdrive, wordt al in enkele TFT's gebruikt (Eizo), bovendien hoef je niet het paneel te veranderen maar alleen de aansturing ervan. Das waarschijnlijk een stuk makkelijker dan een heel nieuw panel ontwerpen. Samsung heeft hun 193P Plus al een tijd aangekondigd (overdriven PVA paneel) dus dat zal eerder nog enkele maanden duren.

Geduld is een schone zaak, zoals gezegd, het is het wachten waard als je in je achterhoofd houdt dat je 3 jaar of meer tegen zo'n scherm aankijkt.

Heeft iemand al een review van het overdrive paneel van Eizo kunnen vinden? Ik kan nog niets vinden :(

[ Voor 62% gewijzigd door Yokozuna op 12-04-2005 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Yokozuna schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 19:26:
Kan goed dat je dat artikel al hebt gequote, excuses
Dat geeft niet :) zeg het alleen maar.
- In het artikel staat dat een responsetijd van minder dan 1ms mogelijk is met LED backlighting, FACT.
Klopt, dat licht gaat in 120ns aan-uit-aan. CCFL = soort TL buis, TLs knipperen ook 50-60Hz (hier komen die 16-17ms responds vandaan), maar tegenelkaar in (een sinusverschuiving) zodat je een soort 100Hz mengelmoes krijgt (niet helemaal natuurlijk, want in principe is het nooit uit, tenzij je TLletje een bietke stuk is ;)).
- 1ms responsetijd = 0 ghosting, want een responsetijd die altijd lager is dan 16ms resulteert al in 0 ghosting.
naja...pas met 4ms schijnt het pas ECHT weg te zijn. Maar hier ligt het kritieke punt: deze respondstijd slaat op de backlighting, niet op de LCD die ervoor zit. Dat bedoel ik - je backlight kan dan nog zo snel zijn, als je er een prutpanel voorplaatst is het nog niks. Een 4ms overdrive TN heeft daarom volgens mij meer aan een LED backlight dan de huidige CCFL omdat die 60Hz dan pas echt wordt doorbroken :? Ik weet het dus niet zeker, maar het lijkt me dat nog steeds het panel de ghosting veroorzaakt...niet het backlight.
Waarom niet gelijk OLED panelen? Omdat die blijkbaar nog doorontwikkeld moeten worden en LED backlighting panels minder, wat blijkt uit aankondigingen van farbrikanten.
"recently stated that the technology still needs about two years to mature" Vandaar dat ik zei, wrom nog moeite doen...Goed...voordat OLED goed en wel op de markt is zijn we misschien nog wat verder...Overdrive kan je op wachten...de rest :/ I dunno...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Daar zit wat in, maar de gemiddelde responsetijd leidt al tot bijna 0 ghosting bij 8ms TN panelen, dus volgens mij is het niet supermoeilijk om die grens te doorbreken.

Volgens mij krijg je bij overdrive TN panelen de situatie dat het paneel zelf niet meer de bottleneck is, maar de backlight, dus dat je in de praktijk een gemiddelde responsetijd van 16/17ms gaat krijgen (de kristallen zijn al gekeerd om het licht op een goede manier te breken, maar ze moeten wachten op een nieuwe lichtpuls).

Verder nergens op gebaseerd hoor, maar ik kan gewoon niet wachten :)
"recently stated that the technology still needs about two years to mature" Vandaar dat ik zei, wrom nog moeite doen...
Je bedoelt, waarom niet meteen stoppen met OLED panelen? Omdat ze beter en op lange termijn goedkoper zijn dan normale / overdrive / LED backlight panelen. Als ze de levensduur van OLED panelen opkrikken worden ze echt de shizzle :)

[ Voor 174% gewijzigd door Yokozuna op 13-04-2005 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Yokozuna schreef op woensdag 13 april 2005 @ 00:25:
Daar zit wat in, maar de gemiddelde responsetijd leidt al tot bijna 0 ghosting bij 8ms TN panelen, dus volgens mij is het niet supermoeilijk om die grens te doorbreken.
Nee en ik snap oook niet helemaal waar ze nou zo moeilijk over doen
Volgens mij krijg je bij overdrive TN panelen de situatie dat het paneel zelf niet meer de bottleneck is, maar de backlight, dus dat je in de praktijk een gemiddelde responsetijd van 16/17ms gaat krijgen (de kristallen zijn al gekeerd om het licht op een goede manier te breken, maar ze moeten wachten op een nieuwe lichtpuls).
Dat bedoel ik, maar...ja...dan zou je een TFT eigenlijk moeten zien knipperen als een CRT, dat gebeurd niet, dus wrom het dan een bottleneck zou zijn... Ik begrijp je verwarring hoor, ksnap dr ook geen snars van eigenlijk.
Je bedoelt, waarom niet meteen stoppen met OLED panelen?
Nee :), precies andersom: wrom nog de backlight vervangen als de LEDs zelf al het display kunnen maken. Een tijdelijke transitie voor een jaar of max. 2 lijkt me beetje kort om er veel moeite in te steken nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slecht artikel, vol met flauwekul om investeerders te misleiden.
Die Jonathan Dorsheimer is een "Equity Research Analyst" voor Adams Harkness, dit is een bedrijf dat advies geeft over technologische trends.

De CCFL en LED backlightning hebben totaal niks te maken met de respons tijd van een display.
Bij CRT monitoren heb je een hoge verversingsfrequentie nodig om het "trillen" van het beeld onzichtbaar te maken.
Dit komt omdat de pixel die oplicht zelf de bron van het licht is, in een kleine tijdsinterval moet er dus voldoende energie worden toegevoerd om deze te laten oplichten totdat de elektronenstraal dezelfde pixel weer aanstuurd.
De licht intensiteit van de pixel is direct na het aanstralen van de electronenstraal het hoogst, om vervolgens uit te doven.
Het menselijk ook middeld de intensiteit echter uit, hoe goed je oog dit doet verschilt van persoon tot persoon.
Het kan dus zijn dat de ene persoon een beeld wel als flikkerend ervaart en een ander niet.
Door nu de schrijfsnelheid van de electronenstraal te verhogen, zal de pixel vaker en dus minder intensief belicht te hoeven worden.
De middeling van licht door het menselijk oog werkt zeer snel, echter de waarneming in de hersenen is traag, verhoging van de beeldfrequentie heeft dus een zeer positief effect.
Nu bij LCD schermen is de achtergrond verlichting constant, CCFL's worden op dusdanig hoge frequenties bedreven dat het menselijk oog dit niet waarneemt (150kHz tot 1MHz), er zijn twee manieren om de intensiteit te regelen.
D.m.v. het regelen van de stroom door de CCFL of door puls-breedte-modulatie (aan-uit modulatie) kan de gemiddelde lichtintensiteit geregeld worden.
Dezelfde methoden gebruikt men ook voor LED's, ook hier gaat dit op dusdanig hoge frequenties dat dit niet waarneembaar is voor het menselijk oog.
Achtergrond verlichting bij een TFT-LCD en de respons tijd van pixels hebben helemaal niks met elkaar te maken.
Dit zijn twee gescheiden mechanismen.
LED backlightning is gewoon een volgende "innovatie" om het maximale redament te halen uit bekende technologie.
Ok waarschijnlijk gebruikt het wat minder energie en is het compacter, dat zijn eiegenlijk de enige pluspunten.
De polaritsatie van een LCD pixel is afhankelijk van de spanning tussen de twee pixel elektroden.
Deze hebben dus een zekere capaciteit (condensator), voordat de TFT-panelen hun intrede deden had je men name passieve (S)TN ((super)twisted numatic) panelen, hier werden de pixel condensatoren vanuit de sturingselectronica van de juiste spanning voorzien.
Dit resulteerde in een trage respons tijd, dit heeft men later verbeterd door de panelen te voorzien van een actief element (de dunne film transistor).
Bij overdrive panelen maakt men waarschijnlijk gebruik van hogere spanningen om de pixelcondensator sneller op de juiste spanning te krijgen, op zich niet revolutionair maar het stelt wel hogere eisen aan het paneel en de stuurelectronica (het is dus kostbaarder).
Wat betreft OLED displays, tenzij men een methode vindt om elke pixel constant van de juiste stuurstroom weet te voorzien, krijg je hier ook weer het probleem van de verversingsfrequentie terug zoals je dat tegenkomt bij CRT's.
TFT's hebben dit probleem dus niet vanwegge hun constante achtergrondverlichting en geheugenwerking van de pixelcondesator (wat matrix aansturing dus mogelijk maakt = goedkoop).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2005 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7
  • Laatst online: 11:51

delorean7

Let's take the Aston toni

André schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 19:28:
Als ik zo een paar reacties lees is het verstandiger om nog even te wachten met de aanschaf van een nieuwe 19"? Of zullen die nieuwere monitoren voorzien van LED backlight, overdrive of OLED eerst schrikbarend duur zijn en kan ik nu beter de 913N of 481S kopen. Ik speel nooit games en films kijk ik ook niet op de pc, dus echt hoge eisen heb ik niet. Alleen kleurechtheid is belangrijk.
Als alleen kleurechtheid je iets doet zou ik nog maar een keer de reacties gaan lezen want de schermen die jij noemt zijn nu juist in dat onderdeel minder sterk. Let wel: minder sterk ten opzichte van andere schermen die weer in snelle games minder presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
LED backlighting kost meer energie (en prijs is hogER):
The main drawback is it does require more power that most of the other methods, and this is a major drawback if the LCD size is large enough.
http://www.pacificdisplay.com/lcd_backlights.htm

[ Voor 25% gewijzigd door Yokozuna op 13-04-2005 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
Nog even een vraagje, ik zit nu eigelijk tussen 3 schermen te twijfelen;

Benq FP937s+ --> Samsung 190EX-L01 paneel: Nadeel: design/merk
Samsung 913N --> Samsung 190EX-L01 paneel: Nadeel: review van tomshardware geeft aan dat hij slechter is dan de BenQ
Iiyama e481s: Nadeel: meer ghosting dan een TN paneel, Voordeel: beter(e) kleuren/contrast/inkijkhoeken.

Is die Iiyama e481s nog steeds leverbaar bij Paradigit?
Ik denk dat ik ze morgenavond ga opzoeken in de stad...
Een 22" CRT is opzich wel relaxed voor games, kan op 1600x1200 spelen, maar damn die ruimte die het inneemt! Plus dat het niet geheel flikkervrij is :(

Ik heb dus al een Acer AL922 op DVI (mva paneel 25ms), dus het nieuwe game scherm zal op vga moeten worden aangesloten. Daarom maakt het geen ruk uit of het wel of geen DVI poort heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2005 @ 09:44:

Slecht artikel, vol met flauwekul om investeerders te misleiden.
Die Jonathan Dorsheimer is een "Equity Research Analyst" voor Adams Harkness, dit is een bedrijf dat advies geeft over technologische trends.
Ah, we hebben een kenner in ons midden :P
De CCFL en LED backlightning hebben totaal niks te maken met de respons tijd van een display.
Precies
Nu bij LCD schermen is de achtergrond verlichting constant, CCFL's worden op dusdanig hoge frequenties bedreven dat het menselijk oog dit niet waarneemt (150kHz tot 1MHz), er zijn twee manieren om de intensiteit te regelen.
Ah dus toch zo hoog - dan zullen die 16-17ms toch te maken hebben met het totaal aan- en uitspringen van de CCFL, wat ik al eerder dacht :?
D.m.v. het regelen van de stroom door de CCFL of door puls-breedte-modulatie (aan-uit modulatie) kan de gemiddelde lichtintensiteit geregeld worden.
Dezelfde methoden gebruikt men ook voor LED's, ook hier gaat dit op dusdanig hoge frequenties dat dit niet waarneembaar is voor het menselijk oog.
Ah dus ook LEDs zijn niet 100% flikkerfree
Achtergrond verlichting bij een TFT-LCD en de respons tijd van pixels hebben helemaal niks met elkaar te maken.
Dit zijn twee gescheiden mechanismen.
Exactly! Dat bedoel ik nou.
LED backlightning is gewoon een volgende "innovatie" om het maximale redament te halen uit bekende technologie.
Ok waarschijnlijk gebruikt het wat minder energie en is het compacter, dat zijn eiegenlijk de enige pluspunten.
En ze kunnen een iets groter spectrum van het waarneembare licht uitzenden - CCFL mist er nog een paar.
voordat de TFT-panelen hun intrede deden had je men name passieve (S)TN ((super)twisted numatic) panelen, hier werden de pixel condensatoren vanuit de sturingselectronica van de juiste spanning voorzien.
passive matrix :)
Dit resulteerde in een trage respons tijd, dit heeft men later verbeterd door de panelen te voorzien van een actief element (de dunne film transistor).
active matrix :)
Bij overdrive panelen maakt men waarschijnlijk gebruik van hogere spanningen om de pixelcondensator sneller op de juiste spanning te krijgen, op zich niet revolutionair maar het stelt wel hogere eisen aan het paneel en de stuurelectronica (het is dus kostbaarder).
Dit is wel zeker :) - vraag me ook beetje af: zou het harder slijten :? :P
Wat betreft OLED displays, tenzij men een methode vindt om elke pixel constant van de juiste stuurstroom weet te voorzien, krijg je hier ook weer het probleem van de verversingsfrequentie terug zoals je dat tegenkomt bij CRT's.
Ja uiteraard - ipv en elektron op de fosforlaag is het nu een LED die zich heel even laat zien.
TFT's hebben dit probleem dus niet vanwegge hun constante achtergrondverlichting en geheugenwerking van de pixelcondesator (wat matrix aansturing dus mogelijk maakt = goedkoop).
Pixelcondensator, daar bedoel je toch de TFT mee 8)7? Ontvang klein stroompje als seintje, geeft vervolgens seintje in grotere mate door aan pixel en houdt het zo tot de volgende refresh langskomt.
Waarom hebben OLEDs dit niet :? Zit je straks weer tegen zo'n knipperbeeld aan te hikken :(
Sluuut schreef op woensdag 13 april 2005 @ 10:20:
Iiyama e481s: Nadeel: meer ghosting dan een TN paneel, Voordeel: beter(e) kleuren/contrast/inkijkhoeken.

Is die Iiyama e481s nog steeds leverbaar bij Paradigit?
Denk het wel :P, ik bedoel...met al die 8ms schermen, wie is dr dan zo gek nog een 25ms te kopen ;) :). >40 in zilver alleen al vorige week, maar bel ze even - weet je het (en laat het ons even weten ;))
Ik denk dat ik ze morgenavond ga opzoeken in de stad...
Een 22" CRT is opzich wel relaxed voor games, kan op 1600x1200 spelen, maar damn die ruimte die het inneemt! Plus dat het niet geheel flikkervrij is :(
Klopt, maar dat soort buizen kunnen toch meestal >120Hz now el aan?
Ik heb dus al een Acer AL922 op DVI (mva paneel 25ms), dus het nieuwe game scherm zal op vga moeten worden aangesloten. Daarom maakt het geen ruk uit of het wel of geen DVI poort heeft...
Ehm...je scherm leeft waarschijnlijk langer dan je videokaart en aangezien veel naar dual DVI gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Sir_Killalot- schreef op woensdag 13 april 2005 @ 11:25:

Ah dus toch zo hoog - dan zullen die 16-17ms toch te maken hebben met het totaal aan- en uitspringen van de CCFL, wat ik al eerder dacht :?
Nee heeft er helemaal niks mee te maken, snap ook niet waarom ze het noemen.
Voor het menselijk ook brand de CCFL met een constante lichtintensiteit m.a.w. hij knippert niet.
Ah dus ook LEDs zijn niet 100% flikkerfree
LED's net als CCFL's zijn volledig flikkervrij, indien men de intensiteit regelt d.m.v. een constante stroomregeling.
Indien er gebruik wordt gemaakt van pulsbreedte modulatie, wordt de CCFL of de LED even aangezet op b.v. 100% van zijn maximale lichtsterkte.
v.b. om de lamp op 20% van zijn sterkte te doen branden zetten ze hem 2us aan en daarna 8us uit (duty cycle is dan 20% en de stuurfrequentie is 1/10us = 100kHz) de stuurfrequentie is zo hoog dat het oog dit niet waarneemt als een snel aan en uit schakelende CCFL of LED.
En ze kunnen een iets groter spectrum van het waarneembare licht uitzenden - CCFL mist er nog een paar.
Ook LED's produceren geen breed spectrum (i.t.t. een gloeilamp), misschien wel breder als een CCFL, zou ik zo niet weten.
passive matrix :)
active matrix :)
precies
Dit is wel zeker :) - vraag me ook beetje af: zou het harder slijten :? :P
Nee hoor, tenzij je op het randje van de specificaties gaat zitten (wat in consumenten electronica toch wel gebeurd :-) )
Pixelcondensator, daar bedoel je toch de TFT mee 8)7? Ontvang klein stroompje als seintje, geeft vervolgens seintje in grotere mate door aan pixel en houdt het zo tot de volgende refresh langskomt.
Waarom hebben OLEDs dit niet :? Zit je straks weer tegen zo'n knipperbeeld aan te hikken :(
Een pixelcondensator is in feite de pixel zelf, deze bestaat uit twee plaatelectroden (doorzichtbaar) waartussen het vloeibare kristal zit.
Een condensator behoudt zijn lading als er geen stroom uit loopt (je heb altijd wel wat lekstroom) nat als bij een DRAM geheugencel, ook hierbij wordt een condensator gebruikt om de waarde van het bit op te slaan.
Zodra de pixelcondensator tot een bepaalde spanning is opgeladen (dit regelt de intensiteit waarmee licht wordt doorgelaten) blijft ie deze stand vasthouden.
Het polariserende kleurenfilter boven de pixelcondensator bepaalt de primaire kleur van de pixel.
Bij een OLED display zou je dus een geheugenfunctie moeten inbouwen op de LED met een bepaalde intensiteit te laten branden en deze waarde vast te houden.
Dit vereist een soort van analoog geheugen of een digitaal geheugen met DA conversie en dat voor iedere pixel!!!
Wordt denk ik een erg duur en energie verslindend scherm dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sir_Killalot-
Ah natuurlijk, dat verklaart een hoop idd :). K...refreshrates zijn voorlopig de wereld nog niet uit...
Ik bedoelde met 100% flikkerfree alsin constant aan zoals een gloeipeerke, of je het wel of ziet was bijzaak :).
En slijten alsin: contrastverlaging. Iemand wist me te vertellen dat naast de lamp die net als een CRT minder fel wordt ook het contrast inzakt. De LCs willen niet zo vrolijk meer als eerst :?

[ Voor 31% gewijzigd door -Sir_Killalot- op 13-04-2005 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Sir_Killalot- schreef op woensdag 13 april 2005 @ 12:04:
Ah natuurlijk, dat verklaart een hoop idd :). K...refreshrates zijn voorlopig de wereld nog niet uit...
Ik bedoelde met 100% flikkerfree alsin constant aan zoals een gloeipeerke, of je het wel of ziet was bijzaak :).
En slijten alsin: contrastverlaging. Iemand wist me te vertellen dat naast de lamp die net als een CRT minder fel wordt ook het contrast inzakt. De LCs willen niet zo vrolijk meer als eerst :?
Een gloeilamp knippert met een frequentie van 100Hz, 2 maal per cycli ;)
Wat betreft de contast ratio, deze geld eigenlijk alleen maar bij een maximale lichtsterkte van de display, nl het verschil tussen compleet zwart en compleet wit.
Net als bij de signaal ruis verhouding bij audio geld deze alleen voor maximale uitsturing, bij een halve uitsturing is je contrast ratio dus al effectief gehalveerd.
Dit geld idd. voor CRT's en TFT's, TFT's.
Fabrikanten zijn sterren in het uitlichten van specifcaties, zodat het product op papier erg goed lijkt.
Verdiep je maar eens in de definitie van de specificatie en de gebruikte verificatie methode, sommige fabrikanten gebruiken voor dezelfde specificatie kompleet andere verificatie en definitie methoden.
Wat veelzeggender is, is het uiteindelijke resultaat, dus dat wat je ziet.
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.