Mijn HDD wordt als 128GB herkend, terwijl die groter is

Pagina: 1
Acties:
  • 1.044 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 138853

Topicstarter
Hey, voordat jullie me gelijk door linken naar , lees dan eerst dit even a.u.b...
Nou ik heb 2 dagen terug een :
-Harddisk(Een hitachi 250 GB IDE)
-IDE controller kaart(Ultra100 TX2) gekocht.
Dus ik heb mijn nieuwe HDD ook aangesloten op mijn Ultra100 TX2 kaart en die werkt goed want als ik hem opstart dan ziet hij me HDD van 250 GB ook staan ( gaat iets van af dus het wordt 232 GB zoiets )
Maar het probleem is dus dat allebei de apparaten correct werken en hij me nieuwe hdd van 250 GB ziet als een 128 GB. ( In Schijfbeheer en Partition Magic )
En ik heb
-Windows XP Home edition SP2.
-Asus P4B266 Moederbord
-Bios Versie 1010 (nieuwste dus)

Wat heb ik allemaal al gedaan om dit probleem te verhelpen
-Ik heb met fdisk één grote partitie gemaakt van die HDD (Fdisk zag hem ook als een 232 GB klopt dus) En dat is gelukt en in Winxp onder "deze computer" na het formateren stond er Totale grootte 232 GB en beschikbaar 128 GB.
- Uiteraard heb ik ook geprobeert mijn bios te updaten zoals hier vermeld stond. Maar toen ik AFLASH.exe opstarte zag ik dat dat niet meer nodig was omdat ik al de nieuwste versie het "current bios version : Asus P4B266 ACPI Bios REvision 1010" En op de asus site heb ik de nieuwe bios gedownload dus.
- Ik heb ook geprobeert het met zo'n tooltje op te lossen zoals hier uitgelegt staat ( en op de maxtor site ) Maar Diskmanager voor mijn hitachi is niet meer te downloaden van de hitachi website door een of andere reden. En heb toen MaxBlast gedownload omdat die met elk type schijf kan werken, maar als ik mijn PC dan opstart met die floppy dan start hij dat programmatje op en dat gaat hij die bestanden in het geheugen laden en dan zie ik dat hij iets op de C schijf gezet heeft. Volgens mij KPZIPFIX ofzoiets en dan krijg ik ineens: Command or file name not recorgnized. En dan doe ik c:dir en dan zie ik alleen KPZIPFIX staan, en in xp zie ik gewoon me normale c schijf weer dus dat is hem ook niet echt geworden.
- En dit heb ik ook nog geprobeert : klik hier Daarvan heb ik :
-Installation Option 1.
-Installation Option 2.
Geprobeert maar dat is hem ook niet echt geworden telkens hetzelfde resultaat een HDD van 128 GB.
Het kan ook zijn dat ik iets fouts gedaan heb bij die tool dingen, ik heb echt geen idee....
Klik eventueel hier een thread over hetzelfde onderwerp van mij.

Nou ik hoop dat iemand mij hiermee verder zou kunnen helpen :)
In iedergeval alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OM FAQ / Beleid
BIOS van tussen juni 1999 en begin 2002
De 28bits LBA addressering zit nu op haar grens: 128GB. Dit is te omzeilen door een BIOS update (bijv. Promise/Highpoint controllers) danwel door een driver update (de onboard IDE van Intel 8xx chipsets). De 28bits LBA addresering wordt dan omgezet in 48bits LBA addressering met als gevolg dat het limiet wordt verlegd naar 128PB (144 miljoen GB).
Mijn HDD wordt als 2/8/32/128GB herkend, terwijl die groter is?

Bij nader inzien begrijp ik dat je die dus al gelezen had (hence je topictitel).. tsja.. ik denk dat je dan redelijk door je opties heen bent..

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2005 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:02
Volgens mij werken de grote schijven niet op een oudere chipset, waar ook die promise onder valt.

Een kaartje met een UDMA133 interface is dan nodig.... UDMA100 is (dacht ik) ook 128Gb als limiet

Wat biosupdate betreft: heb je ook de nieuwste van die promise kaart? of alleen van je moederbord?

[ Voor 22% gewijzigd door DJSmiley op 06-03-2005 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:18

_Ernst_

Mark It Zero!

Anoniem: 138853 schreef op zondag 06 maart 2005 @ 17:10:
- Uiteraard heb ik ook geprobeert mijn bios te updaten zoals hier vermeld stond. Maar toen ik AFLASH.exe opstarte zag ik dat dat niet meer nodig was omdat ik al de nieuwste versie het "current bios version : Asus P4B266 ACPI Bios REvision 1010" En op de asus site heb ik de nieuwe bios gedownload dus.
Heb je ook de bios van die IDE kaart geupdate? Die moet namelijk ook up to date zijn, niet alleen de bios van je mobo.

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DJSmiley schreef op zondag 06 maart 2005 @ 17:38:
Volgens mij werken de grote schijven niet op een oudere chipset, waar ook die promise onder valt.

Een kaartje met een UDMA133 interface is dan nodig.... UDMA100 is (dacht ik) ook 128Gb als limiet

Wat biosupdate betreft: heb je ook de nieuwste van die promise kaart? of alleen van je moederbord?
Hmm daar zit wat in maar is er ook een website die dat kan bevestigen dat die grote schijven niet op een mijn Ultra 100 TX2 kaar werken ?

En hoe bedoel je dat met promise kaart update? want ik heb hem in me PCI slot gedaan en toen die wizard in xp gevolgt. En even gekeken bij apparaat beheer of hij goed werkte, en als ik bij apparaat beheer naar stuur programma ga krijg ik dit Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~anparo/Pc,Harddisk%20ruimte/promisekaart.JPG te zien.
Versie: 1.43 (0603) of bedoel je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

meuktracker: Promise Ultra100 TX2
Supports 48-bit LBA for drives larger than 137 GB. NOTE: If you have a drive larger than 137 GB you must also use Windows driver version 2.00.0.29.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
_Ernst_ schreef op zondag 06 maart 2005 @ 17:42:
[...]

Heb je ook de bios van die IDE kaart geupdate? Die moet namelijk ook up to date zijn, niet alleen de bios van je mobo.
Dat bedoelt DJSMILEY volgens mij ook?
Maar volgens mij heb ik dat niet gedaan, denk ik..
Of waar moet ik heen om dat te zien ? En waar haal ik hem vandaan... als hij niet geupdate is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Ik had laatst een Promise Ultra100 IDE controller gekocht, en daarvan moest ook de bios geupdate worden voordat hij mijn 160 gb schijf zag.

Updaten is heel makkelijk, moet je even op de site van promise kijken, staat een toolje + handleiding op.

Zei DJsmiley idd ook, maar ik was een beetje traag ;)

[ Voor 11% gewijzigd door _Ernst_ op 06-03-2005 17:58 ]

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
Anoniem: 138853 schreef op zondag 06 maart 2005 @ 17:54:
[...]

Hmm daar zit wat in maar is er ook een website die dat kan bevestigen dat die grote schijven niet op een mijn Ultra 100 TX2 kaar werken ?

En hoe bedoel je dat met promise kaart update? want ik heb hem in me PCI slot gedaan en toen die wizard in xp gevolgt. En even gekeken bij apparaat beheer of hij goed werkte, en als ik bij apparaat beheer naar stuur programma ga krijg ik dit [afbeelding] te zien.
Versie: 1.43 (0603) of bedoel je dat niet?
En je drivers zijn dus iets heel anders dan je BIOS.

Het BIOS zit in een chip op je kaart, hardwarematig. Deze zorgen voor de werking van je kaart... de drivers installeer je onder je OS en verzorgen softwarematig de communicatie met je kaart, een beetje simpel uitgelegd.

In dit geval moet je ze kennelijk beide updaten, zie die link van hezik :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Let er wel even op dat die link van mij een meuktracker uit 2002 is. Het zou me niets verbazen als er wel nieuwere versies te krijgen zijn. Gewoon even bij promise op de site winkelen, of bij google zoeken.. mijn link was meer een 'proof of concept' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 18:03:
Let er wel even op dat die link van mij een meuktracker uit 2002 is. Het zou me niets verbazen als er wel nieuwere versies te krijgen zijn. Gewoon even bij promise op de site winkelen, of bij google zoeken.. mijn link was meer een 'proof of concept' ;)
Hmm ja dat lijkt me handig ja :)
Ik zal wel ff op de promise site gaan kijken, want die ftp voor die drivers is al down :o
Hopenlijk kan ik het vinden en lukt het ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.promise.com/su...tegory=bios&os=100&go=GO#

dit is de laatste volgens hun site:
www.promise.com/support/file/bios/u100%20tx2%20b220014.zip

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2005 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm ik heb net die nieuwere erop gezet met 15 ?
Maar ik zal die van 14 wel nemen die jij net geeft want bij die staat er ook bij dat hij een HDD kan pakken die groter dan 128 GB is :o
Die ik net had 15, daar zat nog geen verandering in maar waarschijnlijk komt dat omdat ik me stuur programma's nog niet geupdate had?
Want dat probeerde ik maar hij pakte hem niet en deze heb ik genomen:
Stuurprogramma/Drivers : (Ultra TX Series Windows Driver) http://www.promise.com/su...tegory=driver&os=0&go=GO# is uit 2003
Deze Bios heb ik (Ultra100 TX2 BIOS uit 2003/5/6 ) http://www.promise.com/su...tegory=bios&os=100&go=GO#

Maar moet ik die bios nou terug updaten naar xxxx14? want ik heb hem net naar de nieuwste geupdate xxxx15, maar waarschijnlijk doet hij het nog niet omdat ik de verkeerde drivers heb of ze niet goed installeer.

Want ik doe het volgende: Ik ga naar apparaat beheer en ik ga naar die kaart toe dan doe ik rechtermuisknop, stuurprogramma bijwerken en dan ga ik naar die drivers map en dan naar de map winxp en druk op OK. Maar dan zegt ie : Kan de wizard updates voor hardware niet voortzetten ?

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 138853 op 06-03-2005 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Anoniem: 138853 schreef op zondag 06 maart 2005 @ 19:24:
[...]

Hmm ik heb net die nieuwere erop gezet met 15 ?
Maar ik zal die van 14 wel nemen die jij net geeft want bij die staat er ook bij dat hij een HDD kan pakken die groter dan 128 GB is :o
Die ik net had 15, daar zat nog geen verandering in maar waarschijnlijk komt dat omdat ik me stuur programma's nog niet geupdate had?
Want dat probeerde ik maar hij pakte hem niet en deze heb ik genomen:
Stuurprogramma/Drivers : (Ultra TX Series Windows Driver) http://www.promise.com/su...tegory=driver&os=0&go=GO# is uit 2003
Deze Bios heb ik (Ultra100 TX2 BIOS uit 2003/5/6 ) http://www.promise.com/su...tegory=bios&os=100&go=GO#

Maar moet ik die bios nou terug updaten naar xxxx14? want ik heb hem net naar de nieuwste geupdate xxxx15, maar waarschijnlijk doet hij het nog niet omdat ik de verkeerde drivers heb of ze niet goed installeer.

Want ik doe het volgende: Ik ga naar apparaat beheer en ik ga naar die kaart toe dan doe ik rechtermuisknop, stuurprogramma bijwerken en dan ga ik naar die drivers map en dan naar de map winxp en druk op OK. Maar dan zegt ie : Kan de wizard updates voor hardware niet voortzetten ?
v15 kun je er gewoon op laten staan hoor, die is als het goed is alleen "beter" dan v14 (geen idee wat die verbeteringen mogen zijn, magoed). Je moet idd ook een nieuwere driverversie installeren, die je aangeeft is goed.
"stuurprogramma bijwerken en dan ga ik naar die drivers map en dan naar de map winxp en druk op OK" Je gaat naar "die drivers map"? Ik neem aan dat je het zipje dus ergens uitgepakt hebt en daar naartoe gaat? just checking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
XanderH schreef op zondag 06 maart 2005 @ 19:36:
[...]

v15 kun je er gewoon op laten staan hoor, die is als het goed is alleen "beter" dan v14 (geen idee wat die verbeteringen mogen zijn, magoed). Je moet idd ook een nieuwere driverversie installeren, die je aangeeft is goed.
"stuurprogramma bijwerken en dan ga ik naar die drivers map en dan naar de map winxp en druk op OK" Je gaat naar "die drivers map"? Ik neem aan dat je het zipje dus ergens uitgepakt hebt en daar naartoe gaat? just checking ;)
Ja dat doe ik maar dat wilt juist niet lukken hij geeft een foutmelding.

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~anparo/Pc,Harddisk%20ruimte/drivers1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~anparo/Pc,Harddisk%20ruimte/drivers2.JPG

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 138853 op 06-03-2005 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet je zeker dat je een Ultra 100 TX2 hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
En als je eens kiest voor "Niet zoeken. Ik bepaal zelf welk stuurprogramma ik wil installeren" en zo even verder door de wizard loopt? Kan me best voorstellen dat windows zijn eigen drivers "nieuwer" / "beter" vindt dan de promise drivers en daarom met deze melding komt...
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 19:54:
Zou opzich een leuke domper zijn als je na het flashen van een nieuwe bios versie er pas bij het installeren van je drivers achterkomt dat het een andere kaart is :D 8)7

[ Voor 41% gewijzigd door Xander op 06-03-2005 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 19:54:
Ja.. staat op me boekje en op men diskette op alles.. :|
-Factuur: Prom Ultra 100 U100TX2
-Diskette: Ultra100 TX2/133 Tx2 <- Diskette zal wel voor 100 en voor 133 zijn..
-Boekje: Ultra ATA/100 Controller
-Onder het opstarten(dus dan moet het goed zijn) Ultra100 TX2 Bios 2.20.0.15
Als die kaart verkeerd was zou ik waarschijnlijk de bios er ook niet op kunnen zetten..
Maar ik heb ook die drivers nodig zodat die bios goed werkt, alleen dat wil dus niet echt lukken.

Supports 48-bit LBA for drives larger than 137 GB. NOTE: If you have a drive larger than 137 GB you must also use Windows driver version 2.00.0.29.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 138853 op 06-03-2005 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Anoniem: 138853 schreef op zondag 06 maart 2005 @ 20:09:
[...]

Ja.. staat op me boekje en op men diskette op alles.. :|
-Factuur: Prom Ultra 100 U100TX2
-Diskette: Ultra100 TX2/133 Tx2 <- Diskette zal wel voor 100 en voor 133 zijn..
-Boekje: Ultra ATA/100 Controller
ff kijken wat ie met opstarten zegt
lol, misschien leuk om te kijken wat er op de kaart zelf staat? :P

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wat als je 'm niet automagisch laat detecteren, maar zelf handmatig de drivert selecteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 20:30:
En wat als je 'm niet automagisch laat detecteren, maar zelf handmatig de drivert selecteert?
De software automatisch detecteren doet ie niet en
-Ik wil zelf kiezen, niet zoeken ik bepaal zelf welke software ik wil installeren, dan zie ik mijn promise technology Inc. Ultra IDE controller kaart en dan doe ik bladeren, Dan ga ik naar mijn drivermap, winxp map(afbeelding1), en dan doe ik OK en dan gaat hij een herstelpunt en een backup maken van de oude drivers, en dan krijg ik een melding zie afbeelding 2..
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~anparo/Pc,Harddisk%20ruimte/drivers3.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~anparo/Pc,Harddisk%20ruimte/drivers4.JPG

Ik kan wel doorgaan maar ik weet niet of dat goed gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja hoor daar kun je rustig op 'toch doorgaan' klikken. Het is een waarschuwing dat de drivers niet officieel gecertificeerd zijn. Certificering is een langdurig en duur proces, vandaar dat het nog wel eens overgeslagen wordt.

Niets om je zorgen over te maken dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:47

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Gewoon doorgaan... :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Gewoon doorgaan, over het algemeen kan dat geen kwaad :). Het geeft alleen maar aan dat een driver niet gecertificeerd is door MS. Veel fabrikanten kiezen ervoor om dat niet te laten doen, het is namelijk nogal kostbaar en het duurt bijzonder lang.

[ Voor 64% gewijzigd door AtleX op 06-03-2005 20:48 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had iemand al gezegd dat je gewoon kunt doorgaan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2005 @ 20:30:
Dat stelde ik ook al voor dus ja :)

Maar @TS: Je bent dus nu iig op de goede weg wat betreft drivers installeren

En owja, je kunt gewoon doorgaan! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
lol :P
JAAAAAAAA YAH hij werkt :)
Heb die drivers erop gezet en opnieuw opgestart en hij deed het ^^..

Bedankt allemaal :):) _/-\o_

Maar als ik over een tijdje xp weer zou reinstallen moet ik zeker alleen die drivers erop zetten ?
Want die bios die staat op die kaart zelf opgeslagen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt als een zwerende vinger..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Anoniem: 138853 schreef op zondag 06 maart 2005 @ 20:57:
Maar als ik over een tijdje xp weer zou reinstallen moet ik zeker alleen die drivers erop zetten ?
Want die bios die staat op die kaart zelf opgeslagen dus.
Jep, het is ook niet zo dat je vanaf nu meer moeite moet doen dan anders ofzo, drivers zou je sowieso moeten installen. :)

Let wel dat het wat lastiger wordt als je windows ooit wil gaan installeren op deze schijf, dan moet je de drivers dus al in de setup laden... maargoed, dat kun je tegen die tijd mooi gaan uitzoeken ;)

Pagina: 1