Moederbord 24 pins, voeding 20 pins

Pagina: 1
Acties:
  • 527 views sinds 30-01-2008

• Markman85
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:35
Ik heb voor me vader een pc samengesteld en alles is inmiddels binnen.
Hier volgen de specs;

P4 540J 800 FSB, 3,2 GH
Asus P5P800
Kingston ValueRam PC3200 512 MB, cas 3
WD 200 GB, SATA, 7200 RPM
Club3D Ati Radeon 9550 128 MB
Lite-On 16x48 DVD-ROM
NEC 2500 (eerder gekocht)
Sony diskette station

en nu komt het;

een Enlight EN-4102 300 watt kast, zelf zou ik deze kast nooit kopen,
maar het systeem is voor de familie om een beetje te internetten, dus heb ik bespaard op de kast.

Het probleem is dat deze kast een 20 pins voedingskabel heeft voor het moederbord en het moederbord heeft een 24 pins aansluiting.
Ik heb gelijk de winkel gemaild en zij raden mij aan om er een converter tussen te doen.

Echter had iemand van mijn werk dit probleem eerder ook al en die heeft door het gebruik van zo'n converter zijn moederbord gemold, geen idee hoe die dat gedaan heeft maar die geeft mij niet echt vertrouwen om het zo dus ook aan te pakken.

Iemand op school is ook ooit eens dit probleem tegen gekomen en die hebben gewoon de 20 pins voedingsstekker in het 24 pins moederbord gestoken en geen problemen gehad.

Ik ben eigenlijk van plan om een andere voeding te gaan halen, maar misschien kan iemand mij vertellen wat ik het beste kan doen.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

En laat ik daar net nou een mooi stukje FAQ voor hebben geschreven :P

Klike :)

[ Voor 32% gewijzigd door Atlas op 21-02-2005 17:03 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Markman85
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:35
20 pins ATX stekker op een 24 pins aansluiting: fysiek gezien past dit uitstekend. Maar qua stabiliteit kun je erop achteruit gaan. De 24 pins aansluiting zit niet voor de sier op het moederbord, de extra voltage lijnen zijn weldegelijk broodnodig, al is het maar in bepaalde stress situaties. Wanneer je instabiliteit verneemt, dan heb je reden om de voeding te verdenken. Je kunt ook gewoon een 20 pins naar 24 pins converter kabel gebruiken. Maar hierbij moet je nog steeds rekening houden met de stabiliteit, zeker wanneer de capaciteit van je voeding niet is berekend op de extra voltage lijnen.
OK sorry, die heb ik helemaal over het hoofd gezien.

misschien nog anderen met ervaringen?

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Ik zou gewoon ff 50-60 euro investeren in een goede voeding, het is het waard :)

Voor 56 euro heb je bij Gistron een 400W Fortron ATX2.0 voeding; dan weet je tenminste zeker dat het gaat werken. :)

Verwijderd

Ik zit dit op topic op het moment ook te volgen omdat ik ook een nforce 4 wil aanschaffen. Het is jammergenoeg zo dat er sommigen zijn die hun mobo ruineren door verkeerd aansluiten.Daarbij komt dat men stelt dat je zonder de 24 ppin voeding aansluiting niet echt zwaar kan overklokken met SLI opstelling van 2 video kaarten.

zie ook volgende link:http://forums.pcper.com/showthread.php?t=375795&page=2&pp=15

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:58

Thandor

SilverStreak

Hoe krijg je het dan voorelkaar om die 20Pins ATX connector verkeerd in een 24Pins aansluiting te drukken :?

Op de Intel Desktop Boards met 915GAG chipset kun je hem er niet andersom opzetten, tenzij je de connector wat bij gaat schaven. Daarnaast kun je op dat Desktop Board een 20Pins connector inpluggen en een Molex op het moederbord drukken. Dat heeft hetzelfde effect als een converter van 20 --> 24 Pins :)

Met een ASUS P5GD1 kun je de stekker er ook niet verkeerd om in doen. Echter moet je bij dit moederbord net zoals de P5P800 een converter gebruiken.
Als je een converter neemt moet je wel een goede voeding hebben omdat de voltage lijnen zwaar belast zullen worden.

Je kunt dus beter voor een nieuwe voeding gaan :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De FAQ dus. Ervaringen kun je met de Search vinden :)

[ Voor 30% gewijzigd door BalusC op 21-02-2005 20:48 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.