Wake up on lan via het internet

Pagina: 1
Acties:
  • 62.383 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 111830

Topicstarter
Tutorial Wake up on lan (WOL)

Gelieve de laatste paragraaf van deze post zeker even te lezen. Hij heet "bijkomende opmerkingen"

Stap 1: Pc configureren voor WOL

* Het volgende is gebasseerd op een netwerk met 2 of meer computers, met als OS Windows xp pro.*

- Zorg dat je computers in het netwerk (minstens 2 natuurlijk) met de router verbonden zijn.
Ze moeten beiden een vast (intern) ip hebben van de router.

Stel vervolgens 1 computer in als DMZ (deze pc staat maw NIET achter de firewall van de router)
(wie niet weet hoe je dit doet =>raadpleeg je handleiding van je router)

De andere pc mag achter de router blijven zitten. Bij de pc die achter de router zit moet je UDP poort 9 forwarden naar zijn intern ip. (hoe je dit doet vind je in de handleiding van je router)

- Ga naar de device manager van windows, navigeer naar "network adapters", kies je network adapter (de juiste als je er 2 hebt :) ) en dubbelklik.
bij het tabblad Powermanagement vink je "allow this device to bring the computer out of standby" aan. Voor de rest haal je daar alle vinkjes weg.

Vervolgens ga je naar het tabblad Advanced. "Wake up on ARP/PING", moet op enabled staan. "Wake up using APM mode " moet volgens mij niet aan.

Save deze instellingen en start de pc opnieuw op

- Vervolgens moet je in de BIOS instellen dat de pc uit standby mag gehaald worden door een device (je ethernet kaart).

Bij vele Biossen staat dit onder Powermanagement.

Ziezo:-)

Stap 2: benodigde tools & sites

Tools

Magic packet utility van AMD link: http://www.amd.com/us-en/...e/utilities/magic_pkt.exe (voor testdoeleinden)

WOLgui : http://www.depicus.com/download.aspx?product=gui

(het tool voor te booten via internet, werkt ook via het local subnet)

Websites

Voor je ip te vinden ga je naar: http://www.whatismyip.com/ (zo vind je wel een aantal sites)

- Volgende sites kunnen je pc ook wekken (mits je alles juist invult, dit geld ook voor het tool):

http://www.dslreports.com/wakeup

en

http://www.depicus.com/wake-on-lan/woli.aspx

Deel 3: Testen of je pc wakker raakt

opmerking : Als je pc wakker niet wakker (opstart dus) raakt via het locale subnet, heeft het weinig zin te testen of je hem wakker krijgt via het internet.

- Hiervoor heb je het MAC adres van je netwerkkaart nodig. (dat zal iedereen wel weten te vinden veronderstel ik).

Zet de pc die als DMZ staat uit.
Ga naar de pc achter de router en unzip het AMD tool.
voer de EXE uit (groen icoon)

Bij magic packets kies je "power up one host", het subnetmasker kan je normaal laten zoals het is. Bij "destination ethernet address" vul je het MAC adres van je netwerkkaart in.

Gebeurd er niets? Dan is het subnetmasker mogelijk fout of je pc is niet in staat voor WOL.
Het subnetmasker is te vinden op de zelfde plaats waar je je MAC adres vandaan haalt.
Bij mij is het subnet masker 255.0.0.0. Toch werkt 255.255.255.255 ook voor me.

Start je pc op dan kan je testen of je hem via het internet ook wakker krijgt.

Stap 4: WOL via internet

Zet de DMZ pc uit.

Surf met de pc die achter de router staat naar :

http://www.dslreports.com/wakeup

of

http://www.depicus.com/wake-on-lan/woli.aspx

Vul je ip en je MAC adres in. NIET COPY PASTE doen. Dan geeft de site een error.
Het ip dat je moet invullen is niet je intern lan ip! Je moet het ip invullen dat je gevonden hebt via de site in stap2. Daarna klik je op wake up. Je pc zou moeten opstarten!.

Wie liever een tool gebruikt kan het WOLGUI tool gebruiken. Daarvoor moet je wel je broadcast adres berekenen. Dat kan je via deze site:

http://pigtail.net/LRP/broadcast.html

Ipv je broadcast adres in te vullen, kan je ook 2x je ip invullen.(werkt soms, soms niet) Voor te booten via het lan moet je je subnetmask correct invullen. ( Dit geld alleen voor het tool, de sites dienen voor WOL via internet)

Dat was het zo ongeveer:) als jullie nog vragen hebben zal ik het wel horen.
Als ik wat tijd heb om te testen zal ik nog een troubleshooting rubriek maken (mocht het nodig zijn) ;)

Alvast veel su6

Bijkomende opmerkingen:

Als de DMZ pc opstart en alles werkt zoals je het wil, is het aan te raden (mbt veiligheid) deze pc terug achter de router te plaatsen. Dan zal je wel portforwarding moeten toepassen. Voor elke te booten pc in het netwerk moet je wel een andere poort nemen.

Jammer genoeg "vergeten" sommige routers na een tijdje de MAC adressen van de aangesloten computers (meestal na 15-30 minuten), dan werkt WOL over internet niet meer. Via het lan gaat het nog wel. :)

Wat er hier aan te doen is daar zijn we nog niet uit, we hebben wel een paar ideetjes (zie laatste pagina van dit topic, vooral de posts van Honda en Crytpo). Iedereen die het meent te weten=> let us know

[ Voor 148% gewijzigd door Anoniem: 111830 op 26-01-2005 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32896

Dat komt omdat het geen tcp/ip pakketje is. Het is een zogenaamde magic packet die gebruik maakt van het ethernet protocol en die komt niet verder als een switch/hub :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 32896 schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 11:57:
Dat komt omdat het geen tcp/ip pakketje is. Het is een zogenaamde magic packet die gebruik maakt van het ethernet protocol en die komt niet verder als een switch/hub :)
Moet ik iets aan de instellingen veranderen dan? Weet je soms wrm het de site wel lukt?

Maw wat doen zij dan anders dan ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32896

Ik zat enigzins verbaasd naar die site te kijken aangezien hun het blijkbaar wel via het internet kunnen doen.

Ik heb hier in het verleden ook wel eens mee zitten prutsen. Als mijn geheugen me niet in de steek laat is zo'n magic packet een broadcast pakketje met daarin een 10 of 15 keer het mac adres van de pc die aanmoet. Ik begrijp je verhaal trouwens niet helemaal. Als ik het goed begrijp krijg je vanuit je huis wel die pc aan m.b.v. die site maar op een andere locatie niet? Als dat het geval is dan zorgt die site gewoon dat je netwerk kaart een magic packet verstuurd op het lan waar je op dat moment bent. Als je dus niet thuis bent gooit de eerste de beste router het pakketje weg en gaat de pc niet aan ;)

Ik heb destijds ook geen manier gevonden om het te kunnen doen. Ik bleef dus steken bij het "even mammie bellen om de knop in te drukken".

Je kan misschien wel kijken of je router niet op een of andere manier aan te passen is. Bijvoorbeeld door de website die in je router zit te hacken en daar zo'n magic packet pagina in te pleuren (je router zit uiteraard op je locale netwerk). Maar dan moet je wel poort 80 forwarden naar je router en rekening houden met het veiligheids aspect ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jep jep ik heb gevonden hoe het moet!!!

Geinteresseerden mogen me toevoegen op msn, zodra ik alles tot in de puntjes kan uitleggen post ik hier natuurlijk ook het hele relaas. (moet ik wel nog ff tijd voor zoeken :) )

Ik heb er een hele week werk aan gehad, dus het zomaar uitleggen zou te onoverzichtelijk worden

(ben trouwens ook nog tests aan het runnen)

mijn mail : jeroen_balduyck AT hotmail.com

groetjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Na een beetje opzoek werk op het forum mbt dynamische ip adressen wordt er vaak naar Dyndns.org verwezen.

Ik ben na wat zoeken terechtgekomen by dynDns.dk

Als ik inlog op de site zie ik steeds mijn huidig ip adres. Nu is het de bedoeling dat ik steeds mijn ip kan weten, zodat ik weet naar waar ik mijn WOL packetjes moet sturen.

Mijn eerste plan was de pc te laaten booten op vaste tijdstippen (via de bios), en een tool te gebruiken voor het (eum hoe zegt men dit) doorsturen van men ip naar Dyndns. Daarna laat ik de pc afsluiten (met een tool of via een geplande windowstaak).

Nu lees (ook op het forum) dat er routers zijn die dyndns ondersteunen. Wat houdt dit in
Ik heb een router van het merk Planet, waar ik nergens een verwijzing vind naar Dyndns ...

Een beetje uitleg plzzzzzzz _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik neem aan dat dergelijke modems gewoon je huidige IP doorgeven aan dyndns, dus dan hoef je die aparte tools niet te installeren. Neem aan dat als je router dat ondersteunt je dat vrij simpel terug kan vinden in het beheermenu (of de handleiding ;))

BTW ben ik wel benieuwd naar hoe je die WOL nou aan de praat hebt gekregen; ik zou toch gezweerd hebben dat dat niet kon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MadMurdock schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 11:36:
Ik neem aan dat dergelijke modems gewoon je huidige IP doorgeven aan dyndns, dus dan hoef je die aparte tools niet te installeren. Neem aan dat als je router dat ondersteunt je dat vrij simpel terug kan vinden in het beheermenu (of de handleiding ;))

BTW ben ik wel benieuwd naar hoe je die WOL nou aan de praat hebt gekregen; ik zou toch gezweerd hebben dat dat niet kon :)
2 posts hoger staat men mail:p je mag me altijd toevoegen, na de 29ste post ik hier het hele verhaal( heb nu nog examens =>niet veel tijd om alles grondig te teste:()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133582

het probleem van wake-on-lan vanaf internet is dat het wake-on-lan pakketje wordt opgestuurd, bij jouw router uitkomt, en die weet niet over welke port van de router het naar je computer moet.

jouw router ziet een pakketje vanaf internet aankomen gericht aan het netwerk kaart adres van je computer, daarvan weet de router niet waar dat is (op welke port van de router dat is, zeg maar) en dus stuurt de router een arp broadcast met het verzoek aan de computer om te reageren, maar je computer staat in sleep mode, dus die reageert niet, en dan gooit de router het wake-on-lan pakketje maar weg.

de router houdt een ARP-tabel bij van alle netwerk kaart adressen die in pakketjes voorkwamen en vanaf welke port die kwamen. Deze tabel is dynamisch, dus een regel wordt er na ongeveer 10 minuten weer uitgegooid. Vanaf alle netwerk pakketjes van de afgelopen 10 minuten weet de router dus op welke port van de router de afzender en de ontvanger te vinden is.

Het werkt alleen toevallig als je netwerk kaart adres (MAC-adres) van je computer nog in de ARP database van je router stond en niet al gecleared was.

Oplossing is om je router een statische ARP toewijzing te laten geven, zodat je router weet op welk portje je computer te vinden is. Dan gaat het gewoon werken. Suc6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokkeF
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:17
Ik heb een level one router en daar is dit gewoon een optie... Ik kan dus van overal inloggen op mijn router via no-ip, en zo een mac adres intypen naar waar hij het WOL pakket met sturen. Bij mij werkt dit dus perfect, maar je router moet het wel ondersteunen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TokkeF schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 16:07:
Ik heb een level one router en daar is dit gewoon een optie... Ik kan dus van overal inloggen op mijn router via no-ip, en zo een mac adres intypen naar waar hij het WOL pakket met sturen. Bij mij werkt dit dus perfect, maar je router moet het wel ondersteunen...
Is level one een merknaam?(nog nooit niet van gehoord). Kan je even het model en typenummer typen?thankx. En hoe log je in op je router?Telnet of iets anders ?

edit: ik heb hun site gevonden maareuh waar koop je ze (vind ze niet in pricewatch)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 111830 op 21-01-2005 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-03 08:41

Ook

Yes I can!

Ik heb gewoon een ouderwetse SMC 7004BR en daar zit het standaard in het router config panel (dat je dus altijd van buitenaf kunt bereiken, mits je dat activeert).

Verder ben ik toch ook wel benieuwd in die magische oplossing van de TS; wat was nou de missing link? Of leg je het liever 10 x uit (aan verschillende mensen via MSN ;)).

Via het web lukte het mij ook alleen binnen 15 mins (nadat ik UDP poort 9 had geforward); ik vrees dat ik daar gewoon niet onderuit kom (ivm ARP tabel drop in router's DHCP).

Wees consequent, maar niet altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ook schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 20:13:
Ik heb gewoon een ouderwetse SMC 7004BR en daar zit het standaard in het router config panel (dat je dus altijd van buitenaf kunt bereiken, mits je dat activeert).

Verder ben ik toch ook wel benieuwd in die magische oplossing van de TS; wat was nou de missing link? Of leg je het liever 10 x uit (aan verschillende mensen via MSN ;)).

Via het web lukte het mij ook alleen binnen 15 mins (nadat ik UDP poort 9 had geforward); ik vrees dat ik daar gewoon niet onderuit kom (ivm ARP tabel drop in router's DHCP).
hehe neeh ik ben gewoon nog niet 100% zeker dat mijn oplossing ECHT (altijd, en voor iedereen) werkt. Ik zal morgen na mijn examen typen wat ik precies heb gedaan. Of het voor iedereen toepasbaar is weet ik (nog) niet (omdat ik nog niet alles getest heb).

Dan weet je tenminste waar je op moet letten ivm software en problemen.

Ik heb gedaan rond 12 uur dus het zou er tegen een uur of 1, 2 moeten opstaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tutorial Wake up on lan (WOL)

Zie openings post

[ Voor 145% gewijzigd door Anoniem: 111830 op 26-01-2005 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117080

http://gsd.di.uminho.pt/j...l-mini-howto-3.html#ss3.2

hier staan ook nog enkele leuke tooltjes op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Voila:-) de uitleg staat erop. Hopelijk lukt het nu voor iedereen!!

Ik zal dit topic nog een tijdje in het oog houden voor eventuele vr :7 agen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58715

In je uitleg raad je aan om de PC die opgestart moet worden in de DMZ te zetten, maar ik heb het ook voor elkaar gekregen om een PC op te starten door gebruik te maken van "Port Forwarding" op de router, wat in veel gevallen misschien een voorkeur heeft. Ik heb voor het geheel al eens een guide geschreven, in het Engels. Mocht iemand belang hebben bij een vetaling hiervan, laat het me dan even weten.
Using WOL on computers behind a router
WOL can be used to power up computers behind a router, but there are some limitations and restrictions. On a local network a “Magic Packet” is send via a broadcast. This procedure will not work over the Internet.

Scenario
You want to use WOL to power up some computers on a remote local network via the Internet. The computers on the local network are connected to the Internet through a router.

Pitfalls
When you send a “Magic Packet” straight to the router, identified by the Internet IP address, it will be ignored by the router or be blocked by the firewall.

Solutions
To enable the router to forward the packet onto the local network, you will have to set up your router to do so. The feature to be used on the router is identified by many different names, “Virtual Server”, “Port Forwarding” and many other catchy names. Basically you need to set up your router to listen to a specific port and forward all data to an IP address on the local network. You can then use WOL to send a wakeup packet to the computer on the remote network, using the Internet IP address of the router. The router catches the packet, and sends it on to the final destination.

You will need the IP address which the router uses to connect to the Internet, and the port number you defined on the router to be forwarded onto the remote local network. Using this information, you can add a new computer to Netrouser.

Note that you will need to set up a forwarding port for each computer behind the router, since most basic routers do not allow packets to be forwarded to a broadcast address.

Limitations
On most routers, you will have to define an IP address for the packets to be forwarded to. Two possible problems may arise here:
  • DHCP:
    The router dynamically assigns IP addresses to the computers connecting to it from the local network. When using DHCP, you will not be able to forward packets to a specific computer on the network, unless your router provides other ways to identify them. To work around this, you would need to give a static IP to each computer on the remote local network you wish to power up using Netrouser.
  • IP address is lost when the target computer is powered down:
    Once you power down a machine on the local network, the IP may be lost. Without the IP, you will not be able to forward the packet to the right computer through the router. Behavior of this may depend on your router. If your router caches the last known IP address the computer used, it will be able to forward the packet to its final destination, if not, then waking up the computer will not be possible.
Het bestandje met de bovenstaande informatie is te downloaden als CHM, alsook een monitor programmaatje om te kijken of er een magic packet wordt ontvangen op een computer.

Het "port forwarding" truukje heb ik getest op een aantal 3Com OfficeConnect Cable/DSL routers, en zolang het IP adres van de doelmachine vast stond werkte het eigenlijk altijd. Bij het sturen van een packet moet wel het MAC adres van de machine die je wilt starten gestuurd worden, niet dat van de router, modem of iets dergelijks.

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 58715 op 22-01-2005 17:49 . Reden: spellingcorrectie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[quote]Anoniem: 58715 schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 17:44:
In je uitleg raad je aan om de PC die opgestart moet worden in de DMZ te zetten, maar ik heb het ook voor elkaar gekregen om een PC op te starten door gebruik te maken van "Port Forwarding" op de router, wat in veel gevallen misschien een voorkeur heeft. Ik heb voor het geheel al eens ee guide geschreven, in het Engels. Mocht iemand belang hebben bij een vetaling hiervan, laat het me dan even weten.

[...]

Eigelijk moet ik er bij zetten de pc erna terug achter de router te stoppen (en dan dus portforwarding toe te passen). De reden waarom ik DMZ aanhaalde was omdat het voor mensen met een mindere kennis van zaken een voordeel is als er zo weinig mogelijk obstakels in de weg liggen.

Voor de veiligheid is het niet aan te raden je pc als DMZ te laten staan. Maar voor te testen des te beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mbt dit stukje heb ik nog wel wat onbeantwoorde vragen:

IP address is lost when the target computer is powered down:
Once you power down a machine on the local network, the IP may be lost. Without the IP, you will not be able to forward the packet to the right computer through the router. Behavior of this may depend on your router. If your router caches the last known IP address the computer used, it will be able to forward the packet to its final destination, if not, then waking up the computer will not be possible.

Dit hangt idd van de router af:-) Heeft dit iets met ARP te maken? Hoe kan je zien of jou router dit al dan niet doet? ik heb een planet router. Deze saved het ip dus blijkbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111830 schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 18:05:
Dit hangt idd van de router af:-) Heeft dit iets met ARP te maken? Hoe kan je zien of jou router dit al dan niet doet? ik heb een planet router. Deze saved het ip dus blijkbaar
Ja, volgens mij wel. Zoals honda258 al aangaf, houden de routers de adressen bij in een tabel. Zolang het adres van de doelcomputer nog in deze tabel staat, zal de port forward werken, is het adres niet meer aanwezig in de tabel, dan werkt het dus niet meer. Misschien dat de refresh tijd van deze tabel per router verschillend is, waardoor de ene router wel werkt, en de ander niet. Ik ben voor de OfficeConnect routers hier nog nooit specificaties voor tegengekomen, dus bevestigen kan ik het helaas niet.

Ik heb me ook al een tijdje afgevraagd of de routers vershil maken tussen dynamische en statische adressen. Bijvoorbeeld: de dynamische (DHCP) adressen worden eerder verwijderd uit de tabel, de statische helemaal niet of pas na een langere periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[quote]Anoniem: 58715 schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 18:20:
[...]

Ff een Off topic vraagje, Weet jij soms geen router die veel connecties aankan?ik heb nu kabelinternet en ik ga overstappen naar ADSL maar mijn USR kan de vele connecties niet aan.

Is er een top routermerk (regionen draytek, zylex OF hoger) die wel een vloed van connecties aankan; zodat dat NAT tabel niet volloopt en de router niet vastloopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de router moet het wake-on-lan pakket vanaf internet doorsturen naar de wakker te maken computer en ziet in het pakket het IP adres waar het naar toe moet. Nu zijn er een aantal mogelijkheden:

je hebt op de router port forwarding aangezet en op internet het IP adres van de router ingevuld, dan wordt het pakket gerouteerd volgens deze rule (1).
je hebt op de lokale computers vaste IP adressen gebruikt en op de router een NAT regel aangemaakt (2)
je hebt de computers als DHCP client aangemaakt met de router als DHCP server (3)

De router kan op basis van het IP adres routeren (a), of een broadcast sturen en vragen wie dat IP adres heeft (b), of op basis van zijn ARP-tabel routeren (c) of zelfs gewoon het pakket op het lokale netwerken broadcasten (door bridgen toe te passen) (d). En dit hangt af van het merk en type router.

Als de router nog weet waar het IP adres was of het netwerk kaart adres (MAC adres) dan moet het wel goed gaan, zo niet dan hangt het van het merk en type router af, vandaar dat indien je met een statische regel werkt (dat is 1 of 2), het haast wel goed moet gaan.

Nu nog wat antwoorden aan de vorige posters:
"Once you power down a machine on the local network, the IP may be lost." Dat is alleen zo in geval 3.
"Without the IP, you will not be able to forward the packet to the right computer through the router." Klopt, want het DHCP adres kan aan een andere computer zijn uitgedeeld, maar optie b en d zijn de uitzondering op deze regel.
"Behavior of this may depend on your router". Klopt, dat is merk, model, hoeveel memory en welke software versie.
"If your router caches the last known IP address the computer used, it will be able to forward the packet to its final destination," Een statische routering werkt ook, deze tekst slaat alleen op DHCP routering (dat is 3).
"if not, then waking up the computer will not be possible." Is niet waar, bij DHCP routering kunnen b en d de uitzondering op de regel zijn.

"Dit hangt idd van de router af:-)" Klopt, maar het geldt alleen voor DHCP routering.

"Ja, volgens mij wel. Zoals honda258 al aangaf, houden de routers de adressen bij in een tabel. Zolang het adres van de doelcomputer nog in deze tabel staat, zal de port forward werken, is het adres niet meer aanwezig in de tabel, dan werkt het dus niet meer." Klopt, maar optie b en d kunnen bij DHCP routering een uitzondering zijn.
"Misschien dat de refresh tijd van deze tabel per router verschillend is, waardoor de ene router wel werkt, en de ander niet" Klopt, en mogelijk dat je de refresh tijd kunt configureren. Tel daarbij op dat een regel wordt verwijderd uit de tabel na verloop van de refresh tijd of als de tabel vol raakt.
"Ik heb me ook al een tijdje afgevraagd of de routers verschil maken tussen dynamische en statische adressen. Bijvoorbeeld: de dynamische (DHCP) adressen worden eerder verwijderd uit de tabel, de statische helemaal niet of pas na een langere periode" Nee, klopt niet, de statische worden niet verwijderd na een langere periode. Dit is inderdaad het verschil, dynamische worden na verloop van tijd verwijderd en statische worden nooit verwijderd.

"Is er een top routermerk (regionen draytek, zylex OF hoger) die wel een vloed van connecties aankan; zodat dat NAT tabel niet volloopt en de router niet vastloopt" Hoe meer memory in de router, hoe langer het duurt voordat de tabel vol zit. Hangt uiteraard ook af van merk en model router en firmware van de router. Maar veel belangrijker: de router mag geen rule hebben die het opbouwen van veel connecties in weinig tijd (zoals bij emule) als een DOS-aanval herkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111830 schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 19:04:
Ff een Off topic vraagje, Weet jij soms geen router die veel connecties aankan?ik heb nu kabelinternet en ik ga overstappen naar ADSL maar mijn USR kan de vele connecties niet aan.

Is er een top routermerk (regionen draytek, zylex OF hoger) die wel een vloed van connecties aankan; zodat dat NAT tabel niet volloopt en de router niet vastloopt
Durf het zo niet te zeggen, mede omdat er vaak geen specificaties worden vrijgegeven over dit soort dingen. Ik kwam onlangs de volgende thread nog tegen waarin een soortgelijke discussie gaande is. Hieruit blijkt dat er ook nog weer verschil is tussen de onderlinge routers van 1 bepaald merk.

Ik heb echter zelf nooit problemen gehad met de OfficeConnects die ik gebruikt heb, al ben ik niet echt actief in filesharing etc. Als je (of iemand anders) een eenvoudig testje kan verzinnen ben ik wel bereid dit te proberen. Het liefst moet het vanaf NT4 werken, zodat ik niet tegen de limitaties van de WXP TCP/IP & Firewall aanloop. Misschien is het aardig om wat gegevens van verschillende routers te verzamelen, aangezien dit een nogal veel voorkomende vraag is?
Anoniem: 133582 schreef op zondag 23 januari 2005 @ 00:10:
"Ik heb me ook al een tijdje afgevraagd of de routers verschil maken tussen dynamische en statische adressen. Bijvoorbeeld: de dynamische (DHCP) adressen worden eerder verwijderd uit de tabel, de statische helemaal niet of pas na een langere periode" Nee, klopt niet, de statische worden niet verwijderd na een langere periode. Dit is inderdaad het verschil, dynamische worden na verloop van tijd verwijderd en statische worden nooit verwijderd.
Ik kan op mijn "simpele" OfficeConnect geen ARP rules ingeven. Kan het niet zijn dat bepaalde routers een onderscheid maken tussen een dynamisch en een statisch geconfigureerd adres, waarbij ze de statische (ofwel, niet DHCP) adressen en daaraan gekoppelde ARP rules anders behandelen dan wanneer het een dynamisch (wel DHCP) adres betreft?

Dan bedoel ik dus eigenlijk het volgende:

De door de DHCP toegekende adressen worden met een korte timeout in de ARP tabel van de router opgeslagen. De niet door DHCP (handmatig/statisch) geconfigureerde adressen worden zonder of met een veel langere timeout/refresh in de ARP tabel gezet. Natuurlijk met respect ten opzichte van de door jouw aangegeven uitzonderingen, als de ARP tabel vol is, etc.

Het is jammer dat er zo weinig documentatie is over zulk soort dingen. Contact opnemen met 3Com levert naar mijn ervaring vaak ook geen antwoorden op helaas.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 58715 op 23-01-2005 00:37 . Reden: spelling, nog een reactie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 133582 schreef op zondag 23 januari 2005 @ 00:10:

"Is er een top routermerk (regionen draytek, zylex OF hoger) die wel een vloed van connecties aankan; zodat dat NAT tabel niet volloopt en de router niet vastloopt" Hoe meer memory in de router, hoe langer het duurt voordat de tabel vol zit. Hangt uiteraard ook af van merk en model router en firmware van de router. Maar veel belangrijker: de router mag geen rule hebben die het opbouwen van veel connecties in weinig tijd (zoals bij emule) als een DOS-aanval herkent.
Dat is nu nog eens een heldere uitleg! (ben je netwerk specialist ofzo :P ?)

Sorry dat ik niet heel je post quote, maar dat zou wat onoverzichtelijk worden.

Je zegt dat de router geen rule mag hebben die een Dos-aanval herkent. Meeste toprouters zullen dat wel hebben (gokje) maar dan zal er vast een mogelijkheid zijn dit uit te zetten.

Vanavond (en wsl nog vele dagen erna) ga ik beginnen aan mijn zoektocht. Ik heb veel op het verlanglijstje staan, en zeker niet alles zal ingelost worden.

Wat bijzonder leuk is:

- support voor DynDNS
- remote inloggen en pc booten VIA de router (router stuurt de WOL paketjes)
- het emailen van logs, of het uploaden van logs
- intrusion detection...
- instellen van meerdere DMZ hosts
- Onbeperkt aantal port forwards (of zeker meer als de schamele 10 op sommige routers)

Het automatisch legen van de NAT tabel (weet wel niet of dit mag, maar als hij automatisch opgekuist wordt zal het ding mss niet vastlopen).

Om nog terug te komen over je uitleg ivm de factoren die WOL al dan niet doen slagen, ga ik deze ook vermelden in mijn openingspost. Deze kennis ontbrak me:-)

Bedankt voor de opheldering

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 111830 op 23-01-2005 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Quote : Misschien is het aardig om wat gegevens van verschillende routers te verzamelen, aangezien dit een nogal veel voorkomende vraag is? end

Daar ben ik nu net mee bezig. Geen makkelijk klusje, en de support diensten weten het vaak zelf niet. Net zomin als vele lokale (en zelfs grote) pc shops. Wel ga ik mijn licht eens opsteken bij routershop.nl. Een bedrijf dat ENKEL routers verkoopt moet toch verstand van zaken hebben.

Quote: Ik kwam onlangs de volgende thread nog tegen waarin een soortgelijke discussie gaande is. Hieruit blijkt dat er ook nog weer verschil is tussen de onderlinge routers van 1 bepaald merk end

Idd de posts op het forum brengen niet echt opheldering, het ene topic/post spreekt het andere tegen. Je kan wel een algemeen beeld krijgen van de routers die het bijna altijd niet aankunnen.(zeker vermijden) Een router vinden die het zeker aankan is een andere klus.

Ook is over een paar minder bekende merken die onlangs in het goede daglicht stonden vrij weinig te vinden ( Tornado, Planet)

Ik ben eigelijk van plan de pc shop keeper te zeggen: "als het toestel niet voldoet wil ik het kunnen ruilen". Mij US Robotics wouden ze niet ruilen, ze RMA den hem, wat uiterraard zinloos was. Het apparaat kan het gewoon niet aan. Zo een 2de keer laat ik mij niet beetnemen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111830 schreef op zondag 23 januari 2005 @ 09:54:
Wat bijzonder leuk is:

- support voor DynDNS
- remote inloggen en pc booten VIA de router (router stuurt de WOL paketjes)
- het emailen van logs, of het uploaden van logs
- intrusion detection...
- instellen van meerdere DMZ hosts
- Onbeperkt aantal port forwards (of zeker meer als de schamele 10 op sommige routers)
Ik heb misschien wel een antwoord voor je, 3Com heeft onlangs een nieuwe router aan hun line-up toegevoegd, die aan de meeste van je voorwaarden voldoet (na firmware update): de 3CRWE554G72T. Uit de handleiding (PDF) blijkt dat er support is voor DynDNS (Advanced - DDNS), intrusion detection (Firewall - SPI), remote admin (Advanced - Enabling Remote Admininstration), en het e-mailen van intrusion detection logs (Firewall, SPI, Alert by E-mail). Ook kun je verschillende variabelen voor de werking van de firewall instellen (Firewall, SPI, Connection Policy en Firewall, SPI, DoS Detect Criteria)

Support voor meerdere DMZ hosts vind je denk ik niet snel op de huis-tuin-en-keuken-routers, het plaatsen van een computer in een DMZ zorgt er voor dat al het verkeer wat naar de router wordt gestuurd, naar de machine die in de DMZ staat wordt gestuurd. In het geval van meerder machines zou je het verkeer moeten verdubellen, of dit op een andere manier in de netwerk infrastructuur verwerken (nog een andere router in de DMZ).

Wat betreft de port forwards, ik heb eens gekeken op mijn eigen router (eerder model van bovenstaande), en ook op deze kan ik maximaal 10 virtual servers in stellen... Maar.. Het is wel mogelijk om meerdere poorten (of services) te specificeren in 1 virtual server entry. Bijvoorbeeld: "21, 23, 80, 1000-2000" zou de poorten 21, 23, 80 en 1000-2000 naar een bepaald IP adres forwarden. Misschien is dat wel een oplossing voor je?

Wat betreft de NAT tabel, ARP tabel etc heb ik wederom geen gegevens kunnen vinden. Ik heb zelf, helaas, nog niet met deze versie van de router mogen spelen, zoek nog een excuus om mijn oude te dumpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 58715 schreef op zondag 23 januari 2005 @ 18:50:
[...]

Ik heb misschien wel een antwoord voor je, 3Com heeft onlangs een nieuwe router aan hun line-up toegevoegd, die aan de meeste van je voorwaarden voldoet (na firmware update): de 3CRWE554G72T. )
Lijkt me top. Als hij nu nog goed werkt met Emule (hoef je niet te testen hoor) zonder vast te lopen
is hij bijna de mijne.

Nog een klein vraagje. Kan je een even kijken of WOL werkt bij jouwe? Gwn ff udp poort 9 forwarden naar je intern ip adres van je netwerk. Even je WAN ip zoeken (http://www.whatismyip.nl/) en naar http://www.dslreports.com/wakeup surfen en je pc is wekken vanaf een andere pc . Anyway je kent er meer van dan mij dus je zal het wel weten :P

Zo weten we zeker dat WOL werkt bij die router als de pc uitstaat. Heb ik trouwens bij mij nog niet kunnen testen vanaf een pc buiten men netwerk raaaaaaagh was net bij iemand anders vergat ik het stomme papiertje met men MAC adres :+ stupid me :(

Alvast heeeeeeeeeeeeeel erg bedankt :)

Ps je intern ip moet vast zijn (niet via DHCP,) anders is de kans groot dat de router niet weet naar waar het paketje moet

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 111830 op 23-01-2005 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58715 schreef op zondag 23 januari 2005 @ 00:16:
[...]
Ik kan op mijn "simpele" OfficeConnect geen ARP rules ingeven. Kan het niet zijn dat bepaalde routers een onderscheid maken tussen een dynamisch en een statisch geconfigureerd adres, waarbij ze de statische (ofwel, niet DHCP) adressen en daaraan gekoppelde ARP rules anders behandelen dan wanneer het een dynamisch (wel DHCP) adres betreft?

Dan bedoel ik dus eigenlijk het volgende:

De door de DHCP toegekende adressen worden met een korte timeout in de ARP tabel van de router opgeslagen. De niet door DHCP (handmatig/statisch) geconfigureerde adressen worden zonder of met een veel langere timeout/refresh in de ARP tabel gezet. Natuurlijk met respect ten opzichte van de door jouw aangegeven uitzonderingen, als de ARP tabel vol is, etc.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar de statische adressen worden niet uit de ARP-tabel verwijderd, dat is dus zonder een time-out. Waarschijnlijk kan je op geen enkele goedkope router ARP rules instellen.
Anoniem: 111830 schreef op zondag 23 januari 2005 @ 09:54:
[...]
Meeste toprouters zullen dat wel hebben (gokje) maar dan zal er vast een mogelijkheid zijn dit uit te zetten.
Dat gokje lijkt me ook zo, maar die mogelijkheid om het uit te zetten, lijkt me stug. Alhoewel de Linksys routers zijn gebaseerd op Linux inclusief de source, dus dan kan je het mogelijk wel uit zetten. Maar ik gok hier maar wat, eigenlijk.
Anoniem: 58715 schreef op zondag 23 januari 2005 @ 18:50:
[...]
Support voor meerdere DMZ hosts vind je denk ik niet snel op de huis-tuin-en-keuken-routers, het plaatsen van een computer in een DMZ zorgt er voor dat al het verkeer wat naar de router wordt gestuurd, naar de machine die in de DMZ staat wordt gestuurd. In het geval van meerder machines zou je het verkeer moeten verdubellen, of dit op een andere manier in de netwerk infrastructuur verwerken (nog een andere router in de DMZ).
Indien je dit in de documentatie opzoekt, kan je enorm de mist in gaan. Helaas is DMZ iets heel anders dan wat bij de huis-tuin-en-keuken-routers DMZ wordt genoemd.

DMZ bij topmerken betekent dat verkeer vanaf internet door alle rules van je router heen gaat en dan in de DMZ terecht komt. Daarna kan de computer in de DMZ het weer doorsturen naar je interne netwerk, maar dan worden weer alle rules van de router toegepast! Uiteraard zet je in de router een rule dat verkeer nooit vanaf internet naar je interne netwerk mag, zodat je dwing om het altijd via je DMZ te laten lopen. Gevolg: een DMZ verbetert je beveiliging.

Bij de huis-tuin-en-keuken-routers betekent "DMZ" zoiets als dat je je computer op het interne netwerk vertaal naar de internet kant van je router. Vandaar dat de router alles overnieuw moet sturen voor elke computer in de "DMZ". Gevolg: dit soort "DMZ" is een risico voor je beveiliging.

Je kan overigens dezelfde functionaliteit bereiken door twee identieke routers achter elkaar te zetten. Het gedeelte tussen de routers is dan je DMZ en het gedeelte achter de tweede router is je interne netwerk. Je kan dan onbeperkt aantal computers in je DMZ zetten.

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111830 schreef op zondag 23 januari 2005 @ 20:20:
Nog een klein vraagje. Kan je een even kijken of WOL werkt bij jouwe? Gwn ff udp poort 9 forwarden naar je intern ip adres van je netwerk. Even je WAN ip zoeken (http://www.whatismyip.nl/) en naar http://www.dslreports.com/wakeup surfen en je pc is wekken vanaf een andere pc . Anyway je kent er meer van dan mij dus je zal het wel weten :P

Zo weten we zeker dat WOL werkt bij die router als de pc uitstaat. Heb ik trouwens bij mij nog niet kunnen testen vanaf een pc buiten men netwerk raaaaaaagh was net bij iemand anders vergat ik het stomme papiertje met men MAC adres :+ stupid me :(

Alvast heeeeeeeeeeeeeel erg bedankt :)

Ps je intern ip moet vast zijn (niet via DHCP,) anders is de kans groot dat de router niet weet naar waar het paketje moet
Ik heb het op mijn model router al diverse malen getest, zelfs gisteravond nog, en het werkt verder prima. Ik weet echter niet of dit een garantie is dat het op het andere model ook werkt. Al lijken de routers heel veel op elkaar, intern kunnen er nog altijd grote verschillen zijn door het toepassen van andere hardware en besturingssoftware. Ik denk echter dat de kans groot is dat het gewoon wel werkt. Ik heb WOL getest en gebruikt met verschillende generaties van deze routers, en het werkte eigenlijk altijd goed na het instellen van de juiste port forward.

Geen dank, ik hoop dat dit is wat je zoekt en dat je er net zo tevreden over zult zijn als ik dat ben :)
Anoniem: 133582 schreef op zondag 23 januari 2005 @ 21:56:
Indien je dit in de documentatie opzoekt, kan je enorm de mist in gaan. Helaas is DMZ iets heel anders dan wat bij de huis-tuin-en-keuken-routers DMZ wordt genoemd.
Heb je helemaal gelijk in, eigenlijk wel jammer dat de begrippen en definities op deze manier misbruikt worden, alhoewel ik zelf ook niet een alternatief weet anders dan "Virtual DMZ" ofzo.

Ook nog namens mij bedankt voor al je duidelijke uitleg en toelichting :)

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 58715 op 23-01-2005 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ben net tot een vrij interessante ontdekking gekomen (misschien al gemerkt: er loopt nog een ander topic van me ivm emule en crashende routers)

Thuis heb ik kabelinternet (met zo een Motorola surfboard router) en hier (bij men vrindin) Adsl met een Planet router. Al mijn WOL tests zijn dus bij mijn vrindin uitgevoerd.

Bij mij thuis is mijn router terug in zijn doos en gebruik ik een switch. Nu ga ik ook overstappen op Adsl (vandaar dat ik een nieuwe router moet)

Mijn kleine ontdekking is nu dat die Motorola router met gemak een paar duizend connecties aankan. Hij is bij mijn weten nog nooit vastgelopen door te fel te downloaden. (als mijn router er tussen zat liep de router wsl vast en niet de kabelmodem)

De provider waar ik nu ga bijgaan geeft me een Copperjet 816 (van Allied data) router, die ook Voice over Dsl aankan. Die moet ik dan gaan verbinden met mijn nieuwe router.

Ook een kijkje gaan nemen bij motorola, natuurlijk reppen ze geen woord over hoeveel connecties hun modems aankunnen. Ze hebben WEL ook gewone ethernet en draadloze modems. (die mss even goede zijn als die kabelmodem?)

Ik hoop maar dat die Copperjet nu niet ga lastig doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hier ben ik weer :)

Honda je hebt alweer gelijk, na een klein kwartiertje vergeet die router het MAC adres van de te booten pc |:(

Het gekke is dat het via het localsubnet wel nog werkt...(dan gaat het paketje vast niet langs de router, gok ik)

Aangezien jij veel verstand van zaken hebt weet je misschien een oplossing. Moet ik het in de richting zoeken van "bridging" of "IGMP". Zolang 1 van de 2 pc's aanstaat onthoudt de router alle MAC's, maar na een tijdje weet hij het niet meer.

Heb 1 van je vorige replies gelezen. Je gaf een a, b, c en d punt als manier om de paketjes te sturen. Ik denk niet dat ik in mijn Router een ARP entry kan plaatsen. Het pakket op het lokale netwerk broadcasten, dat doet een tool die het voor WOL het local subnet gebruikt. (weet niet of het voor WOL over internet kan gebruikt worden). Broadcasten op het lokale netwerk werkt idd nog, zelfs al is de router het MAC adres vergeten.

"Een broadcast sturen en vragen wie dat ip heeft" gaat volgens mij enkel als je de pc eens aanzet, zodat het MAC weer in zijn tabelletje gaat

De tutorial klopt nog wel...alleen is hij vrij nutteloos als je router het niet meer weet.

De ingewikkelde handleiding van men router maakt me niet veel wijzer, ik hoop dat jij het weet :)

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 111830 op 25-01-2005 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik moet tot mijn spijt ook meedelen dat het hier ook niet werkt, alhoewel ik me toch meen te herinneren dat het me met die OfficeConnect serie ooit eens gelukt is. Met deze versie werkt het dus niet.

Ik heb ongeveer een uur gewacht met het versturen van het magic packet (via dslreports.com), maar d'r gebeurde niets :(

De router accepteerd ook geen broadcast addressen als "virtual servers", dus ook dat is geen oplossing.

Misschien is d'r nog een optie. Ik heb hier en daar wat gelezen over het modificeren van de firmware van onder andere de LinkSys routers, hier zelfs een link waarin WOL ondesteuning wordt genoemd.

Anders zou ik het zonder extra hulpmiddelen ook niet meer weten. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 58715 schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 06:14:
Ik moet tot mijn spijt ook meedelen dat het hier ook niet werkt, alhoewel ik me toch meen te herinneren dat het me met die OfficeConnect serie ooit eens gelukt is. Met deze versie werkt het dus niet.

Ik heb ongeveer een uur gewacht met het versturen van het magic packet (via dslreports.com), maar d'r gebeurde niets :(

De router accepteerd ook geen broadcast addressen als "virtual servers", dus ook dat is geen oplossing.

Misschien is d'r nog een optie. Ik heb hier en daar wat gelezen over het modificeren van de firmware van onder andere de LinkSys routers, hier zelfs een link waarin WOL ondesteuning wordt genoemd.

We waren er toch erg dichtbij :). Het ergste van al is dat mijn brakke USR router het wsl wel kan
(zou het nu testen maar ben een extra ethernetkabel vergeten, deze router heeft geen modem dus moest hij achter de planet router komen)

De USR kan dus interne ip's koppelen aan hun MAC adres. Daarom denk ik dat het zou gaan.

Je hebt het misschien gedaan nét voor de router het MAC vergat, daarom dat het nog net ging.

Anyway ik denk dat er wel nog wel een paar opties zijn. Ik ga vanavond of straks screenschots maken van de relavante onderdelen van de config van mijn router. Der is een kans dat iemand er wijs uit raakt. (grrrrrrr en toch gaat het werken :( )

Intss zal ik je link eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 58715 schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 06:14:

Ziet der mij een ERG gelikte firmware uit... :) :9~ We zouden nog iemand moeten vinden die het is test voor ons:p (kost wel 20 dollar zie ik, das ongeveer 16-17 euro)

Als het ding dan nog stabiel blijft onder de Emule connecties, en het is geen Hoax lijkt het me een niet te kloppen oplossing. Je zei onder andere LinkSys zijn er nog zo een sites? => men interesse is gewekt })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parpes
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-03 18:38

parpes

I know things

Ik volg dit topic met veel interesse en ben er inderdaad ook achter gekomen dat het vaak niet lukt omdat:
  • - de ARP tabel geflusht wordt (meestal binnen 10 minuten)
    - het niet mogelijk is om een poort 255 te portforwarden (en zo als broadcast te gebruiken)
Zelf heb ik het geprobeerd met een E-tech modem/router frimware 3.46 en liep tegen bovenstaande problemen aan, ook geprobeerd met de Sitecom router DC-202 V3 en wederom bovenstaande problemen.
Totdat ik op de site van Sitecom zag dat er onlangs een DC-202 V5 is verschenen (V4 schijnt vrijwel direct weer uit de handel te zijn genomen, was iets niet helemaal goed mee). In de handleiding van V5 stond vermeld dat deze over een Wake-up functie beschikt.
In het kort komt het erop neer dat je via internet inlogt op de router (uiteraard pas nadat je dit ingesteld hebt op de router) en dan via de router een Wake-up signaal je netwerk opstuurt (dit doe de door het MAC adres van de betreffende netwerkkaart in te voeren)

Ik heb nog via de helpdesk van Sitecom geprobeerd om aan de firmware van V5 te komen en deze dan in V3 te krijgen, maar de helpdesk vertelde met dat dit niet gaat lukken en dat ze ook niet van plan zijn om voor V3 een nieuwe firmware upgrade uit te brengen met daarin deze Wake-up functie. Dus van de week maar V5 gekocht en uitgeprobeerd en inderdaad het werkt perfect. Maakt niet uit hoe lang de computer uit staat, even inloggen op de router, MAC adres ingeven en wakker worden computertje.

;) P.s. ik heb nog een Sitecom router DC-202 V3 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140057

Ik weet dat het topic al meer dan 2 weken oud is, maar....

ik heb het hele topic gelezen en wat ik mij toch nog afvraag is waarom je je mac adres nog moet opgeven als je je router al laat forwarden... dan stuurt ie het toch al de goeie kant op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook

Ook

Yes I can!

Anoniem: 140057 schreef op maandag 21 maart 2005 @ 01:08:
Ik weet dat het topic al meer dan 2 weken oud is, maar....

ik heb het hele topic gelezen en wat ik mij toch nog afvraag is waarom je je mac adres nog moet opgeven als je je router al laat forwarden... dan stuurt ie het toch al de goeie kant op?
Omdat je PC anders niets met het pakketje doet. Als je op een groot LAN zit en jij stuurt een WOL signaal rond zou het niet zo mooi zijn als alle PC's aanspringen; vandaar dat je ook MAC adres moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ook schreef op maandag 21 maart 2005 @ 06:43:
[...]

Omdat je PC anders niets met het pakketje doet. Als je op een groot LAN zit en jij stuurt een WOL signaal rond zou het niet zo mooi zijn als alle PC's aanspringen; vandaar dat je ook MAC adres moet gebruiken.
das toch onzin? als je de router bijvoorbeeld poort 4000 laat forwarden naar 1 adres (1 pc) komt het wol signaal gestuurd naar het ip adres dat je van je provider hebt gekregen over poort 4000 bij je router terecht en die ziet 'hej! een pakket over poort 4000, wat leuk, die moet ik naar dat ip adres sturen'. dan gaat ie dus niet het hele netwerk rond... toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook

Ook

Yes I can!

Anoniem: 140057 schreef op maandag 21 maart 2005 @ 13:07:
[...]
das toch onzin? als je de router bijvoorbeeld poort 4000 laat forwarden naar 1 adres (1 pc) komt het wol signaal gestuurd naar het ip adres dat je van je provider hebt gekregen over poort 4000 bij je router terecht en die ziet 'hej! een pakket over poort 4000, wat leuk, die moet ik naar dat ip adres sturen'. dan gaat ie dus niet het hele netwerk rond... toch? :)
Dat weet ik, dat weet jij, maar leg dat maar eens uit aan de netwerkkaart van die PC die uit staat. Die springt gewoon pas aan als hij met z'n MAC adres aangesproken wordt en eerder niet; de PC 'weet' zegmaar niet dat hij de enige is die het pakketje ontvangt en het 'magic packet' wat de PC doet wakker worden moet gewoon een overeenkomend MAC adres bevatten anders doet je PC er niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ook schreef op maandag 21 maart 2005 @ 19:21:
[...]

Dat weet ik, dat weet jij, maar leg dat maar eens uit aan de netwerkkaart van die PC die uit staat. Die springt gewoon pas aan als hij met z'n MAC adres aangesproken wordt en eerder niet; de PC 'weet' zegmaar niet dat hij de enige is die het pakketje ontvangt en het 'magic packet' wat de PC doet wakker worden moet gewoon een overeenkomend MAC adres bevatten anders doet je PC er niets mee.
haha, Okeej :) ik vat hem, bedankt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-05 17:14
Anoniem: 111830 schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 09:51:
[...]

We waren er toch erg dichtbij :). Het ergste van al is dat mijn brakke USR router het wsl wel kan
(zou het nu testen maar ben een extra ethernetkabel vergeten, deze router heeft geen modem dus moest hij achter de planet router komen)

De USR kan dus interne ip's koppelen aan hun MAC adres. Daarom denk ik dat het zou gaan.

Je hebt het misschien gedaan nét voor de router het MAC vergat, daarom dat het nog net ging.

Anyway ik denk dat er wel nog wel een paar opties zijn. Ik ga vanavond of straks screenschots maken van de relavante onderdelen van de config van mijn router. Der is een kans dat iemand er wijs uit raakt. (grrrrrrr en toch gaat het werken :( )

Intss zal ik je link eens bekijken.
Ik ben benieuwd naar de screenshots...

Heb zelf een USR 808054 wireless router (fw 164b34) die het op dit moment redelijk doet, al had deze in het verleden behoorlijk last van reconnects. Nu veroorzaakt RDP over wireless af en toe nog een piek waardoor de router/pc card eruit vliegt, maar dit terzijde...

Nav deze perfecte post ben ik ook bezig gegaan met WOL. Heb m'n pc met draad aan de router hangen, achter de firewall. In virtual server heb ik UDP poort 9 ingesteld om door te linken naar het ip van m'n pc (verkregen van dhcp). WOL (via één van de sites) met m'n laptop wireless aan de router werkt prima tot +/- een kwartier nadat de pc uit is. Daarna geen sjoeger zoals al meer beschreven :(

Daarom wil ik een vast ip instellen voor de te booten pc. Kan ik dan ook de dhcp laten aanstaan voor m'n laptop? Het is niet handig om m'n laptop een vast ip te geven ivm gebruik op diverse bedrijfsnetwerken. Hoe/waar stel ik dat dan in op de router?

Ik heb ook nog een remote optie op de router, alleen uit de help wordt ik ook niet wijzer. Wellicht iemand een idee hoe ik WOL verder werkend kan krijgen met deze router?

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/f.hoolsema/_tweakers/remote.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:14

Reptile209

- gers -

snarf schreef op maandag 21 maart 2005 @ 21:02:
[...]
Daarom wil ik een vast ip instellen voor de te booten pc. Kan ik dan ook de dhcp laten aanstaan voor m'n laptop? Het is niet handig om m'n laptop een vast ip te geven ivm gebruik op diverse bedrijfsnetwerken. Hoe/waar stel ik dat dan in op de router?

Ik heb ook nog een remote optie op de router, alleen uit de help wordt ik ook niet wijzer. Wellicht iemand een idee hoe ik WOL verder werkend kan krijgen met deze router?

[afbeelding]
Je kan gewoon een IP handmatig instellen dat buiten de DHCP-pool valt (of de pool zo aanpassen dat je vaste IP er buiten valt... :+). Of je kan (soms) bij de DHCP-functies opgeven dat een bepaalde PC (op naam of MAC) altijd een bepaald IP moet krijgen (dat wederom buiten de dynamische pool moet zitten).

De remote-functie op je router kan je gebruiken om de webinterface van buitenaf benaderbaar te maken. In combinatie met een slap wachtwoord de uitgelezen manier om je router door een scriptkiddie te laten vernaggelen. Maar wel handig als je de router van een ander moet kunnen configureren/aanpassen. En daarom kan je dus instellen welke IP-range toegang krijgt tot de interface - en belanrijker: welk deel van het internet dat niet krijgt ;).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jo, ben ik weer (eens).. Ik heb de laaste bladzijde van't topic nog eens gelezen en kom tot de ontdekking dat ik het niet meer volg :)

Ik heb dus zo'n stom router modem van etech (ADRT03) dat dus m'n macadres vergeet..
was hiervoor nou een oplossing gevonden?? ik kan het niet terugvinden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarf
Ik ben weer ietsje verder gekomen, maar helaas werkt het nog niet. Ik heb nu een vast ip voor mijn pc, buiten de range van de DHCP. De DHCP deelt adressen uit in de range 192.168.123.100 - 192.168.123.101 (voor o.a. mijn laptop) en op mijn pc heb ik 192.168.123.23 als vast ip. Dit werkt, geen aanpassingen hoeven te doen in de router.

Nog steeds na 10 minuten niet meer mogelijk om te wollen, via http://www.dslreports.com/wakeup op mijn wireless laptop.

Het grote nadeel vind ik dat je zoveel instellingen kunt doen op je router en dat de help niet heel duidelijk is hoe eea werkt, dat het bijna niet te doen is om achter functionaliteit te komen. Misschien dat jullie kunnen helpen. Ik lees hier over ARP tabellen etc. en dat zegt me gewoon heel weinig.

Zoals ik al eerder meldde, ik heb een USR 8054 wireless router. Bij virtual server laat ik UDP poort 9 doorsturen naar de LAN Server 192.168.123.11. Dit werkt ook, want dit doe ik bijvoorbeeld ook voor RDP en Emule.

Misschien moet ik wat doen bij de overige menukeuzes? Bij de tabs Status, Basic Settings, Wireless, Management, Tools en Wizard zijn er volgens mij geen instellingen meer nodig. Het gaat dus om Routing:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/f.hoolsema/_tweakers/routing.jpg

En Access:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/f.hoolsema/_tweakers/virtualserver.jpg

Wie o wie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook

Ook

Yes I can!

ARP heeft meer met routing te maken dus daar hoef je niets aan te passen (de routing is nl al OK aangezien je gewoon kan internetten). Werken je andere portforwards trouwens wel goed? Ik zie namelijk de Virtual Server gedisabled staan op je screenshot, maar het lijkt me sterk dat je daarmee alle forwarding uitschakelt?! Kan je die niet eens op enabled proberen?
edit:
Nevermind ook eigenlijk, als het de eerste 10 mins wel goed werkt is het natuurlijk onzin wat ik zeg :)

[ Voor 14% gewijzigd door Ook op 12-04-2005 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarf
Virtual Server port forwarding doet het prima, zoals je ziet zijn de onderste regels enabled (vinkje).

Anoniem: 154096

Kheb het hele topic ook eens volledig doorgelezen en snap het ongeveer ikzelf zit met een WRT54G van linksys mijn vraag is hierover kan ik daarop connecten met putty ofzo en dan iets veranderen in die arptabel ??

Anoniem: 7175

Voor de Linksys WRT54G zou je hier eens kunnen kijken:
http://www.dslreports.com/faq/9389

Zelf heb ik een Draytek Vigor 2900VG
Daarmee kun je nog geen Wake on WAN geven zonder vooraf via telnet in te loggen en de ARP cache te updaten.

Met Cisco routers schijn je wel te kunnen forwarden naar 192.168.1.255
Mijn router slikt die setting wel maar doet er verders nix mee.

Ik heb vrij veel onderzoek gedaan en je moet er je router echt op uitzoeken.
Aangezien ik dat niet heb gedaan is de enige optie voor mij afwachten en zoveel mogelijk mensen met Draytek routers erop wijzen een (Request for Change) te mailen aan Draytek.
Oftewel welke feature in welke vorm je het liefste zou zien in een nabije firmware.
Naar aanleiding van het aantal Request for changes zal de fabrikant bepalen of deze optie aangepast kan worden invorm van een Firmware upgrade.

Het moge duidelijk zijn dat als je een bepaalde feature wilt je dit zelf ook aan de fabrikant van je router kenbaar zult moeten maken.
Grote kans dat er als de feature al wordt ingebakken dit veels te laat is maar wellicht gaan dergelijke features zo steeds meer standaard worden en wie weet heb je d'r zelf ook wat aan.

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-03 16:01
en voor degene die dit graag met een php script wilen doen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
<? 

function WakeOnLan($addr, $mac) 
{ 
    /* 
     * (C)opyright 2K2 HotKey (at SPR dot AT) 
     */ 
    $addr_byte = explode(':', $mac); 

$hw_addr = ''; 
    for ($a=0; $a < 6; $a++) 
    { 
        $hw_addr .= chr(hexdec($addr_byte[$a])); 
    } 

$msg = chr(255).chr(255).chr(255).chr(255).chr(255).chr(255); 
    for ($a = 1; $a <= 16; $a++) 
    { 
        $msg .= $hw_addr; 
    } 

/* 
     * send it to the broadcast address using UDP 
     */ 
    $s = socket_create(AF_INET, SOCK_DGRAM, SOL_UDP); 
    if ($s == false) 
    { 
        echo "Error creating socket!\n"; 
        echo "Error:".socket_strerror(socket_last_error($s)); 
    } 
    else 
    {  
        $e = socket_connect($s, $addr, !!!!!!!POORTNUMMER!!!!); 
        if ($e == false) 
        { 
            echo "connection failed\n"; 
            echo "Error:".socket_strerror(socket_last_error($s)); 
        } 
        else 
        {  
            $e = socket_setopt($s, SOL_SOCKET, SO_BROADCAST, 1); 
            $e = socket_write($s, $msg, strlen($msg)); 
            socket_close($s); 

echo "Magic Packet sent (".$e.") to ".$addr.", MAC=".$mac; 
        } 
    } 
} 

$mac_addr = "!!!!!!!!!!je mac adres!!!!!!!!!"; //put the MAC-to-be-woken here! 
WakeOnLan('!!!!!!!!en je internetip!!!!!!', $mac_addr); //IP must
//at least it didnt work otherwise... 

?>

ff je internetip | macadres van de optewekkenpc | en het poort nummer
wijzigen en plaats het script ergens bij een hoster, en ja kan zelf je pc wekken zonder tools op pagina;s van andere

[ Voor 0% gewijzigd door Renegade op 12-12-2006 13:50 ]

• Hollie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10-2023
Ik heb dit topic ook met veel interesse gelezen. Ik heb namelijk hetzelfde probleem (WOL, router, arp etc..).
Ik begrijp dus dat het voorzover niet mogelijk is om je pc op te starten via WOL als je achter een huis tuin en keuken router zit (Repotec IP515H)?

Dan ga ik eens kijken of ik dit kan realiseren --> computer aan met gsm

[ Voor 60% gewijzigd door Hollie op 10-11-2005 10:02 ]

Apple en Joppiesaus all the way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 13:04
One of the last obstacles may be your home router. Many people who use permanent connections (DSL or cable) buy a router and set up the computers in their home in a LAN behind that router. This is a good thing, but some of the cheaper routers may not have any special way of dealing with WOL packets and may choose to simply block them. You would therefore be well advised to check the documentation for any home router you intend to buy and look up "Wake On LAN".

How a home router deals with WOL may vary. Here's one example I'm familiar with: the AT-AR221E, which offers a WOL tool in its administration interface. Basically, it's an utility that can be used to generate a Magic Packet for the specified MAC within the LAN. While this doesn't exactly mean WOL over Internet, the result is pretty much the same: you are able to log in to the router interface remotely and then signal the desired machine to wake up.
Bron: http://xlife.zuavra.net/columns/20050516/
Goeie beschrijving van de problemen etc en hij noemt een router waarbij het wel kan.

Moet mn eigen router nog na pluizen of het wil, misschien kan ik anders met mn op linux draaiende sat reciever via telnet wat doen (deze linux pc staat namelijk altijd aan en kan ik bij via een web interface).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:28
met een cisco moet het lukken :) ik ga er maar eens mee prutsen denk ik.

Adding a Static ARP Entry
ARP inspection compares ARP packets with static ARP entries in the ARP table. To add a static ARP entry, enter the following command:

hostname(config)# arp interface_name ip_address mac_address

For example, to allow ARP responses from the router at 10.1.1.1 with the MAC address 0009.7cbe.2100 on the outside interface, enter the following command:

hostname(config)# arp outside 10.1.1.1 0009.7cbe.2100

http://www.cisco.com/en/U...0080450b17.html#wp1039885

update: ik krijg het nog niet werkend vanaf internet.
- static nat naar locaal ip geplaatst op poort 7
- poort 7 over udp in firewall een permit gegeven.
- static arp entry gemaakt. (voor als de arp-cashe geleegd word)

zie wel het wol pakketje binnen komen met: debug ip udp.
zie met debug ip nat ook dat ie netjes vertaald wordt naar lokaal ip

pc gaat alleen nog niet aan. :(
(werkt via lan gewoon wel zoals het hoort)

nog maar even over nadenken dan maar..
-

[ Voor 28% gewijzigd door Meester_J op 10-02-2006 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook

Ook

Yes I can!

Poort 7? Is dat een typfout of mis ik iets? Volgens mij is het poort 9! Misschien is dat het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashed1987
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-05 23:33
Hi,

Ik heb een vraagje.
Ik heb een Asrock P4VM800 moederbord waarvan in het boekje staat dat het WOL ondesteund.
Nou doet hij het via het netwerk maar niet als hij uitstaat.
In mijn bios kan ik trouwens niet vinden hoe ik WOL aan of uit kan zetten.
de biosversie is de nieuwste versie dus ik snap er ook vrij weinig van waarom hij het niet doet.
kunnen een van jullie mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryBE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-04 01:18
Bij mij is dat in de bios optie: Wake: en dan kan je Modem, LAN en nog iets selecteren.
Je kan trouwens zien als WOL aanstaat, door te kijken of het lampje op je switch of router brandt als de pc uitstaat.

(hoort dit niet in een nieuw topic)

It's just a matter of time...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 183432

Deze pagina's hebben mij aan een kant goed geholpen bij het opzetten van WOL over internet op 1 belangrijk ding na. Dat heeft mij letterlijk slapeloze nachten bezorgd .... Om anderen die te besparen hierbij mijn samenvatting.

Wat speelt er allemaal een rol bij WOL over internet? Voor het WOL pakket dat je verstuurt over internet om PC's op te starten (die in mijn geval achter een router staan) is het volgende nodig:

1) IP adres (evt. met subnetmask)
2) Poortnummer
3) MAC adres

Tenslotte is het goed instellen van de router van belang.

In mijn geval staan er 2 PC’s achter een Sweex CC400020 modem/router die ik beide met WOL over internet wil opstarten.

1) Het IP adres dat ik moet hanteren is het IP dat ik heb gekregen van mijn PROVIDER. Eerder op deze pagina's is aangegeven hoe je achter dit IP adres kunt komen. Als je een subnetmask moet opgeven kies dan 255.255.255.255 dan blijft het IP adres onveranderd. Anders verandert het subnetmask het IP adres en dat is ongewenst.
2) Het poortnummer. 1 poortnummer is voldoende voor alle PC’s achter een router. Dit ene poortnummer kan willekeurig worden gekozen als het maar niet conflicteert met andere poorten die openstaan voor andere applicaties. Een hoog poortnummer zoals 5050 voldoet in het algemeen.
3) Het MAC adres van de PC achter de router die je wilt starten. Het MAC adres wijst naar de specifieke computer achter de router die moet worden ingeschakeld. Het MAC adres van een specifieke PC achter de router vind je door op die PC het DOS commando ipconfig /all in te toetsen. Het fysieke adres is het MAC adres.

Tenslotte het instellen van de router. Op dit punt ben ik door het commentaar op deze pagina's deels op het verkeerde been gezet.

Inderdaad moet je port forwarding gebruiken op de router. Zoals boven aangegeven onder 2) is echter 1 poort voldoende voor alle PC's! Port forwarding opent poorten op de router voor de buitenwereld. In mijn voorbeeld moet dus poort 5050 worden geforward. Maar deze poort moet NIET worden geforward naar het locale IP adres van 1 van de PC’s achter de router die je wilt aanzetten! Je moet de poort forwarden naar een BROADCAST IP adres!! In mijn geval is dat 10.255.255.255 omdat de locale IP adressen achter mijn router lopen van 10.0.0.0 tot 10.0.0.14 en mijn locale subnetmask 255.0.0.0 is. Voor meer informatie over IP Broadcast adressen zie:

http://en.wikipedia.org/wiki/Broadcast_address

Het opgeven van een BROADCAST IP adres heeft tot gevolg dat het WOL pakketje door de router naar alle PC's achter de router wordt gestuurd ook als ze uit staan (maar wel ingesteld op WOL!). Dan werkt het voor alle PC’s achter de router die dus worden onderscheiden op basis van hun verschillend MAC adres.

Als je de poort wel forward naar het IP adres van een specifieke PC achter de router dan moet je per PC een aparte poort forwarden op de router. Bovendien werkt WOL over internet dan alleen als het IP adres van deze PC nog in de ARP tabel van de router staat. Maar wordt een PC uitgezet dan vergeet de router in het algemeen na een tijdje dit IP adres (de lease van het IP adres verloopt) en werkt WOL over internet niet meer. Dit heeft mij enige slapeloosheid bezorgd ...

Een internet pagina in het Duits waar alles goed staat uitgelegd:

http://ifatwww.et.uni-magdeburg.de/wol/

Een uitgebreidere uitleg in het Engels:

http://en.wikipedia.org/wiki/Wake-on-LAN

Slaap zacht ...

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 183432 op 07-06-2007 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 183432

:)

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 183432 op 09-03-2007 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colfax
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-02 13:59
Anoniem: 183432 schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 12:55:
Deze pagina's hebben mij aan een kant goed geholpen bij het opzetten van WOL over internet op 1 belangrijk ding na. Dat heeft mij letterlijk slapeloze nachten bezorgd .... Om anderen die te besparen hierbij mijn samenvatting.

Wat speelt er allemaal een rol bij WOL over internet? Voor het WOL pakket dat je verstuurt over internet om PC's op te starten (die in mijn geval achter een router staan) is het volgende nodig:

2) Poortnummer
3) MAC adres

In mijn geval staan er 2 PC’s achter een Sweex CC400020 modem/router die ik beide met WOL over internet wil opstarten.

1) Het IP adres dat ik moet hanteren is het IP dat ik heb gekregen van mijn PROVIDER. Eerder op deze pagina's is aangegeven hoe je achter dit IP adres kunt komen. Als je een subnetmask moet opgeven kies dan 255.255.255.255 dan blijft het IP adres onveranderd. Anders verandert het subnetmask het IP adres en dat is ongewenst.
2) Het poortnummer. 1 poortnummer is voldoende voor alle PC’s achter een router. Dit ene poortnummer kan willekeurig worden gekozen als het maar niet conflicteert met andere poorten die openstaan voor andere applicaties. Een hoog poortnummer zoals 5050 voldoet in het algemeen.
3) Het MAC adres van de PC achter de router die je wilt starten. Het MAC adres wijst naar de specifieke computer achter de router die moet worden ingeschakeld. Het MAC adres van een specifieke PC achter de router vind je door op die PC het DOS commando ipconfig /all in te toetsen. Het fysieke adres is het MAC adres.

Tenslotte het instellen van de router. Op dit punt ben ik door het commentaar op deze pagina's deels op het verkeerde been gezet.

Inderdaad moet je port forwarding gebruiken op de router. Zoals boven aangegeven onder 2) is echter 1 poort voldoende voor alle PC's! Port forwarding opent poorten op de router voor de buitenwereld. In mijn voorbeeld moet dus poort 5050 worden geforward. Maar deze poort moet NIET worden geforward naar het locale IP adres van 1 van de PC’s achter de router die je wilt aanzetten! Je moet de poort forwarden naar een BROADCAST IP adres!! In mijn geval is dat 10.255.255.255 omdat de locale IP adressen achter mijn router lopen van 10.0.0.0 tot 10.0.0.14 en mijn locale subnetmask 255.0.0.0 is. Voor meer informatie over IP Broadcast adressen zie:

http://en.wikipedia.org/wiki/Broadcast_address

Het opgeven van een BROADCAST IP adres heeft tot gevolg dat het WOL pakketje door de router naar alle PC's achter de router wordt gestuurd ook als ze uit staan (maar wel ingesteld op WOL!). Dan werkt het voor alle PC’s achter de router die dus worden onderscheiden op basis van hun verschillend MAC adres.

Als je de poort wel forward naar het IP adres van een specifieke PC achter de router dan moet je per PC een aparte poort forwarden op de router. Bovendien werkt WOL over internet dan alleen als het IP adres van deze PC nog in de ARP tabel van de router staat. Maar wordt een PC uitgezet dan vergeet de router in het algemeen na een tijdje dit IP adres (de lease van het IP adres verloopt) en werkt WOL over internet niet meer. Dit heeft mij enige slapeloosheid bezorgd ...

http://en.wikipedia.org/wiki/Wake-on-LAN

Slaap zacht ...
Wow!!! _/-\o_

Nu heb ik een vraagje om het nog moeilijker te maken.
Is dit bovenstaande ook mogelijk als mijn pc draadloos aangesloten is met een linksys WMP54GX?

Groetjes,

Colfax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Draadloos ondersteund geen wake on lan, simpel!
En wake on lan gaat ook niet werken als achter op je netwerkkaart het lichtje niet brandt.
Zo zit ik zelf ook met een pc met een ax34 II aopen moederbord zit een leuke wol connector op het mobo deze verbonden aan een simpel realtek netwerkkaartje. Maar werken ho maar!
Terwijl mijn msi moederbord met nforce2 chipset leuk het lichtje achter op de netwerkaansluiting blijft branden en vrolijk aan gaat zelf over internet.

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 234166

hallo allemaal

ik heb een probleem met het werken met wake up lan

graag julli advies hierover
mijn netwerkje bestaat uit :
een pc vast aangesloten via utp kabel op router zyxel prestige 2602 hw-d
een laptop draadloos ook via deze router
nu wil ik alleen de pc uit slaapstand halen dmv de laptop via het interne netwerk
hoe werkt dit
cees
ps ik draai op wind. xp prof.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 234166 op 23-09-2007 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

lamko schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 21:38:
Draadloos ondersteund geen wake on lan, simpel!
En wake on lan gaat ook niet werken als achter op je netwerkkaart het lichtje niet brandt.
Zo zit ik zelf ook met een pc met een ax34 II aopen moederbord zit een leuke wol connector op het mobo deze verbonden aan een simpel realtek netwerkkaartje. Maar werken ho maar!
Terwijl mijn msi moederbord met nforce2 chipset leuk het lichtje achter op de netwerkaansluiting blijft branden en vrolijk aan gaat zelf over internet.
Je moet WOL ook aanzetten in je BIOS, of bij nieuwere moederborden Wake on PCI, en dan bij de netwerkeigenschappen van je NIC Wake on Magic Packet aanzetten. Het ledje gaat inderdaad niet branden als WOL uitstaat in je BIOS, want er staat dan geen spanning op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-04 13:23

Phalox

Solar Powerrrd

Wel een raar topic om dit probleem aan te halen.. je doet toch helemaal niets via het internet veronderstel ik.
Alles wat Exorcist zegt moet je doen, en om hem dan wakker te krijgen moet je een 'magic package' sturen.. kijk eens op google wat die je kan leveren van kleine wake on lan tooltjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skaars
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-02 11:29
Nu komt het volgende probleem om de hoek... Mijn router (linksys) laat mij niet toe naar een broadcast adres te forwarden. Opzich ook wel logisch, maar wat is hier een oplossing voor.

het internet is als een neus, je moet eruit halen wat erin zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skaars
tokesnugerd schreef op zondag 23 september 2007 @ 23:54:
Wel een raar topic om dit probleem aan te halen.. je doet toch helemaal niets via het internet veronderstel ik.
Alles wat Exorcist zegt moet je doen, en om hem dan wakker te krijgen moet je een 'magic package' sturen.. kijk eens op google wat die je kan leveren van kleine wake on lan tooltjes :)
Misschien snap jij de clou niet. Het is juist de bedoeling om via een willekeurige lokatie buiten je netwerk een PC "thuis" aan te krijgen. Iets wat waarschijnlijk heel lastig is aangezien de gemiddelde huis tuin en keuken router een broadcast naast zich neer legt en niet meer doorlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

skaars schreef op maandag 24 september 2007 @ 14:38:
[...]
Misschien snap jij de clou niet. Het is juist de bedoeling om via een willekeurige lokatie buiten je netwerk een PC "thuis" aan te krijgen. Iets wat waarschijnlijk heel lastig is aangezien de gemiddelde huis tuin en keuken router een broadcast naast zich neer legt en niet meer doorlaat.
Ik heb thuis twee routertjes (een Sitecom en een Linksys) die allebei een wake up on lan pakketje kunnen sturen naar een macadres. Dan zou je alleen de webinterface van je router remote beschikbaar hoeven te maken.

Waarschijnlijk kan de OP zijn router het ook (met een andere firmware misschien, ik heb nooit de orginele Linksysfirmware gehad).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skaars
Marzman schreef op maandag 24 september 2007 @ 14:43:
[...]

Ik heb thuis twee routertjes (een Sitecom en een Linksys) die allebei een wake up on lan pakketje kunnen sturen naar een macadres. Dan zou je alleen de webinterface van je router remote beschikbaar hoeven te maken.

Waarschijnlijk kan de OP zijn router het ook (met een andere firmware misschien, ik heb nooit de orginele Linksysfirmware gehad).
Heb je misschien een link naar andere firmware versies? die niet orginele. En kan je mij vertellen hoe veilig het is om die te gebruiken? Mijn linksys is remote beschibaar, maar ik ben de optie "WOL verzenden" niet tegengekomen...

[ Voor 7% gewijzigd door skaars op 24-09-2007 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick87
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-05 11:29
zie daar dit topic voor: [Ervaringen] Linksys WRT54G(S) & WRT54GL firmwares
Zelf gebruik ik Firmware Version: v4.71.1, Hyperwrt 2.1b1 + Thibor15c en dat is nog steeds de beste voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-04 13:23

Phalox

Solar Powerrrd

skaars schreef op maandag 24 september 2007 @ 14:38:
[...]

Misschien heb jij niet goed gelezen? :)
Ik heb via het internet dit zelf ook al geprobeerd, en ik weet hoe moeilijk dat dit wel vaak is...
Anoniem: 234166 schreef op zondag 23 september 2007 @ 17:33:
hallo allemaal

ik heb een probleem met het werken met wake up lan

graag julli advies hierover
mijn netwerkje bestaat uit :
een pc vast aangesloten via utp kabel op router zyxel prestige 2602 hw-d
een laptop draadloos ook via deze router
nu wil ik alleen de pc uit slaapstand halen dmv de laptop via het interne netwerk
hoe werkt dit
cees
ps ik draai op wind. xp prof.
Zie het vetgedrukte..

Die kerel wou helemaal niet via het internet iets doen... dus ipv commentaar te geven op iemand anders z'n commentaar zou je beter nuttige dingen zeggen, ookal horen ze niet echt thuis hier in dit topic (hij heeft het over interne wol; dit topic gaat over 'woi')

[ Voor 3% gewijzigd door Phalox op 25-09-2007 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-03 08:22
Jammer dat WOL zo'n onmogelijk verhaal lijkt te zijn. Ik gebruik zelf heel veel remote desktop vanaf de Uni naar mn eigen pc, maar omdat ie daarvoor altijd aan moet staan en ik dat zonde vind van de energiekosten enzo leek het me wel nuttig dat ik em via WOL kon aanzetten wanneer ik erop wil gaan. Nu was het me gisteravond eindelijk gelukt, heb em een paar keer uitgezet en aangezet, maar nu vanochtend wilde ie niet meer aan gaan. Zit in een studentenflat en zit dus op het surfnet netwerk. Neem aan dat mijn flat op een grote router aangesloten zit, die het mac adress dan vergeet? Want zelf heb ik geen router staan. Mn IP is wel dynamisch maar verandert slechts 1 keer per 3 maanden ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Aurelium schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 13:20:
Jammer dat WOL zo'n onmogelijk verhaal lijkt te zijn. Ik gebruik zelf heel veel remote desktop vanaf de Uni naar mn eigen pc, maar omdat ie daarvoor altijd aan moet staan en ik dat zonde vind van de energiekosten enzo leek het me wel nuttig dat ik em via WOL kon aanzetten wanneer ik erop wil gaan. Nu was het me gisteravond eindelijk gelukt, heb em een paar keer uitgezet en aangezet, maar nu vanochtend wilde ie niet meer aan gaan. Zit in een studentenflat en zit dus op het surfnet netwerk. Neem aan dat mijn flat op een grote router aangesloten zit, die het mac adress dan vergeet? Want zelf heb ik geen router staan. Mn IP is wel dynamisch maar verandert slechts 1 keer per 3 maanden ofzo.
Dat het gelukt is, komt omdat je router de ARP tabel nog bijhoudt tot ongeveer een kwartier na het uitgaan van de client. Wat je dus moet doen, is zoeken of je router een statische ARP tabel kan onthouden. Bij mij werkt het in ieder geval perfect op deze manier :) (heb hier wel een post over gemaakt, als je zoekt op Copperjet en Exorcist).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Laatst online: 20-10-2024
Exorcist schreef op zondag 23 september 2007 @ 20:03:
[...]

Je moet WOL ook aanzetten in je BIOS, of bij nieuwere moederborden Wake on PCI, en dan bij de netwerkeigenschappen van je NIC Wake on Magic Packet aanzetten. Het ledje gaat inderdaad niet branden als WOL uitstaat in je BIOS, want er staat dan geen spanning op.
Hmm daar dacht ik dus als eerste ook aan maar dat was het niet. volgens mij implementeert mijn moederbord de wake on lan feature niet goed. Had mn speedtouch namelijk al ingesteld dat hij een statische arp tabel gebruikt zodat hij ook over internet werkte.

realtek 8139x met wake on lan connector ax34 II pro

[ Voor 9% gewijzigd door lamko op 17-03-2008 21:09 ]

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
  • Laatst online: 03-09-2023
Het lukt mij om via Magic Packet Utility om mijn computer binnen netwerk op te starten.

Echter als ik mijn computer vanaf internet probeer op te starten dan gebeurt er niks.
Daarvoor gebruik ik volgende website: http://www.dslreports.com/wakeup

Broadcost adres bereken ik hier: http://www.tech-faq.com/l...e-broadcast-address.shtml
door mijn WAN adres in te vullen en subnetmask: 255.255.255.0
Als modem/router heb ik ZyXEL P-2602H-D1A (ADSL van Telfort)

Op de website http://www.dslreports.com/wakeup zie ik dat de poort UDP 9 bereikbaar moet zijn.
Ze bedoelen UDP 9 van de pc die opgestart moet worden neem ik aan. Echter in me router kan ik nergens optie vinden waar ik moet aangeven dat het om een UDP poort gaat. Bij een router wat ik in het verleden had weet ik nog dat ik bij het openzetten van de poorten TCP of UDP kon selecteren.

Ik heb het ook geprobeerd door firewall uit te schakelen, maar dat mocht ook niet helpen.

Wat zou ik nog meer kunnen proberen? Enig probleem lijkt mijn modem/router te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
  • Laatst online: 03-09-2023
Nadat ik computer die ik wil laten ontwaken in de router als Default Server heb ingesteld en firewall uitgeschakeld kan ik via de website http://www.dslreports.com/wakeup computer opstarten.

Aangezien nu mijn computer zonder bescherming op internet aangesloten zit wil ik natuurlijk hem weer achter firewall krijgen. Echter simpelweg poortforwarden wil niet lukken.

Misschien dat iemand aan de hand van de handleiding iets meer over kan zeggen http://www.zyxel.com/web/...858D36F7B876&display=6255

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:28
anders probeer je eerst remote desktop aan de gang te krijgen, daar moet je ook een exception in de firewall voor maken. Ik heb ook zo'n router, bij mij doet rdp het (wol niet) en kan evt een screenshotje maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derek Vinyard
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-08-2022
Ik heb dit topic ook even helemaal doorgenomen om WOI nu ook eindelijk eens aan de praat te krijgen. Ik heb een paar jaar geleden al eens een poging gedaan, maar dat wilde niet vlotten.

Nu ik een nieuwe router heb, heb ik nogmaals een poging gedaan. WoL binnen het lokale netwerk was geen probleem, dat werkte al snel. Maar over internet was behoorlijk lastig. Ik had ook het probleem dat mijn router de clients vergat na een half uurtje ofzo. Een directe broadcast via x.x.x.255 wilde mijn router ook niet accepteren. Ik kan namelijk maximaal 254 ingeven, wat denk ik bij veel routers het geval is.

Nu heb ik een manier gevonden om mijn router voor de gek te houden, en toch een directe broadcast uit te voeren. Ik weet natuurlijk niet zeker of dit trucje bij meerdere routers uit te voeren is, maar het valt te proberen.

Wat heb ik gedaan:
ik heb het subnet mask van het LAN in de router ingesteld op 255.255.255.128
Daarna heb ik een portforward ingesteld op poort 9 naar 192.168.2.127
Het resultaat is dan een broadcast op ip adres 192.168.2.255 !!!

Het enige nadeel is nu dat je alleen adres x.x.x.2 tot x.x.x.127 hebt voor lokale clients, maar voor een thuis netwerkje lijkt me dat genoeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobb_Deep
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-03 08:45
Nadat ik dit topic heb doorgenomen is het mij gelukt! (op me interne lan dan)

Ik wil het gebruiken voor een bestands servertje waar we niet 24/7 gebruik van maken. Via deze oplossing kan hij evengoed in de meterkast staan en lekker remote bedienen zodat er niet nog een computerkast door huis slingert.

Als je het alleen op je interne lan wil hebben dan hoef je die UDP poort 9 en de een pc achter je DMZ stappen niet te volgen.

Dus,

- Instellingen Netwerkkaart
- Instellingen Bios
- Tool downloaden en viola

Hardstikke bedankt! :)

Gr. Mobb Deep

De glazen horen klinken, maar niet weten waar de tap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-05 23:52
Ok, trucje om een Sitecom WL-308 wireless router zover te krijgen dat hij binnenkomende magic packets naar het broadcast adress route ipv naar een specifiek ip, wat dus niet werkt. Standaard wordt invoer van het broadcast adress echter geblokkeerd dmv javascript oid.

1. Voeg onder Firewall -> Virtual Server de WOL regel toe (onder "application name") en kies voor IP address één of andere bestaande computer. Maak de regel actief door er een vinkje voor te zetten.
2. Verander (tijdelijk) een setting waarvoor de router moet rebooten. Zet bijv de stream engine uit. Klik op "Reboot later"
3. Ga weer naar Firewall -> Virtual Server en klik op het potlood icon om de WOL regel de bewerken.
4. Voer 192.168.0.255 in bij IP Address en klik op update.

De router zal nu weer vragen om te rebooten ipv gaan zeuren dat het ip address niet goed is. Klik op reboot en de regel is nu actief! *O*

Een eigen formulier maken om de javascript beveiligingen te omzeilen zal ook wel kunnen (of telnet wellicht), maar zo werkt het ook wel aardig.

[ Voor 2% gewijzigd door Atomsk op 10-09-2009 13:36 . Reden: Nieuwe firmware ondersteund broadcast wel. ]

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wit_product
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-12-2022
Hey,
ben sindskort ook fel geïnteresseerd geraakt in WOL-gedoe... Maar ik krijg het niet aan de praat.
Probleem is dat ik niet zeker weet of mijn netwerkkaart die WOL ondersteunt (Linksys DWL-520+).
Bij deze stap:

"- Ga naar de device manager van windows, navigeer naar "network adapters", kies je network adapter (de juiste als je er 2 hebt ) en dubbelklik.
bij het tabblad Powermanagement vink je "allow this device to bring the computer out of standby" aan. Voor de rest haal je daar alle vinkjes weg.'

Ik heb geen tabblad Powermanagement... betekent dit dat WOL nooit zal werken voor mij?

Ik heb het momenteel al geprobeert met het "Magic packet utility van AMD" , maar dit werkte dus tot dusver nog niet ...

ps: ik probeer WOL enkel toe te passen op ons thuisnetwerk, niet over internet dus :)

Hopelijk kan iemand nog helpen in dit (oude) topic
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hives
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-04-2023
Anoniem: 183432 schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 12:55:

2) Poortnummer
3) MAC adres

Wikipedia: Broadcast address

Wikipedia: Wake-on-LAN

Slaap zacht ...
Dit heb ik allemaal uitgevoerd.
Inderdaad de broadcast adres zorgt voor een hoop ellende als je deze niet forward.

Echter heb ik de volgende situatie: Zyxel 2602hw-61c d1a / m2n sli deluxe nforce bord.

Intern werkt het wake on lan prima.
Extern heb ik het volgende probleem :

Ik kon zojuist nadat ik de settings heb uitgevoerd 1 maal een magic packet versturen via het internet. Dit wel via mijn eigen client. Maar ineens zonder een wijziging door te voeren heeft ie dit tot op heden maar 1 x willen doen. Kortom ik wilde eigenlijk via mijn 3g pocket PC hetzelfde geintje doen maar dan met de Pocket editie van WAKE ON LAN magic packet.
De firewalls op de modem/router / PC uitgeschakeld maar mag ook niet baten.
Verstuur ik dit via WAKE ON LAN magic packet dan krijg ik geen reply via het internet (meer)
Als ik local subnet doe dan werkt het ineens wel weer. ( Kortom waarom bounced ie de packet )

Broadcast : 82.***.255.255 forwarded
IP als in WAN IP ingevoerd
Mac adres PC ingevoerd
Subnet : 255.255.255.255
remote port ook geforward met broadcast adres naar destination 5850

De Wake on lan monitor tool geeft in welk opzicht dan ook een antwoord op lokaal verkeer en 1 x op WAN niveau, maar waar zit de barriere?

Advice me svp.

AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
Je pc even rechtstreeks aan de modem hangen? Dan weet je of het misschien niet aan de router ligt.
Firewall op pc aan/uitzetten heeft geen zin, want die werkt toch niet als je pc uitstaat + is niet nodig als je router een firewall heeft.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hives
Atomsk schreef op zondag 19 april 2009 @ 18:39:
Je pc even rechtstreeks aan de modem hangen? Dan weet je of het misschien niet aan de router ligt.
Firewall op pc aan/uitzetten heeft geen zin, want die werkt toch niet als je pc uitstaat + is niet nodig als je router een firewall heeft.
Helaas kan dat niet, het is een modem/router.
Bedankt iig.

Ik ben via Logmein aan het werk, dus kan een hoop testen.

AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 206724

hives schreef op zondag 19 april 2009 @ 17:59:
[...]

Dit heb ik allemaal uitgevoerd.
Inderdaad de broadcast adres zorgt voor een hoop ellende als je deze niet forward.

Echter heb ik de volgende situatie: Zyxel 2602hw-61c d1a / m2n sli deluxe nforce bord.

Intern werkt het wake on lan prima.
Extern heb ik het volgende probleem :

Ik kon zojuist nadat ik de settings heb uitgevoerd 1 maal een magic packet versturen via het internet. Dit wel via mijn eigen client. Maar ineens zonder een wijziging door te voeren heeft ie dit tot op heden maar 1 x willen doen. Kortom ik wilde eigenlijk via mijn 3g pocket PC hetzelfde geintje doen maar dan met de Pocket editie van WAKE ON LAN magic packet.
De firewalls op de modem/router / PC uitgeschakeld maar mag ook niet baten.
Verstuur ik dit via WAKE ON LAN magic packet dan krijg ik geen reply via het internet (meer)
Als ik local subnet doe dan werkt het ineens wel weer. ( Kortom waarom bounced ie de packet )

Broadcast : 82.***.255.255 forwarded
IP als in WAN IP ingevoerd
Mac adres PC ingevoerd
Subnet : 255.255.255.255
remote port ook geforward met broadcast adres naar destination 5850

De Wake on lan monitor tool geeft in welk opzicht dan ook een antwoord op lokaal verkeer en 1 x op WAN niveau, maar waar zit de barriere?

Advice me svp.
Probeer is één van de volgende dingen (niet alle dingen zijn mogelijk met elke willekeurige router, kijk is welke opties er wel kunnen):
  • Poort forwarden naar het broadcast adres (bijvoorbeeld 192.168.1.255 of 192.168.2.255 enz)
  • Broadcast adres als DMZ instellen
  • Een vast IP adres koppelen aan het MAC adres. Vaak vind je deze opties bij iets als "ARP table" of "Static IP Adresses" enz. Soms moet je telnet gebruiken als deze geavenceerdere functies niet in de webinterface zitten.
  • Een DHCP client met een bepaald MAC adres altijd hetzelfde IP-adres laten toewijzen. Zoek is naar DHCP settings en kijk of je een IP-adres kan koppelen aan een MAC adres. Als dit kan, stel dan de betreffende PC in met DHCP.
  • Als je via de webinterface van je router magic packets kan versturen, probeer dan deze webinterface extern beschikbaar te maken.
Ik ben benieuwd :) . Ik heb het iig wel werkend over internet hier met een Speedtouch 585.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hives
Anoniem: 206724 schreef op zondag 19 april 2009 @ 19:42:
[...]

Probeer is één van de volgende dingen (niet alle dingen zijn mogelijk met elke willekeurige router, kijk is welke opties er wel kunnen):
  • Poort forwarden naar het broadcast adres (bijvoorbeeld 192.168.1.255 of 192.168.2.255 enz)
  • Broadcast adres als DMZ instellen
  • Een vast IP adres koppelen aan het MAC adres. Vaak vind je deze opties bij iets als "ARP table" of "Static IP Adresses" enz. Soms moet je telnet gebruiken als deze geavenceerdere functies niet in de webinterface zitten.
  • Een DHCP client met een bepaald MAC adres altijd hetzelfde IP-adres laten toewijzen. Zoek is naar DHCP settings en kijk of je een IP-adres kan koppelen aan een MAC adres. Als dit kan, stel dan de betreffende PC in met DHCP.
  • Als je via de webinterface van je router magic packets kan versturen, probeer dan deze webinterface extern beschikbaar te maken.
Ik ben benieuwd :) . Ik heb het iig wel werkend over internet hier met een Speedtouch 585.
Hi,

Ik had net de SUA only aangepast in full feature, maar kan dan alleen address translation doen, komt dus geen port triggering naar voren.

Kan het aan de aangepaste fw liggen van Telfort? Wellicht de normale FW proberen van Zyxel?

Indien ik de feature niet naar full had gezet had ik nu nog access naar me router vanaf me werk. Nu kan ik dus op bijna geen enkele mogelijkheid me router benaderen.

Ik laat vanavond of morgen nog even jouw dingetjes weten... Bedankt voor het meedenken.

P.S already done :

Dit heb ik reversed zoals zyxel dat noemt. Kortom mac adres gebruikt standaard zelfde IP als dat hij via DHCP heeft gekregen.

Dit is een optie :

Alleen wat is de string die ik kan gebruiken?

[ Voor 15% gewijzigd door hives op 19-04-2009 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 08:54
Even een klein kick van dit toch al bejaarde topic :+

Ik zit met de volgende situatie:
Sitecom WL-312 router -> La Fonera (met DD-WRT) router -> FreeNAS server

De FreeNAS server is via UTP-kabel verbonden met de La Fonera, welke een draadloze verbinding heeft met de gewone router. Dit werkt perfect voor poort 80, want ik kan de FreeNAS WebGUI via het internet benaderen. Daarmee kan ik hem dus handmatig afsluiten, maar jullie raden het al: ik wil hem ook weer aanzetten en wel via WoL :P

Als ik met een andere computer draadloos verbonden ben met de La Fonera, dan kan ik via het Depicus WoL-programma (poort 7) de FreeNAS server aankrijgen. Verbind ik echter de computer draadloos met de gewone router, dan werkt dit trucje niet meer. Laat staan dat ik dit probeer via het internet, want dat werkt dus ook niet. Echter als ik een WoL-site gebruik, dan werkt het geheel zonder problemen!

Ik kom er maar niet uit waar dit verschil in werking nou aan kan liggen. Het enige waarin het desbetreffende WoL-programma verschilt, is het invullen van het subnet mask (255.255.255.0 en 255.255.255.255 zorgen er beide niet voor dat het wel werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319077

Ik ben achter iets gekomen en wilde dit perse even melden.

Toen ik met het programmaatje van Rave17 aan de slag ging, had ik ook nog steeds het probleem met het opstarten van mijn pc na een tijd van ongeveer 30/45 min.

Ik weet niet veel van netwerken af, maar ik heb toen het volgende gedaan:

Ik had ingevuld:
Mac-Adres
Internet-adres (www.watismijnip.nl)
Subnetmask : 255.255.255.255
Send option: internet
Remote port number: 5850

Dit werkte na een 30/45 min niet meer. Ik was ten einde raad, en voerde zomaar wat in op de plaats van de subnetmask. Ik vulde het volgende in: 0.0.0.0
En mijn computer ging spontaan aan, na de 30/45 min 'grens'.
Ik weet niet wat dit betekent. Misschien werkt dit alleen in LAN?

Ik zal morgen even posten of het ook nog via een andere PC werkt buiten mijn server om.

Gr, Daniel (sorry voor de bump)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somers1234
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:57
Even een subtiel kickje. Ik ben al een tijdje bezig om Wake-on-Lan via het internet werkend te krijgen maar dit wil niet helemaal goed werken. Ik zit met het probleem dat Wake-on-Lan maar werkt tot 30 minuten nadat de computer uitgeschakeld is.

Ik heb al een statische ARP toegevoegd in de router/modem. Ik zit nu alleen nog met hetzelfde probleem dat Wake-on-Lan maar tot 30 minuten nadat de computer uitgeschakeld is werkt.

Tussen mijn computer en de router/moden zitten nog twee apparaten, namelijk een acces point en een routertje dat het draadloze signaal omzet naar een bekabelde verbinding.

Internet --<kabel>-- modem/router --<kabel>-- acces point --<draadloos>-- router --<kabel>-- computer

Ik kan in de webinterface van het acces point of de router niks over een ARP table vinden en telnet werkt op beide apparaten niet.

Acces point: Belking F5D7230-4 54g
Router: Sitecom WL-160

Misschien weten jullie een mogelijke oplossing voor mijn probleem?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 08:54
somers1234 schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 18:57:
Even een subtiel kickje. Ik ben al een tijdje bezig om Wake-on-Lan via het internet werkend te krijgen maar dit wil niet helemaal goed werken. Ik zit met het probleem dat Wake-on-Lan maar werkt tot 30 minuten nadat de computer uitgeschakeld is.

Ik heb al een statische ARP toegevoegd in de router/modem. Ik zit nu alleen nog met hetzelfde probleem dat Wake-on-Lan maar tot 30 minuten nadat de computer uitgeschakeld is werkt.

Tussen mijn computer en de router/moden zitten nog twee apparaten, namelijk een acces point en een routertje dat het draadloze signaal omzet naar een bekabelde verbinding.

Internet --<kabel>-- modem/router --<kabel>-- acces point --<draadloos>-- router --<kabel>-- computer

Ik kan in de webinterface van het acces point of de router niks over een ARP table vinden en telnet werkt op beide apparaten niet.

Misschien weten jullie een mogelijke oplossing voor mijn probleem?

Alvast bedankt.
Ik had dus een soortgelijke opstelling (zie eerdere post), maar kreeg dat eigenlijk helemaal niet aan de praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
somers1234 schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 18:57:

Wat voor forward-regels heb je ingesteld? Ik zou het packet vanaf de modem/router forwarden naar de Sitecom router en die het pakketje laten forwarden naar het broadcast address (192.168.0.255 vermoedelijk) van de range waar de computer in zit. Er zijn natuurlijk verschillende combinaties van rechtstreeks en via broadcast forwarden mogelijk en niet alle routers accepteren het laatste.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somers1234
Atomsk schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:15:
[...]

Wat voor forward-regels heb je ingesteld? Ik zou het packet vanaf de modem/router forwarden naar de Sitecom router en die het pakketje laten forwarden naar het broadcast address (192.168.0.255 vermoedelijk) van de range waar de computer in zit. Er zijn natuurlijk verschillende combinaties van rechtstreeks en via broadcast forwarden mogelijk en niet alle routers accepteren het laatste.
Ik heb nu poort 6666 rechtstreeks naar mijn computer geforward. Dit blijft ongeveer 30 minuten werken.
Als ik nu poort 6666 naar de sitecom forward en in de sitecom mijn computer als DMS instel, dan werkt het helemaal niet meer.

Zo bedoelde je het toch?

Woeps, niet helemaal goed gelezen. De sitecom moet het naar het broadcast adres versturen. Even proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door somers1234 op 17-01-2010 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

somers1234 schreef op zondag 17 januari 2010 @ 16:14:
[...]

Ik heb nu poort 6666 rechtstreeks naar mijn computer geforward. Dit blijft ongeveer 30 minuten werken.
Als ik nu poort 6666 naar de sitecom forward en in de sitecom mijn computer als DMS instel, dan werkt het helemaal niet meer.

Zo bedoelde je het toch?

Woeps, niet helemaal goed gelezen. De sitecom moet het naar het broadcast adres versturen. Even proberen.
Dat het maar een halfuur werkt ligt aan het feit dat de meeste ARP tabellen (koppeling MAC adres en IP) na een halfuur geleegd zijn, waardoor je router niet meer weet waar wat bij hoort. Met statische ARP tabellen kom je al een eind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somers1234
Exorcist schreef op zondag 17 januari 2010 @ 16:19:
[...]

Dat het maar een halfuur werkt ligt aan het feit dat de meeste ARP tabellen (koppeling MAC adres en IP) na een halfuur geleegd zijn, waardoor je router niet meer weet waar wat bij hoort. Met statische ARP tabellen kom je al een eind!
In mijn modem/router die ik bij mijn internet abonnement gekregen heb kon ik via telnet een statisch ARP toevoegen. Mijn sitecom is helaas niet via telnet te benaderen. In de sitecom kan ik ook geen niks naar het broadcast address forwarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Nog steeds erg goede instructies en erg goed te vinden via Google, complimenten voor de TS.

Mijn laptop heeft alleen de optie "Dit apparaat mag de computer uit slaapstand halen" greyed out (Nederlands?) voor de Wi-fi adapter. Terwijl ik toch erg graag vanaf mijn werk bij mijn laptop zou willlen kunnen.

Hoeveel gebruikt een computer trouwens ongeveer op slaapstand? 5:1 verhouding actief:slaapstand? Ik heb namelijk mijn computer vaak dag en nacht aan, maar ik wil gaan consuminderen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
chronoz schreef op donderdag 29 april 2010 @ 12:33:
Nog steeds erg goede instructies en erg goed te vinden via Google, complimenten voor de TS.

Mijn laptop heeft alleen de optie "Dit apparaat mag de computer uit slaapstand halen" greyed out (Nederlands?) voor de Wi-fi adapter. Terwijl ik toch erg graag vanaf mijn werk bij mijn laptop zou willlen kunnen.
Vind je dat gek? WOL gaat over wakker maken via een lan-kabeltje. Draadloos gaat dat niet werken uiteraard.
Hoeveel gebruikt een computer trouwens ongeveer op slaapstand? 5:1 verhouding actief:slaapstand? Ik heb namelijk mijn computer vaak dag en nacht aan, maar ik wil gaan consuminderen. :)
De voeding blijft zowiezo wat stroom verbruiken. Het gaat overigens niet om slaapstand, maar echt uit. De voeding blijft dan de lan-adapter van een beetje stroom voorzien, zodat deze de hele voeding kan inschakelen wanneer het juiste pakketje binnenkomt.

_██_
(ಠ_ృ)

Anoniem: 374358

hallo,

ik wil even jullie iedee weten, omdat ik hier boven al enige problemen leesde.

ik wil namelijk een pc (bij mijn opa) starten via wake on LAN, vanaf bij mij thuis.

ze zijn zo aangesloten: de pc met wake on LAN hangt op een ethernet hub van D-link 10/100 en deze hangt
en deze hangt vervolgens op een modem van adsl (die wittebakje, weet nummer
niet :s). Bij mij thuis heb ik een laptop draadloos op een Belkin router #F5D7633-4
zou dit gaan voor die pc bij mijn vake dan opstarten via wake on lan (via mijn laptop thuis) en vervolgens deze over te nemen dat ik mijn elktronica printjes kan aansturen vanaf hier, die aan mijn model baan hangen.

of zijn deze slechte routers hier voor ??

Nico

Anoniem: 359583

Derek Vinyard schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 19:39:
Nu heb ik een manier gevonden om mijn router voor de gek te houden, en toch een directe broadcast uit te voeren. Ik weet natuurlijk niet zeker of dit trucje bij meerdere routers uit te voeren is, maar het valt te proberen.

Wat heb ik gedaan:
ik heb het subnet mask van het LAN in de router ingesteld op 255.255.255.128
Daarna heb ik een portforward ingesteld op poort 9 naar 192.168.2.127
Het resultaat is dan een broadcast op ip adres 192.168.2.255 !!!

Het enige nadeel is nu dat je alleen adres x.x.x.2 tot x.x.x.127 hebt voor lokale clients, maar voor een thuis netwerkje lijkt me dat genoeg :P
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan (wissen van de ARP-tabel) en nou wilde ik het bovenstaande idee proberen. Het veranderen van de subnet mask en de port forward snap ik (en lukt ook), maar welk intern ip adres moet je dan de pc geven die je op wilt starten? Bij mij blijft die automatisch op 192.168.0.100 staan...

Iemand toevallig een andere oplossing bedacht om dit probleem te voorkomen? Ik heb zelf een conceptronic c54brs4a router en laat m'n pc een static ip-adres verkrijgen. Gek genoeg staat ie nog gewoon in de static client list, of is dat wat anders dan de ARP-tabel?
Pagina: 1