Waarom is er 24 uur in een dag? Waarom niet 12, 6 of 3 of meer dan 24? Wie heeft dat allemaal verzonnen of is het gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek?
Verwijderd
Dit is vroeger door sterrekundige zo bepaald.
Waarom weet ik ook niet, dat zal vast wel een lang en moeilijk verhaal zijn. Zoek maar eens in een enclopedie ofzo, misschien vind je wat;)
Waarom weet ik ook niet, dat zal vast wel een lang en moeilijk verhaal zijn. Zoek maar eens in een enclopedie ofzo, misschien vind je wat;)
Verwijderd
De schaling van uren,minuten en seconden is inderdaad door iemand gekozen dacht ik. Mij had een schaal van 100 veel logischer geleken; niks uren en minuten maar deci-, centi- en micro-dagen.
Ja dit is wetenschappelijk vastgesteld, het is namelijk zo, dat de aarde in 24 uur om zijn 'As' draait.Op vrijdag 05 januari 2001 18:22 schreef Single Guy het volgende:
Waarom is er 24 uur in een dag? Waarom niet 12, 6 of 3 of meer dan 24? Wie heeft dat allemaal verzonnen of is het gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek?
Capiche.
Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)
FrankGuthrie is Da Man! Bedoel je z'n X-as of z'n Y-as 
Ik heb het vroeger op school wel geleerd hoe dat zat. Het komt er geloof ik op neer dat je vraag niet helemaal klopt. De indeling in tientallen is even logisch als de indeling in twaalftallen. Het getal twaalf was ook (ooit, ergens, ik geloof Frankrijk die kant uit, maar zeker weet ik het niet meer) een standaard, zoals tien nu is. Denk bv. aan het woord "dozijn" (douze, twaalf) wat in het Engels "tien" betekent.
Ook aan het woord "gros" (144 = 12 x 12) kan je het zien.
Het is dus gewoon historisch zo gegroeid in een tijd op een plaats toen en waar het logisch was om dat zo te doen.
Ik heb het vroeger op school wel geleerd hoe dat zat. Het komt er geloof ik op neer dat je vraag niet helemaal klopt. De indeling in tientallen is even logisch als de indeling in twaalftallen. Het getal twaalf was ook (ooit, ergens, ik geloof Frankrijk die kant uit, maar zeker weet ik het niet meer) een standaard, zoals tien nu is. Denk bv. aan het woord "dozijn" (douze, twaalf) wat in het Engels "tien" betekent.
Ook aan het woord "gros" (144 = 12 x 12) kan je het zien.
Het is dus gewoon historisch zo gegroeid in een tijd op een plaats toen en waar het logisch was om dat zo te doen.
Bloed, zweet & koffie
Op vrijdag 05 januari 2001 21:48 schreef Vilenin het volgende:
Denk bv. aan het woord "dozijn" (douze, twaalf) wat in het Engels "tien" betekent.
Het is idd iets van 23 uur, 59 minuten en 56 seconden ofzo. daarom hebben we ook schrikkeljaren
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Yep, maar dat was niet de vraag.
De vraag was waarom een etmaal in 24 delen (wij noemen dat uren)is ingedeeld en niet in
10 of 20 of 100 delen.
Ik weet het juiste antwoord ook niet, maar:
Zoals hierboven al staat rekenen wij tegenwoordig met het tientallig stelsel. In het verleden werd er veel meer met dozijnen gerekend (wiskunde: een circel in 360 graden of wie kent het oude engelse muntstelsel, dat is ook in zessen en twaalfen opgedeeld).
Een twaalftallig stelsel vind ik ook mooier, 12 is deelbaar door veel meer getallen: 1, 2, 3, 4, 6 en 12.
De vraag was waarom een etmaal in 24 delen (wij noemen dat uren)is ingedeeld en niet in
10 of 20 of 100 delen.
Ik weet het juiste antwoord ook niet, maar:
Zoals hierboven al staat rekenen wij tegenwoordig met het tientallig stelsel. In het verleden werd er veel meer met dozijnen gerekend (wiskunde: een circel in 360 graden of wie kent het oude engelse muntstelsel, dat is ook in zessen en twaalfen opgedeeld).
Een twaalftallig stelsel vind ik ook mooier, 12 is deelbaar door veel meer getallen: 1, 2, 3, 4, 6 en 12.
Verwijderd
Dat een omwenteling uit 24 uur bestaat weten we wel, maar WAAROM is zo'n omwenteling in 24 stukjes verdeeld? Volgens mij heb ik ooit eens ergens gehoord dat dit gewoon ooit eens gekozen is, omdat 24 door veel getallen te delen is, nl. 1 2 3 4 6 8 12... Ik denk niet echt dat er een diepe reden achterzit.
Vroeger vonden ze getallen 6 en 12 mooi.
En met vroeger bedoel ik niet frankrijk of zo waar Vilenin het over had.
I'm talking Phoeniciërs here. Gasten in de tijd van de Grieken, die een hoop voor wiskunde hebben gedaan. (ook de 360 graden in een cirkel hebben ze bedacht)
Ze telden graag op hun handen, met je duim kun je alle kootjes van je vingers één voor één aanraken en daarmee tot 12 tellen (tel maar na). Als je dan de kootjes van je andere hand als twaalftallen telt kun je zo tot 144 tellen. Daarom vonden ze 12 zo gaaf.
Ik neem aan dat 24 uurs-indeling hier ook vandaan komt.
En met vroeger bedoel ik niet frankrijk of zo waar Vilenin het over had.
I'm talking Phoeniciërs here. Gasten in de tijd van de Grieken, die een hoop voor wiskunde hebben gedaan. (ook de 360 graden in een cirkel hebben ze bedacht)
Ze telden graag op hun handen, met je duim kun je alle kootjes van je vingers één voor één aanraken en daarmee tot 12 tellen (tel maar na). Als je dan de kootjes van je andere hand als twaalftallen telt kun je zo tot 144 tellen. Daarom vonden ze 12 zo gaaf.
when i wake up people take up mostly all of my time!
Volgens mij hebben ze vroeger in frankrijk (in de tijd van napoleon) geprobeert een 10 uurige dag in te voeren.. Maar dat is niet aangeslagen omdat de minuten veel te lang werden (10 minuten in 1 uur).. Bij de meeste andere dingen is het wel gelukt (lengte, massa, enz enz)
24 komt idd door het toen gebruikelijke getallenstelsel (is ook al heel oud)
24 komt idd door het toen gebruikelijke getallenstelsel (is ook al heel oud)
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Verwijderd
leuke background info! thx!Op zaterdag 06 januari 2001 02:16 schreef Infinithlon het volgende:
Pagina: 1