Toon posts:

Waar UTP Kabel kopen???

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Waar zouden jullie je UTP kabel kopen voor het opzetten van een huisnetwerkje... Ik heb circa 100 mtr. nodig...

Hoeveel kost dat ongeveer?

En ten tweede: Weet iemand waar je een schema kunt vinden voor het aansluiten van de connectortjes op de kabel zelf??

BVD.

=RoB= http://dehardekern.cjb.net

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:37

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• Fanman
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 28-08 22:10
Of bij mij bestellen :
utp cat 5 ( belden ) 0.90 p/m
utp cat 5 ( draak ) 1.49 p/m
utp cat 5 connector 1.22 p/st.

Fantec Systems Apeldoorn
fantec@telekabel.nl

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Hoe je de draadjes in de connector duwt maakt bij een gewone utp kabel niet uit, als ze aan 2 kanten maar hetzelfde zitten.

Verwijderd

Hehe 100meter in totaal of van com naar com???? hoeveel meter mag UTP kabel max zijn eigenlijk???

• Gert
  • Laatst online: 05-12-2025
Zo rond de 250m dacht ik. Da's dan een stukje, je kan met versterkers natuurlijk veel verder.

• digital8
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-01 10:52
volgens mijn bronnen hier is het 100m max.
En kopen kan vast wel bij conrad ofzo

-Gert-
Hoe je de draadjes in de connector duwt maakt bij een gewone utp kabel niet uit, als ze aan 2 kanten maar hetzelfde zitten.-

dit klopt niet helemaal...

Bij een UTP van kaart>>kaart moet het een crosslinked kabel zijn (dwz draden wisselen) maar bij gebruik van een hub moetten het 2 zogenoemde strait kabels zijn. (dwz geen draden wisselen)
ik ben nog even op zoek naar hoe die draden precies lopen, kom ik nog op terug, morgen ofzo (stond laatst ergens in een C't)

digital8...

Verwijderd

voor een 1op1 kabel moeten de draadjes op deze manier in de plug (anders werkt de kabel niet goed op 100Mbit en bij 10Mbit slecht op langere afstanden..)

oranje-wit
oranje
groen-wit
blauw
blauw-wit
groen
bruin-wit
bruin

en dan van links naar rechts gezien (te beginnen met oranje-wit dus)
als je de kabel van je af houdt, met de uiteindes van je af dus, en de plug er met het "bobbeltje" omlaag overheen steekt.....

suc6 !

• FatalError
  • Laatst online: 09:27
Afbeeldingslocatie: http://home.gelrevision.nl/toon.oss/tp.gif

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Gene
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:55
Kan het helemaal met het schema eens zijn.
UTP (untwisted)cable is één op één aansluiting.
Gebruik je geen HUB (zoals ik) dan maak je er een TTP (twisted) cable van ofwel:
1 => 3
3 => 1
2 => 6
6 => 2

de overige contacten hoeven "in principe" niet aangesloten te worden. Doe je het wel dan die wel één op één.

En gebruik in vredesnaam CAT 5 cable. Ietsje duurder maar = goed afgeschermd en geschikt voor 100mb netwerk.

Suc6

PV 35° zuid 2970Wp (9x330wp), Growatt min 2500 TL/XE

• php
  • Niet online

php

Het maakt toch geen ruk uit wat de volgorde is van de kleurtjes, zolang het op de andere connector maar hetzelfde is. Het lijkt mij sterk dat de kleur van de mantel invloed heeft op de ontvangst.

• Onno
  • Niet online
UTP (untwisted)cable is één op één aansluiting.
Gebruik je geen HUB (zoals ik) dan maak je er een TTP (twisted) cable van ofwel:
UTP = Unshielded Twisted Pair.
STP = Shielded Twisted Pair.

• FatalError
  • Laatst online: 09:27
Het maakt wel iets uit wat de volgorde van de draadjes is. Men heeft niet voor niets de de draden per paar getwist, dat is om storing tegen te gaan. Het is de bedoeling dat je de RxD+ en RxD- in een paar houdt, net als TxD+ en TxD-.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• schijndel
  • Laatst online: 29-08 02:42
Inderdaad. Probeer maar eens met een lange kabel waar je niet op de pairs gelet hebt een betrouwbare verbinding te krijgen. Door de inductie slaan je receive signals naar je send en andersom. bovendien trekt de fout controle het dan ook niet meer helemaal lekker.
Pagina: 1