oh my god, pleur zowat van m'n stoel van et lache, maarja jullie weten vast op andere vlakken meer dan mij, daar twijfel ik niet aan

doorlaatspanning is per led een beetje anders, maar normaal kun je wel zeggen dat bij 1,2V hij flauw begint te branden, dit gaat door tot 2,4 volgens veel fabrikanten, dit vin ik zelf wat hoog, maximaal zou ik 2.0V aanhouden, daarboven gaat ie wat andere kleuren geven dan normaal en gaat ie nogal snel kapot.
de stroom die bepaal je dus door gewoon je multimeter in serie te zetten met de led en dan gewoon 1,6V gebruiken en dan is 20mA vrij normaal. vergeet niet die mm op de ampere ingang te zetten anders zal je nooit iets meten.
en dan de weerstand berekening, hoeveel volt heb je, meestal in pc's 5 en 12v, maar voor een andere is het ook gewoon te doen hoor, volgens die gast die de wet van ohm heeft bedacht is het R = U/I, stel je hebt 12v en je led is 2v voor het gemak, dan heb je 10v teveel, dit moet je dus wegwerken, en daar komt de weerstand, dus er komt 10v over de weerstand te staan. Die led neemt dus een stroom van 20mA, dan heb je alles ff in de zakjap en 10/0,02 is mooi 500ohm, en helaas die is er niet, maar 470 en 560 zijn mooie keuzes...
voor 5 volt moet je dus 3v wegwerken en dus 3/0,02 is mooi 150ohm.
en nou niet gaan zeggen dat lukt ook voor 230V~ want dat gaat echt fout!!!! maar dat gaat te ver omdat hier uit te leggen....